
 

Paper No. 2200 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 20 April at 10.30am  

Via Video Conference Call 
 

Present          Lord Edward Faulks (Chairman) 
   Nazir Afzal (Items 1 to 9) 
   Andrew Brennan 
   David Hutton 

Alastair Machray 
Helyn Mensah  
Asmita Naik 
Mark Payton 
Andrew Pettie (Items 7 to 15) 
Peter Wright     

 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Lauren Sloan, Head of Complaints 

    
 

Also present:  Members of the Executive:  
 

Elizabeth Cobbe 
Jane Debois 
Rosemary Douce 
Alice Gould 
Sebastian Harwood 
Emily Houlston-Jones 
Natalie Johnson 
Martha Rowe 
Sean Sutherland 
 

 
 

 
Observers:          Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
            
            

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Janette Harkness and Miranda Winram.  
The Chairman welcomed Jonathan Grun and Martin Trepte as observers. He also 
welcomed Alastair Machray to his first Complaints Committee meeting. 

 
2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations of interest received. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 2 March. 
 

4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 

 
5.      Update by the Chairman – oral  

 
The Chairman noted that this was Lauren Sloan’s last Committee meeting as Head 
of Complaints before her departure in May. He noted that all at IPSO were very 
sorry to see her go and gave a huge thank you on behalf of all staff and Committee 
members for her skilful contributions to IPSO over the past four years. 
 
IPSO had been looking for a replacement for Head of Complaints and hoped to 
have the replacement appointed very shortly. 
 

6. Complaints update by Head of Complaints 
 
The Head of Complaints noted that recent complaints traffic had been fairly quiet. 
She noted that an interesting Clause 16 (Payment to criminals) complaint would 
be coming to the Committee in the future. 
 

7. Complaint 00474-21 A Woman v lep.co.uk 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
partly upheld, under Clause 7 (Children in sex cases). A copy of the ruling appears 
in Appendix A. 
 
 

8. Complaint 10506-20 Russian Direct Investment Fund v The Times 
 
The Committee discussed the complaint and agreed to confirm its decision in 
correspondence.  
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

9. Complaint 29252-20 Coulson v blackpoolgazette.co.uk 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix B. 

 
10. Complaint 11343-20/11344-20 A man v mirror.co.uk/express.co.uk 

 
The Committee discussed the complaint and agreed to finalise its decision in 
correspondence.  

 
11. Complaint  28280-20 A man v Isle of Wight County Press 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix C. 

 
 

12. Complaint 11891-20 Islamic Human Rights Commission v thejc.com 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
no be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix D. 
 

 
13.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

     The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E. 
 
      
14.       Any other business 

 
   There were no other business. 
 
15.      Date of next meeting  

 
     The date of the next meeting was confirmed as 25th May 2021. 
 
    The meeting ended at 1.40pm 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix A 

Decision of the Complaints Committee – 00474-21 A woman v lep.co.uk 

Summary of Complaint 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
lep.co.uk breached Clause 2 (Privacy), Clause 4 (Intrusion into grief and shock), 
Clause 6 (Children), Clause 7 (Children in sex cases), Clause 11 (Victims of sexual 
assault) of the Editors’ Code of Practice in an article published in January 2021. 

2. This decision is written in general terms, to avoid the inclusion of information 
which could identify a victim of sexual assault. 

3. The article reported on a court case in which the defendant pleaded guilty to 
sexually assaulting a child. It gave the age range of the child at the time of the 
abuse, and an indication as to when the abuse stopped. It contained information 
from the Victim Personal Statement of the child, and described the circumstances 
in which the assaults had taken place. The defendant was named in the article. 

4. The complainant said the article contained details which implied the relationship 
between the victim and the defendant in breach of Clause 7. She said that the 
information in the article was private, and that its publication was upsetting and 
an intrusion into the child’s privacy and grief and shock in breach of Clause 2 and 
Clause 4, respectively. The complainant also said that she was not aware that a 
Victim Personal Statement would be read in court, or that this could be published, 
which she also considered a breach of Clause 2. The complainant also said that 
the article breached Clause 6 as, whilst she was not in school at the time of 
publication due to lockdown restrictions, the child was very anxious about returning 
due to a fear of gossip and having been identified as the victim by the article. 

5. The publication did not accept a breach of the Code. It noted that the article 
did not name the victim, nor give the victim’s age, address, school, or describe the 
victim’s appearance or any distinguishing features. It said that the article did not 
give the location or timing of when the crimes took place, and said that it could 
have happened at any point during the defendant’s life or in a variety of 
circumstances. It said the article neither stated, nor alluded to, a relationship 
between the defendant and the victim. It noted that other information was read out 
in court and that it deliberately chose not to include this in the article in order not 
to identify the victim, or the victim’s relationship to the defendant. 

6. With regards to the complaint concerning privacy, the publication said that the 
Victim Personal Statement was read out in open court. The publication said such 
statements are an important part of the proceedings and can have a direct impact 
on the sentence imposed by the court. It noted that guidance makes clear that such 
statements may be reported in the media, and that the judge referred directly to 
the statement when sentencing the defendant. The publication also noted that 
there was further information from the proceedings that it did not include in the 



    Item                                  3 

article, but that the information it did choose to include was relevant in order to 
paint a picture of the defendant. The publication said that, therefore there was not 
a reasonable expectation of privacy over the information under complaint, and 
that it was in the public interest to publish it. 

7. The publication said it was important to understand the nature of the offences 
for which the defendant was convicted as the charges which the defendant faced 
covered a range of potential criminality. It said that therefore it was imperative to 
explain the evidence presented to the court in order to present a fair and accurate 
account of the proceedings as required by law, and that doing so did not intrude 
into the complainant’s grief and shock in breach of Clause 4. 

8. The publication recognised that both the impact of the offences and court 
proceedings would have been extremely traumatic for the victim, but as it did not 
accept that either the victim or the victim’s school were identified; it said Clause 6 
was not engaged. 

Relevant Code Provisions 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 

Clause 6 (Children)* 

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission of 
the school authorities. 



    Item                                  3 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues involving 
their own or another child’s welfare unless a custodial parent or similarly 
responsible adult consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is clearly 
in the child's interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as 
sole justification for publishing details of a child's private life. 

Clause 7 (Children in sex cases)* 

The press must not, even if legally free to do so, identify children under 16 who 
are victims or witnesses in cases involving sex offences. 

In any press report of a case involving a sexual offence against a child - 

i) The child must not be identified. 

ii) The adult may be identified.  

iii) The word "incest" must not be used where a child victim might be identified. 

iv) Care must be taken that nothing in the report implies the relationship between 
the accused and the child. 

Clause 11 (Victims of sexual assault) 

The press must not identify or publish material likely to lead to the identification of 
a victim of sexual assault unless there is adequate justification and they are legally 
free to do so. Journalists are entitled to make enquiries but must take care and 
exercise discretion to avoid the unjustified disclosure of the identity of a victim of 
sexual assault. 

*The Public Interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated 
to be in the public interest. 

1. The public interest includes, but is not confined to: 

Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 

Protecting public health or safety. 

Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual 
or organisation. 



    Item                                  3 

Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 
obligation to which they are subject. 

Disclosing a miscarriage of justice. 

Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 
impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 

Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 

3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 

4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 

5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 

Findings of the Committee 

9. It is a fundamental principle of open justice that court proceedings may be 
reported by the media in an open and transparent way. Nonetheless, the terms of 
Clause 7 impose strict constraints on court reporting of cases involving child victims 
of sexual offences in recognition of their exceptionally vulnerable position. 

10. The Committee recognised that the publication had taken steps to reduce the 
likelihood that the child would be identified as the victim of the assaults for which 
the defendant had been convicted.  However, Clause 7 (iv) imposes an obligation 
on a newspaper to take care that nothing in the report of proceedings implies the 
relationship between the defendant and the victim. The article had reported 
information heard in court regarding the circumstances in which the offences had 
taken place which the Committee considered was sufficient to imply the 
relationship between the defendant and the victim in breach of Clause 7. 

11. The Committee acknowledged that the publication of details taken from the 
Victim Personal Statement had caused the complainant and the child distress and 
expressed its sympathy. The statement had been read in open court during the 
course of the proceedings and, as a result, had been placed into the public 
domain. In circumstances where the child had not been identified in the article, 
publication of this information did not represent a breach of Clause 2 or Clause 4 
of the Code, separate to the issues already addressed under Clause 7. 



    Item                                  3 

12. The complaint under Clause 6 (Children) related to concerns that the child’s 
time at school might be affected in the future by the publication of the 
article.  Given that the child had not been identified in the article, publication did 
not amount to an unnecessary intrusion into the child’s time at school. There was 
no breach of Clause 6. 

Conclusion 

13. The complaint was upheld under Clause 7. 

Remedial Action Required 

14. Having upheld the complaint under Clause 7, the appropriate remedy was the 
publication of an adjudication. 

15. The Committee considered the placement of its adjudication. In exercising its 
powers to determine the nature, extent and placement of a remedy to a breach of 
the Code that it has established, the Committee will have regard to a number of 
factors including the seriousness of the breach, its placement within the article, and 
its prominence. The Committee is also obliged to act proportionately. 

16. The adjudication should be published on the newspaper’s website, with a link 
to the full adjudication (including the headline) appearing in the top 50% of stories 
on the publication’s website for 24 hours; it should then be archived in the usual 
way. The headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 
complaint, give the title of the newspaper and refer to the complaint’s subject 
matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 

17. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
lep.co.uk breached Clause 7 (Children in sex cases) of the Editors’ Code of Practice 
in an article published in 2021. Clause 7 of the Code requires that care must be 
taken that nothing in the report of legal proceedings implies the relationship 
between the accused and the child. IPSO upheld the complaint and has required 
lep.co.uk to publish this decision as a remedy to the breach. 

The article reported on a court case in which the defendant pleaded guilty to 
sexually assaulting a child. It contained information which described the 
circumstances in which the assaults had taken place, were reported and the 
impacts of the prosecution on the child. The defendant was named in the article. 

The complainant said that the article had contained details which had identified 
the relationship between the child and the defendant. 

The newspaper said that the details reported in the article were necessary in order 
to enable the public to understand the facts of the offence. It provided explanations 
as to why it did not believe that the details in the article were likely to contribute to 



    Item                                  3 

the identification of the victim, and said it had deliberately left out information 
which may have led to the identification of the victim, or their relationship with the 
defendant. 

The Committee recognised that the publication had taken steps to reduce the 
likelihood of the victim’s identification, but the article had reported information 
heard in court regarding the circumstances in which the offences had taken place 
which the Committee considered was sufficient to imply a relationship between the 
defendant and the victim.  The complaint was upheld as a breach of Clause 7. 

  

Date complaint received: 15/01/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 27/05/2021 

Independent Complaints Reviewer 

The publication complained to the Independent Complaints Reviewer about the 
process followed by IPSO in handling this complaint. The Independent Complaints 
Reviewer decided that the process was not flawed and did not uphold the request 
for review. 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



    Item                                  3 

Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee – 29252-20 A woman v 
blackpoolgazette.co.uk 

Summary of Complaint 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
blackpoolgazette.co.uk breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Staff member tests positive for coronavirus at 
Poulton school”, published on 26 November 2020. 

2. The online article reported that a class bubble at a named school had been told 
to self-isolate for 14 days after “a staff member in a Year One class” tested positive 
for Covid-19. The article stated that the headteacher had told parents a “member 
of [the] school community” had tested positive for the virus, noting that the school 
“had been very fortunate that this was the first time that it had to take the action 
of sending a class bubble home to self-isolate”. 

3. The article was also promoted on the publication’s Facebook page. It was 
shared with the same headline “Staff member tests positive for coronavirus at 
Poulton school”. It also shared an image showing the outside of the school, with a 
caption above reading: “A positive Covid-19 case at a Poulton primary school has 
been confirmed, prompting an infant class bubble to self-isolate.” 

4. The complainant said that the article, and the subsequent social media post, 
breached her right to privacy under Clause 2. Although she was not named in the 
article, she considered that she was identifiable as the staff member who had 
tested positive for Covid-19. The result of her test had not been common 
knowledge within the school community before the article’s publication and the 
letter issued by the headteacher to parents had not mentioned that the affected 
individual was a member of staff, but rather a “member of the school community”. 
She said the newspaper’s decision to refer to her as “a staff member in a Year one 
class” rendered her identifiable to those within the school community and beyond: 
there were only two members of staff for Year One and given that she was absent 
from work prior to receiving her test results, it would be clear which staff member 
was being referred to. She said this had been confirmed in subsequent 
conversations with parents at the school, who suggested they had been unaware 
of who had tested positive until they read the article. Furthermore, the complainant 
said she had been identified as the subject of the article by a neighbour, who was 
unconnected to the school. This had caused her further distress whilst she was 
dealing with the long-term effects of the virus. She added that the article made it 
more difficult for her to return to school, feeling stigmatised by the ordeal. 

5. The complainant expressed further concern that the journalist who had written 
the piece was a parent at the school. The complainant felt this had influenced the 



    Item                                  3 

newspaper’s decision, particularly when it had not reported on similar incidents at 
other schools in the area in the same way. 

6. The newspaper did not accept that the article, or Facebook post, constituted a 
breach of the Code. While it accepted that the article could identify the 
complainant to members of the school’s community, it said that it was a “widely 
held understanding” within this community prior to the publication of the article 
that the complainant had received a positive test result, as her class had been sent 
home and placed in isolation. It added that the journalist who had written the story 
had children at the school, said that the positive case, and their identity, was the 
“only topic of conversation amongst parents” prior to the article’s publication. The 
newspaper did not accept that the complainant could be identified by those in the 
wider community, given that it did not name her or provide further details about 
her. It suggested that an “intimate knowledge” of the school was required to 
deduce who the specific staff member who tested positive for Covid-19 was. 

7. The publication accepted that the official communication from the school’s 
headteacher to parents referred to a “member of the school community” and did 
not specify whether the individual who had tested positive for Covid-19 was a pupil 
or member of staff. However, it argued that this communication still left a 
“shadow” of rumour and supposition amongst parents at the school. 

8. The publication further argued that there was a clear public interest in the 
reporting of Covid-19 cases, particularly in educational settings in order to protect 
vulnerable members of society. It added that the newspaper had a responsibility 
to inform the community during a public health emergency of the risk of wider 
infection, what actions had been taken to mitigate against this and where the 
potential risk came from and which children may have been potentially exposed 
to the risk. 

9. Notwithstanding this, within 24 hours of the article’s publication, after being 
contacted by the complainant, in a gesture of goodwill, the newspaper amended 
the online article and removed it from its Facebook page. The updated version of 
the article reflected the headteacher’s statement, referring to “a member of the 
school community” rather than a “staff member” in a Year One class. 

10. During IPSOs investigation, the newspaper apologised for the distress caused 
and said that the concerns raised by the complainant had prompted it to reflect 
upon and consequently revise its approach to the reporting of positive Covid-19 
cases. It stated that reporters were now required to contact employers in such 
circumstances prior to publication. 

 

 

Relevant Code Provisions 



    Item                                  3 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

*The Public Interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated 
to be in the public interest. The public interest includes, but is not confined to: 

 Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
 Protecting public health or safety. 
 Protecting the public from being misled by an action or statement of an 

individual or organisation. 
 Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with 

any obligation to which they are subject. 
 Disclosing a miscarriage of justice. 
 Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases 

of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
 Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

There is a public interest in freedom of expression itself. 

The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 

Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 

Findings of the Committee 

11. The complainant said that the publication had published her private medical 
information without consent, and that she had been identified as the subject of the 
article by people in her community. The publication denied any breach of the 
Code; it said she was not identifiable as the person concerned, and in any case 
people within the school community were already aware of her identity as the 
person with Covid. Furthermore, the publication argued that there was a public 



    Item                                  3 

interest in reporting the information to reduce the risk of onward transmission. The 
questions for the Committee to consider were: whether the complainant was 
identifiable from the information contained in the article; whether the complainant 
had a reasonable expectation of privacy in respect of her diagnosis with Covid-
19; and whether, if the complainant did have a reasonable expectation of privacy, 
the publication of the information could nonetheless be justified in the public 
interest. 

12. The Committee found that the article included sufficient information to identify 
the complainant as the recipient of the positive test result. It identified the school, 
the year group and the fact she was a staff member; only two individuals could 
meet this description. Coupled with the complainant’s absence from school, this 
was sufficient to identify her to people who already had some knowledge of her 
role within the local community. 

13. The question of whether an individual has contracted Covid-19 is clearly a 
matter relating to their health, and therefore was information in respect of which 
the complainant had a reasonable expectation of privacy. This had to be balanced, 
however, with the public health considerations which arise from a pandemic, and 
the role a local newspaper plays in protecting the health of the wider community. 

14. The Committee noted that the school had informed parents of the existence of 
a positive Covid-19 case within the school community, and had outlined the steps 
it had taken to address this; it had not considered the inclusion of further 
information about the identity of the complainant necessary in order to discharge 
its duty to protect the health of the wider school community. The publication was 
entitled to make its own assessment about what was in the public interest.  In the 
view of the Committee, however, the publication had not provided sufficient 
justification for its decision to include additional information about the 
complainant’s role in the school by which she could be identified, given the steps 
that had been taken by the school to address the potential risks.  The 
complainant’s positive Covid test result was medical information, and she had a 
reasonable expectation that it would remain private. The publication of this 
information without her consent breached Clause 2 of the Code. 

Conclusion 

15. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 

16. Having upheld the complaint, the Committee considered the remedial action 
that should be required. Given the nature of the breach, the appropriate remedial 
action was the publication of an upheld adjudication. The headline of the 
adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its 
subject matter; it must be agreed in advance. This should be published on the 
newspaper’s website and Facebook page, with a link to the full adjudication 



    Item                                  3 

appearing on the newspaper’s homepage for 24 hours; it should then be archived 
in the usual way. 

17. The terms of the adjudication are as follows: 

Following an article published on 26 November 2020 headlined “Staff member 
tests positive for coronavirus at Poulton school”, a woman complained to the 
Independent Press Standards Organisation (IPSO) that blackpoolgazette.co.uk 
had intruded into her privacy in breach of Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code 
of Practice.  IPSO upheld the complaint and has required blackpoolgazette.co.uk 
to publish this decision as a remedy to the breach. 

The online article, which was also shared on social media, reported that a class 
bubble at a named school had been told to self-isolate for 14 days after “a staff 
member in a Year One class” tested positive for Covid-19. 

Whilst the article did not name the complainant, she considered herself to be 
readily identifiable from the information included within it, both to members of the 
school community and the wider community. She said that the article went further 
than the statement issued by the headteacher of the school which stated that “a 
member of the school community” had tested positive for Covid-19. She believed 
that this amounted to an intrusion into her private life as she had a reasonable 
expectation of privacy over the state of her health, in breach of Clause 2.   

The newspaper denied that the article intruded into the complainant’s privacy. It 
disagreed that she could be identified by those outside the school’s community. In 
addition, the publication cited a clear public interest in reporting on positive Covid-
19 cases to its readers and alerting them to potential risks. 

The Committee found the article included sufficient information to identify the 
complainant as the recipient of the positive test result. This was medical 
information relating to the complainant’s health in respect of which she had a 
reasonable expectation of privacy. Nonetheless, the Committees recognised that 
this had to be balanced with the public health considerations arising from a global 
pandemic of a highly infectious virus. Whilst the newspaper was entitled to make 
its own assessment about what was in the public interest, the Committee found 
that the newspaper had not provided sufficient justification for its decision to 
include additional information about the complainant’s role in the school by which 
she could be identified. In the view of the Committee, the article amounted to an 
intrusion into the complainant’s private life by publishing, without consent, private 
medical information.  There was a breach of Clause 2 of the Editors’ Code. 

Date complaint received: 28/11/2020 

Date complaint concluded by IPSO: 18/05/2021 

 



    Item                                  3 

 
 
 
Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee 28280-20 A man v Isle of Wight County 
Press 

Summary of Complaint 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Isle of Wight County Press breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and 
Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “SOLD 
FOR SEX AND ABUSED BY HUSBAND / Living a hell at home”, published on 25 
September 2020. 

2. The article was an account of a woman described as a “survivor of horrendous 
domestic abuse”. The article was referenced on the front page with the banner 
“SOLD FOR SEX AND ABUSED BY HUSBAND”. The article explained that the 
woman had “told the County Press” that her husband was an abuser and had told 
her story through a “chilling poem”, which accompanied the article. She had also 
been given a pseudonym in the article. The article reported that the woman’s 
husband, who she had since left, had abused her and had “sold his wife for sex, 
tracked her movements via her phone and timed her when she was permitted to 
go out.” The article also reported he had opened the results of a medical test and 
lied about its contents. It also said that the police and courts had sided with the 
husband over the woman. The article described her husband as a “man in a 
position of high power and considerable finances”. Neither the wife, husband nor 
children were named or photographed in the article. 

3. The article also contained multiple quotes directly attributed to the woman. She 
said that she had “learnt that I've been through coercive control, sexual coercion, 
rape, GBH, grooming, exploitation, trafficking and imprisonment.“ She said that 
her husband had power over her in her workplace, had groomed her and “opened 
up seven bank accounts in my name without my knowledge, which he loaded up 
with hundreds of thousands of pounds, and cleared them the day I left”. She said 
that she had now started high-intensity complex PTSD therapy with the NHS, 
moved out and had started a new hobby. The article included biographical details 
about the husband and wife as well as information regarding their conduct and 
behaviours. The article was followed by the poem written by the woman, which 
described the abuse she said she had experienced, and one line used a pet name 
unique to this woman/family. 

4. The article also appeared online under the headline “Isle of Wight woman 
speaks of domestic abuse horror”, in substantially the same format. 



    Item                                  3 

5. The complainant, who said he was the husband of the woman in the article, 
was complaining on his and his children’s behalf. He said that the article was 
inaccurate in breach of Clause 1. He said that he had not abused his wife, and 
provided copies of notifications of “no further action” letters received from the 
police, after the police had investigated the allegations by his wife. He also 
provided notes from a child protection conference which repeated that many of 
the claims his wife made were considered to be false. He also said that her social 
media posts showed that she did go out with friends during their period together. 
He said that it was inaccurate to state that he had opened her mail or lied about 
her health to her, and had opened bank accounts in her name. He further stated 
that both social services and the police had found her work was not threatened 
due to him. He also said it was inaccurate to report that he had sold his wife for 
sex, and that this allegation had not been made previously, or been reported to 
the police. 

6. The complainant said it was misleading to report that the police and courts 
“took his side” when he received residency of the children, as there had been 
thorough investigations by both the police and social services that found that there 
was not enough evidence to prosecute him and concluded that his children should 
be returned to his custody. He also said it was inaccurate to report that the woman 
was receiving treatment for PTSD through the NHS, as he had seen her medical 
records during the court case. 

7. The complainant said that the article also breached his right to privacy under 
Clause 2. He said that both he and his children were identifiable from the 
information published in the article, as it accurately described certain biographical 
details about him, his wife, the recent changes to their domestic circumstances, 
and other information relating to their conduct and behaviour. The complainant 
said that the effect of this was exacerbated as he lives in a small town on the Isle 
of Wight. 

8. The complainant said that the article had also intruded into his children’s time 
at school in breach of Clause 6. He said that his children were being monitored 
by social services and their teachers. He noted that the allegations in the article 
had been repeated to one of his children at school. He said that his other children 
had received comments and questions at school, and that one of his children had 
said that friends’ parents do not allow their children to come to his home. 

9. The publication did not accept a breach of the Code, but deleted the article 
upon receipt of the complaint as a gesture of goodwill. It said the woman in the 
article had sent the newspaper her poem, at which point a journalist with previous 
experience of speaking to victims of domestic abuse, spoke at length with the 
woman. The journalist said that the experiences of the woman matched what she 
had previously written about domestic abuse victims, in that their partners were 
not convicted of crimes and the victims are often not believed. The woman said 
she was speaking to an abuse support group and the NHS. The newspaper 
emailed the abuse support group, and after receiving no response followed up 
with a phone call, but was unable to speak to the woman’s councillor – it assumed 



    Item                                  3 

this was due to reasons of confidentiality. The woman had also written a very 
detailed blog of her experiences which she shared with the newspaper, and the 
information contained within the blog corresponded to what she had said during 
the interview. 

10. The publication said that prior to writing the article it had been aware that the 
police and courts had sided with the woman’s husband – indeed, this was the 
angle of the story. The publication said it knew that the husband would have 
denied the allegations. It said that the woman felt she had no power, and that the 
article and her poem was a way of her having a voice and expressing her opinion. 
The publication said that it was very difficult to “prove” deeply personal domestic 
situations, and that it was important for victims, even where the police or courts 
had not found in their favour, to be able to tell their story. It said it made sure to 
anonymise the article on this basis. 

11. The publication also said that the article was not presented as a straightforward 
news article, and that it was framed as a first-person narrative. It said it was framed 
from the outset as “her story” and, in addition to the multitude of quotes, the poem 
was framed as “she told the County Press”. It said that readers would understand 
that the article was being told from the woman’s side and was only one version of 
events. It also made sure to state that both the police and courts had taken the 
husband’s side. 

12. The publication did not accept that the complainant was identified by anyone 
outside of the people with whom he had already discussed the events. The 
publication said it had taken care to remove any information which could identify 
him to a larger audience, such as the town they lived in, the number of children 
they had, and it had changed the woman’s name. It also said it had amended 
lines in the poem which specified the duration of the marriage and had named a 
specific location. 

13. The publication said the information that was included within the article could 
not identify a specific person. It said that some of the information the complainant 
said identified him was not mentioned in the article. It also noted that, as the town 
was not specified, the article could relate to anyone within the Isle of Wight’s 
population of 140,000 people. The publication also said that the complainant did 
not have a high public profile and his name was not widely known. It said that, 
therefore, writing that the man was in a position of power and had considerable 
finances did not identify him. It said that the pet term in the poem would not be 
known to anyone not close enough with his wife to know the circumstances 
described and that the conduct and behaviours described could be true of many 
people. 

14. The publication also stated that the complainant had set up a fake social media 
account and that a relative of the complainant had also posted comments under 
her own name on the publication’s website, referring to her familial relationship 
to the complainant. The publication said this could have led to the identification of 
the complainant, rather than the anonymised article itself. It said no one had 



    Item                                  3 

contacted it identifying him, and that it had not been asked to remove it by the 
police, courts, or social workers. 

15. The publication said that as the children could not be identified in the article, 
there was no breach of Clause 6. It also noted that as some of the complainant’s 
children were six and under, they would be unaware of the article, and noted that 
a document provided by the complainant said that they may become aware of it 
in the future. It said that any comments from other pupils could not be 
demonstrated to have resulted from the article as opposed to other sources. 

16. The complainant accepted that he had created a fake social media profile and 
that a family member had commented on the article, but stated that he had been 
identified multiple times prior to these comments by people who were not aware 
of the details of his case. 

Relevant Clause Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for private and family life, home, physical and 
mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 6 (Children)* 



    Item                                  3 

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission of 
the school authorities. 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues involving 
their own or another child’s welfare unless a custodial parent or similarly 
responsible adult consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is clearly 
in the child's interest. 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as 
sole justification for publishing details of a child's private life. 

The Public Interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated 
to be in the public interest. 

1. The public interest includes, but is not confined to: 

  Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
  Protecting public health or safety. 
 Protecting the public from being misled by an action or statement of an 

individual or organisation. 
 Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with 

any obligation to which they are subject. 
 Disclosing a miscarriage of justice. 
 Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases 

of impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
 Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 

3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will become so. 

4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 

5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 



    Item                                  3 

Findings of the Committee 

17. The Committee made clear that it is of significant public interest for the press 
to be able to report on domestic abuse. It noted that IPSO is not in a position to 
make a ruling over whether either parties’ allegations were accurate, and that its 
role was to find whether the publication breached the Editors’ Code. In such 
sensitive and personal cases, the press has a responsibility to ensure that it is 
reporting in a responsible and accurate way, and to balance the rights of all 
individuals involved. 

18. The publication accepted that the complainant was the man referred to in the 
article, but said that it was impossible to prove allegations as personal as those 
relating to domestic issues, and so it had anonymised the article in order to be 
able to tell the woman’s story. It also said it had taken care to portray the story as 
being from the woman’s point of view and had made clear that the police and 
courts had found in her husband’s favour. However, the publication retained an 
obligation to ensure that it took care over the accuracy of published claims, and 
to distinguish claims from established facts. 

19. While some aspects of the woman’s account in the article were clearly 
attributed to her as claims, the article had stated as fact that the complainant’s 
wife was a “survivor of horrendous domestic abuse”, that her husband had sold 
her for sex, tracked her movements, timed when she was permitted to go out and 
lied to her about the contents of a private medical letter. These were extremely 
serious claims of behaviour, some of which would amount to criminal conduct. 
The publication accepted that its sole source of information was the woman 
herself; it had attempted to speak to her counsellor but had been unable to do so. 
It had not taken other steps, such as contacting the complainant or any official 
source, to test the allegations. Given the nature of the allegations and the limited 
steps that the publication had taken, the Committee found that their presentation 
in this form represented a failure to take care over the accuracy of the article and 
was a breach of Clause 1(i). The accusations were very serious and damaging to 
the complainant and were therefore significant and required clarification. The 
publication had offered a right to reply to the complainant, but this did not meet 
the  requirements of Clause 1(ii).  There was therefore a further breach of Clause 
1(ii). 

20. The article also contained several claims which had been made by the 
complainant’s wife and which were presented as direct quotes from her. They were 
clearly distinguished as the comments of his wife, and not as established fact, and 
the publication of these claims did not breach Clause 1. 

21. The complainant had noted a number of biographical details and information 
relating to the conduct and behaviour of both him and his wife that he said could 
make him identifiable as the husband. The Committee considered that the extent 
of biographical information contained in the article reduced the possible pool of 
families this article could relate to. The article also gave details about the his wife’s 
behaviours and conduct that had the potential to identify the family within the local 



    Item                                  3 

community. When taken together, these personal and biographical details about 
the complainant had the clear potential to identify the complainant and his 
children as the subjects of the article, and the complainant as the subject of the 
allegations. The Committee found that the allegations against the complainant 
related his family life, in respect of which he had a reasonable expectation of 
privacy. Clause 2 was therefore engaged. 

22. The Committee then considered whether the publication of this information 
was justified in the public interest. The Committee recognised the importance of 
the right of freedom of expression generally, and specifically noted the public 
interest in reporting on matters of significant public interest, such as domestic 
abuse. The Committee noted, further, the importance of balancing the right of 
individuals to give an account of their experiences with the rights of individuals 
who may challenge that account. The publication had recognised that the 
woman’s account could be given without infringing the rights of the husband and 
children; indeed, it sought to do so by anonymising the woman.  However, in this 
instance, the article contained extensive information about the complainant and 
his children and their family life, which made them identifiable as the subject of 
the article.  The information about him and the children, including the disputed 
allegations, was plainly information about their private lives in respect of which 
they had a reasonable expectation of privacy and its publication was an unjustified 
intrusion in breach of Clause 2. 

23. The relevant part of the Editors’ Code relating to the complainant’s children 
was Clause 6(i) which states that all pupils should be free to complete their time at 
school without unnecessary intrusion. The complainant had stated that his children 
had faced problems at school after the publication of the article, where allegations 
about their father had been repeated to them.  Publication of the article, in 
circumstances where the children were identifiable, represented an unnecessary 
intrusion into their time at school. As the publication had not identified an 
exceptional public interest there was a breach of Clause 6. 

Conclusions 

24. The complaint was upheld under Clause 1, Clause 2 and Clause 6. 

Remedial action required 

25. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required. In circumstances where the Committee had established a 
breach of Clause 1, Clause 2, and Clause 6, the appropriate remedial action was 
an adjudication. 

26. The Committee considered the placement of the adjudication. The print article 
had featured on page 3, with a banner referencing the article on the front page. 
The Committee therefore required that the adjudication should be published on 
page 3 or further forward in the newspaper, with a reference to the adjudication 
on the front page.  The headline to the adjudication should make clear that IPSO 



    Item                                  3 

has upheld the complaint, reference the title of the newspaper and refer to the 
complaint’s subject matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 

27. The adjudication should also be published online, with a link to this 
adjudication (including the headline) being published on the top 50% of the 
publication’s homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual way. 
The headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 
complaint, give the title of the publication and refer to the complaint’s subject 
matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 

28. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Following an article published on 25 September 2020 headlined "SOLD FOR SEX 
AND ABUSED BY HUSBAND / Living a hell at home”, a man complained to the 
Independent Press Standards Organisation that the newspaper had breached 
Clause 1 (Accuracy), Clause 2 Privacy and Clause 6 (Children) of the Editors' Code 
of Practice. IPSO upheld this complaint and has required the Isle of Wight County 
Press to publish this decision as a remedy to the breach. 

The article was an account of a woman described as a “survivor of horrendous 
domestic abuse”. The article was referenced on the front page with the banner 
“SOLD FOR SEX AND ABUSED BY HUSBAND” advertising the article on the front 
page of the newspaper. The article explained that the woman had “told the County 
Press” that her husband was an abuser and had told her story through a “chilling 
poem”, which accompanied the article. The article reported that the woman’s 
husband, who she had since left, had abused her and had “sold his wife for sex, 
tracked her movements via her phone and timed her when she was permitted to 
go out.” The article also reported he had opened medical letters and lied about 
their content. It said that the police and courts had sided with her husband and he 
had acquired residency of the children. The article contained biographical details 
about the man and his wife, as well as references to their conduct and behaviour. 

The complainant, who said he was the husband of the woman in the article, was 
complaining on his and his children’s behalf. He said that the article was 
inaccurate in breach of Clause 1. He said that he had not abused his wife, and 
provided notifications of no further action from the police. He also provided notes 
from a child protection conference which repeated that many of the claims his wife 
had made were considered to be false. He also said that her social media showed 
that she did go out with friends during their period together. He said that it was 
inaccurate to state that he had opened her medical test results, and that she had 
lied about suffering from a serious illness. The complainant said that both social 
services and the police had found that her work was not affected by him. He also 
said that whilst there had been bank accounts which were opened in his wife’s 
name and then emptied, this had been done so by his wife, and not by him. He 
also said it was inaccurate to report that he had sold his wife for sex, and that this 
allegation had not been made previously, or been reported to the police. The 
complainant said that whilst he was not named in the article, the biographical 
details about him and his wife, as well as references to their conduct and behaviour 



    Item                                  3 

made him identifiable. He also said that his children had faced problems at school 
since the publication of the article, including allegations from the article being 
repeated to his children at school. 

IPSO made clear that domestic abuse is an important and sensitive issue of 
significant public interest. The press plays a critical role in highlighting such issues, 
however, when doing so the press has a responsibility to ensure that it is reporting 
in a responsible and accurate way and to balance the rights of all individuals 
involved. IPSO was not making a finding on the accuracy of the allegations, but 
whether there had been a breach of the Editors’ Code. 

IPSO found that the article had stated as fact that the complainant’s wife was a 
“survivor of horrendous domestic abuse”, that her husband had sold her for sex, 
tracked her movements, timed when she was permitted to go out and had lied 
about medical information relating to her after he had opened a letter addressed 
to her. 

IPSO found that where the publication had failed to demonstrate how it had taken 
care not to publish inaccurate information there was a breach of Clause 1. 

IPSO also considered that the biographical details and information relating to the 
conduct and behaviour of both him and his wife rendered the complainant 
identifiable as the husband in the article. The Committee found that the allegations 
against the complainant related his family life, in respect of which he had a 
reasonable expectation of privacy and the information was not justified nor in the 
public interest. There was a breach of Clause 2. 

IPSO had found that the complainant was identifiable in the article, and his 
children had faced problems at school after the publication of the article, where 
allegations about their father had been repeated to them. The allegations related 
to serious, intimate and inaccurate allegations and amounted to an intrusion into 
their time at school. Publication of the article, in circumstances where the children 
were identifiable, represented an unnecessary intrusion into their time at school, 
and there was a breach of Clause 6. 

Date complaint received: 28/09/2020 

Date complaint concluded by IPSO: 10/06/2021 

 
 
 
  



    Item                                  3 

Appendix D 
 

Decision of the Complaints Committee – 11891-20 Islamic Human Rights 
Commission v thejc.com 

Summary of Complaint 

1. Islamic Human Rights Commission complained to the Independent Press 
Standards Organisation that thejc.com breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 
12 (Discrimination) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 
“Government lawyer joined rally featuring call for removal of Jews from Israel”, 
published on 27 May 2020. 

2. The complaint was made on the complainant’s own behalf and own behalf of 
Nazim Ali and Imam Muhammed al-Asi, with their consent. The article reported 
on an annual Al Quds Day rally, which in 2020 was held online. It said that 
previously “The JC has reported on how past Al Quds Day marches witnessed calls 
for extreme violence against Israel”. The article described who was present and 
spoke at the rally, as well as containing a quote from a “campaigner against 
antisemitism” which stated “I don’t think anybody should associate with a toxic 
event like this. It is beyond understanding how someone who works for the 
Government Legal Department can possibly justify her appearance when the event 
is clearly linked to the violent and radical Islamist ideologies of the ayatollahs in 
Iran.’’ The article also referred to how “In June 2017, Nazim Ali faced a police 
investigation after he was filmed suggesting Zionists were responsible for the 
Grenfell Towers fire tragedy in West London. After consideration, the Crown 
Prosecution Service decided not to prosecute.” The article also contained a 
quotation from Imam Muhammad al-Asi which stated "There are certainly some 
of the Jewish faith who have the freedom to settle in the Holy Land. But there are 
definitely many more others who don't have the right to be there. So our concern 
in the future should be on trying to figure out those of the Jewish faith who have 
been hijacked by Zionism and sort them out from the Zionist culprits and war 
criminals that have to be defeated, and have to withdraw by force because that is 
the only option left for them by their own choice. Begin to speak about who can 
stay in Palestine.” 

3. The complainant, one of the groups who organised the rally, said that the article 
was inaccurate in breach of Clause 1. It noted that the rally took place every year 
for almost 40 years and that it took place online this year. It refuted that 
participants at the event had called “for extreme violence against Israel”. 

4. The complainant also said that referring to the police investigation of Nazim 
Ali’s comments regarding the Grenfell Towers tragedy were not relevant to the 
story or the calls for extreme violence. It also said that to omit to refer to a third 
party campaigning group was misleading as the campaign had lobbied for the 



    Item                                  3 

prosecution and attempted to prosecute Mr Ali privately, as well as judicially review 
the decision not to prosecute. 

5. The complainant also said it was inaccurate to characterise a quote as being 
given by a “campaigner against antisemitism” as the person who gave the quote 
was controversial and a columnist for the newspaper. 

6. The complainant said that the quote from Imam Muhammed al-Asi was 
misleading as it wasn’t reproduced within its full context. It said that the full speech 
discussed the rights of Jews including Zionists to settle in and stay in the Holy Land, 
and his comments about “war criminals” were very specific and related to self-
defence. 

7. The complainant said that the article had failed to give them an opportunity to 
reply to their claims in breach of Clause 1. 

8. The complainant also said that the article was discriminatory in breach of Clause 
12 as it felt that the complainant as a corporate body, and also Nazim Ali and 
Imam al-Asi, who they were representing, were discriminated against by the article. 
It said that their religious affiliation and the ethnic affiliations of some of its 
members had been highlighted pejoratively. It said the use of the words “extreme” 
and “violence” were pejorative. 

9. During IPSO’s investigation the publication failed to respond within IPSO’s time 
frame. The delay was reported to IPSO’s Standards Department, and when the 
publication still failed to respond within the time limit set by IPSO the matter was 
proceeded to the Complaints Committee without the benefit of the publication’s 
full response. 

10. The publication did not accept a breach of the Code. The publication failed to 
supply any articles where the JC had previously reported on “calls for extreme 
violence against Israel”. It said Hezbollah flags had been raised and chants of 
“death to Israel” had been heard, but provided no evidence of this. It did supply a 
video, which it said showed the head of the complainant’s organisation calling for 
“Jihad in Palestine like in Syria” and members of the crowd cheering this. The 
video supplied by the publication did not contain this quote. It started part way 
through the head of the complainant’s organisation’s speech and showed him 
saying that people from around the world who had left “to go and do Jihad in 
Syria. What about Jihad in Palestine?”. It also stated that in 2012 the head of the 
complainant’s organisation had been filmed calling to the crowd: “Let’s get rid of 
the greatest oppressors in the region, the Zionists, then all our other problems will 
be resolved, one by one.” It did not provide the video of this. The publication also 
said that an Iranian State television interview the head of the complainant had said 
“it is” when asked if resistance was the message of the Al-Quds Day march. It did 
not provide the video of this. 

 



    Item                                  3 

11. The publication said that the publication of information relating to the police 
investigation of Nazim Ali’s comments regarding the Grenfell Towers tragedy and 
the omission of referring to the campaigning group was not a breach of the Code. 

12. The publication said that the person described as a “campaigner against 
antisemitism” had investigated concerns about antisemitism in his blog, and 
therefore it was not inaccurate to describe him as a “campaigner against 
antisemitism”. It also said the person had wrote three or four articles for the 
publication, and that they were entitled to use his comments without having to 
declare this. It described the man as an expert and that he was an appropriate 
source. 

13. The publication said that Imam Muhammed al-Asi’s quotations had not been 
published selectively or in a way that was misleading. It also said that the 
complainant had made similar comments, such as in an article he wrote for 
another website and during two speeches at an American university. It said that 
clips of these speeches had been published by a project which investigated racism. 

14. The publication said that it had approached the government lawyer referred 
to in the headline and the Government Legal Department for comment. 

15. The complainant said that the quotes provided by the publication were either 
cropped to the point of distorting their meaning, or in many cases did not exist. It 
said that the video supplied by the publication had clearly been edited and 
cropped mid-sentence. It supplied a full version of the speech which included the 
full quote “You know, people are rushing in large numbers from Britain, from 
Europe, from all around the world, from Arab countries, to go and do jihad in 
Syria. What about jihad in Palestine? [Cheers from crowd]. What even not a single 
one of them gone to fight for Palestine?” The complainant said this speech was 
criticising those who went to Syria to fight and to call out their hypocrisy, and not 
to say that there should be Jihad in Palestine. 

16. It provided a video of the head of the complainant’s organisation’s speech 
from 2012 and said the quote provided by the publication did not appear in it. It 
did acknowledge that in his speech of 2013 he said "We want people to stand up 
for the oppressed, and stand up for what is just. Let us get rid of the racist 
oppressors in the region, the Zionists, then all our other problems will be solved 
one by one." The complainant said that this was not a call for extreme violence 
against Israel, but a condemnation of those who were fighting in Syria as 
hypocrites. It also said it did not know what interview the publication was referring 
to as it had provided no evidence or even named the program. The complainant 
said that the project the publication had got the video clips of Imam Muhammed 
al-Asi speaking to universities in America came from a discredited study which had 
been criticised as being inaccurate, libellous, and inciting Islamaphobia and 
racism. 

Relevant Code Provisions 



    Item                                  3 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 12 (Discrimination) 

i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 

ii) Details of an individual's race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless 
genuinely relevant to the story. 

Findings of the Committee 

17. The Committee was very concerned that the publication had failed in its 
obligations to respond to IPSO within its set timelines. However, the publication 
had supplied a video of a past Al-Quds Day march in which a speaker had stated 
that people went “to go and do jihad in Syria” and then asked: “what about jihad 
in Palestine?” followed by cheers from the crowd. The video showed the same 
speaker saying: “what even not a single one of them gone to fight for Palestine?”. 
Whilst the Committee acknowledged that “jihad” has a multitude of meanings, the 
reference to “jihad” in the speech referred to travellers going to two locations that 
have been the site of armed conflict, Syria and Palestine. In this context, the 
Committee found that the publication was entitled to characterise this as “calls for 
extreme violence against Israel” in the article, which focused on the 2020 event. 
There was no breach of Clause 1 on this point. 

18. The Committee noted that whether information is of relevance to the article in 
general does not fall under Clause 1 unless the inclusion of the information is 
misleading. In this case, reporting that Nazim Ali had been investigated by the 
police was not misleading. The omission of the campaigning group was also not 
misleading when reporting the facts that a police investigation took place. There 
was no breach of Clause 1 on these points. 



    Item                                  3 

19. The person who had been described as a “campaigner against antisemitism” 
had multiple public campaigns against antisemitism, and therefore it was not 
misleading to characterise him in this way. In addition, when quoting from him, it 
was not a breach of Clause 1 to omit to mention that he was a controversial figure 
and that he had previously written for the publication. There was no breach of 
Clause 1 on this point. 

20. The article had quoted a large portion of a speech by Imam Muhammed al-
Asi. The complainant had not disputed the accuracy of the quote, and where a 
large portion of the quote was included in full this was not misleading. 

21. The right to reply is not a standalone requirement of the Code, but failing to 
contact a person or organisation for comment can lead to a failure to take care 
under Clause 1(i) where there are allegations in the article. In this case, the article 
did not contain unproven allegations against the Islamic Human Rights Centre 
directly and did not require a standalone correction. 

22. The Code makes clear that the protections of Clause 12 only apply to 
individuals, and therefore the Clause was not engaged with regards to the Islamic 
Human Rights Commission. With respect to the individual complainants, the 
Committee did not consider that an allegation of advocacy for “extreme violence” 
constituted a pejorative or prejudicial reference to either man’s race or religion. 
There was no breach of Clause 12 

Conclusions 

23. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

24. N/A 

  

Date complaint received: 15/07/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 16/06/2021 

 
 

 
 
 
 
  



    Item                                  3 

Appendix E 
 
 

Paper 
No. 

File Number Name v Publication 

1897 08138-
19/08755-
19 

Allison/North Ayrshire Council v irvinetimes.com 

1989 09479-20 Nulty v Daily Express 

1984 11372-20 Various v Telegraph.co.uk 

1991 02581-20 Tarman v mirror.co.uk 

1993 00996-20 Gibson v thesun.co.uk 

2006  Request for review 

2016  Request for review 

1994 00236-20 Sharp v Take a Break 

2003 08775-20 Bromley v The Spectator 

2032  Request for review 

2022 06731-20 Gilbert v The Northern Echo 

2037  Request for review 

2013 05094-20 Gething v The Sun 

2033 08136-20 Mitchison v express.co.uk 

2042  Request for review 

1985 02672-20 Parker v Mail Online 

1999 09788-20 Parker v liverpoolecho.co.uk 

2021 01257-20 Islamic Human Rights Commission v The Jewish Chronicle 

2051  Request for review 

2026 12131-20 Emmett v Daily Mirror 

2034 11861-20 Commuter Club Ltd v The Sunday Times 

2035 09798-20 Taylor v Sunday Mirror 

2036 12103-20 Smith v Mail Online 

2039 10490-20 Devlin v dailyrecord.co.uk 

2055  Request for review 

2028 11860-20 Bunglawala v express.co.uk 

2019 04851-20 Taylor v Sunday Life 

2062 12355-20 Coleman v The Spectator 

2078 12114-20 British Fur Trade Association v Daily Mirror 

2082 28442-20 Glenwright v dailyrecord.co.uk 

2090  Request for review 

1973 01721-20 Waine v Galloway News 

2041 09166-20 MacGregor v The Scotsman 

2085 28194-
20/28470-
20/28471-
20 

Alfa Travel v walesonline.co.uk/South Wales Echo/Western 
Mail 



    Item                                  3 

2091 26642-20 Talbot v The Sunday Telegraph 

2093  Request for review 

2060 15682-20 Bride v Milton Keynes Citizen 

2064 11845-20 Whitehead v Telegraph.co.uk 

2086 27701-20 Singh v Birmingham Mail 

2089 28437-20 Wimborne-Idrissi v thejc.com 

2094 25169-20 Mote Medical Practice v kentonline.co.uk 

2098  Request for review 

2111  Request for review 

2056 11011-20 Raja v thesun.co.uk 

2088 28014-20 Findlay v The Scottish Sun 

2100 27885-20 Sunderland v Daily Record 

2108 28636-20 Enright v The Times 

2116  Request for review 

 

 
                        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


