
 
Paper No. 2604 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 6th September at 10.30am  
 Remote via zoom conference  

 
 

Present          Lord Edward Faulks  
   Nazir Afzal 
   Andy Brennan 
   Tristan Davies (remotely) 
   David Hutton 
   Alistair Machray 
   Asmita Naik (remotely) 
   Mark Payton 

Andrew Pettie 
Allan Rennie  

    
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
   Michelle Kuhler, PA minute taker (remotely) 

Robert Morrison, Head of Complaints  
 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 

  
Rosemary Douce  
Alice Gould (remotely) 
Sebastian Harwood (remotely) 
Emily Houlston-Jones 
Natalie Johnson 
Beth Kitson 
Freddie Locock-Harrison (remotely) 
Molly Richards 
Martha Rowe (remotely) 

 
 

             
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Helyn Mensah and Miranda Winram 
 
 

2.  Declarations of Interest 
 

There were declarations received from Tristan Davies on item 11. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 19th July 2022. 
 
4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 
 

5.      Update by the Chairman – oral  
 

The Chairman updated members on external engagement events that he had 
attended with the Chief Executive and other relevant political developments. 

 
6. Complaints update by the Head of Complaints – Oral 

 
The Head of Complaints updated members on ongoing cases and his plans to 
conduct a review of some complaints before the end of the year. 
  
 

7. Complaint 01646-22 Boreland v Sunday Life  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 

 
8. Complaint 13241-21 Wood v Helensburgh Advertiser 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix B. 
 
 

9.      Complaint 01951-22 Keegan v The Sunday Times 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix C. 
 

 
10.      Complaint 07811-22 Centre for Media Monitoring v The Times 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix D. 
 

 
11.     Complaint 01193-22 A woman v metro.co.uk 



    Item                                  3 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix E. 

 
 

12.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting  
 
  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix F. 
 
 
13.      Any other business 

 
   There was no other business. 
 
 

14.    Date of next meeting 
 
The date of the next meeting was subsequently confirmed as Tuesday 11th October 
2022 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee – 01646-22 Boreland v Sunday Life 

Summary of Complaint 



    Item                                  3 

1. Ben Boreland complained to the Independent Press Standards Organisation 
that the Sunday Life breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “UDA boss Boreland accuses 
rivals of dirty tricks over son’s ‘cocaine’ vid”, published on 6 February 2022. 

2. The article reported on “a ‘prank’ video”, showing the complainant 
“pretending to cut cocaine [which] was circulated among loyalists”. It went on to 
report that “[i]n the widely-shared recording, Ben Boreland can be seen leaning 
over a tiled counter with a line of white powder visible. He then chops the 
powder with what appears to be a credit card before turning and smiling as a 
pal roars, ‘Ben, you’re a bad article’.” 

3. The article included comments from a “North Antrim UDA member” as well as 
the complainant’s father. The former was quoted as saying “now you have [the 
complainant] filmed letting on to cut lines of cocaine in a pub toilet. […] The 
video is the talk of loyalists in Ballymoney at the moment”. The complainant’s 
father was quoted as having said: “That there (video) is a pile of p**s, it was a 
joke. Of course it is (being used to get at him). I’m aware of it, it was sent to me. 
It was a joke among mates, it’s a pile of p**s.” 

4. The article was accompanied by a still of the video in question, showing the 
complainant’s head and shoulders. 

5. The article also appeared online in substantially the same form under the 
headline: “Antrim UDA boss Marcus Boreland accuses rivals of dirty tricks over 
son’s ‘cocaine’ video”. 

6. The complainant said that the article intruded into his private life in breach of 
Clause 2. He said that, contrary to the article’s assertion that the video had been 
“widely-shared”, it was not widespread and had not been published on any open 
forums or social media platforms. He also said that the video which the article 
reported on had been taken in a private space: a toilet cubicle into which an 
individual – who the complainant did not know – had forced themselves. 
Therefore, he considered that the publication of a screenshot taken from a video 
filmed in such circumstances intruded into his privacy. 

7. The complainant provided IPSO with a copy of the video; this showed that the 
video had been published on Snapchat by a third party. He said that videos 
posted to Snapchat were only shared with the account holder’s contacts, and 
were then deleted after 24 hours: in this case, the Snapchat video had been 
shared with only 12 individuals. He believed the video had also been shared with 
a number of journalists via private messages from a fake Facebook account but, 
to his understanding, this had not resulted in any reporting other than the article 
under complaint. The complainant, therefore, considered that the video was not 
in the public domain. 

8. The complainant also said that the article was inaccurate in breach of Clause 
1; he considered this to be the case where the video was described in the 



    Item                                  3 

headline as a “’cocaine’ vid”, and the body of the article claimed that the video 
showed him “chop[ping…] powder”. He said that this was hyper-sensational, 
and that no drugs or anything that could be construed as such were at any time 
present in the video. 

9. The publication said it did not accept that the article had breached the Code. 
Turning first to the question of whether the video was in the public domain, it 
said that once a video is shared on Snapchat it can be copied and shared on 
other platforms. It said that its journalist had obtained the video via WhatsApp, 
and that the source who had provided the video had told them that he had 
received it from a WhatsApp group which comprised of 30 people – the source 
had, in turn, shared it with more than a dozen people. According to the 
publication, the source had said that it was “the talk of the [Ballymoney] area 
and spreading like wildfire”. The journalist had also received the video from a 
second source via email, and the newspaper said that the second source had 
also said that “it was the talk of loyalist sources”. It further noted that the 
complainant’s father had said that he was aware the video was “doing the 
rounds” and that he himself had been sent the video. It supplied a transcript of 
the conversation with the complainant’s father to support its position on the 
point; the relevant portion of the transcript was as follows: 

Journalist: I just wanted to let you know, you know, are you aware that it [the 
video] was doing the rounds aye? 

Complainant’s father: Of course I was, it was sent to me! 

Journalist: Oh was it, were you aye and it was just your wee lad having a laugh? 
There was no, there was no… 

Complainant’s father: Listen mate, it was a joke among mates it was a pile of 
piss that’s what it is 

10. The publication also did not accept the complainant’s assertion that the 
video had been taken after someone had forced themselves into the toilet 
cubicle. It said that the complainant could be heard laughing in the video as the 
person filming it referred to him as a “bad, bad article”. It also said that it did 
not consider that the video showed the complainant engaged in any private 
activity; by the complainant’s own description he was joking with friends, and the 
video was filmed in a location where there was no cubicle door or partition 
preventing the person from filming – or anyone else in the bathroom at the time 
– from approaching the complainant. At no time in the video did the 
complainant ask the person recording it to leave. It therefore considered the 
location in which the video was taken – a toilet cubicle – to be irrelevant in terms 
of privacy. 

11. The publication also said that – while it did not consider that the Code had 
been breached, and that therefore a public interest defence was not necessary – 



    Item                                  3 

it was its position that highlighting a reporting on the “prank” video was a matter 
of public interest, given the complainant’s father’s alleged links to criminality. 

12. Turning to the complainant’s Clause 1 concerns, the publication noted that 
the word “cocaine” appeared in single quote marks in the headline, and that the 
article described the video as a “prank”. It further noted that the article included 
references to the complainant “letting on” (pretending) to cut cocaine; it did not 
claim, as fact, at any point that the video showed the complainant cutting 
cocaine. It said that it was also satisfied that the video showed white powder. 

13. The complainant said that he did not accept that the video was in the public 
domain. He said that the definition of something being in the public domain was 
that it is widely available on the internet. He said that this was not the case with 
the video, as WhatsApp is a highly secure messaging service which is end-to-end 
encrypted, and Snapchat videos are deleted after 24 hours. He also noted that 
the publication had not shown that the video could be found on any “public 
platform”. 

14. The complainant agreed that the video showed him participating in a prank 
between friends, but did not accept that jokes between friends did not represent 
a private activity. He said that the dynamic between friends was not for public 
consumption, and that what is done in private between friends should remain 
private. He said that this was especially the case as he was not a public figure, 
and was not participating in a criminal activity. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 



    Item                                  3 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Findings of the Committee 

15. In coming to a decision as to whether Clause 2 was breached, the 
Committee noted first that the location in which the video was recorded – a toilet 
cubicle – is generally a location where an individual would have a reasonable 
expectation of privacy. However, the Committee was mindful that the door of the 
cubicle in this instance was open. It was evident from the audio recording of the 
video (and supported by the complainant’s account of the incident) that a 
number of people were present and interacting with the complainant during the 
brief period of the filming. The complainant was participating in a social 
interaction, and was aware of the presence of the person filming, as well as the 
fact that they were filming. In addition, the cubicle was part of a pub’s toilet 
facilities and would therefore have been accessible to members of the public. 
Taking these factors into account, the Committee considered that the 
complainant’s expectation of privacy in this location was significantly 
diminished.  

16. There were other factors to consider beyond the location in which the video 
had been filmed when establishing whether the complainant has a reasonable 
expectation of privacy – and, by extension, whether publishing the article 
reporting on the video intruded into the complainant’s private life. The video 
showed the complainant, by his account, engaged in a prank with friends. While 
the Committee understood that the complainant would have preferred that the 
prank had remained confined to a small group of friends, this did not mean that 
it was a private activity or that reporting on the “prank” represented an intrusion 
into the complainant’s private or family life: details of a ”prank” do not 
necessarily relate to an individual’s private or family life, or reveal anything 
private about an individual. 

 

17. In addition, the video had been posted on social media. While the 
Committee acknowledged that the original group to which the video was sent to 
was comprised of 12 individuals, there was no dispute that it had subsequently 
been circulated much more widely, to the point that the complainant’s father had 
acknowledged to the reporter before publication that it was “doing the rounds” 
and had in fact been sent to him. Taking the nature of the video and the extent 
of its previous circulation into account, the Committee did not consider that the 
complainant had a reasonable expectation of privacy over the video, or that 



    Item                                  3 

reporting on its contents represented an intrusion into his private or family life. 
There was, therefore, no breach of Clause 2. 

18. Turning to the alleged breaches of Clause 1, the Committee noted that the 
phrase “cocaine” in the headline appeared in inverted commas. This was 
clarified in the text, which reported that it was “a ‘prank’ video”, showing the 
complainant “pretending to cut cocaine”, which was the position shared by the 
complainant. Where the article reported the complainant’s position that the video 
was a prank which showed him pretending to snort a cocaine-like substance, 
and clarified that this was the meaning of the headline – and therefore the 
complainant’s position aligned with the article’s reporting on this point – the 
Committee did not consider that the complainant’s concerns on this point 
represented a breach of Clause 1. 

19. The complainant had also said that it was inaccurate to report that the video 
showed him “chop[ping…] powder”. However, in circumstances where both 
parties accepted that the video showed the complainant bent over a surface and 
“pretending to cut cocaine”, the Committee did not consider it to be significantly 
inaccurate, distorted, or misleading to report that the video showed the 
complainant “chop[ping…] powder”, regardless of precisely what the video 
showed. There was no breach of Clause 1 on this point. 

Conclusion(s) 

20. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

21. N/A 
 
 

Date complaint received: 14/02/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 04/10/2022 

 
 
 
Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee – 13241-21 Wood v Helensburgh 
Advertiser 

Summary of Complaint 



    Item                                  3 

1. David and Roanna Wood complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Helensburgh Advertiser breached Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Two more 'missing children' at 
nursery/ Care watchdog confirms two more ‘missing children’ nursery incidents”, 
published on 11th November 2021. 

2. The article appeared on the front page and appeared again in a longer form 
on page 7 under the headline “Care watchdog confirms two more ‘missing 
children’ nursery incidents”. It reported that “FURTHER safety concerns have been 
raised at a Helensburgh nursery [owned by the complainants] after it was 
revealed that THREE missing child incidents have been recorded in the last 12 
months”. It stated that two members of staff had been suspended and an 
investigation had been instigated “after a child was ‘found on the street’ having 
gone missing from the from the Churchill facility’s ‘forest school’ at the end of 
October”. The article also reported that “[t]he Care Inspectorate confirmed that 
they had been notified by management of two incidents at the nursery, and a 
further incident - reported in last week’s [newspaper]- at the nursery’s recently-
opened forest school”, and that this was “in addition” to an incident covered by 
the publication a week earlier. 

3. It continued by stating that after this incident was covered and shared by the 
publication, it “attracted a string of comments from readers when shared on 
social media”. The article included examples of these comments made by named 
individuals, such as one that said, “’This isn’t the first time a child hasn’t been 
safe at this nursery. A staff member’s child got out the back gate’” and another 
who said, “my nephew is in this nursery and was found out on the street by 
another parent who took him back into the nursery very recently”. The article 
further said it had been contacted by another individual who asked to remain 
anonymous who said “’A toddler went missing in August from the nursery 
building itself and was returned by a member of the public’.” It also referred to a 
“Care Inspectorate spokesperson [who] said they had been notified by the 
nursery of three incidents” and that the “Nursery did not respond to a request for 
comment”. 

4. The complainants said that the article was inaccurate in breach of Clause 1. 
They said that, although they did not dispute one incident relating to the school, 
which had been reported in an earlier edition of the newspaper, the two 
additional incidents raised in this article did not involve two children going 
“missing”. They said two incidents had been reported to the Care Inspectorate 
where children had gone off-site but that the location of the children involved 
was always known. It provided screenshots of the incident reports it had sent to 
the Care Inspectorate. The first incident involved a child exiting the nursery 
garden to see their parent during morning drop-off.  The second incident report 
said a child had left “unnoticed” whilst a parent was speaking with a staff 
member. Staff had been looking for the child for less than a minute when they 
were found in the foyer area. During IPSO’s investigation, the complainant 
clarified that a second staff member had seen the child leave but had assumed 
the other staff member was also aware. When the other staff member started 



    Item                                  3 

doing a headcount and searching for the child in the room, the second staff 
member went after the child where they saw a parent bring the child to the front 
door. The whole incident lasted approximately one minute. 

5. The complainants also said the article was inaccurate because it implied the 
Nursery and the forest school were the same entity, even though they were 
separate. They said the article was further inaccurate because it included a 
picture of the Community Centre, which is run by the Royal Navy. The 
complainants said that while the buildings were physically joined, the Nursery 
was a distinct entity from the Community Centre. 

6. The publication said it did not accept a breach of the Code. It said that the 
article it had published about the first incident had prompted various other 
sources to come forward with information. One source, who had not confirmed 
their connection to the nursery had said a child “went missing in August after 
they somehow got out of the nursery building, and they had to be brought back 
by a member of the public who was walking by and found them on the street.” A 
further, anonymous, source had told them about a child that had “got out.” 
These claims were supported by a number of comments made on Facebook: one 
comment referred to a staff member’s child having “got out the back gate” and 
a second post said a child that was known to them had been “found out on the 
street by another parent… [having] got out unnoticed”. 

7. The publication provided a translation of some of the shorthand notes it had 
taken during follow-up phone calls as well as the text of the abovementioned 
Facebook comments. The publication also stated that some information it 
disclosed to IPSO came from the reporter’s recollections. After receiving these 
allegations, the publication contacted the Care Inspectorate to confirm whether it 
had been notified of these incidents. The Care Inspectorate provided a statement 
that said, “The Care Inspectorate has been notified appropriately by the care 
provider of two incidents at Drumfork Nursery and Family Centre”. After 
receiving this, the publication contacted the nursery on the day before it went to 
print for comment. This email included allegations made by members of the 
public as well as confirmation that the Care Inspectorate had “been notified of 
two incidents and the nursery and family centre, as well as the most recent 
incident at the forest school”. 

8. The publication said that the sources had implied that the children’s 
whereabouts were unknown as they were not under the supervision of nursery 
staff when they were in the care of the nursery. It asserted that the Care 
Inspectorate had not disputed that the children were missing when asked directly 
and, as such, it had no reason to believe “missing children” was an inaccurate 
characterisation. In addition, the publication said it had seen the incident reports 
provided by the nursery to the Care Inspectorate, giving its account of the two 
events, for the first time during IPSO’s investigation. It stated that the account 
about one of the incidents said the child had left “unnoticed” and staff had been 
trying to find them for nearly a minute. Where this was the case, the publication 



    Item                                  3 

argued it was not inaccurate or misleading to characterise the incidents as 
children going “missing”. 

9. Regarding the image that was used in the article, the publication asserted it 
was not significantly inaccurate or misleading. It said that the nursery premises 
and the Drumfork Community Centre were part of the same complex and that 
the nursery’s address was given on its website as the “Drumfork Community 
Centre”. It also said it was not inaccurate to refer to incidents at the forest school 
and the nursery as the complainants managed both services. 

10. Notwithstanding the above, prior to IPSO’s involvement, the publication had 
offered to work with the complainants to write a follow up article or to change 
the article before it was published online. During IPSO’s investigation, the 
publication also offered to work with the complainants to publish a statement on 
page four of the newspaper. This would be further forward in the newspaper 
than the bulk of the original article, which appeared on page seven:“On 
November 11, 2021 the Advertiser published a news article about the Drumfork 
Nursery and Family Centre in Helensburgh headlined ‘Care watchdog confirms 
two more ‘missing children’ nursery incidents’. 

The nursery’s owners, David and Roanna Wood, state that in the first of those 
incidents a child was able to exit the nursery garden and reach their parent at the 
other side of the nursery gate/car park area. 

Mr and Mrs Wood say that in the second incident a child left the nursery building 
for just under a minute after getting through an open door unnoticed while their 
parent was speaking to a member of staff. 

They say that the door, a second internal door, had been left open to ensure 
ventilation while the parent was in, and that the child was met by the parent and 
a staff member in the outdoor foyer area, where the child was returned to the 
service. 

The Care Inspectorate was notified on each occasion and each of the incidents 
investigated. The nursery’s procedures and risk assessments were amended 
where appropriate and staff reminded of the importance of the welfare and 
safety of children. The Advertiser is happy to make the nursery’s position clear.” 

 

11. The complainants did not accept the publication’s offer as a resolution to 
their complaint. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 



    Item                                  3 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

12. The Committee first considered the point of complaint regarding whether 
there had been “Two more 'missing children' at nursery” and that “THREE 
missing child incidents have been recorded in the last 12 months” at the nursery. 
One incident, previously reported by the publication, was not in dispute 
regarding whether a child had gone “missing” and so the question for the 
Committee was whether it was accurate to say there had been “[t]wo more 
‘missing children’”. The Committee noted that the publication had received 
information from two sources, which accorded with accounts on social media, 
that two further incidents had taken place. After receiving the allegations, the 
newspaper contacted the Care Inspectorate to confirm the details of the 
allegations. Whilst the Care Inspectorate did not explicitly confirm that there had 
been incidents involving “missing” children, it also did not dispute the 
allegations. The publication also approached the nursery for comment, with the 
allegations set out in relative detail, but the nursery had not responded. Given 
this, the Committee 

considered that the publication had taken sufficient care not to publish 
inaccurate or misleading information and there was no breach of Clause 1(i). 

13. The Committee then considered whether, despite the care taken, it was 
significantly inaccurate or misleading to report that there had been “[t]wo more 
‘missing children’ at nursery” and that “THREE missing child incidents have been 
recorded in the last 12 months”. The Committee wished to make clear that it was 
not taking a view on the nature of the incidents themselves and it recognised that 
the use of the term “missing”, particularly in relation to children, could be 
suggestive of a range of scenarios of differing severity. However, it was not in 
dispute that in both incidents young children had, however briefly, been able to 
leave the nursery building when they should not have been able to do so. It was 
therefore not significantly inaccurate for the publication to characterise these as 
incidents of “missing children”. There was no breach of Clause 1(ii). 



    Item                                  3 

14. The Committee then considered whether the photograph of the Community 
Centre represented a breach of Clause 1. The Committee noted that the image 
did not show the nursery specifically. However, where the nursery was located at 
the centre, it was not significantly inaccurate or misleading to include an image 
of the Community Centre as a whole. There was no breach of Clause 1 on this 
point. 

15. The Committee then turned to whether the article had inaccurately conflated 
the forest school with the nursery and where the reported incidents took place. 
Where the complainants operated both services and where the article accurately 
reported which incidents had taken place at which service, the Committee 
considered that it was not inaccurate or misleading to also refer to an incident at 
the school. There was no breach of Clause 1 on this point 

Remedial Action Required 

16. N/A 
 

Date complaint received: 18/12/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 23/09/2022 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee 01951-22 Keegan v The Sunday Times 

Summary of Complaint 



    Item                                  3 

1.Michael Keegan complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Sunday Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in two articles headlined: 

“Japanese giant still stamping on Post Office victims”, published on 16 May 
2021. 

“Will justice finally be DELIVERED?”, published on 27 February 2022. 

2.The first article, which appeared online only, reported that the former Chief 
Executive (CEO) of the Post Office told a Parliamentary Select Committee that she 
had “repeatedly” asked whether the Post Office or Fujitsu – the company that 
built and maintained the Horizon IT system which was responsible for the 
wrongful prosecution of numerous sup-postmasters – had the ability to access 
and alter information remotely: “I remember being told by Fujitsu’s then [UK] 
CEO when I raised it with him that the system was ‘like Fort Knox”. The article 
then explained that this CEO was the complainant. 

  

3.The headline of the second article was followed by the sub-heading: “Those 
responsible for the Post Office scandal went on to lucrative jobs. Some even got 
bonuses. But they may yet be held to account”. This appeared beneath 
photographs of 12 individuals, each accompanied by a summary of their 
respective connections to the ‘Post Office scandal’. One of the photographs was 
of the complainant and the accompanying summary stated, “Keegan was UK 
[CEO] and chairman at Fujitsu between 2015 and 2018, playing a central role 
in its dealings with the Post Office as it fought the sub-postmasters”. It then stated 
that he was “now a crown representative at the Cabinet Office dealing with 
defence suppliers on behalf of taxpayers.” The text of the article stated that the 
complainant had been “a board member” of Fujitsu before serving as CEO and 
Chairman, and was “central to the firm’s dealings with the Post Office during a 
critical period, as the experiences of sub-postmasters came to light and the 
organisation decided to fight them in court”.  

4.The second article also appeared online under the headline “Post Office 
scandal: will justice ever be delivered?”. The text of this article was substantially 
the same as the print version. 

  

5.The complainant said both articles were inaccurate, in breach of Clause 1 
(Accuracy). In relation to the first article, he denied that he was the individual 
who had told the former CEO of the Post Office that the Horizon system was like 
“Fort Knox” and could not be accessed remotely by Fujitsu, nor was he identified 
as such during her evidence to a Parliamentary Select Committee. He had only 
met her once in 2014 and had no ongoing relationship with her; he did not 
discuss or give her any assurances regarding Horizon’s capabilities. The 



    Item                                  3 

complainant said this false attribution had resulted in him being named as the 
person who had given misleading statements about Horizon within the Houses of 
Parliament and on social media. 

6.The complainant, through a representative, had contacted the newspaper the 
day after the first article’s publication to express his concern that it was 
inaccurate in this regard. He added that, since the article’s publication, the 
newspaper had been made aware that it was a different individual who had 
made this particular remark, yet the record had not been corrected at that time.  

7.The complanant said the second article also breached Clause 1. He denied 
that he was the “UK [CEO] and chairman at Fujitsu between 2015 and 2018”, or 
that he had played a “central role” in the organisation’s dealing with the Post 
Office as it “fought the sub-postmasters” and “decided to fight them in the 
court”. He served as Fujitsu’s UK CEO from May 2014 to June 2015. His 
responsibilities for the Post Office account had ended when he became the Head 
of Fujitsu EMEIA’s Technology Product Business in June 2015; a position he held 
until he left the organisation in 2018. He noted that the sub-postmasters did not 
commence their litigation against the Post Office until 2016. While he accepted 
that he had been given the title of UK “Chairman” for Fujitsu, he said that he did 
not have “line management responsibility” for the Post Office account during this 
period, which he said was held by his successor as CEO for Fujitsu UK. He 
added that he had only learnt of the sub-postmaster’s litigation from press 
coverage in 2019. 

8.The complainant also expressed concern that he had not been contacted for 
comment prior to the publication of either article. 

9.The newspaper did not accept a breach of the Editors’ Code. The former CEO 
of the Post Office had told the Parliamentary Select Committee in 2021 that her 
previous submissions had been based upon what she had been assured “by 
Fujitsu’s then CEO” who “had been a trusted outsource partner and had the 
reputation of a highly competent technology sector CEO”. While the newspaper 
accepted that this individual had not specifically named the complainant during 
her evidence, it maintained that she could only have been referring to him: the 
complainant served as Fujitsu’s UK CEO from May 2014 to June 2015, which 
was the timeframe in which she had previously given evidence to the committee; 
he had held senior positions at the organisation since 2006; and was well-
known for his long experience in the technology sector. It added this was 
protected by Parliamentary reporting privilege; the newspaper was under no 
obligation to seek responses from those quoted from or referred to. 

10. Notwithstanding this, upon receipt of the complaint from IPSO in May 2022 
the newspaper contacted the former CEO of the Post Office, who confirmed that 
the complainant was not the individual who had described the Horizon system as 
“Fort Knox” to her. While the newspaper did not accept that this rendered the 
article inaccurate or misleading, it amended the online article to reflect this, 



    Item                                  3 

noting that “the identity of [the] executive remains unclear” and added an update 
at the foot of the article, in a gesture of goodwill:  

“Following publication of this article [the former CEO of the Post Office] has 
confirmed that the Fujitsu CEO to whom she referred in her evidence to the 
Commons committee in 2020 was not Michael Keegan. We are happy to make 
this clear.” 

11.In addition, the newspaper maintained that the second article’s 
characterisation of the complainant as "playing a central role in [Fujitsu's] 
dealings with the Post Office as it fought the sub-postmasters" was fair and 
accurate. The newspaper said that the complainant had served as CEO and 
Chairman of Fujitsu UK and had ultimately held responsibility for the Post Office 
contract and for the operation of the Horizon software during this period; 
concerns about defects in the software were well-documented before the 
complainant’s tenure as CEO and the organisation’s own knowledge of the 
defects significantly preceded public awareness of them – a point noted during 
a High Court ruling on the subject. Furthermore, it argued that the complainant 
had taken no steps during his time as CEO to correct the inaccurate position of 
the Post Office that Fujitsu was unable to access and alter Horizon software 
remotely. It also noted that the Post Office had launched a mediation scheme for 
sub-postmasters to raise grievances in 2014, with this scheme ongoing during 
the complainant’s tenure as CEO; the Post Office had commissioned a review to 
investigate allegations of defects in the Horizon software which reported that it 
was “not fit for purpose” in 2015 – four months after the complainant’s 
appointment as CEO; and the Criminal Cases Review Commission began 
reviewing the prosecution of sub-postmasters in 2015. It also noted that the Post 
Office had submitted evidence to Parliament regarding the Horizon system in 
2015, eight months after the complainant’s appointment as CEO, which made 
suggestions that he must have known were false: namely, that there was no 
technical facility within Horizon for Fujitsu to alter branch data remotely. In the 
context, the publication said it was reasonable to conclude that the complainant, 
as the individual ultimately responsible for Fujitsu’s UK operations at this time, 
was aware of these issues.  

Relevant Clause Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

https://www.judiciary.uk/wp-content/uploads/2019/12/bates-v-post-office-judgment.pdf


    Item                                  3 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

12. The first article stated, as fact, that the complainant had been the CEO of 
Fujitsu UK who had likened the Horizon System to ‘Fort Knox’ in a conversation 
with the former CEO of the Post Office. While the newspaper was entitled to 
report on the comments made in evidence by the former CEO of the Post Office 
to a Parliamentary Select Committee, she had at no point identified the 
complainant by name as the source of the comment. The conclusion that he was 
the source rested, in some part, on assumptions made by the publication. Taken 
in this context, and where the publication had not sought to verify the identity of 
this individual prior to publication – either by contacting the complainant or the 
former CEO of the Post Office – this represented a failure to take care under 
Clause 1 (i).  

13. The complainant denied being responsible for the remark attributed to him 
and, in response to an enquiry from the newspaper following publication, the 
former CEO of the Post Office – in whose evidence the comment featured – 
had confirmed to the publication that the complainant was not the person to 
whom she had referred. In the context of an article about the significant 
ramifications of Fujitsu’s “flawed IT system”, incorrectly claiming that the CEO of 
the Post Office had identified the complainant as being the source of the claim 
about the security of that system while in post as CEO was significant and as 
such required correction under Clause 1 (ii). 

14. The complainant’s representative had contacted the newspaper the day after 
the article’s publication, in May 2021, to notify it that this claim was inaccurate. 
However, it was only upon receipt of the complaint from IPSO in March 2022 
and receiving clarification from the former CEO of the Post Office that the 
publication amended the online article and published a footnote clarification. 
While the Committee welcomed the steps taken by the publication, it noted that 
the information provided by the complainant did not materially add to the 
information already provided by the complainant’s representative nine months 
prior. In such circumstances, and given the significance of the claim, the 
Committee concluded that the steps taken by the publication were not prompt, 
and there was a breach of Clause 1 (ii). 

  

15.The Committee next considered the complaint that the second article was 
misleading in describing the complainant as “playing a central role in [Fujitsu’s] 
dealings with the Post Office as it fought the sub-postmasters.” The complainant 
accepted that he held the position of Chief Executive between April 2014 to June 



    Item                                  3 

2015 over which period he had line responsibility for the Fujitsu business with the 
Post Office. The complainant also accepted that he had held the role of 
Chairman from 2015. However, he explained that his responsibilities for the Post 
Office had ended in June 2015 on becoming Head of the company’s EMEIA 
Technology Product Business, when line management responsibility for the Post 
Office passed to his successor. The Committee noted the complainant’s position 
that the litigation between the sub-postmasters and the Post Office did not 
commence until later, in 2016. The article reported, accurately, that the 
complainant had held the roles of UK Chief Executive and Chairman of the 
company between 2015 and 2018. However, it went further than identifying the 
roles held by the complainant and made the specific allegation that he had 
played “a central role” in Futjitsu’s dealing with the Post Office at a key time, 
namely “as [the Post Office] fought the sub-postmasters”; this suggested direct 
operational involvement by the complainant. The publication had not been able 
to evidence this specific allegation. Though in his position as CEO of Fujitsu UK 
the complainant was ultimately responsible for the accountability and 
governance of the company, the publication had not provided any evidence or 
any public record demonstrating that the complainant had a “central role” in the 
company’s dealings with the Post Office at the material time. The publication of 
this unsubstantiated claim represented a failure to take care over the accuracy of 
the article, in breach of Clause 1. In the context of an article which examined the 
responsibilities of those connected to the ‘Post Office Scandal’, the complainant’s 
relationship with the events was a matter of significance. As such, a correction 
was required under Clause 1 (ii).  

As the publication of a correction had not been offered by the newspaper, there 
was a further breach of Clause 1 (ii).  

Conclusion(s) 

16.The complaint was upheld. 

Remedial action required 

17. Having upheld the complaint against both articles, the Committee 
considered what remedial action was appropriate. In circumstances where the 
Committee establishes a breach of the Editors’ Code, it can require the 
publication of a correction and/or adjudication. The nature, extent, and 
placement of which is determined by IPSO. 

18. With regards to the first article, the clarification published by the publication 
was insufficient to address the requirements of Clause 1(ii), particularly in 
relation to promptness. As such, the Committee decided that the appropriate 
remedy was the publication of a standalone correction. This correction should 
appear in the publication’s online Corrections and Clarifications column, 
and should acknowledge that the previous version of the article was inaccurate: 
the complainant had not been the individual who had described the Horizon 
System as ‘Fort Knox’ to the former CEO of the Post Office. The wording of this 



    Item                                  3 

correction should state that it was published following an upheld ruling by the 
Independent Press Standards Organisation. The full wording should be agreed 
with IPSO in advance. 

19. The Committee next considered the remedial action required for the second 
article. Though the Committee recognised that the complainant held various 
senior positions at Fujitsu UK, the publication had been unable to substantiate 
the specific allegation regarding the complainant’s direct involvement with the 
Post Office during this time. The Committee considered that the appropriate 
remedy was the publication of a correction to put the correct position on record. 
The Committee then considered the placement of this correction. This correction 
should appear as a standalone correction in the publication’s Corrections and 
Clarification’s column both in print and online. It should also appear beneath the 
headline of the online article should it remain unamended. If, however, the text 
of the article is amended this correction may appear as a footnote, recording the 
alternations made. The wording of this correction should be agreed with IPSO in 
advance and should make clear that it had been published following an upheld 
ruling. 

Date complaint received: 07/03/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 17/10/2022 

Independent Complaints Reviewer 

The publication complained to the Independent Complaints Reviewer about the 
process followed by IPSO in handling this complaint. The Independent 
Complaints Reviewer decided that the process was not flawed and did not 
uphold the request for review. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Appendix D 
 



    Item                                  3 

Decision of the Complaints Committee – 07811-22 Centre for Media Monitoring 
v The Times 

Summary of Complaint 

1. The Centre for Media Monitoring complained to the Independent Press 
Standards Organisation that The Times breached Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Iran is brazenly playing the 
West for suckers”, published on 15 March 2022. 

2. The article, which appeared in print on page 30, was a comment piece about 
the West’s relationship with Iran. The columnist argued that Iran had “played the 
West for suckers” and that in recent months, Tehran had been “ramping up its 
attacks on American and allied interests”. It said: “Charmed by urbane Iranians, 
the West has ignored the fact that the regime is dominated by the Shia “Twelver” 
sect which believes that bringing about an apocalypse will cause the Shia 
messiah, the “Twelfth Imam,” to descend to Earth. With a messianic agenda of 
the end of days, the fanatics in Tehran don’t care if a very large number of 
Iranians are killed in battle or die of privation.” 

3. The article also appeared online in substantially the same format under the 
same headline. 

4. The complainant said that the article breached Clause 1 because it believed 
that the article’s claim that the Shia ‘Twelver’ sect [of Islam] believe that “bringing 
about an apocalypse will cause the Shia messiah, the ‘Twelfth Imam,’ to descend 
to Earth” was inaccurate. It said that Shia Twelvers do not believe they need to 
bring about an apocalypse to cause the Shia Messiah to descend, but rather, like 
most faiths, Shia Twelvers believe in a Messiah at the end of time, and that there 
is nothing to suggest bringing about an apocalypse. It suggested that Shia 
Twelver scholars would support its position. 

5. The publication said it did not accept a breach of the Code; it said that the 
point under complaint was a brief passage in an opinion column, published in 
the Comment section, and that the writer was a regular columnist well known for 
her strong and often controversial opinions. The publication highlighted that the 
column argued that the West had failed to tackle the threat to its interests posed 
by the Islamic Republic of Iran, and that the columnist was entitled to make a 
summary reference to this contested belief as part of a broader argument. 

6. The publication argued that, by their nature, religious doctrines were not like 
facts; for example, arising from agreed objective data. Religious history was, 
even amongst those faiths that might be thought to have a clearer doctrinal 
legacy, invariably a history of controversy and disputes between devout co-
believers over what exactly they believed. It said that that was how most of the 
world’s sects, denominations and churches came to exist and it was therefore the 
case that co-religionists shared beliefs while also understanding them in 
different, sometimes contradictory ways. 



    Item                                  3 

7. The publication said that it would not dispute what Twelver scholars and 
relevant authorities said they believed, but recognised that there were others such 
as “the fanatics in Tehran” whom it said the columnist was referring to in her 
opinion column - who appeared, at the very least, to draw different lessons from 
the same beliefs, and to live those same beliefs in a different way. The 
publication said that it was commonplace in contemporary political scholarship 
and debate that “the apocalyptic doctrines of Twelver Shi’ism have acquired a 
place in the violent history of the modern Middle East”. 

8. The publication said it had taken care over the accuracy of the article and 
provided excerpts from books and scholarly articles on the subject area, which it 
stated were from reputable and credible sources. One of those articles explained 
that Twelver beliefs focused on the figure of the Twelfth Imam, Muhammad al-
Mahdi (“the Mahdi”), who was claimed in tradition to have disappeared in 873 
CE. The article explained that: “Both the Sunni and Shiite traditions contain a 
substantial amount of material about the Mahdi […], and both traditions 
elaborate in great detail upon the timeline and future events that will herald his 
appearance. This timeline includes the various portents of the end of the world - 
a series of events of profound political, economic, religious, or cosmological 
significance that will make humankind aware that the world’s end is near and 
compel them to prepare for the Mahdi’s return. Naturally, these messianic 
traditions have become grist for the mill of radical preachers, who use messianic 
language to interpret current events in an apocalyptic fashion and thereby 
compel their followers to take radical action in preparation for the end of days.” 
A historian of Afghanistan and Iran wrote: “Shia militias and figures within the 
Islamic Republic of Iran frame the crises in Iraq and Syria in their own 
eschatological terms; the chaos before the return of the Hidden Imam.” Another 
book stated “The Twelvers believe Imam Mahdi will require to lead the forces of 
righteousness against the forces of evil in a final, apocalyptic world battle.” The 
publication said that these passages supported the columnist’s position. 

9. In response, the complainant commented that proving that a sub-section of 
Shia Twelvers held such beliefs was irrelevant. He said that the columnist had 
stated that the Shia "Twelver" sect believed this, rather than certain sections of the 
sect believed it. The complainant said that just because a small subset of a group 
believed something, it did not give the columnist the right to say that the entire 
group believed it. The complainant considered the passage in the article to be 
racist, a generalisation and an inaccurate statement. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 



    Item                                  3 

published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

10. The newspaper produced several examples of texts written by scholars of 
relevant subject areas which discussed Twelvers’ beliefs, and the extent to which 
they involved apocalyptic scenarios leading up to the return of the Mahdi and 
how, in some circumstances, those beliefs had been used by extremists seeking 
to motivate “radical action”. While the Committee acknowledged that there 
would be a range of views and interpretations in any given sect of a religion, 
where the publication was able to provide a number of examples from sources 
which explained the association between Twelver beliefs and the apocalypse and 
how that had been used by some as a basis for more extremist views, the 
Committee was satisfied that the publication had taken care not to publish 
inaccurate information. For this reason, there was no breach of Clause 1(i). 

11. The Committee was mindful that the Code should not inhibit freedom of 
expression, particularly in areas where there is debate. The complainant 
appeared to accept that there were some Shia Twelvers who did hold the beliefs 
referenced in the article but said that the article did not make clear these views 
were held by a section of the faith rather than all Shia Twelvers. However, the 
Committee was conscious of the challenges of summarising religious doctrine - 
particularly where, as here, there would often be disagreement between 
adherents as to the tenets of any particular faith or sect. The Committee had 
regard to the context in which the claim appeared: the reference to the Shia 
Twelver’s beliefs was a brief summary which appeared in a comment piece 
about Western governments’ stance toward Iran. The main claim in the article, 
which was explained in the following paragraph, was about how “urbane 
Iranians” had influenced Western governments’ perceptions of the sect’s beliefs, 
as was emphasised in the following sentence, which connected these alleged 
beliefs with the country’s foreign policy: “With a messianic agenda of the end of 
days, the fanatics in Tehran don’t care if a very large number of Iranians are 
killed in battle or die of privation.” The Committee considered the passage made 
sufficiently clear that, in her earlier reference to the beliefs of Twelvers, the 
columnist was focusing on the perspective of the “fanatics in Tehran” who held 
those beliefs, while also clearly incorporating the writer’s interpretation of the 
views held by the Iranian leadership. Given this, and where the publication had 
been able to provide a basis for the description of those beliefs, the Committee 
did not find a significant inaccuracy which required correction. There was no 
breach of Clause 1 (ii). 



    Item                                  3 

Conclusion(s) 

12. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

13. N/A 
 

Date complaint received: 22/04/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 06/10/2022 
 

Independent Complaints Reviewer 

The complainant complained to the Independent Complaints Reviewer about the 
process followed by IPSO in handling this complaint. The Independent 
Complaints Reviewer decided that the process was not flawed and did not 
uphold the request for review. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Appendix E 
 

Decision of the Complaints Committee – 01193-22 A woman v metro.co.uk 



    Item                                  3 

Summary of Complaint 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
metro.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article originally published in February 2021, and amended in December 2021. 

2. The complaint only concerned the changes made to the article in December, 
following correspondence sent to the publication by the man referred to in the 
article. 

3. The amended article reported on a hearing in legal proceedings between the 
man and his former partner, the complainant, in which the man applied to have 
their marriage nullified on the grounds it had not been consummated. It stated 
that he had been “accused of suggesting his wife should get her hymen tested”; 
that he “denied claims in court he had suggested his wife should undergo a 
hymen examination” and that “the court heard […] claims that [the man] even 
suggested she undergo a hymen examination to prove she still was [a virgin]. 
These claims are denied by [the man]”. The article stated that the “court made 
no finding of fact in relation to the accusation”. The article also contained a 
footnote which stated that: “Since publication of the article, legal representatives 
of [the man] say it was not claimed in court that he wanted his wife to have a 
hymen examination and that the court made no finding of fact with regard to 
that allegation. We are happy to make that clear.” 

4. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1. 
She said that, in fact, her former partner had requested that the court order her 
to undergo a hymen examination.  Accordingly, she said it was inaccurate for 
the article to state that it was not claimed in court that he wanted his wife to have 
such an examination. She supplied a skeleton argument from the court case in 
which her barrister had submitted that “The Petitioner [the man] sought a hymen 
examination of the Respondent [the complainant] during proceedings to 
apparently confirm that she is still a virgin”. The complainant also provided a 
transcript of a previous hearing which indicated that the man may have invited 
the complainant to agree to a medical examination. 

5. The complainant also said it was inaccurate to report that the man had 
“denied claims in court” that he had suggested the complainant undergo a 
hymen examination.  She said that the man had made no such denial during 
the proceedings and that a denial had been issued by the man only after the 
conclusion of the proceedings and in correspondence sent to the publication 
after the article had first been published. The complainant also said that the 
judge had not been required to make a finding of fact as to whether the man 
had suggested the complainant undergo such an examination, because the 
judge was considering whether the nullity petition was appropriate and, in any 
event, a finding was unnecessary as it was accepted that such a request had 
been made. In these circumstances, the complainant said it was misleading to 
report that “no finding of fact” had been made. The complainant also said it was 
misleading to report that the man had only been “accused” of suggesting she 



    Item                                  3 

undergo the examination given that he had, in fact, made such a request. In 
addition, the complainant said that the publication had not taken care not to 
publish inaccurate or misleading information because it had failed to contact her 
or her representatives to verify the accuracy of the amendments made to the 
article. 

6. The publication did not accept a breach of the Code; however, as a gesture of 
goodwill, it deleted the article from its website. It said the changes to the article 
were brought about following a complaint received from the man named in the 
article, who provided the publication with a transcript of the hearing which was 
the subject of the article. The publication said that the article accurately reflected 
what was claimed in court. 

7. The publication relied upon the transcript of the hearing, which recorded the 
complainant’s barrister saying that the man was “even attempting to pursue what 
appeared to be an application of suggestion that [the complainant] should 
undergo a hymen examination during the course of the proceedings to confirm 
that she is in fact a virgin”. The publication argued that what had been said in 
court by the complainant’s barrister had extemporarily changed from the 
submission which had been made in her skeleton argument, so that it was 
softened from being a submission that a request had been made by the man that 
she undergo an examination to a submission that a suggestion had been made 
by him. It said, therefore, that it was accurate to report that the man was 
“accused of suggesting his wife should get her hymen tested” as this was what 
had been heard in court, as reported in the article. The publication emphasised 
that the article was reporting on a specific hearing in the proceedings, and what 
had been heard at that hearing, and therefore it was unnecessary to report on 
what may have been said at any previous hearings in the proceedings. 

8. The publication also said it was not inaccurate to report that the man had 
“denied claims in court he had suggested his wife should undergo a hymen 
examination to prove she was still a virgin”. It said that the complainant had 
misread this part of the article, and it was not meant to be read that he had 
denied the claims whilst in court, but rather that he had denied the claims which 
had been made in court. The publication said that it was entitled to include the 
man’s denial in the article, and this did not amount to a breach of the Code. 

9. The publication said it was accurate to report that “no finding of fact” had 
been made in relation to the claim that the man had suggested the complainant 
should undergo a hymen examination, and that the transcript of the hearing 
demonstrated this. It also said that the article took no position on the veracity of 
the claim and was simply a report of what had happened at the hearing. The 
publication said that the transcript made clear that the man had been accused of 
suggesting that the complainant undergo an examination, and therefore it was 
not inaccurate to report that he had been “accused” of making this suggestion. 
The publication said that as the amendments to the article were made by the 
newspaper with the benefit of sight of the full hearing transcript, there was no 



    Item                                  3 

obligation under Clause 1 to contact the complainant for comment before 
making these changes. 

10. The complainant maintained that the article remained inaccurate. She said 
that her barrister’s skeleton argument clearly reflected her position and that the 
phrase used by her barrister in court – “application of suggestion” – was a “slip 
of the tongue”. The complainant also said that the publication’s position itself 
was contradictory and if the article was a contemporaneous report of the 
hearing, it was misleading for a retrospective denial to be published as part of 
the article. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

11. The Committee noted that the complaint was unusual in that it related to 
actions taken by a publication in response to a separate complaint by a third 
party. The amended version of the article reported that the complainant’s former 
partner was accused of suggesting that the complainant should have a hymen 
examination; the footnote which was added post publication stated that “legal 
representatives of [the man] say it was not claimed in court that he wanted his 
wife to have a hymen examination and that the court made no finding of fact 
with regard to that allegation”. The complainant considered that this was 
contradictory and that her barrister’s skeleton argument constituted an 
unequivocal claim that the man had requested she undergo an examination and 
not that he had suggested she might do so. 

12. The article was a report of a hearing before a High Court Judge in 
proceedings between the complainant and her former partner, the man named 
in the article.  In court reports, newspapers are responsible for accurately 
reporting what is heard in court, and the transcript of a previous hearing and the 
skeleton argument of the complainant’s barrister were, therefore of limited 



    Item                                  3 

assistance. The Committee considered the transcript of the hearing which 
recorded that the complainant’s barrister had said that the man was “even 
attempting to pursue what appeared to be an application of suggestion that [the 
complainant] should undergo a hymen examination during the course of the 
proceedings to confirm that she is in fact a virgin”.  The transcript of the 
hearing did not record that the man had made a request that the court order the 
complainant to undergo such an examination. On this basis, the Committee 
found that it was not inaccurate for the newspaper to characterise this submission 
as the man having been “accused of suggesting his wife should get her hymen 
tested”; that claims had been made in court that “he had suggested his wife 
should undergo a hymen examination” or that “the court heard […] claims that 
[the man] even suggested she undergo a hymen examination to prove she still 
was [a virgin]”. There was no breach of Clause 1 on these points. 

13. The Committee next considered the footnote which had been added to the 
article which read: “legal representatives of [the man] say it was not claimed in 
court that he wanted his wife to have a hymen examination and the court made 
no finding of fact with regard to that allegation”. It was clear that the footnote set 
out the man’s position, rather than being a definitive statement on the issue, and 
given the ambiguity surrounding the meaning of the complainant’s barrister’s 
submission in court, the Committee did not consider that the inclusion of the 
footnote rendered the article inaccurate or misleading in breach of Clause 1. 

14. The complainant had also said that it was inaccurate to include the man’s 
denials in the article and, in particular, that the article gave the misleading 
impression that the man had denied the claim during the court proceedings 
themselves. It was not in dispute that the man had, after the publication of the 
article, denied that he had wanted the complainant to have the examination and 
it was not inaccurate to include the man’s denial in the article. Whether the 
denial had been issued during the court proceedings, or subsequently, was not 
significant. There was no breach of Clause 1 on either of these points. 

15. The article had stated that there was “no finding of fact” made by the court 
as to whether claims had been made in court that the man had suggested the 
complainant should undergo a hymen examination. Whilst the Committee 
acknowledged the complainant’s position that such a finding fell outside of the 
remit of the hearing, it was nevertheless neither inaccurate nor misleading to 
report that no finding of fact had been made in relation to the accusation; the 
statement indicated that no judicial determination in respect of the issue had 
been made, which was not in dispute. There was no breach of Clause 1 on this 
point. 

16. The complainant also said it was inaccurate to report that the man had been 
“accused” of “suggesting” his wife should get her hymen tested. The Committee 
noted its decision in paragraph 12; describing the man as having been 
“accused” of “suggesting” the complainant undergo the examination was not an 
inaccurate characterisation of what had been said in court. There was no breach 
of Clause 1 on this point. 



    Item                                  3 

Conclusion(s) 

17. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

18. N/A 
 
 

Date complaint received: 09/05/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 25/10/2022 
 

Independent Complaints Reviewer 

The complainant complained to the Independent Complaints Reviewer about the 
process followed by IPSO in handling this complaint. The Independent 
Complaints Reviewer decided that the process was not flawed and did not 
uphold the request for review. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Appendix F 
 
 
Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

2501 00513-22 Walker v Daily Star Sunday 



    Item                                  3 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Appendix E 
 

Decision of the Complaints Committee – 01193-22 A woman v metro.co.uk 

Summary of Complaint 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
metro.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article originally published in February 2021, and amended in December 2021. 

2. The complaint only concerned the changes made to the article in December, 
following correspondence sent to the publication by the man referred to in the 
article. 

3. The amended article reported on a hearing in legal proceedings between the 
man and his former partner, the complainant, in which the man applied to have 
their marriage nullified on the grounds it had not been consummated. It stated 
that he had been “accused of suggesting his wife should get her hymen tested”; 
that he “denied claims in court he had suggested his wife should undergo a 

2517 01909-22 Walker v Daily Mail 
2510 01863-22 Francesco v walesonline.co.uk 
2525 09957-22 Various v thescottishsun.co.uk 
2507 13329-21 Nightingale House Hospice v Daily Post 
2504 02464-22 Phillips v Daily Mail 
2516 09483-22 Various v Daily Mail 
2523 06726-22 Singh v mirror.co.uk 
2543 10309-22 Various v The Times 
2506 01447-22 Rahman v The Jewish Chronicle 
2533 01443-22 Risk Management Authority v Scottish Daily Mail 
2542 10126-22 Devlin v The Times Scotland 



    Item                                  3 

hymen examination” and that “the court heard […] claims that [the man] even 
suggested she undergo a hymen examination to prove she still was [a virgin]. 
These claims are denied by [the man]”. The article stated that the “court made 
no finding of fact in relation to the accusation”. The article also contained a 
footnote which stated that: “Since publication of the article, legal representatives 
of [the man] say it was not claimed in court that he wanted his wife to have a 
hymen examination and that the court made no finding of fact with regard to 
that allegation. We are happy to make that clear.” 

4. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1. 
She said that, in fact, her former partner had requested that the court order her 
to undergo a hymen examination.  Accordingly, she said it was inaccurate for 
the article to state that it was not claimed in court that he wanted his wife to have 
such an examination. She supplied a skeleton argument from the court case in 
which her barrister had submitted that “The Petitioner [the man] sought a hymen 
examination of the Respondent [the complainant] during proceedings to 
apparently confirm that she is still a virgin”. The complainant also provided a 
transcript of a previous hearing which indicated that the man may have invited 
the complainant to agree to a medical examination. 

5. The complainant also said it was inaccurate to report that the man had 
“denied claims in court” that he had suggested the complainant undergo a 
hymen examination.  She said that the man had made no such denial during 
the proceedings and that a denial had been issued by the man only after the 
conclusion of the proceedings and in correspondence sent to the publication 
after the article had first been published. The complainant also said that the 
judge had not been required to make a finding of fact as to whether the man 
had suggested the complainant undergo such an examination, because the 
judge was considering whether the nullity petition was appropriate and, in any 
event, a finding was unnecessary as it was accepted that such a request had 
been made. In these circumstances, the complainant said it was misleading to 
report that “no finding of fact” had been made. The complainant also said it was 
misleading to report that the man had only been “accused” of suggesting she 
undergo the examination given that he had, in fact, made such a request. In 
addition, the complainant said that the publication had not taken care not to 
publish inaccurate or misleading information because it had failed to contact her 
or her representatives to verify the accuracy of the amendments made to the 
article. 

6. The publication did not accept a breach of the Code; however, as a gesture of 
goodwill, it deleted the article from its website. It said the changes to the article 
were brought about following a complaint received from the man named in the 
article, who provided the publication with a transcript of the hearing which was 
the subject of the article. The publication said that the article accurately reflected 
what was claimed in court. 

7. The publication relied upon the transcript of the hearing, which recorded the 
complainant’s barrister saying that the man was “even attempting to pursue what 



    Item                                  3 

appeared to be an application of suggestion that [the complainant] should 
undergo a hymen examination during the course of the proceedings to confirm 
that she is in fact a virgin”. The publication argued that what had been said in 
court by the complainant’s barrister had extemporarily changed from the 
submission which had been made in her skeleton argument, so that it was 
softened from being a submission that a request had been made by the man that 
she undergo an examination to a submission that a suggestion had been made 
by him. It said, therefore, that it was accurate to report that the man was 
“accused of suggesting his wife should get her hymen tested” as this was what 
had been heard in court, as reported in the article. The publication emphasised 
that the article was reporting on a specific hearing in the proceedings, and what 
had been heard at that hearing, and therefore it was unnecessary to report on 
what may have been said at any previous hearings in the proceedings. 

8. The publication also said it was not inaccurate to report that the man had 
“denied claims in court he had suggested his wife should undergo a hymen 
examination to prove she was still a virgin”. It said that the complainant had 
misread this part of the article, and it was not meant to be read that he had 
denied the claims whilst in court, but rather that he had denied the claims which 
had been made in court. The publication said that it was entitled to include the 
man’s denial in the article, and this did not amount to a breach of the Code. 

9. The publication said it was accurate to report that “no finding of fact” had 
been made in relation to the claim that the man had suggested the complainant 
should undergo a hymen examination, and that the transcript of the hearing 
demonstrated this. It also said that the article took no position on the veracity of 
the claim and was simply a report of what had happened at the hearing. The 
publication said that the transcript made clear that the man had been accused of 
suggesting that the complainant undergo an examination, and therefore it was 
not inaccurate to report that he had been “accused” of making this suggestion. 
The publication said that as the amendments to the article were made by the 
newspaper with the benefit of sight of the full hearing transcript, there was no 
obligation under Clause 1 to contact the complainant for comment before 
making these changes. 

10. The complainant maintained that the article remained inaccurate. She said 
that her barrister’s skeleton argument clearly reflected her position and that the 
phrase used by her barrister in court – “application of suggestion” – was a “slip 
of the tongue”. The complainant also said that the publication’s position itself 
was contradictory and if the article was a contemporaneous report of the 
hearing, it was misleading for a retrospective denial to be published as part of 
the article. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 



    Item                                  3 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

11. The Committee noted that the complaint was unusual in that it related to 
actions taken by a publication in response to a separate complaint by a third 
party. The amended version of the article reported that the complainant’s former 
partner was accused of suggesting that the complainant should have a hymen 
examination; the footnote which was added post publication stated that “legal 
representatives of [the man] say it was not claimed in court that he wanted his 
wife to have a hymen examination and that the court made no finding of fact 
with regard to that allegation”. The complainant considered that this was 
contradictory and that her barrister’s skeleton argument constituted an 
unequivocal claim that the man had requested she undergo an examination and 
not that he had suggested she might do so. 

12. The article was a report of a hearing before a High Court Judge in 
proceedings between the complainant and her former partner, the man named 
in the article.  In court reports, newspapers are responsible for accurately 
reporting what is heard in court, and the transcript of a previous hearing and the 
skeleton argument of the complainant’s barrister were, therefore of limited 
assistance. The Committee considered the transcript of the hearing which 
recorded that the complainant’s barrister had said that the man was “even 
attempting to pursue what appeared to be an application of suggestion that [the 
complainant] should undergo a hymen examination during the course of the 
proceedings to confirm that she is in fact a virgin”.  The transcript of the 
hearing did not record that the man had made a request that the court order the 
complainant to undergo such an examination. On this basis, the Committee 
found that it was not inaccurate for the newspaper to characterise this submission 
as the man having been “accused of suggesting his wife should get her hymen 
tested”; that claims had been made in court that “he had suggested his wife 
should undergo a hymen examination” or that “the court heard […] claims that 
[the man] even suggested she undergo a hymen examination to prove she still 
was [a virgin]”. There was no breach of Clause 1 on these points. 



    Item                                  3 

13. The Committee next considered the footnote which had been added to the 
article which read: “legal representatives of [the man] say it was not claimed in 
court that he wanted his wife to have a hymen examination and the court made 
no finding of fact with regard to that allegation”. It was clear that the footnote set 
out the man’s position, rather than being a definitive statement on the issue, and 
given the ambiguity surrounding the meaning of the complainant’s barrister’s 
submission in court, the Committee did not consider that the inclusion of the 
footnote rendered the article inaccurate or misleading in breach of Clause 1. 

14. The complainant had also said that it was inaccurate to include the man’s 
denials in the article and, in particular, that the article gave the misleading 
impression that the man had denied the claim during the court proceedings 
themselves. It was not in dispute that the man had, after the publication of the 
article, denied that he had wanted the complainant to have the examination and 
it was not inaccurate to include the man’s denial in the article. Whether the 
denial had been issued during the court proceedings, or subsequently, was not 
significant. There was no breach of Clause 1 on either of these points. 

15. The article had stated that there was “no finding of fact” made by the court 
as to whether claims had been made in court that the man had suggested the 
complainant should undergo a hymen examination. Whilst the Committee 
acknowledged the complainant’s position that such a finding fell outside of the 
remit of the hearing, it was nevertheless neither inaccurate nor misleading to 
report that no finding of fact had been made in relation to the accusation; the 
statement indicated that no judicial determination in respect of the issue had 
been made, which was not in dispute. There was no breach of Clause 1 on this 
point. 

16. The complainant also said it was inaccurate to report that the man had been 
“accused” of “suggesting” his wife should get her hymen tested. The Committee 
noted its decision in paragraph 12; describing the man as having been 
“accused” of “suggesting” the complainant undergo the examination was not an 
inaccurate characterisation of what had been said in court. There was no breach 
of Clause 1 on this point. 

Conclusion(s) 

17. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

18. N/A 
 
 

Date complaint received: 09/05/2022 



    Item                                  3 

Date complaint concluded by IPSO: 25/10/2022 
 
 

Independent Complaints Reviewer 

The complainant complained to the Independent Complaints Reviewer about the 
process followed by IPSO in handling this complaint. The Independent 
Complaints Reviewer decided that the process was not flawed and did not 
uphold the request for review. 

 


	Present          Lord Edward Faulks
	Nazir Afzal
	Andy Brennan
	Tristan Davies (remotely)
	David Hutton
	Alistair Machray
	Asmita Naik (remotely)
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Allan Rennie
	In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive
	Michelle Kuhler, PA minute taker (remotely)
	Robert Morrison, Head of Complaints
	Also present:  Members of the Executive:
	Rosemary Douce
	Alice Gould (remotely)
	Sebastian Harwood (remotely)
	Emily Houlston-Jones
	Natalie Johnson
	Beth Kitson
	Freddie Locock-Harrison (remotely)
	Molly Richards
	Martha Rowe (remotely)
	Apologies were received from Helyn Mensah and Miranda Winram

