
   
 

   
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

IPSO Annual Statement 
 

1 January to 31 December 2022 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



   
 

   
 

• INTRODUCTION 

•  

• Overview  
Guiton Publishing is the division of the Guiton Group that is responsible for media interests in the 
autonomous jurisdiction of the Bailiwick of Jersey, in the Channel Islands.   
 
Jersey operates under laws unique to the jurisdiction and which are different from the UK.  This means 
editorial decisions, although based on a common set of journalistic principles and ethics, must be made 
in accordance with local legislation and the requirements of Jersey common and customary law. The 
adherence to best-practice standards has been at the heart of the strong relationship that the Jersey 
Evening Post, the flagship title of the group in Jersey, has enjoyed with the community it has served for 
130 years. 
 
In common with publishers in the UK, Guiton Publishing has voluntarily signed up to IPSO and will always 
strive to meet its contractual obligations with the regulator.  However, Jersey is not subject to the 
jurisdiction of the courts of England and Wales; and the States of Jersey, the Island’s parliament, is the 
sovereign authority in the Island.  While Guiton Publishing will strive to meet best-practice standards, 
local laws and obligations will, in all cases, need to take precedence. 
 
The Jersey Evening Post is the Island’s only daily printed newspaper and its online platforms are a leading 
provider of digital news and commercial content.  The newspaper has a local board of directors, both 
operationally and in non-executive capacity, and also a non-exec chairman, who are prominent in the local 
community. 
 
Because of the compact nature of the market we serve, the directors are easily accessed by members of 
the government, officers of the law and by the wider readership in general.  The weekly reach of Jersey 
Evening Post is over half the adult population, higher than the combined readership of the English national 
newspapers, the combined reach of the radio stations and higher than commercial TV coverage.   
 

• Titles and products 
 
Jersey Evening Post (and associated supplements) 
ecoJersey 
HomeLife 
Everybody Loves Jersey/Jersey Loves Food 
Prime Time 
Home 360° 
Move 
 
 
JEP Digital Publications 
www.jerseyeveningpost.com (and associated commercial platforms) 
 

• Responsible person 
The publisher’s responsible person is Andy Noble, Editor’s Assistant, Tel: 01534 611633, 
editorial@jerseyeveningpost.com or anoble@jerseyeveningpost.com   



   
 

   
 

• OUR EDITORIAL STANDARDS 
 

• Overview 
The Jersey Evening Post is committed to upholding the Editors’ Code of Practice. Journalists are issued 
with copies of the code and details are set out on the company’s intranet and placed on company notice 
boards. Training sessions – internally and externally – reinforce and refresh the importance of adhering 
to the code. All staff are reminded of the need to uphold the code at all times and the importance of 
representing the news organisation and its owners – and the profession of journalism – in a positive and 
professional manner.  
 

• Editorial guidance 
In respect of IPSO, guidance would be sought prior to publication if deemed necessary by the editor. Any 
guidance would be considered alongside any legal advice (if any) that had been sought. Guidance would 
also be sought from IPSO in resolving complaints made to IPSO. This may take the form of agreeing a 
suitable resolution to a complaint with IPSO acting as the conduit between the complainant and the 
newspaper.  
 
The Jersey Evening Post is committed to resolving all complaints as quickly and reasonably as possible. 
 
Jersey Evening Post journalists and contributors are made aware of the importance of Clause 1 (accuracy) 
of the Editors' Code when researching, writing, news editing and sub editing articles and comment pieces.  
 

• Verification of stories 
Editors demand that reporters and writers can stand up any claims made in their copy.  In practice, this 
can mean a number of things, from the corroboration of information by a number of sources, to the use 
of supporting documentary evidence or a requirement to obtain information from a source who enjoys a 
level of privilege because they are deemed to make statements in the public interest (police, government 
ministers etc). 
  
Editors are responsible for making sure that reports are fair and balanced.  The Jersey Evening Post 
understands very clearly its duty to provide the right of reply. 
 
Every story published in the newspaper is checked before publication.  All news stories are checked 
initially by a news editor and then by a sub editor.  All pages are signed off before publication by a senior 
member of the editorial department, in practice the editor or deputy editor. 
 
Any stories of concern will also be checked by the editor or deputy editor. 
 
In the vast majority of cases, articles published online are only available for uploading after they have 
been checked by the news editor and a sub editor.   
 

• OUR COMPLAINTS-HANDLING PROCESS 
 
In what form are editorial complaints accepted? 
Complaints are accepted in all forms, by email, letter, telephone, via social media and in person. 



   
 

   
 

Who handles editorial complaints internally? 
All staff are advised that telephone, social media, in-person and email complaints that come to them 
directly are to be logged and passed on to their line manager, for example, the news editor, who will 
determine whether they reach a threshold or seriousness which requires them to be passed on.  Those 
reaching that threshold are collated and logged by a central staff member, the editor’s PA, upon 
completion of an internal notice-of-complaint form (see example attached). 
 
The level at which the complaint is handled depends on its seriousness but could ultimately be passed on 
to be resolved by the editor or his deputy.  In practice, the editor, deputy editor, or news editor 
ultimately handle complaints. 
 
Postal complaints are generally logged and directed to the editor or his deputy for handling.  Complaints 
received via (non-personal) company social media platforms are logged/resolved by the internet editor 
or passed on to the editor or deputy editor if necessary. 
 
Records kept of editorial complaints and their outcomes 
The editor’s assistant logs all complaints passed to him and records and files the outcome.  All staff have 
access to an internal complaints form on which details of the complaint are logged. Outcomes are similarly 
logged.  All forms are collated centrally by the editor’s PA. 
 
How Jersey Evening Post seeks to resolve complaints 
Complaints which have some foundation are resolved by offering the complainant some form of redress, 
usually a correction/clarification in the newspaper and/or online or by removing the offending content 
from the online story.  Corrections are either published on page 2 or the letters pages (pp 12 and 13).  
Requests from complainants for the publication of a correction on a specific page or for a correction to be 
published next to a follow-up story on the same subject are considered on their merits with a view to 
ensuring due prominence.  Online corrections are generally added to the original article. 
 
A significant percentage of complaints stem from a misunderstanding that can be addressed and resolved 
through the writing of a letter or email, usually by the editor, to the complainant.  These letters aim to 
clarify the reasons underlying/explaining publication (prominence, news angle, page design, headline etc). 
 
The JEP no longer allows comments about published reports on jerseyeveningpost.com. 
 
What information it provides to readers and where about its internal process for editorial complaints 
and IPSO’s complaints process 
 
Online 
The home page of the newspaper’s website, jerseyeveningpost.com, features a ‘Making a complaint’ link, 
https://jerseyeveningpost.com/complaints/ which leads to a simple explanation of the newspaper’s 
complaints policy and a further, clearly-marked hyper-linked email address invites those with a complaint 
to email the editor.  A postal address is also provided for those who wish to complain in writing. 
 
The section of the website makes clear that the company abides by IPSO guidelines and contains a 
hyperlink direct to the IPSO website and the Editors’ Code. 
 
  











TRAINING EXERCISES 

1. A married couple complained that an article headlined "Sweet result for Mica's charity 
stall", published in the Camberley News and, had intruded into their teenage daughter's 
privacy in breach of Clauses 3 (Privacy) and 6 (Children. 

The article reported that a 13-year old girl was selling cakes at a farmers' market to raise 
funds for ME Research UK because her friend - the complainants' daughter - had the 
condition. The article named the complainants' daughter, included a photograph of her, 
and made clear that she had ME (myalgic encephalomyelitis). The complainants said that 
they had been happy for their daughter to be photographed but had not consented to the 
publication of her name and photograph in connection with details of her medical 
condition. Publication of the article had caused their daughter great distress as the family 
had tried to avoid labelling her as having ME, and had therefore informed people of her 
condition only when necessary. 

The newspaper said it had intended to support the fundraising initiative, and it sincerely 
apologised to the complainants for the distress caused and offered to make a financial 
contribution to an ME charity of the complainants' choice. It had been contacted by the 
organisers of the market seeking publicity for the event. The photographer had taken a 
picture of the complainants' daughter and her friend at the stall; the friend had provided 
information about the complainants' daughter's medical condition. The newspaper said 
the complainants' daughter had been present when this information was disclosed. The 
photographer had then spoken briefly to a woman he took to be the girl's mother, who 
had commented that she would soon be taken home as she tired easily. A number of 
other people had been present, and the photographer had received no impression that 
the child's condition was considered to be confidential. 

The complainants denied that the photographer had spoken to them or that their daughter 
had been present when the information regarding her medical condition was disclosed to 
the photographer. The newspaper's apology and offer of a charitable contribution were 
not sufficient in the complainants' opinion in light of the distress caused by the article. 

2. Mrs Rebecca Louise Elder, acting on behalf of the parents of a pupil at Fernhurst Pre-
School, complained that an article headlined "Pre-school child porn web shock", 
published in the Midhurst and Petworth Observer, had included a photograph of the pupil 
in breach of Clause 6 (Children). 

The front-page article reported pornographic messages and links to websites showing 
indecent images of children had been posted in the comments section of the pre-school's 
website. The piece had been accompanied by an image of the website's homepage, 
which contained a photograph showing part of the face of a current pupil. 

The child's parents considered that the use of the image had endangered the child in 
breach of Clause 6. The complainant noted that child protection agencies warn that using 
photos of children in stories of a sexual nature can make them vulnerable to "grooming"; 
in addition there is a risk that such photos may be used inappropriately by others. Local 
people had recognised the child from the image, but her parents did all they could to 
shield her from the consequences of its publication. The child's face should have been 
obscured and permission to use the image obtained.  

The newspaper said that it was impossible for people to identify the child from the image, 
unless they had previously been made aware of it; only her nose and mouth were partially 
visible, and her gender was not obvious. The child was in no more danger as a result of 



the article than other pupils pictured on the pre-school's website. Although the newspaper 
was confident that the child was not identifiable, it had decided to blur her visible features 
when the story was published online. 

3. Rebecca Morris complained that an article headlined "Model pix cop has quit force", 
published in the Halesowen News breach of Clauses 1 and 3 (Privacy). 

Accuracy: The article reported that the complainant had left her employment as a Police 
Community Support Officer following press reports about photographs of her modelling 
that had been published online. 

The complainant denied the newspaper's claim she was "carving out a second career as 
a motor show promotions model"; she had not been paid for the photographs posted 
online, which had been taken as part of a hobby. She also considered that the article 
suggested, inaccurately, that she had left her job because of the publicity surrounding the 
photographs. 

The newspaper took 45 days to provide an initial response to the complaint. While it 
noted that the article had been based on an agency report and stated that it therefore 
could not provide any details about the journalist's newsgathering methods, it denied 
having published any inaccuracies. It did not accept that its article had suggested that the 
complainant had left her job because of the previous press coverage of the photographs. 
It maintained that the complainant had promoted herself as a model seeking paid 
employment in that field. 

Privacy: The complainant said that the newspaper's publication of her name, age and 
area of residence was intrusive. She argued that this was a security issue, as she had 
previously received death threats when people had learnt that she worked for the police. 
The complainant also objected to approaches made to her neighbours by a journalist in 
an effort to obtain comment on the story. 

The newspaper denied that its coverage had intruded into the complainant's privacy; it 
said that the photographs of the complainant had been freely available online at the time 
of publication, and that its article was based on information in the public domain. 

4. Nicki McLellan complained that an article headlined "Saleswoman who targeted doctor's 
patients and poor is exposed", published by the Kent and Sussex Courier on 3 August 
2012, contained information which had been obtained using subterfuge and clandestine 
devices in breach of Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) and also breached 
Clause 1 and 4 (Harassment). 

After reading an article about a woman experiencing financial hardship, a representative 
of the complainant had contacted the newspaper in order to offer her an opportunity to 
make extra money. The woman had agreed to meet the complainant but had been 
accompanied by a reporter from the newspaper posing as her partner. 

The complainant suggested that the woman might wish to join her in working in the "multi-
level marketing sector" selling "wellness products" and gave a presentation about the 
company. She suggested that the woman and her "partner" should attend a further 
presentation on the scheme, and described how she used her role as a receptionist in a 
doctor's surgery to meet potential customers. 

The newspaper's coverage focused on the complainant's admission that she had 
recommended the products to patients at the surgery. It referred to the complainant's 



comments at the meeting, which had been recorded without her knowledge, and was 
illustrated with still images of her. 

The complainant said the newspaper's use of subterfuge had been wholly unjustified: she 
had acted with good intentions to help the woman find a new source of income. The 
reporter had not taken steps to investigate the matter before resorting to subterfuge. 

The newspaper said it had been concerned that the complainant intended to involve the 
"vulnerable" woman in a direct-selling scheme that required a significant initial financial 
outlay. Its research had shown that reputable sources had raised concerns about the 
practice of direct selling, and it had been keen to learn whether the complainant was 
"targeting" vulnerable individuals. It had decided the only way of investigating further was 
to employ subterfuge. 

Following the meeting, it had decided that publication of the material was justified by a 
sufficient public interest, particularly in light of the revelation that the complainant had 
used her position as a receptionist at a doctor's surgery to make sales for her business. 

Harassment: The complainant said that after the meeting the reporter - who had informed 
her of the subterfuge - had been "pushy" and had emailed her a list of questions about 
the incident, despite her having made clear in a telephone conversation that she did not 
wish to comment. Later the same week she had been told not to come to work at the 
surgery because the reporter was present in the car park. The complainant said that, 
contrary to a suggestion in the article, the surgery had been fully aware of her 
involvement in the "multi-level marketing sector". 

The newspaper said its reporter had been happy to end the call when the complainant 
made clear that she did not wish to comment. The purpose of the email, which 
acknowledged her desire not to comment, was to make the complainant aware of the 
questions he had intended to ask; it had not requested a response. The reporter had 
attended the surgery in order to photograph the site and speak to patients; he had no 
intention of talking to the complainant or photographing her. The Primary Care Trust had 
provided the newspaper with a statement that, while the surgery knew the complainant 
was involved in direct selling, it was unaware of her approaching patients about the 
products. 

Accuracy: The article had reported that the complainant's comments about selling 
products to patients had prompted the practice to investigate the matter. While the 
complainant maintained that the practice had been aware of her activities, the relevant 
PCT had told the newspaper that the surgery had been unaware the complainant was 
selling products to patients. It had issued a statement, included in the article, that it was 
investigating the matter. The complainant chose not to comment before. 

5. A man complained that an article published in The Bolton News had breached Clauses 1, 
3, 12 (Discrimination) and Clause 14 (Confidential sources). 

The complainant had contacted the newspaper to alert it to his concerns about the 
misuse of the blue badge system in Bolton's car parks. The article reported his account of 
an incident of alleged misuse, along with his name, age and partial address. It noted that 
both he and his wife (who was not named) were disabled and identified their medical 
conditions. While the complainant acknowledged that he had initiated the contact with the 
newspaper, he said no consent had been sought for the publication of the couple's 
personal information. He considered that it could lead to reprisals and suggested that his 
wish for anonymity should have been evident to the newspaper when he cancelled an 



appointment to be photographed for the story; he had made clear at this point that the 
publication of a picture of him was not a good idea "as [he] didn't want to be identified", 
due to his wife's profession. The complainant said he had recordings of his calls with the 
reporter but declined to provide them to the Commission. 

The complainant also said that the headline's suggestion that he had expressed "anger" 
about the blue badge abuse was inaccurate; he only felt "disappointment". He expressed 
concern about the description of the local council's abrogation of duties regarding blue 
badges as a "legal loophole", and what he considered as an inaccurate suggestion in the 
article that his wife had been present when he witnessed the alleged infraction. He 
considered that his and his wife's disabilities were irrelevant to the story and said that he 
had only provided details of their conditions following a question from the reporter. 

The newspaper said that the information had been freely provided by the complainant, 
who had approached the newspaper about his concerns; it noted that this was not the 
first occasion on which he had brought local issues to its attention in this way and that in 
addition he maintained a blog on which he commented about local issues. During the 
telephone conversation in which the complainant had identified his and his wife's medical 
conditions, he had referred to his wife being present in the room, and the newspaper had 
understood from this that she consented to the publication of the information. While it 
accepted that the complainant had changed his mind about being photographed, it denied 
that he had asked to be treated as a confidential source or requested that any detail be 
withheld from its report. 

Confidential sources: states that "journalists have a moral obligation to protect 
confidential sources of information". Where an individual initiates contact with a 
newspaper with the aim of providing information for publication, there is a basic 
expectation that this information will be attributable. Clause 14 is generally engaged only 
in instances where an agreement, of some form, has been reached that the individual will 
be treated as a confidential source. On this occasion, while the complainant suggested 
that the newspaper should have inferred his position, he had not sought to argue that he 
had initiated a conversation about the issue or reached such an agreement with the 
newspaper. There was no breach of Clause 14. 

Privacy: The complainant had contacted the newspaper and provided it with information 
about the incident. He had also disclosed information about his medical condition without 
stating that this was to be treated confidentially. 

The situation with regard to the complainant's wife was less clear cut. The Commission 
has made clear, on a number of occasions, that medical information poses a significant 
potential for intrusion and should be treated with caution, particularly where it has been 
provided by a third party. Does the fact that the woman was in the room when the 
complainant was talking to the newspaper have any bearing? 

Accuracy: Clause 1 states that newspapers must take care not to publish inaccurate or 
misleading information and requires that significant inaccuracies, once recognised, must 
be corrected. The complainant said the headline and the reference to the "loophole".  

Discrimination: Clause 12 (ii) states that details of an individual's physical or mental 
illness or disability must be avoided unless genuinely relevant to the story. What do you 
think? 



6. The mother of Hannah Sharp, on behalf of her family, complained that coverage in the 
Chester Chronicle of an accident involving her daughter breaches Clauses 1, 3, 4, 5 
(Intrusion into grief or shock) and 8 (Hospitals). 

In October 2008 the complainant's daughter had been seriously injured following a road 
traffic accident in which the driver was killed. The incident and the aftermath were 
covered by the newspaper. 

Privacy and hospitals: Hannah spent five months in hospital, and the complainant was 
concerned that the newspaper had made a number of ‘condition checks' with the hospital 
following the accident. She said that the hospital had breached her daughter's 
confidentiality by releasing information about her medical condition without the family's 
consent. 

The complainant was also concerned about the newspaper publishing private information 
about her daughter's health. One article had given the complainant's daughter's first 
name, in addition to quoting a spokesman for the hospital who said that ‘the patient 
sustained serious head injuries and as a result will require long-term care'. By not 
checking explicitly that the family was happy for this information to be released by the 
hospital, the newspaper had failed to show respect for her daughter's privacy at a time 
when she was seriously ill. This also represented a breach of Clause 8 (ii). 

In February 2009, the family asked Cheshire Police to make clear to the newspaper that 
the family did not wish for it to make further enquiries with the hospital. The hospital's 
Chief Executive wrote formally to the newspaper in June 2009 to ask it not to ‘use our 
briefing on the current/future medical situation of [the complainant's daughter] in any 
future articles'. 

In response, the newspaper said it understood that it would have been a traumatic time 
for the families of both young women, and it was not its intention to add to their distress. 
The reporter's calls to the Intensive Care Unit at the hospital were routine journalistic 
practice to ensure that any published information was up-to-date, and it assumed that the 
hospital had followed the correct procedures in releasing information, including consulting 
the family. The newspaper had only used the victim's first name until her surname had 
been revealed at the inquest, together with the name of the road where she lived. 

Harassment and Intrusion into grief or shock: The inquest into the death of the driver was 
held on 9 July 2009 and - given the fact that there would be press interest - the family had 
reluctantly released a statement, although this did not contain any undisclosed medical 
information. Aside from this, a representative of the family made clear orally that they did 
not wish to speak to the press. 

Notwithstanding this request for privacy, the newspaper's reporter visited the family home 
on 13 July to ask for further information about the daughter's condition, and spoke to her 
aunt for 10 minutes on the doorstep. The complainant felt that the enquiries had not been 
conducted with sympathy and discretion, as the reporter persisted in asking intrusive 
questions such as whether her daughter was conscious. He also asked whether a 
photograph could be provided. The newspaper had also pursued the story with the 
family's solicitors, repeatedly contacting them after the inquest. The solicitors confirmed 
that the family had nothing to add to the press statement. 

The complainant added that - at the time of the accident - the reporter had approached a 
family friend for information and was informed that the family did not wish to be contacted. 



The newspaper said that its reporter had decided against approaching the family at the 
time of the accident. After the inquest, he had been given the statement by the family's 
representative, but was certain that she did not say that an approach should not be made 
to the family. Given the family's comments in the statement he wondered whether the 
family may wish to speak further - nine months after the accident - and therefore visited 
the complainant's home. The aunt declined to comment on the case, and was insistent 
that nothing relating to the conversation should be published, which the newspaper 
respected. It did not agree that the reporter had acted insensitively. 

The reporter only called the complainant's legal representative twice, leaving an 
answerphone message once. 

Accuracy: The complainant said that a report of the inquest in Chronicle Xtra (13 July) 
was inaccurate when it claimed that her daughter had been left ‘permanently brain-
damaged'. Not only was this supposition - as the nature of brain injuries was 
unpredictable - but the complainant was concerned about the source of this information, 
given the efforts she had made to stop the newspaper from making further enquiries with 
the hospital. Her daughter's medical condition had not been mentioned at the inquest. 
This article also inaccurately described one witness as a ‘neighbour and school friend' of 
her daughter, and said that her daughter and partner had been ‘dating for about three 
months', rather than one. 

The complainant said that a further article of 16 July was inaccurate when it stated that 
‘Hannah's family regard it as something of a miracle that she is still alive'. This 
inaccurately paraphrased the family's statement. 

The newspaper was willing to publish a correction and apology in regard to the 
inaccuracies in the piece. The description of the injuries as ‘permanent' and ‘long-term' 
were not based on any form of family or official statement, and the newspaper accepted 
that the earlier hospital statement may have confirmed the position in the reporter's mind. 
It agreed that this was insensitive and inappropriate, and apologised to the family, offering 
to do so in public too. 

7. Paul Kirkland complained that an article headlined “Road closed after accident”, 
published on the website of the Wiltshire Gazette & Herald on 13 February 2008, and an 
article in the Wiltshire Gazette & Herald on 14 February 2008 headlined “Driver trapped”, 
intruded into his mother-in-law’s privacy and into the shock of the family in breach of 
Clauses 3 and 5. He also raised concerns under Clauses 1 and. 

The complainant’s elderly mother-in-law had been injured in a road accident. The 
newspaper’s online report of the crash the same day included a photograph of the victim 
being treated by the emergency services, which the complainant considered to be 
extremely graphic.  

The complainant said that the article had been published when not all members of the 
family had been informed of the accident or had known the extent of the injuries. Given 
that the article had (incorrectly) stated that the police officers “fear for her life”, the 
newspaper’s reporting of what it understood to have been a potentially fatal accident was 
intrusive and insensitive. While the photograph which appeared in the newspaper the 
following day had obscured the victim’s face, the complainant maintained that it was still 
intrusive. 

The newspaper said that the accident had occurred in the daytime on a public road and 
had caused long tailbacks. The images had been removed from its website as soon as a 



complaint from the family was received via Wiltshire Police, even though this was out-of-
hours. The paper also carried a critical letter from the complainant in its next edition – 
which included an editorial footnote of apology – and had sent a private letter of apology 
to the family. 

In considering the complaint under Clauses 1 and 2, the Commission noted that the 
newspaper said that the police at the scene had indicated that they were concerned that 
the injuries were life-threatening. It was not possible for the Commission to determine 
precisely what police, in the moments following the accident, had said. No representative 
of the police force had complained about the accuracy of the claim about their initial fears. 

8. Edward Clark complained that an article headlined "Storm over ‘drug addict' accusation", 
published in the Whitstable Times, was inaccurate and misleading in breach of Clause 1.  

The articles reported an allegation, sent in an anonymous email to the newspaper, that 
the complainant - who had been awarded the lead role in his local operatic society's latest 
production - was an "ex-heroin user". The complainant said that this was incorrect: he had 
never used heroin in his life. He had made clear his absolute denial of the claim to the 
newspaper before publication and this had been included in the article. He said that the 
newspaper should not have published the story based on the unsubstantiated claims of a 
single anonymous source.  

The newspaper said that deciding to run the article was "a difficult call". However, the 
anonymous email contained a serious allegation about the complainant and it had 
decided to investigate by contacting the complainant and the chairman of the operatic 
society for their comments. The article gave the complainant the opportunity to deny the 
allegation. Following the complaint, the newspaper: removed the online version of the 
article; published letters of rebuttal from the complainant's mother and the chairman of the 
operatic society; and published an apology to the complainant for any distress caused. 

 



1 
 

Training Questions:  
 

 
1) IPSO has the authority to investigate a publisher in the absence of an actual complaint. 
 

a) True    b)  False 
 
 
2) Following a standards investigation IPSO has the power to impose fines of: 
 

a) £1m       b) £1,000   c) unlimited sum 
 
 
3) The version of the Editors’ Code of Practice introduced on 1 January 2016 altered Clause 1 

(accuracy) to include which of the following:  
 

a) Captions     b) headlines   c) stand-firsts 
 
 
4) The Editors’ Code includes a clause (Clause 5 - reporting suicide). What are the two words 

omitted from the clause? 
 

“When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid XXXXX 
XXXX of the method used, while taking into account the media's right to report legal 
proceedings.” 

 
a) Excessive detail  b) unsympathetic coverage c) poor wording 

 
 
5) Which of the following was added to Clause 12 (discrimination) in the updated Editor’s Code? 
 
      a) Religion             b) physical or    c) gender identity 
                                                  mental illness or disability   
 
 
6) You are sent to a secondary school after reports of an outbreak of tuberculosis. Which course 

of action should you take in getting information from pupils as they leave school? 
 

a) Stop pupils as they walk out of the school gates 
 

b) Ask a lollipop lady if she has any objections to you interviewing the pupils 
 
c) Ask any parents who may be waiting for their children if they would allow you to talk to the  
      children 

 
 
7) A source who works in the financial department of company which has been accused of 

malpractice gives you confidential papers on condition he is not named in your report. When 
you question the boss of the company he demands to see the papers on which you have 
based your questions. Why would you not let them see them? 

 
a) It would undermine your independence as an unbiased journalist 
 
b) Potentially it would reveal your source to whom you owe a moral obligation to protect 
 
c) I would because I already have the information I need. 

 



2 
 

8) You receive an early tip-off that a senior politician may have been involved in a fatal crash. 
Police have not confirmed who has been killed but you only live a few minutes from where the 
politician lives. What should you consider before deciding if you should go to her house to seek 
confirmation that she was the person who was killed? 

 
a) This is likely to intrude of the family’s grief and shock, especially as it is not clear if they  
     know of the politician’s involvement 
 
b) Breaking bad news is just one of the things that journalists have to do  
 
c) As long as I’m sensitive there is nothing to worry about 

 
 
9) IPSO upheld a complaint by the Duke of York against the Daily Mail after the newspaper 

chartered a helicopter to fly over the Royal’s home when his daughter threw a birthday party. 
Was the complaint made, and upheld, under: 

 
a) Clause 6 (children)   b) Clause 2 (privacy)  c) Clause 1 (accuracy) 

 
 
10) The Bristol Post ran a story about drunken passengers being escorted off an Ibiza plane. It 

contained a picture, taken by someone on the plane, of the incident and showing the captain 
and cabin crew watching the police deal with the situation. Captain Phillip Howell complained 
under Privacy Clause. He argued he could be targeted by the accused men. Was the 
complaint upheld? 

 
a)  yes    b) no 

 
 
11)  A couple ask you to interview their innocent son who is in hospital having been beaten up by 

thugs who police want to trace. What course of action should you take? 
 

a) Ask the sister on the ward if she has any objection to you interviewing him 
 
b) Go in with the parents and starting interviewing the boy 
 
c) Tell a senior manager that you have been invited by the parents and is there any objection 
     to you being there 

 
 
12)  Which of the following statements are correct? 
 

a) There is no reason to stop you reporting about a person’s sexual orientation 
 
b) Just because someone is not openly gay is no reason not to report the fact 
 
c) Details of an individual’s sexual orientation must be avoided unless genuinely relevant to  
     the story 

 
 
13) You telephone the sister of a man who has been killed in a road accident while working 

overseas. His company has supplied details of the accident and personal information about the 
man. If his sister tells you she has not seen her brother for many years and has nothing to say 
and puts down the phone, do you: 

 
a) Call her back immediately, telling her there is public interest in knowing more about the  
     man  



3 
 

 
b) Wait 24 hours and call her back to see if she has changed her mind  
 
c) Tell your news editor that the woman has made it clear that she does not want to be 
     contacted 

 
 
14) Some of the clauses of the Editors’ Code have a public interest exception. Do any of these  

apply? (Choose as many as you think correct.) 
 

a) A free press demands freedom for it to write what it likes providing it does not break the law  
 
b) Disclosing a miscarriage of justice  
 
c) Protecting public health or safety 

 
 
 
Answers 
 
1)  a - True 

2)  a - £1m 

3)  b - headlines 

4)  a – excessive detail 

5)  c – gender identity 

6)  c - Clause 6 (children) 

7)  b - Clause 14 (confidential sources) 

8)  a - Clause 4 (intrusion into grief and shock) 

9)  b – Clause 2 (privacy) 

10)  b - No 

11)  c - Clause 8 (hospitals) 

12)  c - Clause12 (discrimination) 

13)  c - Clause 3 (harassment)  

14   b and c (public interest over-ride) 

 




