Reach PLC

Annual Statement to the Independent Press
Standards Organisation (IPSO)'

For the period

1January to 31 December 2020

"Pursuant to Regulation 43 and Annex A of the IPSO Regulations (The
Regulations: https://www.ipso.co.uk/media/1240/regulations.pdf) and
Clause 3.3.7 of the Scheme Membership Agreement (SMA:
https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreem
ent-2016-for-website.pdf)



Contents

1. FOTBWOIG. ..ottt sttt ettt sttt e be e bene s 2
2. OVEBIVIBW ...ttt sttt sttt et b et s e b e s bt neenie 2
3. RESPONSIDIE PEISON....cuiiiiiieieeee et 2
4, REACKH PLC ..ttt sttt ettt et sae s 3
4.1 Editorial Standards........coccveiiineinenieicee e 3
4.2  Complaints HandliNg ProCess ......coeieieieieieiresteesestete ettt 8
4.3 TraAINING PrOCESS...civiieiieiirteeierieeite sttt ste sttt st st e st sae et esbeesbesaesbesssessessaensessesnsessens 11
4.4 Reach's Record On ComMpPlianCe......ccucieiecieininiiinieieieesesese e 11
5. SCNEAUIE ..ttt sttt 26



1. Foreword

The reporting period covers 1 January to 31 December 2020 (“the Relevant Period”).

2. Overview

Reach PLC (Reach) is the largest news publisher in the UK.

Formerly known as Trinity Mirror PLC (Trinity Mirror), the company changed its name
following the acquisition of publishing assets of Northern & Shell Media Group Limited in
2018.

Trinity Mirror was formed in 1999 by the merger of Trinity PLC and Mirror Group PLC. In
November 2015, Trinity Mirror acquired Local World Ltd. Local World had been incorporated
on 7 January 2013 following the merger between Northcliffe Media and lliffe News and
Media.

The company integrated its editorial complaints handling, compliance and training protocols
for its newly acquired Northern and Shell titles from January 1 2019. As many procedures
and policies inherited from Trinity Mirror PLC are unchanged, much of the 2020 report
repeats the content of previous reports.

2.1 Publications & Editorial Content

During the Relevant Period, Reach published 11 National Newspapers, 172 Regional
Newspapers (with associated magazines, apps and supplements as applicable) and
56 websites. Some websites continued to merge into the “Live” brand during this
period. A full list of Reach’s publications for the Relevant Period is attached to this
document?.

3. Responsible Person?

Reach’s Responsible Person is Paul Mottram.

2See 5.1 Annex A
3 Pursuant to Clause 3.3.9 of the SMA
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website.pdf)



4. Reach

4.1 Editorial Standards*

The maintenance of high editorial standards is at the core of Reach’s business. All
editorial staff are contractually bound to adhere to the Editors’ Code of Practice (“the
Code”) by the terms of their employment. Furthermore, all agencies and freelancers,
who supply us with editorial material are required to comply with the Code.

As a mark of its commitment to the maintenance of such standards and to
acknowledge and address the difficulties that are presented in the everyday course of
fast-paced current events journalism, Reach’s (then Trinity Mirror’s) Board issued the
following Risk Appetite Statement to senior management in April 2015:

[Reach] has no appetite for behaviours, past or present, that constitute a
breach of IPSO’s Editors’ Code of Practice.

Reach has no appetite for behaviours or decisions that knowingly lead to the
publication of inaccurate, misleading or distorted information.

We are committed to doing business in accordance with IPSO's Editors' Code
of Practice. The Group recognises that protecting the rights of the individual
consistently comes into conflict with the public's right to know and
acknowledge that, as a consequence, we will have to make difficult
Jjudgements which are impossible to get right all of the time.

Reach has little appetite for errors or misjudgements in the normal course of
business, but as stated above, the Group recognises that the business of
publishing information — particularly when it is done quickly in the digital
environment - brings with it a level of risk that mistakes will occur. However,
the Group will continually seek improvements to its behaviours, processes and
systems in order to ensure that the risk of errors is mitigated and that the
correct judgements are made in balancing the rights of the individual and the
rights of the public to know.

4 Pursuant to Clause 3.3.1 to 3.3.3 of the SMA
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website.pdf)



Pre-publication Guidance from IPSO

We have had occasion to consult with IPSO and, historically, the PCC over
pre-publication guidance, primarily with “borderline” judgments involving the privacy
of photographs etc. We have also consulted over issues such as the updating of
stories with new information when there is an outstanding IPSO complaint.

IPSO Notices

Notices and warnings received from IPSO are distributed to the relevant editorial staff
as soon as possible together with legally privileged guidance, if appropriate.

Verification of Stories

Reach expects its staff to use their best endeavours to verify the stories that are put
forward for publication. Stories involving potentially contentious issues are reviewed
by the newsdesk and then legal/Code compliance advice is generally sought from the
legal department before publication. Code compliance issues are also considered on
our regional titles by Audience Directors and Editors if serious allegations are being
made. Furthermore, journalists are encouraged to seek comment from the subjects of
stories where appropriate.

Reach’s policy on provenance is as follows:
Provenance

Editorial executives on all our titles are reminded that it is their responsibility
to understand the provenance of material, both words and pictures, and to
satisfy themselves that it has been appropriately obtained.

Journalists have an obligation under IPSQO’s Editors' Code of Practice to
protect their sources, but we also have a duty to establish that the sources we
use are reliable. Protecting our journalists' sources and insisting on knowing
who our sources are, are not mutually exclusive.

Although they can delegate the authority where necessary, story
provenance is ultimately the responsibility of the Editor.

In this area the Company relies on its integrity, experience and
professionalism.

If there is an anonymous source, whether received internally or via an agency,
the Editor must take this into account when making their judgement on



whether to publish and in doing so must ask pertinent questions and seek
legal advice if necessary.

Although there may, in certain circumstances, be good reasons why the actual
identity of a source is not known to the Editor, uncertainty as to provenance
should in itself be a reason to question whether a story should be published.

It is usual journalistic practice to approach the subject matter of a story for
comment before publication if serious allegations are being made by a third
party. Further guidance is provided as stories are filtered through Content
Editors, and if appropriate, legal advice is sought and taken.

Trust Project

25 of Reach’s news websites were founder members of the Trust Project
[thetrustproject.org], which was launched in November 2017 as an international
initiative, having been set up from Santa Clara University. The project is supported by
Google, Facebook and Twitter, and has brought media organisations across Europe
and the Americas together to help readers make informed decisions about whether a
news story is credible, quality journalism they can trust. Its three main commitments
are “social responsibility, transparency and integrity”. Fellow launch partners include
the Washington Post, the Economist, the Globe and Mail, and La Stampa.

Each participating website carries the Trust Project Logo next to IPSO’s logo and
includes:

° a letter from the editor explaining each site’s coverage priorities,
campaigning record and editorial ethos.

° an extended “About Us” page setting out journalistic values, key
editors, ownership, funding, feedback and corrections and complaints
mechanisms

° more information about Reach’s writers, both on articles and on writer
profile pages, reached by clicking on names shown in red at the top of stories.

A Reach representative continues to work closely with the Trust Project team to
discuss and help agree international standards and frameworks as the project
continues to expand.



An example of the “Letter from the Editor” is set out below:

Letter from the Editor

BusinessLive is a new national digital brand from Reach, launched in 2019 -
and it's focused on news about businesses from across the regions.

We'll offer the best coverage of local business markets and of key business
sectors nationally, from manufacturing to property and everything in between.

BusinessLive will shine a spotlight on the entrepreneurs, the stars of the future
and the small firms that are the backbone of our economy.

We want to inspire business through trusted local and national content in
uncertain times. We'll give our readers the news and information they need to
do business locally and nationally. And we'll explain what's happening in the
business world, telling the stories behind the headlines.

We're giving our great local business content a national platform that's
inspiring, informed and inquisitive. And | hope you'll enjoy it.

Alistair Houghton
Editor - BusinessLive

Ethics policy

High editorial standards are at the core of BusinessLive’s business
philosophy.

Reach PLC, BusinessLive’s parent company, is a member of and is regulated
by IPSO, the Independent Press Standards Organisation.

Our journalists work according to The Editors’ Code of Practice, which sets
the benchmark for ethical standards in journalism and is enforced by IPSO.
On joining Reach, all editorial staff complete a training course in the Code and
legal refresher training.

At BusinessLive, we recognise that protecting the rights of the individual
consistently comes into conflict with the public’s right to know. This means we
have to make difficult judgements, sometimes quickly, which are impossible to
get right all of the time. Regular bulletins and seminars give staff the best



opportunity to learn from mistakes, whether our own or those of other parts of
the media industry.

We are a launch partner of The Trust Project, an international initiative to
make it easier for readers to find out more about the organisations and the
people providing them with news, and to support quality journalism.

Verification and fact checkin

We expect our staff to use their best endeavours to verify the stories being put
forward for publication.

Unnamed sources

Journalists have an obligation under IPSO’s Editors’ Code of Practice to
protect their sources, but we also have a duty to establish that the sources we
use are reliable and that material has been appropriately obtained. Story
provenance is ultimately the responsibility of the Editor.

When using unnamed sources, the company relies on the integrity, experience
and professionalism of its staff.

Corrections Policy

If you believe a story we have published is inaccurate, please contact the
editorial team. You can:

Email: businesslive@reachplc.com
Phone: 0151 472 2449

Write to Alistair Houghton, BusinessLive, 5 St Pauls Square, Liverpool, L3
9SJ

Once verified, we will correct the story on the website as soon as possible.
Where appropriate, the fact a correction has been made will be noted on the
story and/or on the corrections and clarifications page.

If you have an issue about how BusinessLive has written about you personally
or has treated you and wish to make a formal complaint over a potential
breach of the Editor's Code of Practice, please see Reach PLC's Complaints
Policy and Procedure.

You can also contact IPSO for advice.



4.2 Complaints Handling Process®

Reach seeks to resolve complaints as quickly and amicably as possible when a
mistake has been recognised, but will also defend its journalism when it believes that
there has been no breach of the Code. In any event, Reach strives to reply to all
complainants in a timely and courteous manner, regardless of the merits of the
complaint.

Reach receives complaints from the public through several avenues: indirectly via
IPSO referrals, directly via its Complaints Form (in accordance with its Formal Internal
Complaints Process), and informally by telephone and/or email and from solicitors
writing “letters before claim” in advance of legal proceedings.

4.2.1 Formal Internal Complaints Process
4.2.1.1 Print

Every Reach printed news publication sets out details about its
Complaints Process on page 2° of each edition in a column entitled
“Corrections & Complaints”. The column includes a link to Reach’s
“How To Make A Complaint” process, which is hosted on Reach’s
website, www.reachplc.com. The website also hosts our Complaints
Policy, the Code and our online Complaints Form.

The column also informs readers of Reach’s IPSO membership,
together with IPSO’s contact details for advice, if required. Those
complainants who do not have internet access are provided with an
address to send off for a “Complaints Pack”, which includes a copy of
our Complaints Policy, the Code and our Complaints Form.

Readers who wish to bring a factual error to our attention are directed
to either the Editor or Readers’ Editor, who will arrange prompt
corrections of admitted inaccuracies. In the overwhelming majority of
cases, corrections, clarifications and/or apologies will appear either in
the Corrections & Complaints column or elsewhere on Page 2.°

® Pursuant to Clause 3.3.4 of the SMA
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website.pdf)

6 (or as close to page 2 as possible if this is not possible for layout-related reasons, e.g. if there is a full page
advertisement on page 2)



4.2.1.2 Online

Every Reach website carries a link on its home page, which sets out
not only a link to Reach’s Complaints Process, but also directs readers
to email addresses where they can address issues about both simple,
online factual errors and non-editorial matters. Each homepage also
links to a “Corrections and Clarifications” section. Some corrections or
amendments may however, in certain circumstances, be published
underneath the original online article as a footnote clarification or
correction.

4.2.2 Process

Once a Complaints Form is received, the matter is handled by the Legal
Department. The complaint is assessed to determine whether the Code has
been engaged, whether there has been a misinterpretation of the Code
and/or whether the complaint is vexatious.

Examples of complaints that would not engage the Code could be the
non-delivery of a newspaper or an issue arising from a reader offer or
competition. In any event, this kind of complaint would be directed to the
appropriate department and a response issued.

An example of misinterpretation of the Code could be a complaint made
under Clause 4 (intrusion into grief or shock) from a reader concerned about
a general report (with which the complainant has no personal connection)
about, for instance, a natural disaster. Another example could be a complaint
made under Clause 12 from a reader objecting to the portrayal of a football
team, i.e. these would be complaints about editorial matters that purport to
engage the Code but upon analysis, do not.

Vexatious complainants include those who use insulting language or who do
not set out the nature of their complaint under the Code.

In any event, if a correct contact address is provided, Reach endeavours to
reply to all complainants within seven days.

If a complaint engages the Code, the matter is investigated internally and a
response is sent. The response will either reject the complaint, if Reach is
satisfied that there has been no breach of the Code, or, if there is a matter



that does need addressing, discussions will then be held with the
complainant in an attempt to resolve the matter.

If the matter cannot be resolved between the parties, the complainant is
offered the option to refer the matter to IPSO to investigate.

4.2.3 Referrals From IPSO

The receipt of new complaints referred to Reach publications by IPSO
engages Clause 13 of The Regulations. As part of its internal Complaints
Procedure, Reach corresponds directly with the complainant to address the
issues at hand as set out above. If no resolution can be reached, the matter
is referred back to IPSO for its consideration.

4.2.4 Informal Complaints

Many complaints are dealt with directly by the Editor or a senior journalist
following telephone calls or emails. In the vast majority of cases, this is the
most appropriate, expedient and amicable way of resolving complaints.

4.2.5 Legal Complaints

All legal complaints (classified as complaints which are accompanied by a
demand for a financial remedy and refer to a cause of action) are handled by
the Legal Department separately.

4.2.6 Recording Of Complaints

Complaints that are received by Reach either through its Complaints Form or
from IPSO are recorded and assessed with regard to whether the Code has
been engaged and which clauses have been addressed. Although
complaints received on an informal basis throughout the regions are
generally logged, given the minor nature of many issues and the disparate
way these complaints are received and dealt with (orally, by telephone, letter,
email etc.), it would be disproportionate for these types of complaints to be
formally assessed in terms of the Code. The most important factor is that
complaints are addressed, and if possible, resolved as quickly as possible.

10



4.3 Training Process

From autumn 2014, Reach consulted with the Press Association (PA) and training
company Eliesha over the creation of an online learning course with the purpose of
making sure that all Reach journalists have a full understanding of the Code and the
changes introduced by IPSO. This compulsory course was rolled out and completed
by all Reach editorial staff (from Editors and Executives to trainees) across the
company in February and March 2015.

Following the acquisition of the Northern and Shell titles, Reach has reviewed this
part of its training programme and a new in-house compulsory online course was
created and introduced in December 2020 for completion by all editorial staff. The
course contains nine animated and narrated modules covering all 16 Clauses of the
Code. After viewing each module, editorial staff must complete a multiple choice
assessment. Participants must score 100% in the assessment before they can move
on to the next module and the course is only completed after the 100% pass mark
has been achieved in all modules. Going forward, all new starters to the Editorial
teams will be required to complete this course

Further, as part of continuing legal and regulatory education for journalists and to
provide legal advice, since March 2017, a series of regular Legal and IPSO Bulletins
have been sent to all staff, including Northern and Shell titles from January 2019.
These privileged and confidential Bulletins detail any substantial compliance, legal or
Code issues that have arisen during the previous weeks both within the company and
from the industry generally, so that journalists can be made aware of, look out for and
deal with similar issues that may arise in the future.

4.4 Our Record On Compliance

During the Relevant Period, Reach published over one million articles online, and
over eight hundred and fifty thousand articles in its National and Regional print titles.

In 2020, Reach received a total of 158 direct complaints through its online Complaints
form. 58 of those complaints were resolved, and 60 were rejected outright as a non
breach of the Code. 40 of these complaints were misinterpretations of the Code.
Settlement of a complaint does not necessarily indicate an admitted breach of the
Code. Many of these resolved direct complaints did not represent a breach of the
Code, however were resolved by offering a gesture of goodwill, for example the
removal of information or the article.

11



Furthermore, Reach received a total of 157 new complaints that were either referred
to IPSO (i.e. following a direct complaint through our complaints form that was not
resolved), or were received directly from IPSO. This report covers all upheld IPSO
adjudications published in the Relevant Period.

There were 12 upheld adjudications in total within the Relevant Period, 2 where there
was a requirement to publish the full adjudication, 10 where there was a requirement
to publish a correction, and 10 upheld adjudications where the Complaints Committee
ruled that sufficient remedial action had been offered by the publication. 22
complaints were not upheld by the Committee, 106 were settled, 12 were abandoned
by the complainant and the rest were still under investigation/pending at the end of
the Relevant Period.

4.4.1 Remedial Action

When adjudication is upheld with a requirement to publish the adjudication, if
appropriate, the matter is mentioned in the privileged and confidential monthly legal
bulletin with advice on what went wrong (if any wrongdoing is identified).
Furthermore, such as those set out below, the Editor, Content Editor, and the
journalist are informed of the outcome and the journalist is spoken to about the issue
that had been identified. Details of upheld adjudications, published and adjudicated
upon in the Relevant Period, are set out below:

4.4.2 Upheld Complaints With A Requirement To Publish The
Adjudication

09539-19 A Woman v Hull Daily Mail

An online article headlined 'Kids entertainer 'Bobby Bubbles' sexually
abused child who 'thought she was in love with him' included a photograph
of 'Bobby Bubbles' alongside two children, a boy and a girl. Neither of the
children within this photograph were victims, and the faces of the children
were pixelated. The article also appeared in print, however did not feature
the disputed photograph. The mother complained that the children had been
identified by peers, ultimately implying that one of the pixelated children was
the victim. The publication argued that as the article stated that the victim
was now an adult and that she now had ‘a daughter of her own’, it was clear
that the pixelated child was not the victim. The Committee considered that
the publication of the image had represented an unnecessary intrusion into
their time at school in breach of Clause 6(i) and (iii) and required the

12



publication to publish the full adjudication online, to appear on the
homepage for 24 hours.

Date decision issued: 22/04/2020

Further comment: This adjudication was addressed in the monthly legal
bulletin, and it has been emphasised that simply pixelating an image does
not mean it is safe, especially in the circumstances of a sensitive story and
when a child’s welfare is involved.

07867-19 Transparency Project v Daily Express

The article was published as part of a campaign by the publication which
called on MPs to pass a bill to remove parental rights of fathers of children
conceived through rape and for an enquiry into how the "Family Court
handles cases of domestic violence against women and girls in child
arrangement cases" and reported a series of accusations from the mother. A
third party complained that the article was inaccurate, had failed to make
clear the findings of the court and omitted the core conclusions of the case,
that following various trials, the woman's accounts were not true and the
father had been expressly vindicated of wrongdoing. The publication denied
that the article breached Clause 1. It said that the headline appeared in
quotation marks and was clearly presented as the woman's own opinion on
her case. The Committee found that the newspaper had failed to take care
not to publish inaccurate information in breach of Clause 1(i), and as the
publication did not make any offer to correct this information and there was a
further breach of Clause 1(ii) and required the publication to publish the
adjudication.

Date decision issued: 04/05/2020

Further comment: This adjudication was addressed in the monthly legal
bulletin. IPSO originally rejected this complaint. It is important not to not take
someone’s claims as the truth without corroboration, particularly if the
allegations are serious, and that an earlier resolution is always beneficial.

13



4.4.3 Upheld Complaints With A Requirement To Publish A
Correction

03497-19 Club 1872 v www.dailyrecord.co.uk

An online article reported “that survivor groups had warned of a growing
problem in Scottish football whereby chants and explicit banners about child
abuse had featured at matches” and described that "Banners showing sex
acts being performed have also appeared at other stadiums" including Ibrox.
The article also included comments from a member of a childhood abuse
organisation who said “Recent football matches have seen a lot of these
disgusting chants. There have also been banners with pictures of priests
abusing young boys.” The complainant denied that the described banner
had appeared at Ibrox Stadium. The Committee found that, although it could
not be shown that no banner existed, because we had reported the
banner’s presence as fact in one sentence of the article, instead of a claim,
it was a breach of the Code on the basis it was a substantial inaccuracy.

Date decision issued: 20/12/2019

Further comment: We requested a review of this decision as it ultimately
revolved around one omission of the term ‘alleged’ within one sentence of
the article, but our appeal was rejected. This decision was addressed in the
monthly bulletin published, but Reach remains concerned with the decision
in terms of proportionality and context, given the enormous overall public
interest of the story, which correctly reported an emotive and sensitive
subject.

05869-19 Begum v Daily Mirror

The article reported that "record numbers of children" would "face school
holiday hunger during the long summer break" and that "around 50,000
youngsters from disadvantaged homes will get free meals and activities
inside schools as the Government quadrupled funding to tackle the crisis"
and included a photograph of three children sat at a table eating at a summer
club in Tower Hamlets. The complainant was a mother of one of the
photographed children and complained that the article gave the misleading
impression that her children were poor and hungry. The publication was
invited to the club by the local council, and the club was specifically
described to the publication as a "club which alleviates some of the

14



pressures families face during the school holiday period when free school
meals are unavailable". The council's press release for the club provided
details about child poverty rates in Tower Hamlets and the statistics for
eligibility for receiving free school meals. Furthermore, the mother had
signed a consent form providing permission for photographs of her children
to be taken and used for the purpose of promoting the holiday club, therefore
the publication did not accept that there was a breach of the Code, however
it removed the photograph as a gesture of goodwill. The Committee found
that because the newspaper had not taken any steps to verify that the
children appearing in the photograph were attending for these specific
reasons, rather than for the activities which were also offered at the club,
there was a breach of Clause 1 and Clause 6 and the publication was
required to publish a correction.

Date decision issued: 20/12/2019

Further comment: This adjudication was addressed in the monthly legal
bulletin. The importance of seeking consent regarding a photograph of a
child for the purposes of an article involving their welfare has been
emphasised and communicated with the team.

1679-17 Sharp v Daily R r

A series of articles both online and in print reported claims of stalking and
photoshopped images on Twitter, but were reported as fact by the publication
on the basis the complainant had been charged. Unfortunately, one of the
alleged victims withdrew the complaint with the police, so the complainant
was not convicted of any charges in relation to this particular person. The
complainant complained that it was inaccurate to report these allegations as
fact. The Committee found a breach of Clause 1(iii) (failure to distinguish
between comment conjecture and fact) and the publication was required to
to publish a front page reference to correction on Page 2 and a correction on
3 online articles.

Date decision issued: 22/04/2020

Further comment: Given the complainant's conviction, the sanction for the
breach was severe in the circumstances. However, the ruling was mentioned
in the bulletin, and the publication was reminded that unless there is
irrefutable evidence that something is true, it should be framed as an
allegation or a claim, even with a credible witness or source.

15



7156-19 Walters v www.expr .Co.uk

The online article headlined “Why are Man City fans booing Liverpool star
James Milner in Vincent Kompany testimonial?” reported that footballer
James Milner had been “booed by a smattering of Manchester City
supporters when he touched the ball during Vincent Kompany'’s testimonial.”
However, Mr Milner did not play at Mr Kompany’s testimonial and it was
therefore impossible that he had been booed by fans. The publication
accepted that the article was inaccurate, explained that that the article had
been prewritten, based on previous games in which Mr Milner had been
booed by Manchester City fans, and accidentally published. The publication
agreed to publish an online correction, however, the Committee found that
the correction contained additional information regarding the previous times
Mr Milner had been booed and that the inclusion of this information, which
was not required to correct the inaccuracy, further obscured the position. As
such, there was a breach of Clause 1(ii), and a new correction was required
to be published.

Date decision issued: 30/04/2020

Further comment: This adjudication was addressed in the monthly legal
bulletin. The publication and Editor were reminded of the importance of
publishing a suitable and factual correction, rather than a defensive one.

-20 Giblin-Jowett v www.expr k

The online article was headlined 'Ridiculous EU laws Britain has been forced
to accept from Brussels — EIGHT of the worst' and reported on “eight
examples of EU laws or rules” that the UK was “forced” to adopt by the EU
and “had to abide by”. The complainant said that the article was inaccurate
for a number of reasons. The publication accepted that the article contained
an inaccuracy and offered to amend the online article and add a footnote
clarification, however the publication did not accept any of the other
inaccuracies that the complainant has suggested. The Committee found that
two of the other points raised represented a breach of Clause 1 and required
the publication to amend the online article and publish a footnote correction.

Date decision issued: 30/06/2020
Further comment:The publication was satisfied that the disputed matters

were accurate, and the complainant disagreed. The publication and Editor
were notified of the decision.

16



09479-20 Nulty v Daily Express

The article was an opinion piece which reported on the attempt to agree on
a trade deal between the UK and the EU during the coronavirus crisis. It
finished by reporting that “it looks like World Trade Organisation rules and so
what? Canada and Australia trade with the EU and prosper without bowing
and scraping. So that will do us nicely.” The complainant said that the
article was inaccurate in breach of Clause 1 because it gave the inaccurate
impression that the trading relationship between the EU and Australia and
that between the EU and Canada were the same. He noted that it was
misleading to suggest that both followed World Trade Organisation rules.
The publication did not accept that there had been a breach of Clause 1. It
said that the aim of the article was to state that a trading relationship similar
to either Australia, Canada or the World Trade Organisation rules would
work for the UK. It said that nowhere in the article did it report that the
Australian and Canadian models were identical, and amended the online
article to further clarify and added a footnote clarification as a gesture of
goodwill. The Committee considered that the publication did not take the
necessary care to report on the trade relationship between the EU and
Australia and the EU and Canada and required the publication to publish a
correction in print.

Date decision issued: 11/09/2020

Further comment: The news editors had a discussion regarding this decision
and highlighted the importance of fact checking picture captions if we are
making allegations.

02581-20 Tarman v mirror.co.uk

The online article headlined 'Cyclists ignore UK coronavirus lockdown rules
as they ride together in the sun' included a photograph of six cyclists with the
caption: “Cyclists exercise in close proximity today in Regent's Park in
central London”. The complainant, one of the cyclists pictured in the main
image, said that the article was misleading as to his actions and observance
of social distancing guidelines. This was an oversight caused by too much
focus on the article and not enough on the picture caption. The publication
offered an online clarification to make clear that the headline did not refer
“directly” to the photograph of the cyclists. However, the Committee found
that this was not sufficient as it did not address the picture caption, and
required the publication to publish a new correction.

Date decision issued: 16/10/2020

17



Further comment: This adjudication was addressed in the monthly bulletin
and the relevant news Editors had a discussion regarding this decision and
the importance of fact checking picture captions if we are making allegations.

10490-20 Devlin v www.dailyrecord.co.uk

An online article headlined: 'Nicola Sturgeon's joy as she reunites with
parents in socially distanced visit after three months of lockdown” reported
on Nicola Sturgeon’s first reunion with her parents since the lockdown
restrictions eased. The online article included a historic photograph of Nicola
Sturgeon with her arms around both her parents, and was correctly
captioned “First Minister Nicola Sturgeon with her [named] parents before
the Covid-19 outbreak”. The article was also published on Daily Record's
Facebook Page, with the headline shortened to “Nicola Sturgeon's joy as
she reunites with parents after three months apart”, and included the same
photograph, however no picture caption was present in the social post. The
complainant said that the Facebook post was inaccurate because it gave the
misleading impression that the photograph was taken when Ms Sturgeon
met her parents for the first time after lockdown. He said that this suggested
that Ms Sturgeon had put her arm around her parents when she met them
after lockdown, and therefore failed to socially distance and breached
Scottish coronavirus restrictions.The Committee agreed and required the
publication to publish a correction on Daily Record's Facebook Page.

Date decision issued: 17/11/2020

Further comment: This issue was disappointing as the original story was
factually and editorially sound. However, this was addressed in the monthly
bulletin issued and the importance of taking care when shortening an online
story for Social Media and the issue of how the post was presented was
discussed with the relevant team and Editor.

12226-20 Coutts v Daily Star Sunday

The small article headlined “KILLER FRYING IT ON” reported that a man

currently serving a life sentence for murder wanted compensation because his
prison did not serve enough chips. The article was based on an open blog post
published by the complainant, titled “FOOD: PLEASE SIR, CAN | HAVE SOME
MORE?”, in which he described that he had been served half of his lunch, that

18



this was not the first time this had happened, and that “Now, [the prison has]
started rationing the portion size of chips!”. The complainant suggested that the
article was inaccurate as he was bringing a case against the Ministry of Justice
(MoJ) because he had not received half of his lunch, and not because the prison
did not serve enough chips, however the publication did not accept that this
represented a significant inaccuracy. The Committee found that although the
blog made a comment about the portion sizes of chips being reduced, it was
clear that the complainant was not pursuing the case because the prison did not
serve enough chips. therefore represented a failure to take care, and required
the publication to publish a correction.

Date decision issued: 02/12/2020
Further comment: The size of the article meant that there was not enough

space to publish the blog in full, however it is acknowledged that further care
should have been taken in terms of the accuracy.

08136-20 Mitchison v www.express.co.uk

An article headlined ‘Lib Dems admit Brexit policy a 'high speed car crash'in
humiliating secret memo' reported that the Liberal Democrat’s “disastrous
general election campaign had been compared to a "high-speed car crash’,
according to a damning internal party enquiry”. The complainant said that it
was inaccurate to refer to the report as “secret”, as it had been voluntarily
published on the Party’s website and therefore could not legitimately be
considered to be secret. The publication said that it was not inaccurate to
refer to the report as “secret” in the headline as the Party had not shared the
report on its official social media channels, despite there being six other
articles shared on its official Twitter account that day, and four further articles
the following day. The publication said that the Party had chosen to not
make the report widely publicised and accessible and therefore it did not
accept that it was inaccurate to report that the memo was “secret” in these
circumstances. The Committee considered that the publication had failed to
take care to publish a headline supported by the text and ruled that a
correction should be published and the headline amended to reflect that the
memo was not secret in order to put the correct position on record.

Date decision issued: 03/12/2020
Further comment: This decision was addressed in the monthly bulletin.

Reference to the term ‘secret’ and the importance of accurate headlines was
discussed with the online Editor.

19



4.4.4 Upheld Adjudications Where Sufficient Remedial Action
Had Been Offered

06492-19 Kruft v www.express.co.uk

The article headlined “Brexit betrayal: Johnson launches ruthless bid to
ORDER rebel John Bercow’s departure” reported on the Conservative
Party’s plan to replace the Speaker by fielding an alternative candidate for
election in his constituency and stated that ‘Hammond was, however,
removed from Parliament after Mr Johnson became Prime Minister.’ The
complainant said that the article was inaccurate for two reasons, one being
that the Prime Minister cannot ‘order’ the removal of the Speaker, and the
other being that Mr Hammond resigned from the Government Cabinet,
rather than ‘removed’. The publication accepted that the article was
inaccurate and amended the headline, the disputed statement, and added a
footnote correction to reflect the changes made. The complainant did not
accept the changes made, however the Committee found that the changes
made were sufficient to correct the significant inaccuracies and no further
action needed to be taken.

Date decision issued: 15/01/2020

Further comment: The importance of correcting an article promptly was
acknowledged by the Editor.

05294-19 Stainer v Folkestone Herald

The online version of the article headlined “Former director of The Grand in
Folkestone accused of sending 'false information' about resident” reported on
the complainant’s court appearance after he had been “accused of knowingly
sending ‘false information’ about one of the building’s residents®. The
complainant said that the headline was inaccurate as he believed that the
headline had suggested that a third party, such as the police or Crown
Prosecution Service, had “accused” him, when actually it was the alleged victim
who had privately brought the case, and that it was inaccurate to say that he
had been “charged” when it was a summons. The publication agreed to amend
the online article as a gesture of goodwill, in addition to publishing a clarification
in print. The complainant did not accept that this resolved his complaint,
however the Committee found that the amendments and clarification were
offered promptly and with due prominence and no further action was required.

20



Date decision issued: 28/02/20

Further comment: This case emphasised the importance of offering further
clarification on the articles promptly

07929-19 Dunn v Liverpool Echo

An article headlined “Graffiti slur seen prior to attack” reported on the attack
and subsequent death of the complainant’s brother, and stated that “disturbing
and unpleasant graffiti” had appeared “just before the attack”. The complainant
said that the article was inaccurate as it suggested a link between the graffiti
and the attack, and also that in any event, it was inaccurate to state that the
graffiti appeared ‘just before the attack’ as it had actually appeared 4 months
previously. The publication demonstrated that there had been speculation
between the graffiti and the attack being linked; however after the article had
been published, the Police confirmed that there was no connection.
Furthermore, the publication was also able to demonstrate that they were told
by a friend that the graffiti appeared ‘one month’ before the attack, and had
notes of such comments. The publication offered to publish a correction on the
points now confirmed both online and in print, however the complainant rejected
this offer. The Committee found that the correct position was offered promptly
and with due prominence, and required the publication to publish the wording
offered.

Date decision issued: 18/03/2020

Further comment: Although the publication did not accept a breach of the
Code, the necessity of correcting any inaccuracies was addressed with the
Editor.

-19 Tw le v www.chroniclelive.co.uk

An article headlined “Estranged father and son in court on same day for
separate drink drive offences” reported on a father and son “who didn’t often
speak” being “called to court on the same day for separate drink drive offences”.
The complainants (both father and son), said that it was inaccurate to state that
they were “estranged” as they said that they had a close relationship, and that
no comment was made on their relationship during the course of their separate
proceedings. While the publication accepted that it had not been heard during
formal proceedings, the journalist had heard the solicitor for both defendants
saying that “they don't speak much” in a conversation with the clerk, usher and

21



prosecutor. However, the publication offered to remove reference to ‘estranged’
as a gesture of goodwill, and add a footnote correction reflecting this change.
The complainants did not accept this, however the Committee found that the
claim that the two men were “estranged” was significant as the nature of the
relationship between the two men was central to the article, and that the offered
correction was published with sufficient promptness and prominence to meet the
terms of Clause 1.

Date decision issued:15/04/2020

Further comment: The publication was unable to demonstrate reference of
the conversation between the solicitor, clerk, usher and prosecutor. This was
addressed with the journalist and Editor.

08998-19 Kafetzis v www.birminghammail.co.uk

The article headlined “Funky Bear restaurant in Tamworth closes down just
days after owner called diner 'a d***head"” reported on an online exchange
between a member of staff at a restaurant and a customer following a poor
review left by the customer on a reviewing website. The article named the
complainant as the owner of the article, and stated that he had responded to a
review by insulting the customer. The complainant advised that this comment
was actually left by another staff member. Although the publication noted that
the complainant had been involved in two previous incidents, it accepted that in
this case it was inaccurate to attribute the comments to the complainant. The
publication did also attempt to contact the complainant for comment before the
article was published. Upon receipt of the complaint, the publication removed
the online article, and published a standalone correction and apology, which
appeared on the website’s homepage for 24 hours. The Committee found that
the correction clearly put the correct position on record, and was offered
promptly and with due prominence.

Date decision issued: 20/02/2020

Further comment: This breach was a result of human error, however the
publication accepts that further care should have been taken.

09159-19 Fair Play For Women v www.kentlive.news

The article headlined “Katie Hopkins epically shut down after rant about Kent
transgender woman” reported on a Tweet posted by Katie Hopkins that related

22



to a transwoman cricketer who had won “club women’s player of the year” and
that the cricketer's “impressive club appearances have been clouded by
transphobic abuse from the group Fair Play for Women”. The complainant said
that Fair Play For Women had not ‘abused’ the cricketer with transphobic
comments, but had merely commented on whether biological males who
identified as women should be eligible to play in women’s cricket teams. The
publication noted that the “abuse” referenced in the article consisted of Tweets in
which Fair Play for Women had referred to the cricketer as “male” and asked for
sports professionals and women to “speak up NOW?”. Although the publication
did not accept that the article was inaccurate, it removed the disputed sentence
as a gesture of goodwill from the online article, and offered to add a statement
from the complainant. The Committee found that the article had asserted as fact
that Fair Play For Women had engaged in transphobic abuse, but because the
article had not made clear that this was the publication’s characterisation based
on comments made on social media, this resulted in the article being
significantly misleading and represented a failure to take care. However, it was
accepted by the Committee that the amendment of the online article and
correction/statement was offered promptly.

Date decision issued: 21/04/2020

Further comment: Although publication did not agree that the article was
inaccurate, the importance of promptly offering a possible resolution was
recognised.

00041-20 Smith v www.express.co.uk

The article headlined “Labour’s inheritance tax horror plan to raid 10 million
Britons’ life savings” reported on comments made by a politician, who said that
his party was considering reforming the current inheritance tax system, and
specifically, that under the current scheme, “640,000 household of the 27.2
million households in the UK pay the tax each year”. The complainant said that
the article was inaccurate to state that 640,000 households paid inheritance tax
each year, and provided HMRC figures which showed that 24,500 estates paid
the tax each year. The publication expressed that the figure of 640,000 had been
widely reported, however amended the article and added a footnote correction.
The Committee found that the correction was offered promptly and that the
wording was sufficient.

Date decision issued: 29/05/2020

Further comment: The Editor and journalist were spoken to with regard to the
reliance on information in the public domain without independently verifying
the facts, especially when the correct information was openly available.

23



00042-20 McAnena v www.mirror.co.uk

The article headlined “Transgender musician cancels gig after being 'banned'
from using women's toilet” reported on a musician’s experience at a music
venue, who was a transgender woman, and was told that they could not use the
women’s bathroom and had to use the disabled facilities. The article reported as
fact that the Equality Act states “that establishments that provide separate
services for women and men are required to treat transsexual people in the
same way as the gender they present as.” The complainant said that this was
inaccurate, as the Equality Act does allow transgender persons to be excluded
from single sex spaces that correlate to their gender identity, if it is a
proportionate means of achieving a legitimate aim. The publication accepted that
it had misinterpreted the Equality Act and amended the article accordingly, and
added a footnote correction to reflect this change. The Committee found that the
correction was sufficient to correct the significant inaccuracies and no further
action needed to be taken.

Date decision issued: 03/01/2020

Further comment: This was a difficult and complicated complaint in light of
the interpretation of the Act. However, the publication promptly accepted that
the Act had been misreported and offered to correct it immediately.

00665-20 Enticknap v The Gazette

The article headlined “Glum-looking pimp used threats to keep his sex
enterprise secret” reported on the complainant’'s sentencing hearing and
included details of him using “blackmail to avoid justice and stop his prostitutes
leaving”; that he had “on at least one occasion blackmailed the victim to prevent
her contacting police”. The article also included a quote from North Yorkshire
Police stating that “he used the threat of blackmail to avoid being brought to
justice.” The complainant advised that the charge of blackmail had been
subsequently dropped and he had not been found guilty of it. In light of this, the
publication amended the online article and added a footnote correction.
However, the Committee found that as the press release relied on by the
publication was contradictory, being that it explained that an allegation had been
made that the complainant had blackmailed one of his victims and later stated,
without qualification, that he had blackmailed the victim on at least one occasion,
and that the charges that the complainant had pleaded guilty to were made clear
in the press release, and that this did not include a charge of blackmail, that in
fact there was a breach of Clause 1 as the status the blackmail allegation was
not clear for the press release and the publication should have taken further care
to establish the status of such charge. As the article was amended promptly, the
Committee found that no further remedial action was required.

24



Date decision issued: 14/05/2020

Further comment: This was a frustrating decision because a publication
should be able to rely on information released by a public body, namely the
Police force, but it was accepted by the publication that further care could
have been taken in order to clarify the charges.

02767-20 Henshaw v www.nottinghampost.co.uk

The article headlined “Man charged with multiple offences after alleged assault
in Stapleford” reported on a recent incident of a man being charged with
dangerous driving and driving without insurance and possession of cannabis.
The article included a photograph of a police car and cordon, and a grey vehicle
which appeared to have crashed into a barricade also visible in the photograph.
The photograph was taken from a social media post from the Police, which
described it as ‘an incident in Stapleford’. The complainant, who owned the grey
vehicle, complained as the accident depicted in the photo had no connection to
the story concerning dangerous driving, yet he had been identified by friends
and family by the vehicle, and was wrongly associated with the charges set out
in the story. Once the Police had confirmed to the publication that the vehicle
was unrelated, the photograph was removed from the online article and
published a correction clarifying that the original vehicle depicted in the
photograph was not related to the story. The Committee found that the correction
was published promptly and therefore no further action was required.

Date decision issued: 07/08/2020

Further comment: This was another example where the publication relied on
information published by a public body, however it was accepted that once
again further care could have been taken to ensure that the ‘incident’
pictured in the Police’s social media post was in fact related to their separate
press release.

25



5. Schedule

5.1

National

Regional

Annex A: List Of Reach Titles/Websites
5.1.1 Print

Daily Mirror

Sunday Mirror

Sunday People
Daily Record
Sunday Mail
OK!

new! Magazine
Daily Express
Sunday Express
Daily Star

Daily Star Sunday

Accrington Observer

Airdrie & Coatbridge Advertiser

Ashbourne News Telegraph

Ashford Herald

Atherstone & Colehill Herald (Tamworth Herald Series)
Ayrshire Post

Bangor Mail

Bath Chronicle

26



Birmingham Mail

Birmingham Post

Black Country Bugle Annual

Black Country Bugle Sports Annual
Blackmore Vale Magazine
Blairgowrie Advertiser

Boston Target

Brentwood Gazette

Bristol Post

Burry Port & Pembrey Star (Llanelli Star Series)
Burton Mail

Bygones (Scunthorpe & Grimsby)

Caernarfon & Denbigh Herald (Arfon)
Caernarfon & Denbigh Herald (South)
Cambridge News

Carmarthen Journal

Central Somerset Gazette (Mid Somerset Series)
Cheddar Valley Gazette (Mid Somerset Series)
Chester Chronicle (Frodsham & Helsby)
Chester Chronicle (Country)

Chester Chronicle (Flintshire)

Chester Chronicle (Sandbach & Middlewich)

Chronicle & Informer

City Guide (Staffordshire)

Cornish Guardian

Cornishman

Coventry Telegraph

Crewe Chronicle

Croydon Advertiser (Croydon Advertiser Series)
Cynon Valley Leader

Daily Mirror Northern Ireland

Daily Post

Derby Telegraph

27



Dorking Advertiser

Dover Express

Dumfries & Galloway Standard
Ealing Gazette

East Coast & Wolds Target

East Grinstead Courier

East Kilbride News

East Riding Mail

Essex Chronicle

Exeter Express & Echo
Flashback (Hull)

Folkestone Herald

Frome Standard (Mid Somerset Series)
Fulham Gazette

Gainsborough Echo

Galloway News

Glamorgan Gazette

Gloucester Citizen
Gloucestershire Echo

Greater Manchester Business Week Magazine
Grimsby Telegraph
Gwendraeth Valley Star (Llanelli Star Series)
Gwent Gazette

Hamilton Advertiser

Herald Express

Hertfordshire Mercury
Heywood Advertiser

Hinckley Times

Holyhead & Bangor Mail
Hounslow Chronicle & Informer
Huddersfield Daily Examiner
Hull Daily Mail

Irvine Herald

Isle of Thanet Gazette



Journal (Grimsby & Scunthorpe)

Journal (Hull)

Kent & Sussex Courier

Kilmarnock Standard

Leatherhead Advertiser

Leek Post & Times

Leicester Mercury

Lennox Herald

Lichfield Mercury

Lincolnshire Echo

Liverpool Echo

Liverpool Sunday Echo

Llanelli Star (Llanelli Star Series)
Loughborough Echo

Macclesfield Express

Manchester Evening News

Manchester Weekly News (Salford Edition)
Manchester Weekly News (Sale & Altrincham)
Manchester Weekly News (Stretford Urmston
Manchester Weekly News (Stockpost East)
Manchester Weekly News (Stockport West)
Manchester Weekly News (South Manchester)
Manchester Weekly News (Wilmslow)
Manchester Weekly News (Tameside)
Merthyr Express

Middleton Guardian

Midweek Visiter

Mid Devon Gazette

Nantwich Chronicle

Newcastle Chronicle

Newcastle Journal

News & Mail Series (Aldershot)

News & Mail Series (Camberley & Sandhurst)

News & Mail Series (Farnborough)

29



News & Mail Series (Fleet & Yateley)
North Devon Journal
North Wales Weekly News

North Wales Weekly News (Conwy Valley & Dyffryn
Conwy)

North Wales Weekly News (Colwyn Bay & Abergele)
Nottingham Post

Nuneaton News

Ormskirk Advertiser

Paisley Daily Express

Perthshire Advertiser

Plymouth Herald

Pontypridd & Llantrisant Observer
Remember When

Retford Gainsborough & Worksop Times
Rhondda Leader

Rhymney Valley Express

Rochdale Observer

Rossendale Free Press

Runcorn & Widnes Weekly News
Rutherglen Reformer

Scunthorpe Telegraph

Seven Oakes Chronicle

Shepton Mallet Journal (Mid Somerset Series)
Skelmersdale Advertiser

Sleaford Target

Somerset Standard & Guardian

South Cheshire Chronicle

South Wales Echo

South Wales Evening Post

Southport Visiter

Staffordshire Newsletter

Staines Chronicle & Informer

Stirling Observer

30



Stockport Express

Strathearn Herald

Sunday Echo

Sunday Mercury

Sunday Sun

Surrey Advertiser

Surrey Mirror

Sutton Coldfield Observer

Swansea Lie

Tamworth Herald (Tamworth Herald Series)
The Gazette (North East, Middlesbrough & Teesside)
The Stoke Sentinel

The Way We Were

The West Briton

The Wharf

Uxbridge Gazette

Wales On Sunday

Wells Journal (Mid Somerset Series)

West Lothian Courier

Western Daily Press

Western Gazette (Yeovil)

Western Gazette (Sherborne)

Western Gazette (Crewkerne, Chard and liminster)
Western Gazette (Somerton and Langport)

Western Gazette (Wincanton, Castle Cary, Bruton and
Gillingham)

Western Mail
Western Morning News
Widnes Weekly News

Wishaw Press

31



5.1.2

Websites

www.belfastlive.co.uk
www.birminghammail.co.uk
www.birminghampost.co.uk
www.bristolpost.co.uk
www.business-live.co.uk
www.cambridge-news.co.uk
www.cheshire-live.co.uk
www.chroniclelive.co.uk
www.cornwalllive.com
www.coventrytelegraph.net
www.dailyexpress.co.uk
www.dailypost.co.uk
www.dailyrecord.co.uk
www.dailystar.co.uk
www.derbytelegraph.co.uk
www.devonlive.com
www.edinburghlive.co.uk
www.essexlive.news
www.examinerlive.co.uk’
www.football.london
www.footballscotland.co.uk
www.gazettelive.co.uk
www.getreading.co.uk
www.getsurrey.co.uk
www.glasgowlive.co.uk

www.gloucestershirelive.co.uk

www.grimsbytelegraph.co.uk
www.hampshirelive.news®

www.hertfordshiremercury.co.uk®

" Rebrand to YorkshireLive in Feb 2020
8 News publication launched June 2020
% Rebrand to HertsLive in March 2020

32


http://www.birminghammail.co.uk
http://www.birminghampost.co.uk
http://bristolpost.co.uk
http://cambridge-news.co.uk
http://www.chroniclelive.co.uk
http://www.coventrytelegraph.net
http://www.dailypost.co.uk
http://www.dailyrecord.co.uk
http://derbytelegraph.co.uk
http://www.gazettelive.co.uk
http://www.getreading.co.uk
http://www.getsurrey.co.uk
http://grimsbytelegraph.co.uk
http://hertfordshiremercury.co.uk

www.hulldailymail.co.uk
www.humberbusiness.com

www.insider.co.uk

www.inyourarea.co.uk/news
www.kentlive.news

www.lancs.live

www.leeds-live.co.uk
www.leicestermercury.co.uk
www.lincolnshirelive.co.uk
www.liverpool.com
www.liverpoolecho.co.uk
www.manchestereveningnews.co.uk
www.mirror.co.uk
www.mylondon.news
www.nearlythereyet.co.uk
Www.new-magazine.co.uk
www.northhantslive.news
www.nottinghampost.com
www.ok.co.uk
www.plymouthherald.co.uk
www.scunthorpetelegraph.co.uk
www.somersetlive.co.uk
www.southwestbusiness.co.uk
www.staffordshire-live.co.uk
www.stokesentinel.co.uk
www.sussexlive.co.uk’

www.walesonline.co.uk

% New publication launched June 2020
" New publication launched June 2020


http://hulldailymail.co.uk
http://leicestermercury.co.uk
http://www.liverpoolecho.co.uk
http://www.manchestereveningnews.co.uk
http://www.mirror.co.uk
http://www.nottinghampost.com
http://plymouthherald.co.uk
http://scunthorpetelegraph.co.uk
http://southwestbusiness.co.uk
http://stokesentinel.co.uk
http://www.walesonline.co.uk

