
 

Paper No. 2538 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 24th May at 10.30am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present          Lord Edward Faulks  
   Nazir Afzal 
   Andy Brennan 
   Tristan Davies 
   David Hutton 
   Alistair Machray 
   Helyn Mensah (remotely) 
   Asmita Naik 
   Mark Payton 

Andrew Pettie 
Allan Rennie (remotely) 
Miranda Winram 

    
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
   Michelle Kuhler, PA minute taker (remotely) 

Robert Morrison, Head of Complaints  
 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 

Elizabeth Cobbe (remotely) 
Sarah Colbey  
Rosemary Douce  
Alice Gould (remotely) 
Sebastian Harwood (remotely) 
Emily Houlston-Jones 
Natalie Johnson (remotely) 
Beth Kitson 
Molly Richards 
Martha Rowe (remotely) 

 
 

Observers:            Jonathan Grun, Editors Code Committee 
            Michaela McAleer, Board Member 

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

No apologies were received  
 

2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations received. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 26th April 2022. 
 
4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 

 
5.      Update by the Chairman – oral  

 
The Chairman updated members on his and the Chief Executive’s visit to Scotland 
and the various meetings they had there. He also updated the Committee on a 
stakeholder engagement meeting with the national publications attended by 
himself, the Chief Executive and the Head of Complaints. 
The Chairman informed the Committee that IPSO’s Head of Communications 
would be leaving IPSO at the end of July to take up a new role elsewhere. IPSO 
had also appointed Chris Evans, serving editor, to the Appointments Panel. 
 

6. Complaints update by the Head of Complaints – Oral 
 

The Head of Complaints updated the committee on the recent rejection of 6,000 
complaints that IPSO had received about an article which made claims about the 
conduct of the deputy leader of the Labour party. 
He also updated members on other casework matters of note.  

 
7. Complaint 01996-22 Brown v spectator.co.uk  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 

 
8. Complaint 12346-21/12371-21 A man v Lancashire Telegraph  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be held. A copy of the ruling appears in Appendix B.  
 

9.      Complaint 01665-22 Paisley v Sunday Life 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
partially upheld under Clause 1. A copy of the ruling appears in Appendix C. 
 

 
10.      Complaint 11860-21 Currie v dailyrecord.co.uk 

 



    Item                                  3 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. The decision will be finalised in correspondence.  

 
 
11.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting  
 
  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 
 
 
12.      Any other business 

 
   There was no other business. 
 
 

13.    Date of next meeting 
 
  The date of the next meeting was subsequently confirmed as Tuesday 19th July 2022 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 

Appendix A 



    Item                                  3 

 

Decision of the Complaints Committee 01996-22 Brown v spectator.co.uk 

Summary of Complaint 

1.    Gordon Brown complained to the Independent Press Standards Organisation 
that spectator.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice 
in an article headlined “Gordon Brown’s Russian riches”, published on 25 
February 2022. The article was updated three times after its initial publication; the 
second version of the article onwards appeared under the headline: “Gordon 
Brown’s office took Russian bank’s money”. 

  

2.    The first version of the article under complaint, which appeared online and was 
linked to on the website’s homepage, reported that “Labour has been trying to 
much [sic] political capital out of Russian-linked donations to the Tory party” and 
that “Labour might want to check a little closer to home when it comes to checking 
sums given to its party grandees. For Mr S has discovered that former Prime 
Minister Gordon Brown was paid over £100,000 by a newly sanctioned Russian 
bank. […]  The ex-Labour leader received £124,494 for a speech he gave to 
Sberbank and another corporate giant, Troika Diolog in February 
2012. Sberbank, which is the largest financial institution in Russia, was yesterday 
sanctioned by the US Treasury department, as part of its punitive actions towards 
13 Russian financial institutions to 'impair' the Kremlin and Russia’s economy in 
the wake of its invasion of Ukraine”. 

  

3.    This version of the article went on to report that “[d]espite the significant fee, 
Brown’s speech lasted only 4 hours, equating to £500 per minute or £8 a second. 
Kerching!” It also stated that “[w]ith regards to the fee he received, Brown wrote 
at the time that he ‘was not receiving any money from the engagement personally’ 
and that it was ‘being held by the Office of Gordon and Sarah Brown for the 
employment of staff to support [his] ongoing involvement in public life.’ At that 
time, Brown was already being paid a salary of £65,738 as the MP for Kirkaldy 
and Cowdenbeath [sic] and earning thousands extra on the leisure circuit. 
Unsurprisingly, the former PM did not respond to Steerpike’s request for 
comment”. 

  

4.    The article ended with the following: “First Peter Mandelson’s strategy firm and 
now Gordon Brown’s Russian roubles. How many more Moscow skeletons will 
come out of the Labour closet.” 

  



    Item                                  3 

5.    The article was updated on 26 February. The second version of the article was 
amended as follows: The headline was changed from “Gordon Brown’s Russian 
riches” to “Gordon Brown’s office took Russian bank’s money”; “Still, Labour might 
want to check a little closer to home when it comes to checking sums given to its 
party grandees. For Mr S has discovered that former Prime Minister Gordon Brown 
was paid over £100,000 by a newly sanctioned Russian bank. The ex-Labour 
leader received £124,494 for a speech he gave to Sberbank and another 
corporate giant, Troika Diolog in February 2012” was changed to read: “An 
interesting question arises though as to which donations to politicians are 
legitimate and for what reason. For Mr S has discovered that the office run by 
former Prime Minister Gordon Brown was given more than £100,000 by a newly 
sanctioned Russian bank. The ex-Labour leader declared receiving £124,494 for 
a speech he gave to Sberbank and another corporate giant, Troika Diolog in 
February 2012”; and the sentence “At that time, Brown was already being paid a 
salary of £65,738 as the MP for the Kirkaldy and Cowdenbeath and earning 
thousands extra on the circuit lecture. Unsurprisingly, the former PM did not 
respond to Steerpike’s request for comment” was amended to read “At that time, 
Brown was already being paid a salary of £65,738 as the MP for the Kirkaldy and 
Cowdenbeath. The former PM has subsequently spoken out consistently against 
Putin’s regime over recent years. Brown’s office did not initially respond to a 
request for comment”. 

  

6.    The second version of the article also omitted the following: the word “Kerching!”; 
and the sentence “First Peter Mandelson’s strategy firm and now Gordon Brown’s 
Russian roubles. How many more Moscow skeletons will come out of the Labour 
closet?”. 

  

7.    The following sentence was also added to the end of the second version of the 
article:  "The Office of Gordon and Sarah Brown was established to support 
Gordon and Sarah in their work and to facilitate their ongoing involvement in 
public life. This includes their charitable and pro bono work. The costs of the Office 
are paid from income received by the Office for consulting and paid speaking 
engagements undertaken by Gordon. Alongside paid speaking engagements 
Gordon and Sarah give regular pro bono speeches to universities, charities and 
other organisations.” 

  

8.    The article was again updated on 27 February.  The sentence “An interesting 
question arises though as to which donations to politicians are legitimate and for 
what reason” was removed from the article; “For Mr S has discovered that the 
office run by…” was changed to read “But Mr S has discovered…”; and the 
following footnote was added to the article: 



    Item                                  3 

  

A previous version of this piece referred to ‘Brown’s Russian riches’ and ‘Brown’s 
Russian rubles’ [sic]. We are happy to make it clear that Gordon Brown never 
personally benefited from the engagements or speeches referred to in this piece. 

  

9.    The complainant said that every version of the article included several 
inaccuracies and instances of misleading and distorted information in breach of 
Clause 1. Turning to the first version of the article, he said that the headline – 
“Gordon Brown’s Russian riches” – and the reference to his “Russian roubles” 
inaccurately suggested that he had benefitted personally from the speech made in 
2012, when he had not. He said this inaccuracy was compounded by the first 
version of the article including the word “Kerching!” when referring to the fee 
received. He further said that he had repeatedly made clear over the last decade 
that money he received from such speeches was held by the Office of Gordon and 
Sarah Brown – which had, as a result, donated over £4 million to charitable causes 
– and that he does not receive a salary or any other income from the Office. He 
then said that the publication would have been aware of this fact had they visited 
the website of the Office, or had they reviewed previous rulings made by the Press 
Complaints Commission on the subject, of which there were several. The 
complainant also said that every version of the article was inaccurate as each 
referred to the salary he was receiving for being an MP in conjunction with the 
reference to the fee his office received for the speech – thereby creating the 
misleading impression that the fee received was intended for his personal use, as 
was the salary. He also said that it was inaccurate to refer to Sberbank as a “newly 
sanctioned bank”, as it suggested that the bank had been newly sanctioned at the 
time the complainant had given the speech rather than in 2022. This information, 
in conjunction with the phrase “kerching”, he said, gave the inaccurate impression 
that he had received the money in a personal capacity. 

  

10. The complainant also said that the first version of the article was inaccurate as it 
did not refer to the fact that he had “spoken out consistently against Mr Putin’s 
regime over recent years”. He then requested the immediate removal of the article. 

  

11.  The complainant also said that all versions of the article were inaccurate as they 
stated that he had been contacted for comment, with the first version of the article 
stating that “Unsurprisingly, the former PM did not respond to Steerpike’s request 
for comment”; he said that referring to the request in these terms gave the 
impression that he had intentionally avoided responding to a request for comment 
from the publication because he had no answer to give. He said that, in fact, he 
had been contacted by a self-described “freelance journalist”, emailing from a 
University email account, at 11pm the night prior to publication.  The email 



    Item                                  3 

requested a response within 1 hour, and did not state why a comment was being 
sought and for what purpose; it also did not include any reference to the fact that 
a comment was being sought for publication in a newspaper or magazine, rather 
than for university work. The complainant provided the email, which said as 
follows: 

  

I wanted to ask if you would be willing to give a statement about [a speech 
Mr Brown gave in 2012] and answer the following: 

Why did Mr Brown speak at Russia's largest bank? 

Why did Mr Brown receive £124, 494.99 fee he received for the 4 hour 
speech? 

What was discussed in the speech? Does Mr Brown regret this now? 

In the register of interests it states that this fee was “being held by the Office 
of Gordon and Sarah Brown for the employment of staff to support [his] 
ongoing involvement in public life.” Could you shed more light on what this 
means? 

This is an incredibly fast turn around piece, and my deadline is within the 
next hour, so I would really appreciate it if you could get back to me as 
quickly as possible. 

  

12. The complainant also provided a second, follow-up email from the freelance 
journalist; the follow-up email was sent two hours after the publication of the first 
version of the article, and was identical to the earlier email, with the exception of 
the sentence referring to the deadline for comment, which was altered to read: 

  

This is an incredibly fast turn around piece, so I would really appreciate it if you 
could get back to me as quickly as possible. 

  

13.  The publication said that it had invited a comment from the complainant’s office 
prior to publication, and that it had included a statement from 2012 in the article 
setting out the complainant’s position with regards to the fee received: “Brown 
wrote at the time that he ‘was not receiving any money from the engagement 
personally’ and that it was ‘being held by the Office of Gordon and Sarah Brown 
for the employment of staff to support [his] ongoing involvement in public life.’” It 
also said that the article was published more than 12 hours after the initial request 



    Item                                  3 

for comment, which it considered to be ample time for a response to be provided. 
It also said that the reference to the bank being “newly sanctioned” clearly meant 
that the sanctions had been recently imposed, not that they were in place at the 
time of the complainant’s speech. 

  

14.  The publication also disputed that the headline of the first version of the article 
breached Clause 1; it noted that the headline should be read in conjunction with 
the article, and that the article made clear that the complainant had said in 2012 
that he was not receiving any money from the engagement personally and that it 
was being held by his office. It also noted that the office in question bore the 
complainant’s name and that he had significant control over it. Nevertheless, it 
amended the headline and the article in the manner set out above in paragraphs 
5 through 7. It also said that it would be happy to add any comment the 
complainant may wish to make to the article. 

  

15. The complainant said that he was not content with the amendments which had 
been made to the article, and considered that further inaccuracies had been 
introduced to the second version of the article. He flagged particular concerns over 
the following sentence: “An interesting question arises though as to which 
donations to politicians are legitimate and for what reason?” He said that this 
inaccurately implied that the fee received was a “donation”, similar to those given 
to political parties. He further said that the article’s reference to him “subsequently 
[speaking] out consistently against Putin’s regime over recent years” was 
inaccurate, as he had spoken out against the regime prior to 2012. He reiterated 
that he required the article to be removed, and for an apology to be published. 

  

16. The publication, while not accepting that the article had breached the Code, made 
further amendments to the article as set out in paragraph 8. It also accepted that 
the word “unsurprisingly” should not have been used in relation to the publication 
not receiving a response from the complainant, but noted that the second version 
of the headline included a claim that was not in dispute: that the complainant’s 
office had received money from a Russian bank. It then noted that it was under no 
obligation to refer to comments the complainant had made against the Russian 
government prior to 2012, where it was not in dispute that – since that year – he 
had been a vocal critic of the regime, as reported in the article 

  

17. The complainant said that the publication remained in breach even following the 
amendments, noting that it still referred to him having “received” money from the 
bank which, he stated, was inaccurate – the fee had been received by his office. 



    Item                                  3 

  

18. The publication said that it was “deeply chilling” that the complainant was seeking 
the removal of an article which, it said, was accurate and in the public interest. It 
also said that it was not in dispute that a Russian bank had paid an enormous fee 
to the complainant’s office, and that he had refused repeated requests to 
comment. It then noted that it could not be inaccurate to state that the publication 
had contacted the complainant for comment and that he had refused to give one, 
where he had been offered repeated chances to comment on the article post 
publication. 

  

19.  The publication then said that it had taken care over the accuracy of the article 
prior to publication: it had verified the House of Commons Register of Members’ 
Interests to verify that the complainant’s office had received the fee from the 
Russian bank; had confirmed that the bank had been sanctioned; had reached 
out to the complainant for comment; and the article had passed through its own 
team of fact-checkers after the freelance journalist had approached it with the 
story. It said that, should IPSO consider that the article required correction, the 
clarification published at the bottom of the piece two days after publication was a 
sufficient remedy to any alleged inaccuracy and that no apology to the 
complainant was required. 

  

20. The complainant reiterated his position that an apology was merited, where the 
inaccuracies were: serious; had caused significant personal distress; and had 
caused serious harm to his reputation. To support his position on the latter point, 
the complainant provided tweets from members of the public, which he said 
demonstrated that readers had understood the article to mean that he had 
received money personally from the engagement. One tweet stated that 
“ACCORDING TO THE SPECTATOR EX LABOUR PRIME MINISTER AND FACE OF 
SCOTTISH LABOUR UNIONISM GORDON BROWN POCKETED £125,000 FROM 
A NOW SANCTIONED RUSSIAN STATE BANK (SERBANK) FOR PROMOTING 
RUSSIAN INTERESTS, BOUGHT AND SOLD FOR RUSSIAN STATE CASH”, while 
another asked “is this what hes spending his rubles on?” 

Relevant Clause Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 



    Item                                  3 

published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

  

Findings of the Committee 

21. The Committee understood that the complainant strongly objected to the tone of 
the article and the language employed, including the reference to “Russian riches” 
and “Russian roubles”. It was not in dispute that the bank in question had paid a 
fee for a speech given by the complainant. The question for the Committee was 
whether the article claimed inaccurately that he had received the sum personally 
from the bank, rather than the correct position (as the publication accepted) that it 
was received by “The Office of Gordon and Sarah Brown”, or otherwise contained 
inaccurate or misleading claims about the exchange. 

  

22. The Committee noted that the article did include references – for instance, the 
phrase “kerching” and the allusion to “Moscow skeletons” – which could be read 
as implying that the complainant had received the money in a personal capacity. 
However, it also noted that each version of the article made clear that the 
complainant “wrote at the time that he ‘was not receiving any money from the 
engagement personally’ and that it was ‘being held by the Office of Gordon and 
Sarah Brown for the employment of staff to support [his] ongoing involvement in 
public life.’” It was therefore satisfied that, reading each version of the article as a 
whole, the true position was made clear: that the money paid by the bank for the 
complainant’s speech had not been received in a personal capacity, and was held 
by the office of the complainant and his wife. It further noted that, while the 
complainant had expressed concerns that the headline was inaccurate, the article 
clarified what was meant by the headline’s reference to “Gordon Brown’s Russian 
riches”: the money exchanged for a speech delivered by the complainant, which 
was received by the office bearing his name.  The articles were, therefore, not 
inaccurate, misleading, or distorted on this point. 

  

23.  The complainant had said that the first version of the article was inaccurate as it 
did not refer to the fact that he had “spoken out consistently against Mr Putin’s 
regime over recent years”. The article was subsequently amended on this point to 
note that the complainant had “subsequently [spoken] out consistently against 
Putin’s regime over recent years”, which the complainant also considered to be 



    Item                                  3 

inaccurate, where it did not account for the fact that he had spoken out against 
the regime prior to 2012 as well. The Committee noted that publications have the 
right to choose which pieces of information they publish, as long as this does not 
lead to a breach of the Code. It also noted that the phrasing which the complainant 
found objectionable – that “[t]he former PM has subsequently spoken out 
consistently against Putin’s regime over recent years” – had been taken directly 
from correspondence with the complainant’s representative, in which they had 
stated that he had “spoken out consistently against Mr Putin’s regime over recent 
years”. In this case, the Committee did not consider that omitting the complainant’s 
opposition to the regime from the first version of the article, and omitting the 
complainant’s pre-2012 opposition from subsequent versions of the article, 
rendered it inaccurate, misleading, or distorted. It considered this to be the case 
where the omitted information did not materially affect the accuracy of the article, 
which was that the complainant had delivered a speech to a since sanctioned 
Russian bank in exchange for payment of a fee to his office. 

  

24. The correct position regarding the recipient of the money had been recorded by 
the complainant in the register of members’ interests and noted in his previous 
public statements, and this was repeated in the article; the complainant’s comment 
was not required to establish this point.  Therefore, while the Committee 
expressed concern over the nature of the request for comment by the freelance 
journalist – including its timing, the fact that the complainant was only given an 
hour to respond, the fact that the request did not make clear that comment was 
being sought for an article being published by spectator.co.uk, and the fact that 
the publication had published the article prior to the second approach being made 
– it noted that there was no stand-alone requirement for the publication to have 
contacted the complainant prior to publication, or to refer specifically to previous 
rulings or the complainant’s office’s website, except where this was necessary to 
fulfil a requirement to take care under Clause 1(i). The Committee had not 
established any inaccuracies in the article, and there was no failure to take care 
on this point. 

  

25. Each version of the article referenced the complainant’s salary while he was an 
MP, which the complainant considered to be in breach of Clause 1 – as he believed 
that conflating his salary with the money paid by the bank gave the misleading 
impression that he had received the money in a personal capacity. The Committee 
reiterated that, read in their entireties, each version of the article made clear that 
the complainant had not received the money in a personal capacity. In addition, 
it noted that the accuracy of the reference to the salary itself was not in dispute. 
There was no breach of Clause 1 on this point. 

  



    Item                                  3 

26.  The original article had stated that, “[u]nsurpisingly, the former PM did not 
respond to Steerpike’s request for comment”, which the complainant considered 
to be inaccurate in circumstances where the request for comment had not been 
from the publication or someone who identified themselves as Steerpike. The 
Committee noted that the complainant had declined to provide a comment for 
publication, either prior to publication or post-publication – notwithstanding its 
concerns about the nature of this approach. It also noted that what one considers 
to be “unsurprising” is necessarily subjective, and that the publication was not 
making any claim of fact as to why the office had not responded to its requests for 
comment. Therefore, it did not consider the article to be significantly inaccurate on 
this point, and there was no breach of Clause 1. 

  

27. The Committee did not consider that referring to Sberbank as a “newly sanctioned 
bank” was inaccurate, in circumstances where the same paragraph of the article 
made clear that “Sberbank, which is the largest financial institution in Russia, was 
yesterday sanctioned by the US Treasury department, as part of its punitive actions 
towards 13 Russian financial institutions to 'impair' the Kremlin and Russia’s 
economy in the wake of its invasion of Ukraine”. 

  

28. The Committee did not find that any version of the article included significant 
inaccuracies or misleading information in need of correction. Nevertheless, the 
Committee welcomed the steps the publication had taken to engage with the 
complainant’s concerns and provide additional clarity as to the nature of the 
payment. 

Conclusions 

29. The complaint was not upheld. 

Remedial action required 

N/A 

  

Date complaint received: 10/03/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 12/07/2022 

 

 

  



    Item                                  3 

Independent Complaints Reviewer 

The complainant complained to the Independent Complaints Reviewer about the 
process followed by IPSO in handling this complaint. The Independent 
Complaints Reviewer decided that the process was not flawed and did not 
uphold the request for review. 

  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee – 12346-21 A man v Lancashire 
Telegraph 

Summary of Complaint 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Lancashire Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of 
the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Man takes declaration”, 
published on 11 November 2021. 

2. The article reported that a man had made a declaration of faith at a named 
mosque. It said that after taking the ‘Shahadah’ this man had changed his first 
name, which was included in the article, to “Muhammad”. The article went on to 
explain that the Shahadah is the Muslim declaration of faith and the first Pillar of 
Islam. It said that the man had “uttered the words in front of witnesses” at the 
mosque after weekly prayers, adding that “in a recording of the moment” the 
man was heard being welcomed into the community by the Imam. The article 
included the Iman’s comments at the ceremony, made reference to the area 
where the man was from and was accompanied by a photograph, captioned 
“CEREMONY: The man being hugged in the mosque”, which showed the back of 
an individual, dressed in white, being embraced by another worshipper whilst 
surrounded by a number of other attendees. 

3. The article also appeared online on 10 November 2021 with the headline 
“[Name] is now Muhammad: Man's Islamic declaration of faith at Blackburn 
mosque”. The text of the article was substantially the same as the print version. 

4. The complainant, the man featured in the article, said that the publication 
intruded into his private life, in breach of Clause 2 (Privacy). He said that the 
photograph and recording of the ceremony had been taken without his 
knowledge and consent while he had been making a private declaration of faith, 
which he said had taken place in the company of “loads” of fellow worshippers. 
He said that mobile phone devices were banned from the mosque, with signs at 
the entrance announcing this. He considered that the inclusion of his first name, 
the area where he lived, and the photograph, identified him to his family and 
friends – who were not aware of his conversion to Islam – as well as people 
living in the local area. This had caused him considerable distress and disrupted 
his private and family life 

5. He said that the article was also inaccurate, in breach of Clause 1 (Accuracy); 
he had not changed his first name to “Muhammad”. 

6. The newspaper said the article was based on information provided by a 
source, and published in good faith. The source was a member of the mosque 



    Item                                  3 

and an upstanding member of the local community, who regularly provided the 
newspaper with community-based content. Taken in this context, it noted that an 
individual affirming their new faith was a cause of celebration and news to share 
with the wider community. It demonstrated this by sharing an example where 
another mosque had shared, via social media, an individual partaking in a 
similar ceremony. 

7. While the publication accepted that the complainant had a reasonable 
expectation of privacy over the information included within the article, it did not 
accept that the complainant was identified; he was only referenced by his first 
name and the photograph did not show his likeness. 

8. The newspaper also said that the information contained within the article had 
been put into the public domain prior to the article’s publication; the source had 
recorded the ceremony and captured the published photograph, sharing this 
information on SoundCloud and then subsequently within a WhatsApp Broadcast 
to potentially ‘hundreds’ of their contacts. It noted that during the recording the 
Iman had invited the local community to witness the Shahadah and welcome the 
complainant: “We would keep a gathering just for [the complainant] so that 
everyone in our community can witness [him] taking Shahadah today […] we are 
now inviting him collectively as a community. You’re part of our community. 
You’re part of our family. You’ve embraced the whole of Islam. You’re now just 
like my brother.” It did not accept that the mosque “banned” the use of mobile 
phone devices, or that there was a sign at the entrance indicating this. While it 
acknowledged that the mosque requested these devices remained on silent, and 
their use may be frowned upon by some worshippers, their use was not 
prohibited. 

9. Further, it maintained that the article was an accurate summary of the 
recording, with the complainant’s first name and the area where he lived both 
stated by the Imam. In addition, the complainant’s decision to change his name 
to Muhammad was discussed, as heard in the recording: “Muhammad, we did 
propose some names isn’t it? We came up with the names of the prophets [..] 
and then we agreed to choose and stay on Muhammad”. 

10. Notwithstanding this, upon receipt of the complaint, the newspaper 
amended the online article and removed the photograph, the complainant’s first 
name and any reference to where he was from. It subsequently offered to delete 
the online article. The complainant, however, did not consider this was sufficient. 
As such, the matter was passed to the Complaints Committee for adjudication. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 



    Item                                  3 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Findings of the Committee 

11. Clause 2 of the Editors’ Code states that everyone is entitled for respect for 
their private and family life, and that editors will be required to justify intrusions 
into any individual’s private life without consent. It further states that it is 
unacceptable to photograph individuals without their consent where there is a 
reasonable expectation of privacy. 

12. The photograph, which had been taken without the complainant’s 
knowledge, showed the complainant participating in a religious ritual, inside a 
place of worship. The text of the article disclosed additional information about 
him: his first name and the area where he lived. In the view of the Committee, 
the partial view of the complainant shown in the photograph, alongside the 
information in the article, made him readily identifiable within the small local 
community. It therefore effectively disclosed the fact of his conversion to Islam to 
those who recognised him. The complainant had not publicly disclosed this 
information; indeed, the article’s publication had caused him considerable 
distress 

13. While an observer to the complainant’s Shahadah had recorded the 
ceremony and captured the published photograph, subsequently sharing this 
information online and via WhatsApp, the newspaper had not sought or 
obtained consent from the complainant himself. Furthermore, the Committee did 



    Item                                  3 

not consider that the publication had demonstrated that the information had 
entered the public domain to any substantial extent; the publication had not been 
able to demonstrate how many people had viewed the WhatsApp message or 
the SoundCloud page prior to the article’s publication. In the view of the 
Committee, there were no grounds to conclude that the WhatsApp message or 
the SoundCloud recording had entered the public domain to the extent that it 
reduced or eliminated the complainant’s reasonable expectation of privacy in 
relation to the information. 

14. The Committee acknowledged that publication’s apparent intention to report 
on a positive community event, using information provided by an established 
member of the local community. It concluded however that publishing this 
private information, alongside a photograph of the complainant engaged in a 
religious ceremony inside a place of worship, constituted a significant and 
unjustified intrusion into the complainant’s private life. The article – both in print 
and online – breached Clause 2 of the Editors’ Code. 

15. The Committee did not consider that it was inaccurate for the newspaper to 
have reported that the complainant had changed his name to “Mohammed”, in 
circumstances where the Iman had referred to him as such in the recording of 
the ceremony. As such, there was no breach of Clause 1 of the Editors’ Code. 

Conclusion(s) 

16. The complaint was upheld under Clause 2. 

Remedial Action Required 

17. Having upheld the complaint under Clause 2, the Committee consider the 
remedial action that should be required. Given the nature of the breach, the 
appropriate remedial action was the publication of an upheld adjudication. 

18. The Committee considered the placement of this adjudication. The 
adjudication should be published in print, on or before page 13, where the 
original article appeared. The headline to the adjudication should make clear 
that IPSO has upheld the complaint, refer to the subject matter and be agreed 
with IPSO in advance of publication. 

19. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with 
a link to the full adjudication appearing on the top half of the homepage for 24 
hours; it should then be archived in the usual way. 

20. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Following an article published on 11 November 2021 headlined “Man takes 
declaration”, a man complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the newspaper had breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ 
Code of Practice. 



    Item                                  3 

The article reported that a man had made a declaration of faith at a named 
mosque. It said that the man had taken the Shahadah, the first Pillar of Islam, “in 
front of witnesses” at the mosque after weekly prayers, adding that “in a 
recording of the moment” the man was heard being welcomed into the 
community by the Imam. The article included the Iman’s comments at the 
ceremony, made reference to the area where the man was from and was 
accompanied by a photograph, captioned “CEREMONY: The man being hugged 
in the mosque”, which showed the back of the complainant. 

The complainant said that the publication intruded into his private life, in breach 
of Clause 2 (Privacy). He said that the photograph and recording of the ceremony 
had been taken without his knowledge and consent while he had been making a 
private declaration of faith, which he said had taken place in the company of 
“loads” of fellow worshippers. He considered that the inclusion of his first name, 
the area where he lived, and the photograph, identified him to his family and 
friends – who were not aware of his conversion to Islam – as well as people living 
in the local area. This had caused him considerable distress and disrupted his 
private and family life. 

The publication did not accept a breach of the Editors’ Code. While the 
publication accepted that the complainant had a reasonable expectation of 
privacy over the information included within the article, it did not accept that the 
complainant was identified. It said that the article was based upon information 
provided by a member of the mosque, and published in good faith. It further said 
that the information contained within the article had been put into the public 
domain prior to the article’s publication; the source had recorded the ceremony 
and captured the published photograph, sharing this information on SoundCloud 
and then subsequently within a WhatsApp Broadcast. 

The photograph, which had been taken without the complainant’s knowledge, 
showed him participating in a religious ritual, inside a place of worship. In the 
view of the Committee, the article had contained sufficient information to identify 
the complainant within a small, local community. It therefore effectively disclosed 
the fact of his conversion to Islam to those who recognised him. The complainant 
had not publicly disclosed this information; indeed, the article’s publication had 
caused him considerable distress. 

While the newspaper’s source had observed the complainant’s Shahadah and 
had subsequently shared the recording and photograph online and via 
WhatsApp, the newspaper had not sought or obtained consent from the 
complainant himself. In addition, the Committee did not consider that the 
publication had demonstrated that the information had entered the public domain 
to any substantial extent; the publication had not been able to demonstrate how 
many people had viewed the WhatsApp message or the SoundCloud page prior 
to the article’s publication. In the view of the Committee, there were no grounds 
to conclude that the recording and photograph had entered the public domain to 
the extent that it reduced or eliminated the complainant’s reasonable expectation 
of privacy in relation to the information. 



    Item                                  3 

While the Committee recognised the publication’s apparent intention to report on 
a positive community event, using information provided by an established member 
of the local community, it concluded that publishing this private information, 
alongside a photograph of the complainant engaged in a religious ceremony 
inside a place of worship, constituted a significant and unjustified intrusion into 
the complainant’s private life. The article – both in print and online – breached 
Clause 2 of the Editors’ Code. 
 

Date complaint received: 07/12/21 

Date complaint concluded by IPSO: 21/06/22 

 

Decision of the Complaints Committee – 12371-21 A man v asianimage.co.uk 

Summary of Complaint 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that 
asianimage.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “[Name] is now Muhammad: 
Man takes Islamic declaration of faith at mosque”, published on 10 November 
2021. 

2. The online article reported that a man had made a declaration of faith at a 
named mosque. It said that after taking the ‘Shahadah’ this man had changed 
his first name, which was included in the article, to “Muhammad”. The article 
went on to explain that the Shahadah is the Muslim declaration of faith and the 
first Pillar of Islam. It said that the man had “uttered the words in front of 
witnesses” at the mosque after weekly prayers, adding that “in a recording of the 
moment” the man was heard being welcomed into the community by the Imam. 
The article included the Iman’s comments at the ceremony, made reference to 
the area where the man was from and was accompanied by a photograph which 
showed the back of an individual, dressed in white, being embraced by another 
worshipper whilst surrounded by a number of other attendees. 

3. The complainant, the man featured in the article, said that the publication 
intruded into his private life, in breach of Clause 2 (Privacy). He said that the 
photograph and recording of the ceremony had been taken without his 
knowledge and consent while he had been making a private declaration of faith, 
which he said had taken place in the company of “loads” of fellow worshippers. 
He said that mobile phone devices were banned from the mosque, with signs at 
the entrance announcing this. He considered  that the inclusion of his first 
name, the area where he lived, and the photograph, identified him to his family 
and friends – who were not aware of his conversion to Islam – as well as people 
living in the local area. This had caused him considerable distress and disrupted 
his private and family life. 



    Item                                  3 

4. He said that the article was also inaccurate, in breach of Clause 1 (Accuracy); 
he had not changed his first name to “Muhammad”. 

5. The newspaper said the article was based on information provided by a 
source, and published in good faith. The source was a member of the mosque 
and an upstanding member of the local community, who regularly provided the 
newspaper with community-based content. Taken in this context, it noted that an 
individual affirming their new faith was a cause of celebration and news to share 
with the wider community. It demonstrated this by sharing an example where 
another mosque had shared, via social media, an individual partaking in a 
similar ceremony. 

6. While the publication accepted that the complainant had a reasonable 
expectation of privacy over the information included within the article, it did not 
accept that the complainant was identified; he was only referenced by his first 
name and the photograph did not show his likeness. 

7. The newspaper also said that the information contained within the article had 
been put into the public domain prior to the article’s publication; the source had 
recorded the ceremony and captured the published photograph, sharing this 
information on SoundCloud and then subsequently within a WhatsApp broadcast 
to potentially ‘hundreds’ of their contacts. It noted that during the recording the 
Iman had invited the local community to witness the Shahadah and welcome the 
complainant: “We would keep a gathering just for [the complainant] so that 
everyone in our community can witness [him] taking Shahadah today […] we are 
now inviting him collectively as a community. You’re part of our community. 
You’re part of our family. You’ve embraced the whole of Islam. You’re now just 
like my brother.” It did not accept that the mosque “banned” the use of mobile 
phone devices, or that there was a sign at the entrance indicating this. While it 
acknowledged that the mosque requested these devices remained on silent, and 
their use may be frowned upon by some worshippers, their use was not 
prohibited 

8. Further, it maintained that the article was an accurate summary of the 
recording, with the complainant’s first name and the area where he lived both 
stated by the Imam. In addition, the complainant’s decision to change his name 
to Muhammad was discussed, as heard in the recording: “Muhammad, we did 
propose some names isn’t it? We came up with the names of the prophets [..] 
and then we agreed to choose and stay on Muhammad”. 

9. Notwithstanding this, upon receipt of the complaint, the newspaper amended 
the article and removed the photograph, the complainant’s first name and any 
reference to where he was from. It subsequently offered to delete the article. The 
complainant, however, did not consider this was sufficient. As such, the matter 
was passed to the Complaints Committee for adjudication. 

 



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Findings of the Committee 

10. Clause 2 of the Editors’ Code states that everyone is entitled for respect for 
their private and family life, and that editors will be required to justify intrusions 
into any individual’s private life without consent. It further states that it is 
unacceptable to photograph individuals without their consent where there is a 
reasonable expectation of privacy. 

11. The photograph, which had been taken without the complainant’s 
knowledge, showed the complainant participating in a religious ritual, inside a 
place of worship. The text of the article disclosed additional information about 
him: his first name and the area where he lived. In the view of the Committee, 
the partial view of the complainant shown in the photograph, alongside the 
information in the article, made him readily identifiable within the small local 
community. It therefore effectively disclosed the fact of his conversion to Islam to 
those who recognised him. The complainant had not publicly disclosed this 



    Item                                  3 

information; indeed, the article’s publication had caused him considerable 
distress. 

12. While an observer to the complainant’s Shahadah had recorded the 
ceremony and captured the published photograph, subsequently sharing this 
information online and via WhatsApp, the newspaper had not sought or 
obtained consent from the complainant himself. Furthermore, the Committee did 
not consider that the publication had demonstrated that the information had 
entered the public domain to any substantial extent; the publication had not been 
able to demonstrate how many people had viewed the WhatsApp message or 
the SoundCloud page prior to the article’s publication. In the view of the 
Committee, there were no grounds to conclude that the WhatsApp message or 
the SoundCloud recording had entered the public domain to the extent that it 
reduced or eliminated the complainant’s reasonable expectation of privacy in 
relation to the information. 

13. The Committee acknowledged that publication’s apparent intention to report 
on a positive community event, using information provided by an established 
member of the local community. It concluded however that publishing this 
private information, alongside a photograph of the complainant engaged in a 
religious ceremony inside a place of worship, constituted a significant and 
unjustified intrusion into the complainant’s private life. The article breached 
Clause 2 of the Editors’ Code. 

14. The Committee did not consider that it was inaccurate for the newspaper to 
have reported that the complainant had changed his name to “Mohammed”, in 
circumstances where the Iman had referred to him as such in the recording of 
the ceremony. As such, there was no breach of Clause 1 of the Editors’ Code. 

Conclusion(s) 

15. The complaint was upheld under Clause 2. 

Remedial Action Required 

16. Having upheld the complaint under Clause 2, the Committee consider the 
remedial action that should be required. Given the nature of the breach, the 
appropriate remedial action was the publication of an upheld adjudication. 

17. The Committee considered the placement of this adjudication. The 
adjudication should be published on the newspaper’s website, with a link to the 
full adjudication appearing on the top half of the homepage for 24 hours; it 
should then be archived in the usual way. The headline to the adjudication 
should make clear that IPSO has upheld the complaint, refer to the subject 
matter and be agreed with IPSO in advance of publication. 

 



    Item                                  3 

18. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Following an article published on 10 November 2022, headlined “[A man] is now 
Muhammad: Man takes Islamic declaration of faith at mosque”, a man 
complained to the Independent Press Standards Organisation that the publication 
had breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice. 

The article reported that a man had made a declaration of faith at a named 
mosque. It said that the man had taken the Shahadah, the first Pillar of Islam, “in 
front of witnesses” at the mosque after weekly prayers, adding that “in a 
recording of the moment” the man was heard being welcomed into the 
community by the Imam. The article included the Iman’s comments at the 
ceremony, made reference to the area where the man was from and was 
accompanied by a photograph, captioned “CEREMONY: The man being hugged 
in the mosque”, which showed the back of the complainant. 

The complainant said that the publication intruded into his private life, in breach 
of Clause 2 (Privacy). He said that the photograph and recording of the ceremony 
had been taken without his knowledge and consent while he had been making a 
private declaration of faith, which he said had taken place in the company of 
“loads” of fellow worshippers. He considered that the inclusion of his first name, 
the area where he lived, and the photograph, identified him to his family and 
friends – who were not aware of his conversion to Islam – as well as people living 
in the local area. This had caused him considerable distress and disrupted his 
private and family life. 

The publication did not accept a breach of the Editors’ Code. While the 
publication accepted that the complainant had a reasonable expectation of 
privacy over the information included within the article, it did not accept that the 
complainant was identified. It said that the article was based upon information 
provided by a member of the mosque, and published in good faith. It further said 
that the information contained within the article had been put into the public 
domain prior to the article’s publication; the source had recorded the ceremony 
and captured the published photograph, sharing this information on SoundCloud 
and then subsequently within a WhatsApp Broadcast. 

The photograph, which had been taken without the complainant’s knowledge, 
showed him participating in a religious ritual, inside a place of worship. In the 
view of the Committee, the article had contained sufficient information to identify 
the complainant within a small, local community. It therefore effectively disclosed 
the fact of his conversion to Islam to those who recognised him. The complainant 
had not publicly disclosed this information; indeed, the article’s publication had 
caused him considerable distress. 

While the newspaper’s source had observed the complainant’s Shahadah and 
had subsequently shared the recording and photograph online and via 
WhatsApp, the newspaper had not sought or obtained consent from the 
complainant himself. In addition, the Committee did not consider that the 



    Item                                  3 

publication had demonstrated that the information had entered the public domain 
to any substantial extent; the publication had not been able to demonstrate how 
many people had viewed the WhatsApp message or the SoundCloud page prior 
to the article’s publication. In the view of the Committee, there were no grounds 
to conclude that the recording and photograph had entered the public domain to 
the extent that it reduced or eliminated the complainant’s reasonable expectation 
of privacy in relation to the information. 

While the Committee recognised the publication’s apparent intention to report on 
a positive community event, using information provided by an established member 
of the local community, it concluded that publishing this private information, 
alongside a photograph of the complainant engaged in a religious ceremony 
inside a place of worship, constituted a significant and unjustified intrusion into 
the complainant’s private life. The article breached Clause 2 of the Editors’ Code. 
 

Date complaint received: 07/12/21 

Date complaint concluded by IPSO: 21/06/22 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee – 01665-22 Paisley v Sunday Life 

Summary of Complaint 

1. Denis Paisley complained to the Independent Press Standards Organisation 
that the Sunday Life breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 3 
(Harassment) and Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “BOOKIES GUN LOYALIST HAS 
STORMONT FUNDED JOB”, published on 13 February 2022. 

2. The article appeared on the front page and continued on pages four and five. 
It reported on the publication of a recent Police Ombudsman report which 
considered the investigations by police into a number of attacks, including one at 
the Sean Graham bookmakers in 1992. The article focused on the complainant 
who the publication believed featured heavily in the report, under a cipher, 
detailing his previous conviction for possessing a weapon used in the incident. 
Following the publication of the Ombudsman report, the newspaper approached 
the complainant at his home for comment and took a photograph of him; this 
image was cropped to show the complainant’s head and bare shoulders and 
was published both on the front page and again alongside the article in the 
inside pages. 

3. The text on the front page stated: “The ex-UDA man caught with a gun used in 
the Ormeau Road bookies massacre has refused to apologise to the victims’ 
families”. The article further stated that the complainant had “refused to 
apologise to the victims’ families”; “When approached at his Lisburn home last 
week, Paisley refused to answer when our reporter asked if he would apologise 
to the families of the Sean Graham victims”; “Paisley also refused to answer any 
questions regarding his possession of the Browning or what he intended to use it 
for on the day that he was caught”. An image caption said “SNUB: Denis Paisley 
refused to speak to us”. 

4. The article included an additional image of the complainant which showed 
him at his workplace. It also reported that the complainant “is referred to as the 
cipher ‘ZZ’ in the [Police Ombudsman] report” and that “There is no suggestion 
Paisley used the gun [in the incident].” The article stated that the complainant 
“was jailed for seven years for possessing the weapon, [and] was suspected by 
police of being en route to kill a Catholic man at a Lisburn factory.” It also 
quoted an “insider” who said: “Denis was in his early 20s and was part of a 
group of young loyalists Alex Kerr wanted blooded as future killers.” 

5. The article also appeared online in substantially the same format under the 
headline “Loyalist caught with Belfast bookies massacre gun has Stormont-
funded job”. 



    Item                                  3 

6. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 as 
it stated that he refused to answer questions and apologise to the victims of the 
Ormeau Road atrocity. He said this was untrue as the reporter had not asked 
those questions and was at his door for less than a minute and would not have 
had the time to ask everything that was stated in the article. He stated that he 
had never been asked to apologise for the Ormeau Road atrocity prior to the 
approach from the journalist, as his conviction for possession of the weapon was 
nothing to do with the Ormeau Road incident. 

7. The complainant also said that the article inaccurately claimed that when he 
was arrested, he “was suspected by police of being en route to kill a Catholic 
man at a Lisburn factory.” The complainant said this was a fabrication which 
could be verified by the police as he was never questioned about such activity. 
He said the Relatives for Justice (RFJ) report, which the publication appeared to 
have relied on, was “unofficial and steeped with non-factual information” and 
the claim amounted to speculation, not fact. The complainant further disputed 
the claim in the article that “’Denis was in his early 20s and was part of a group 
of young loyalists Alex Kerr wanted blooded as future killers,’ said an insider”, as 
he said he did know Alex Kerr or recognise the image of him in the article. 

8. The complainant also said the article breached Clause 2 as he considered the 
approach by the publication to be intrusive and an invasion of his privacy. He 
had been unaware that a photographer was present and had not consented to 
the photograph being taken, and he considered that the act of taking the 
photograph at his home was an intrusion into his privacy, particularly as he was 
partially clothed at the time the photograph was taken. He also considered that 
publishing details of his previous conviction, as well as linking him and the 
charity he worked for to the atrocities of the past to which he was unconnected, 
amounted to a breach of his privacy. 

9. The complainant also complained under Clause 3, as he said the journalist 
had shouted questions at him and gave him no opportunity to respond; he 
believed the real motive for the approach was to obtain the photograph of him. 
He said this approach had harassed his family and caused undue hardship. He 
provided an account of the exchange with the journalist and said the 
conversation ended when he made clear he did not wish to comment, either 
directly or through a solicitor, and then closed the door. 

10. The complainant also said that the publication had breached Clause 10, as 
he had not been informed of the journalist’s visit to his house or that a 
photographer would be taking a picture of him, without his knowledge or 
consent, for publication. 

11. The publication denied any breach of the Editors’ Code. It said the journalist 
had recorded the exchange at the doorstep – which had lasted for one and a 
half minutes – for accuracy purposes, and the recording, a copy of which it 
provided to IPSO, demonstrated the journalist was polite and gave the 
complainant an opportunity to respond to his questions. The publication said the 



    Item                                  3 

journalist had given the complainant ample opportunity to apologise for his 
association with the incident, or to sympathise with the families of the victims, but 
instead he had repeated that he did not wish to say anything. The publication 
provided the journalist’s account of the conversation: 

From the date and time information attached to the recording of the doorstep 
conversation I can confirm it took place at Mr Paisley's home address at 8.50am 
on February 11. Not as Mr Paisley states 8.30am. 

We spoke on his doorstep for approximately 1 minute and 26 seconds. Contrary 
to Mr Paisley's recollection, I did not shout the questions at him but spoke at a 
normal conversational level. 

I introduced myself and began saying I wished to speak to him about his 
conviction for possession of the Browning 9mm pistol used in the Ormeau Road 
bookie's massacre. 

He replied: "I have no interest in talking to you." 

I then asked him if he had anything to say to the massacre victims’ families 
following the publication of the Police Ombudsman's report into the killings. 

He replied: "I have absolutely nothing to say to anybody, other than my solicitor if 
needs be." 

I asked him the name of his solicitor but he told me it was "none of my business". 

I then asked him again if he had anything to say about his conviction for 
possession of the Browning or to the victims' families. 

He replied: "I certainly have nothing to say to you or to anybody else." 

I then asked him what he was doing with the gun on the day he was arrested and 
if he was on his way to murder someone. 

He replied: "See you later." 

I also offered him the opportunity to take my business card and the chance to 
speak about the matter over the telephone but he declined. 

At the end of our exchange I thanked him for his time and left. 

12. The publication also denied that it had breached Clause 1 in relation to the 
claim that the complainant had been suspected by police of being en route to kill 
a Catholic person at the time of his arrest. It said it had received this information 
from well-placed sources who had access to documents including notes of the 
interview between the complainant and the police at the time of his arrest. It also 



    Item                                  3 

said that this was documented in the RFJ report – a report compiled from 
evidence gathered from a variety of sources. 

13. The publication provided excerpts from the report which it said supported its 
position: the report suggested that the pistol used in the Sean Graham's attack 
was recovered from a van, "carrying two men who, it is believed, were on the 
way to carry out an attack. […] The two men arrested were Denis Paisley, the 
driver, and his passenger Andrew Webb.” And “it is clear that both Paisley and 
Webb were scouting the Radication Factory on Church Road, Lambeg. […] It is 
generally thought that a Catholic member of the workforce at Radication were to 
have been targeted. It also appears that the van may have been under 
surveillance as it is mentioned in interview that they had slowed and observed the 
factory, which was several miles from where they were eventually stopped.” The 
publication further stated that the reporter had viewed police documents which 
indicated that police suspected the complainant was planning to shoot a Catholic 
worker at the factory and that he was questioned by police about that. 

14. The publication also believed the complainant was identifiable as “Person 
ZZ” in the Ombudsman report given the information available in the public 
domain following the publication of the RFJ report, and information the 
publication received from trusted confidential sources. It also said that the 
complainant had been named in connection with the Ormeau Road incident by 
another publication on 8 February 2022. The publication provided excerpts 
about “Person ZZ” from the Ombudsman report which said they had been 
questioned about the Ormeau Road incident at the time of their arrest. 

15. In regard to the complainant’s denial that Alex Kerr wanted him to be 
“blooded” as a UDA killer as reported in the article, the publication said that this 
information had been provided by its well-placed loyalist sources.  It did not 
believe the complainant’s claim that he had never heard of Mr Kerr as, it said, 
he was a commanding officer in the UDA, and well known to the public at large 
at the time. 

16. In addition, the publication did not accept a breach of Clause 2. It stated that 
the complainant’s past conviction was a matter of public record, and in light of 
the Ombudsman's report, it considered there was a public interest in identifying a 
person convicted of possessing one of the weapons involved in the Ormeau 
Road incident and giving them the opportunity to comment. The publication said 
that it did not expect the complainant to answer the door bare-chested but, in 
any event, said he was clearly comfortable opening the door to a stranger while 
partially dressed and was in full view of anyone passing by. The publication said 
that this approach had not intruded into his private life, nor was he engaged in a 
private act, and would have known that he was in public view to anyone on the 
street. 

17. The publication said, prior to publication of the article, the editor and senior 
staff had discussed whether to use the photograph of the complainant and had 
decided to crop the image to display only his head and shoulders. It considered 



    Item                                  3 

that the publication of a cropped image of the complainant to illustrate that he 
had refused to comment about his connection to the Ormeau Road incident, to 
be relevant to the subject matter of the article. It did not consider that the image 
disclosed any private information about the complainant, but simply showed his 
likeness. It said doorstepping the complainant and using the photo was in 
keeping with the public interest. 

18. The publication did not accept that there had been a breach of Clause 3 as it 
said the reporter had not engaged in intimidation, harassment, or persistent 
pursuit nor that he had shouted questions at the complainant. It provided a 
recording and transcript to support its position. Since the complainant had been 
identified in the Ombudsman’s report issued a few days prior, as well as being 
named in the RFJ report, and in light of further information received from the 
publication’s sources, the reporter was justified in approaching the complainant 
for comment. 

19. The publication did not accept a breach of Clause 10, as it said while the 
complainant may not have noticed the photographer, he was sitting in a car 
directly across the street from the complainant’s home in clear view and had not 
engaged in misrepresentation or subterfuge, and the camera was not “hidden”. 

20. While the publication did not accept a breach of the Code, it offered to print 
the complainant’s denials and also to publish his comments on the Ormeau 
Road incident. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 



    Item                                  3 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 3 (Harassment) 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave 
and must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom 
they represent. 

iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources. 

Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) 

i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of 
documents or photographs; or by accessing digitally-held information without 
consent. 

ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only 
when the material cannot be obtained by other means. 

The Public Interest (*) 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be 
demonstrated to be in the public interest. 

(1.) The public interest includes, but is not confined to: 

- Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 

- Protecting public health or safety. 

- Protecting the public from being misled by an action or statement of an 
individual or organisation. 



    Item                                  3 

- Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 
obligation to which they are subject. 

- Disclosing a miscarriage of justice. 

- Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 
impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 

- Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

(2.) There is a public interest in freedom of expression itself. 

(3.) The regulator will consider the extent to which material is already in the 
public domain or will become so. 

(4.) Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they 
reasonably believed publication - or journalistic activity taken with a view to 
publication – would both serve, and be proportionate to, the public interest and 
explain how they reached that decision at the time. 

(5.) An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride 
the normally paramount interests of children under 16. 

Findings of the Committee 

21. The article claimed that “The ex-UDA man caught with a gun used in the 
Ormeau Road bookies massacre [the complainant] has refused to apologise to 
the victims’ families”. The recording of the exchange between the complainant 
and the journalist confirmed that the journalist had asked whether the 
complainant had anything to say to the families of the victims, to which the 
complainant had said he had no comment. The journalist did not ask, expressly, 
whether he wished to apologise to the families and, therefore, it was inaccurate 
to report that the complainant had refused to apologise. The distinction between 
declining to provide a comment and refusing to apologise was significant given 
that it might be construed as indicating the complainant’s attitude toward the 
families of the victims and the incident more generally. Misreporting the 
exchange between the journalist and the complainant, particularly when a 
recording was available, amounted to a failure to take care not to publish 
inaccurate information in breach of Clause 1 (i). As the inaccuracy was 
significant and the newspaper had not offered to publish a correction, there was 
a further breach of Clause 1 (ii). 

22. The article also claimed that at the time of the complainant’s arrest for 
possession of a weapon, he was suspected by police to have been on his way to 
kill a Catholic person, which the complainant denied.  The publication said that 
it had relied on several sources in support of this claim, including the passages 
from the RFJ report, as summarised in paragraph 13 above, and police 
documents which it said had been obtained by the victims’ families which it said 



    Item                                  3 

it had seen. The publication had also invited the complainant to comment on the 
allegation before publication of the article. The publication had, therefore, taken 
care not to publish inaccurate information on this point. The article reported only 
that this had been a suspicion held by the police, from which it was clear that the 
claim was not being reported as fact. As such, there was no breach of Clause 1 
on this point. 

23. Turning to the complainant’s concerns about whether an “insider” had said: 
“Denis was in his early 20s and was part of a group of young loyalists Alex Kerr 
wanted blooded as future killers.” The Editors’ Code of Practice makes clear the 
press has the right to publish individuals’ views, as long as it takes care not to 
publish inaccurate, misleading or distorted information, and to distinguish 
between comment, conjecture and fact. The claim was clearly distinguished as 
comment and attributed to the “insider”, rather than being reported as fact. 
There was no breach of Clause 1 on this point. 

24. The Committee then considered whether the newspaper’s approach to the 
complainant on his doorstep and the published cropped image breached Clause 
2. The Committee emphasised that the terms of Clause 2 do not prohibit 
journalists from approaching people unannounced at their homes. The 
Committee accepted that, in certain circumstances, an individual may have a 
reasonable expectation of privacy while standing in his/her front doorway. In this 
case, following the publication of the Police Ombudsman report – which the 
publication believed identified the complainant 19 times – the Committee 
accepted that it was in the public interest to capture the complainant’s reaction 
when approached for comment, and photographing the complainant in these 
circumstances was justified. In addition, the photograph did not reveal anything 
private about the complainant; the publication had taken care to crop the image 
so that it showed only his head and shoulders. There was no breach of Clause 2. 

25. In regard to the complainant’s concerns that publishing information about 
his previous conviction intruded into his private life, the newspaper was entitled 
to publish information about the complainant’s previous conviction which was in 
the public domain. The Committee considered the complainant’s concerns that 
linking the Ormeau Road incident to the charity he worked for breached Clause 
2, however, in this case, where the charity was not an individual and the 
complainant’s spent conviction was not private information, there was no breach 
of Clause 2 on these points. 

26. In regard to concerns raised under Clause 3, newspapers are generally 
entitled to approach people for comment at their homes. Having reviewed the 
recording of the exchange, it found that the journalist identified himself, asked 
the complainant questions in a polite manner and left once the complainant 
made clear he did not wish to make comments. Where the journalist had not 
engaged in intimidating or persistent questioning, there was no breach of Clause 
3. 



    Item                                  3 

27. While the Committee appreciated the complainant had not seen the 
photographer, based upon the information provided by the publication which 
had not been challenged by the complainant, the Committee did not find that 
the camera was hidden or that the photographer had engaged in 
misrepresentation or subterfuge in circumstances where the photographs were 
taken from a car parked on the public street. For this reason, there was no 
breach of Clause 10. 

Conclusion(s) 

28. The complaint was upheld in part under Clause 1. 

Remedial Action Required 

29. Having upheld a breach of Clause 1 (i) and Clause 1 (ii), the Committee 
considered what remedial action should be required. In circumstances where the 
Committee establishes a breach of the Editors’ Code, it can require the 
publication of a correction and/or an adjudication, the terms and placement of 
which is determined by IPSO. 

30. The Committee had found that the publication did not take the necessary 
care when reporting the complainant’s response to the journalist and that the 
distinction between the complainant refusing to apologise to the victims’ families 
and refusing an opportunity to give any message to the victims’ families was 
significant. Notwithstanding this finding, it remained the case that the 
complainant had declined an opportunity to comment to the families, and in 
these circumstances, the Committee considered that the appropriate remedy was 
the publication of a correction to make clear the precise nature of the exchange. 
The inaccurate claim had appeared online and in print; the claim appeared on 
the front page as well as being repeated later in the article. In these 
circumstances, the correction must be published both on the online article and in 
print. 

31. Where the inaccuracy was found on the front page and on pages four and 
five, and taking into account the nature and extent of the inaccuracy, the 
Committee concluded that the correction should be published on page two of the 
print newspaper and at the foot of the online article. If the publication intends to 
continue to publish the online article without further amendment, the correction 
on the article should be published immediately beneath the headline. The 
wording of the correction should be agreed with IPSO in advance and should 
make clear that it has been published following an upheld ruling by the 
Independent Press Standards Organisation. 
 

Date complaint received: 16/02/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 05/07/2022 



    Item                                  3 

Appendix D 
 
 

Decision of the Complaints Committee – 11860-21 Currie v dailyrecord.co.uk 

Summary of Complaint 

1. Louise Currie complained to the Independent Press Standards Organisation 
that dailyrecord.co.uk breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), and 
Clause 9 (Reporting of crime) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Scots thug dragged wife out bed and battered her after thousands 
vanished from his account”, published on 17th November 2021. 

2. The online article reported that a man had been spared jail after admitting to 
assaulting his wife to her injury and committing a statutory breach of the peace. 
The article stated that the man had attacked “his wife who kept his books, after 
finding thousands of pounds were missing from his account”, which it described 
as his “business account”. It said that the man “flew into a rage after realising 
there was only £1800 left in his business account when he had expected there to 
be £8000”. It stated that it was heard in court that he had found out that HMRC 
were “chasing him for a £5,000 tax bill”, and that on the day of the incident he 
had tried to access his online banking but was unable to, and that “[h]e asked 
his wife for the password, and advises that she had actually closed all the 
windows in the house prior to giving him it, in anticipation that there would be 
an argument”. It went on to state that the solicitor had said that “[e]ssentially his 
wife was in control of the finances for the family, and also did Mr Currie's 
books”. The article went on to describe the incident and said that he called his 
wife a “cheat” and launched a prolonged assault on her in the early hours of the 
morning after they had friends round. It also stated that it had been heard in 
court that a “boy was in the room while the assault was going on”, including his 
age, and that the attack on the woman had left her with "reddening and 
bruising". 

3. The complainant, the woman named in the article, said that the article 
contained a number of inaccuracies in breach of Clause 1. While she was not 
present at court, she said that the money referenced in the article had been in a 
joint savings account not a business account. She added that describing the 
money as having gone “missing” from her husband’s business account implied 
that she had been spending his money without his knowledge. She also said that 
it was inaccurate to state that she kept her husband’s books as he was employed 
and therefore there were no books to keep. Regarding the online banking, the 
complainant said that she had not changed the password, but rather that he had 
had a new phone and was unable to log in without verifying the device. The 
complainant said that the article was further inaccurate to state that HMRC were 
“chasing him for a £5,000 tax bill” as the £5,000 referenced was actually a tax 
refund rather than a bill. The complainant said that the article also inaccurately 



    Item                                  3 

described the events leading up to the incident: she said that they had not had 
friends round; instead she had been out with friends before returning home, 
where her partner was already intoxicated. Further, she did not close the 
windows prior to the argument starting. In addition, the complainant said that 
the article inaccurately described her as “cheat”, which was not the case. 

4. The complainant also said that the article had omitted to mention some 
details, in breach of Clause 1, which she considered minimised the events and 
excused her husband’s behaviour. She was concerned that the article said only 
that she was “reddened and bruised”, but failed to mention that she was cut, 
swollen, and had sustained a broken nose. She also said that the article had 
stated that a child had witnessed “some” of the events but did not make clear 
that they had seen the whole incident. In addition, the complainant said that the 
article had omitted to mention: that her husband had also faced another charge 
but this had later been dropped; that he had physically assaulted her on another 
occasion; that they had not spoken for two weeks prior to the incident described 
in the article; and that it omitted to include all the detail and extent of the attack 
she faced. 

5. The complainant said there had been a further breach of Clause 2, as she 
believed that the intrusion into her and her children’s private life had not been 
considered. She also considered that there had been a breach of Clause 9 as 
she believed the article identified both her and the child who had been present, 
who was not relevant to the story. 

6. In addition, the complainant also expressed general concerns about the article 
and its headline; she considered that the headline and article sought to blame 
her for the events and cast her as a “villain”, contrary to guidance linked to on 
IPSO’s website. 

7. On receipt of the complaint, the publication acknowledged the complainant’s 
concern that coverage of domestic abuse should not be framed in a way that 
implies that victims of abuse are to blame. It accepted that it had made mistakes 
in the handling of the story and said that lessons had been learned from this 
case about how to handle these issues in future. It also removed the article on 
receipt of the complaint as a gesture of goodwill to the complainant and 
apologised to her for any distress caused by the article. 

8. However, it did not accept a breach of Clause 1, because it maintained that 
the account of the court proceedings contained within the article was accurate; it 
noted that the reporter had taken contemporaneous shorthand notes and 
provided a copy and transcript of the notes. 

9. The publication said that while it did not consider it a point of significance, it 
was satisfied that it had been heard in court that the man’s account was used for 
his business, and that the notes showed it was referred to as “his” account and 
“his online banking”. It also said that the reporter’s notes contained a reference 
to an “inland revenue bill” and that “HMRC were chasing [the man] for £5,000”. 



    Item                                  3 

The publication also said that the quote - “[h]e asked his wife for the password 
and advises that she had actually closed all the windows in the house prior to 
giving him it, in anticipation that there would be an argument”, and the quote 
containing the word “cheat” were both verbatim quotes from the court 
proceedings, which could be seen in the reporter’s notes. The notes also 
contained a reference to the complainant doing her husband’s “books”. The 
publication went on to state that the article stated that “[t]he court heard that a ... 
boy was in the room while the assault was going on”, not that he had witnessed 
“some” of the events. The publication further highlighted that the reporter’s notes 
showed it had been heard in court that there had been friends round. 

10. In relation to the complainant’s concerns about the omission of certain 
details she considered relevant, the publication expressed its regret for any 
offence or upset caused by the article; however, it did not accept that the 
omission of any of the details the complainant mentioned rendered the article 
inaccurate or misleading. 

11. The publication said that Clause 2 and Clause 9 had not been breached; in 
relation to Clause 2 it said that the information included in the article was heard 
in open court, and the complainant was named in the assault charge and several 
times throughout the hearing. It further said that the children concerned were 
mentioned and named in court and highlighted that they were not named in the 
story. The publication also said that with regard to Clause 9, the complainant 
was genuinely relevant to the story, and that although it did not consider the 
article identified any children, they were also genuinely relevant. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 



    Item                                  3 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 9 (Reporting of Crime)* 

i) Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should not 
generally be identified without their consent, unless they are genuinely relevant to 
the story. 

ii) Particular regard should be paid to the potentially vulnerable position of 
children under the age of 18 who witness, or are victims of, crime. This should 
not restrict the right to report legal proceedings. 

iii) Editors should generally avoid naming children under the age of 18 after 
arrest for a criminal offence but before they appear in a youth court unless they 
can show that the individual’s name is already in the public domain, or that the 
individual (or, if they are under 16, a custodial parent or similarly responsible 
adult) has given their consent. This does not restrict the right to name juveniles 
who appear in a crown court, or whose anonymity is lifted. 

Findings of the Committee 

12. The Committee first recognised the distress caused by the article; the matters 
discussed in the article were highly sensitive and the coverage had evidently 
caused significant upset. It welcomed the publication’s acknowledgment of the 
complainant’s concerns of the handling of the article and its intention to learn 
lessons from the complaint. 

13. The Committee’s role was to consider the complaint as framed under the 
Editors’ Code of Practice. It noted that the article was a report of the court 
proceedings, at which the complainant had not been present. The complainant 
disputed that the information heard in court was accurate, but the publication’s 
obligation was to give an accurate account of the evidence and submissions 
which had been heard and it was not responsible for the accuracy of the 
information itself. 

14. The Committee first considered the complaint about the accuracy of the 
account reported in the article about the events leading up to the incident. The 
publication had provided contemporaneous shorthand notes taken during the 
court proceedings and a transcript of the notes. The complainant had said that it 
was inaccurate to describe the bank account at the centre of the case as a 
“business account”, as it was a joint savings account. The reporter’s notes 



    Item                                  3 

recorded that the account had been described in court as “his [the husband’s] 
account” and “his online banking”; however, the notes did not record that the 
account had been described as a “business account”. Where the publication was 
not able to demonstrate that the account was a “business account”, this 
represented a failure to take care and raised a breach of Clause 1 (i). It was the 
Committee’s view that in circumstances where the complainant was also 
described as having “kept the books” and where the money was described as 
having gone “missing”, this implied an allegation that the complainant had 
mishandled money held by her husband separately in an account associated 
with a business purpose. In the view of the Committee, the distinction between a 
business account and any other account was of particular significance, given that 
it was being presented as part of a chain of events that had ended with the 
assault on the complainant. Given the serious nature of the article and the fact 
the claim had appeared in the sub-headline, the Committee considered that the 
description of the account as a “business account” was significant and required 
correction under the terms of Clause 1 (ii). The publication had not offered to 
publish any corrective action on this point, and so there was a further breach of 
Clause 1 (ii). 

15. The journalist’s contemporaneous notes recorded that it had been heard in 
court that: HMRC were “chasing” the man for £5,000; that, according to the 
defendant’s solicitor, “[h]e asked his wife for the password, and advises that she 
had actually closed all the windows in the house prior to giving him it, in 
anticipation that there would be an argument”; that the defendant had called the 
complainant a “cheat”; that the complainant had done her husband’s “books”; 
and that a child was present during the assault. In light of the content of the 
notes, the Committee was satisfied that the publication had been able to 
demonstrate that it had taken care to accurately report what had been heard in 
court in relation to each of the above points; there was no breach of Clause 1(i). 

16. The complainant also said that she and the defendant had not had friends 
round prior to the incident and instead that she had been out with friends before 
returning home. The reporter’s notes recorded that it had been heard in court 
that “two witnesses arrived at the locus” and that “[t]hey had friends round and 
they were still there”. The notes indicated that the publication had taken care to 
report what had been heard in court on this point and there was no breach of 
Clause 1. 

17. The Committee next turned to the complainant’s concerns that the article had 
omitted to mention certain details and that this had minimised the gravity of the 
incident and excused her husband’s behaviour. While the Committee 
acknowledged the complainant’s concerns, its role was to determine whether the 
omission of certain details had rendered the article significantly inaccurate, 
misleading or distorted. The complainant had said that her husband had initially 
faced another charge, but this charge had been dropped. In circumstances 
where the article was reporting on the sentencing of the defendant for the 
offences for which he had been convicted, there was no requirement for the 



    Item                                  3 

publication to include details of the previous charge; this omission did not make 
the article inaccurate or misleading as an account of the sentencing hearing. 

18. The Committee noted that articles are, by their nature, a summary of what is 
heard in court; there is no obligation for publications to include every detail, and 
not doing so does not, in and of itself, represent a significant inaccuracy. The 
complainant had also said that the article did not describe the extent of the 
attack or her injuries. The article had described the incident as a “prolonged 
assault”, detailed some of the ways the complainant had been assaulted, and 
included some details of the complainant’s injuries. While the Committee 
acknowledged the importance of communicating the gravity of the incident, it did 
not consider that the omission of these further details made the article 
significantly inaccurate, where it made clear that this was a violent attack that 
had left the complainant injured and accurately reported on the nature of the 
conviction and sentence imposed. There was no breach of Clause 1 on this 
point. 

19. The complainant further said that the article omitted to mention her claim 
that her husband had assaulted her previously, and that she and her husband 
had not spoken for two weeks prior to the incident described in the article. While 
the Committee recognised that these points were of significance to the 
complainant, it did not consider that they were significant in the context of the 
overall article in circumstances where the article was a report of a court case 
about the specific offence for which the defendant was convicted. In addition, the 
Committee noted that it could not be established whether this information had 
been heard in court. There was no breach of Clause 1 on these points. 

20. While the Committee understood that it was distressing for the complainant 
to read the article and it acknowledged its impact, the information included in 
the article had been made public in court. The publication was entitled to report 
on the information heard during court proceedings, as it had been placed in the 
public domain. There was no breach of Clause 2. 

21. Clause 9 prevents the identification of relatives or friends of persons 
convicted or accused of crime in circumstances where they are not genuinely 
relevant to the story. The complainant and the child were both referenced in the 
court proceedings, as demonstrated by the reporter’s notes; in these 
circumstances, the Committee considered they were both genuinely relevant to 
the story. There was no breach of Clause 9. 

Conclusions 

22. The complaint was partially upheld under Clause 1. 

 

 



    Item                                  3 

Remedial Action Required 

23. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what 
remedial action should be required. In circumstances where the Committee 
establishes a breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a 
correction and/or an adjudication, the terms and placement of which is 
determined by IPSO. 

24. The Committee found that the publication was unable to demonstrate that it 
had taken care over aspects of the article, as required by Clause 1(i). The article 
had given the misleading impression that the complainant had played a part in 
the disappearance of her husband’s money, and this was significant given that 
the article reported on court proceedings. The Committee noted the importance 
of accurately reporting on court proceedings, particularly when the proceedings 
in question related to a serious incident, such as domestic violence. The 
Committee considered that the appropriate remedy was the publication of a 
correction to put the correct position on record. A correction was considered to 
be sufficient given that the misleading information, while significant to warrant 
correction under the terms of Clause 1(ii) did not render the substance of the 
article inaccurate or misleading; the article accurately reported what offence for 
which the man was convicted, and the sentence he had received. 

25. The Committee then considered the placement of the correction. As the 
article had been taken down, a standalone correction should be published on 
the homepage for 24 hours before being archived in the usual way. It should 
state that it has been published following an upheld ruling by the Independent 
Press Standards Organisation. The full wording and position should be agreed 
with IPSO in advance and the wording of the correction should include 
information to correct the misleading information: that contrary to the article, it 
had not been heard in court that the money the complainant’s husband believed 
was missing had been in his “business account”. 

  

Date complaint received: 18/11/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 20/07/2022 

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

Appendix E 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Paper 

No. 

File 

Numb

er 

Name v Publication 

2383 10663-21 Straughan v blackpoolgazette.co.uk 

2455 12783-21 Kay v express.co.uk 

2456 12405-21 Horner v express.co.uk 

2465 00550-22 Allsopp v dailyrecord.co.uk 

2471 14345-21 Grubb v mirror.co.uk 

2473 00546-22 Costley-White v Mail Online 


