
 
Paper No. 1961 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 21 April 2020 at 10.30am  

Via Video Conference Call 
 

Present          Lord Edward Faulks (Chairman) 
Richard Best  

   Nazir Afzal 
   Andrew Brennan 
   David Hutton 
   Lara Fielden 

Janette Harkess  
Helyn Mensah 
Mark Payton 
Andrew Pettie 
Peter Wright     

 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Acting Chief Executive 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Holly Pick, Joint Head of Complaints 
Lauren Sloan, Joint Head of Complaints 

    
 

 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Katrina Bell 
Rosemary Douce 
Alice Gould 
Thomas Moseley 
Sean Sutherland 

 
 

 
Observers:          Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
            
            

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Miranda Winram. 
 
2.  Declarations of Interest 
 

No declarations of interest were received 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 10 March. 
 

4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 
 

5.      Update by the Chairman – oral  
 

The Chairman updated the Committee on his meeting with John Whittingdale MP, 
Minister of State for Media and Data at the Department for Digital, Culture, Media 
and Sport (DCMS). 
 
He also updated the Committee on recruitment for various open positions. He 
confirmed that Matt Tee has left as Chief Executive and has been replaced by 
Charlotte Dewar as Acting Chief Executive.  
 
The Chairman informed the Committee that a remote Board meeting had already 
been held. 
 
The Chairman said that working from home has been a remarkable success due 
to the significant effort of the staff, and Charlotte Dewar has been outstanding in 
her new role in challenging circumstances. The Complaints Committee thanked 
all IPSO staff for their hard work in making working from home a success.  
 
The Chairman noted that the newspaper and magazine industry is facing difficult 
circumstances, and consideration was being given to how IPSO should respond to 
this unprecedented situation. A meeting had been scheduled with the Regulatory 
Funding Company to discuss this with them. 
 
The Chairman confirmed that a new alternate member of the Committee, Will 
Gore, had been appointed. He would only be involved in deciding complaints 
when a conflict of interest prevented two other members from participating. 
 
He finished by congratulating Nazir Afzal on his newly published book.  

 
 
 
 



    Item                                  3 

 
 
 

6. Complaint 08479-19 Forbes v Express.co.uk  
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. The decision can be found in Appendix A. 
 
 

7. Complaint 00665-20 Enticknap v The Gazette 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld under Clause 1 (Accuracy). The decision can be found in Appendix B.  
 

 
8.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

     The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix C. 
      
9.       Any other business 

 
  There was no other business. 
 
10.      Date of next meeting  

 
     The date of the next meeting was confirmed as Tuesday 9th June 2020. 
 
    The meeting ended at 11:41 am 

 
  



    Item                                  3 

Appendix A 
 
Decision of the Complaints Committee – 08479-19 Forbes v Express.co.uk 
 
Summary of Complaint 

1. David Forbes complained to the Independent Press Standards Organisation that 
express.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Nicola Sturgeon humiliated as Union Jack waving unionists protest 
independence rally”, published on 3 November 2019. 

2. The article reported that a “rally…calling for a second independence referendum was 
met with a counter-protest from Scottish unionists” and that this counter-protest had left 
“Nicola Sturgeon humiliated”. It also contained 5 pictures showing the counter-protest. 

3. The complainant said it was inaccurate to state that Nicola Sturgeon was “humiliated” 
in circumstances where the counter-protest was much smaller than the main 
independence march. He said that even by a conservative estimate, there were 16,000 
independence marchers to around 100 counter-protestors, making the latter a fraction of 
the size of the main march. He also said that the photos used in the article were selected 
in such a way as to further distort the relative scale of the two protests. Finally, he 
complained that the article used photos provided by a biased source, a named unionist 
group, and that the article failed to mention that this group made far right gestures at the 
protest. 

4. The publication did not accept that the article breached the Code. It stated that the 
headline was supported by the text because the fact that there was a counter-protest was 
a sufficient basis to state that Nicola Sturgeon, a leading proponent of independence, had 
been “humiliated” at the rally. It further stated that the size of the counter-protest was 
immaterial to whether or not she had been “humiliated” at the rally; and that it was entitled 
to characterise the counter-protest as a humiliation, especially as, under the Code, it was 
free to campaign and be partisan. Moreover, the publication stated that the photos had 
been taken at the event and had not been digitally altered in any way; and that the group 
that supplied them confirmed the same. It was unable to provide figures on how many 
people had attended either the main protest or counter-protest and did not dispute the 
complainant’s assertion that the counter-protest was a fraction of the size of the main 
protest. However, it said that the photographs of the counter-protest appeared to show a 
greater number than the estimate of 100 people made by the complainant. Finally, the 
publication stated that the article was not misleading as it made no claim as to the size of 
either protest; and, further, the article made clear the level of support enjoyed by the SNP 
in Scotland by mentioning they were forecast to “make gains” in the upcoming General 
Election. 

5. The publication removed the article 2 days after publication and offered to republish 
an amended version which made clear the total number of protesters if this would resolve 
the complaint. The complainant did not accept this. 



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions 

6. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be correction, 
promptly and with due prominence, and –where appropriate- an apology published. In 
cases involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

7. Under the terms of the Editors’ Code of Practice, newspapers have the right to 
editorialise and campaign. The headline claim that Nicola Sturgeon had been 
“humiliated” at the rally represented the publication’s characterisation of the effect of the 
counter-protest. The article did not suggest that the claim that she had been “humiliated” 
related specifically to the relative sizes of the protests. In these circumstances, the 
publication had not failed to take care over the accuracy of the headline. Nor did it contain 
a significant inaccuracy or misleading claim relating to the size of the protests. The 
headline did not breach Clause 1. 

8. It was not in dispute that the photographs which illustrated the article had been taken 
at the event. The selection and sourcing of material, including photographs, is a matter 
of editorial discretion, as long as publication of the material does not otherwise breach 
the Code. Publication of the photographs did not render the article inaccurate or 
misleading, where the images simply showed the counter-protest. Furthermore, the 
publication was not obliged to report on the behaviour of the counter-protestors; this 
omission did not render the article misleading or inaccurate. There was no failure to take 
care over the accuracy of the article in breach of Clause 1. 

Conclusions 

9. This complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

10. N/A 

Date complaint received: 3/11/2019 

Date decision issued: 5/5/2020 



    Item                                  3 

 
 
Appendix B 
 

Findings of the Complaints Committee 00665-20 Enticknap v The Gazette (North 
East, Middlesbrough & Teeside) 
 
Summary of Complaint 
 

1. Gary Enticknap complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Gazette (North East, Middlesbrough & Teeside) breached Clause 1 (Accuracy) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Glum-looking pimp used 
threats to keep his sex enterprise secret”, published on 12 July 2019. 
 

2. The article reported on the complainant’s sentencing hearing. The article stated 
that the complainant had “used blackmail to avoid justice and stop his prostitutes 
leaving”; that he had “on at least one occasion blackmailed the victim to prevent 
her contacting police”; detailed his sentencing for controlling prostitution for gain. 
The article also included a quote from a spokesperson for North Yorkshire Police, 
stating that “he used the threat of blackmail to avoid being brought to justice.” 

 
3. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 

because, whilst the claim he had blackmailed one of the escorts had been 
referenced in court, the charge had been dropped and he had not been found 
guilty of it.  He also said that whilst he had pleaded guilty to controlling prostitution 
for gain, he maintained that he was innocent and said that he was intending to 
pursue a retrial.  

 
4. The publication accepted that it had published inaccurate information, but it did 

not accept that it had breached the Code. It said that the article was based on a 
press release issued by the North Yorkshire Police. The publication provided the 
press release, which stated that the complainant had pleaded “guilty to two 
charges of controlling prostitution for gain” and  that he had “on at least one 
occasion blackmailed the victim to prevent her contacting police”. The press 
release also contained a quote from a spokesperson for North Yorkshire Police 
which said: “he used the threat of blackmail to avoid being brought to justice”. 
The publication was contacted by the complainant directly, and after confirming 
the position with the North Yorkshire Police, it amended the article and added the 
following correction as a footnote: 
 

CLARIFICATION: An earlier version of this story made reference to an 
allegation of blackmail in line with information supplied by North Yorkshire 
Police. The force has since clarified that charge was dropped. The force has 
also amended its statement on the victims. We are happy to clarify this 
information. 
 



    Item                                  3 

Relevant Clause Provisions 
 

Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 

Findings of the Committee 
 

5. The publication had relied solely upon a police press release for its information 
about the court proceedings. However, the press release was contradictory: it 
explained that an allegation had been made that the complainant had 
blackmailed one of his victims and later stated, without qualification, that he had 
blackmailed the victim on at least one occasion.  Further, the charges in respect 
of which the complainant had pleaded guilty were made clear in the press release, 
and did not appear to include a charge of blackmail.  The status of the blackmail 
allegation was, therefore, not clear from the press release. However, the article 
had reported, as fact, that the complainant had blackmailed his victim, without 
taking any steps to confirm whether the offence to which the complainant had 
pleaded guilty had included a charge of blackmail.  Given the seriousness of the 
claim, this represented a failure to take care not to report inaccurate information 
about the offence committed by the complainant in breach of Clause 1(i). Where 
the article was a report of the complainant’s court case and conviction, this was a 
significant inaccuracy that required a correction under Clause 1(ii). 
 

6. Once the publication had been contacted directly by the complainant prior to 
IPSO’s involvement, and the position had been  confirmed by the police, it 
changed the article and added a clarifying footnote which identified the inaccuracy 
and put the correct position on record, which was found to be both prompt and 
prominent. There was no breach of Clause 1(ii). 

 
7. The Committee noted that the complainant said he was innocent of controlling 

prostitution for gain, but he accepted that he had pleaded guilty to this charge. 
Where the article accurately reported that the complainant had pleaded guilty to 
charges of controlling prostitution for gain, the Committee did not find the article 
misleading in the way the complainant suggested. There was no breach of Clause 
1 on this point. 

Conclusions 



    Item                                  3 

 
8. The complaint was upheld. 

Remedial action required 
 

9. The publication had published a correction sufficiently promptly and with due 
prominence as to meet the requirements of Clause 1(ii). There was no breach of 
Clause 1(ii), and no further remedial action required. 

Date complaint received: 05/02/2020 
Date complaint concluded by IPSO: 14/05/2020 

 
 
 
 
  



    Item                                  3 

Appendix C 
 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1859 05294-
19 

Stainer v Folkestone Herald 

1787 05316-
19 

Storey v The Herald (Didcot) 

1787 05318-
19 

Storey v Oxford Mail 

1869 09541-
19 

Brown v The Times 

1849 07929-
19 

Dunn v Liverpool Echo 

1852 08527-
19 

O’Nion v The Times 

1867 08998-
19 

Kafetzis v birminghammail.co.uk 

1871 09141-
19 

Bell v The Press (York) 

1871 09542-
19 

Bell v The Press (York) 

1868 05423-
19 

Murdock v The Irish News 

1875 07127-
20 

Wilkinson v thesun.co.uk 

1870 08376-
19 

Malone v The Scotsman 

1890 09587-
19 

Liberty v The Sun 

1841 05998-
19 

McGurk v am-online.com 

1842 05999-
19 

McGurk v banburyguardian.co.uk 

1843 06159-
19 

McGurk v oxfordmail.co.uk 

1855  Request for review 
1858  Request for review 
1862  Request for review 
1866  Request for review 
1873  Request for review 
1877  Request for review 
1887  Request for review 
1895  Request for review 



    Item                                  3 

 


	Via Video Conference Call
	Present          Lord Edward Faulks (Chairman)
	Richard Best
	Nazir Afzal
	Andrew Brennan
	David Hutton
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Helyn Mensah
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Peter Wright
	In attendance:  Charlotte Dewar, Acting Chief Executive
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Holly Pick, Joint Head of Complaints
	Lauren Sloan, Joint Head of Complaints
	Also present:  Members of the Executive:
	Katrina Bell
	Rosemary Douce
	Alice Gould
	Thomas Moseley
	Sean Sutherland
	Observers:          Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee

