
 
 

 

 

 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 2nd September at 10.30am 

Via Video Conference Call 
 

Present Lord Edward Faulks (Chairman) 
Richard Best 
Nazir Afzal (Items 1-7) 
Andrew Brennan 
David Hutton 
Lara Fielden 
Janette Harkess 
Helyn Mensah 
Miranda Winram 
Mark Payton 
Andrew Pettie 
Peter Wright 

 

In attendance: Charlotte Dewar, Chief Executive 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Lauren Sloan, Head of Complaints 

 
 

 
Also present: Members of the Executive: 

 
Katrina Bell 
Rosemary Douce 
Hanno Fenech 
Alice Gould 
Sebastian Harwood 
Vikki Julian 
Sean Sutherland 

 
 

Observers: Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 

Paper No. 2048 

 
CONFIDENTIAL 



Item 3 

 

 
 

 

1. Apologies for Absence 
 

There were no apologies received 
 

2. Declarations of Interest 
 

No declarations of interest were received 
 

3. Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 9 June. 
 

4. Matters arising 
 

There were no matters arising. 

 
5. Update by the Chairman – oral 

 
The Chairman welcomed everyone back. He congratulated Lara Fielden on her 
appointment to the Board. He also thanked Thomas Moseley who is leaving IPSO. 

 

6. Complaints update by Head of Complaints 
 

Lauren Sloan updated the committee on recent happenings, IPSO received 15066 
complaint about the Death Express, Scottish Sun headline. With all staff assisting 
IPSO managed to respond within 12 days to the complainants. 
There are still a steady stream of investigated complaints coming through, mainly 
regarding Covid-19, various reasons, examples; breaking lockdown rules, 
statistics and deaths plus scientific reports. Lauren expects this to carry on into the 
autumn. 

 

7. Complaint 00750-20 Manchester United Football Club and Mr Ed Woodward v 
The Sun 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 

 
8. Complaint 01735-20 Downing v The Jewish Chronicle 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix B. 

 

9. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix C. 



Item 3 

 

 
 
 

 

10. Any other business 
 

There were no other business 

11. Date of next meeting 
 

The date of the next meeting was confirmed as 6th October 2020. 

The meeting ended at 1.54pm 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Item 3 

 

 
 

Appendix A 

 
Decision of the Complaints Committee 00750-20 Manchester United v The Sun  
 
Summary of complaint 
 

1. Manchester United, and on behalf of Ed Woodward, complained to the Independent 
Press Standards Organisation that The Sun breached Clause 2 (Privacy) and Clause 3 
(Harassment) of the Editors’ Code of Practice in the preparation and publication of an 
article headlined “Thugs target Utd chief Ed/THUGS” and an article headlined “CRIME 
SCENE Cops investigate at Ed Woodward’s house after thugs target Man Utd chief with 
flares and spray walls with red paint”, both published on 29 January 2020. 

2. The first article reported that a “furious Manchester United mob” of “around 20 hooded 
fans” had thrown “a smoke bomb and fireworks” at the house of Ed Woodward, reported 
to be the Manchester United chief executive. The article outlined the events that had taken 
place during the incident; the group had rang an intercom, sprayed red paint on the gate 
of the property before “launching their missiles”. It included a quote from a source, stating, 
“Woodward has been a disaster as chief executive and needs to leave the club… these 
guys decided to pay him a visit to tell him to his face. They didn’t get to speak to him but, 
hopefully, he’ll get the message.” It reported that at the club’s home ground there had 
recently been “increasingly vitriolic chants aimed at Woodward” and that in November a 
fan had approached Mr Woodward and carried out a physical prank in a bar. The article 
went on to outline a previous occasion which had been reported on contemporaneously by 
the newspaper, whereby fans from the same football club had attended the home of a 
former player who had said he wanted to leave the club. The article was accompanied by a 
photograph from the recent incident. It showed hooded individuals outside the gates of a 
property and the light of a flare or firework could be seen in the air above the gate. The 
article also reported the county the property was in, and its estimated value. 

3. The article was also published online with the headline “ED DEVILS Man Utd fans throw 
flares at Ed Woodward’s house in shocking scenes as anti-board protests continue to 
escalate”.  The online article was substantially the same as the print version. It also 
reported that some of the hooded men were “believed to be members of United’s notorious 
“Men in Black” hooligan firm” and reported that it was not believed that Mr Woodward 
and his family were home at the time of the incident. It also included statements from the 
police and the football club regarding the incident. 

4. The second article, which appeared online only, reported on the aftermath of the 
incident. It included new photographs of the property, which showed the damage and that 
the police were in attendance. One photograph showed an intercom on a pillar which had 
been sprayed red, others showed the gates, drive and front of the property. One 
photograph had seemingly been taken through the gate, and another, showing the drive 
and side gable of a building, had been taken when the gates were open. It also included a 
short video which showed a flare being launched across the gates of the property. The 
article again reported the general location of the property and repeated the details from 
the first article relating to the actions of the fans at the incident. 

5. The complaint was brought on behalf of Manchester United and its Executive Vice 
Chairman Ed Woodward. The complainants said that the journalist and photographer’s 
involvement in the incident constituted harassment in breach of Clause 3. They said that 
the incident reported on was extremely serious in nature, and had involved criminal 
damage, public order offences and harassment, which they believed had been encouraged 
by the presence of the journalist and photographer. The complainants believed that, 
without the publicity given to the event by the presence of the journalist and photographer,  



Item 3 

 

 

the attack may not have gone ahead. They also said that the references to previous conduct 
by fans in the article was irresponsible and constituted harassment, as it encouraged further 
behaviour of this sort. The complainant was extremely concerned that the publication, upon 
receipt of a “tip- off” before the event, did not take steps to inform the club, Mr Woodward, 
or police and did not make any attempt to establish whether Mr Woodward and his family 
would be home at the time. They said that in such circumstances, the actions of the 
journalist and photographer constituted harassment and intimidation in breach of Clause 3 
(i).  The complainants said, further, that the conduct of the journalist and photographer 
was not consistent with the principles set out in the Preamble of the Code and that they had 
acted against the public interest. 

6. The publication did not accept any breach of the Code. The publication did not accept 
that the presence and actions of the journalist and the photographer constituted 
harassment. It said that the terms of Clause 3 did not prevent journalists from attending 
and reporting on protests, nor does the Code impose an obligation on journalists to report 
crimes, or potential crimes, to the police. The publication provided press coverage of the 
London riots in 2011 as an example of a situation where journalists and photographers 
would have witnessed criminal activity whilst reporting on events. It said their role was to 
inform the public, not to act as de facto police officers. The newspaper also disputed the 
complainant’s claim that the presence of a journalist encouraged the participants, and 
guaranteed publicity for the incident which it otherwise would not have received; it said 
footage of the incident was circulating on social media before the articles were published, 
and other publications had reported on this social media content prior to publication of the 
articles under complaint. It said the incident would have gone ahead and been reported on 
regardless of whether or not the journalist attended and that the journalist’s attendance 
meant that the publication was able to report on the incident accurately. Further, the 
newspaper said that its coverage also condemned the attack, calling those involved 
“thugs”. 

7. The newspaper said that the journalist did not know the nature of the incident in 
advance, and had no reason to believe it would be anything other than a peaceful and 
lawful protest.  It provided an account of the sequence of events that had led the journalist 
and photographer to attend the event. It said that the journalist had received a phone call 
in which he was told that a group of fans was planning a protest in connection with 
Manchester United. Following this phone call, the journalist engaged a photographer who 
accompanied him to the event. The publication said that the journalist had not been 
informed of the location of the protest beforehand, and had been told to attend a certain 
pub, where he identified individuals he believed may have been attending or organising 
the protest. He was then directed to another pub, where a number of other individuals 
joined the group. They then walked a short distance to a gated house. The journalist said 
that he heard someone ring the buzzer at the front gate, and receive no answer. Some of 
the group started to video the incident and, as a result, the journalist saw that a spray can 
had been used. The journalist said that, at the end of the incident, he saw someone let off 
a smoke bomb or flare and the group then left. The publication said that during the 
incident the journalist and photographer stood apart from the participants, but close 
enough to hear and see what was going on. It also said that the interactions between the 
journalist and   the participants had been limited; the journalist had asked for directions 
to the location and, when asked to comment on how the quotes within the article had been 
obtained, the newspaper explained that, it had obtained comment from one participant 
after the incident had concluded. 

 

 

 



Item 3 

 

 

8. The newspaper also said that after the incident, the Digital Sports Editor contacted a 
representative of Mr Woodward to see if he knew what had happened. The newspaper said 
that Mr Woodward was the appropriate person to inform of the criminal act, as it was his 
property and the event had now concluded. The journalist was also contacted by the police 
regarding the incident. The newspaper said that while he was not obliged speak to the 
police regarding their investigation, he cooperated fully. It said that the journalist was told 
by the investigating officer that he was only ever considered a witness, not a suspect. 

9. Upon receipt of the publication’s account, the complainants maintained that the actions 
and presence of the journalist and photographer constituted harassment. They said that 
even if the journalist did not know that the protest was to take place at a private family 
home, where the journalist was, in advance of the incident, directed from pub to pub, 
under cover of darkness by people described in the article as, ”hooded”, “thugs”, and a 
“mob” with spray paint and flares, it was evident that a peaceful and lawful protest was 
not going to take place. They also said that the journalist had engaged with some of the 
participants, by obtaining directions to the second pub and the quote published in the 
article and the complainants did not accept that the publication’s representatives were 
distinguishable from the group carrying out the criminal activity. They also disputed that the 
phone call between the Digital Sports Editor and the complainant was only to confirm the 
veracity of the footage they intended to publish. They said that Clause 3 could not be 
interpreted so narrowly so as to prohibit harassment and intimidation by journalists but to 
allow journalists to be present, and in their belief, complicit, while others carried out 
harassment and intimidation and then publish articles based on that misconduct. 

10. The complainant also said that the photographs and video published in both articles, 
along with the text of the articles, breached Clause 2 (Privacy). They said that the articles, 
including the photographs, disclosed the location, layout and configuration of Mr 
Woodward’s home, which prior to publication of these articles was not in the public 
domain. The complainant said that the publication of the photographs in conjunction with 
the release of a police statement regarding the incident which included the locality of the 
house, would have revealed Mr Woodward’s address. They said that given the nature of 
the attack at the property on which the articles were based, publication of this information 
was especially irresponsible and had increased the security risk to the family. The 
complainant said that his address was subject to a confidentiality order, due to these 
security concerns. 

11. The publication did not accept that Clause 2 had been breached. It said that the 
articles only reported the county in which the house was located and its approximate value. 
It said the photographs which showed a gate, intercom, and a section of the front of the 
property were not sufficient to lead to identification. The newspaper also said that other 
publications had published photographs of the complainant’s home following the incident, 
which did not appear to be subject to any complaint. 

12. The complainants also expressed concern that following the submission of the 
complaint to IPSO, a staff member at the club had been contacted about the complaint by 
a member of the publication’s staff. During this conversation, the complainants’ decision to 
submit a complaint to IPSO was discussed, and following the call an article was also 
published concerning this staff member’s attendance at a football game. The complainants 
said that this was not acceptable, and was an attempt by the publication to pressurise the 
complainants into not pursuing their complaint. 

13. The newspaper did not accept that the actions of any of its staff members could be 
interpreted in this way. It said that their representative simply reiterated the publication’s 
position that there had not been a breach of the Code. It said that the fact of an IPSO 
complaint did not prevent it from reporting on individuals linked to the football club. 

 



Item 3 

 

 

Relevant Code Provisions 

14. Clause 2* (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 
taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which 
the material complained about is already in the public domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 
places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 3 (Harassment) 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing individuals 
once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and must not follow 
them. If requested, they must identify themselves and whom they represent. 

iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them and take 
care not to use non-compliant material from other sources. 

*The Public Interest 

1. There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated to be 
in the public interest. 

The public interest includes, but is not confined to: 

 Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
 Protecting public health or safety. 
 Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual or 

organisation. 
 Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 

obligation to which they are subject. 
 Disclosing a miscarriage of justice. 
 Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 

impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
 Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 

3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public domain 
or will become so. 

4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – would both 
serve, and be proportionate to, the public interest and explain how they reached that 
decision at the time. 

 



Item 3 

 

 

5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the normally 
paramount interests of children under 16. 

Findings of the Committee 

15. The Committee noted the seriousness of the circumstances that led to the complaint. 
The attack on the property by men wearing hoods, and the use of spray paint and flares, 
would undoubtedly have caused significant alarm and distress to the family had they been 
home at the time. It was clear that the knowledge that such an incident had taken place 
had itself caused the family serious distress and had led to concerns about the family’s 
safety.  

The Committee considered the complaints against the publication under Clause 3 
(Harassment) which provides that journalists must not engage in intimidation or 
harassment or persistent pursuit, and Clause 2 (Privacy) which provides that everyone is  

entitled to respect for their private and family life, including their homes. In reaching its 
decisions, the Committee was mindful of the Preamble to the Code. 

16. The complaint under Clause 3 (Harassment), put simply, was that by its conduct in 
connection with the event the publication had engaged in intimidation and harassment. 
The conduct cited in the complaint included: 

Conduct before the event:  Giving the event  “guaranteed publicity” by indicating its 
intention to attend the event which thereby encouraged the participants to proceed; not 
taking steps to alert the police or the complainants about the planned event; and failing to 
take steps to assess the potential impact on the family. 

Conduct at the event:  The journalist and photographer attending the event and allegedly 
not taking steps to distinguish themselves from the participants; the journalist’s engagement 
with the participants before, during and after the event. 

Conduct after the event:  The publication of coverage that reported details of the event 
and referenced previous similar incidents. 

17. The Committee first considered the journalist’s conduct prior to the event and the 
complaint that, in breach of Clause 3, the publication had not taken steps (i) to stop  the 
event; (ii) to warn any appropriate law enforcement authority or the complainants about the 
event; or (iii) to assess the potential impact of the event on the family. There was a dispute 
between the complainant and the publication over the extent of the publication’s 
knowledge prior to the event. The publication’s position was that at the time the tip-off was 
received, the journalist was not made aware that Mr Woodward would be the target of the 
attack, and the journalist had no reason to believe that the event would be anything other 
than a peaceful protest. The extent of the information he had been given prior to attending 
the event was limited, it said: he had been informed that a protest in connection with 
Manchester United was planned and was instructed to meet the participants at a named 
location.  The complainant challenged the plausibility of the publication’s account and 
alleged that the journalist must have been aware of the nature of the event either at the 
time of the tip-off because of the instructions he was given or once he met the participants 
because of their dress and demeanour.   

 

 

 



Item 3 

 

 

The Committee considered the parties’ respective positions and concluded that there was 
no evidence which demonstrated that the publication knew or could reasonably have 
suspected that the event would involve an attack on a private home; that Mr Woodward’s 
home would be the target; or that there would be any criminal activity. Further, there was 
no evidence to suggest that the publication had misled the Committee as to the extent of its 
knowledge or its suspicions about the nature of the event. In such circumstances, any 
decision taken by the publication not to alert the police or the complainants of the event 
was not capable of amounting to harassment or intimidation under Clause 3; there was no 
breach on this point. 

18. The Committee next considered the conduct of the journalist and the photographer at 
the event, noting that there was no suggestion that the journalist or the photographer had 
participated in the attack on the property.  The Committee acknowledged that there was a 
dispute between the parties as to whether or how the journalist and the photographer had 
sought to distinguish themselves from the participants and as to whether, when, and to 
what extent the journalist had spoken to the participants. The newspaper said that the 
journalist and photographer had kept a distance from the group as best they could at the 
event. The complainants complained that by virtue of the attendance of the journalist and 
the photographer at the event, the publication had effectively encouraged the participants’ 
activities and that it had, therefore, assumed some responsibility for the event which 
amounted to harassment. The complainants also said that, had the family been at home, 
their distress would have been compounded by the presence of two additional (apparent) 
participants.  

The Committee acknowledged the complexity of the role of a journalist as an observer at 
newsworthy events, and the potential for the presence of the press to affect the way such 
events unfold. As noted above, there was no evidence that the publication was aware that 
crimes would be committed at the property, but even in the event that the publication had 
such knowledge, there is a public interest in the reporting of crime or the threat of crime. A 
finding that the attendance of the journalist and the photographer at the event, or that 
engaging  with  the participants to obtain information or to seek comment, amounted to 
harassment would directly inhibit the ability of journalists to report on matters of significant 
public interest.  The Committee concluded that the attendance of the journalist and the 
photographer at the event in a professional capacity, and seeking information or comment 
from the participants, did not make them complicit, and did not constitute harassment 
under Clause 3 of the Code. 

19. The remainder of the complaint under Clause 3 related to the newspaper’s decision to 
proceed with publication of the articles about the event, and the nature of the articles it had 
published. The Committee understood that Mr Woodward was distressed that a prominent 
article had been published which included details of the attack that had taken place at his 
home. While it was sympathetic to the complainant’s concerns, the Committee did not find 
that publication amounted to harassment under the terms of Clause 3; the articles had 
reported details of criminal activity at the home of a high profile individual which was being 
investigated by the police and publication was in the public interest. Further, the references 
in the article to previous similar incidents provided context and background to the recent 
incident and, by including these references, the publication had not endorsed or supported 
such action.  The inclusion of this information did not constitute a breach of Clause 3.  

20. The complaint under Clause 2 (Privacy) concerned the publication of information about 
Mr Woodward’s’ home. The complainants said publication of the information posed a 
security risk by revealing the location of the home and details of its layout. The publication 
said that the information about the house published in the article was limited to the county 
in which it was located and its approximate value; the photographs included limited 
information about the entrance and drive to the property and a section of the property 
which was insufficient to reveal its location or to pose a security risk. 



Item 3 

 

 

21. The Committee first considered the complaint that the publication had breached 
Clause 2 by revealing the location of Mr Woodward’s home, taking into account the 
information which had been provided in the police press release for which the publication 
was not responsible. In certain circumstances, publication of information which identifies 
the location of a person’s home can constitute an intrusion into an individual’s private life 
because of the impact that publication can have on the person’s right to respect for family 
life and home which Clause 2 seeks to protect. 

22. The first article had reported the county in which the property is located and its 
estimated value. It was also illustrated with photographs of the event, in which the gate of 
the property was visible. The information provided about the property in the article was 
limited and the photograph, which had been taken in the dark, showed only the gate at the 
front of the property and was closely cropped. The Committee concluded that the 
information contained in the article and in the photograph was not sufficient to identify 
the location of the property. The complainants did not have a reasonable expectation of 
privacy in relation to the published information and there was no breach of Clause 2. 

23. The second article included similar details about the property and was illustrated with 
additional photographs which had been taken the day following the incident. The images 
included the gate and intercom at the front of the property; the drive behind the gate; one 
side of the property and an outbuilding. As with the first article, the details published in the 
article about the property were limited to the county in which it was located and its value 
and the photographs alone did not contain sufficient information which would allow the 
property to be readily identified. The Committee concluded that the information contained 
in the articles and the photographs would not reveal the location of the property to those 
who were not already aware of it. As with the first article, the information published in the 
second article did not breach Clause 2. 

24. The final issue under Clauses 2 related to the potential security risk posed by the 
publication of the photographs in the second article, which showed aspects of the layout of 
the property. The context in which the photographs were taken and published was 
significant: they depicted a potential crime scene, including the damage to aspects of the 
property, and showed the presence of the police at the scene. They formed part of a report 
on a police investigation into a potential crime, which was a legitimate matter for press 
scrutiny. Notwithstanding this, the Committee gave significant weight to the complainant’s 
concerns about the publication of material that revealed the basic layout of the property; 
the violent incident the night demonstrated that security concerns relating to the property 
were justified, and any potential increase to the threat to the complainant and his family 
had the potential for very grave intrusion into their private lives. 

25. The Committee considered the information which was contained in the 
photographs.  They showed partial, exterior aspects of the property, which were visible to 
the public when the gates were open and could be seen through the gates when 
closed.   The Committee did not find that publication of the photographs containing this 
limited information could reasonably be said to present a risk to Mr Woodward’s security. 
The complainants had no reasonable expectation of privacy in relation to this information 
and there was no breach of Clause 2. 

26. The complainant had also raised concerns regarding the conduct of editorial staff at 
the newspaper during the complaints process. These concerns did not relate to the conduct 
of a journalist during the newsgathering process, or editorial content published by the 
newspaper, and therefore did not engage Clause 3 of the Editors’ Code. Without making 
any finding in relation to this aspect of the complaint, the Committee made clear that 
complainants must be able to pursue complaints and to seek redress freely and without 
interference from publications.   

 



Item 3 

 

 

In circumstances where there is sufficient evidence that a publication is seeking to 
discourage or deter a complainant from making a complaint, or acts in a way which is 
intimidating or distressing to a complainant, the matter will be investigated by IPSO’s 
Standards department. 

Conclusion 

27. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

28. N/A 

Independent Complaints Reviewer 

29. The complainant complained to the Independent Complaints Reviewer about the 
process followed by IPSO in handling this complaint. The Independent Complaints 
Reviewer decided that the process was not flawed and did not uphold the request for 
review.  

Date complaint received: 07/02/2020 
Date complaint concluded by IPSO: 16/10/2020 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Item 3 

 

 
 

Appendix B 

 
Decision of the Complaints Committee 01735-20 Downing v The Jewish 
Chronicle  
 
Summary of complaint 
 

1. Gerald Downing complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Jewish Chronicle breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 3 (Harassment) of the Editors' 
Code of Practice in an article headlined “Hampstead chair thanked ‘Jewish Question’ 
activist”, published on 13 March 2020. 

2. The article reported that “the new chair of a local Labour Party that has hundreds of 
Jewish members thanked an ex-member who was expelled over ‘sickening’ comments 
about Jews that were raised in Parliament”. It reported that the Chair had written “thanks 
comrades” on Facebook in reference to the complainant, after he said the Chair had 
“defeated the Zionists”. The article went on to report that the complainant “was thrown out 
of Labour in 2016 over his involvement with the Socialist Fight group which has published 
articles including one that was headlined “Marxists must address the Jewish Question” and 
another that referred to a “world Jewish-Zionist Bourgeoisie”. The article reported that in 
2016, David Cameron had “attacked Mr Corbyn over [the complainant’s] membership of 
Labour during prime minister’s questions, and that David Cameron had “called [the 
complainant] a ‘9/11 sympathiser’ and said Labour must expel him”. 

3. The article also appeared in much the same format online under the headline 
“Hampstead and Kilburn Labour chair thanks ex-member who was expelled for ‘sickening’ 
comments about Jews”, published on 10 March. 

4. The complainant said that the article was inaccurate. He said that he was not expelled 
from the Labour Party for making “sickening comments about Jews”; the complainant 
provided letters which stated that he was expelled for publicly supporting another political 
party. The complainant said that the letters communicating the decisions regarding his 
expulsion, readmission, and re-expulsion made no reference to antisemitism or comments 
about Jews, and that this could have been easily established by contacting him or the 
Labour Party prior to the article’s publication. 

5. The complainant said the inaccurate information in the article and the headline was 
designed to harass him and his family in breach of Clause 3. 

6. The publication denied that the article was inaccurate. It did not dispute the official 
reasons given by the party in its correspondence but said that this would have merely stated 
procedure and it would not have expanded on the wider meaning or reasoning behind the 
decision. The newspaper initially suggested that the reference to “sickening comments” 
came from comments by David Cameron in the House of Commons. It later accepted that 
Mr Cameron had not referred to claims of antisemitism in his comments about the 
complainant, and suggested instead that the comments were made by an MP in the House 
of Commons. 

 

 

 

 



Item 3 

 

 

 It later said that these comments came from a letter from the MP to Jeremy Corbyn MP, 
then Leader of the Labour Party. It provided a copy of this letter, however the letter received 
by IPSO did not feature or reference comments about Jews and instead appeared to refer 
to the complainant’s previous disclosures on the September 11 attacks. The publication 
provided articles from 2016 which reported that his expulsion was linked to comments he 
had made about Jews on his website and noted that the complainant’s website had 
published articles including one which demanded that "Marxists must address the Jewish 
Question" and another referring to a "world Jewish-Zionist Bourgeoisie". It emphasised that 
while the exact reasons for a party member’s expulsion may not always be clear, there was 
evidence to suggest that this was the reason behind the complainant’s expulsion. 

7. The publication denied that the terms of Clause 3 (Harassment) were engaged. 

8. The complainant said that neither Mr Cameron nor the MP had made any reference 
whatsoever to him making comments about Jews in the House of Commons, let alone 
“sickening comments”. The complainant accused the publication of misrepresentation as it 
had changed its position by claiming that the remarks were made in a letter from the MP, a 
claim the complainant disputed. The complainant said that he was owed an apology from 
the publication. 

9. The publication provided examples of disclosures by the complainant on his website 
which it said demonstrated that he that he held antisemitic views and said that the 
publication had drawn certain conclusions that the reasons for his expulsion related to his 
previous disclosures. 

10. On 12 May, and 13 days after IPSO began its investigation, the publication offered to 
amend the headline of the online article from “Hampstead and Kilburn Labour chair thanks 
ex-member who was expelled for ‘sickening’ comments about Jews”, to “Hampstead and 
Kilburn Labour chair thanks ex-member who was expelled following ‘sickening’ comments 
about Jews”. 

11. On 20 May, and 21 days after IPSO began its investigation, the publication offered to 
amend the headline of the online article from “Hampstead and Kilburn Labour chair thanks 
ex-member who was expelled for 'sickening' comments about Jews”, to “Hampstead and 
Kilburn Labour chair thanks expelled member criticised in the Commons for 'sickening' 
comments about Jews”, it also offered to amend the article to reflect this change. 

12. On June 10, 42 days after IPSO began its investigation, the publication offered to 
amend the headline of the online article to “Hampstead and Kilburn Labour chair thanks 
ex-member who was expelled after Commons plea by Cameron”. The publication also 
proposed amendments to the article which it said made the reasons for the complainant’s 
dismissal from the party clear. However, given his previous disclosures and the nature of 
the alleged inaccuracies, the publication did not accept that an apology was appropriate in 
the circumstances. 

13. The publication offered the following clarification in print to be published on its Letters 
page: 

Gerald Downing 

In a headline dated March 13 we referred to Gerald Downing's expulsion from the Labour 
Party as being the result of his views about Jews. He was, in fact, expelled for his 
membership of the Socialist Fight organisation. 

 



Item 3 

 

 

14. The publication offered to publish the following clarification as a footnote to the online 
article: 

This article has been amended to make clear that the official reason for Mr Downing’s 
expulsion from the Labour party was his membership of Socialist Fight, not his antisemitic 
views. 

Relevant Code Provisions 

15. Clause 1( Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

v) A publication must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation 
to which it has been a party, unless an agreed settlement states otherwise, or an agreed 
statement is published. 

Clause 3(*Harassment) 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit.  

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing individuals 
once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and must not follow 
them. If requested, they must identify themselves and whom they represent. 

iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them and take 
care not to use non-compliant material from other sources. 

Findings of the Complaints Committee 

16. The article reported as fact that the complainant had been expelled from the Labour 
Party due to his “sickening” comments about Jews; the online article featured this claim in 
its headline. In addition, the article stated that these comments had been raised in 
Parliament. The letters from the Labour Party to the complainant made clear he was 
expelled from the party for publicly supporting another political party. The publication 
provided articles and material written by the complainant that it had alleged formed the 
unofficial reason he was expelled from the Labour Party, however this was directly 
contradicted by the official basis provided by the Labour Party. The publication was not 
able to provide any evidence to support its position that the Labour Party had considered 
any of the material it wished to rely on when reaching its decision. In addition, the 
publication had not demonstrated that comments made by the complainant about Jews 
were raised in Parliament. The Committee did not consider that going on to report that the 
complainant was expelled for supporting another political group clarified the position or 
mitigated the significance of these inaccuracies.  



Item 3 

 

 

The publication had no evidence to support that the complainant had been expelled from 
the Labour Party for making “sickening” comments about Jews which were raised in 
parliament, and particularly where this featured in the headline of the online article, it had 
failed to take care not to publish inaccurate information and there was a breach of Clause 
1(i). Where the inaccuracy had falsely stated that the complainant had made antisemitic 
remarks that had been discussed in Parliament, which was a very serious accusation which 
could have had a detrimental effect on the complainant, this was a significant inaccuracy 
and a correction was required under Clause 1(ii). 

17. The publication offered to amend the online article’s headline on three separate 
occasions, and also offered to publish a correction as a footnote to the online article, and 
in the print version of the paper. The Committee considered that the proposed clarifications 
offered by the newspaper were not adequate. Corrections must address the original 
inaccuracy, and put the correct position on record. The online correction did not refer to the 
original headline, which was inaccurate. Neither version of the correction made clear that 
the complainant’s views on Jewish people had not been described as “sickening” in 
Parliament. For these reasons, there was a further breach of Clause 1(ii). 

18. Clause 3 generally relates to the way journalists behave when researching a news 
story, and is meant to protect people from being repeatedly approached by the press 
against their wishes. As the complainant’s complaint regarding harassment was based on 
the inaccuracy of the article, this Clause was not engaged. 

Conclusion 

19. The complaint was upheld under Clause 1. 

Remedial Action Required 

20. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should 
be required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication, the nature, extent 
and placement of which is determined by IPSO. 

21. The Committee considered that there was a serious breach of Clause 1(i). The article 
had inaccurately reported that the complainant was expelled from the Labour Party for 
making sickening comments about Jews, and reported that this had been discussed in 
Parliament. The publication was unable to provide any evidence for the allegations it 
made. Whilst it had offered to make multiple amends to the online article and clarification 
to both versions, none of these were sufficient to correct the original inaccuracy. In light of 
the newspaper's failure to take care over the article's accuracy, and its failure to correct the 
inaccuracies in line with its obligations under Clause 1(ii), the Committee concluded that an 
adjudication was the appropriate remedy. 

22. The Committee considered the placement of this adjudication. The article had featured 
on page nine. The Committee therefore required that the adjudication should be published 
on page nine or further forward in the newspaper. The headline to the adjudication should 
make clear that IPSO has upheld the complaint, give the title of the newspaper and refer to 
the complaint’s subject matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 

 

 

 



Item 3 

 

 

23. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with a link to 
the full adjudication (including the headline) appearing on the top half of the newspaper’s 
homepage, on the first screen, for 24 hours; it should then be archived in the usual way. If 
the newspaper intends to continue to publish the online articles without amendment to 
remove the significantly misleading statements identified by the Committee, the full text of 
the adjudication should also be published on the article, beneath the headline. If amended 
to remove the inaccurate statements, a link to the adjudication should be published with the 
article, explaining that it was the subject of an IPSO adjudication, and explaining the 
amendments that have been made. 

24. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Following an article published in print on 13 March 2020 headlined " Hampstead chair 
thanked ‘Jewish Question’ activist” and online on 10 March 2020 headlined “Hampstead 
and Kilburn Labour chair thanks ex-member who was expelled for ‘sickening’ comments 
about Jews”, Gerald Downing complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the newspaper had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of 
Practice. IPSO upheld this complaint and has required The Jewish Chronicle to publish this 
decision as a remedy to the breach. 

The article reported that Mr Downing had been expelled from the Labour Party after 
making “’sickening’ comments about Jews” and that these comments had been discussed 
in Parliament. 

The complainant said that the article was inaccurate; he had been expelled from the 
Labour Party for publicly supporting another political party, not for making comments 
about Jews, sickening or otherwise. The complainant provided official Labour Party letters 
to IPSO which supported this position. He also said that no comments he had made about 
Jewish people had been discussed in the House of Commons. 

IPSO found that it was significantly inaccurate to report that the complainant had been 
expelled from the Labour Party for making “sickening” comments about Jews which were 
raised in parliament, and particularly where this featured in the headline of the online 
article, it had failed to take care not to publish inaccurate information in breach of Clause 
1. 

Date complaint received: 13/03/2020  
Date complaint concluded by IPSO: 04/11/2020 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Item 3 

 

 
Appendix C 

 
 

 

Paper No. File Number Name v Publication 

1892 00042-20 McAnena v mirror.co.uk 

1865 08417-19 Rooney v The Times 

1900 08980-19 Tweddle v chroniclelive.co.uk 

1886 09597-19 Bremner v The Scotsman 

1914 09739-19 Scott v thescottishsun.co.uk 

1851 07966-19 Water UK v The Times 

1885 00026-20 Fleet v Plymouth Herald 

1891 00057-20 Chambers v The Guernsey Press and Star 

1913 00285-20 Ratcliffe v kentlive.news 

1896 00579-20 Westmoreand v kentlive.news 

1893 00606-20 Clough v Evening Telegraph (Dundee) 

1916 00857-20 Hayden v The Spectator 

1889 09155-19 Brown v thesundaytimes.co.uk 

1904  Request for review 

1912  Request for review 

1925  Request for review 

1928  Request for review 

1933  Request for review 

1941  Request for review 

1947  Request for review 

1951  Request for review 
 
 


