
Paper No. 1706 

CONFIDENTIAL 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 24 April 2019 at 2.30pm  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

Present  Alan Moses (Chairman) 
Nazir Afzal 
Andrew Brennan 
Lara Fielden 
Janette Harkess 
David Hutton 
Mark Payton 
Andrew Pettie 
Miranda Winram 
Peter Wright 

In attendance: Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Lauren Sloan, Senior Complaints Officer 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive  

Also present:  Members of the Executive: 

Katrina Bell 
John Buckingham 
Rosemary Douce 
Jonathan Harris 
Vikki Julian 
Sophie Malleson 
Thomas Moseley 
Madeline Palacz 

Observers: Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Richard Best and Helyn Mensah. 
 
2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations of interest. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 13 March. 
 

4.  Update by the Chairman  – oral 
 

The Chairman updated the Committee on recent events. He updated the 
Committee on the RFC draft funding agreement for the next five years, soon to be 
finalised. Meeting held with Fiyzal Mughal from Tell Mamma and the Policy 
Exchange. 
 
The Committee expressed their gratitude to Bianca Strohmann who will be leaving 
IPSO. The Committee welcomed and congratulated Lauren Sloan who has been 
promoted to Joint Head of Complaints along with Holly Pick. 
 

 
5.      Matters arising 

 
     There were no matters arising.  

 

6. Complaint 02322-19 A man v Yorkshire Evening Post 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld under Clause 6. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 01029-19 A woman v Airdrie & Coatbridge Advertiser 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 

8.      Discussion Paper: Promptness Factors for consideration 
 

The Head of Complaints introduced the paper. The Committee discussed the 
paper recommendations and comments from the Committee were noted. 

 
 
9.      Tabled Doc: Complaint 00779-19 Sutton v Daily Express 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
 
 

2



    Item                                  3 

 
10.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

    The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix D. 
 
 
11.     Any other business 

 
           There was no other business. 
 
 
12.     Date of next meeting  

 
    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 12th June 2019. 
 
   The meeting ended at 4.10pm 
 

  

3



    Item                                  3 

Appendix A 
 
 
Decision of the Complaints Committee 02322-19 A Man v Yorkshire Evening Post 
 
Summary of Complaint  
 
1.    A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Yorkshire Evening Post breached Clause 2 (Privacy) and Clause 6 (Children) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Fundraiser for the family of 
‘amazing’ Alexis, published on 9 March 2019.  
 
2.    The article reported that a fundraising event was being organised in memory of 
a local woman who had recently died, to raise money to take her two children on 
holiday. It included comments from the woman’s partner, and from her friend who 
was organising the event. The article included two un-pixelated photographs of the 
woman and her children – the first photograph covered approximately half of the 
article’s page and showed the trio in the swimming pool, and the second smaller 
image showed the woman with her two children in fancy dress. The article also 
included the children’s first names and ages, and reported the date on which the 
woman had died.  
 
3.    The article appeared online in the same format with the headline “Fundraiser 
after cancer death of 'amazing' Leeds singer Alexis Woolerton, 34”, and was 
published on 9 March 2019. A link to the article appeared on the website’s 
homepage “news” section.  
 
4.    The complainant, the woman’s former partner and the children’s father, said 
that the photographs of his children had been published without his consent, in 
breach of Clause 2 (Privacy) and Clause 6 (Children). He also said the publication of 
the article had been very distressing for the family. He said that the children had not 
previously known the date of their mother’s death. Since publication, other children 
had approached them at school to talk about their mother’s death.  
 
5.    The publication expressed its condolences to the complainant and his family, 
and apologised for any distress caused. It said that it had been contacted by the 
children’s grandmother, who wanted to raise awareness of the fundraising efforts. 
She had spoken to the journalist, who had asked whether she could provide any 
photographs of her daughter and grandchildren. She had directed the journalist to 
her daughter’s partner, not the father of the children, who had provided the 
photographs for publication. The newspaper said that the photographs had been 
published in good faith with the intention of helping raise awareness of the 
fundraising effort; modern families were complicated and it had no reason to believe 
that the person who provided the photographs was not in a position to consent to 
their publication.  
 
6.    The newspaper said that the photographs were not on an issue related to the 
children’s welfare, and nothing private was revealed by them, or the article. It noted 
that information about the woman’s illness and the day that she had died had already 
appeared on the fundraising group’s open Facebook page. Nonetheless, it said that 
on learning of the complainant’s concerns, it had amended the online article to 

4



    Item                                  3 

remove the photographs of the children, and the editor and reporter met the 
complainant to discuss his concerns.  
 
Relevant Code Provisions  
 
7.    Clause 2 (Privacy)*  
 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications.  
 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will 
be taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to 
which the material complained about is already in the public domain or will become 
so.  
 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy.  
 
Clause 6 (Children)*  
 
i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion.  
 
ii) They must not be approached or photographed at school without permission of 
the school authorities.  
 
iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues involving 
their own or another child’s welfare unless a custodial parent or similarly responsible 
adult consents.  
 
iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is clearly in 
the child's interest.  
 
v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as sole 
justification for publishing details of a child's private life.  
 
Findings of the Committee  
 
8.    The Committee wished to express its sympathies to the complainant and his 
family for the circumstances which brought about this complaint.  
 
9.    The publication had intended to publish a positive article, raising awareness of 
the woman’s illness, and the fundraising effort. Nonetheless, it was still required to 
have regard for the terms of Clause 6.  
 
10. The article was about the death of the children’s mother, which was an issue 
which related to their welfare. The Committee acknowledged that it may not always 
be possible to know who has parental responsibility for a child, and that the reporter 
had been acting in good faith in assuming that the people who provided the 
photographs were in a position to consent to their publication.  However, the reporter 

5



    Item                                  3 

had made no enquiries as to whether either of those adults had parental responsibility 
for the children. Neither of them did, and therefore they were not “similarly 
responsible adult” for the purposes of Clause 6, where there was a remaining 
custodial parent. In these circumstances, publishing the photographs without the 
complainant’s consent constituted a breach of Clause 6.  
 
11. The fact or date of a death is not private information. The friend and partner of 
the woman were free to speak about the circumstances of her death, in line with their 
right to freedom of expression. This was not an intrusion into the children’s privacy.  
The photographs did not reveal any information about the children beyond their 
likeness, and their relationship to the woman (their mother).  Notwithstanding the 
issues raised under Clause 6, there was no breach of Clause 2.  
 
Conclusions  
 
12. The complaint was upheld under Clause 6.  
 
Remedial Action Required  
 
13.  Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required. In circumstances where the newspaper had breached Clause 6, 
the publication of an adjudication was appropriate.  
 
14. The Committee considered the placement of this adjudication. The article was 
trailed on the front page of the publication, however, the photographs of the children 
which the Committee found to be in breach of the Code appeared on page 3. 
Therefore, the adjudication should appear on page 3 or further forward. The 
headline to the adjudication should be in the same typeface and size as other 
headlines on the page, and the text of the adjudication should be the same size as 
other text on the page, and in the same font. The headline should make clear that 
IPSO has upheld the complaint, give the title of the publication, and refer to the 
complaint’s subject matter. It must be agreed with IPSO in advance.  
 
15. The adjudication should also be published on the publication’s website, with a 
link to the adjudication (including the headline) appearing in the news section on the 
publication’s website for 24 hours; it should then be archived in the usual way.  
 
The terms of the adjudication for publication are as follows:  
 
A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Yorkshire Evening Post breached Clause 2 (Privacy) and Clause 6 (Children) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Fundraiser for the family of 
‘amazing’ Alexis”, published on 9 March 2019.  
 
The article reported that a fundraising event was being organised in memory of a 
local woman who had recently died, to raise money to take her two children on 
holiday. The article included two un-pixelated photographs of the woman and her 
children.  
 
The complainant, the woman’s former partner and the children’s father, said that the 
photographs of his children had been published without his consent.  
 

6



    Item                                  3 

The publication expressed its condolences to the complainant and his family, and 
apologised for any distress caused. It said that it had been contacted by the children’s 
grandmother, who wanted to raise awareness of the fundraising efforts. She had 
spoken to the journalist, who had asked whether she could provide any photographs 
of her daughter and grandchildren. She had directed the journalist to her daughter’s 
partner, who had provided the photographs for publication. The newspaper said that 
the photographs had been published in good faith; modern families were 
complicated and it had no reason to believe that the person who provided the 
photographs was not in a position to consent to their publication. Nonetheless, it said 
that on learning of the complainant’s concerns, the online article was amended to 
remove the photographs of the children, and the editor and reporter met the 
complainant to discuss his concerns.  
 
The article was about the death of the children’s mother. This was an issue which 
related to their welfare. Despite the newspaper intending the article to assist the 
children, it was clear that the newspaper had not undertaken any inquiries into who 
had custodial responsibility for the children. The photos had therefore been published 
without the consent of a custodial parent. There was a breach of Clause 6 and the 
complaint was upheld.  
 
Date complaint received: 12/03/2019 
Date decision issued: 10/05/2019 

  

7



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 

 

01029-19 A woman v Airdrie & Coatbridge Advertiser 

 

Summary of complaint 

 
1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that the Airdrie & 

Coatbridge Advertiser breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 11 

(Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice in an article published in 2019. 

 
2. This decision is written in general terms, to avoid the inclusion of information which could 

identify a victim of sexual assault.  

 
3. On its front page, the newspaper reported that an individual had received a custodial sentence 

after being convicted of sexual offences against two children; it reported that the offences had 

taken place over ten years ago. It reported witness evidence heard in court regarding the 

location in which the offences took place; it disclosed both the complainant’s and the 

defendant’s association with that location. The article set out the period of time over which 

these offences had occurred, the age of the victims during that time, and their ages now.  

 
4. The article was also published online, in substantially the same form, on the same day. The 

online article did not report the victims’ current ages. 

 
5. The complainant said that the article had contained details which had identified her as a victim 

of sexual assault; in fact, she had been identified as the victim in the case by members of her 

local community. The complainant also said that the disclosure of this information was deeply 

upsetting and an unjustified intrusion into her privacy, in breach of Clause 2.  

 
6. The complainant said that the article was an inaccurate report of the evidence heard in court.  

She said that contrary to the article’s claim, she had not “fled to a neighbours” twice following 

two separate incidents; in fact, she only went there once following the first incident. 

 
7. The newspaper expressed regret that the article had caused the complainant upset and distress, 

but said that it took care to remove any excessive information that was heard in court, which 

might likely to lead to identification.  It said that it was entitled to report court proceedings 

held in public, in the public interest. The publication provided explanations as to why it did not 

believe that the information identified by the complainant were likely to contribute to her 

identification.  

 
8. The newspaper said that the journalist had attended court and upon writing the story two 

consecutive incidents recorded accurately in their notes were conflated into one. The 

publication did not accept that this error was a significant inaccuracy, however as a gesture of 

goodwill, it offered to publish the following correction on p. 2 of the print edition. The 

publication also removed the online article.  

 
In our article [headline], we reported that a young victim of sexual assault fled to a neighbours 
twice after she had been attacked on two separate occasions. We are happy to clarify that the 
victim only fled to a neighbours on one of these occasions. 

 

8



    Item                                  3 

Relevant Code provisions 
 
Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 
 
Clause 2 (Privacy)* 
 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without consent. 
Account will be taken of the complainant's own public disclosures of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 
places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 11 (Victims of sexual assault) 
 

The press must not identify or publish material likely to lead to the identification of a victim of 

sexual assault unless there is adequate justification and they are legally free to do so. 
 
Finding of the Committee 
 

9. It is a fundamental principle of open justice that court proceedings are reported by the media 
in an open and transparent way. Both the law and the Code requires that, when upholding 
this fundamental principle in cases involving sexual assault, a publication must not publish 
material likely to lead to the identification of the victim. The article had disclosed information 
heard in court regarding the circumstances in which the offences had occurred. This included 
the location in which the offences had taken place and the defendant and the complainant’s 
association with that location. The Committee considered that the combination of these 
particular details, alongside the period of time in which the offences had occurred, and the 
ages of the victims, represented information which would be known to the complainant’s 
community, particularly those who knew the defendant and the complainant, and was likely to 
lead to her identification as a victim in the case. The complaint was therefore upheld as a 
breach of Clause 11. 
 

10. The Committee acknowledged that the publication of the details subject to complaint had 
caused the complainant distress. This information was a matter of public record, having been 
disclosed during the course of open court proceedings; in accordance with the fundamental 
principle of open justice, the publication of this information did not represent a breach of 
Clause 2, leaving aside the issues that arose under Clause 11.  
 

11. It was inaccurate to report that the court had heard that the complainant had fled to a 
neighbour’s house on two separate occasions, however, it did not represent a significant 
inaccuracy given that the complainant had fled to a neighbours on one occasion. While this 
error did not represent a breach of Clause 1, given the sensitivity of the complaint, the 
Committee welcomed the newspaper’s offer to publish a correction.  
 
Conclusion 
 

9



    Item                                  3 

12. The complaint was upheld. 
 
Remedial Action required 
 

13. Having upheld the complaint under Clause 11, the appropriate remedy was the publication of 
an adjudication. 
 

14. The Committee considered the placement of its adjudication. In exercising its powers to 
determine the nature, extent and placement of a remedy to a breach of the Code that it has 
established, the Committee will have regard to a number of factors including the seriousness 
of the breach, its placement within the article, and its prominence. The Committee is also 
obliged to act proportionately. The article was published on the newspaper’s front page, 
however the details which were likely to contribute to the identification of the complainant as 
the victim in the case had appeared on p.2. The newspaper was entitled to report on the court 
case but had failed to comply with its obligations under Clause 11. In this instance, the 
adjudication should be published on p.2 where the material found to be in breach of the Code 
had appeared. The headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 
complaint, give the title of the newspaper and refer to the complaint’s subject matter. The 
headline must be agreed with IPSO in advance. 
 

15. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with a link to the full 
adjudication (including the headline) appearing in the top 50% of stories on the publication’s 
website for 24 hours; it should then be archived in the usual way. The terms of the adjudication 
for publication are as follows: 
 

A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that the Airdrie & 

Coatbridge Advertiser breached Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of 

Practice in an article published in print and online in 2019. Clause 11 of the Code requires that 

the press must not identify victims of sexual assault or publish material likely to lead to such 

identification unless there is adequate justification and they are legally free to do so. IPSO 

upheld the complaint and has required the Airdrie & Coatbridge Advertiser to publish this 

decision as a remedy to the breach. 
 

The article reported that an individual had received a custodial sentence after being convicted 

of sexual offences against two children. 
 

The complainant said that the article had contained details which had identified her as a victim 
of sexual assault. 
 
The newspaper said that the details reported in the article were necessary in order to enable 
the public to understand the facts of the offence. It provided explanations as to why it did not 
believe that the details in the article were likely to contribute to the identification of the victim. 
 
The Committee made clear that it is a fundamental principle of open justice that court 
proceedings are reported on by the media in an open and transparent way. Both the law and 
the Code requires that, when upholding this fundamental principle in cases involving sexual 
assault, a publication must not publish material likely to contribute to the identification of the 
victim. The article had disclosed information heard in court regarding the circumstances in which 
the offences had occurred. This included the location in which the offences had taken place, 
and the defendant and the complainant’s association with that location. The Committee 
considered that the combination of these particular details, alongside the period of time in 
which the offences had occurred, and  the ages of the victims, represented information which 
would only be known to the complainant’s community, and was likely to lead to her 
identification as a victim in the case. The complaint was therefore upheld as a breach of Clause 
11. 

10



    Item                                  3 

 

 
APPENDIX C 

 
Decision of the Complaints Committee – 00779-19 Sutton v Daily Express 

 

Summary of Complaint 

 

1. William Sutton complained to the Independent Press Standards Organisation that the Daily 

Express breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice in an article 

headlined " SECOND VOTE WILL LEAD TO CIVIL UNREST", published on 22 January 

2019.  

 

2. The article appeared on the front page of the newspaper, and continued on pages 4 and 

5. The sub-headline said "PM: New poll would threaten democracy", and the article 

reported that the Prime Minister had "warned that a second EU referendum could trigger 

civil disorder and unrest across Britain by destroying trust in Parliament". The article went 

on to quote the Prime Minister's comment that a second referendum "'could damage social 

cohesion by undermining faith in our democracy'".  

 

3. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy), 

because the front page headline stated as fact that a second referendum would lead to 

civil unrest, when this was only a possibility, and the Prime Minister had stated social 

cohesion "'could'" be damaged. The complainant also said that the article breached Clause 

3 (Harassment) because its headline represented a veiled threat to individuals including 

himself who were campaigning for a second referendum, suggesting that any civil unrest 

would be the fault of those campaigners, rather than its perpetrators. He said that the 

headline was aimed at deterring their campaign, which represented harassment.  

 

4. The publication denied any breach of Clause 1 (Accuracy). It said that the words "will lead 

to" in the headline showed that the newspaper's intention was to suggest that a second 

referendum would precipitate a move towards civil unrest; it did not indicate that this was 

a certainty. The publication also said that the article made clear that the Prime Minister 

had suggested that there was a potential for civil unrest in the event of a second 

referendum, by quoting directly from her comment that “a second referendum could 

damage social cohesion by undermining faith in our democracy”. It said that the 

remainder of the article was an interpretation of this warning, and noted that the headline 

was not presented as a direct quotation from the Prime Minister.  

 

Relevant Code Provisions 

 

5. Clause 1 (Accuracy) 

 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 

images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 

and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 

involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 

called for. 

11



    Item                                  3 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 

comment, conjecture and fact. 

 

Findings of the Committee 

 

6. The complainant had not sought to argue that the Prime Minister’s comments could not be 

interpreted as a reference to possible civil disorder; rather, he was concerned that the 

headline suggested that this was an inevitable outcome, rather than a possibility.  

 

7. The headline claim that a second referendum “will lead to civil unrest” was not attributed 

to the Prime Minister, and was not a direct quotation from her speech. The sub-headline 

summarised the Prime Minister’s position that a “new poll would threaten democracy”; the 

Prime Minister’s position was reported in the first line of the article, which explained that 

she had warned that a second referendum “could trigger civil disorder and unrest across 

Britain by destroying trust in Parliament”, and the article went on to quote the Prime 

Minister’s claim that it “’could damage social cohesion by undermining faith in our 

democracy’”. The headline did not suggest that the Prime Minister personally had said that 

a second referendum would inevitably “lead to civil unrest”; the headline was the position 

of the newspaper - in light of the warnings given by the Prime Minister - and was presenting 

a prediction, which would have been understood by readers of the headline. The 

Committee did not, in these circumstances, consider that there had been a failure to take 

care over the presentation of the headline, and it did not consider that the headline gave 

rise to any significantly misleading impression that would require correction. There was no 

breach of Clause 1.  

 

8. The terms of Clause 3 (Harassment) generally relate to the nature of approaches made by 

journalists to individuals, and are usually engaged when an individual continues to be 

contacted or approached by journalists after having made a request to desist. In this case, 

the complainant had not been approached by any journalist; rather, he disagreed with the 

headline and felt that it was an attempt to change his behaviour. This was not a concern 

that engaged with the terms of Clause 3.  

 

Conclusions 

 

9. The complaint was not upheld.  

 

Remedial action required 

 

10. N/A 

 

Date complaint received: 22 January 2019 

Date decision issued: 29 May 2019 

 
 
 
 
 
 
 
 

12



    Item                                  3 

 
APPENDIX D 

 

Paper No. File Number Name v Publication 

1595 06781-18 Jordon v The Sun 

1606 07858-18 Labour Party v The Sun 

1607 07454-18 Belcher v The Times 

1609 07797-18 Shorten v Shoreham Herald 

1617 07446-18 Heppell v Bella 

1618 08070-18 Family of Tony Carroll v Mail Online 

1622 00952-19 Richardson v express.co.uk 

1623 07921-18 NUJ v The Cumberland News 

1627 00154-19 Stirling v The Daily Telegraph 

1628  Request for review 

1629 00149-
19/00168-
19 

Jamelia v The Sun/thesun.co.uk 

1632 03180-18 Purcell v thesun.co.uk 

1633 03194-18 Purcell v Daily Mirror 

1634 03195-18 Purcell v Hackney Gazette 

1635 07264-18 A woman v The Sun 

1636 07265-18 A woman v Mail Online 

1637 07266-18 A woman v Daily Express 

1638 03743-18 Purcell v metro.co.uk 

1640  Request for review 

1641 07411-18 Arcadia Group Limited and Top Shop/Top 
Man Limited v The Daily Telegraph 

1643  Request for review 

1644 08062-18 Gordon v Sunday Life 

1646  Request for review 

1647 01114-19 King's College Hospital NHS Foundation 
Trust v The Sun 

1649  Request for review 
 

13




