independent

°
I S O press standards
e organisation

Paper No. 2341

CONFIDENTIAL

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING

Tuesday 7" September at 10.30am

Field Fishers, Riverbank House, 2 Swan Ln, London EC4R 3TT

Present

In attendance:

Lord Edward Faulks (Chairman)
Nazir Afzal (remotely)

Andrew Brennan

David Hutton

Helyn Mensah (remotely)
Asmita Naik

Mark Payton

Andrew Pettie

Miranda Winram (remotely)

Charlotte Dewar, Chief Executive
Michelle Kuhler, PA and minute taker (remotely)
Robert Morrison, Head of Complaints

Also present: Members of the Executive:

Observers:

Elizabeth Cobbe (remotely)
Rosemary Douce (remotely)
Alice Gould

Sebastian Harwood

Emily Houlston-Jones
Natalie Johnson

Tonia Milton (remotely)
Molly Richards

Martha Rowe

Tristan Davies, Complaint Committee member (remotely)
Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee (remotely)



IpSO.

ltem

Apologies for Absence and Welcomes

Apologies were received from Alastair Machray.

Declarations of Interest

There were no declarations of interest received.

Minutes of the Previous Meeting

The Committee approved the minutes of the meeting held on 20 July.

Matters arising

There were no matters arising.

Update by the Chairman — oral

The Chairman reminded members that Janette Harkess and Peter Wright had
recently left the Committee. He shared an email of thanks from Peter. He also
reflected on the recent, sad loss of Lara Fielden.

The Chairman welcomed new members to the Complaint Committee: Tristan
Davies, who was attending the meeting as an observer and Allan Rennie, as
editorial member for Scottish publications.

The Chairman informed the committee that Lord David Triesman had been
appointed as Chair of IPSO’s Appointments Panel and that Victor Olowe and

Catherine Steele had been appointed as panel members.

The Chairman welcomed Robert Morrison as the new Head of Complaints, and
Jonathan Grun from the Editors’ Code Committee as an observer.

Complaints update

The Head of Complaints updated the Committee on his induction to the role and
his priorities for the coming months. He updated the Committee on a few
complaints of note.

Complaint 01348-21 IPSO v Tatler

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A

Complaint 04659-21 A woman v The Times

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be
partial upheld, under clause 2. A copy of the ruling appears in Appendix B.



IpSO.

ltem

10.

11.

12.

Complaint 04917-21 Akhtar v The Sunday Times

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix C.

Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting

The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix D.

Any other business

There was no other business.

Date of next meeting

The date of the next meeting was confirmed as 12" October 2021.

The meeting ended at 13.30pm



ipSO. ltem

Appendix A

Draft Findings of the Complaints Committee — 01348-21 IPSO v Tatler

Summary of Complaint

1. On the recommendation of the Board of the Independent Press Standards
Organisation (IPSO), the Complaints Committee of IPSO initiated an own-
volition inquiry into whether Tatler had breached Clause 16 (Payment to
criminals) of the Editors’ Code of Practice in relation to an article headlined
“Diary of a Gen-Z prohibition partygoer”, published on 4 January 2021.

2. The article was presented as a series of extracts, taken from a diary of an
anonymous “prohibition partygoer”, detailing their social life during a period of
time when “social gatherings were banned” due to Covid-19 restrictions. Over
the course of the article, the writer described themselves attending a series of
indoor events with large numbers of attendees: a “16 person [...] dinner party”;
a party in a private underground carpark attended by a “throng” of people,
where “attendees have been made very aware that if the police turn up, any fine
imposed will be split between the guests"; a “night in the country” with “eight [...]
of my nearest and dearest”; an “illegal rave” where “400 unknowns disregard
social distancing [...] There’s not a face covering in sight”; and a “fancy dress
fiesta” with “40 or so partygoers”. The writer claimed that they had "rebelled"
against "draconian restrictions" and described the "illicit thrill | get simply from
disobeying the embargo on mixing between households". The final extract from
the diary described the writer as feeling “a little peaky”.

3. Between 29 October and 5 November 2020, London was in Tier 2, and the
relevant legislation stated that “No person may participate in a gathering in the
Tier 2 area which - (a) consists of two or more people, and (b) takes place
indoors”. On 5 November the country went into lockdown for the second time,
and the relevant legislation stated that “No person may leave or be outside of
the place where they are living without reasonable excuse”. Both pieces of
legislation allowed for an authorised person to issue a fixed penalty notice where
there was a reasonable belief an adult had committed an offence under the
regulations. The legislation described a fixed penalty notice as “a notice offering
the person to whom it is issued the opportunity of discharging any liability to
conviction for the offence by payment of a fixed penalty to an authority specified
in the notice”.

4. The publication confirmed that: the article had been commissioned on 29
October 2020; it had been sent to print on 27 November 2020; and the writer
had been paid £400 at the time they were commissioned to write the piece. It
noted that Clause 16 of the Editors’ Code states that “Payment or offers of
payment for stories [...] must not be made directly or via agents to convicted or
confessed criminals”. It did not consider the writer to be either a convicted or



ipSO. ltem

confessed criminal: they had not been issued with a fixed penalty notice, and
even in circumstances where a fixed penalty had been issued and paid, no
criminal conviction or record would have resulted. The publication maintained
that it was by no means inevitable that the activities described in the article would
have resulted in a fixed penalty notice — for example, it noted that journalists had
been given special exemptions from some restrictions to ensure that they could
effectively report on the pandemic, or the police may have found there was a
reasonable excuse for the activity - so it did not consider the conduct of the writer
to be criminal. Furthermore, it noted that the police sort to resolve breaches of
regulations through engagement and explanation before resorting to
enforcement: the writer had therefore been several steps removed from receiving
a fixed penalty notice, and even further removed from receiving a conviction,
which would have required non-payment of the fine and a court appearance
resulting in a conviction. It also provided information from the Joint Committee
of Human Rights who called for a decision that no criminal record should result
from Covid-19 fixed penalty notices.

5. The publication also stated that the article did not exploit, glorify, or
glamourise crime. It said it was a satirical piece, and that the last paragraph of
the article recognised that the writer had been exposed to a health risk. It said
that when the article was first discussed, the coronavirus guidelines were
changing, with members of the public reacting to them differently and that there
was public unrest as a result. It said several writers had contacted the publication
regarding the underground party scene in England, and after extensive
discussion it decided to commission a feature in order to accurately investigate
this scene. The publication said during these discussions it was decided that the
events in the article were a social phenomenon occurring at a significant moment
in history and that it had decided it was in the public interest to report on these
events, and that the writer had to attend such events in order to conduct the
investigation. It noted that in the time between the article being commissioned,
printed and put on sale, the Coronavirus situation had escalated dramatically
and on this basis the article was not published online.

Relevant Code Provisions

Clause 16 (Payment to criminals)*

i) Payment or offers of payment for stories, pictures or information, which seek to
exploit a particular crime or to glorify or glamorise crime in general, must not be
made directly or via agents to convicted or confessed criminals or to their
associates — who may include family, friends and colleagues.

ii) Editors invoking the public interest to justify payment or offers would need to
demonstrate that there was good reason to believe the public interest would be
served. If, despite payment, no public interest emerged, then the material should
not be published.



ipSO. ltem

The Public Interest (*)

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be
demonstrated to be in the public interest.

(1). The public interest includes, but is not confined to:

Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious
impropriety.

Protecting public health or safety.

Protecting the public from being misled by an action or statement of an
individual or organisation.

Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply
with any obligation to which they are subject.

Disclosing a miscarriage of justice.

Raising or contributing to a matter of public debate, including serious
cases of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public.

Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above.
(2). There is a public interest in freedom of expression itself.

(3). The regulator will consider the extent to which material is already in the
public domain or will become so.

(4). Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they
reasonably believed publication - or journalistic activity taken with a view to
publication — would both serve, and be proportionate to, the public interest and
explain how they reached that decision at the time.

(5). An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride
the normally paramount interests of children under 16.

Findings of the Committee

6. The Committee considered Clause 16 in relation to both the letter of the Code
as well as the spirit. Clause 16 states that payment must not be made to
“convicted or confessed criminals or to their associates” for articles which seek to
exploit a particular crime or to glorify or glamorise crime in general. In order to
establish a breach of this clause, the Committee must be satisfied that: payment
had been made for the story; the story exploited, glorified or glamorised a crime;
and the recipient of the payment was — or was an associate of — a confessed or
convicted criminal.



ipSO. ltem

7. There was no question that payment had been made by the publication to the
journalist for this article, and that the article detailed behaviour on the part of the
journalist which the journalist themselves suggested in the article would
contravene Coronavirus legislation.  There was some ambiguity, however, as to
whether an offence under these regulations amounted to a crime, and therefore
whether the journalist could be considered a “confessed criminal” under the
terms of Clause 16.

8. The Committee considered this question in detail and concluded, on balance,
that they could not, for two reasons. First, the context and nature of the offence
was relevant: the status of offences established by the emergency Coronavirus
legislation was highly unsettled and subiject to differing and changing
interpretations. Second, the penalty prescribed under the legislation for such an
offence was a fixed penalty notice, payment of which discharged the offender of
“any liability to conviction for the offence”. In these circumstances, the
Committee did not consider that the journalist could be considered a “confessed
criminal” in the sense intended by Clause 16. In light of this ambiguity, the
Committee further did not consider that the article necessarily amounted to
glorification of “a crime”. For these reasons, it found no breach of Clause 16.

9. The Committee noted finally that in reaching this conclusion, it was not
making any finding as to the adequacy of the public interest justification
advanced by the magazine for the payment for this material.

Conclusions

10. The complaint was not upheld.

Remedial Action Required

11. N/A
Date complaint received: 14/06/2021

Date complaint concluded by IPSO: 07/10/2021



ipSO. ltem

Appendix B

Decision of the Complaints Committee — 04659-21 A woman v The Times

Summary of Complaint

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that
The Times breached Clause 2 (Privacy) and Clause 11 (Victims of sexual assault)
of the Editors’ Code of Practice in five articles headlined:

“Martyn Percy, dean of Oxford’s Christ Church college, steps aside after new
complaint”, published on 19 November 2020.

“College dean Martyn Percy faces sex investigation despite police not pressing
charges”, published on 9 December 2020.

“Is the war of Christ Church v the dean at an endgame?”, published on 16
December 2020.

“Oxford college accused of ‘toxic’ bid to paint dean Martyn Percy as a sex
pest”, published on 9 January 2021.

“Can there be a truce in the bitter battle of the dean v Christ Church”,
published on 17 March 2021.

2. This decision is written in general terms, to avoid the inclusion of information
which could identify the complainant.

3. The articles reported on an investigation into a complaint made by the
complainant and an ongoing dispute between the subject of the complaint and
his employer.

4. The second article reported that an individual had been “accused of sexually
assaulting a woman in Christ Church Cathedral after a Sunday service in
October” and stated that the police had concluded there was not enough
evidence to prosecute him. It also contained a quote from the Thames Valley
police which stated that its investigation was concluded and gave the precise
date of the alleged sexual assault. The article included a statement from Christ
Church Cathedral.

5. The third article appeared online and gave the details of the allegation, saying
that the Dean “paid her a compliment about her hair and stroked it for ten
seconds without permission”. It also reported an indication of the time of the
alleged assault; named the specific location in which it allegedly occurred; and
gave information about the woman'’s professional role. It described the police
investigation in which both parties were interviewed and that a sample of the
woman'’s hair was taken for DNA analysis. The article reported on the woman’s



ipSO. ltem

complaint and quoted directly from evidence she gave as part of the process
about her emotional reaction to the event. It noted that an investigation had
been undertaken by the employer of the subject of the complaint which had
concluded that “on the balance of probabilities it is more likely than not that the
incident did occur as alleged and that this is a safeguarding allegation”. The
article also reported that the allegations were denied. Furthermore, it also
commented on the ongoing employment law disputes between the subject of the
complaint and his employer and the tensions between them over his approach to
his professional role.

6. The fourth article appeared online and reported on accusations against the
employer and how it was handling the allegations. It repeated the details,
location and gave an indication of the time of the alleged assault.

7. The fifth article appeared in print and reported on the employer’s annual
general meeting and the allegations which had been made against the
employee, describing the detail of the allegations in addition to the location and
indication of the time of the alleged assault.

8. The fifth article also appeared online in substantially the same format.

9. The complainant was the woman who had made the complaint. She said that
in this series of articles, information had been published which would lead to the
identification of her as a victim of sexual assault in breach of Clause 11. She said
this information included: her gender; the date of the alleged assault; the specific
location of the alleged assault; more precise information about her job role;
specific details of the alleged assault; and that a sample of her hair had been
collected by the police for DNA analysis. The complainant also said that other
publications had published further details that could identify her: indicating her
age and further information regarding her professional role. The details
published in the articles under complaint were more likely to identify her as a
result of this, via jigsaw identification.

10. The complainant said that the details enabled a wide circle of people with
knowledge of the Cathedral and the way in which it was run, as well as those
who regularly attended services at the Cathedral, to identify her. The
complainant provided a detailed explanation as to how she considered that the
information included in the series of articles, such as the location and timing of
the alleged assault and other details of the circumstances surrounding the
incident, was sufficient to enable those with this knowledge of the cathedral to
narrow down the identity of the victim to her.

11. The complainant also stated that the third article intruded into her privacy in
breach of Clause 2, as it quoted from the evidence she had provided in support
of her complaint and the investigative report of the employer of the subject of the
complaint, both of which she said were highly confidential and not available to
the public. She said that she had a reasonable expectation of privacy in relation
to the information contained in the report, including the comments she had



ipSO. ltem

made about her reaction to the incident, which had been quoted by the
publication. She noted that a redacted version of the complaint was published
online on 1 June 2021 which did not include the published information.

12. The publication did not accept a breach of Clause 11 of the Code. It said
that the information in the articles, whether considered separately or
cumulatively, could not lead to the likely identification of the complainant as a
victim of sexual assault. It emphasised that the word “likely” in Clause 11
indicated that there must be a real risk of this being the case.

13. The publication said that the date and nature of the incident had been taken
from the police and employer’s public statements on the incident. The
publication said that the Sunday services were well-attended and frequented by
clergy, choristers, other singers and musicians, liturgical assistants, as well as
cathedral staff and volunteers, and therefore giving the date and location of the
assault would not lead to the likely identification of the complainant, given the
large number of other attendees on the day. Further, it stated that anyone likely
to identify the complainant from the articles would have to have special
knowledge that would help them to deduce her identity. This was a very small
pool of people who would likely already be aware of the complainant’s identity
through other means.

14. The publication noted that the complainant wrote an anonymous letter to
another publication, in which she described herself as “the woman who made
the complaint about [named respondent]’s conduct in Christ Church Cathedral
on October 2020” which was published in print and online. The letter repeated
the date of the assault, specified who was able to enter the space in which the
alleged assault occurred and indicated her approximate age. The publication
emphasised that this letter would have been read by thousands of people, and
repeated information about the date and location of the alleged assault which
had appeared in its own coverage, and contained additional information about
her age, connection with the Cathedral and the restrictions in accessing the place
in which the alleged assault occurred. The publication said it could therefore be
assumed that the complainant was satisfied that there was no likelihood of her
being identified on the basis of the information in this letter, as she had chosen
to disclose it herself.

15. The publication said it was clear from both the national and specialist press
coverage it had attracted that the complaint was the subject of intense discussion
amongst those interested in church affairs given the ongoing disputes between
the subject of the complaint and his employer, and that knowledge of the alleged
incident had been circulating amongst those close to the issues before any press
reports were published. The college had felt obliged to release a statement on
the subject on 9 January 2021, on the same date as the fourth article. This
statement said that “since the complaint was made, there have been numerous
attempts to identify, intimidate and gaslight the victim both directly and through
the media”. The publication pointed to a number of Anglican blogs which stated
explicitly what the college statement had implied: that the complainant’s identity



ipSO. ltem

was known beyond the small group with proper involvement in the complaints
process, and that this knowledge was not a result of its press coverage.

16. In regard to Clause 2, the publication accepted that the documents from
which it quoted were confidential. However, it did not consider that the
complainant had a reasonable expectation of privacy over the fact of the
allegation or the extracts from (anonymised) documents which related to the
allegation. Provided the complainant was not identified, the publication
considered itself free to report the substance of her complaint. It said that the
extracts it reported from the documents explained the substance of the complaint
and balanced the article in favour of those who raised and prosecuted it without
making the identification of the complainant likely and without disclosing any
personal or sensitive information.

17. The publication also advanced a public interest argument in relation to
Clause 2. It stated that the public interest was carefully considered in discussions
between the reporter and the head of its editorial legal department, along with
senior editors involved as and when required. When the complainant made her
allegation of sexual assault, careful consideration was given to its relevance in
the context of a wider long-running dispute between the subject of the complaint
and his employer, which involved allegations of harassment of him; a denial of
natural justice to him; and a questionable use of his employer’s money. It was
agreed that there was a clear public interest in reporting it in that context. The
publication of the third article had been delayed by a week due to the legal
department being busy so that the questions of public interest could be properly
reviewed, which was done in a series of telephone conversations between the
reporter and the head of the legal department before publication.

18. The complainant noted that she had written the letter referred to by the
newspaper after four of the five articles under complaint had already been
published. She also said that she felt forced to write this letter in the face of the
public discussion of her case, which the articles under complaint had partly
generated. She said that by the time her letter was published confidential
information about her had already been placed in the public domain, and she
had submitted the letter in order to counteract inaccuracies and leaked
information that had been published in both the articles under complaint and
other sources.

Relevant Code Provisions

Clause 2 (Privacy)*

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical
and mental health, and correspondence, including digital communications.

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy,
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information



ipSO. ltem

and the extent to which the material complained about is already in the public
domain or will become so.

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public
or private places where there is a reasonable expectation of privacy.

Clause 11 (Victims of sexual assault)

The press must not identify or publish material likely to lead to the identification
of a victim of sexual assault unless there is adequate justification and they are
legally free to do so. Journalists are entitled to make enquiries but must take care
and exercise discretion to avoid the unjustified disclosure of the identity of @
victim of sexual assault.

The Public Interest (*)

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be
demonstrated to be in the public interest.

(1.) The public interest includes, but is not confined to:
- Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety.
- Protecting public health or safety.

- Protecting the public from being misled by an action or statement of an
individual or organisation.

- Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any
obligation to which they are subject.

- Disclosing a miscarriage of justice.

- Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of
impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public.

- Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above.
(2.) There is a public interest in freedom of expression itself.

(3.) The regulator will consider the extent to which material is already in the
public domain or will become so.

(4.) Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they
reasonably believed publication - or journalistic activity taken with a view to
publication — would both serve, and be proportionate to, the public interest and
explain how they reached that decision at the time.



ipSO. ltem

(5.) An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride
the normally paramount interests of children under 16.

Findings of the Committee

19. The complainant had made a complaint under Clause 11 of the Code,
which the publication accepted was engaged, and the Committee noted that the
clause states that newspapers must not publish material “likely” to lead to the
identification of a victim of sexual assault. The Committee therefore considered
whether the information contained in the articles under complaint would likely
lead readers who were previously unaware of the complainant’s identity to
identify her.

20. The information in the article that the complainant considered identified her
was: her gender; the date of the alleged assault; the specific location of the
alleged assault; information about her connection to the Cathedral; specific
details of the alleged assault; and that police had collected a sample of her hair
for DNA testing. The Committee did not agree that describing the details of the
alleged assault, to which there had been no witnesses, or the sample that had
been taken by police, which was generic in nature, identified the complainant.
With regards to her gender and the date of the assault, these had already been
put into the public domain by the police and by the statement issued by the
employer of the subject of the complaint. The further information, which related
broadly to the circumstances of the incident, was potentially identifying only to
those with special knowledge of the cathedral, a subset of whom (the size of
which neither the complainant nor the Committee was able to determine with
certainty) were already aware of the complainant’s identity through other means.

21. When taking into account the information within the articles, the information
already in the public domain prior to its publication, and the fact that the
complainant’s identity was already known to some of those with direct
knowledge of the circumstances, the Committee did not consider that the articles
were likely to lead to the complainant’s identification. In circumstances where the
information published was not likely to identify the complainant to anyone who
was not previously aware of her identity, there was no breach of Clause 11.

22. The Committee then turned to the complaint under Clause 2. Both parties
accepted that the complainant’s identity was known to a number of people for
reasons unconnected to the press coverage the case had attracted. These
included those connected to the Cathedral who knew, in an official capacity,
about her complaints to the police, the employer and the Church of England,
and others who were or had been made aware of her identity through other
means. Therefore, for the purposes of Clause 2, the Committee considered that
the information contained in the articles would be associated with the
complainant by those who were able to identity her.  The question for the
Committee was whether, given that the complainant was already identifiable to a
number of people, the publication of extracts from confidential documents in
support of her complaint intruded into her private life.



ipSO. ltem

23. The information in the third article under complaint came from a confidential
report, and included the complainant’s comments on her emotional reaction to
the alleged assault. Where these comments related to the complainant’s
personal emotions and had been made during confidential proceedings on the
assurance that they would not be published, the Committee found that she had a
reasonable expectation of privacy over this information. The disclosure of this
personal account to those able to identify her, with whom the complainant might
not necessarily have chosen to share her personal feelings about the alleged
assault, represented an unjustified intrusion into her private life. This raised a
breach of Clause 2.

24. The Committee then considered whether there was an overriding public
interest in the publication of this information which would justify the intrusion into
the complainant’s private life. It noted that the publication had engaged in
discussions prior to the publication of each article regarding the public interest in
reporting the allegations in the context of the long-running dispute between the
subject of the complaint and his employer. The Committee accepted that the
subject of the article, an allegation of criminality by a senior leadership figure at
a public institution and controversy over the handling of this allegation, was in
the public interest, and that the publication of certain information taken from the
documents had the potential to contribute to public debate about this issue. On
balance, however, the Committee did not consider that there was a public
interest sufficient to justify the publication of the quotation from the complainant’s
evidence about her emotional reaction to the incident. In the view of the
Committee, the quotation of this material in this verbatim form did not contribute
to the broader debate about the allegation and the employer’s handling of it to
an extent that was sufficient to justify the intrusion into the complainant’s privacy,
given the sensitive nature of the material and the circumstances in which the
complainant had made the disclosure: as part of a process that she believed
would remain confidential. The Committee upheld the complaint under Clause

2.

Remedial Action Required

25. Having upheld the complaint under Clause 2, the Committee considered the
remedial action that should be required. Given the nature of the breach, the
appropriate remedial action was the publication of an upheld adjudication.

26. The Committee considered the placement of this adjudication. The
adjudication should be published on the newspaper’s website, with a link to the
full adjudication (including the headline) appearing on the top half of the
newspaper’'s homepage, on the first screen, for 24 hours; it should then be
archived in the usual way. A link to the adjudication should be published with the
article, explaining that it was the subject of an IPSO adjudication, and explaining
the amendments that have been made. The headline to the adjudication should
make clear that IPSO has upheld the complaint, refer to the subject matter and
be agreed with IPSO in advance of publication. The publication should contact
IPSO to confirm the amendments it now intends to make to the article to avoid



ipSO. ltem

the continued publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice. If
the article remains online un-amended, the full adjudication (including the
headline) should appear below the headline.

27. The terms of the adjudication for publication are as follows:

A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that The
Times breached Clause 2 (Privacy) in an article headlined “Is the war of Christ
Church v the dean at an endgame?”, published on 16 December 2020.

The article reported quotes from confidential documents regarding the woman's
comments she had made about her reaction to an alleged assault against her.

The complainant said the article intruded into her privacy as it quoted from
highly confidential documents which were not available to the public. She said
that she had a reasonable expectation of privacy in relation to the information
contained in the documents, including the comments she had made about her
reaction to the incident, which had been quoted by the publication.

IPSO found that, whilst not named in the article, it was accepted that the
complainant’s identity was known to a number of people for reasons
unconnected to the press coverage the case had attracted. The published
information came from confidential reports, and included the complainant’s
comments on her emotional reaction to the alleged assault. Where these
comments related to the complainant’s personal emotions and had been made
during confidential proceedings, IPSO found that she had a reasonable
expectation of privacy in respect of this information. The disclosure of this
personal account to those able to identify her, with whom the complainant might
not necessarily have chosen to share her personal feelings about the alleged
assault, represented an unjustified intrusion into her private life. IPSO did not
consider that there was an overriding public interest in the publication of this
information which would justify the intrusion. Publication of the information
raised a breach of Clause 2.

Date complaint received: 11/05/2021

Date complaint concluded by IPSO: 11/10/2021



ipSO. ltem

Appendix C

Decision of the Complaints Committee — 04917-21 Akhtar v The Sunday Times

Summary of Complaint

1. Adeel Akhtar complained to the Independent Press Standards Organisation
that The Sunday Times breached Clause 2 (Privacy) and Clause 4 (Intrusion into
grief or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined ““MINUTES
FROM DISASTER”, published on 16 May 2021.

2. The headline was followed by the sub-heading “Smoke-filled stairwells, faulty
fire doors and raging flames: how a fire in a block with £3m flats was almost
another Grenfell tragedy” and reported that key safety measures had failed
when a fire broke out at New Providence Wharf — a high-rise residential block
covered externally with aluminium composite material (ACM) cladding, the same
material used on Grenfell Tower. The article, which appeared across pages 8
and 9, stated that the fire was “believed to have started as an electrical fault in
the fuse box of [flat number] on the eighth floor of block D” and included a
chronology of the fire alongside analysis by a fire safety expert and the accounts
of residents. It reported that the London Fire Brigade (LFB) was still in the process
of investigating the fire.

3. The article was accompanied by six photographs: two showed the exterior of
the building and the extent of the fire, two showed images of affected residents,
and two showed the corridor of the eighth floor “before” and “after” the fire.
These photographs accompanied an infographic which detailed the materials
used on the building’s exterior and provided a floorplan of the eighth floor,
identifying where the fire had started.

4. The article also appeared online under the headline “New Providence Whartf
fire was ‘minutes’ away from being another Grenfell Tower” and included a
photograph which had not been published in the print article, showing the
interior of a room “after the blaze”, with burnt debris covering the floor and a
layer of soot covering the walls.

5. The complainant said that the article breached Clause 2 (Privacy), because it
identified his flat as being the source of the fire. He said that this was private
information and as such should not have been published: no other coverage of
the fire had identified the flat number where the fire had started. Furthermore, he
said that the photograph captioned “after the blaze” showed the interior of his
home and was taken without his consent or permission. He said that this
photograph could not have been taken without entering his apartment and
consequently must have been taken by an individual trespassing on his property.
He added that the publication of the article was insensitive and caused him



ipSO. ltem

distress as well as reputational damage, in breach of Clause 4 (Intrusion into
grief or shock).

6. The newspaper did not accept a breach of the Editors’ Code. It denied that the
article represented an intrusion into the complainant’s private life, and said that
the complainant was not named in the piece and nor could he be identified by
any of the information included in the article as the owner of the flat. It said that
the number of the flat, which was suspected to be where, or near to where, the
fire started, was not private information, and could be identified by the images of
the fire which had been published in conjunction with the publicly available plans
of the development. Furthermore, the number of the flat where the fire had
started was known to the many hundreds of residents in the development.

7. In regard to the photograph under complaint, the newspaper said this was not
identified in the article as the flat where the fire was suspected to have started,
adding that more than one apartment was damaged in the incident. In any
event, it said that the disputed photograph did not reveal any detailed
information about the complainant or his private life.

8. Furthermore, the newspaper denied any intrusion into the complainant’s
property and maintained that the disputed photograph had been taken from the
corridor by an individual with authorisation to be in this section of the building. It
noted the publicly available floorplan of the building demonstrated that it was
possible for the photograph to be captured from this location, rather than from
inside the property, as suggested by the complainant. Though it was unable to
specify exactly where the photograph had been taken, it provided an uncropped
version of the photograph in order to further demonstrate that it had been taken
“through an open door” from the corridor. It added that the LFB report into the
fire indicated that the flat’s door was left open when the occupant had escaped.

9. The newspaper did not accept that the report was insensitive or identified the
complainant. As such, it did not consider that the complainant had any standing
to complain under Clause 4, and so there was no breach.

10. The newspaper further argued that there was a clear public interest in the
article, including the photograph and information under complaint, particularly
in the context of the Grenfell Tower fire. It said that the article formed part of the
publication’s ongoing ‘Hidden Housing Scandal’ campaign on the developing
cladding scandal, arguing that it had a responsibility to ensure that the risks
posed to residents were fully investigated, publicised, and those responsible held
to account. In this context, the newspaper said its senior editorial team had
considered, prior to publication, that the article and the disputed image was
proportionate to, and serving of, the public interest.

11. Notwithstanding this position, upon receipt of the complaint, the newspaper
removed the disputed photograph from the online article as a gesture of
goodwill.



ipSO. ltem

Relevant Code Provisions

Clause 2 (Privacy)*

(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home,
health and correspondence, including digital communications.

(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy,
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information
and the extent to which the material complained about is already in the public
domain or will become so.

(i) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public
or private places where there is a reasonable expectation of privacy

Clause 4 (Intrusion into grief or shock)

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These
provisions should not restrict the right to report legal proceedings.

The Public Interest

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be
demonstrated to be in the public interest. The public interest includes, but is not

confined to:

Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious
impropriety.

Protecting public health or safety.

Protecting the public from being misled by an action or statement of
an individual or organisation.

Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to
comply with any obligation to which they are subject.

Disclosing a miscarriage of justice.

Raising or contributing to a matter of public debate, including
serious cases of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the
public.

Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above.

There is a public interest in freedom of expression itself.



ipSO. ltem

The regulator will consider the extent to which material is already in the public
domain or will become so.

Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication —
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how
they reached that decision at the time

Findings of the Committee

12. The Committee recognised the distress the fire had caused the complainant
and the other residents of New Province Wharf.

13. Clause 2 (Privacy) states that everyone is entitled to respect for their private
and family life, including their home. The complaint centred on two key
concerns: that an individual had entered the complainant’s flat without consent
in order to take the photograph of the interior of his home, and that the
publication of this photograph along with the address of his flat represented an
intrusion into the complainant’s private life.

14. The Committee noted that the complainant and the publication held
conflicting positions as to whether the photograph had been captured from
inside the flat or through an open doorway from the corridor. The primary
question for the Committee, however, was not the precise location from which
the photograph had been taken, but rather whether any intrusion had taken
place into the complainant’s privacy through its taking and publication. The
Committee was not in a position to determine categorically the location in which
the photograph had been taken, and — because of the publication’s obligation to
protect the confidentiality of its source — it did not have full details of the
circumstances in which it had been taken.  Notwithstanding this, the Committee
made clear that it did not accept the newspaper’s position in relation to this
point.

15. Nonetheless, the Committee concluded that the taking and publication of the
photograph did not constitute an unjustified intrusion into the complainant’s
privacy, for the following reasons. First, given the extent of the fire damage, the
photograph of the room revealed very limited detail about the interior of the flat
and the nature of the home, beyond the scale of the damage, which included the
destruction of internal walls, appliances, and other possessions. Second, the
article did not name the complainant, nor did it reveal any particular information
about the complainant’s private life. On this basis, the Committee did not
consider that the publication of the photograph represented an intrusion into the
complainant’s private life. In any event, the Committee noted the considerable
public interest in demonstrating the extent and impact of the fire. There was no
breach of Clause 2.

16. The Committee next considered whether the complainant had a reasonable
expectation of privacy in relation to his address being reported as the source of



ipSO. ltem

the fire. The complainant was not identified in the article as the owner of the
apartment where the fire had started, so only those already aware of his address
would be in a position to associate the complainant with the property.
Furthermore, the fire had affected many people within the building so the source
of that fire could not be considered information over which the complainant had
a reasonable expectation of privacy. The publication of the flat number in these
circumstances did not represent an intrusion into the complainant’s private life.
There was no breach of Clause 2.

17. The Committee acknowledged the distress that the publication of the article
had caused the complainant. However, Clause 4 relates to whether the
publication of information had been handled sensitively; it does not seek to
prevent reporting of distressing events. The fire, which had affected multiple flats
within the building, was clearly a matter of public interest, relating, as it did, to
questions of public health and safety, and contributed to the ongoing public
debate surrounding the safety of apartment blocks in the wake of the Grenfell
Tower fire. The newspaper was fully entitled to report the incident and, while the
article under complaint covered the details extensively, it did not do so in an
insensitive manner. There was no breach of Clause 4.

Conclusions
18. The complaint was not upheld.

Remedial Action Required

19. N/A

Date complaint received: 15/05/2021

Date complaint concluded by IPSO: 03/11/2021



IpSO.

ltem

APPENDIX A
Paper | hle Number | Mame v Publication
No.
2244 03232-21 Henson v examinerlive.co.uk
2246 02118-21 Keen v That's Life
2253 03143-21 Janes v thenahonal.scot
2261 04617-21 Hetherington v Scottish Sunday Express
2263 Request for review
2196 0D1984- A woman v Mail Onling/metro.co.ulk
21/01985-
21
7230 01986-21 A woman v The Daily Telegraph
2269 Request for review
2241 02739-21 Matinves v Mail Online
2247 04355-21 Allmaon v Iverpoolecho.co.uk
2251 02925-21 A woman v Meatro
2258 04588-21 Various v The Times
2265 04489-21 Symmends v Swindon Advertiser
2267 05769-21 Lewis v essexlive.news
2274 Request for review
2282 Request for review
2254 03134-21 Price v Hereford Times
2255 04932-21 Vanous v Daily Express
2285 Request for review




	Present          Lord Edward Faulks (Chairman)
	Nazir Afzal (remotely)
	Andrew Brennan
	David Hutton
	Helyn Mensah (remotely)
	Asmita Naik
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Miranda Winram (remotely)
	In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive
	Michelle Kuhler, PA and minute taker (remotely)
	Robert Morrison, Head of Complaints
	Also present:  Members of the Executive:
	Elizabeth Cobbe (remotely)
	Rosemary Douce (remotely)
	Alice Gould
	Sebastian Harwood
	Emily Houlston-Jones
	Natalie Johnson
	Tonia Milton (remotely)
	Molly Richards
	Martha Rowe
	Observers:            Tristan Davies, Complaint Committee member (remotely)
	Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee (remotely)

