Gliernsey#:Press

arl St

IPSO Annual Statement

1 January to 31 December 2019



INTRODUCTION
Overview

The Channel Islands Media Group Limited, a joint venture between Bailiwick
Investments Limited and MXC Capital Limited, purchased the Guernsey Press
Company and its wholly owned subsidiary, Guernsey Distribution Limited, from
the Guiton Media Group Limited, a subsidiary of Wolverhampton-based the
Claverley Group in September 2019,

The purchase includes the production and distribution of The Guernsey Press
newspaper, including its digital platforms and the GY4 You app

The news organisation in Guernsey operates under laws unique to the jurisdiction
and diflerent from the UK. This means editorial decisions, although based on a
common set of journalistic principles and ethics, must be made in accordance
with local legislation and the requirements of Guemnsey common and customary
law. The adherence to best-practice standards has been at the heart of the strong
relationship that the Guernsey Press, the flagship title in Guernsey, has enjoyed
with the community it has served for over 200 years.

In commaon with publishers in the UK, the CIMG has voluntarily signed up to
IPSCY and will meet its contractual obligations with the regulator. However,
Guernsey is not subject to the jurisdiction of the courts of England and Wales;
and the States of Guernsey, the Island’s parliament, is the sovereign authority in
the Island. While CIMG will strive to meet best-practice standards, local laws and
obligations will, 10 all cazes, need to take precedence.

The Guernsey Press is the Island’s only daily newspaper and its online
counterpart is the leading provider of digital news and commercial content. The
newspaper has a local board of directors, both operationally and in non-executive
capacity and also a non-exec chairman, who are prominent in the local
community.

Because of the compact nature of the markets we serve, the directors are easily
accessed by members of the government, officers of the law and by the wider
readership in general. The weekly reach of the Guernsey Press is to a large
proportion of the adult population, with daily paid circulation of more than &.000.
The Guernsey Press is distributed throughout the Bailiwick of Guernsey, which
includes Alderney {online only), Sark and Herm.



Titles and products

The Guernsey Press and Star (and associated supplements)
GYOne magazine (a rebrand of Guernsey Now)

Business Briel (including Contact Magazine)

Love Guernsey

Guernsey Press digital publications
www, guemseypress.com and associated commercial platforms

The publisher’'s responsible person is Mrs Yvonne Blundell, Editor’s PA, tel:
01481 240244, vblundelliwouernseypress.com

OUR EDITORIAL STANDARDS

The Guernsey Press i1s committed to upholding the Editors’ Code of Practice.
Journalists are issued with copies of the code and details are set out on the
company’s intranet. Training sessions — internally and externally — reinforce and
refresh the importance of adhering to the code. All staff are reminded of the need
to uphold the code at all times and the importance of representing the news
organisation and its owners — and the profession of journalism — in a positive and
professional manner,

In respect of IPSO, guidance would he sought prior to publication if deemed
necessary by the editors. Any guidance would be considered alongside any legal
advice (if any) that had been sought. Guidance would also be sought from IPSO
In resolving complaints made to IPSO. This may take the form of agreeing a
sultable resolution to a complaint with IPS0O acting as the conduit between the
complainant and the newspaper.

Guernsey Press journalists and contributors are made aware of the importance of
Clause 1 {accuracy) of the Editors' Code when researching, writing, news editing
and sub editing articles and comment pieces.

Editors demand that reporters and writers can stand up any claims made in their
copy. In practice, this can mean a number of things, from the corroboration of
information by a number of sources, to the use of supporting documentary
evidence or a requirement to obtain information from a source who enjoys a level
of privilege because they are deemed 1o make statements in the public interest
{police, government ministers etc).



Editors are respensible for making sure that reports are fair and balanced. The
Guernsey Press understands very clearly its duty Lo provide the right of reply.

Every story published in the newspaper is checked before publication. All news
stories are checked initially by a news editor and then by a sub editor, All pages
are signed ofT before publication by a senior member of the editorial department.

Any stories of concern will also be checked by the editor or deputy editor.

In the vast majority of cases, articles published online are only available for
uploading after they have been checked by the news editor and a sub editor. The
arlicles are uploaded by sub-editors and editors. The only exception to the regular
work flow is when a breaking story is published online before the paper copy is
subbed, but the duty news editor will have checked the story.

OUR COMPLAINTS-HANDLING PROCESS
In what form are editorial complaints accepted?

Complaints are accepted in all forms, by email, letter, telephone, social media and
N pPerson.

Who handles editorial complaints internally?

All staft are advised that telephone, in persen and email complamts that come to
them directly are to be logged and passed on to their line manager, for example,
the news editor, These, in tum, are collated and logged by a central staff member,
the editor’s PA, upon completion of an internal notice of complaint form.,

The level at which the complaint is handled depends on its seriousness but could
ultimately he passed on to be resolved by the editor or his deputy.

Postal complaints are generally logged and directed to the editor or his deputy for
handling.

Records kept of editorial complaints and their outcomes
The editor’s PA logs all complaints and records and files the outcome. All staff

have access to an internal complaints form upon which details of the complaint
are logged. Outcomes are similarly logged.



How Guernsey Press seeks to resolve complainis

Complaints which have some foundation are resolved by offering the
complainant some form of redress, usually as a correction/clarification 1n the
newspaper and/or online or by removing the offending content from the online
story, Corrections are generally placed on page 8 {(our births and deaths page)
unless there is a justifiable request from the complainant for a specific page or
the correction can go next to a follow-up story on the same subject. Online
corrections are generally added to the onginal article.

Occasionally, the newspaper will take extra steps such as sending flowers as part
of the recompense or writing an article specifically to address the complaint
raised.

Complaints raised by our ‘report abuse’ button on the guernseypress.com online
forum are directed to senior staff who either edit or delete the offending comment
if warranted.

What information it provides to readers and where about its internal process
Sor editorial complaints and IPSO’s complaints process

Online

A prominent button on the front page of www.guernseypress.com headed
‘Making a complaint’ and the subhead *Do you have a complaint about an article
in the Guernsey Press, Click here.” Clicking through takes the reader to an online
form titled Editorial complaints. This specifies that the company abides by IPSO
auidelines with a hyperlink direct 1o the [PSO website.

It goes on to give details of how to make a complaint, including a hyperlink to a
bespoke online complaints form. It also gives a postal address for complaints and
a bespoke email address feedback{@guemseypress.com.

It then swmmarises the newspaper’s complaints policy and gives a hyperlink o
the IPSO editor’s code.

*Please note that, on a temporary basis, this button has been replaced by one
directing readers to stories and advice relating to the coronavirus,

A link is still provided on each web page under Useful Links which directs readers
to Making a Complaint.



In paper

In paper, there is a daily panel underneath the leader column which names senior
editorial staff, gives company telephone numbers and, under the sub-heading,
*Complaints, corrections and clarifications’ there is an explanation that the
newspaper abides by the IPSO code. It then gives telephone, mail, email and
online contact details for making a complaint.

A regular advert in the newspaper headlined *How to make a complaint about an
article by this newspaper” states that the newspaper is committed to standards set
by IPSO and its code of practice. It then gives telephone, mail, email and online
contact details for making a complaint to the newspaper and advises that
unresolved complaints can be taken to IPSO direct. 1PSCOYs full contact details are
then provided, including website, telephone, postal and email.

OUR TRAINING PROCESS

Our journalists receive legal training as part their journalism training and they
regularly refer both to the Editors’ Code of Practice and McMNae's Essential Law
for Journalists.

Reporters have all heen advised about the complaints handling methods outlined
above and issued with the IPSO code of practice. Their attention is drawn to
relevant aspects of the code by senior managers as and when stories about
Juveniles etc are instigated.

The code is also posted prominently on noticeboards for reference.

The Guernsey Press is undertaking an ongoing series of training sessions with all
members of editorial staff to ensure they are familiarised with the IPSO editors’
code.

Training involves detailed analysis of the code followed by group discussion of
case studies and then a Q&A to make certain that the training has been well
understood.

Stafl who do not show reasonable understanding will get extra training and new
staff with receive full training on the code,

The process will be re-evaluated each year with emphasis on new staff and those
who show weakness in their understanding. A copy of the training materials used
15 attached.



An IPSO workshop was held in Guernsey on 23 May 2019 lead by Charlotte
Urwin, Head Of Standards and Lauren Sloan, Head of Complaints over two
sessions for all editorial staff.

We hope to welcome IPSO training officers to visit and update news staft again
on the latest aspects of the code in the future. This will be once the travel issues
telated to the Covid-19 pandemic ease.

A new version of the Editors’ Code of Practice was issued on 1 July 2019, This
was circulated to all editorial stall and copies were placed on the notice boards.
In addition, an article printed in the Production Journal highlizhting the changes
made to the Code, was drawn to the attention of staft,

Other than the Editors’ Code of Practice and McMae’s Essential Law for
Journalists referred to above, we do not currently have any additional internal
manuals or codes for use by journalists.

OUR RECORD ON COMPLIANCE

IP50) has vet to rule against the Guernsey Press on any complaints.

A complaint made on 3 January 2020 by Gian Chambers [IPSO: #00057-20%]
was not upheld by the Complaints Committee in its ruling of 12 April 2020,



G

T

uernsey+Press

COMPLAINTS

Mame of
coemplainant

Telephone

Email

Time/Date complaint

Details of article

Mature of concern

Inform  they can
complain in writing,
via email or onling
form on web home
page

Line  manager
Editor's PA alerted

Copy of Complaint
form to Editor's PA

Action




1
Guernsey +Press W tews Spol Wesber Secdces

Editorial Complaints

The Guensey Prass takes complaine abaut edilcial sontan sarcusly,

We are commilted 1o atiding by the ncepsndent Prege Standans Sraprisailon "ES507 mules
and rispulations and the Edrars” Cade of Practice Bl (psa enfongss

‘Complaints details

IF o waodd Bkce to ke @ camodalm under 1he teems of the Edilors’ Code sdminisened oy
IPSD plaasa Tl awm 1he dedcabed foaim

IF oul Wil 1R 20 mase 3 Ccompiaing about The Guemsay Fress onan adiorial issue nil
coversd by IFS0 and he Sckove’ Code, plegse amail Cows IR myE s AR e s.00m

1 puu wish fo mage your compolaint by past, ploases wite 12 The Edilen, The Guamssy Fmss,
P, Do 57, Braye Aoad, Yale, Guemnsey GY1 0

Complainis pelicy

11 Tha Juamsey Frese aims 10 handle all complancs as afoanly and affaciively a2 possibla
2100 pervpiaime vall Be QEWMHII]E:] N reCe

A1 IFwie raceive multiplz complaints abaut The samo S50 e My Taike a8 respenEe o all
A1 W mag Ieg)uest e her irfammation Tram Yool 1o enank U to Ime st gate your corgiainl

3] We will derd promaly saih comglaims. Once ful detals have peen astabiished we aim Lo
rasghee woonin 28 days any comolkant Braughs under e P50 Bl Code I we fail %2
reEghe suth @ cornpiaint B0 eour salisfactsen wishim s bme, o may refe the matler o
IR0 T e Delieyve Than o Deepch of the Ecioors’ Dodke 15 irvnksed, Wi wil el you

Y W G ses g ooy oF lhe Cdilors’ Code hede

314 2% any stage of your cominland we g not heer hack drom you witken 28 working davs, we
will considar your complaint resaiued,



TRAIMING EXERCISES

1. A married couple complained that an article headlined "Sweat result for Mica's charty
stall", published in the Camberley News and, had intrudad into their teenage dawghier's
privacy in breach of Clauses 3 {Privacy) and & (Children,

The aricle reported that a 13-year old girl was selling cakes at a farmers' market 10 raise
funds for ME Research UK because her friend - the complainants’ daughter - had the
condition. The article named the complainants’ daughter, included a photograph of her,
and made clear that she had ME (myalgic encephalamyelitis}. The complainants said that
they had boen happy for their daughter to be photographed but had not consented to the
publication of her name and phetograph in connection with details of her medical
condition. Publication of the article had caused their daughter great distress as tha family
had fried to avoid laballing her as having ME, and had therefore informed pecpla of har
condition only when necessary,

The newspaper said it had intended to support the fundraising initiative, and it sincerely
apologised to the complainants for the distress caused and offered fo make a financial
contribution to an ME charity of the complainants’ choice. It had been contacted by the
organisers of the market seeking publicity far the evenl. The photographer had taken a
picture of the complainants’ daughter and her friand at the stall; the fiiend had provided
information about the complainants' daughter's medical condition. The newspaper said
the complainants’ daughter had been present when this infarmation was disclosad. The
photographer had then spoken briefly to a woman he toak fo be the girl's mather, who
had commentad that she weould goon be taken home as she fired easily. A number of
olher people had been prasant, and the photographer had received no impression that
the child's condition was considerad 1o be confidential.

The complainants denied that the photographer had spoken fo them or that their daughter
had bean prasent when the infarmation regarding her medical condifion was discloged to
the photographer. The newspapers apology and offer of a charitable confribution were
not sufficient in the complainants’ opinion in light of the distress causaed by the article.

2. Mrs Rebecca Louise Elder, acting on behalf of the parents of a pupil at Fernhurst Pre-
Schaol, complained that an articke headlined "Pre-schoal child porn web shocok”,
publishad in the Midhurst and Petwarth Obsarver, had included a photagraph af the pupil
in breach af Clawse & (Childran).

The front-page article reported pemographic messages and lnks 1o websites showing
indecent images of children had been posted in the comments section of the pre-school's
website. The pieca had been accompanied by an image of the website’s homepage,
which contained a photeqgraph ghowing part of the face of a current pupil.

The child's parents considered that the use of the image had endangered the child in
breach of Clause &. The complainant noted that child protection agancies warn that using
photos of children in stones of a sexual nature can make them vulnarable to "grooming™;
in addition there is a risk that such phatos may be used inappropriately by others. Local
pecple had recognised the child fram the image, but her parents did all theay ceuld to
shiald her from the consequences of its publication. The child's face should have bean
ohscured and permission to use the image obfained.

The newspaper said that it was impossible for people to identify the child from the image,
unless they had previously bean made aware of it; only her nose and mouth were partially
visible, and her gender was not obvious. The child was in no more dangsar &5 a resull of



the article than other pupils piclured on the pre-school's website, Although the newspaper
was confident that the child was nat idantifiable, it had decided to blur her visible features
when the story was published anling,

. Rebacea Marrs complained thal an aricle headlined "Madel pix cop has quit force™,
published in the Halesowen Mews breach of Clauses 1 and 3 (Privacy).

Accuracy: The article reported that the complainant had left har employment as & Police
Community Suppon Officer following press reports about phategraphs of her modalling
that had baen published anline.

The complainant denied the newspaper's claim she was “carving out 8 second caraar as
a motor show promotions medel"; she had not b=en paid for the photographs posted
anling, which had been taken as part of & hobby, She also considered that the article
suggested, inaccurately, that she had left her job because of tha publicity surrcunding the
photographs.

The newspaper took 45 days to provide an initial response to the complaint, While it
noted that the arficle had been based on an agency report and stated that it therefore
could nat provide any details about the journalist's newsgathering methods, it denied
having published any inaccuracies. It did not accept that its article had suggested that the
complainant had left her job becausa of the previeus press coverage of the photographs.
It maintained that the complainant had promeoted herself as a model seeking paid
employment in that fisld.

Privacy: The complainant said that the newspaper's publication of her name, age and
area of rasidence was infrusive. She argued that this was a security issua, as she had
previously received death threats when paopla had learnt that she worked for the police.
The complainant also objected to approaches made Lo her neighbours by a journalist in
an effort to ebiain comment on the story.

Tha nawspaper daniad thal 15 coverage had infruded into the complainant's privacy; it
said that the photographs of the complainant had been freely available onling at the time
af publication, and that its article was basad an infarmation in the public domain.

. Micki MeLellan complained that an article headlined “Saleswoman who targeted doctor's
patients and poor is exposed”, published by the Kent and Sussex Courier on 3 August
2012, contained information which had baen obtained using subterfuge and clandesting
devices in breach of Clause 10 (Clandesting devices and subterfuge) and also breached
Clause 1 and 4 {Harassment).

After reading an arficle about a woman experiencing financial hardship, a representative
of the complainant had confacled tha newspaper in order to offer her an opportunity fo
make extra money. The woman had agreed to meet the complainant but had been
accompanied by a reporter from the newspaper posing as her partner,

The complainant suggesled hat the woman might wish ta join her in working in the "multi-
level marketing sectar selling "wellness products” and gave a presenfation about the
company. She suggested that the weman and her "partner” should allend a further
presentation on the scheme, and described how she used her role as a receplionist in a
doctor's surgery to meet potential customers.

The newspaper's coverage focused on the complainants admission that she had
recammended the products to patients at the surgery. It referred fo the complainant's



comments at the meeting, which had been recorded without her knowledge, and was
illustrated with still images of her.

The complainant said the newspaper's usa of subterfuge had heen whaolly unjustified: she
had scted with good intentions to help the woman find & new sourca of income. The
reporter had not taken steps o investigate the matter before resoring to subterfuge.

The newspaper said it had been concerned that the complainant intended to invalve the
"wulnerable" woman in a direct-salling scheme that required a significant initial financial
outlay. Its ressarch had shown that repulable sources had raised conscerns about the
practice of direct selling, and it had been keen o learn whether the complamnant was
“targeting” vulnerable individuals. It had decided the only way of investigating furiher was
o employ subtefuge.

Following the meeting, it had decidad that publication of the material was justiied by a
sufficient public interest, particularly in light of the revelation that the complainant had
used her position as a receptionist at a doctor's surgary to make sales for her businass.

Harassment: The complainant said thal after the meeting the reporter - who had informad
har of the subterfuge - had been "pushy” and had emailed her a list of questions about
the incident, despite her having made clear in a telephene conversation that she did not
wizh to comment. Later the same week she had been told not to come to work at the
surgery because the reporter was present in the car park. The complsinant said that,
contrary to a suggestion in the arlicle, the surgary had been fully sware of her
invalvamant in he “mulb-level marketing sector”,

The newspaper said its reporter had been happy to end the call when the complainant
made clear that she did not wish fo commeni The purpose of the email, which
acknowladged her desire nol to comment, was to make the complainant aware of the
fuastions he had intended lo ask: it had not reguested a response. The reporer had
attended the surgery in order to photograph the site and speak o palients; he had no
intantion of talking to the complainant or photegraphing her. The Primary Care Trust had
provided the newspaper with a statement that, while the surgery knew the complainant
was invalved in direct selling, it was unaware of her approaching pafients aboul the
products.

Accuracy: The aricle had reported thal the complainani's comments about selling
products o patients had prompted the practice to investigate the matter. While the
complainant maintained that the practice had been aware of her activibes, the relevant
FCT had told the newspaper that the surgery had been unaware the complainant was
selling products to patients. It had issued a statemeant, included in the aricls, that it was
investigating the matter. The complainant chose not to comment before.

. A& man complained that an article published in The Bolion News had breached Clauses 1,
3, 12 (Discrimination) and Clause 14 {Confidential sources).

The complainant had contacled the newspaper to alert it to his concerns about the
misuse of the blue badge system in Bolten's car parks. The arficle reparlad his account of
an incident of slleged misuse, along with his name, age and partial address. 11 noted that
both he and his wife (who was not named) were dizabled and identifiad thair medical
conditions. While the complainant acknowledged that he had initiated the contact with the
nawspapar, ha sad no consent had been sought for the publication of the couple's
parsonal infarmation. He considered that it could lead ta reprigals and suggested that his
wish for ananymity should have been avident to the newspaper when he cancelled an



appeintment to be photographed for the story; he had mada clear at this point that the
publication of a picture af him was not a good idea "as [he] didn't want to be identified”,
due to his wife's profession. The complainant said he had recordings af his calls with the
reporter but declined to provide them to the Commission.

Tha coemplainant alsc =aid that the headling's suggestion that he had expressed "anger”
about the blue badge abuse was inaccurate; he only feit "disappointment”. He expressed
concem about the description of the local council's abrogation of duties regarding blue
badges as a "legal loophele”, and what he considered as an inaccurate suggestion in the
article that his wife had been present when he witnessed the alleged infraction. He
considered that his and his wife's disabilfties were irelevant o the story and said that he
had only provided details of their conditions fallowing a question from the reporier.

The newspaper said that the information had been fresly provided by the complainant,
whe had approached the newspaper aboul his concemns; it noted that this was not the
first occasion on which he had brought local issues to ts attention in this way and that in
additien he maintained a blog on which he commentad about local issues. During the
telephane conversation in which the complainant had dentified his and his wife's medical
conditions, he had referred 1o his wife being present in the room, and the newspaper had
undarstoed from this that she consented to the publication of the information, \While it
accepted that the complainant had changed his mind about being phatographed. it denied
that he had asked to be treated as a confidential source or requasted fhat any detail be
withheld frem its report.

Confidenfial sources: states that “journalists have & maoral obligation to protect
confidential sources of information”. YWhere an individual initiates contact with a
newspaper with the aim of providing information for publication, there is a basic
expectation that this information will be atiributable. Clause 14 is gensrally engaged only
in instances where an agreement, of some form, has been reached that the individual will
be reated as a confidential source, On this accasion, while the complainant suggastad
that the newspaper should have inferred his position, he had not sought to argue that he
had initiated a conversation about the issue or reached such an agreement with the
newspaper. There was no breach of Clause 14

Privacy: The complainant had contacted the newspaper and provided it with information
aboul the incdent. He had also disclosed infermation abeut his medical condition without
stating that this was to be treated confidentialiy.

The situation with regard to the complainant's wife was less clear cut, The Commission
has made clear, on a number of occasions, that medical information poses a significant
potantial for intrusion and should be treated with caution, particularly where it has baan
provided by a third party. Does the fact that the woman was in the room whan the
complainant was falking to ihe newspaper have any bearing?

Accuracy: Clause 1 states that newspapers must take care not to publish inaccurate or
misleading information and requires that significant inaceuracies, once recognised, must
be corracted. The complainant said the headline and the referance to the “lnophale®.

Discrimination; Clause 12 {ii} states that detailz of an individuals phwsical or mental
ilness cr disability must be aveided unless genuinely relevant to the story. What do you
think?



6. The mother of Hannah Sharp, on behalf of her family, complained thal coverage in the
Chaster Chronicle of an accident invalving her daughter breaches Clausas 1, 3, 4, 5
{Intrugion into grief or shock) and B (Hospitals).

In October 2008 the complainant's daughter had been serously injured following a road
traffic accident in which the driver was killed. The incident and the aftermath were
covered by the newspapsar.

Privacy and hospitals: Hannah spent five months in hospital, and the complainant was
concernad that the newspaper had made a number of ‘condition chacks’ with the hospital
following the accident. She said that the hospital had breached her daughter's
confidantiality by releasing information about her medical condition withaut the family's
consent.

The complainant was also concerned about the newspaper publishing private information
about her daughter's health. One article had given the complainant's daughter's first
mame, In addition lo quoting a spokesman for the hospital whe said that ‘the patient
sustained serious head injuries and as a result will require long-term care’. By not
checking axplicitly that the family was happy for this information to be released by the
hospital, the newspaper had failed to show respect for her daughter's privacy at a time
when she was seriously ill. This also represented a breach of Clause 8 (i)

In February 2008, the family asked Cheshire Police to make clear io the newspaper that
the family did nat wish for it to make further enquiries with the hospital. The hospital's
Chief Executive wrote formally to the newspapsr in June 2009 to ask it not to ‘use our
briefing on the currentfuture medical situation of [the complainant's daughter] in any
future articles'.

In respanse, the newspaper said it understoad that it would have been a traumatic time
for the families of both young woman, and il wasg not its intention to add to their distress.
The reporters calls to the Intensive Care Unit at the hospital were routing journalistic
practice to ensure that any publizhed information was up-te-date, and it assumed that the
hogpital had followed the cormect procedures in releasing information, incleding consulting
the family. The newspaper had only wsed the victim's first name until her surname had
bean revealed at the inquest, logether with the name of the rosd where she lived.

Harasament and Intrusion into grief or shock: The inguast inta the death of the driver was
hietd on 9 July 2009 and - given the fact that there weuld be prass interest - the family had
reluctantly released a statement, although this did not contain any undisclosed medical
infarmation. Aside fram this, a representative of the family made clear arally that they did
rot wish to sp2ak to the press,

MNotwithstanding this request for privacy, the newspaper's reporter vigited the family home
an 13 July to ask for further information about the daughter's condition, and spoke to her
aunt for 10 minutes on the doerslep. The complainant felt that the enquiries had not been
conducted with sympathy and discretion, as the reporter persisted in asking intruzhve
questions such gs whether her daughter was conscious. He also asked whather a
photagraph could be provided, The newspaper had also pursusd the story with the
family's salicitors, repeatedly contaciing them after the inquest. The solicitors confirmead
that the family had nothing o add o the press statement.

The complainant added that - at the time of the accident - the reporter had approachad a
family friend for information and was informed that the family did not wish to be contacted.



The newspaper said that its reporter had decided against approaching the family at the
time of the accident. After the inquest, he had been given the statement by the family's
reprasantative, but was certain that she did not say that an approach should not ba made
to the family. Given the family's comments in the statement he wondered whether the
family may wish to speak further - nina menthe after the accident - and therefore visited
the complainant's home. The aunt declined to comment an the case, and was insistent
that nothing relating o the corwersation should be published, which the nawspaper
respected. It did not agree that the reporter had acted insensitively.

The reparer only called the complainant's legal representaive twice, leaving an
E!I'IE'-'-'E!TphDI'I-E MESSE]S ONCe,

Accuracy: The complainant said that a repert of the inguest in Chronicle Xtra (12 July)
was inaccurate when it claimed thatl her daughter had bean left ‘permansntly brain-
damaged’, Mot only was this suppasition - as the nature of brain injuries was
unprediciable - but the complzinant was concarned about the source of this infermatian,
given the efforts she had made to stop the newspaper from making further enguiries with
the hospital. Her daughter's medical condition had not been mentaned at the inquast
This article also inaccurately described one witness as a ‘neighbour and school friend' of
her daughter, and said that her daughter and partner had been ‘dating for about three
months', rather than one.

The complainant said that a further aricle of 16 July was inaccurale when it stated that
'Hannah's family regard it as something af a miracle that she is still alive’. This
inaccurately paraphrasad the family's statement.

The newspaper was wiling to publish a comection and apelegy in regard to the
inaccuracies in the piece. The descripiion of the injuries as ‘permanent’ and ‘long-term’
were not based on any form of family or official statement, and the newspaper accepied
that the earlier hospital statement may have confirmad tha position in the reporter's mind.
It agreed that this was insensitive and inappropriate, and apologised to the family, offering
b o 50 in public too.

. Paul Kirkland complained that an aricle headlined "Road closed after accident’,
published on the website of the Wiltshire Gazette & Herald on 13 February 2008, and an
article in the Wiltshire Gazetle & Herald on 14 February 2008 headlined “Driver trapped”,
intruded into his mother-in-law's privacy and into the shock of the family in breach of
Clausas 3 and 5. He also raised cencarns under Clauses 1 and.

The complainants elderly mother-in-law had been injured in & road accident. The
newspapers onling repon of the crash the same day included a phofograph of the victim
being treated by the emergency services, which the complainant considered to be
extremaly graphic.

The complainant said that the arficle had been published when nat all members of the
family had been informad of the accident or had known the extent of the injuries. Given
that the articla had (incorrectly} stated that the palice officers "fear for her life", the
nowspapar's raporting of what it understood to have baen a potentially fatal accident was
intrusive and insensitive, While the photograph which appeared in the newspaper the
following day had obscured the victim's face, the complainant maintained that it was still
intrusive.

The nawspaper said thal tha accident had cceurrad in the da.y'time an a_puhh: road and
had caused long tailbacks, The images had been removed from its website as soon as a



complaint from the family was received via Wiltshire Police, even though this was out-of-
hours. The paper also carried a crtical letter from the complainant in its naxt adition -
which included an editorial fealnaote of apolegy - and had sent a private letter of apalogy
1o the family,

In considering the complaint under Clawses 1 and 2, the Commission noted ihatl lhe
newspaper said that he police at the scene had indicated that they were concemed that
the injuries were lifedhraatening. |t was not pessible for the Commission o determine
precisaly whal police, in the memants fellowing the accident, had said. Mo representative
af the paolice force had complained about the accuracy of the claim about their initial fears.

. Edward Clark complained that an article headlined “Storm over 'drug addict’ accusation”,
publizhed in the Whitstable Times, was inaccurate and misleading in bresch of Clause 1.

The articles reported an allegation, sent in &n anonymaous amail to the newspaper, that
the complainant - who had been awarded the lead rol2 in his local oparatic sociely’s latest
production - was an "ex-herain user”, The complainant said that this was incorract: he had
never used hemin in his life. He had made clear his absclute denial of the claim ta the
newspaper before publication and this had been included in the article. He said that the
nawspaper should not have published the sfory basad on the unsubstantiated claims of a
single anonymous Source.

The newspaper said thal deciding to run the article was "a difficult call”. Howeswer, the
anonymous email confained a sericus allegation about the complainant and it had
decided to investigate by contacting the complamant and the chairman of the operatic
sociaty for thair comments. The article gave the complainant the opportunity to deny the
allegation. Following the complaint, the newspaper: removad the online version of the
article; publishad letters of rebuttal from the complainant's mother and the chairman of the
operatic sockety; and published an apalogy to the complainant for any distress caused.



Training Questions:

1)

2}

4)

4)

=)

IPS0 has the authority ta investigate a publisher in the absence of an actual complaint.

al Trus b}y Falsa

Follewing a standards investigation IPS0 has the power lo impose fines of

a) £1m b £1,000 c) unlimited sum

The varsion of the Editors” Cede of Practice introduced on 1 January 2016 altered Clause 1
{accuracy) fo include which of the fallowing:

a) Captions b} headlines ¢} stand-firsts

The Editors’ Code includes a clause (Clause § - reporting suicide). What are the two words
omitted from the clause?

“When reporting suicide, o pravent simulative acts care should be taken o avoid KHAX
MO0 of the method used, while taking inte account the media's right to repont legal

praceedings,”

a) Excessive detail b} unsympathetic coverage ¢ poor wording

YWhich of the following was added to Clause 12 (discrimination) in the updated Editor's Code?
a1 Religion b} physical ar ¢} gender identity

mental iliness or disabiliy
Y¥ou are sent to & secandary school after reports of an outbreak of tuberculosis. Which course
of action should you take in getting informalion from pupils as they leave school?
&) Stop pupils as they walk out of the school gatas
b Ask a lollipop lady if she has any objections to you intarviewing the pupils

&) Ask any parents who may be waiting for their children if they would allow you to talk to the
children

7) A source who warks in the financial department of company which has been accused of

malpractice gives you confidential papers on condition he ks not named in your report, When
you guestion the boss of the company he demands to see the papars on which you have
based your guesticns. Wiy would you not let them ses them'?

a) It would undermine your independence as an unbiased journalist

by Potentially it would reveal your source to wharn you owe a moral obligation fo protect

cl | would because | already have the information | neesd.



B} “You receive an early lip-off that a senior politician may have been involvad in a fatal crash.
Falice have not confirmed wha has been killed but you cnly live a few minuies from where the

palitician lives. What should you consider before deciding if you should go to her houses to seek
confirmation that she was the person who was Killed?

a) This iz likely to intrude of the family's grief and shock, espacially as it is not clear if they
know af the poliician’s involvement

b) Breaking bad news is just one of the things that journalists have to do
¢) As long as I'm sensitive there is nothing to worry about

4IPSO upheld a complaint by the Duke of York against the Daily Mail after tha newspaper

chartered a helicopter to fly over the Royal's home when his daughter threw a birthday party.
Was the complaint made, and upheld, under:

a} Clause G (children) b Clause 2 (privacy) o) Clause 1 {acouracy)

10} The Bristol Past ran a story about drunken passengers being escered off an [biza plane. |t
contained a picture, taken by someosng on the plane, of the incident and showing the caplan
and cabin crew walching the palice deal with the situaticn. Captain Phillip Howsll complamed

under Privacy Clause. He argued he could be targeted by the accused men. Was the
complaint upheld?

a) yes k) ne
11} A couple ask you to inferview their innocent son who is in hospital having besn beaten up by
thugs who palice want to trace, What coursa of action should you take?
a) Ask the sister on the ward if she has any objaction to you intarviewing him
B Goinowith the parents and starting interviewing the boy

e} Tell a sanior manager that you have baen invited by the parents and is there any abjaction
1o yau beimg hera

12y Which of the following statements are comact?

al There is no reazon o sfop vou reporting about 3 persen’s sexual onentation
b) Just becausa somaane is net apenly gay is no reason nat to report the fact

¢y Details of an individual's sexuzl orentalion must be aveided unless genvinely relevant to
the story

13) You telephone the sister of a man who has been killed in a road accident whila warking
overseas. His company has supplied detallz of the accident and personal informatian about the

man. If his sister talls you she has nol seen har brather for many years and has nothing to say
and puiz down fhe phone, do youw:

a) Call her back immediately, telling her there is public interest in knowing more about the
man



B} Wait 24 hours and call her back to see if she has changad her mind

¢l Tell your news editor that the waman has made it clear that she does not want to be
cantacted

14) Some of the clauses of the Editors' Code have a public interest exception. Do any of these

apply? (Choose as many as you think comect.)
a) A free press demands freedoem for it 1o wiite what it ikes providing it does not break the law
by Disclosing a miscarriage of jusiice

g} Prolacting public health or safety

Answers

1)
2)
3)
4}
3)
5)
7
e
5)

a-Tue

a-£im

b - headlines

8 = excessive detail

¢ = gender identity

¢ - Clause & (children)

b - Clause 14 {cenfidential sourcas)

a - Clause 4 {intrusicn into grief and shock)
b — Clause 2 (privacy)

107 b - Mo

11) ¢ - Clause & {hospitals)

12) ¢ - Clause12 (discriminztion)

13} - Clause 3 {harassment)

14 b and ¢ {public interest over-ride)



