
 
 

 

 

 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 30th November at 10.30am 

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

 

Present Andrew Pettie, Deputy Chair 
Asmita Naik 
Nazir Afzal 
Andrew Brennan 
Tristan Davies (remotely) 
David Hutton 
Mark Payton 
Allan Rennie 
Miranda Winram 

 
 

In attendance: Charlotte Dewar, Chief Executive 
Robert Morrison, Head of Complaints 

 
 

Also present: Members of the Executive: 
 

Elizabeth Cobbe (remotely) 
Rosemary Douce (remotely) 
Alice Gould (remotely) 
Sebastian Harwood (remotely) 
Emily Houlston-Jones 
Natalie Johnson (remotely) 
Molly Richards (remotely) 
Martha Rowe (remotely) 

Paper No. 2415 

 
CONFIDENTIAL 

 
 
 

Observers: Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee (remotely) 
Eddie Gray, IPSO Board Member 



Item 3 
 

 
 
 

1. Apologies for Absence and Welcomes 
 

Apologies were received from Lord Faulks, Alistair Macharay and Helyn Mensah. 
 

2. Declarations of Interest 
 

There were no declarations of interest received. 
 

3. Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 12 October. 
 

4. Matters arising 
 

There were no matters arising. 

 
5. Update by the Chairman – oral 

 
The Deputy Chair welcomed members to their first meeting at the IPSO offices 
since Covid restrictions had been lifted. 

 
6. Complaints update by the Head of Complaints 

 
The Head of Complaints updated the Committee on the success of the recent 
recruitment round with a new Complaints Officer scheduled to join in January. 

 
7. Complaint 02643-21 James v Mail Online 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be  
 upheld in part. A copy of the ruling appears in Appendix A. 
 

 
8. Complaint 08032-21 Dohery v Ardrossan & Saltcoats Herald 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be upheld.  
A copy of the ruling appears in Appendix B. 
 

 
9. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 

 
The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix C. 

 
10. Any other business 

 

There was no other business. 
 

11. Date of next meeting 
 

The date of the next meeting was confirmed as 25th January 2022. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

Item 3 
 

 
 

Appendix A 
 
 

Decision of the Complaints Committee – 02643-21 James v Mail Online 

Summary of Complaint 

1. Lily James complained to the Independent Press Standards Organisation that Mail Online 
breached Clause 2 (Privacy) and Clause 3 (Harassment) of the Editors’ Code of Practice in a 
series of 51 articles, published between 12 October 2020 and 2 February 2021. 

2. The complainant is a well-known actor, and the articles under complaint reported on 
various aspects of the complainant’s life, including her personal and social life and her work 
commitments. 

3. Of the 51 articles under complaint, seven were published in a single day – 13 October 
2020 – and 18 were published in a one-week period, between 12 October 2020 and 19 
October 2020. All of the articles published in this period of time either centred around, or 
contained references to, photographs of the complainant with another actor abroad. The 
articles speculated on the nature of the relationship between the complainant and the actor, 
and whether it was romantic in nature. Further articles were published outlining the response 
of the other actor and his wife to the speculation; including one which featured comments 
from a friend of the actor’s wife. In this one-week period, a set of photographs showing the 
complainant with the other actor were republished 14 times. After 19 October 2020, this set 
of photographs was published, in full or in part, in a further 28 articles; in total, the set of 
photographs appeared in 46 articles published over a 4-month period. Later coverage 
centred on the complainant cancelling public appearances, and speculation that she was 
romantically involved with another actor. 

4. Additional sets of photographs of the complainant were also published in the articles under 
complaint. A set of photographs showing the complainant at an airport with the same actor 
who appeared in the first set of photographs was published in an article on 18 October 2020, 
and was republished in an additional 9 articles within a week of their first publication. There 
was no further republication of this set of photographs after this time period. 

5. A set of photographs, showing the complainant on a public street and entering a taxi-cab 
with a second person, also an actor, were published in an article on 4 November 2020. This 
set of photographs was republished only once, in another article on the following day. 

6. A set of photographs, showing the complainant with the second actor and on the same 
night, showed the complainant seated at a table inside a restaurant, with a third, unnamed, 
individual. This set of photographs was first published on 5 November 2020, and was 
republished on the same day in a separate article, and an additional 3 times within one week 
of first publication. There was no further republication of this set of photographs after this time 
period. 

 

 

 



Item 3 

 

 

7. Articles published on 25 October 2020, 15 December 2020, and 24 January 2021 
included photographs which showed the complainant on a film set; all these articles included 
different sets of photographs. The set of photographs in the latter two articles appeared to 
show the complainant filming on a public street. 

8. Prior to making a complaint to IPSO about these articles, the complainant contacted IPSO 
on three separate occasions to make it aware of what she considered to be persistent and 
intrusive approaches from the press. On all three occasions, IPSO circulated a privacy notice 
to the press – including Mail Online – to make the press aware of the complainant’s concerns 
and to remind the press of its obligations under the Editors’ Code, with particular regard to 
Clause 2 and Clause 3 of the Code. The three notices were circulated on: 30 March 2020, 6 
months prior to the publication of the first of the articles under complaint; 13 October 2020, 
after the publication of two of the articles under complaint and on the same day that an 
additional 7 articles were published; and 27 November 2020, after the publication of an 
additional 35 articles under complaint. 

9. The first notice of 30 March 2020 circulated by IPSO made reference to the complainant’s 
concerns regarding the presence of photographers around her home, and instances where 
she said she had been pursued by photographers. The notice said that the complainant “is 
concerned about the constant presence of photographers in the area around her home. In 
recent weeks she has been pursued by photographers on a number of occasions and has 
been photographed without her consent. She has found this distressing and intrusive. [The 
complainant] would like to ask that photographers leave the area around her home and 
desist from following her.” 

10. The second notice, circulated on 13 October 2020, again flagged concerns about the 
presence of photographers around the complainant’s home, saying that the complainant 
“would like to make clear that the increased level of media intrusion [at her home] is neither 
acceptable or welcome.They feel harassed and anxious by this activity.  They ask that 
members of the press leave the areas around their […] home[…] immediately.” The second 
notice was accompanied by a top note from IPSO, which stated that the complainant “ask[ed] 
that reporters and photographers leave the area outside their homes and do not attempt to 
contact them there”. 

11. The final notice, circulated on 27 November 2020, said that the complainant had been 
pursued by photographers in cars, and that she felt unable to go about her daily life due to 
press contact and the presence of photographers. Written by a representative of the 
complainant, the final notice read in part as follows: 

M[y] client is currently greatly distressed by the continuous presence of photographers and 
members of the press as she attempts to go about her daily life. She has been under constant 
surveillance by the press and this is having a serious impact on her wellbeing, health, and 
ability to move on with her life. My client would like to draw editors’ attention to the fact that 
this unprecedented level of attention has been unceasing for over a month. She now considers 
this conduct to constitute intimidation and harassment. This behaviour by members of the 
press and photographers has caused her to feel very frightened and anxious at a very 
vulnerable time in her life. 

 

 



Item 3 

 

 

There have been several very serious recent incidents in particular which have prompted my 
client’s request, including being pursued by car which was extremely intimidating and 
dangerous. At the moment my client feels she cannot live her life in a normal way without fear 
of being followed, approached, or photographed. 

Given that the unceasing actions of the press have resulted in my client’s inability to go about 
her daily life and potentially put her in danger with regards to being pursued, she requests 
that press desist from attempting to approach and photograph her. This behaviour up until 
now has greatly intruded into my client’s daily life and has caused her fear. For the avoidance 
of doubt, this request includes leaving the area outside my clients’ home, not to follow my 
client, and to desist in attempts to photograph or contact my client as she goes about her 
daily life. She also asks editors not to publish photographs which have been taken in 
circumstances she considers to constitute harassment. 

12. Prior to making the complaint to IPSO, a representative of the complainant contacted the 
publication directly on several occasions.  On 26 October 2020, an email was sent from the 
representative to the publication stating: “The coverage of [the complainant] by the 
MailOnline has been absolutely incessant and your harassing behaviour is nothing short of 
bullying. […] . Since October 12th (two weeks ago), the Mail Online have published 40 
articles about [the complainant]. Please be responsible and desist.” On 5 November 2020 the 
representative emailed a journalist working for the publication who was seeking comment in 
relation to a story: “I have already written to the Mail [O]nline regarding the excessive 
harassment and bullying of [the complainant…] Please stop.” A further email sent on 19 
December 2020 from the representative to a journalist at the publication said, “I am not sure 
why you are bullying her so much.” A final email sent on 12 January 2021 from the 
representative said that there had been “unnecessary, inaccurate and scrupulous attention” on 
the complainant from the publication’s publisher, and requested “help on this matter”. The 
publication responded to the complainant’s email of 12 January 2021 by removing a line 
from an article “with no admission of liability”; otherwise, the publication did not respond to 
the representative’s concerns. 

13. On 11 March 2021, the complainant made a complaint to IPSO that the 51 articles 
breached Clause 2 and Clause 3 of the Editors’ Code of Practice. The complainant said that 
the articles, and the republication of photographs of her, were harassing in breach of Clause 
3, given the number of the articles and the nature of the coverage. The complainant also said 
that she considered that a further breach of Clause 3 arose from the publication creating a 
market for photographs of her – given the volume of coverage – which, she said, directly led 
to harassing behaviour from photographers. She said that in the period complained of: a 
photographer had pursued her while she was in a removal van, in an attempt to discern the 
location of her new home; another photographer had approached a driver to ask them where 
she lived; and she had been photographed in the grounds of a private hotel. While the 
complainant was not in a position to state that it was photographers working on behalf of the 
publication who engaged in this behaviour, she said that, at the height of the coverage, she 
had been unable to return to her home due to the presence of photographers and, as a 
result, was forced to move address. 

 

 

 



Item 3 

 

 

14. The complainant said that the set of photographs showing her having dinner in a 
restaurant had been taken and published in breach of Clause 2. She said she had 
intentionally sat in a corner towards the back of the restaurant so that she was not readily 
visible to other diners; therefore, she said, she had a reasonable expectation of a privacy, 
where she had taken steps to seat herself away from public view. The complainant provided a 
floorplan of a restaurant, in which she circled the approximate location where she had been 
sitting when the photographs were taken; this was at the rear corner of the restaurant, against 
a wall. 

15. The complainant also said that Clause 2 had been breached by the large number of 
articles published by the publication about her in a 4-month period, which she said 
demonstrated a lack of respect for her private life. She also said that the volume of 
photographs demonstrated that photographers had engaged in activity which intruded on her 
private and family life, in breach of Clause 2. 

16. The publication did not accept a breach of the Code, in relation to either 
individual  articles and photographs, or the full series of articles. It noted that, while the 
complainant had alleged specific breaches of the Code in relation to one set of photographs 
showing her in a restaurant, her complaint appeared to centre on her dissatisfaction with 
appearing in a large number of articles in a relatively short period of time. It did not accept 
that the complainant’s concerns about the behaviour of the photographers could “be laid 
solely at the feet of” the publication, noting that the original set of photographs – showing the 
complainant and her fellow actor abroad – had not been commissioned by the publication 
and that they appeared in several other publications. 

17. Turning to the complainant’s Clause 3 concerns, the publication said that it was not 
possible for the number of published articles to amount to a breach of Clause 3, arguing that 
an upheld ruling on such grounds would be in contravention of the publication’s fundamental 
right to freedom of expression as protected by Article 10 of the European Convention on 
Human Rights. It noted that an earlier IPSO ruling, following a complaint brought by an 
individual in 2014 who complained of the publication of 8 articles about him in an 
unspecified period of time, had stated that “the publication of a number of articles about the 
same person would not usually amount to harassment under the terms of the Editors’ Code”. 
The publication also noted that the Editors’ Codebook states that “[i]t is not usually the case 
that publishing a number of articles on one issue constitutes harassment”. 

18. The publication said that, in addition to ensuring that all staff comply with the Editors’ 
Code, all freelance contributors to the publication are required to adhere to the Contributors’ 
Standard Terms and Conditions which include, at clause 5.2, a requirement to abide by the 
Editors’ Code of Practice; it also provided an example of an invoice – such as those provided 
to photography agencies – which also included a reference to the Editors’ Code and an 
agreement to abide by it. The publication then provided emails demonstrating that the IPSO 
notices (see paragraphs 9 – 11 above) had been circulated to all staff; in a response to the 
notice circulated on 27 November 2020, a picture desk editor had replied “not us” to the 
circulated email which raised concerns about the complainant being pursued in a car by 
members of the press. 

 

 

 



Item 3 

 

 

19. The publication also provided an email chain in which the picture desk had approached 
the managing editor’s office, to seek pre-publication advice before first publishing the 
restaurant set of photos. In the email from the picture desk, it confirmed that “there was no 
follow involved” in the photographs – that is, that the photographs had not been obtained 
after pursuit. Turning to specific instances in which the publication had engaged freelance 
journalists to look and watch for the complainant, it provided a table showing that it had 
made 12 payments to freelancers to watch and look for the complainant: one payment had 
been made prior to the circulation of the second privacy notice, with 11 further payments 
being made after its circulation. The publication said that the instructions had been prompted 
by the breaking story of the complainant being photographed with another actor in Italy; the 
story ‘broke’ on 13 October, the same day that the second notice was circulated. Journalists 
had been commissioned to watch for the complainant: at a residential address in London, in 
Rome, and in a different London residential area. It confirmed that none of the commissions 
had resulted in photographs of the complainant being published, and further noted that the 
journalists did not seem to have been able to locate her and that the number of commissions 
were relatively small and limited to a period of less than three weeks. Therefore, the 
publication was satisfied that there could be no compelling suggestions that the complainant 
was harassed by journalists working on behalf of the publication. 

20. It noted that the complainant had not alleged that photographers working for the 
publication had engaged in behaviour which constituted harassment, and she had not linked 
specific instances of harassing behaviour on the part of photographers of the photographs 
which were included in the articles under complaint. Regarding the specific allegation of 
pursuit in vehicles, it said this had been flagged by the complainant at the time and, 
subsequently, raised internally at the publication, which was able to confirm that it was not 
photographers working for the publication who had engaged in such behaviour. It provided 
IPSO with an email which it said demonstrated this. It was therefore satisfied that it had taken 
care to ensure that photographs taken by freelance contributors had not been taken in 
circumstances constituting harassment. 

21. Addressing the complainant’s concerns regarding the publication of the photographs of 
her dining inside a restaurant, it noted that the complainant must have been visible from the 
street, otherwise the photographer – who was an agency photographer, rather than a 
member of the public – would not have been able to photograph her from there, as he had 
shot the photographs from a public street and through the windows of the restaurant. 
Nevertheless, it said that there was a public interest in the publication of photographs showing 
the complainant at the restaurant, as it considered that they appeared to show the 
complainant congregating inside a restaurant with a friend, in contravention of the Covid-19 
regulations in force at the time, which allowed only for meetings between people from 
different households for the purposes of business. It said that, while it had contacted the 
complainant’s representative prior to the article’s publication, who had said that the picture 
showed a business meeting between friends who were also colleagues, no evidence existed to 
demonstrate this was the case. The publication said that it had not been provided with notes 
from this meeting, and that the complainant’s dining companion had left the restaurant 
holding a bottle of wine. 

 

 

 



Item 3 

 

 

 An internal discussion via email had taken place prior to the article’s publication; whether 
publication of the pictures may be in breach of Clause 2 had been raised in the discussion, 
but the publication considered that the public interest in reporting a potential breach of Covid-
19 regulations was sufficient to justify publication. The emailed discussion took place prior to 
the publication being informed that the complainant was at a business meeting when she was 
photographed. The first publication of the photographs was in an article which explicitly 
centred around the possible breach of Covid-19 regulations; this, it said, made clear the 
public interest in the reporting. 

22. The publication also provided information about the location of the photographer at the 
time the photographs showing the complainant inside the restaurant were taken: he was 
standing across the road from the restaurant, and had used a 200mm lens to obtain the 
photographs which – according to the publication – was not a particularly large focal length. 

23. Regarding the subsequent republication of the restaurant photographs, the publication 
said that it was not necessary to demonstrate a public interest to re-publish the photographs; 
following their first publication, they were firmly in the public domain and the newspaper was 
therefore entitled to republish the photographs regardless of whether there was a specific 
public interest in their republication. 

24. The publication said that the wording of Clause 2 made clear that it was designed to 
prevent specific instances of intrusion into an individual’s private life. Therefore, it did not 
accept that a breach of Clause 2 could be established solely from the number of articles 
published. Noting the complainant’s concerns that the number of articles published by the 
publication had led to contact from freelance photographers, it said it did not consider that 
the blame could be laid solely at the door of the publication; it said that the photographs 
showing the complainant abroad with another actor had not been commissioned by the 
publication, and had since been republished worldwide in a number of media outlets. 

25. While the publication did not accept that the Code had been breached, it said that it 
regretted any distress felt by the complainant. It further said that it wanted to offer the 
complainant its assurances that any future photographs of the complainant offered to the 
publication by freelance photographers would be subject to additional consideration, with the 
complainant’s previous concerns in mind, before any decision is made to publish them. 

26. The complainant noted that the residential address where the photographer had been 
engaged to look for the complainant was her home address at the time of the commissions, 
though she had been staying with a friend at the time; therefore, she considered that the 
publication had acted in contravention of her request to desist circulated through IPSO. She 
also shared concerns that she had been followed in the vicinity of her home to the restaurant. 

 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

Relevant Code Provisions 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical and mental 
health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without consent. 
In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be taken of the 
complainant's own public disclosures of information and the extent to which the material 
complained about is already in the public domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 
places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 3 (Harassment)* 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing individuals 
once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and must not follow them. 
If requested, they must identify themselves and whom they represent. 

iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them and take 
care not to use non-compliant material from other sources. 

The Public Interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated to be in 
the public interest. 

(1.) The public interest includes, but is not confined to: 

Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 

- Protecting public health or safety. 

- Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual or 
organisation. 

- Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any obligation to 
which they are subject. 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

- Disclosing a miscarriage of justice. 

- Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of impropriety, 
unethical conduct or incompetence concerning the public. 

- Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

(2.) There is a public interest in freedom of expression itself. 

(3.) The regulator will consider the extent to which material is already in the public domain or 
will become so. 

(4.) Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably believed 
publication – or journalistic activity taken with a view to publication – would both serve, and 
be proportionate to, the public interest and explain how they reached that decision at the 
time. 

(5.) An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the normally 
paramount interests of children under 16. 

Findings of the Committee 

27. Clause 3 (ii) of the Editors’ Code makes clear that journalists must not persist in pursuing 
individuals once a request to desist has been made, while Clause 3 (iii) that publications must 
ensure that the principles of Clause 3 are observed by those working for them. The 
complainant had made repeated requests to desist to the publication, both directly to the 
publication through her representative and via IPSO privacy notices, advising publications of 
her concerns. The notices and direct contacts from the representative made clear that 
coverage of the complainant was having an impact on her, and included references to the 
complainant feeling “harassed and anxious”. When assessing whether the publication had 
breached the terms of Clause 3, the Committee was mindful of both the wording and timing 
of these requests to the publication, and what steps the publication had taken in response to 
these concerns. 

28. The Committee noted that the publication had measures in place to make contributors 
aware of the Editors’ Code, where both the Contributors’ Standard Terms and Conditions and 
the invoices given to freelancers include a reference to the Editors’ Code, and the publication 
was able to demonstrate that the IPSO privacy notices had been circulated internally. 
However, the Committee considered that these generic measures were not sufficient in 
circumstances where the complainant had, several times both directly and through IPSO 
notices, flagged concerns that she was facing an undue amount of press contact which she 
found to be distressing and intrusive and made requests for this to cease, in accordance with 
Clause 3. 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

29. The Committee then noted that an IPSO notice, circulated on 13 October 2020, made a 
specific request for members of the press to leave the area around the complainant’s home 
and refrain from attempting to contact and photograph her. After the circulation of this notice, 
the publication had made further payments to a journalist, who was commissioned to look for 
the complainant in the vicinity of her home; it was clear that the payments related to the 
period after the notice was circulated because the publication’s account was that they related 
to attempts to follow up on a story which broke on the same day that the second notice was 
circulated. In the view of the Committee, in directing a journalist to attend the area around the 
complainant’s house to “watch” for her in the immediate aftermath of the circulation of the 
notice, the publication had ignored the terms of a request to desist from attempting to contact 
and approach the complainant in the vicinity of her home, and the request for members of 
the press to disperse from the area around her home. The publication had not sought to 
argue that there was a public interest in persisting with its approaches or that there had been 
an interval of time such that the request could no longer be considered to reasonably apply. 
While the publication had argued that the approach was motivated by fresh developments in 
the story – namely, the photographs of the complainant with a colleague in Italy – this 
consideration did not outweigh the clear request to desist. Where the publication had 
disregarded the terms of a clear request to desist, there was a breach of Clause 3. 

30. The Committee turned next to the question of whether the number of published articles 
and the nature of the coverage represented harassment in breach of Clause 3. The complaint 
related to a significant number of articles, 51 in total over a period of 4 months, with 7 being 
published in a single day. 

31. The Committee acknowledged that the publication of a large number of articles would not 
ordinarily constitute harassment in breach of Clause 3 of the Code. In reaching its decision in 
this case, the Committee therefore considered several factors: the number of published 
articles; the time period over which the articles were published; the extent to which the 
complainant might be considered a public figure and the extent to which her activities might 
arguably have prompted the coverage; the extent to which the articles might reasonably be 
said to have solely targeted the complainant; whether the published information could 
reasonably be said to be intrusive or offensive; whether the subject matter of the articles was a 
matter of legitimate interest for readers; the extent to which republication of the photographs 
or the publication of the further articles could be said to be prompted by a fresh newsworthy 
event; whether a reasonable editor could regard the repetition of earlier content and images 
as relevant; the extent to which the coverage could be expected to cause alarm or distress to a 
reasonable person in the complainant’s position; and whether publication could be regarded 
as an abuse of media freedom  in light of the right to freedom of expression. 

 

 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

32. The Committee noted that 51 articles had been published over a period of three months 
and three weeks. The Committee understood that the number of articles, and the frequency 
with which they had been published, had caused the complainant a great deal of distress, 
and that this distress had been flagged directly with the publication. The coverage had begun 
after the complainant, a well-known actor, had been pictured in the company of another well-
known, married actor and the coverage had initially speculated upon the nature of the 
relationship between the two.  The coverage continued by reporting on comments made by 
an individual described as a “friend” of the other actor’s wife in response to the 
photographs.  Further articles were published following a public statement made by the 
actor and his wife.  A number of articles reported on the complainant’s TV and film roles, 
with one commenting on a video interview which had been given by the complainant to an 
international magazine to promote the release of a programme on a well-known streaming 
service.  Some of the further coverage returned to the speculation about the nature of the 
relationship between the complainant and the actor when photographs emerged of them 
together at an airport. 

33. The coverage in the second half of October 2020 appeared to be prompted by the fact 
that the complainant had cancelled a scheduled performance to promote one of her 
forthcoming projects or by statements she had made about her projects, or which had been 
made by her co-stars.  The complainant also featured in coverage about the relationship of 
another actor with whom the complainant had previously worked.  In November 2020, a 
number of articles reported on the complainant having dinner with another actor inside a 
restaurant were published with accompanying speculation as to whether Covid rules had been 
broken.  Later that month, further articles were published reporting on the marriage of the 
first actor with whom the complainant had been pictured, in which the complainant was 
featured.  The articles published in December 2020 reported on the complainant’s return to 
work and the professional work with which she was engaged.  In each of these articles, one 
or more photographs from the various photosets were published. 

34. The Committee reviewed each article and gave consideration to the extent to which the 
complainant was the principal focus of the coverage, the newsworthiness of each and the 
nature of the articles.  The Committee did not consider that, individually, the articles were 
intrusive or intimidating, noting that the articles reported on photographs which had been 
taken whilst the complainant was in a public place, reported on her professional life or 
featured the complainant because she was incidental to the principal focus of an article. The 
Committee also took into account that the coverage was generally prompted either by new 
developments in the story speculating upon the relationship of the complainant with the actor 
with whom she had been photographed, or by stories about the complainant’s professional 
activities which, for editorial reasons, the publication considered would be of interest to its 
readers. The Committee also considered the tone of the articles which was not dissimilar to 
the tone adopted by coverage of such matters by other publications and was not gratuitously 
offensive.  

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

35. On balance, and having taken into account all of the factors noted above, the Committee 
concluded that the publication of the articles, taken as a whole, did not constitute harassment, 
and did not breach Clause 3. The Committee also did not find that a breach of Clause 3 
arose from the publication creating a market for photographs of the complainant, where the 
publication could not be reasonably held responsible, under the terms of the Code, for the 
actions of journalists or photographers working on behalf of other publications. 

36.  Clause 2 of the Editors’ Code makes clear that it is unacceptable to photograph 
individuals in public places where there is a reasonable expectation of privacy without their 
consent. The complainant had been sitting to the rear of the restaurant when the photographs 
were taken, which were obtained using a camera with a focal length of 200mm – longer than 
the standard focal length of 35mm. A question for the Committee was, therefore, whether the 
complainant had a reasonable expectation of privacy in these circumstances. 

37. The complainant said that she had taken a clear step to protect her privacy by seating 
herself away from the window of the restaurant, and away from public view. The Committee 
noted that she was therefore not readily visible to passers-by, to the extent which the 
restaurant lay-out appear to allow. In addition, while the publication said that the 
complainant would have been visible from the street and therefore she did not have a 
reasonable expectation of privacy, it was not in dispute that a 200mm camera-lens had been 
used when obtaining the photograph. It was also not in dispute that it was an agency 
photographer who had taken the photos, rather than a member of the public; the 
photographs had not, therefore, been taken by chance by an individual who had happened 
to spot the complainant in a public place, though the Committee was satisfied that the 
complainant had not been followed to the restaurant nor that they had been “tipped-off” to 
the complainant’s presence. The Committee was also mindful of what the photographs 
showed; she was having dinner with two other individuals, away from the front of a 
restaurant. Whilst the complainant accepted that it was a working dinner, she was not 
engaged in ‘public-facing’ work and there was no suggestion that she was engaged in a 
public activity. The photograph had been taken surreptitiously from outside the restaurant and 
with the aid of a 200mmcamera-lens. Taking these factors into account, the Committee 
considered that the complainant did have a reasonable expectation of privacy in these 
circumstances. 

38. The next question for the Committee was whether the public interest in publishing the 
photographs of the complainant was sufficient to outweigh the complainant’s reasonable 
expectation of privacy. The publication had argued that there was a public interest, as it 
considered that they appeared to show the complainant meeting others inside a restaurant, in 
contravention of the Covid-19 regulations in force at the time, which allowed only for 
meetings between people from different households for the purposes of business. 

 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

39. When assessing whether there was a public interest in the publication of the photographs, 
the Committee was mindful that, under the Code, Editors are required to demonstrate that 
they reasonably believed publication will both serve, and be proportionate to, the public 
interest.  The terms of the public interest exemption further make clear that publication 
invoking the public interest will need to demonstrate how they reached that decision at the 
time; the publication must therefore demonstrate that it considered the public interest at the 
time that the journalistic activity which raises an alleged breach of the Code occurred. In this 
instance, the publication therefore had to demonstrate that it had considered the public 
interest – and how it reasonably believed that publication would both serve, and be 
proportionate, to the public interest – prior to the initial publication of the photographs. 

40. While the publication said that it had considered the public interest prior to publication, 
the complainant’s representative had confirmed that the dinner was a business meeting and it 
was not in dispute that such meetings were permissible according to the regulations at the 
time. The publication had not challenged this explanation with the complainant’s 
representative and it appeared that it did not have any grounds to do so. There was no 
indication that any further discussions around the public interest had taken place after the 
publication had been made aware of the complainant’s position. The Committee accepted 
that, in certain circumstances, there may be a public interest in reporting on breaches of 
Covid regulations. However, it did not consider that the public interest had been satisfactorily 
established in this case where, prior to publication, the complainant’s position that the 
meeting complied with the rules in place at the time had not been challenged and where 
there were no other matters upon which the publication sought to rely. The Committee, 
therefore, did not consider that the publication had demonstrated that it had considered the 
public interest – and to what extent it could be said to have been proportionate to publish 
several photographs of the complainant sat inside the restaurant – having taken into account 
the fact that it had not challenged the complainant’s position that the gathering was allowed 
by Covid guidelines prior to publication. Taking all these factors into account, the Committee 
did not accept that there was a sufficient public interest in the publication of the photographs 
of the complainant in the restaurant, and there was therefore a breach of Clause 2 arising 
from their use in five articles under complaint. 

41. The Committee acknowledged the complainant’s position that the sheer number of 
published articles was intrusive.  However, the Committee did not consider that the fact that 
a significant number of articles had been published represented an intrusion into the 
complainant’s private life and a breach of Clause 2. This concern fell for consideration more 
appropriately under Clause 3, which the Committee had found had not been breached for 
the reasons explained above. The Committee further noted that the complainant’s concerns 
over the behaviour of photographers during the period complained of were addressed by the 
terms of Clause 3, which relates to intrusive behaviour on the part of journalists which occurs 
during the newsgathering process. There was, therefore, no breach of Clause 2 on these 
points. 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

Conclusion(s) 

42. The complaint was upheld under Clause 2 and Clause 3. 

Remedial Action Required 

43. Having upheld the complaint under Clause 2 and Clause 3, the Committee considered 
what remedial action should be required. In circumstances where the Committee establishes a 
breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication. 
Given the nature of the breach, the appropriate remedial action was the publication of an 
upheld adjudication. 

44. With regard to the placement of the adjudication, the Committee considered the nature of 
the breaches of the Code which had been established. In relation to the breach of Clause 3, 
the Committee had found that the publication had commissioned journalists to engage in 
behaviour that went against the terms of a clear request to desist, and had not ensured that 
the principles of Clause 3 were observed by those working on its behalf.  In relation to the 
breach of Clause 2, the publication had intruded into the complainant’s privacy by publishing 
a set of photographs in five separate articles. The Committee therefore decided that a link to 
the full adjudication should be linked on the top half of the homepage of the publication’s 
website for at least 24 hours, and should then be archived in the usual way. The headline of 
the adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its subject 
matter; it must be agreed with IPSO in advance. 

45. The terms of the adjudication are as follows: 

Lily James complained to the Independent Press Standards Organisation that Mail Online 
breached Clause 2 (Privacy) and Clause 3 (Harassment) of the Editors’ Code of Practice in a 
series of 51 articles, published between 12 October 2020 and 2 February 2021. 

The complainant said that the publication had harassed her by continuing to approach her 
after she had made it aware of her concerns on several occasions about what she considered 
to be persistent and intrusive approaches from the press and her request that these 
approaches should cease. 

The complainant also said that the publication had breached her privacy by taking and 
publishing a set of photographs showing her eating dinner in a restaurant with two 
colleagues. She said she had been sitting towards the back of the restaurant and was not 
readily visible to passers-by; therefore, she said, she had a reasonable expectation of privacy, 
which was not overridden by any public interest. 

 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

IPSO found that Mail Online had breached Clause 3 of the Editors’ Code of Practice. An IPSO 
privacy notice, circulated on 13 October 2020, made a specific request for members of the 
press to leave the area around the complainant’s home and refrain from attempting to 
contact and photograph her. After this request had been made, a public interest was required 
under the terms of Clause 3 to justify persisting in attempts to contact and photograph the 
complainant. The publication had then commissioned a journalist to look for the complainant 
in the vicinity of her home. The decision to direct a journalist to attend the area around the 
complainant’s house to “watch” for her in the immediate aftermath of the circulation of the 
notice broke the terms of the request to desist from attempting to contact and approach the 
complainant in the vicinity of her home, and the request for members of the press to disperse 
from the area around her home.  There was, therefore, a breach of Clause 3 in relation to 
the repeated approaches to the area of the complainant’s home. A separate complaint under 
Clause 3 about the volume of the coverage relating to the complainant was not upheld. 

IPSO also found that the publication had breached Clause 2 of the Editors’ Code, by 
publishing a set of photographs showing the complainant seated and eating in the back of a 
restaurant. Clause 2 of the Editors’ Code makes clear that it is unacceptable to photograph 
individuals in public places where there is a reasonable expectation of privacy without their 
consent, and the Committee concluded that the complainant did have a reasonable 
expectation of privacy at the time that the photographs were taken, with a 200mm camera-
lens. The complainant had taken clear steps to seat herself away from public view, and the 
photographs had been obtained surreptitiously from outside the restaurant using professional 
equipment. 

Mail Online had said that there was a public interest in publishing the photographs, which 
outweighed any reasonable expectation of privacy which the complainant might have had – 
because in its view they appeared to show the complainant engaged in an activity which 
contravened the Covid-19 guidance which was in place at the time. However, the 
complainant had told Mail Online prior to publication that the photographs showed her 
engaged in a business meeting – which was allowed, according to guidance at the time, 
which Mail Online was not in a position to dispute. It did not appear to have given further 
consideration as to whether there was a public interest in the photographs’ publication, 
having been made aware of this information. There was, therefore, a breach of Clause 2. 

IPSO upheld the complaints under Clause 2 (Privacy) and Clause 3 (Harassment) and 
required publication of this adjudication as a remedy. 
 

Date complaint received: 11/03/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 28/01/2022 

 

Independent Complaints Reviewer 

The publication complained to the Independent Complaints Reviewer about the process 
followed by IPSO in handling this complaint. The Independent Complaints Reviewer decided 
that the process was not flawed and did not uphold the request for review. 

 
 



Item 3 

 

 
Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee – 08032-21 Doherty v Ardrossan & Saltcoats Herald 

Summary of Complaint 

1. Gary James Doherty complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Ardrossan and Saltcoats Herald breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice 
in an article headlined “Legal battle win with car dealer - but Claire is still waiting for cash”, 
published on 14 July 2021. 

2. The article, which appeared on page 11 of the newspaper, reported that a woman had 
“won a legal battle against a Saltcoats car dealer after the motor she bought from him was 
plagued with problems”; the man had, according to the article, subsequently claimed to be 
bankrupt. The car dealer was named in the article as “Gary Doherty, who is connected to 
several businesses in Saltcoats including […] GJD Garages” and it was reported he had 
“claim[ed] he was bankrupt and out of money”. The article then reported that “[t]here are no 
public records of Doherty’s bankruptcy, and the Herald called GJD garages on July 13 and 
was able to book an MOT for this week. 

3. The article also included quotes from the woman who had won the court case, in which she 
said that after discovering that there were issues with the car, she “phoned [Gary Doherty] 
immediately, he said take it to GJD garage. […she] would ring them every week to see when 
it was going to get fixed. He eventually fixed the brakes…”. 

4. The complainant was the owner of GJD Garages, and had the same first and last name as 
the individual who had sold the woman the car. He said that the article was inaccurate in 
breach of Clause 1, as it misleadingly conflated him with the other Gary Doherty, whose 
business he was entirely unconnected to, and therefore inaccurately reported that he was 
bankrupt. He considered that the statement in the article that “[t]here are no public records of 
Doherty’s bankruptcy, and the Herald called GJD garages on July 13 and was able to book 
an MOT for this week” inaccurately implied that the car dealer Gary Doherty was the owner of 
GJD Garages, rather than the complainant. The complainant further noted that he often 
worked with the newspaper for advertising purposes, and therefore it would have been aware 
of his contact details to check the accuracy of the article prior to publication 

5. Prior to contacting IPSO, the complainant contacted the newspaper – on the same day the 
article was published – to make it aware of his concerns. 

6. The newspaper said that it did not accept a breach of the Code. It said that it had been 
aware before publication that there were two Gary Dohertys, one the car dealer and one the 
owner of the garage, but it maintained that there was justification for linking to the 
complainant to the garage. It noted that the article had only reported that the car dealer was 
“connected” to the business, not that he was its owner or an employee, which it did not 
consider to be inaccurate. Gary Doherty the car dealer had recommended to the woman that 
she take her car to the complainant’s garage, and the two Gary Dohertys were Facebook 
friends. The newspaper also said that it had not reported that either the complainant or the 
car dealer was bankrupt, where the article made clear that “[t]here are no public records of 
Doherty’s bankruptcy”. 

 



Item 3 

 

 

7. While the newspaper did not consider that the Code had been breached, it said it thought 
it was best to clear up any unnecessary confusion caused by the article. For this reason, after 
being contacted by the complainant, it published the following correction page 6 of the 
following edition of the newspaper, which was published on 21 July 2021:  

Last week, we reported how a woman won a small claims court against Gary Doherty over a 
car sale. We have been asked to point out that Mr Gary James Doherty owner of GJD Auto 
Care, has no connection with the Gary Doherty who sold her the vehicle. The garage owner 
asked us to point out that the other Mr Doherty is not an employee, but an occasional 
customer. We are happy to set the record straight. 

8. The newspaper considered the above wording to be sufficient to address any potential 
confusion arising for the article, saying that where the situation was complex it considered it 
best to be succinct. 

9. The newspaper provided emails from the woman who had been sold the car, as well as 
recordings of phone calls and text messages with the woman and the Gary Doherty who had 
sold her the car. In the text messages, the woman – while speaking to the car dealer – 
referred to an individual named Gary who worked at a garage. In the emails, the woman had 
named two addresses from where she said the car dealer operated. She also said that the car 
dealer was still trading, as he was responding to enquiries relating to his business – though 
the business was not GJD Garages. The reporter had contacted what they said was the only 
publicly available phone number for one of the addresses, which connected to GJD Garages. 
This was when an MOT had been booked by the reporter, and which – it said – confirmed to 
the reporter that GJD Garages was connected to the car dealer. It said that it had also 
approached the court for more information prior to publication, and that it had sought legal 
advice on the story prior to publication. 

10. After the complainant raised his concerns with the newspaper, it had contacted the 
woman who bought the car from the car dealer, who had confirmed that there was another 
Gary Doherty, who owned GJD Garages. 

11. The complainant said that, regardless of whether the car dealer took his cars to the 
complainant’s garage for repair and whether or not they were Facebook friends, the article 
should not have conflated them. He also said that the address which the woman said the car 
dealer operated from was no longer the address for GJD Garages, which had moved to a 
new address six months prior to the article’s publication and prior to the newspaper phoning 
it to book an MOT. The complainant provided a newspaper advert, printed on the front page 
of the Ardrossan & Saltcoats Herald at the time of the move, which showed both that he was 
no longer located at the address flagged by the woman and that the newspaper was aware of 
this fact. 

 

 

 

 

 



                           Item   3 

 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

12. The article clearly implied that the Gary Doherty who sold the woman the car and had 
subsequently been ordered to pay her money by a small claims court was the same Gary 
Doherty who owned the garage, the complainant. The article stated that the car dealer was 
“connected to several businesses […] including GJD Garages”; that after the car dealer told 
the woman to take the car to the garage, “[h]e eventually fixed the brakes”, without any 
suggestion that it was not the car dealer who had fixed the brakes at the garage; and, in 
investigating  the car dealer’s claims of bankruptcy, the newspaper “called GJD garages on 
July 13 and was able to book an MOT for this week”. The article was therefore misleading; 
GJD Garages and the complainant was not involved in selling the car and the complainant 
was not and had not claimed to be bankrupt. The newspaper was not able to demonstrate 
that it had taken care over the accuracy of the article, where the woman who was the source 
of the story had not claimed that the car dealer owned the garage, text messages sent to the 
car dealer had explicitly referenced another individual called Gary who owned a garage, and 
the address she gave the newspaper as being associated with the car dealer had not been the 
business address of the complainant for six months prior to the article’s publication – a fact 
that was clear from advertisements within the newspaper itself.  In addition, the publication 
had said that it was aware prior to publication that there were two individuals called Gary 
Doherty. Where the newspaper had not taken care over the accuracy of the article, there was 
a breach of 1 (i). 

13. The inaccuracy arising from the newspaper’s failure to take care was significant, where it 
had the potential to have serious and adverse effects on both the complainant’s reputation 
and his business, by associating his business with an individual who had been ordered to pay 
back money after selling a woman a car “that was plagued with problems”. Where the article 
was significantly misleading on this point, there was a requirement to correct it, under the 
terms of Clause 1 (ii). 

 

 

 

 



                           Item   3 

 

 

14. The Committee turned next to whether the action taken by the newspaper was sufficient to 
avoid a further breach of Clause 1 (ii). For corrective action to address the terms of Clause 1 
(ii), the misleading statement must be corrected promptly and with due prominence and – 
where appropriate – include an apology. 

15. The Committee was satisfied with the promptness and prominence of the correction 
published by the newspaper, where it appeared further forward in the newspaper than the 
original article – on page 6, as opposed to page 11 – and had been published in the next 
edition of the newspaper. However, the Committee did not consider that the published 
wording corrected the original misleading statements, where it did not clearly identify the way 
in which the article was misleading: namely, that the article had misleadingly implied that the 
car dealer was the owner of and operated out of the complainant’s garage. 

16. In addition, the Committee considered that an apology would have been appropriate in 
the circumstances where – as the article clearly implied that the Gary Doherty who sold the 
woman the car and had subsequently been ordered to pay her money by a small claims court 
was the same Gary Doherty who owned the garage, the complainant – the original 
misleading statements had the potential to have a damaging effect on the reputation of the 
complainant and his business. For these reasons, there was a further breach of Clause 1 (ii). 

        Conclusions 

17. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 

18. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what remedial action 
should be required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or an adjudication, the terms and 
placement of which is determined by IPSO. 

19. The Committee considered that, where a breach of Clause 1 (ii) arose both from the 
wording of the correction itself, and the publication’s failure to apologise to the complainant, 
a published adjudication was necessary to remedy the breach of the Clause. The headline of 
the adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint against the Ardrossan 
and Saltcoats Herald and must refer to its subject matter; the wording of the headline should 
also be agreed with IPSO in advance. 

 

 

 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

20. The Committee then considered the placement of the adjudication. It noted that the 
article appeared in print only, on page 11 of the newspaper; as such, the Committee found 
that the adjudication should appear on this page of the newspaper or further forward. The 
terms of the adjudication for publication are as followsGary James Doherty, the owner of 
GJD Garages, complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Ardrossan and Saltcoats Herald breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Legal battle win with car dealer - but Claire is still waiting 
for cash”, published on 14 July 2021.The complaint was upheld, and IPSO required the 
Ardrossan and Saltcoats Herald to publish this adjudication to remedy the breach of the 
Code.The article reported that a woman had “won a legal battle against a Saltcoats car 
dealer after the motor she bought from him was plagued with problems”; the man had, 
according to the article, subsequently claimed to be bankrupt. The car dealer was named in 
the article as “Gary Doherty, who is connected to several businesses in Saltcoats including 
[…] GJD Garages” and it was reported he had “claim[ed] he was bankrupt and out of 
money”. The article then reported that “[t]here are no public records of Doherty’s 
bankruptcy, and the Herald called GJD garages on July 13 and was able to book an MOT 
for this week.” The complainant said that the article was inaccurate, as it misleadingly 
conflated him with another man who had the same name as him and implied he was 
bankrupt. 

IPSO found that the article clearly and misleadingly implied that the Gary Doherty who sold 
the woman the car and had subsequently been ordered to pay her money by a small claims 
court was the same Gary Doherty who owned the garage, the complainant. In fact, the 
publication was aware before it published the article that, the complainant was not involved 
in selling the car and had not claimed to be bankrupt. The newspaper was not able to 
demonstrate that it had taken care over the accuracy of the article, and the inaccuracy was 
significant, where it had the potential to have serious and adverse effects on both the 
complainant’s reputation and his business. 

In addition, while the newspaper had published a correction, IPSO did not consider that the 
published wording sufficiently corrected the original misleading statements; it did not 
acknowledge that the article had misleadingly implied that the car dealer was the owner of 
and operated out of the complainant’s garage. In addition, the Committee considered that 
the newspaper should have apologised given that the original misleading statements had 
the potential to have a damaging effect on the reputation of the complainant and his 
business. IPSO upheld the complaint.  

Date complaint received: 21/07/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 21/12/2021 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

                           Item   3 

 

 Appendix C 
  
 
 
 
 
 
 

Paper 
No. 

File Number Name v Publication 

2271 03296-21 Carr v Southend Echo 
2288 05855-21 Duah v metro.co.uk 
2298 07938-21 Various v express.co.uk 
2300 04631-21 Brewis v Mail Online 
2306 04515-21 Brassington v stokesentinel.co.uk 
2326  Request for review 
2277 04780-21 Jacobson v Liverpool Echo 
2287 06034-21 Versi v The Daily Telegraph 
2329  Request for review 
2334  Request for review 
2259 29183-

21/29184-
21/29209-
21 

Abassi v Daily Mirror/Manchester Evening News/lancs.live 

2284 02758-21 The Society of Homeopaths v The Sunday Telegraph 
2339  Request for review 
2273 03072-21 Agbetu v thejc.com 
2292 04642-21 Robinson v walesonline.co.uk 
2321 04366-21 Ali v Lancashire Telegraph 
2324 06339-21 Extinction Rebellion v Telegraph.co.uk 
2340  Request for Review 
2344  Request for Review 
2348  Request for Review 
2357  Request for Review 
2360  Request for Review 
2365  Request for Review 
2373  Request for Review 


