
 
Paper No. 3056 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 5th September at 10.30am  

Gate House   
 

Present          Lord Edward Faulks 
   Nazir Afzal (remotely items 1-7) 
   Andy Brennan  

David Hutton  
Alastair Machray  
Helyn Mensah 
Asmita Naik (remotely) 

   Mark Payton  
   Andrew Pettie 
   Allan Rennie 

Miranda Winram  
   Ted Young  

    
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive  
   Emily Houlston-Jones, Head of Complaints 
   Michelle Kuhler, PA & minute taker, (remotely) 
   Alice Gould, Head of Complaints 
   
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 
   Sarah Colbey  
   Rosemary Douce 

Sebastian Harwood 
Natalie Johnson  
Rebecca Munro 
Marcus Pike 
Molly Richards  
Hira Shah, (remotely) 

 
 
Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice 

      
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcome  
 

There were no apologies received.  
 

2.  Declarations of Interest 
 

There were declarations received from Ted Young for items 8 and 12, and from 
Alastair Machray for item 10, they both left the meeting for the items. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 18 July 2023 
 

4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 
 

5.      Update by the Chair – oral 
 

The Chair update the Committee on recent events and meetings of note. 
 

 
6.      Update by the CEO on the IPSO Office move – oral 

 
The Chief Executive update the Committee on IPSO’s lease at Gate House that is 
due to expire in February 2025. 
We are beginning the process of finding new premises. We will be appointing 
estate agents in the next few months with a view to moving in late 2024. 
If any Committee members have any thoughts or ideas regarding the move please 
get in touch. 
 

7.      Complaints update by the Head of Complaints – oral 
 

Alice Gould, Head of Complaints, gave the Committee an update on complaints 
of note.  
She also updated them on the team’s policy work that has been taking place, 
around rejections issued, and further updates will be brought to the Committee at 
a later date on their progression. 

 
8. Complaint 18439-23 Spain v Mail Online 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 

 
9. Complaint 18053-23 Blackman v thenational.scot 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix B. 
 
 
 
 



    Item                                  3 

 
 

10.   Complaint 12060-22/12061-22/12062-22/12063-22 The family of Matthew 
Lavin v Daily Post/liverpoolecho.co.uk/manchestereveningnews.co.uk/lancs.live 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix C. 
 

 
11. Complaint 11643-22 The family of Matthew Lavin v wigantoday.net 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix D. 

 
 

12. Complaint 18473-23 Clunes v Mail Online  
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should  
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix E. 

 
 

13. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix F. 
 
 
14.      Any other business 
 

 No matters arising. 
 

15.     Date of next meeting 
 

 The date of the next meeting was subsequently confirmed as Tuesday 10 October 
2023. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee – 18439-23 Spain v Mail Online 

Summary of Complaint 

1. Luna Spain complained to the Independent Press Standards Organisation that 
Mail Online breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 6 
(Children), and Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “Starbucks manager sacked for ranting 
at woman she accused of 'transphobia' is an outspoken trans activist whose 
neighbours are terrified of 'offending by mistakenly saying the wrong thing'”, 
published on 13 May 2023. 

2. The article – which appeared online only – reported on an incident in a coffee 
shop involving the complainant, who was a staff member at the time. It reported 
that the complainant “is an outspoken campaigner for trans rights” and included 
the following information about the complainant: the degree she was studying 
towards and the institution where she was studying; the town where she was 
raised; the fact that she had attended secondary school in this town; the name of 
the secondary school; the town where she was living at the time of the article’s 
publication; her parents’ names; and a brief description of her parent’s house, 
including the type of building and the kind of road it was located on, and which 
town the house was in.  

3. The article also said the customer involved in the incident had “claimed that 
she was in fear of her life after being physically thrown out of the café by [the 
complainant] and that she then attempted to attack her partner […], who was 
filming the altercation.”  

4. The article then reported that “[n]eighbours along the quiet road where Luna 
lives […] described her as ‘unique.’ One told MailOnline: ‘Luna has a partner, 
and they seem a nice enough couple but don’t say a lot to us. Nobody around 
here has a problem with her sexuality, but people are quite scared of offending 
her if they say the wrong thing.’” It also quoted a former classmate of the 
complainant: “Luna was always a big, outspoken character, even at school. She 
was never afraid to call things out and let’s just say, she wasn’t everybody’s cup 
of tea. A lot of us have seen the video and have spoken about it”. 

5. The article also stated that “Luna is well known within [her current 
hometown’s] trans community and is an outspoken campaigner on trans issues” 
and “she attended a vigil for transgender teenager Brianna Ghey”. It then 
quoted from the complainant’s social media posts: “A fire has been placed in my 
belly. I’m going to be louder and prouder than ever before. Each day I live as my 
true self, each day every trans and non-binary person lives as their true self is 
justice”; “We will not be stopped, we won’t be silenced we won’t be forced in to 



    Item                                  3 

hiding. Trans people have always been here. AND WE ARE NOT GOING 
ANYWHERE!! RIP Brianna. We all love and mourn you dearly”; and “Labels are 
important with gender identity because without labels we wouldn’t have identity. 
Labels are not the problem. Bigotry and intolerance of difference is the problem. 
Labels should be celebrated and used to build one’s character and sense of 
self.” 

6. The article included several images of the complainant, including three which 
showed her with a child – the child’s face was pixelated in the photographs. It 
also included a video which showed the coffee shop incident. 

7. When making her complaint to IPSO, the complainant confirmed that she was 
also acting on behalf of the child’s guardian. 

8. The complainant said the article contained several breaches of Clause 2. 
Firstly, she said the article had included: several images of her that had been 
obtained without her consent; unnecessary biographical details; as well as social 
media posts she had posted. She said that including this level of information 
meant it would be easy to track her down, and met the threshold for ‘doxing’, 
which made her vulnerable to physical attack and harassment. She said this 
information was not easily accessible in the public domain. 

9. She said that the article included three images of her with a child, whose face 
she said had been “poorly pixelated”. She said these images revealed the child’s 
ethnicity, hair length and colour, and eye colour. She said the child had a right to 
a private life, and that including these pictures intruded upon that right in breach 
of Clause 2. 

10. The complainant also said that the images published in the article were 
obtained from a private Facebook account. She said the images were not public 
at the time of publication nor had they ever been. She provided a screenshot of a 
Facebook activity log which showed the privacy settings on the images in the 
article on certain dates. The log showed that the images had been shared with 
friends only, and that one had been used as a profile picture.  

11. The complainant also said that the publication had breached Clause 6 by 
publishing images of the child. She stated that, although the images were 
pixelated, the child was identifiable and it was clearly the same child in all the 
images. The complainant explained that the article had caused distress to the 
child and that they had been identified by members of the public following the 
article. She said the child had become the subject of curiosity and unwanted 
attention at nursery following publication of the article, and she believed the 
article put the child at risk of harm. She said it was unnecessary to include 
pictures of her with the child and that their inclusion was intended to be 
provocative. She also said that the publication could have cropped the image to 
remove the child, but had chosen not to – it was not necessary to reference the 
child in the article.  



    Item                                  3 

12. The complainant further believed that the publication had breached Clause 
10, as she believed that it may have obtained private Facebook images through 
clandestine means; the images published in the article had not been publicly 
available, she said. 

13. The complainant also said that the headline was inaccurate and misleading, 
in breach of Clause 1. She said she was not an “outspoken trans activist”, and 
that this headline claim was not supported by the text of the article. She said that 
the article had quoted a social media post she had made in memory of Brianna 
Ghey - a transgender teenager who had been murdered - but this did not prove 
she was an activist. Rather, she said it showed that she was affected by this tragic 
murder. She further said that the article’s reference to an opinion of someone 
who had attended school with her a decade ago did not prove that she was an 
outspoken trans activist. 

14. The complainant expressed further concerns about the headline; namely, 
that the headline’s claim that her neighbours were “terrified” of her was 
inaccurate and not supported by the article. She said that describing her as 
“unique” and part of a “nice enough couple” was not the same as being terrified 
of her. While she acknowledged they were concerned following the incident, she 
said it was disproportionate and sensationalist to describe them as being 
“terrified”.  

15. The complainant further said the article was one-sided and biased in favour 
of the customer involved in the coffee shop incident. She said it had omitted 
details which were not caught on camera during the incident and that it was 
inaccurate to state that the customer had been “in fear of her life”. 

16. The publication did not accept a breach of the Code. Turning first to the 
alleged intrusion into the private lives of the complainant and the child, it said 
that the article did not contain information which breached Clause 2: it had not 
published the street name where the complainant resided and the other basic 
biographical details included in the article could be readily accessed via social 
media, for example on Facebook or LinkedIn.  

17. The publication also said the images included in the article had been posted 
publicly on the complainant’s Facebook account. It said an album containing the 
complainant’s profile images (current and previous) was accessible prior to the 
article’s publication and that it would not have been able to access these images 
if they were restricted. It provided a screenshot which showed a photograph of 
the complainant, which it had obtained on Facebook; it said that this image was 
available to view to the general public. Although this image did not appear in the 
article, it said that this was from the same Facebook account where the other 
photographs had appeared – though it did not provide screenshots showing that 
the photographs which appeared in the article were open to the public. The 
publication said that Facebook’s privacy settings had various levels of access and 
that the website’s users may not always realise that some parts of their profile 
remain accessible even if they had restricted other parts. 



    Item                                  3 

18. The publication said the photograph of the child had been heavily pixelated 
prior to publication, and the child was therefore unidentifiable. For this reason, it 
said the publication of these images did not intrude into the child’s private life in 
breach of Clause 2. It also did not accept that the photographs of the child 
breached Clause 6. It said that the child had not been named and had been 
heavily pixelated to avoid identification or any intrusion into their schooling. It 
said that an image of the child’s pixelated face would not have prompted any 
unwanted behaviour directed towards the child.  

19. Turning to the specific terms of Clause 6 (iii) of the Editors’ Code, the 
publication said that neither the child’s welfare nor another child’s welfare was 
the subject of the images and, as the child’s likeness had been significantly 
obscured through pixelation, the child had not been ‘photographed’ as defined 
by the terms of Clause 6 (iii). 

20. The publication did not accept a breach of Clause 10. It reiterated its 
position that the images included in the article had been obtained from the 
complainant’s Facebook profile and were accessible to the general public at the 
time of publication. The publication provided an email from the editor of the 
article to the picture desk, sent on 11 May, requesting that they save the images 
via the link provided. It said that, if the publication had procured the images by 
clandestine means or by subterfuge, the editor would have provided the picture 
desk with the images to save into the system, rather than sending them a link to 
the images which they would not have been able to access. It said the email not 
only demonstrated the editor was able to access the images without hindrance 
using the supplied link but also indicated that the picture desk had similar 
access, thus illustrating that the photos were publicly available. 

21. The publication did not consider the article had described the complainant in 
an inaccurate manner in breach of Clause 1. With regard to the headline’s claim 
that the complainant was a “trans activist”, the publication said this was 
supported by the article which quoted the complainant’s social media posts: 

“fire has been placed in my belly. I’m going to be louder and prouder than ever 
before. Each day I live as my true self, each day every trans and non-binary 
person lives as their true self is justice. ‘We will not be stopped, we won’t be 
silenced we won’t be forced in to hiding. Trans people have always been here. 
AND WE ARE NOT GOING ANYWHERE!! RIP Brianna. We all love and mourn you 
dearly.” 

In another social media post, she wrote:  

“Labels are important with gender identity because without labels we wouldn’t 
have identity. ‘Labels are not the problem. Bigotry and intolerance of difference is 
the problem. Labels should be celebrated and used to build one’s character and 
sense of self.” 



    Item                                  3 

22. It then said the story came to the attention of the media following her 
“aggressive” behaviour toward a customer who had made “an honest mistake”. 
It said that a neighbour was quoted in the article, and that the full quote from the 
neighbour was: “…people are quite scared of offending her if they say the wrong 
thing. You saw what happened in the Starbucks and people don’t want that 
happening to them.” The publication said it was “a reflection” of the aggressive 
behaviour exhibited by the complainant in the coffee shop. It also said that the 
article had provided a quote from someone who attended school with the 
complainant who said to the journalist: “Luna was always a big, outspoken 
character, even at school. She was never afraid to call things out and let’s just 
say, she wasn’t everybody’s cup of tea. A lot of us have seen the video and have 
spoken about it.” Therefore, the publication considered that the article clearly set 
out the basis for the headline’s claim that the complainant’s neighbours were 
“terrified of 'offending’ [her] by mistakenly saying the wrong thing”. 

23. The complainant said that the screenshot of the Facebook image the 
publication had provided was from an old account under her previous identity; 
she said this account had been inactive for two years. She also said this account 
had never included any of the photographs used in the article. 

Relevant Clause Provisions 

1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 



    Item                                  3 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

6 (Children)*  

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission 
of the school authorities. 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 
involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is 
clearly in the child's interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as 
sole justification for publishing details of a child's private life. 

10 (Clandestine devices and subterfuge)*  

i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of 
documents or photographs; or by accessing digitally-held information without 
consent. 

ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only 
when the material cannot be obtained by other means. 

Findings of the Committee 

24. The Committee first turned to the question of whether the information 
included in the text of the article represented an unjustified intrusion into the 
complainant’s private or family life in breach of Clause 2. While the Committee 
accepted that the information included in the article may have related to the 
complainant’s family life – for instance, the reference to her partner and parents 
– it did not follow that publishing these details represented an unjustified 
intrusion into the complainant’s private or family life. The Committee considered 
that the information was simply biographical detail. There was no breach of 
Clause 2 on this point. 



    Item                                  3 

25. The images included in the article depicted the complainant’s likeness and 
had not revealed any private information about her; publishing these 
photographs did not therefore represent a breach of Clause 2. 

26. The Committee next considered whether the publication had breached the 
terms of Clause 6 or Clause 2 by including three pixelated images of a child. In 
reaching its finding, the Committee carefully considered whether the 
newspaper’s decision to publish the photographs represented an intrusion into 
the child’s privacy, related to their welfare, or intruded into their time at school. 
In this case, the Committee found that the pixelation was sufficient to prevent the 
identification of the child and, as such, the publication had taken clear steps to 
reduce the risk of an unnecessary intrusion into the child’s schooling. It further 
noted that the text of article had not referenced the child or any potential 
relationship to the complainant. It did not consider, therefore, that the child had 
been photographed on a matter relating to their welfare. Nor did the Committee 
consider that the images intruded into the child’s private life, for the same 
reasons noted above. There was no breach of Clause 6 or Clause 2 on this 
point. 

27. The Committee turned next to the complainant’s Clause 10 concerns. It 
recognised the complainant’s position that the pictures included in the article 
were not publicly available at the time of the article’s publication. However, it 
does not necessarily follow that, because a complainant holds the honest belief 
that a social media photograph was private, it therefore must have been 
obtained via clandestine means or subterfuge. To reach a finding that a 
publication has engaged in such behaviour, the Committee must carefully 
examine the information it has before it, and be satisfied that there is a 
compelling reason to believe that a publication has engaged in clandestine 
activity or subterfuge.  

28. The Committee expressed concern that the publication did not appear to 
have taken any steps to document how it had obtained the images included in 
the article – for instance, by taking screenshots showing they had been public 
– and had therefore been forced to rely on a single email, comprised only of a 
link to a Facebook profile, to demonstrate that the photographs had been 
legitimately sourced. The Committee noted that it is good practice for 
publications to keep a record of how images are obtained – for example, 
screenshots showing the relevant privacy settings. However, while the publication 
was unable to provide screenshots, the Committee noted the publication’s email 
to the picture desk, which had been sent prior to the article’s publication. This 
included a link to a Facebook account, which suggested that the link did contain 
accessible images. Therefore, on the balance of probabilities, the Committee did 
not consider that there was sufficient evidence before it to support a finding that 
the publication had breached the terms of Clause 10. 

29. The complainant said the headline was inaccurate and not supported by the 
text of the article; she disputed that she was “an outspoken trans activist whose 
neighbours are terrified of 'offending by mistakenly saying the wrong thing'". The 



    Item                                  3 

Committee noted that the article had quoted a neighbour who had said “people 
are quite scared of offending her if they say the wrong thing”. The Committee 
considered that this was sufficient basis for the headline’s characterisation and it 
was not a significantly inaccurate or misleading summary of her neighbour’s 
comments. It further noted that the complainant could not speak on behalf of her 
neighbour as to whether the article had misrepresented how they felt. There was 
no breach of Clause 1 on this point. 

30. The Committee then turned to the headline’s claim that the complainant was 
an “outspoken trans activist”. It noted that the article had quoted several social 
media posts which the complainant had posted which related to trans issues; 
these made wider points about topics such as gender identity and the need for 
labels. In this instance, where “activist” could be interpreted in various ways, this 
characterisation was supported and clarified by the article, which made clear the 
basis for this characterisation: the complainant’s attendance at vigils and their 
social media posts. In any event, there was no breach of Clause 1 on this point. 

31.The complainant had not alleged that the customer had been misquoted or 
that the article did not accurately reflect the views of the customer, and she was 
not in a position to say whether or not the customer had feared for her life. The 
article did not therefore breach the terms of Clause 1 by reporting that the 
customer “claimed that she was in fear of her life”. 

32. The Committee noted that the Code does not address issues of bias or 
balance and therefore the complainant’s concerns that the article was one-sided 
and biased in favour of the customer’s perspective did not engage the Code. 

Conclusions 

33. The complaint was not upheld. 

Remedial action required 

34. N/A 

Date complaint received: 15/05/2023 

Date complaint concluded by IPSO: 22/09/2023 

 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee – 18053-23 Blackman v The National 

Summary of Complaint 

1. Dr Jonathan Kiehlmann, acting on behalf of Kirsty Blackman, complained to 
the Independent Press Standards Organisation that The National breached 
Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 
“Those who raised questions about SNP finances were never answered”, 
published on 14 April 2023. 

2. The article – which appeared on a double-page spread across pages 12 and 
13 – was a column by Joanna Cherry. The column dealt with Ms Cherry’s 
experience of losing her front bench role in the Scottish National Party (SNP) in 
February 2021 after she “started asking awkward questions about the party’s 
internal management”. It said that: “Others, including Kirsty Blackman, made it 
clear from their social media attacks on me that I was being sacked for 
‘transphobia’. I am still waiting to hear the evidence in support of these attacks 
which were, of course, in breach of the party’s code of conduct.” It also referred 
to comments made by other party members about her departure: “There was 
only a terse comment from Ian Blackford that I was guilty of ‘unacceptable 
behaviour’ and ‘Joanna is leaving us’, as though I had somehow been kicked 
out of the group rather than simply not taking up a role as spokesperson. He has 
yet to specify what he meant by that”. 

3. The article also appeared online in substantially the same format, under the 
headline, “Those of us with questions about SNP finances were shouted down”. 

4. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 as 
it had claimed that Ms Blackman had “made it clear from their social media 
attacks on [Ms Cherry] that [she] was being sacked for ‘transphobia’". The 
complainant said that Ms Blackman had never claimed on social media that the 
Ms Cherry had been “sacked for ‘transphobia’”.  

5. The complainant acknowledged that, in 2020, Ms Blackman was critical of Ms 
Cherry's behaviour towards trans people, which she believed led many young 
and LGBT people to leave the party, and that, later in 2021 after Ms Cherry’s 
removal from the front-bench, Ms Blackman supported calls for action against 
Ms Cherry for her alleged transphobia. However, in relation to the specific claim 
made in the article, he said that at no stage had Ms Blackman claimed on social 
media that Ms Cherry was sacked for transphobia, nor had she commented on 
the reasons for her removal from the front-bench. The complainant said that, 
given the article described the online abuse faced by politicians, it was important 
that the record be put straight. 



    Item                                  3 

6. The publication did not accept a breach of Clause 1. It said that the article 
had not claimed that Ms Blackman had said Ms Cherry’s dismissal was due to 
transphobia on social media. Rather, it had said that Ms Blackman was among 
those who had “made it clear from their social media attacks” that she was being 
sacked due to “transphobia”. It said that this was Ms Cherry making a point 
around the “wider political climate” behind her removal from the front-bench, in 
the context of a column clearly distinguished as her personal view of the decision 
to remove her from her role; it was not a claim of fact that Ms Blackman had 
claimed this on social media, but was clearly distinguished as Ms Cherry’s 
interpretation of Ms Blackman’s social media posts. 

7. The publication provided a tweet posted by Ms Blackman in November 2021 
to support its position; it said that posts such as these were the basis for Ms 
Cherry’s view, which was set out in the article. The post said: 

• why do you keep publicly criticising Joanna Cherry’s views on trans issues?’ 

• complaining through the proper channels, repeatedly, for years, has resulted 
in nothing happening and these views still being expressed - and still causing 
harm to so many people. 



    Item                                  3 

Relevant Clause Provisions 

1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

12. The Committee considered the complainant’s position that the passage in 
issue was a statement of fact which, if significantly inaccurate, required the 
publication of a correction in order to comply with Clause 1(ii). It noted the 
context in which the passage appeared; it was included in a column, written in 
the first-person from a polemical point-of -view by an elected figure, in which she 
set out her opinion about the reasons for her removal from her frontbench role. 
The column included her view that there is a lack of transparency about decisions 
taken by the party about members and she cited a comment made about her 
removal by a senior party member which she said has not been properly 
explained. The writer then referred to the social media posts of Ms Blackman, 
which the publication had argued criticised her for views she had expressed 
previously on trans issues. The Committee also considered the precise wording of 
the passage under complaint. It considered that the manner in which it was 
phrased – “Others, including Kirsty Blackman made it clear from their social 
media attacks on me that I was being sacked for “transphobia””- fell short of 
being a factual assertion about the precise content of such posts. Rather, the 
writer was expressing her view as to what the posts represented. The article had, 
therefore, sufficiently distinguished the passage as the writer’s interpretation of 
Ms Blackman’s social media posts in compliance with Clause 1 (iv). For this 
reason, there was no breach of Clause 1. 

Conclusions 

13. The complaint was not upheld. 

 

 



    Item                                  3 

Remedial action required 

14. N/A  

Date complaint received: 25/05/2023  

Date complaint concluded by IPSO: 02/10/2023  

 

Independent Complaints Reviewer 

The complainant complained to the Independent Complaints Reviewer about the 
process followed by IPSO in handling this complaint. The Independent 
Complaints Reviewer decided that the process was not flawed and did not 
uphold the request for review. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

 
 
 
 
APPENDIX C 

Decision of the Complaints Committee – 12060-22 The family of Matthew Lavin 
v Daily Post 

Summary of Complaint 

1. The family of Matthew Lavin complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Daily Post breached Clause 2 (Privacy), Clause 4 (Intrusion 
into grief or shock) and Clause 5 (Reporting of Suicide) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Boys found body of man below aqueduct”, 
published on 22 September 2022. 

2. The article reported on the opening of the inquest into Matthew Lavin’s death, 
which had been adjourned to a later date. It reported that Mr Lavin had been 
found under Pontcysyllte aqueduct which it described as “the Llangollen beauty 
spot”. It reported that a post-mortem found that he had “suffered multiple 
injuries and internal bleeding”. It stated the inquest “heard the injuries were 
consistent with a fall”. 

3. The article was accompanied by an aerial photograph of the aqueduct and 
included the man’s street-level address. 

4. A similar version of the article also appeared online, under the headline 
“Inquest opens into death of man, 23, found at Pontcysyllte Aqueduct”. The sub-
headline reported that Mr Lavin’s body “was discovered at the beauty spot near 
Llangollen”. 

5. The complainants said the article breached Clause 5 as they considered the 
level of detail given about the method of suicide was excessive and could enable 
simulative acts. The complainants said that the aqueduct was a “well-known” 
location for suicide and suggested that the article romanticised and glamourised 
it. 

6. The complainants also said that the level of detail about circumstances of Mr 
Lavin’s death included in the article was intrusive and insensitive, in breach of 
Clause 2 and Clause 4. The complainants said that the level of detail the article 
gave about the injuries was deeply distressing, and that the family had not yet 
themselves received a copy of the post-mortem report. The complainant also 
expressed concern that the article included Mr Lavin’s street-level address. 

7. The publication expressed its condolences for the complainant’s loss, however, 
it did not accept that the article breached the Code. It denied that the article 



    Item                                  3 

reported – or suggested – that the man died by suicide. It also denied that the 
terms of Clause 5 were engaged: the article reported on the opening hearing of 
the inquest and no verdict had yet been recorded by the coroner. In any event, 
the publication did not accept that the article contained “excessive” details as 
defined by the terms of Clause 5. The article did not disclose any novel cause of 
death or reveal an unknown or undisclosed location; the aqueduct was world-
famous, and readers would understand that falling from such an extreme height 
would be fatal. 

8. The publication said that, as with all open inquests, newspapers are entitled to 
report freely on proceedings, even if this is distressing to a family. It said that no 
approaches were made to the complainants and the information within the 
article – including the details concerning the man’s injuries and the provisional 
cause of death given by the pathologist – had been heard in the inquest. 

9. In July 2023, ten months after the publication of the article and the complaint 
being made to IPSO, the complainants informed IPSO that a verdict of suicide 
was recorded by the coroner. 

Relevant Clause Provisions 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 

Clause 5 (Reporting suicide)* 

When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid 
excessive detail of the method used, while taking into account the media's right to 
report legal proceedings. 

Findings of the Committee 



    Item                                  3 

10. The Committee wished to express its sincere condolences to the 
complainants for their loss. 

11. The Committee was clear: a formal verdict by a coroner was not required for 
the terms of Clause 5 to be engaged, and care should also be taken to avoid 
excessive details of the method used where there is a suspected suicide or an 
attempted suicide. The Committee also noted that location may constitute a 
detail of the method of suicide. In this instance, where the article reported on the 
opening hearing of the inquest for a death where suicide was a possible 
outcome and where the location of death was central to the method of suicide, 
the Committee considered that the terms of Clause 5 were engaged. 

12. While the Committee acknowledged that the publication of the article had 
caused the complainants concern and upset, it did not consider that the article 
contained a level of detail of the method used that was excessive, to the extent 
that there was a risk of simulative acts: it is widely understood that falling from 
an extreme height would be fatal, and reporting that someone has died in this 
manner in and of itself is not excessive detail. Nor did the Committee consider 
that the descriptions of the structure contained within the article gave rise to the 
level of excessive detail in breach of Clause 5. While it acknowledged the 
complainant’s concerns that the article glamourised the location by way of its 
description of the aqueduct, this was not the same as excessive detail of the 
method itself. There was no breach of Clause 5. 

13. There is a public interest in the reporting of inquests; this is recognised in the 
terms of Clause 4 and Clause 5, which both acknowledge that its provisions 
should not restrict the right to report legal proceedings. Such proceedings may 
involve revisiting the events leading up to a person’s death in detail and can 
reveal information of which family members had previously been unaware, or 
which family members would otherwise consider to be extremely private. 

14. In this case, the publication reported on the evidence presented during the 
opening hearing of the inquest, including the man’s injuries and the provisional 
cause of death given by the pathologist. While the Committee understood the 
complainants’ concerns that they had not received the post-mortem report at the 
time of the article’s publication, it noted that these details, heard at the inquest, 
had been presented in a factual and non-sensational way. It was not insensitive 
in breach of the Code for the publication to have reported this information. 
There was no breach of Clause 4. 

15. With regard to Clause 2, the Committee noted that the reported information 
was shared at the inquest hearing and therefore placed in the public domain. 
Information made available during an inquest was therefore not considered 
private, and so reporting it did not constitute a breach of Clause 2. There was no 
breach of Clause 2. 

 



    Item                                  3 

Conclusion 

16. The complaint was not upheld. 

Remedial action required 

17. N/A 

Date complaint received: 13/07/2023 

Date complaint concluded by IPSO: 21/09/2023 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX D 
 

Decision of the Complaints Committee – 11643-22 The family of Matthew Lavin v 
wigantoday.net 

Summary of Complaint 

1. The family of Matthew Lavin complained to the Independent Press Standards 
Organisation that wigantoday.net breached Clause 2 (Privacy), Clause 4 (Intrusion into 
grief or shock) and Clause 5 (Reporting of Suicide) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Wigan student's body was found at the base of a world-famous 
aqueduct, inquest hears”, published on 20 September 2022. 

2. The article – which appeared online only – reported on an inquest into Matthew 
Lavin’s death, which had been adjourned to a later date. The article reported that Mr 
Lavin had been found under Pontcysyllte aqueduct, and included the height of the 
structure. It reported that he was “certified as dead at the scene and the provisional 
cause of death given […] following a post-mortem examination was multiple injuries 
including a fractured spine”. The article concluded by reporting when the aqueduct was 
constructed and who designed it, and that it was “the longest [aqueduct] in Britain and 
the highest in the world” and “designated a UNESCO World Heritage Site” in 2009. 

3. The article was accompanied by an aerial photograph of the aqueduct and included 
the man’s street-level address. 

4. Following the article’s publication – on 20 September 2022 and 21 September 2022, 
respectively – two members of the man’s family contacted the newspaper directly, via e-
mail, stating the family had not consented to the article’s publication and requested that 
the article be removed. 

5. In response, on 21 September 2022 – and the day after the article’s publication – the 
newspaper expressed its sympathy to both family members but made clear it would not 
remove the article. However, in a gesture of goodwill, it removed the man’s street level 
address and reference to his “fractured spine” from the article. 

6. The complainants said the article breached Clause 5 as they considered the level of 
detail given about the method of suicide was excessive and could enable simulative acts. 
The complainants said that the aqueduct was a “well-known” location for suicide and 
suggested that the article romanticised and glamourised it. 

7. The complainants also said that the level of detail about circumstances of Mr Lavin’s 
death included in the article was intrusive and insensitive, in breach of Clause 2 and 
Clause 4. The complainant said that the level of detail the article gave about the injuries 
was deeply distressing, and that the family had not yet themselves received a copy of the 
post-mortem report. 

8. The publication expressed its condolences for the complainants’ loss, however, it did 
not accept that the article breached the Code. It denied that the article reported – or 
suggested – that the man died by suicide. It also denied that the terms of Clause 5 were 
engaged: the article reported on the opening hearing of the inquest and no verdict had 



    Item                                  3 

yet been recorded by the coroner. While it accepted that the article included a high level 
of detail about the aqueduct, it did not consider that this was “excessive” as defined by 
the terms of Clause 5, in that it would have the potential to lead to simulative acts of 
suicide. 

9. The publication said that as with all open inquests, newspapers are entitled to report 
freely on proceedings, even if this is distressing to a family. It said the details concerning 
the man’s injuries – and the provisional cause of death given by the pathologist – had 
been heard in the inquest. It said these were reported in a factual manner, without 
sensationalising the issue. 

10. In July 2023, ten months after the publication of the article and the complaint being 
made to IPSO, the complainants informed IPSO that a verdict of suicide was recorded by 
the coroner. 

Relevant Clause Provisions 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical and 
mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 
taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which 
the material complained about is already in the public domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should 
not restrict the right to report legal proceedings. 

Clause 5 (Reporting suicide)* 

When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid 
excessive detail of the method used, while taking into account the media's right to report 
legal proceedings. 

Findings of the Committee 

11. The Committee wished to express its sincere condolences to the complainants for 
their loss. 

12. The Committee was clear: a formal verdict by a coroner was not required for the 
terms of Clause 5 to be engaged, and care should also be taken to avoid excessive 
details of the method used where there is a suspected suicide or an attempted suicide. 
The Committee also noted that location may constitute a detail of the method of suicide. 



    Item                                  3 

In this instance, where the article reported on the opening hearing of the inquest for a 
death where suicide was a possible outcome and where the location of death was 
central to the method of suicide, the Committee considered that the terms of Clause 5 
were engaged. 

13. While the Committee acknowledged that the publication of the article had caused 
the complainants concern and upset, it did not consider that the article contained a level 
of detail of the method used that was excessive, to the extent that there was a risk of 
simulative acts: it is widely understood that falling from an extreme height would be 
fatal, and reporting that someone has died in this manner in and of itself is not excessive 
detail. Nor did the Committee consider that the descriptions of the structure contained 
within the article gave rise to the level of excessive detail in breach of Clause 5. While it 
acknowledged the complainant’s concerns that the article glamourised the location by 
way of its description of the aqueduct, this was not the same as excessive detail of the 
method itself. There was no breach of Clause 5. 

14. There is a public interest in the reporting of inquests; this is recognised in the terms 
of Clause 4 and Clause 5, which both acknowledge that its provisions should not restrict 
the right to report legal proceedings. Such proceedings may involve revisiting the events 
leading up to a person’s death in detail and can reveal information of which family 
members had previously been unaware, or which family members would otherwise 
consider to be extremely private. 

15. In this case, the publication reported on the evidence presented during the opening 
hearing of the inquest, including the man’s injuries and the provisional cause of death 
given by the pathologist. While the Committee understood the complainants’ concerns 
that they had not received the post-mortem report at the time of the article’s publication, 
it noted that these details, heard at the inquest, had been presented in a factual and 
non-sensational way. It was not insensitive in breach of the Code for the publication to 
have reported this information. There was no breach of Clause 4. 

16. With regard to Clause 2, the Committee noted that the reported information was 
shared at the inquest hearing and therefore placed in the public domain. Information 
made available during an inquest was therefore not considered private, and so 
reporting it did not constitute a breach of Clause 2. There was no breach of Clause 2. 

17. Notwithstanding this, the Committee welcomed the publication’s attempts to resolve 
the complaint and the sensitivity it had shown in its correspondence with the 
complainants following the article’s publication. 

Conclusion 

18. The complaint was not upheld. 

Remedial action required 

19. N/A 

Date complaint received: 13/07/2023 

Date complaint concluded by IPSO: 21/09/2023 



    Item                                  3 

APPENDIX E 
 

Decision of the Complaints Committee -18473-23 Clunes v Mail Online 

Summary of Complaint 

1.   Martin Clunes complained to the Independent Press Standards Organisation that 
Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in the 
following articles: 

· “EXCLUSIVE Martin Clunes says it would be a 'terrible shame' if view from his hilltop 
Dorset manor house is 'spoilt' by traveller site - after his new-age hippie neighbours won 
latest stage of planning war against actor”, published on 12 April 2023  

· “Doc Martin star Martin Clunes launches last-ditch bid to stop new-age hippie 
neighbours building traveller site next to his hilltop Dorset manor house... by claiming 
the couple are NOT nomads”, published on 18 April. 

2.   The first article reported on a planning application submitted by the complainant’s 
neighbours, which had been granted despite objections from the complainant, other 
locals, and town councillors. The article included the following quote from the 
complainant: “We are very lucky to have this beautiful view. It would be a terrible shame 
if it was spoilt. We love living here. I am not going to comment on this, thank you. But 
you are welcome to speak to my neighbour, [name], to seek his comments. My 
understanding is that the proposals are now going to be heard by council committee 
members.” The article contained multiple references to this quote, including in the 
headline. 

3.   The second article also reported on the planning application, and a “last ditch attempt 
to stop” the application. The second article contained part of the quote, attributed to the 
complainant in the first article: “We are very lucky to have this beautiful view. It would be 
a terrible shame if it was spoilt”. 

4.   The complainant said that both articles were inaccurate in breach of Clause 1. He 
disputed that he had said “it would be a terrible shame” if his view was “spoilt”. The 
complainant said that two journalists had attended his home property and, in response to 
one of them remarking on the beautiful view from his home, he had commented: “Yes, 
we are very lucky". He said that he had also made clear that he would not be commenting 
on the application during his interaction with the journalists. He said it would have made 
no sense for him to have referred to the view being “spoilt” as he could not see his 
neighbours’ buildings from his property, and the application would have no impact on his 
view. The complainant also said that neither journalist had a notepad, nor were either 
taking notes during the conversation. He said one was holding a phone which he believed 
was being used to record the conversation, and provided video footage, without audio, 
of the interaction. 

5.   The publication did not accept a breach of Clause 1. It said that, after speaking to 
the complainant, the journalist returned to his car, drove off the complainant’s property 
and wrote down what had been said during the conversation. It said the journalist had 
done this approximately ten minutes after speaking to the complainant. The publication 



    Item                                  3 

also said that the phone had not been used to record the conversation, and that the notes 
were the only record of what had been said. The publication said that, whilst the quotes 
within the article may not reflect the complainant’s version of events, where the publication 
had both notes taken very shortly after the discussion and the testimony of the journalist 
tallied with the notes, it was confident the quote was accurate. 

6.   The publication provided the notes to IPSO, to support its position The notes said: 
“Beautiful view, we are very lucky. It would be a terrible shame if it was spoilt. We love 
living here. It’s now going to the committee members. I’m sure you will understand I’m 
not going to be commenting on this, thank you. I’m sure you’ve come a long way today 
but I will not say anything further. You’re welcome to speak to my neighbour and seek his 
comments. House not mobile home, first left down the hill”. 

Relevant Clause Provisions 

• 1 (Accuracy) 
• The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information or images, including headlines not supported by the text. 
• A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 

promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

• A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

• The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

7.   The Committee noted that, whilst contemporaneous notes are generally considered 
to be a good way to demonstrate that care has been taken to accurately report 
conversations, it did not consider that the notes in these circumstances were 
contemporaneous. It found this to be the cases where there had been several opportunities 
for the journalists to take notes of the conversation prior to the point where they had 
actually done so. For instance, the notes could have been taken at the time of the 
conversation by either of the two journalists, in the car as soon as they returned to it, or 
by one journalist whilst the other was driving. Instead, a period of ten minutes elapsed 
between the conversation taking place and the notes being taken. 

8.   Both parties accepted that the complainant had said he had a beautiful view, that 
he was lucky to live at the property, and that he was not going to comment further. Whilst 
the publication said that it was confident the complainant had also said that it “would be 
a terrible shame if [the view] was spoilt”, the complainant was adamant he had not said 
this, and that he would have no reason to say this as the buildings subject to the 
application were not visible from his house and would have no impact on the view.  

9.   There appeared to be inconsistencies between the quote and the established facts 
of the matter – the Committee acknowledged the complainant’s position that he was not 
able to see the buildings from his property, and also that he stated he was not going to 
comment on the application – which was confirmed in the publication’s notes. In these 
circumstances, and where the journalist had not made contemporaneous notes of the 
conversation. the Committee considered that on the balance of probabilities, it was more 



    Item                                  3 

likely than not that the journalist had made an error when recording the conversation. The 
Committee therefore found that the publication had failed to take care not to publish 
inaccurate information in breach of Clause 1(i). 

10. Turning to the significance of the inaccuracy, as the quote was setting out the 
complainant’s alleged opinion of the planning application, the subject of both articles, it 
was significant. A correction was therefore required, and as none had been offered there 
was a breach of Clause 1(ii). 

Conclusion 

11. The complaint was upheld under Clause 1. 

Remedial action required 

12. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should 
be required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or an adjudication; the nature, 
extent and placement of which is determined by IPSO. 

13. The Committee considered that the quote included in both articles was inaccurate. 
Whilst the articles accurately reported on the planning application, the inaccurately 
reported quote required correction. As the majority of the article was accurate, and where 
the error appeared to have occurred during the process of writing up the notes of the 
conversation, the Committee considered that a correction was the appropriate remedy. 
The correction should acknowledge that the quote did not reflect the complainant’s 
position. It should also put the correct position on record, namely that the complainant 
denied that he had said the attributed quote. 

14. The Committee then considered the placement of this correction. As the inaccuracy 
appeared in the headline of one of the articles, the correction should appear as a 
standalone correction and a link should be published on the homepage for 24 hours 
before being archived in the usual way. In addition, if the publication intends to continue 
to publish either of the online articles without amendment, a correction should be added 
to the articles and published beneath the headline. If the articles are amended to remove 
the inaccurate information, the corrections should be published as footnotes. 

15. The wording of all correction should be agreed with IPSO in advance and should 
make clear that they have been published following an upheld ruling by the Independent 
Press Standards Organisation. 

 

Date complaint received: 18/05/2023 

Date decision issued: 27/09/2023 

 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX F 
 

 
 

Paper 
no. 

File 
number Name v publication 

2912 15070-23 Djanogly MP and Silk v The Daily 
Telegraph 

2937 22168-22 Walawalker v Telegraph.co.uk 
2958 15098-23 Djanogly MP and Silk v Sunday Mirror 
2964 17762-23 McGregor v devonlive.com 
2975 17987-23 Garrood v The Times 
2959 00556-23 Thompson v hulldailymail.co.uk (Hull Live) 
2966 17282-23 Bonnar v Sunday Mail 
2967 17352-23 Smith v dailystar.co.uk 
2976 17684-23 Ward v Daily Mail 
2977 17960-23 Aghios v mylondon.news 
2913 00607-23 Kerr v Greenock Telegraph 

2983 18412-23 Birtley Young People's Club/Birtley Boxing 
Club v chroniclelive.co.uk 

2984 17743-23 Yallop v The Daily Telegraph 
2987 18040-23 Carrick v The Sunday Times 
2956 17788-23 Mills-Nanyn v thetimes.co.uk 
2986 15390-23 Archer v Barnsley Chronicle 
2949 17787-23 Mills-Nanyn v mirror.co.uk 
3001 17786-23 Mills-Nanyn v Mail Online 
2968 00701-23 McAllister v theboltonnews.co.uk 
2969 14834-23 Ochota v The Sunday Times 

2973 18392-23 Marshall De Siqueira and Elon Musk Ltd v 
thetimes.co.uk 

2995 17293-23 Reynolds v swindonadvertiser.co.uk 
2996 18524-23 Barnwell v The Times 
2981 17778-23 Hancock v Daily Mirror 

2963 17841-23 Centre for Media Monitoring v The Mail on 
Sunday 

2994 18621-23 Booley v ok.co.uk 


	Present          Lord Edward Faulks
	Nazir Afzal (remotely items 1-7)
	Andy Brennan
	David Hutton
	Alastair Machray
	Helyn Mensah
	Asmita Naik (remotely)
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Allan Rennie
	Miranda Winram
	Ted Young
	In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive
	Emily Houlston-Jones, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA & minute taker, (remotely)
	Alice Gould, Head of Complaints
	Also present:  Members of the Executive:
	Sarah Colbey
	Rosemary Douce
	Sebastian Harwood
	Natalie Johnson
	Rebecca Munro
	Marcus Pike
	Molly Richards
	Hira Shah, (remotely)
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice

