
Paper no. 3245 
 

CONFIDENTIAL 

 
 

 

 
Minutes of the Complaints Committee Meeting 

Tuesday 16 July 2024 at 10:30am 
Gate House 

 
 

Present Lord Edward Faulks 
Bulbul Basu 
Sarah Baxter (remotely) 
Manuela Grayson 
David Hutton 
Carwyn Jones 
Alastair Machray 
Asmita Naik 
Mark Payton 
Allan Rennie 
Ted Young 

 
 

In attendance: Charlotte Dewar, Chief Executive 
Alice Gould, Head of Complaints 
Emily Houlston-Jones, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA & minute taker, (remotely) 

 
 

Also present: Members of the Executive: 
 

Sarah Colbey 
Rosemary Douce 
Ellie Richards Coldicutt 
Tom Glover, (remotely) 
Heather McCrum (remotely) 
Rebecca Munro 
Molly Richards 
Sophie Thomsett 

 
 

Observers: Jonathan Grun, Editors Code of Practice 
Chikyung Yun, South Korea Press Association 



Item 3 
 

 
1. Apologies for Absence and Welcomes 

 
The Chairman welcomed Sarah Baxter who was remotely 
attending the meeting and observers Jonathan Grun and 
Chikyung Yun. 

 
Apologies were received from Andy Brennan and Manuela 
Grayson. 

 
2. Declarations of Interest 

 
No declarations were received. 

 
3. Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 
11 June 2024. 

 
4. Matters arising 

 
There were no matters arising. 

 
5. Update by the Chair – oral 

 
The Chairman updated the Committee on: recent external 
affairs; the general election; changes within the Department 
for Digital, Culture, Media & Sport; the repeal of Section 40; 
and the upcoming King’s Speech. 

 
He also updated the Committee on IPSO’s new website, 
which is up and running, any comments and feedback from 
members would be welcome. 

 
He also announced that Rosemary Douce had been promoted 
to Head of Standards, congratulations from all members were 
received. 

 
 

6. Complaints update by the Head of Complaints – oral 
 

Emily Houlston-Jones informed the Committee that there 
were no major updates, although at least two complaints were 
expected to be brought to the Committee at the next meeting, 



Item 3 
 

 
under Clause 5 (Reporting of Suicide) and Clause 4 (Intrusion 
into Grief and Shock). 

 
 
 

7. Complaint 22710-23 Magdy v thejc.com 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint 
should not be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 
 

8. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee 
meeting 

 
The Committee confirmed its formal approval of the papers 
listed in Appendix B. 

 
9. Any other business 

 
The Heads of Complaints and Committee members had a 
discussion regarding the consideration of complaints via 
correspondence. 

 
10. Date of next meeting 

 
The date of the next meeting was subsequently confirmed as 
Tuesday 3 September 2024. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Item 3 
 

 
 
APPENDIX A 

 
 
22710-23 Magdy v thejc.com 

 
Summary of Complaint 
1. Sarah Magdy complained to the Independent Press Standards Organisation that 
thejc.com breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 3 (Harassment), 
and Clause 12 (Discrimination) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Social media influencer who has worked for BBC says no women were 
raped by Hamas”, published on 7 December 2023. 
 
2. The article – which appeared online only – reported on a Tik Tok video published 
by the complainant on her social media Instagram page. Describing the contents of 
the video, the article reported that the complainant “punctuate[d] her video, which 
[wa]s in English with Arabic subtitles, with frequent giggles, sighs and winks”. The 
article reported that the complainant was a “social media influencer who ha[d] 
worked for the BBC” and who had “claimed there was ‘no evidence’ women were 
raped on October 7 and suggested that more Israelis were killed by their own side 
than Hamas”. The article also described the complainant as “an Egyptian who ha[d] 
made films and written articles for the BBC’s Arabic service”. 
 
3. The article also reported that the complainant “spent a year studying journalism 
at [named University] funded by British taxpayers through a Foreign Office 
scholarship”, that she was “[n]ow living in Rochester”, and that she “was approached 
for comment”. In addition to this, the article referred to the complainant’s LinkedIn 
profile and stated that it “sa[id] the BBC has been her main employer since 2016, 
and describe[d] her as a ‘multimedia journalist, filmmaker, content creator and 
multimedia consultant’”. In addition to this, the article included a quote from a “BBC 
spokesperson [who] “told the JC: ‘Sarah was on a freelance contract. She last 
worked on a project for the BBC in early October, prior to October 7th, on a feature 
filmed in Egypt and unrelated to Israel and the Palestinians. We have no plans to 
work with her again’”. 
 
4. The complainant said the article inaccurately reported, in breach of Clause 1, that 
she said, “no women were raped by Hamas”. The complainant expressed concern 
that her statements within the video, had been misquoted; she said she had not 
said that ”no women were raped by Hamas”. The complainant said the article also 
breached Clause 1 as it inaccurately reported that she “was approached for 
comment”. Prior to IPSO’s investigation, the complainant initially denied receiving a 
direct message from the editor at the publication and said she checked all her 
direct messages for the month of December 2023. Upon receiving screenshots of 
the messages sent by the publication, the complainant accepted that the messages 
had been sent to her private Facebook account. She added that on this social 
media site, private accounts did not receive messages from accounts a person is 
not ‘friends’ with, and that as she had more than 100k followers, the messages 
would have gone directly to her spam inbox. 
 



Item 3 
 

 
5. The complainant also said the article breached Clause 1 as it referred to her as an 
“influencer” and reported that she lived in Rochester. She said this was inaccurate 
as she was a ‘content creator’ not an influencer; and as she lived in Cairo. The 
complainant acknowledged that her LinkedIn page did state that she lived in 
Rochester; however, she said that this was an inactive page. 
 
6. The complainant also said the article inaccurately reported that she “punctuated 
her video… with frequent giggles, sighs and winks”. The complainant considered this 
description demonised her and inaccurately described her style and tone. She also 
denied that she had “punctuated” the video with “frequent giggles, sighs and winks”. 
In addition to this, the complainant said the article omitted to mention sources 
referenced within the video, such as The Times of Israel and Haaretz Israeli 
newspaper. The complainant felt this portrayed her and her content as ‘fake news’. 
 
7. The complainant said the article breached Clause 2 as it reported that she “spent 
a year studying journalism at a [named university] funded by British taxpayers 
through a Foreign Office scholarship”, as these details were published without her 
consent, and because she did not consider these details were relevant or in the 
public interest. In addition to this, the complainant said the article breached Clause 
2 by reporting comments made by a BBC spokesperson as this caused her personal 
and professional embarrassment. 
 
8. The complainant also said the article breached Clause 3 as she said it had led to 
online harassment and professional damage. 
 
9. Finally, the complainant said the article breached Clause 12 as she believed her 
race and ethnicity as an Arab woman, and by extension her religion as a Muslim, had 
been referred to in a pejorative way; namely, the article’s reference to her 
employment at an Arabic news service and her work writing articles and making 
films in Arabic. 
 
10. During IPSO’s investigation, the complainant provided a copy of the Tik Tok video 
she had filmed. The video included the following: 
Complainant: “What? Israel is killing its own people. Everything we knew about 
October 7 is a complete lie. Someone call Piers Morgan please. Quickly get off the 
line. The lies: in the beginning they said 40 babies were beheaded. There was no 
evidence of course, and the White House itself retracted Biden’s comments when 
he said that he saw evidences that Hamas beheaded children. They said that Hamas 
raped women and until now we don’t have any evidences to prove that.  
The death toll is not 1400 as we knew. They did a revision and now the number is 
down to 1,200. The other 200 were actually Hamas burnt bodies. They counted 
Hamas as their own casualties. And now it seems like people who were killed in the 
Supernova festival were killed by Israel from combat helicopters, not Hamas, and 
Hamas did not target them because they did not know about the festival. What? 
Israel is killing its own people? And this is published in Ha’aretz, Israeli newspaper.  
 
11. The publication did not accept that the article’s headline breached Clause 1 by 
reporting that the complainant had said “no women were raped by Hamas. It said 
that the tone of the video, taken as a whole, suggested that the complainant said 
Israel had killed more of its own people than Hamas did on October 7 2023. 



Item 3 
 

 
12. In such circumstances, the publication did not consider the headline was 
significantly inaccurate. However, it said the headline had been reviewed by a senior 
editor on December 8 2023, and amended it to more precisely reflect the 
complainant’s video. The headline amended read: “Social media influencer who has 
worked for BBC says ‘no evidence’ women were raped by Hamas”. The publication 
added that it would be prepared to add in the following quote from the 
complainant’s video: “They said that Hamas raped women and until now we don’t 
have any evidence to prove that”. 
 
13. The publication did not consider the article inaccurately referred to the 
complainant as an “influencer”. It said the complainant had a large number of social 
media followers, which supported this characterisation. However, it said that it 
would be happy to amend this to 'content creator’ or ‘freelance journalist’. 
 
14. The publication also did not accept it was inaccurate to report that the 
complainant had been approached for comment; it had contacted the complainant 
via direct message on her social media account to ask for her response to its 
proposed article. It supported its position by providing screenshots of the message 
sent from the editor to an account that appeared to belong to the complainant. The 
message requested that the complainant respond by 3pm on 7 December 2023. 
 
15. Turning next to the article’s claim that the complainant was “[n]ow living in 
Rochester”, the publication provided a screenshot of the complainant’s LinkedIn 
page which stated that she lived in “Rochester, England”. In any event, the 
publication did not consider this was significantly inaccurate. However, the 
publication said it would run the correction in print on its Letters page, and that this 
would say: 
“In an online article published on December 7 2023 we reported that Sarah Magdy 
lived in Rochester. We are happy to make clear that Ms Magdy lives in Egypt”.  
It also said it would remove the reference regarding the complainant living in 
Rochester from the article and publish the following as a footnote to the article: 
“Earlier versions of this article report[ed] that Sarah Magdy lives in Rochester. We 
are happy to make clear that Ms Magdy lives in Egypt”. 
 
16. The publication did not accept the article breached Clause 1 in relation to its 
description of the complainant’s video. It said the video had been watched by its 
reporter and deputy editor, who both felt it was a fair description of the 
complainant’s demeanour. It also said it considered this was a matter of 
interpretation rather than a point of inaccuracy. However, the publication said it 
would be willing to remove the reference to “giggling, sighs and winks” and replace 
with “dismissive, smirking and eye-rolling” instead.  
 
17. The publication also did not accept the article breached Clause 1 by omitting to 
refer to further sources referenced in the complainant’s video. It said the 
complainant’s use of the Israeli media reports were misleading and distorted, and 
were presented in a way that went far beyond their contents. The publication added 
that it did not consider The Times of Israel or Ha’Aretz had published suggestions 
that there was, as the complainant’s video suggested, “‘no evidence’ of rape”, or that 
“‘everything’ [they kne]w about October 7 was a ‘complete lie’”. 
 



Item 3 
 

 
18. The publication did not accept that the article had breached Clause 2 by to 
reporting that the complainant “spent a year studying journalism at [named 
University] funded by British taxpayers through a Foreign Office scholarship”. It said 
it was in the public interest to report that the complainant, who studied at a British 
university and had obtained a scholarship to support her studies, had created 
“misleading content”. It felt this was relevant as it called into question the standards 
of the organisations involved. 
 
19. The publication did not consider the article breached Clause 2 by reporting 
comments made by the BBC. It said that the BBC was a publicly funded body and a 
generally trusted source of information, and that it considered it relevant if the BBC 
employed a person whom the publication believed was disseminating misleading 
information to thousands of people on social media. The publication considered 
there was a public interest in reporting the BBC’s response and did not consider it 
was an intrusion into the complainant’s private life. 
 
20. The publication did not accept a breach of Clause 3. It said the complainant had 
not been able to substantiate her claim that she had been harassed by the public as 
a result of its article. 
 
21. Finally, the publication did not accept a breach of Clause 12. It considered the 
reference to the complainant’s race and ethnicity to be informative rather than 
pejorative. It also said it did not know the complainant was of Muslim faith when it 
published the article, and the complainant’s religion was not referenced in the 
article.  
 
Relevant Clause Provisions 
 
Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Clause 2 (Privacy)* 
 
i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical and 
mental health, and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life 
without consent. In considering an individual’s reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant’s own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 



Item 3 
 

 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 3 (Harassment)* 
 
i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and 
must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they 
represent. 
iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources. 
 
Clause 12 (Discrimination) 
 
i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual’s race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or mental 
illness or disability. 
ii) Details of an individual’s race, colour, religion, gender identity, sexual orientation, 
physical or mental illness or disability must be avoided unless genuinely relevant to 
the story.  
 
 
Findings of the Committee 
 
22. The complainant expressed concern that her statements within the video had 
been misquoted within the headline of the article. The Committee, therefore, first 
considered whether the headline of the article inaccurately reported that the 
complainant had said “no women were raped by Hamas” during her video. 
 
23. The Committee noted that its role was not to adjudicate on whether or not 
Hamas had committed acts of sexual violence during the 7th of October attacks. Its 
role was to decide whether the publication accurately reported the contents of the 
complainant’s video and the comments she had made during it. 
 
24. The Committee reviewed the video, in which the complainant stated: “they said 
that Hamas raped women and until now we don’t have any evidences to prove that”. 
The Committee acknowledged that the complainant did not consider the headline 
was an accurate reflection of her comments on this topic during the video, as it 
reported that she had said that “no women were raped by Hamas”, rather than 
reporting that she had said that there was no “evidence” to prove that this was the 
case. However, there was a clear basis for the original headline: the complainant had 
said “everything we knew about October 7 is a complete lie” and she listed “the lies”, 
including that “Hamas raped women and until now we don’t have evidences to 
dispute that”. In addition, the publication had taken care to ensure the accuracy of 
the headline prior to publication: it had sight of the video filmed by the complainant, 
and it had attempted to contact the complainant to clarify the meaning of her 
comments.  
 
 



Item 3 
 

 
In such circumstances, the Committee considered that care had been taken on this 
point not to publish inaccurate, misleading, or distorted information, and there was 
no breach of Clause 1 (i). 
 
25. The Committee next considered whether the headline required correction given 
that after publication of the article the complainant expressed concern that her 
statements within the video had been misquoted within the headline of the article. 
Clause 1 (ii) requires that a significant inaccuracy, misleading statement or 
distortion must be corrected. Both parties accepted that the headline was not an 
exact repetition of what the complainant had said, however, the publication did not 
consider it was significantly inaccurate. 
 
26. In considering whether the headline was significantly inaccurate, misleading, or 
distorted – and therefore in need of correction – the Committee had regard for the 
entirety of the complainant’s video. The complainant began the video by stating 
that “everything we knew about October 7 is a complete lie”, before going on to list 
the “lies”. In such circumstances, the Committee did not consider the headline was 
significantly inaccurate, given that it summarised the complainant’s position that 
”everything we knew about October 7 is a complete lie”, including that “they said 
Hamas raped women”. The Committee further noted that, in the article’s opening 
paragraph, the headline claim was supported and clarified, by way of a reference to 
the complainant’s position that “there was ‘no evidence’ women were raped on 
October 7”. As such, there was no breach of Clause 1. 
 
27. While the Committee did not consider that the headline breached the terms of 
the Code, it welcomed the steps the publication had taken to clarify the headline’s 
meaning. 
 
28. The Committee next considered whether the article inaccurately reported that 
the complainant had “been approached for comment” – the complainant said she 
had not received messages from the publication to her social media accounts. The 
Committee acknowledged that the complainant said she had not had sight of the 
messages sent by the publication. However, it noted that the messages appeared to 
have been sent to a social media account belonging to the complainant, and that 
these messages requested the complainant provide her response by 3pm on 7 
December 2023. As such, the Committee did not consider it was inaccurate for the 
article to report that the complainant had “been approached for comment”, and 
there was no breach of Clause 1 on this point. 
 
29. When considering whether the article was inaccurate to report that the 
complainant lived in Rochester, the Committee was mindful of the publication’s 
position that the information was visible on the complainant’s LinkedIn profile, and 
of the complainant’s position that this was an inactive page. The Committee first 
considered whether the publication had taken care not to publish inaccurate 
information in relation to this point. The publication said that it had reviewed the 
complainant’s LinkedIn page prior to publication of the article and that the 
information on the page, which stated the complainant’s location was “Rochester, 
England”, formed the basis for its reporting.  
 
 



Item 3 
 

 
The Committee, therefore, found that the publication had taken care. In any event, 
the Committee did not consider that any inaccuracy regarding the specific location 
where the complainant lived was material to a report about the content of the video 
which she had posted, and which was the focus of the article. Therefore, there was 
no breach of Clause 1 on this point. 
 
30. The Committee next considered whether the article inaccurately described the 
complainant’s demeanour in the video. The Committee acknowledged the 
complainant’s concerns in that she felt the description in the article “demonised 
her” and that it was not an accurate portrayal of her demeanour. However, the 
Committee did not consider that the publication’s description was significantly 
inaccurate given the context of the article as a whole, which focused on the views 
she was expressing and in circumstances where the video had been filmed in an 
informal and relaxed style. As such, there was no breach of Clause 1 on this point. 
 
31. The Committee next considered whether the article inaccurately omitted to 
mention the additional sources referred to by the complainant within her video. It 
noted that – provided the Code is not otherwise breached – the selection of 
material for publication is ultimately a matter of editorial discretion. Therefore, the 
fact that the publication had omitted information that the complainant considered 
relevant was not, in and of itself, a breach of the Code. Further to this, the 
Committee did not consider that omitting this information rendered the article 
inaccurate, misleading, or distorted, where the article focused on the complainant’s 
thoughts on the news stories she considered were false. Therefore, there was no 
breach of Clause 1 on this point. 
 
32. In relation to the alleged breach of Clause 2, arising from the article’s reference 
to the complainant’s university studies, the Committee noted that the details of the 
complainant’s scholarship appeared on her public LinkedIn profile. As the 
information which the complainant considered breached Clause 2 was already 
available on the complainant’s publicly accessible LinkedIn page at the time of the 
article’s publication, there was no breach of Clause 2. 
 
33. The Committee also considered whether the article had breached Clause 2 by 
reporting the BBC’s spokesperson’s comments. The Committee acknowledged the 
complainant’s concerns that this may have caused personal and professional 
embarrassment, however, the comments which were published did not reveal any 
details about the complainant’s private or family life. Rather, they simply set out the 
BBC’s position regarding whether or not they would work with the complainant in 
the future, in these circumstances, there was no breach of Clause 2. 
 
34. The Committee turned next to the complainant’s complaint that she had been 
the subject of harassment online and that she had suffered professional damage as 
a result of the article. The Committee was mindful that IPSO’s remit is limited to 
editorial content which is published by regulated publications, including on 
websites operated by them, and the behaviour of those working on their behalf. As 
the complainant’s concerns related to the conduct of members of the public, rather 
than the publication, there was no breach of Clause 3. 
 
 



Item 3 
 

 
35. Finally, the Committee considered whether the article included pejorative 
references to the complainant’s race, ethnicity, and religion. The Committee noted 
that the article reported the complainant was “an Egyptian who ha[d] made films 
and written articles for the BBC’s Arabic service” which it considered to be 
references to the complainant’s race and ethnicity, though it did not consider that 
the article referred to the complainant’s religion. However, it did not consider that 
these references were pejorative or prejudicial, but rather that they were 
biographical in nature. As such, there was no breach of Clause 12.  
 
Conclusions 
 
36. The complaint was not upheld.  
 
Remedial action required 
 
37. N/A  
 
 
Date complaint received: 14/12/2023  
Date complaint concluded by IPSO: 14/08/2024  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Item 3 
 

 
 

APPENDIX B 
 
 
 
Paper 
no. 

File 
number Name v publication 

3156 
22282-
23/22283-
23 

Sawyer v mirror.co.uk/manchestereveningnews.co.uk 

3176 00764-24 Dyer v mirror.co.uk 
3188 00370-24 Hewitt v belfasttelegraph.co.uk 
3187 01407-24 Reeve v Kent Messenger 
3190 01280-24 Baillie v The Times 

 
 


