
Paper No. 1473 

CONFIDENTIAL 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 25 July 2018 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

Present Alan Moses (Chairman) 
Nazir Afzal 
Richard Best 
Janette Harkess  
Gill Hudson 
David Jessel 
Andrew Pettie 
Neil Watts 
Miranda Winram 
Nina Wrightson 

In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive  

Also present:  Members of the Executive: 

John Buckingham 
Vikki Julian 
Sophie Malleson 
Thomas Moseley 
Madeline Palacz 
Holly Pick 
Lauren Sloan 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis  

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
 Neil Benson, Chairman of the Editors Code Committee 



Item    3 

1. Apologies for Absence

There were none received.

2. Declarations of Interest

Peter Wright had declared an interest in items 6, 7 & 8, the principal business of
the meeting, and was not in attendance. Neil Benson, who was observing,
declared an interest in item 8 and left the meeting for this item.

3. Minutes of the Previous Meeting

The Committee approved the minutes of the meeting held on 13 June.

4. Update by the Chairman – oral

The Chairman welcomed Neil Benson, Chairman of the Editors’ Code of Practice
Committee, as an observer to the meeting.

He informed the committee that this was Nina Wrightson’s last meeting. All the
Committee expressed their gratitude and thanks to her for her service to IPSO since
its foundation. He also informed the Committee that Hugo Wallis would be leaving
IPSO in August and thanked him for the immense work that he had carried out
whilst with IPSO.

He updated the Committee on the Sub Committee Group that had recently been
put together for discussions on Clause 12. They had met for their first meeting and
subsequently reported to the Board.

The Chairman finished by handing over to the Chief Executive.

The Chief Executive updated the Committee on his recent meeting with Dame
Frances Cairncross. He noted that IPSO would formally be submitting evidence to
the inquiry being led by Dame Frances. This was currently being put together and
would be discussed at the Liaison Committee meeting. He encouraged the
Committee to submit detailed input via email.

5. Matters arising

There were no matters arising.

6. Complaint 02176-18 Chandler v The Mail on Sunday

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A.

7. Complaint 01735-18 Chandler v The New European

The Committee discussed the complaint. A copy of its decision will be published
when it is made public.

2



Item    3 

8. Complaint 03124-18/03125-18/03128-18 Fletcher v Daily Record/mirror.co.uk
Glasgowlive.co.uk

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B.

9. Discussion paper - Apologies

The Head of Complaints introduced the paper.

The Committee noted the paper and agreed to publish a list of factors that may
be relevant to its decision on whether an apology is appropriate under Clause 1
(Accuracy).

10. Complaints Report

The Committee members noted the report.

11. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting

The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix C.

12. Any other business

The Head of Complaints sought the approval of the committee to distribute an
ongoing complaint, which had been discussed previously, via email for
comments/decision rather than waiting until September to bring it to the next
Committee meeting. The Committee agreed.

13. Date of next meeting

The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 5 September.

The meeting ended at 12.30

3



    Item                                  3 

 
APPENDIX A  

 
Decision of the Complaints Committee 

 

02176-18 Chandler v Mail on Sunday  

 

Summary of Complaint 

 
1. Christopher Chandler complained to the Independent Press Standards Organisation that The 

Mail on Sunday breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Putin link to Boris and Gove Brexit 'coup'”, published on 26 November 2017, and 
an article headlined “Secretive institute behind No 10 ‘hijack’ letter faces probe by charity 
watchdog”, published on 3 December 2018. 

 
2. The articles were published as part of a wider investigation by the newspaper into allegations 

of Russian influence in British politics, in particular the policy decisions behind the UK’s exit 
from the European Union.  

 
3. The first article reported that a “Russian link to Boris Johnson and Michael Gove’s successful 

plot to persuade Theresa May to take a tougher stance on Brexit” had been revealed by the 
newspaper. The article identified the complainant as the Russian link. It explained that a “secret 
letter” sent to the Prime Minister by two government ministers had been co-ordinated by a 
senior figure within a UK think tank, the Legatum Institute Foundation, which had been founded 
by the complainant.  

 
4. The article reported that the complainant had “netted millions” from Russian gas deals 

following the collapse of the Soviet Union. The article said that a “leading MP” had called for 
an investigation by Parliament’s intelligence and security committee “into Legatum Institute and 
its influence on the government”. The online article made one reference to the complainant as 
a “Russian tycoon”; it also reported that the complainant was born in New Zealand.  

 
5. The complainant, along with his three partners, founded the Legatum Group in 2006: this is a 

private investment partnership based in Dubai. The Legatum Group, through its philanthropic 
arm, Legatum Foundation Limited, is a donor to the think tank, the Legatum Institute 
Foundation. 

 
6. In the years 2000 and 2001, the complainant’s company, Sovereign Global, was a minority 

shareholder in Gazprom.  

 
7. The article reported that the complainant had “helped President Vladimir Putin’s associates 

take control of Russia’s state energy giant Gazprom”. It explained that in 2000, shortly after 
Putin became Russian President for the first time, the complainant “angered by the corruption 
[he] had witnessed in Gazprom, [was] credited with helping to trigger a boardroom coup which 
subsequently led to Alexey Miller being installed as head of the company”. The article reported 
that Mr Miller was a “close ally and confidant of Putin”.  

 
8. The article reported a statement from a spokesperson from the Legatum Institute regarding 

Sovereign Global and its alleged involvement in the changes to Gazprom’s board:  

 

4



Item    3 

“Sovereign Global sided with many minority foreign and domestic investors to improve the 

corporate governance of Gazprom by lobbying for better management. [It] did not have the 

power to place anyone in a position of authority at Gazprom. It was the Gazprom board that 

installed Alexey Miller. No one from Sovereign Global Investment ever personally met with 

President Putin, chose Miller for his role or even vetted him.” 

9. The second article was a follow up piece, which reported that the Charity Commission had
launched an inquiry into the Legatum Institute. It said that “the controversial think tank which
played a key role in the secret Brexit Letter… is being probed by Britain’s charity watchdog”. It
reported that the inquiry by the Charity Commission had followed the newspaper’s
investigation into the Institute’s “secret role in pushing the Government towards a ‘hard Brexit’
withdrawal from the EU”. The article identified the complainant and reported that “his allies
cut deals with President Vladimir Putin’s associates”.

10. The first article was published in substantially the same form online on 25 November 2017,
under the headline: “Putin’s link to Boris and Gove’s Brexit ‘coup’ revealed: Tycoon who netted
millions from Russian gas deal funds think tank that helped write the minister’s letter
demanding May take a tougher stance on leaving the EU”. The second article was published
in substantially the same form online on 2 December 2017, under the headline: “Secretive
institute behind Boris and Gove’s Brexit letter to ‘hijack’ Number 10 faces probe by charity
watchdog”.

11. The complainant said that the articles had created a wholly misleading impression of his role,
the Legatum Institute Foundation and - insofar as connected to them - Russia in the UK’s Brexit
planning. He said that on that basis, the article had seriously misled the public concerning a
matter of great public interest.

12. The complainant denied using his influence to trigger a boardroom coup to install Mr Miller to
the CEO of Gazprom. The complainant explained that in May 2000, along with other minority
shareholders, he had backed a campaign to elect a single minority shareholder representative
director, Boris Fyodorov, to the board of Gazprom. The complainant said that Mr Fyodorov’s
appointment was spearheaded by United Funding Group, which acted as custodian of between
6% – 8% of Gazprom’s shares at the time. It was UFG which co-ordinated the minority
shareholders to help effect this change to the Gazprom board, with Mr Fyodorov as their
representative board member.

13. The complainant said that Mr Fyodorov was not an ally of Putin’s, and was independent of the
Russian government. The complainant said that it was this reconfigured board of directors that
voted to emplace Alexey Miller as the CEO of Gazprom in May 2001, ten months after the
appointment of Mr Fyodorov. The complainant said that he would have had to be a clairvoyant
to have foreseen the result of the actions of the minority shareholders some ten months earlier.
He said that at no time did he have any ability to influence or affect the composition of the
Gazprom board which replaced the former CEO in May 2001.

14. The complainant referred to an article published by the Institutional Investor, dated March
2006 which stated:

At [Gazprom’s] annual general meeting in July 2000, Sovereign and other minority investors 

succeeded in getting Fyodorov elected to the board over a management candidate. By 

teaming up with the five government appointees, who were sympathetic to complaints about 

5



    Item                                  3 

management abuses following the election of President Vladimir Putin in March 2000, 

Fyodorov changed the balance of power at Gazprom. In May 2001 the board removed 

Vyakhirev as chief executive, kicking him upstairs to the largely ceremonial position of 

chairman, and installed Alexey Miller, then deputy Energy minister, as his replacement.” 

 
15. The complainant said that the first article had further created a distorted impression of his 

alleged links with President Putin and the Russian state. He expressed concern that the online 
article had referred to him as a “Russian tycoon”, despite the fact that he was born in New 
Zealand, as made clear in the article. He said that the article was prominently illustrated with 
photographs of him, labelled “PAYMASTER”, alongside images of Putin. The complainant said 
that this gave the clearly misleading impression that he was a person or part of 
an organisation that had a degree of financial control over the Russian President. He said 
that the use of this terminology distorted his role as a mere donor to the Legatum Institute 
Foundation. 

 
16. The complainant said that the first article further misled the public because it did not inform 

the reader that his involvement in Gazprom had ended eight years ago. He said the claims 
made about him in the article were written in the present tense, namely that he and President 
Putin are “connected” and that they “have” links through Gazprom. He said that presenting 
the claims in that way was significantly misleading because he had no current connection with 
Gazprom and no links with Putin of any kind. 

 
17. The complainant said that for the reasons set out above, there was no truth in the allegation 

that his “allies cut deals with President Vladimir Putin’s associates”, as reported in the second 
article.  

 
18. The newspaper did not accept a breach of the Code. It said that the complainant’s involvement 

in the changing composition of the Gazprom board between 2000 and 2001 was a matter of 
public record. It provided extensive source material relating to the complainant’s role in 
Gazprom, and the appointments of Mr Fyodorov and Mr Miller. 

 
19. The newspaper noted that the first article had made it clear that the complainant had never 

met President Putin. It said that all the allegations were put to the complainant, via the Legatum 
Institute, prior to publication. The newspaper provided this pre-publication correspondence. In 
it, the journalist requested a response to a number of questions relating to the complainant’s 
knowledge of the letter which was the subject of the article. The journalist also noted to the 
Institute that an MP had “called for the Intelligence Select Committee to investigate the source 
of the Chandler’s money and their influence over Legatum” and had “cited Christopher’s work 
with Putin's associates to install Alexey Miller, Putin's old deputy, as head of Gazprom after 
Putin's election as President in 2000.”  

 
20. The newspaper provided the article published by the Institutional Investor, referred to by the 

complainant above. It noted how the article described how following his appointment in 2000, 
Mr Fyodorov subsequently colluded with the five Putin government appointees on the board of 
Gazprom to oust the existing CEO and install Alexey Miller in May 2001. It said that prior to 
his appointment Mr Miller was deputy Energy Minister and a confidant of President Putin. The 
newspaper said that by virtue of his vote the complainant had facilitated the appointment of 
Mr Fyodorov to the board of Gazprom. It said that this appointment, in turn, facilitated the 
subsequent boardroom coup which resulted in the ousting of the then CEO and the installing 
of President Putin’s ally, Mr Miller: this was set out accurately in the article.  

 

6



    Item                                  3 

21. During the course of IPSO’s investigation, the newspaper provided a prospectus which had 
been published by the complainant’s brother’s company, Clermont Group, in April 2018, 
which described how the Chandler brothers had made reforming changes at companies in 
which they had a stake, including Gazprom. The newspaper said that the document revealed 
how the complainant had installed Mr Fyodorov, and then appealed directly to President Putin 
regarding the changes he wanted to make at Gazprom. The prospectus stated: 

  
“Responding to the Russian government’s expressed interest in liberalising Gazprom’s 
ownership structure, Sovereign also prepared a series of recommendations on how the 
ownership structure could be reformed… After producing several papers outlining 
Sovereign’s vision of reform for Gazprom, Sovereign eventually appealed directly to 
President Vladimir Putin. As a result, Alexey Miller, a young economist and close ally of the 
president, replaced Gazprom CEO Rem Vyakhirev in 2001. 

 
22. The newspaper also provided an investment profile of Gazprom published by a company 

owned by the complainant, Orient Global, which was created in 2006 following the demerger 
of Sovereign Global. It said that this document set out how the complainant had been 
instrumental in forcing reforms in Gazprom’s governance: the complainant ensured that Mr 
Fyodorov was appointed to the board and, in turn, he was important in the boardroom coup 
that gave advantage to Mr Putin and his allies. The document stated: 

 

“Sovereign, being the largest shareholder in Gazprom after the Russian government, 

assured the Presidential administration that they could rely upon the support of minority 

shareholders whose votes could be essential in providing the crucial swing seat on the 

Gazprom board.” 

 
23. The newspaper said that the first article did not state that the complainant was involved directly 

in the subsequent coup which installed Mr Miller; it said that he helped President Putin’s 
associates take control and that he “helped trigger” the coup.  

 
24. The newspaper noted the complainant’s position that he had no way of knowing or ensuring 

that the vote to install Mr Fyodorov would lead to the election of Putin’s ally Mr Miller as CEO. 
The newspaper said that even if that was so, that was the effect. It suggested that President 
Putin would have been grateful that the complainant assisted in installing Mr Fyodorov, who 
was an important figure in the boardroom coup which resulted in Mr Miller’s appointment as 
CEO. The newspaper provided previous coverage which reported that Mr Fyodorov’s vote, 
along with the five government controlled seats on the Gazprom 11-seat board, constituted 
the majority vote which put Mr Miller on the board.  

 
25. The newspaper said that the first article was clear throughout that the connection with Gazprom 

was historic. It said that the article had made clear that the events took place in the early 
noughties and noted that the details of these events were written in the past tense. It said that 
although the complainant’s relationship with Gazprom terminated eight years ago, it did not 
follow that it was misleading to suggest that the complainant has any links with President Putin. 
The basis for this link was set out in the article, which also made clear that neither the 
complainant, nor anyone from Sovereign Global, had met President Putin. 

 
26. The newspaper said that the reference to the complainant as a “Russian tycoon” appeared in 

the online version of the article only. It said that it was online for a matter of hours before the 
mistake was noticed and removed. While the newspaper acknowledged that the complainant 
was not a Russian citizen, the newspaper said that a reasonable reader would understand that 

7



    Item                                  3 

the reference to “Russian” related to Mr Chandler’s extensive business interests in the country, 
rather than his nationality, particularly where the article made clear that the complainant was 
born in New Zealand. Notwithstanding this, the newspaper offered to publish a footnote 
clarification to the online article as a gesture of goodwill, as well as a standalone correction 
online for 24 hours. It suggested the following wording: 

 

“An earlier version of this article labelled Mr Christopher Chandler as a “Russian tycoon”. We 

would like to make it clear that Mr Chandler is not a Russian citizen, but rather a New 

Zealander”.  

 
27. The newspaper noted that the word “paymaster” appeared in a picture caption, which stated: 

“PAYMASTER: Christopher Chandler, head of the Legatum Group that ultimately funds the 
institute”. It said that this was an accurate description of the complainant’s position in relation 
to the Institute. It said that readers would be able to decide for themselves if the word 
“paymaster” was relevant. The newspaper further noted that the word “connected” had 
appeared in a picture caption which stated: “CONNECTED”: Mr Chandler has never met 
President Putin, but they have links through Gazprom”: the alleged link between the 
complainant and Putin was made clear.  

 
28. The newspaper did not accept that the second article was inaccurate. It said that as set out 

above, the complainant and his brother had acknowledged being instrumental in installing the 
late Boris Fyodorov to the board of Gazprom in 2000. It said that Mr Fyodorov later 
collaborated with five appointees of the Putin government to oust the company’s existing CEO 
and replace him with Alexey Miller, an ally of President Putin. 

 
29. The complainant said that neither he, nor the Legatum Group, is associated with the Clermont 

Group and therefore bore no responsibility for the contents of the literature it produced. The 
complainant said that this marketing pamphlet had been accept by Clermont to be an 
inaccurate account of the events in question, and noted that Clermont had corrected it. In 
relation to the Orient Global document, the complainant said that it set out a wholly inaccurate 
account of events, for the reasons set out above.  

Relevant Code Provisions 

 
30. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 

images, including headlines not supported by the text. 

 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly and 

with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases involving 

IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 

called for. 

 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 

comment, conjecture and fact. 

 

Findings of the Committee 
31. The first article had claimed that the complainant had “helped President Vladimir Putin’s 

8



    Item                                  3 

associates take control of Russia’s state energy giant Gazprom”; it credited him as “helping to 
trigger” a boardroom coup which “subsequently led” to Alexey Miller being installed as head 
of the company”. The newspaper had identified the complainant’s association with the 
changing composition of the board of Gazprom as a Russian link in the context of a wider 
investigation by the newspaper into the extent of Russian influence in the affairs of current UK 
politics. This was a significant claim which required justification. The Committee carefully 
scrutinised the care taken over the presentation of this alleged “link”, which had been used by 
the newspaper as the core justification for its investigation into the complainant.  

 
32. It was not in dispute that Mr Fyodorov’s platform in standing for election to the Board of 

Directors was the reform of Gazprom, which, in this context meant voting with the government 
appointees on the Board of Directors, against the company’s executive leadership, namely its 
then Chief Executive. It was also accepted that the complainant’s company, a shareholder in 
Gazprom, had supported Mr Fyodorov’s candidacy specifically on the basis that he was 
seeking such reforms, and that Mr Fyodorov had accordingly gone on to vote with the 
government appointees, including to install Alexey Miller as CEO. Further, it was accepted that 
Mr Miller was a close associate of Vladimir Putin.  

 
33. The complainant said that he could not have known that his vote in 2000 would lead to the 

installation of Mr Miller ten months later. However, the newspaper had not claimed otherwise. 
Care had been taken by the newspaper to present the chain of events accurately, and it was 
not inaccurate or misleading to describe the complainant’s vote in 2000 as “helping to trigger” 
a boardroom coup which “subsequently led” to Alexey Miller being installed as CEO in 2001. 
The factual circumstances which formed the basis for the newspaper’s claim that the 
complainant “helped” Mr Miller take control of Gazprom were set out clearly in the article. In 
those circumstances, the Committee did not establish that it was a failure to take care over the 
accuracy of the article to report that the complainant had “helped President Vladimir Putin’s 
associates take control” of Gazprom in those circumstances. There was no breach of Clause 
1(i), nor was the claim misleading or inaccurate such that a correction was required under the 
terms of Clause 1(ii).  

 
34. A photograph of President Putin was accompanied with the caption: “CONNECTED: Mr 

Chandler has never met President Putin – but they have links through Gazprom”. The 
Committee noted the complainant’s position that the caption’s use of the present tense had 
failed to make clear that his involvement with Gazprom had come to an end eight years ago.  

 
35. However, the article had been clear throughout that the events which were the subject of the 

newspaper’s investigation into the complainant had occurred in the early 2000s. The 
newspaper had complied with its obligations to take care over the article’s accuracy on this 
point. The fact that the events being described related to the early 2000s did not mean, 
however, that there was no “link”. The complainant’s involvement in Russia over a period of 
years and his highly profitable investment in Gazprom remained an important part of his public 
profile and a key feature in his career. The Committee did not establish that the complainant’s 
relationship with Gazprom and any alleged association with Putin, was presented in a 
misleading way. This aspect of the complaint did not breach Clause 1.  

 
36. The article, in print and online, had made clear that the complainant had been born in New 

Zealand, and resided in Dubai. In this context, and where the complainant’s link to Russia was 
the subject of the article, the Committee did not find that the single reference to him as a 
“Russian tycoon” represented a failure to take care over the accuracy of the article in breach 
of Clause 1 (i). Nor was it a significant inaccuracy requiring correction under the terms of 1(ii). 
Nonetheless, the Committee welcomed the offer of an amendment and footnote on this point.   

9



    Item                                  3 

 
37. A photograph of the complainant had been accompanied with the caption: “PAYMASTER: 

Christopher Chandler, head of the Legatum Group that ultimately funds the institute”. The 
accuracy of the information contained in the caption, namely the complainant’s financial 
relationship with the Legatum Institute, was not in dispute, but the complainant objected to the 
use of the term “paymaster” as he said it suggested that he had funded Putin. The Committee 
did not accept that the photo caption implied that the complainant had funded Putin. His 
financial relationship with the Legatum Institute was accurately reported. There was no breach 
of Clause 1 on this point. 

 
38. The second article had reported that complainant’s “allies cut deals with President Vladimir 

Putin’s associates”. For the reasons set out above in paragraph 33, this did not represent a 
failure to take care, or a significant inaccuracy. The complainant had accepted being 
instrumental in installing Fyodorov to the board of Gazprom in 2000; Fyodorov had later 
collaborated with five appointees of the Putin government to oust the company’s existing CEO 
and replace him with Alexey Miller, an ally of President Putin. There was no breach of the 
Code.  

Conclusion 

 
39. The complaint was not upheld.  

 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

10



Item    3 

APPENDIX B 

DECISION OF THE COMPLAINTS COMMITTEE 

03124-18 Fletcher v Daily Record 

Summary of Complaint 

1. Anthony Fletcher complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily
Record breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined
“Experts warn of black market danger: DIY sperm donor fathers 22 kids to mums he met on
Facebook” published on 16 April 2018.

2. The article began on the front page of the newspaper under the headline above; the front page
reported that an unlicensed sperm donor had “admitted” to fathering 22 children. It said that
“fertility experts warn what he has done is illegal and carries serious medical and legal risks”.

3. The story then continued on pages 10 and 11 under the headline “I’ve donated sperm to over
50 women. It’s simple...they find me on Facebook, drive to meeting point near my house and
I hand over what I need to”. It said that the complainant, interviewed under the pseudonym
that he used for sperm donation, had “confessed to fathering 22 children by illegally donating
sperm to people he met on Facebook”. It said that “at first, he considered donating legally
through a clinic but the requirements that must be met…put him off”. The article stated that “it
is against the law in the UK to distribute or procure sperm and eggs without a licence from the
Human Fertilisation and Embryology Authority”, and explained the public health reasons for
this prohibition. The article included extensive quotations from the complainant, setting out his
reasons for his actions, and included a screenshot of a post on his Facebook profile, in which
he described the service he provided. The article went on to give the views of a specialist in
reproductive health, who stated that “these tales of black market sperm donation are becoming
more common…but finding a donor online…is incredibly dangerous”.

4. The article appeared online in substantially the same format. The sub-headline of the article
stated “Anthony Fletcher says he has illegally donated to almost 50 women, some of whom
have travelled from outside Scotland in a bid to have a baby”. The article stated that the
complainant had “confessed to fathering 22 children by illegally donating sperm to women he
met on Facebook”.

5. The complainant said that the article was inaccurate. He said that private sperm donations
were not illegal: the publication had misinterpreted the law, and he was not “procuring” or
“distributing” sperm as a third party without a licence. He said that, in fact, the Human
Fertilisation and Embryology Authority provided information about private donation on its own
website. He said that the publication had not taken care to check this claim or put it to him
prior to publication, and it was therefore also untrue to state that he had “confessed” or
“admitted” to acting illegally. He said that the article’s use of the term “black market” also
wrongly implied illegality, and suggested that he had charged for his sperm; in fact, he had
never charged, and the ‘legal’ concerns raised in relation to private sperm donation related
not to the act of donation itself, but to any difficulties arising from liability for child support or
legal recognition as a parent. The complainant also said that it was inaccurate for the article
to state that he had “told the Daily Record” his account; he had been interviewed by a journalist
with no connection to the publication, and the Daily Record had never been mentioned during
the interview. He said this gave a false impression of how the article came about.

11



    Item                                  3 

6. The publication said that the original copy provided to it by an agency had referred to the 
Human Fertilisation and Embryology Act 1990 as the basis for the claim that the complainant 
had acted “illegally”, and this was published in good faith. The publication said that it was 
accurate for the article to state that “It is against the law in the UK to distribute or procure 
sperm and eggs without a licence from the Human Fertilisation and Embryology Authority”. 
However, it conceded that it was inaccurate to state that the complainant had acted illegally 
by engaging in private sperm donation, where this did not involve others’ sperm. The 
publication also accepted that the complainant had not “admitted” that he was acting illegally. 
It therefore removed the online article, and offered to publish the following correction online 
and in print, in its corrections and clarifications column on page 2:  

 

The 16 April article “I’ve donated sperm to over 50 women. It’s simple…they find me on 

Facebook, drive to meeting point near my house and I hand over what I need to” stated that 

Mr Anthony Fletcher had admitted to donating sperm 'illegally'. In fact, private sperm donation 

is not illegal and Mr Fletcher did not admit to illegality. We would like to apologise for any 

misunderstanding. 

 

The publication denied that any front page correction or ‘signpost’ to a correction was required: 

the inaccuracy related to just one word on the front page – “illegal” – and the front page 

headline had been accurate. It said that there was no reference to the complainant’s name on 

the front page and that the name given in the article was in any event a pseudonym.  

 
7. The publication said that the term “black market” had been taken from the quotation from the 

reproductive health specialist. While it could imply illegality in certain circumstances, in this 
case, where the practice referred to in the article carried significant legal and health 
implications, it was not significantly misleading. In addition, it said that the article accurately 
reported the terms of the law. The publication denied that it was inaccurate to say that the 
complainant “told” it his account: his interview with an agency had been provided exclusively 
to the publication.  

 
8. The complainant said that a front page ‘signpost’ to a correction was appropriate because the 

publication had made the claim that he had acted illegally on its front page. He said that the 
correction should also apologise directly to him as a wronged party, and make clear that he 
had not “confessed” to illegally donating sperm.  

 

Relevant Code Provisions 

 
9. Clause 1 (Accuracy) 

 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 
 

Findings of the Committee 

12



    Item                                  3 

 
10. The publication had accepted that it was inaccurate to report that the complainant’s actions 

were illegal. This was based on a misreading of legislation, which was publicly available. The 
reporter had not put the allegation to the complainant prior to publication, and none of the 
experts quoted in the article had claimed that private sperm donation was illegal. There was a 
serious failure to take care over the accuracy of published information, in breach of 1(i). The 
complainant’s conduct was not prohibited by law, and he made his donations with a full 
understanding of the legal position. The allegation of illegality was a significant and damaging 
claim, requiring correction under the terms of Clause 1 (ii). The seriousness of this inaccuracy 
was further exacerbated by reporting that the complainant had “confessed” to acting illegally, 
erroneously suggesting that he had knowingly acted outside of the law.   
 

11. The term “black market” carries a spectrum of meanings. In this case, the term was used in 
the context of an article which had alleged illegality; the term therefore carried a strong 
implication that the complainant’s conduct was outside the law. This was a further failure to 
take care over the accuracy of the article in breach of 1(i). The term “black market”, in the 
context of the article gave further weight to the serious allegation that the complainant was 
acting illegally. It was significantly misleading, and required correction under the terms of 1(ii). 
 

12. The publication had offered to publish a correction on page 2, making clear that the 
complainant’s actions were not illegal. This correction included an apology, which was 
appropriate, as the inaccuracy was serious and personally damaging. The Committee 
recognised the value of publishing corrections in established corrections and clarifications 
columns; choosing to place some corrections in another part of the newspaper could 
undermine the advantages of having a consistent position for corrections. However, the 
Committee was concerned by the seriousness of the breach of Clause 1 (i) in this instance: the 
newspaper had published a damaging allegation without going through simple steps to check 
its accuracy, such as putting the allegation to the complainant or verifying its interpretation of 
the legislation with experts. The resulting inaccuracy was very prominent on the newspaper’s 
front page. And finally, the wording offered had not addressed the misleading impression 
created by the use of the term “black market”. For these three reasons, the Committee found 
that the newspaper’s offer of a correction in its usual column on page 2 was insufficient to 
meet the requirements of Clause 1 (ii) in this case. The complaint was upheld as a breach of 
Clause 1(ii).  
 

13. It was not misleading to state that the complainant had “told” his story to the publication: he 
had been interviewed by a journalist who had then sold the story to the publication exclusively. 
This did not give rise to a misleading impression of the complainant’s actions. There was no 
failure to take care over the accuracy of this point, in breach of Clause 1(i), and no significantly 
misleading impression was created that required correction under Clause 1(ii).  

 

Conclusions 

 
14. The complaint was upheld. 

 

Remedial action required 

 
15. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what remedial action should 

be required.  

13



    Item                                  3 

 
16. The publication had published a significantly misleading article, which made a damaging and 

inaccurate allegation about the legality of the complainant’s conduct. In these circumstances, 
the appropriate remedy was the publication of an adjudication.  

 
17. The print article had begun on the front page, and continued on pages 10 and 11 of the 

newspaper. The reference to illegality, bolstered by the reference to a “black market”, had 
appeared on the front page, while further references to illegality had appeared on page 10. 
In these circumstances, the Committee decided that the adjudication should be referenced on 
the front page, and published on page 10 or further forward. The adjudication should also be 
published online, with a link appearing on the homepage for 24 hours; it should then be 
archived in the usual way. The headline of the adjudication must make clear that IPSO has 
upheld the complaint against the Daily Record, and refer to its subject matter. It must be agreed 
with IPSO in advance.  

 
18. The terms of the adjudication for publication in are as follows:  

 

Anthony Fletcher complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily 

Record breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 

“Experts warn of black market danger: DIY sperm donor fathers 22 kids to mums he met on 

Facebook”, published in print and online on 16 April 2018. The complaint was upheld, and 

the Daily Record has been required to publish this ruling as a remedy to the breach of the 

Code. 

 

The article began on the front page of the newspaper; the front page reported that an 

unlicensed sperm donor had “admitted” to fathering 22 children. It said that “fertility experts 

warn what he has done is illegal and carries serious medical and legal risks”; and that the 

complainant had “confessed” to fathering children by “illegally donating sperm”. 

 

The complainant said that the article was inaccurate; private sperm donation was not illegal. 

The newspaper had misinterpreted the law. It was also untrue to state that he had “confessed” 

or “admitted” to acting illegally. He said that the article’s use of the term “black market” further 

wrongly implied illegality. 

 

The publication said that the original copy provided to it by an agency had referred to the 

relevant legislation as the basis for the claim that the complainant had acted “illegally”, and 

this was published in good faith. It noted that the terms of the legislation were included in the 

article.  It conceded that it was inaccurate to state that the complainant had acted illegally by 

engaging in private sperm donation. The publication also accepted that the complainant had 

not “admitted” that he was acting illegally. It therefore removed the online article, and offered 

to publish a correction online and in print, in its corrections and clarifications column on page 

2.  

 

The publication denied that any front page correction or ‘signpost’ to a correction was 

required: the inaccuracy related to just one word on the front page – “illegal” – and the front 

page headline had been accurate. It said that there was no reference to the complainant’s 

name on the front page and that the name given in the article was in any event a pseudonym.  

14



    Item                                  3 

 

The publication said that the term “black market” had been taken from the quotation from the 

reproductive health specialist. While it could imply illegality in certain circumstances, in this 

case, where the practice referred to in the article carried significant legal and health 

implications, it was not significantly misleading.  

 
IPSO found that there was a serious failure to take care over the accuracy of published 
information, in breach of 1(i). The allegation of illegality was a significant and damaging 
claim, requiring correction under the terms of Clause 1 (ii). The seriousness of this inaccuracy 
was further exacerbated by reporting that the complainant had “confessed” to acting illegally, 
erroneously suggesting that he had knowingly acted outside of the law.  It found a further 
failure to take care, and significant inaccuracy, in relation to the term “black market”, which 
in the context of an article which had alleged illegality, carried a strong implication; that the 
complainant’s conduct was outside the law. 
 
The publication had offered to publish a correction on page 2, making clear that the 
complainant’s actions were not illegal. However, the Committee was concerned by the 
seriousness of the breach of Clause 1 (i). The resulting inaccuracy was very prominent on the 
newspaper’s front page. Also, the wording offered had not addressed the misleading 
impression created by the use of the term “black market”. For these reasons, the Committee 
found that the newspaper’s offer of a correction in its usual column on page 2 was insufficient 
to meet the requirements of Clause 1 (ii) in this case. The complaint was upheld as a breach 
of Clause 1(ii).  

  

15



Item    3 

DECISION OF THE COMPLAINTS COMMITTEE 

03125-18 Fletcher v mirror.co.uk 

Summary of Complaint 

1. Anthony Fletcher complained to the Independent Press Standards Organisation that
mirror.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article
headlined “Black market sperm donor who has fathered over 22 children branded 'incredibly
dangerous' by health experts”, published on 16 April 2018.

2. The article said that the complainant had “fathered 22 children after illegally advertising his
sperm on Facebook”. It said that “at first, he considered donating legally through a clinic but
the requirements that must be met…put him off”. The article stated that “it is against the law
in the UK to distribute or procure sperm and eggs without a licence from the Human
Fertilisation and Embryology Authority”, and explained the public health reasons for this
prohibition. The article included extensive quotations from the complainant, setting out his
reasons for his actions, and included a screenshot of a post on his Facebook profile, in which
he described the service he provided. The article went on to give the views of a specialist in
reproductive health, who stated that “these tales of black market sperm donation are becoming
more common…but finding a donor online…is incredibly dangerous”.

3. The complainant said that the article was inaccurate to state that private sperm donations were
illegal: the publication had misinterpreted the law, and he was not “procuring” or “distributing”
sperm as a third party without a licence. He said that, in fact, the Human Fertilisation and
Embryology Authority provided information about private donation on its own website. The
complainant said that the publication had not taken care to check this claim or put it to him
prior to publication. He said that the article’s use of the term “black market” also wrongly
implied illegality, and suggested that he had charged for his sperm; in fact, he had never
charged, and the ‘legal’ concerns raised in relation to private sperm donation related not to
the act of donation itself, but to any difficulties arising from liability for child support or legal
recognition as a parent. The complainant also said that it was inaccurate for the article to state
that he had “told the Daily Record” his account; he had been interviewed by a journalist with
no connection to the publication, and it had never been mentioned during the interview. He
said this gave a false impression of how the article came about.

4. The publication said that the original copy provided to it by an agency had referred to the
Human Fertilisation and Embryology Act 1990 as the basis for the claim that the complainant
had acted “illegally”, and was published in good faith. It said that the article went on the
accurately report the terms of the law. However, the publication conceded that it was inaccurate
to state that the complainant had acted illegally by engaging in private sperm donation. It
therefore removed the online article, and offered to publish the following correction online:

The 16 April article…stated that Mr Anthony Fletcher had donated sperm ‘illegally’. In fact, 

private sperm donation is not illegal. We would like to apologise for any misunderstanding.  

5. The publication denied that it was inaccurate to say that the complainant “told” the Daily
Record his account: his interview with an agency had been provided exclusively to that
publication. It also said that the term “black market” had been taken from the quotation from
the reproductive health specialist. While it could imply illegality in certain circumstances, in this

16



    Item                                  3 

case, where the practice referred to in the article carried significant legal and health 
implications, it was not significantly misleading. 

Relevant Code Provisions 

 
6. Clause 1 (Accuracy) 

 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 
 

Findings of the Committee 
 

7. The publication had accepted that it was inaccurate to report that the complainant’s actions 
were illegal. This was based on a misreading of legislation, which was publicly available. The 
article had quoted an expert in the field, who had not claimed that private sperm donation was 
illegal. There was a serious failure to take care over the accuracy of published information, in 
breach of 1(i). The complainant’s conduct was not prohibited by law, and he made his 
donations with a full understanding of the legal position. The allegation of illegality was a 
significant and damaging claim, requiring correction under the terms of Clause 1 (ii).  
 

8. The term “black market” carries a spectrum of meanings. In this case, the term was used in 
the context of an article which had alleged illegality; the term therefore implied that the 
complainant was participating in an illegal trade, and gave greater weight to the serious 
allegation that the complainant was acting illegally. This was a further failure to take care over 
the accuracy of the article in breach of 1(i) and significantly misleading, requiring correction 
under the terms of 1(ii). 
 

9. The publication had offered to publish a correction, making clear that the complainant’s 
actions were not illegal. This correction included an apology, which was appropriate, as the 
inaccuracy was serious and personally damaging. However, the Committee was concerned by 
the seriousness of the breach of Clause 1 (i) in this instance: the publication had published a 
damaging allegation without checking its accuracy. In addition, the wording offered had not 
addressed the misleading impression created by the use of the term “black market”. For these 
reasons, the newspaper’s offer of a correction was insufficient. The complaint was upheld as a 
breach of Clause 1(ii).  
 

10. It was not misleading to state that the complainant had “told” his story to the other publication: 
he had been interviewed by a journalist who had then sold the story to the publication 
exclusively. This did not give rise to a misleading impression of the complainant’s actions. 
There was no failure to take care over the accuracy of this point, in breach of Clause 1(i), and 
no significantly misleading impression was created that required correction under Clause 1(ii).  
 

Conclusion 
 

17



    Item                                  3 

11. The complaint was upheld.  
 

Remedial action required 
 

12. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what remedial action should 
be required.  

 
13. The publication had published a significantly misleading article, which made a damaging and 

inaccurate allegation about the legality of the complainant’s conduct. In these circumstances, 
the appropriate remedy was the publication of an adjudication.  

 
14. The article had appeared online only. The adjudication should therefore be published online, 

with a link appearing on the homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual 
way. The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint 
against the Daily Record, and refer to its subject matter. It must be agreed with IPSO in 
advance.  

 
15. The terms of the adjudication for publication are as follows:  

 

Anthony Fletcher complained to the Independent Press Standards Organisation that 

mirror.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 

headlined “Black market sperm donor who has fathered over 22 children branded 'incredibly 

dangerous' by health experts”, published on 16 April 2018”. The complaint was upheld, and 

mirror.co.uk has been required to publish this ruling as a remedy to the breach of the Code. 

 

The article said that the complainant had “fathered 22 children after illegally advertising his 

sperm on Facebook”. 

 

The complainant said that the article was inaccurate; private sperm donation was not illegal. 

He said that the article’s use of the term “black market” also wrongly implied illegality. 

 

The publication said that the original copy provided to it by an agency had referred to the 

relevant legislation, accurately reported in the article, as the basis for the claim that the 

complainant had acted “illegally”, and was published in good faith. It conceded that it was 

inaccurate to state that the complainant had acted illegally by engaging in private sperm 

donation. It therefore removed the online article, and offered to publish a correction online. It 

also said that the term “black market” had been taken from a quotation from a reproductive 

health specialist. Because the practice referred to in the article carried significant legal and 

health implications, it was not significantly misleading. 

 
IPSO found that there was a serious failure to take care over the accuracy of published 
information, in breach of 1(i). The allegation of illegality was a significant and damaging 
claim, requiring correction under the terms of Clause 1 (ii). The Committee found a further 
failure to take care, and significant inaccuracy, in relation to the term “black market”, which 
in the context of an article which had alleged illegality, carried a strong implication that the 
complainant’s conduct was outside the law. 
 

18



    Item                                  3 

The publication had offered to publish a correction, making clear that the complainant’s 
actions were not illegal. However, the Committee was concerned by the seriousness of the 
breach of Clause 1 (i) in this instance: the publication had published a damaging allegation 
without checking its accuracy. In addition, the wording offered had not addressed the 
misleading impression created by the use of the term “black market”. The newspaper’s offer 
of a correction was insufficient. The complaint was upheld as a breach of Clause 1(ii).  

  

19



    Item                                  3 

DECISION OF THE COMPLAINTS COMMITTEE 
 

03128-18 Fletcher v glasgowlive.co.uk 
 

Summary of Complaint 

 
1. Anthony Fletcher complained to the Independent Press Standards Organisation that 

glasgowlive.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) in an article headlined “Illegal Glasgow 
sperm donor admits to fathering 22 children”, published on 16 April 2018. 

 
2. The article said that the complainant, an “illegal Glasgow sperm donor”, had “defended his 

actions by saying he is a ‘first resort’ for women desperate to have a baby”. It said that “at first, 
he considered donating legally through a clinic but the requirements that must be met…put 
him off”. The article stated that “it is against the law in the UK to distribute or procure sperm 
and eggs without a licence from the Human Fertilisation and Embryology Authority”, and 
explained the public health reasons for this prohibition. The article included extensive 
quotations from the complainant, setting out his reasons for his actions, and included a 
screenshot of a post on his Facebook profile, in which he described the service he provided. 
The article went on to give the views of a specialist in reproductive health, who stated that 
“these tales of ‘black market sperm donation’ are becoming more common…but finding a 
donor online…is incredibly dangerous”.  

 
3. The complainant said that the article was inaccurate to state that private sperm donations were 

illegal: the publication had misinterpreted the law, and he was not “procuring” or “distributing” 
sperm as a third party without a licence. He said that, in fact, the Human Fertilisation and 
Embryology Authority provided information about private donation on its own website. The 
publication had not taken care to check this claim or put it to him prior to publication. He said 
that the article’s use of the term “black market” also wrongly implied illegality, and suggested 
that he had charged for his sperm; in fact, he had never charged, and the ‘legal’ concerns 
raised in relation to private sperm donation related not to the act of donation itself, but to any 
difficulties arising from liability for child support or legal recognition as a parent. 

 
4. The publication said that the original copy provided to it by an agency had referred to the 

Human Fertilisation and Embryology Act 1990 as the basis for the claim that the complainant 
had acted “illegally”, and was published in good faith. It said that the article accurately 
reported the terms of the law. However, the publication conceded that it was inaccurate to state 
that the complainant had acted illegally by engaging in private sperm donation. It therefore 
removed the online article, and offered to publish the following correction online:  

 

The 16 April article…stated that Mr Anthony Fletcher had donated sperm ‘illegally’. In fact, 

private sperm donation is not illegal. We would like to apologise for any misunderstanding.  

 

The publication also said that the term “black market” had been taken from the quotation from 

the reproductive health specialist. While it could imply illegality in certain circumstances, in this 

case, where the practice referred to in the article carried significant legal and health 

implications, it was not significantly misleading. 

 

Relevant Code Provisions 

 
5. Clause 1 (Accuracy) 

20



    Item                                  3 

 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 
 

Findings of the Committee 
 

6. The publication had accepted that it was inaccurate to report that the complainant’s actions 
were illegal. This was based on a misreading of legislation, which was publicly available. The 
reporter had not put the allegation to the complainant prior to publication, and none of the 
experts quoted in the article had claimed that private sperm donation was illegal. There was a 
serious failure to take care over the accuracy of published information, in breach of 1(i). The 
complainant’s conduct was not prohibited by law, and he made his donations with a full 
understanding of the legal position. The allegation of illegality was a significant and damaging 
claim, requiring correction under the terms of Clause 1 (ii). The seriousness of this inaccuracy 
was exacerbated by the headline’s prominent description of the complainant’s actions as 
“illegal”. While, in this article, the term “’black market’” – which carries a range of meanings, 
from clandestine to illegal - had been presented as a quotation from ‘health experts’, the use 
of this term in proximity to the claims of illegality gave support to those claims. 
 

7. The publication had offered to publish a correction, making clear that the complainant’s 
actions were not illegal. This correction included an apology, which was appropriate, as the 
inaccuracy was serious and personally damaging. However, the Committee was concerned by 
the seriousness of the breach of Clause 1 (i) in this instance: the publication had published a 
damaging allegation without checking its accuracy. The resulting inaccuracy was very 
prominent in the article’s headline. For this reason, the newspaper’s offer of a correction was 
insufficient to meet the requirements of Clause 1 (ii) in this case. The complaint was upheld as 
a breach of Clause 1(ii).  
 

Conclusions 

 
8. The complaint was upheld. 

 

Remedial action required 

 
9. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what remedial action should 

be required.  

 
10. The publication had published a significantly misleading article, which made a damaging and 

inaccurate allegation about the legality of the complainant’s conduct. In these circumstances, 
the appropriate remedy was the publication of an adjudication.  

 
11. The article had appeared online only. The adjudication should therefore be published online, 

with a link appearing on the homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual 

21



    Item                                  3 

way. The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint 
against the Daily Record, and refer to its subject matter. It must be agreed with IPSO in 
advance.  

 
12. The terms of the adjudication for publication are as follows:  

 

Anthony Fletcher complained to the Independent Press Standards Organisation that 

glasgowlive.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 

headlined ““Illegal Glasgow sperm donor admits to fathering 22 children”, published on 16 

April 2018. The complaint was upheld, and glasgowlive.co.uk has been required to publish 

this ruling as a remedy to the breach of the Code. 

 

The article described the complainant as an “illegal Glasgow sperm donor”.  It said that “at 

first, he considered donating legally through a clinic but the requirements that must be 

met…put him off”. The article went on to give the views of a specialist in reproductive health, 

who stated that “these tales of ‘black market sperm donation’ are becoming more 

common…but finding a donor online…is incredibly dangerous”.  

 

The complainant said that the article was inaccurate; private sperm donation was not illegal. 

He said that the article’s use of the term “black market” also wrongly implied illegality. 

 

The publication said that the original copy provided to it by an agency had referred to the 

relevant legislation, accurately reported in the article, as the basis for the claim that the 

complainant had acted “illegally”, and was published in good faith. It conceded that it was 

inaccurate to state that the complainant had acted illegally by engaging in private sperm 

donation. It therefore removed the online article, and offered to publish a correction online. It 

also said that the term “black market” had been taken from a quotation from a reproductive 

health specialist. Because the practice referred to in the article carried significant legal and 

health implications, it was not significantly misleading. 

 
IPSO found that there was a serious failure to take care over the accuracy of published 
information, in breach of 1(i). The allegation of illegality was a significant and damaging 
claim, requiring correction under the terms of Clause 1 (ii).  
 
The publication had offered to publish a correction, making clear that the complainant’s 
actions were not illegal. However, the Committee was concerned by the seriousness of the 
breach of Clause 1 (i) in this instance: the publication had published a damaging allegation 
without checking its accuracy. The resulting inaccuracy was very prominent in the article’s 
headline. The newspaper’s offer of a correction was insufficient. The complaint was upheld as 
a breach of Clause 1(ii).  

 

 

 

 

 

 

 

22



    Item                                  3 

APPENDIX C 

 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1378 02283-18 Premier Inn v Mail Online 
1381 20057-

17/20927-
17 

Johnson v The Sun/The Sun (Sunday) 

1388 02821-18 Sivier v Mail Online 
1389 02514-18 Brierley v Rochdale Online Ltd 
1394 02352-18 Miah v Manchester Evening News 
1395 01053-18 Miller v The Scottish Sun (Sunday) 
1396 02615-18 Thurrock Council v Thurrock 

Independent 
1399 03442-18 University Hospital Southampton NHS 

Foundation Trust v The Sunday Times 
1400 03036-18 Khan v Mail Online 
1401 01675-18 Francis v Daily Star Sunday 
1403  Request for review 
1405 02818-18 Sivier v The Sunday Times 
1406 03186-18 Sivier v Newbury Weekly News 
1407 03003-18 A Woman v Sunday Life 
1408 03484-18 Sikh Press Association v The Times 
1411  Request for review 
1414 02822-18 Sivier v The Jewish Chronicle 
1415  Request for review 
1417 01538-18 Nash v The National 
1419  Request for review 
1426 03409-18 Magurn v Newbury Weekly News 
1430  Request for review 

 
 

 
 

 

23


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present  Alan Moses (Chairman)
	Nazir Afzal
	Richard Best
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Andrew Pettie
	Neil Watts
	Miranda Winram
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present:  Members of the Executive:
	John Buckingham
	Vikki Julian
	Sophie Malleson
	Thomas Moseley
	Madeline Palacz
	Holly Pick
	Lauren Sloan
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:    Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Neil Benson, Chairman of the Editors Code Committee
	9. Clause 1 (Accuracy)
	6. Clause 1 (Accuracy)
	5. Clause 1 (Accuracy)




