
 
 

 
Reach   PLC  

 
 
 

Annual  Statement  to  the  Independent  Press            
Standards   Organisation   (IPSO)  1

  
  
 
 
For   the   period  

  

1   January   to   31   December   2019  

  
  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1Pursuant   to   Regulation   43   and   Annex   A   of   the   IPSO    Regulations   (The  
Regulations:   https://www.ipso.co.uk/media/1240/regulations.pdf)   and  
Clause   3.3.7   of   the   Scheme   Membership   Agreement   (SMA:  
https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreem 
ent-2016-for-website.pdf)   

 



 
 
 
 
 

Contents   
 
 
 

1.   Foreword ………………………………………………………………………...…………………………...   2  

2.   Overview ……………………………………………………..…………………...…………………………..   2  

3.   Responsible   Person ……………………………………………………...……………………………...   2  

4.   Reach   PLC…………….………………………………………………...………………………………..   3  

4.1   Editorial   Standards………………………………………………………………………………………..   3  

4.2   Complaints   Handling   Process   …………………………………....………………………………..   8  

4.3   Training   Process…………………………………………....……………...……………………………..      11  

4.4   Reach   PLC’’s   Record   On   Compliance……………………...………………………….………….   12  

5.   Schedule ………………………………………………………………………...…...……………………….   21  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
1  

 
 
 
 



1. Foreword  
  
   The   reporting   period   covers   1   January   to   31   December   2019   (“the   Relevant   Period”).  
  

2. Overview  
 
Reach   PLC    is   the   largest   news   publisher   in   the   UK.   
 
Formerly  known  as  Trinity  Mirror  PLC,  the  company  changed  its  name  following  the              
acquisition   of   publishing   assets   of   Northern   &   Shell   Media   Group   Limited   in   May   2018.   
 
Trinity  Mirror  was  formed  in  1999  by  the  merger  of  Trinity  PLC  and  Mirror  Group  PLC.  In                  
November  2015,  Trinity  Mirror  acquired  Local  World  Ltd.  Local  World  had  been  incorporated              
on  7  January  2013  following  the  merger  between  Northcliffe  Media  and  Iliffe  News  and               
Media.  
 
The  company  integrated  its  editorial  complaints  handling,  compliance  and  training  protocols            
for  its  newly  acquired  Northern  and  Shell  titles  from  January  1  2019.  As  many  procedures                
and  policies  inherited  from  Trinity  Mirror  PLC  are  unchanged,  much  of  the  2018  report               
repeats   the   content   of   previous   reports.  
 

2.1 Publications   &   Editorial   Content  
 
During  the  Relevant  Period,  Reach  plc  published  11  National  Newspapers,  172            
Regional  Newspapers  (with  associated  magazines,  apps  and  supplements  as          
applicable)  and  56  websites.  Some  websites  were  consolidated  into  the  “Live”  brand             
during  this  period.  A  f ull  list  of  Reach  plc’s  publications  for  the  Relevant  Period  is                
attached   to   this   document .   2

  
 

3. Responsible   Person  3

 
Reach   plc’s   Responsible   Person   is   Paul   Mottram.  
 
  
 

2   See   5.1   Annex   A  
3  Pursuant   to   Clause   3.3.9   of   the   SMA  
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website.pdf)  

 
2  

 
 
 
 



4. Reach   plc   
 

4.1 Editorial   Standards  4

  
The  maintenance  of  high  editorial  standards  is  at  the  core  of  Reach  PLC’s  business.               
All  editorial  staff  are  contractually  bound  to  adhere  to  the  Editors’  Code  of  Practice               
(“the  Code”)  by  the  terms  of  their  employment.  Furthermore,  a ll  agencies  and             
freelancers,  who  supply  us  with  editorial  material  are  required  to  comply  with  the              
Code.   
  
As  a  mark  of  its  commitment  to  the  maintenance  of  such  standards  and  to               
acknowledge  and  address  the  difficulties  that  are  presented  in  the  everyday  course  of              
fast-paced  current  events  journalism,  Reach  PLC’s  (then  Trinity  Mirror’s)  Board           
issued   the   following   Risk   Appetite   Statement   to   senior   management    in   April   2015:  
 
  

[Reach  plc]  has  no  appetite  for  behaviours,  past  or  present,  that  constitute  a              
breach   of   IPSO’s   Editors’   Code   of   Practice.  
  
Reach  plc  has  no  appetite  for  behaviours  or  decisions  that  knowingly  lead  to              
the   publication   of   inaccurate,   misleading   or   distorted   information.  
  
We  are  committed  to  doing  business  in  accordance  with  IPSO's  Editors'  Code             
of  Practice.  The  Group  recognises  that  protecting  the  rights  of  the  individual             
consistently  comes  into  conflict  with  the  public's  right  to  know  and            
acknowledge  that,  as  a  consequence,  we  will  have  to  make  difficult            
judgements   which   are   impossible   to   get   right   all   of   the   time.  
  
Reach  plc  has  little  appetite  for  errors  or  misjudgements  in  the  normal  course              
of  business,  but  as  stated  above,  the  Group  recognises  that  the  business  of              
publishing  information  –  particularly  when  it  is  done  quickly  in  the  digital             
environment  -  brings  with  it  a  level  of  risk  that  mistakes  will  occur.  However,               
the  Group  will  continually  seek  improvements  to  its  behaviours,  processes  and            
systems  in  order  to  ensure  that  the  risk  of  errors  is  mitigated  and  that  the                
correct  judgements  are  made  in  balancing  the  rights  of  the  individual  and  the              
rights   of   the   public   to   know.   

 
 
 
 

4  Pursuant   to   Clause   3.3.1   to   3.3.3   of   the   SMA  
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website.pdf)  

 
3  

 
 
 
 



Pre-publication   Guidance   from   IPSO  
  
We  have  had  occasion  to  consult  with  IPSO  and,  historically,  the  PCC  over              
pre-publication  guidance,  primarily  with  “borderline”  judgments  involving  the  privacy          
of  photographs  etc.  We  have  also  consulted  over  issues  such  as  the  updating  of               
stories   with   new   information   when   there   is   an   outstanding   IPSO   complaint.  
 
IPSO   Notices  
 
Notices   and   warnings   received   from   IPSO   are   distributed   to   the   relevant   editorial   staff  
as   soon   as   possible   together   with   legally   privileged   guidance,   if   appropriate.   
  
Verification   of   Stories  
  
Reach  plc  expects  its  staff  to  use  their  best  endeavours  to  verify  the  stories  that  are                 
put  forward  for  publication.  Stories  involving  potentially  contentious  issues  are           
reviewed  by  the  newsdesk  and  then  legal/Code  compliance  advice  is  generally            
sought  from  the  legal  department  before  publication.  Code  compliance  issues  are            
also  considered  on  our  regional  titles  by  Managing  Editors  if  serious  allegations  are              
being  made.  Furthermore,  journalists  are  encouraged  to  seek  comment  from  the            
subjects   of   stories   where   appropriate.  
 
Reach   plc’s   policy   on   provenance   is   as   follows:  
  

Provenance   
 
Editorial  executives  on  all  our  titles  are  reminded  that  it  is  their  responsibility              
to  understand  the  provenance  of  material,  both  words  and  pictures,  and  to             
satisfy   themselves   that   it   has   been   appropriately   obtained.   
 
Journalists  have  an  obligation  under  IPSO’s  Editors'  Code  of  Practice  to            
protect  their  sources,  but  we  also  have  a  duty  to  establish  that  the  sources  we                
use  are  reliable.  Protecting  our  journalists'  sources  and  insisting  on  knowing            
who   our   sources   are,   are   not   mutually   exclusive.   
 
Although  they  can  delegate  the  authority  where  necessary,  story          
provenance   is   ultimately   the   responsibility   of   the   Editor.   
 
In  this  area  the  Company  relies  on  its  integrity,  experience  and            
professionalism.   
If  there  is  an  anonymous  source,  whether  received  internally  or  via  an  agency,              
the  Editor  must  take  this  into  account  when  making  their  judgement  on             
whether  to  publish  and  in  doing  so  must  ask  pertinent  questions  and  seek              
legal   advice   if   necessary.   

 
4  

 
 
 
 



 
Although  there  may,  in  certain  circumstances,  be  good  reasons  why  the  actual             
identity  of  a  source  is  not  known  to  the  Editor,  uncertainty  as  to  provenance               
should   in   itself   be   a   reason   to   question   whether   a   story   should   be   published.   
 
It  is  usual  journalistic  practice  to  approach  the  subject  matter  of  a  story  for               
comment  before  publication  if  serious  allegations  are  being  made  by  a  third             
party.  Further  guidance  is  provided  as  stories  are  filtered  through  Content            
Editors,   and   if   appropriate,   legal   advice   is   sought   and   taken.  
 
 

 
Trust   Project  
 
25   of   Reach   plc’s   news   websites   were   founder   members   of   the   Trust   Project  
[thetrustproject.org],   which   was   launched   in   November   2017   as   an   international  
initiative,   having   been   set   up   from   Santa   Clara   University.   The   project   is   supported   by  
Google,   Facebook   and   Twitter,   and   has   brought   media   organisations   across   Europe  
and   the   Americas   together   to   help   readers   make   informed   decisions   about   whether   a  
news   story   is   credible,   quality   journalism   they   can   trust.   Its   three   main   commitments  
are   “social   responsibility,   transparency   and   integrity”.   Fellow   launch   partners   include  
the   Washington   Post,   the   Economist,   the   Globe   and   Mail,   and   La   Stampa.  
Each   participating   website   carries   the   Trust   Project   Logo   next   to   IPSO’s   logo   and  
includes:  
 

 
● a   letter   from   the   editor   explaining   each   site’s   coverage   priorities,  
campaigning   record   and   editorial   ethos.  

 
● an   extended   “About   Us”   page   setting   out   journalistic   values,   key  
editors,   ownership,   funding,   feedback   and   corrections   and   complaints  
mechanisms  

 
● more   information   about   Reach   plc’s   writers,   both   on   articles   and   on  
writer   profile   pages,   reached   by   clicking   on   names   shown   in   red   at   the   top   of  
stories.  

 
 

A   Reach   representative   continues   to   work   closely   with   the   Trust   Project   team   to  
discuss   and   help   agree   international   standards   and   frameworks   as   the   project  
continues   to   expand.   

 
 
 

 
5  

 
 
 
 



An   example   of   the   “Letter   from   the   Editor”    is   set   out   below:  
 
Letter   from   the   Editor  
 
When  BelfastLive  was  launched  in  February  2015,  our  vision  was  to  be  the              
beating  heart  and  a  new  voice  for  a  vibrant,  exciting  city  which  has  left  the                
shackles   of   the   past   behind.  
 
We  intend  to  provide  in-depth  news  and  information  about  Belfast,  for  the             
people   of   this   new   Belfast.  
 
We  cover  stories  as  they  break  with  an  energy  and  enthusiasm  which  focuses              
on  the  real  issues  which  matter  to  the  people  of  the  city.  We  are  as  local  as                  
our  readers  and  that's  why  we  also  care  about  the  issues  which  they  care               
about.  
 
The  people  of  Belfast  were,  we  felt,  ready  for  a  new  voice,  one  that  chats  with                 
them   rather   than   talking   at   them.  
 
That's   what   BelfastLive   aimed   to   be   and,   I   believe,   has   been.  
 
We  are  delighted  to  be  a  launch  partner  of  The  Trust  Project  as  we  endeavour                
to  make  it  simpler  for  readers  of  all  ages  and  from  all  around  the  world  to                 
discover   more   about   who   we   are   and   what   we   believe   in.  
 
Ethics   policy  
 
The  maintenance  of  high  editorial  standards  is  at  the  core  of  BelfastLive's             
business   philosophy.  
 
Reach  PLC,  BelfastLive's  parent  company,  is  a  member  of  and  is  regulated  by              
IPSO,   the   Independent   Press   Standards   Organisation.  
 
Our  journalists  work  according  to  The  Editors’  Code  of  Practice,  which  sets             
the  benchmark  for  ethical  standards  in  journalism  and  is  enforced  by  IPSO.             
On  joining  BelfastLive,  all  editorial  staff  complete  a  training  course  in  the  Code              
and   legal   refresher   training.  
 
At  BelfastLive,  we  recognise  that  protecting  the  rights  of  the  individual            
consistently  comes  into  conflict  with  the  public’s  right  to  know.  This  means  we              
have  to  make  difficult  judgements,  sometimes  quickly,  which  are  impossible  to            
get  right  all  of  the  time.  Regular  bulletins  and  seminars  give  staff  the  best               
opportunity  to  learn  from  mistakes,  whether  our  own  or  those  of  other  parts  of               
the   media   industry.  

 
6  

 
 
 
 



We  are  a  launch  partner  of  The  Trust  Project,  an  international  initiative  to              
make  it  easier  for  readers  to  find  out  more  about  the  organisations  and  the               
people   providing   them   with   news,   and   to   support   quality   journalism.  
 
Verification   and   fact   checking  
 
We  expect  our  staff  to  use  their  best  endeavours  to  verify  the  stories  being  put                
forward   for   publication.  
 
Unnamed   sources  
 
Journalists  have  an  obligation  under  IPSO’s  Editors’  Code  of  Practice  to            
protect  their  sources,  but  we  also  have  a  duty  to  establish  that  the  sources  we                
use  are  reliable  and  that  material  has  been  appropriately  obtained.  Story            
provenance   is   ultimately   the   responsibility   of   the   Editor.  
 
When  using  unnamed  sources,  the  company  relies  on  the  integrity,  experience            
and   professionalism   of   its   staff.  
 
Our   awards   and   successes  
 
At  BelfastLive  we’ve  been  delighted  and  honoured  to  have  picked  up  a             
number  of  awards  –  some  within  six  months  of  launching.  We  won  Website  Of               
The  Year  at  the  DANI  Awards  in  2015  and  were  commended  in  the  Social               
Media   category   at   the   same   ceremony.  
 
We  also  won  Website  Of  The  Year  at  the  prestigious  Ulster  Tatler  awards  in               
2016   and   Trinity   Mirror’s   Digital   Excellence   Award.  
 
Our  most  recent  success  came  at  the  Publicity  Association  Northern  Ireland            
awards  2017  when  we  won  Gold  and  Silver  in  the  Media  Owner  Initiative              
categories   for   our   Belfast   Loves   campaign.  
 
Corrections   Policy  
 
If  you  believe  a  story  we  have  published  is  inaccurate,  please  contact  the              
editorial   team.   You   can:  
 
Email:   
Phone:   
 
Write   to   Complaints,   Belfast   Live  

 
7  

 
 
 
 



Once  verified,  we  will  correct  the  story  on  the  website  as  soon  as  possible.               
Where  appropriate,  the  fact  a  correction  has  been  made  will  be  noted  on  the               
story   and/or   on   the   corrections   and   clarifications   page.  
 
If  you  have  an  issue  about  how  BelfastLive  has  written  about  you  personally              
or  has  treated  you  and  wish  to  make  a  formal  complaint  over  a  potential               
breach  of  the  Editors’  Code  of  Practice,  please  see  Reach  PLC's  Complaints             
Policy   and   Procedure.  
 
You   can   also   contact   IPSO   for   advice.  
 
 
 

4.2 Complaints   Handling   Process   5

  
Reach  plc  seeks  to  resolve  complaints  as  quickly  and  amicably  as  possible  when  a               
mistake  has  been  recognised,  but  will  also  defend  its  journalism  when  it  believes  that               
there  has  been  no  breach  of  the  Code.  In  any  event,  Reach  plc  strives  to  reply  to  all                   
complainants  in  a  timely  and  courteous  manner,  regardless  of  the  merits  of  the              
complaint.   
 
Reach  plc  receives  complaints  from  the  public  through  several  avenues:  indirectly  via             
IPSO  referrals,  directly  via  its  Complaints  Form  (in  accordance  with  its  Formal  Internal              
Complaints  Process),  and  informally  by  telephone  and/or  email  and  from  solicitors            
writing   “letters   before   claim”   in   advance   of   legal   proceedings.  
 
 

4.2.1 Formal   Internal   Complaints   Process  
  

4.2.1.1 Print  
  
Every  Reach  plc  printed  news  publication  sets  out  details  about  its            
Complaints  Process  on  page  2  of  each  edition  in  a  column  entitled             6

“Corrections  &  Complaints”.  The  column  includes  a  link  to  Reach  plc’s            
“How  To  Make  A  Complaint”  process,  which  is  hosted  on  Reach  plc’s             
website,  www.reachplc.com.  The  website  also  hosts  our  Complaints         
Policy,   the   Code   and   our   online   Complaints   Form.  
  

5  Pursuant   to   Clause   3.3.4   of   the   SMA  
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website.pdf)  
6   (or   as   close   to   page   2   as   possible   if   this   is   not   possible   for   layout-related   reasons,   e.g.   if   there   is    a   full   page  
advertisement   on    page   2)  

 
8  

 
 
 
 



The  column  also  informs  readers  of  Reach  plc’s  IPSO  membership,           
together  with  IPSO’s  contact  details  for  advice,  if  required.  Those           
complainants  who  do  not  have  internet  access  are  provided  with  an            
address  to  send  off  for  a  “Complaints  Pack”,  which  includes  a  copy  of              
our   Complaints   Policy,   the   Code   and   our   Complaints   Form.  
  
Readers  who  wish  to  bring  a  factual  error  to  our  attention  are  directed              
to  either  the  Editor  or  Readers’  Editor,  who  will  arrange  prompt            
corrections  of  admitted  inaccuracies.  In  the  overwhelming  majority  of          
cases,  corrections,  clarifications  and/or  apologies  will  appear  either  in          
the   Corrections   &   Complaints   column   or   elsewhere   on   Page   2. 6  

 
 
4.2.1.2 Online  
  
Every  Reach  plc  website  carries  a  link  on  its  home  page,  which  sets              
out  not  only  a  link  to  Reach  plc’s  Complaints  Process,  but  also  directs              
readers  to  email  addresses  where  they  can  address  issues  about  both            
simple,  online  factual  errors  and  non-editorial  matters.  Each  homepage          
also  links  to  a  “Corrections  and  Clarifications”  section.  Some          
corrections  or  amendments  may  however,  in  certain  circumstances,  be          
published  underneath  the  original  online  article  as  a  footnote          
clarification.   
 
 

4.2.2 Process   
  
Once  a  Complaints  Form  is  received,  the  matter  is  handled  by  the  Legal              
Department.  The  complaint  is  assessed  to  determine  whether  the  Code  has            
been  engaged,  whether  there  has  been  a  misinterpretation  of  the  Code            
and/or   whether   the   complaint   is   vexatious.   
 
Examples  of  complaints  that  would  not  engage  the  Code  could  be  the             
non-delivery  of  a  newspaper  or  an  issue  arising  from  a  reader  offer  or              
competition.  In  any  event,  this  kind  of  complaint  would  be  directed  to  the              
appropriate   department   and   a   response   issued.   
 
An  example  of  misinterpretation  of  the  Code  could  be  a  complaint  made             
under  Clause  4  (intrusion  into  grief  or  shock)  from  a  reader  concerned  about              
a  general  report  (with  which  the  complainant  has  no  personal  connection)            
about,  for  instance,  a  natural  disaster.  Another  example  could  be  a  complaint             
made  under  Clause  12  from  a  reader  objecting  to  the  portrayal  of  a  football               

 
9  

 
 
 
 



team,  i.e.  these  would  be  complaints  about  editorial  matters  that  purport  to             
engage   the   Code   but   upon   analysis,   do   not.   
 
Vexatious  complainants  include  those  who  use  insulting  language  or  who  do            
not   set   out   the   nature   of   their   complaint   under   the   Code.   
 
In  any  event,  if  a  correct  contact  address  is  provided,  Reach  plc  endeavours              
to   reply   to   all   complainants   within   seven   days.  
  
If  a  complaint  engages  the  Code,  the  matter  is  investigated  internally  and  a              
response  is  sent.  The  response  will  either  reject  the  complaint,  if  Reach  plc  is               
satisfied  that  there  has  been  no  breach  of  the  Code,  or,  if  there  is  a  matter                 
that  does  need  addressing,  discussions  will  then  be  held  with  the            
complainant   in   an   attempt   to   resolve   the   matter.  
  
If  the  matter  cannot  be  resolved  between  the  parties,  the  complainant  is             
offered   the   option   to   refer   the   matter   to   IPSO   to   investigate.  
  

4.2.3 Referrals   From   IPSO  
  
The  receipt  of  new  complaints  referred  to  Reach  plc  publications  by IPSO             
engages  Clause  13  of  The  Regulations. As  part  of  its  internal  Complaints             
Procedure,  Reach  plc  corresponds  directly  with  the  complainant  to  address           
the  issues  at  hand  as  set  out  above.  If  no  resolution  can  be  reached,  the                
matter   is   referred   back   to   IPSO   for   its   consideration.  
  

4.2.4 Informal   Complaints  
  
Many  complaints  are  dealt  with  directly  by  the  Editor  or  a  senior  journalist              
following  telephone  calls  or  emails.  In  the  vast  majority  of  cases,  this  is  the               
most   appropriate,   expedient   and   amicable   way   of   resolving   complaints.  
  

4.2.5 Legal   Complaints  
  
All  legal  complaints  (classified  as  complaints  which  are  accompanied  by  a            
demand  for  a  financial  remedy  and  refer  to  a  cause  of  action)  are  handled  by                
the   Legal   Department   separately.  
 
  
 
 

 
10  

 
 
 
 



4.2.6 Recording   Of   Complaints  
  
Complaints  that  are  received  by  Reach  plc  either  through  its  Complaints            
Form  or  from  IPSO  are  recorded  and  assessed  with  regard  to  whether  the              
Code  has  been  engaged  and  which  clauses  have  been  addressed.  Although            
complaints  received  on  an  informal  basis  throughout  the  regions  are           
generally  logged,  given  the  minor  nature  of  many  issues  and  the  disparate             
way  these  complaints  are  received  and  dealt  with  (orally,  by  telephone,  letter,             
email  etc.),  it  would  be  disproportionate  for  these  types  of  complaints  to  be              
formally  assessed  in  terms  of  the  Code.  The  most  important  factor  is  that              
complaints   are   addressed,   and   if   possible,   resolved   as   quickly   as   possible.  
 
 
 

4.3 Training   Process  
 
From  autumn  2014,  Reach  plc  consulted  with  the  Press  Association  (PA)  and  training              
company  Eliesha  over  the  creation  of  an  online  learning  course  with  the  purpose  of               
making  sure  that  all  Reach  plc  journalists  have  a  full  understanding  of  the  Code  and                
the  changes  introduced  by  IPSO.  The  course  contains  ten  animated  and  narrated             
modules.  After  viewing  each  module,  editorial  staff  must  complete  a  multiple  choice             
assessment.  Participants  must  score  100%  in  the  assessment  before  they  can  move             
on  to  the  next  module  and  the  course  is  only  completed  after  the  100%  pass  mark                 
has   been   achieved   in   all   ten   modules.   
 
This  compulsory  course  was  rolled  out  and  completed  by  all  Reach  plc  editorial  staff               
(from  Editors  and  Executives  to  trainees)  across  the  company  in  February  and  March              
2015.  All  new  editorial  employees  must  also  complete  this  training  programme  as  part              
of   their   induction.   
 
Following  the  acquisition  of  the  Northern  and  Shell  titles,  Reach  has  reviewed  this              
part  of  our  training  programme  and  a  new  online  course  has  been  drafted  and,  at  the                 
time  of  writing,  is  being  prepared  for  distribution.  The  course  will  run  on  a  similar                
format   to   the   Eliesha   course   and   is   planned   to    be   rolled   out   during   2020.  
 
To  supplement  the  online  course,  since  2015,  Paul  Mottram  has  been  delivering             
seminars  to  executives  and  journalists  throughout  Reach  plc  at  both  regional  centres             
and  at  Canary  Wharf  for  the  National  Titles.  These  seminars  examine  each  clause  of               
the  Code  in  turn,  focussing  upon  the  everyday  practical  application  of  the  Code  and               
examples  of  where  Code  breaches  have  occurred  with  a  discussion  on  how  similar              
issues  could  be  avoided  in  the  future.  Upheld  adjudications  are  also  addressed.  Last              
year,   Paul   Mottram   returned   to   former   Trinity   Mirror   regional   hubs   to   deliver   seminars.   
 

 
11  

 
 
 
 



Additionally,  Daily  Star  and  Express  print  and  digital  journalists  attended  compulsory            
seminars   during   the   summer   of   2019.  
 
Further,  as  part  of  continuing  legal  and  regulatory  education  for  journalists  and  to              
provide  legal  advice,  since  March  2017  the  Legal  Department  has  issued  a  series  of               
regular  Legal  Bulletins  to  all  staff,  including  Northern  and  Shell  titles  from  January              
2019  .  These  legally  privileged  Bulletins  detail  any  substantial  compliance,  legal  or             
Code  issues  that  have  arisen  during  the  previous  weeks  both  within  the  company  and               
from  the  industry  generally,  so  that  journalists  can  be  made  aware  of,  look  out  for  and                 
deal   with   similar   issues   that   may   arise   in   the   future.  
 

4.4 Our   Record   On   Compliance  
 

During  the  Relevant  Period,  Reach  plc  published  over  850,000  articles  online,  and             
over   600,000   articles   in   National   and   Regional   print   titles.  
 
In  2019,  Reach  plc  received  a  total  of  112  direct  complaints  through  its  online               
Complaints  form.  49  of  those  complaints  were  resolved,  and  51  were  rejected  outright              
as  a  non  breach  of  the  Code.  12  of  these  complaints  were  misinterpretations  of  the                
Code.  Settlement  of  a  complaint  does  not  necessarily  indicate  an  admitted  breach  of              
the  Code.  Many  of  these  resolved  direct  complaints  did  not  represent  a  breach  of  the                
Code,  however  were  resolved  by  offering  a  gesture  of  goodwill,  for  example  the              
removal   of   information   or   the   article.   
 
Furthermore,  Reach  plc  received  a  total  of  158  new  complaints  that  were  either              
referred  to  IPSO  (i.e.  following  a  direct  complaint  through  our  complaints  form  that              
was  not  resolved),  or  were  received  directly  from  IPSO.  This  report  covers  all  upheld               
IPSO   adjudications   published   in   the   Relevant   Period.   
 
There  were  4  upheld  adjudications  within  the  Relevant  Period,  where  there  was  a              
requirement  to  publish  the  adjudication  or  correction,  and  8  upheld  adjudications            
where  the  Complaints  Committee  ruled  that  sufficient  remedial  action  had  been            
offered  by  the  publication.  26  complaints  were  not  upheld  by  the  Committee,  94  were               
settled,  25  were  abandoned  by  the  complainant  and  the  rest  were  still  under              
investigation/pending   at   the   end   of   the   Relevant   Period.   
 
 
 
 
 
 
 

 

 
12  

 
 
 
 



4.4.1     Remedial   Action   
 

When  adjudication  is  upheld  with  a  requirement  to  publish  the  adjudication  ,  if              
appropriate,  the  matter  is  mentioned  in  the  privileged  and  confidential  monthly  legal             
bulletin  with  advice  on  what  went  wrong  (if  any  wrongdoing  is  identified)  .              
Furthermore,  such  as  those  set  out  below,  the  Editor,  Content  Editor,  and  the              
journalist  are  informed  of  the  outcome  and  the  journalist  is  spoken  to  about  the  issue                
that  had  been  identified.  Details  of  upheld  adjudications,  published  and  adjudicated            
upon   in   the   Relevant   Period,   are   set   out   below:  
 
 

4.4.1 Upheld  Complaints  With  A  Requirement  To  Publish  The                
Adjudication   

 
 

04186-19   Mmono   v   Manchester   Evening   News  
 
The   article   of   15   January   2019   reported   that   the   complainant,   Dr   Xavier  
Mmono,   had   been   struck   from   the   medical   register   for   suggesting   that   a  
patient   pay   for   surgery   with   sex   via   a   “friends   with   benefits”   arrangement  
following   a   tribunal   in   2016   and   that   the   complainant   was   suspended   for   4  
months   for   inappropriate   conduct   relating   to   texts   he   sent   to   a   patient.   The  
article   was   headlined:   “Gynaecologist   who   suggested   ‘designer   vagina’  
patient   become   ‘friends   with   benefits’   rather   than   pay   for   surgery   struck  
off”.    The   article   explained   that   after   this   4   month   suspension,  
the   complainant   was   suspended   again   in   2018   for   12   months   after   carrying  
out   intimate   examinations   without   a   chaperone   present.   The   article  
reported   that   after   a   judge   agreed   with   the   General   Medical   Council   that  
the   second   punishment   in   2018   was   too   lenient,   the   complainant   had   now  
been   struck   from   the   medical   register.   The   complainant   said   that   he   was   not  
struck   off   the   medical   register   for   suggesting   to   a   patient   that   she   pay   for  
surgery   with   a   “friends   with   benefits”   arrangement,   nor   was   this   the   reason  
for   his   previous   suspensions.   He   said   that   the   reason   he   was   struck   off   was  
that   a   judge   found   the   second   suspension   in   2018   to   be   too   lenient,   and   that  
his   suspension   had   been   imposed   because   he   had   carried   out   intimate  
examinations   without   a   chaperone.   Upon   receipt   of   the   complaint,   the  
publication   offered   to   amend   the   online   headline   to:   “Gynaecologist   struck   off  
after   inappropriate   conduct   with   patient”   ,   and   publish   a   correction   in   print,  
and   as   an   online   footnote   to   the   online   article.   
The   Committee   found   that   as   both   tribunals   were   online,   where   the   correct  
information   was   freely   available   online,   the   headlinee   and   statements  
within   the   article   represented   a   failure   to   take   care   not   to   publish  
inaccurate   information,   and   the   article’s   claim   that   the   complainant   was  

 
13  

 
 
 
 



struck   off   for   suggesting   the   a   patient   pay   for   surgery   with   sex   was   not   only  
a   significantly   misleading   report   of   the   reasons   why   the   complainant   was  
struck   from   the   medical   register,   but   also   a   serious   and   damaging   claim   as  
to   the   complainant’s   professional   conduct.   The   complaint   was   upheld   on  
and   the   publication   was   required   to   publish   the   adjudication.  
 
Date   decision   issued:   09/08/2019   
 
Further  comment:  The  issue  of  misleading  headlines  has  been  addressed  in            
the   Legal   Bulletins.  
 
 
 
07056-18   A   woman   v   www.mirror.co.uk  
 
The   article   of   22   October   2018   reported   that   the   complainant   had   denied  
speculation,   reported   in   other   publications,   that   she   was   in   a   relationship  
with   Adam   Johnson.   The   article   identified   the   complainant   by   name,  
included   her   photograph,   and   said   that   according   to   other   reports,   she   had  
visited   Mr   Johnson   in   prison   on   “at   least   three   occasions”.   
The   complainant   complained   under   clause   9   that   the   disclosure   of   her  
association   with   Adam   Johnson   was   intrusive:   the   fact   of   her   visits   were  
only   known   to   prison   staff;   she   was   not   involved   in   Mr   Johnson’s   previous  
court   case,   nor   had   she   publicly   commented   on   it.  
The   publication   argued   that    the   purpose   of   clause   9   is   to   ensure   that  
individuals   are   not   unjustifiably   tainted   by   their   association   with   persons  
accused   or   convicted   of   crimes,   and   said   that   the   story   was   not   about   Mr  
Johnson   and   his   crimes,   nor   was   it   about   someone   who   had   once  
associated   with   him.   Rather,   the   story   was   about   someone   who   has   been  
visiting   him   in   prison   and   speculation   about   their   relationship.   The  
Committee   found   that   conjecture   on   the   existence   of   a   possible  
relationship   with   a   person   convicted   of   crime   is   not   enough   to   show  
relevance,   and   was   therefore   upheld   with   the   requirement   to   publish   the  
adjudication.   
 
Date   decision   issued:   15/02/2019  
 
Further   comment:   Reach   PLC   vehemently   disagreed   with   the   decision  
making   process   behind   this   adjudication   and   the   Complaints   Committee’s  
interpretation   of   the   Code   Of   Practice.   As   a   consequence,   it   is   difficult   to  
advise   journalists   as   to   how   to   avoid   an   upheld   adjudication   in   this   manner  
as   this   would    result    in   a   blanket   ban   on   all   stories   that   referred   to   people  
who   associate   with   criminals.   This   has   a   “chilling   effect”   on   freedom   of  
speech.   
 

 
14  

 
 
 
 



01029-19   A   Woman   v   Airdrie   &   Coatbridge   Advertiser  
 
The   article   was   published   on   the   front   page   on   22   January   2019   and  
reported   that   an   individual   had   received   a   custodial   sentence   after   being  
convicted   of   sexual   offences   against   two   children.   It   included   a   number   of  
details   from   the   case;   specifically   witness   evidence   heard   in   court  
regarding   the   location   in   which   the   offences   took   place.   It   disclosed   both  
the   complainant’s   and   the   defendant’s   association   with   that   location.   The  
article   set   out   the   period   of   time   over   which   these   offences   had   occurred,  
the   age   of   the   victims   during   that   time,   and   their   ages   now.   
The   complainant   said   that   details   within   the   article   had   identified   her   as   a  
victim   of   sexual   assault,   and   that   she   had   been   identified   as   such   within  
her   local   community.   The   publication   was   satisfied   that   they   took   care   to  
remove   any   excessive   information   that   was   heard   in   court   which   might   be  
likely   to   lead   to   identification   and   argued   that   it   was   entitled   to   report   court  
proceedings   held   in   public,   in   the   public   interest.   However,   the   publication  
removed   the   online   article   as   a   gesture   of   goodwill,   and   offered   a  
correction   in   print   relating   to   an   accuracy   complaint   the   complainant   had  
also   made.   
The   Committee   found   that   the   inclusion   of   the   location   in   which   the  
offences   had   taken   place,   and   the   defendant   and   the   complainant’s  
association   with   that   location,   in   combination   with   the   period   of   time   when  
the   offences   had   occurred,   and   the   ages   of   the   victims,   represented  
information   which   would   be   known   to   the   complainant’s   community,  
particularly   those   who   knew   the   defendant   and   the   complainant,   and   was  
likely   to   lead   to   her   identification   as   a   victim   in   the   case.   The   complaint  
was   upheld   and   the   publication   was   required   to   publish  
the   full   adjudication.  
 
Date   decision   issued:   09/05/2019  
 
Further   comment:   This   was   a   very   difficult   and   sensitive   case   with   which   to  
engage    because   of   the   upset   caused   to   those   involved.   The   publication   took  
steps   to   avoid   any   potential    identification   of   the   victim   by   removing   material  
from   the   article   pre-publication.   Identifying   features   that   had   been   pointed   out  
by   the   Committee    could   not   reasonably    have   been   anticipated.  
Nevertheless   advice   was   given   after   publication.   Although   Reach   deeply  
regrets   any   upset   caused,    Reach   was   disappointed   that   the   change   in  
Clause   11   of   the   Code   of   Practice,   designed   to   bring   the   test   in   line   with   the  
law   on   this   issue,   was   not   effective   in   this   instance.  
 
 
 
 

 
15  

 
 
 
 



07925-18   Tim   Partlett   v   www.express.co.uk  
 
The   original   article   of   12   August   2018   was   headlined:   ‘Britain   will   be  
BETTER   OFF   after   Brexit:   Poll   shows   businesses   BRIMMING   with  
confidence’,   and   claimed   that   a   poll,   commissioned   by   a   group   that  
represents   businesses   in   the   maritime   industry,   found   that   most   of   its  
members   “feel   Britain   would   become   stronger   after   Brexit”.   The   article  
reported   that   the   507   business   leaders   had   been   interviewed,   and   that  
63%   of   those   surveyed   had   reported   that   they’d   experienced   an   export  
boost   since   the   Brexit   referendum,   and   59%   said   that   they   had   not  
experienced   any   difficulties   recruiting   skilled   workers   over   the   last   12  
Months.   The   complainant   said   that   it   was   inaccurate   in   breach   of   clause   1  
(Accuracy)   to   state   that   the   poll   had   found   that   the   participating   businesses  
believed   that   Britain   would   become   stronger   after   Brexit;   the   poll   had  
asked   no   such   question   of   the   respondents,   and   nothing   in   the   poll  
indicated   this   belief.   The   publication   denied   any   breach   of   the   Code,   and  
therefore   did   not   make   any   offer   of   resolution.   The   Committee   found   that   the  
headline,   sub-headline,   and   first   line   of   the   article   had   made   categorical  
claims   of   fact   about   the   findings   of   the   poll,   which   were   not   presented   as  
conjecture   or   as   the   interpretation   of   the   body   which   had   carried   out   the   poll.  
The   complaint   was   upheld   and   the   publication   was   required   to   publish   the  
adjudication.  
 
Date   decision   issued:   09/05/2019  
 
Further   comment:   The   distinction   between   comment   conjecture   and   fact   is   a  
regular   feature   in   Legal   Bulletins   and   the   issue   of   correctly   interpreting   poll  
results   was   specifically   addressed   in   Seminars   and   the   Legal   Bulletin   with  
this   case   in   mind.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
16  

 
 
 
 



4.4.2 Uph eld  Adjudications  Where  Sufficient  Remedial  Action            
Had   Been   Offered   

 
 

04097-19   Various   v   www.express.co.uk  
 
IPSO   received   approximately   225   complaints   for   the   article   headlined  
“Scottish   nationalists   CLASH   with   pro-Union   activists   at   independence  
march   in   Glasgow”   which   reported   on   a   march   by   Scottish   National   Party  
(SNP)   supporters.   The   complainants   denied   that   there   was   a   ‘clash’   as  
reported,   and   complained   that   the   article   implied   that   there   were   violent   or  
physical   altercations   and   disturbances   between   the   two   groups.   The  
publication   accepted   that   there   was   no   suggestion   that   any   form   of   violent  
confrontation   took   place   during   the   SNP   demonstration,   and   removed   the  
article.   The   publication   also   offered   to   publish   a   standalone   correction,   which  
would   appear   on   the   homepage   of   express.co.uk.   The   Committee   found   that  
the   publication   had   offered   to   publish   a   correction   both   promptly   and  
prominently   on   the   re-instated   online   article,    and   promptly   offered   to   publish  
a   correction   on   its   homepage.   The   Committee   found   that   this   was   sufficient  
to   meet   the   requirements   of   Clause   1   (ii).  
 
Date   decision   issued:   26/06/2019  
 
Further   comment:   Both   the   journalist   and   the   assistant   News   Editor   were  
spoken   to   as   to   why   the   word   ‘clash’   was   not   justified.   
 
 
 
07959-18    UWE   Bristol   v   Bristol   Post  
 
The   University   of   Bristol   complained   about   a   number   of   articles,   which  
formed   part   of   wider   coverage   into   concerns   over   the   rate   of   deaths   by  
suicide   amongst   the   student   population   of   the   University   of   the   West   of  
England.   The   first   article   claimed   that   the   University   was   withholding  
information   on   records   of   suicides   amongst   its   students,   based   on   the  
University’s   response   to   a   Freedom   of   Information   request   (FoI)   submitted  
by   its   own   students,   and   reported   that   the   University   had   records   of   this  
information   held   in   a   ‘central   database’.   The   complainant   disputed   this   and  
complained   that   they   did   not   have   a   ‘central   database’.   The   publication  
offered   to   publish   a   correction   clarifying   this   point,   as   a   gesture   of   goodwill.  
The   correction   was   sufficient   to   meet   the   terms   of   Clause   1(ii).  
 
Date   decision   issued:   16/05/2019  

 
17  

 
 
 
 



Further   comment:   Reach   did   not   agree   with   this   decision   and   was  
disappointed   that   this   complaint   was   upheld   under   semantics.   No   further  
action   was   taken.   
 
 
04123-19    Philips   v   www.dailyrecord.co.uk  
 
The   article   headlined   “Carstairs   staff   suspended   after   'encouraging   violent  
patient   to   punch   vulnerable   man'”   reported   on   the   complainant’s   suspension,  
and   ultimate   dismissal,   from   his   employment   as   a   nurse   at   a   psychiatric  
hospital,   and   included   quotes   from   a   source.      The   complainant   denied   that  
he   had   been   “assaulted”   by   a   patient   and   in   retaliation,   had   then  
“encouraged”   another   patient   to   “punch”   them.   The   publication   offered   to  
remove   both   articles   from   online   and   publish   a   correction   on   Page   2   of   the  
Daily   Record,   as   well   as   a   standalone   correction   on   the   website.   The  
correction   was   offered   with   sufficient   promptness   and   prominence   to   meet  
the   terms   of   Clause   1(ii).  
 
Date   decision   issued:   21/08/2019  
 
Further   comment:   The   issues   that   arose   regarding   information   provided   by   a  
source,   and   the   distinction   between   comment,   conjecture   and   fact   is   a  
regular   feature   in   Legal   Bulletins.  
 
 
 
03333-19    Coombes   v   Daily   Post   

 
The   article   headlined   “Pensioner   who   reported   neighbour’s   plum   tree   felling  
breached   order”   reported   that   the   complainant   had   been   convicted   of  
breaching   a   restraining   order   after   reporting   a   named   neighbour   to  
Denbighshire   County   Council   over   the   cutting   down   of   a   plum   tree,   and   that  
he   should   pay   his   fine   within   14   days,   or   face   six   months   in   prison.   The  
complainant   said   that   the   article   was   inaccurate,   as   the   judge   had   given   him  
6   months   to   pay   his   fine,   and   if   this   was   not   paid,   he   would   be   jailed   for   14  
days   for   each   of   his   convictions.   The   publication   amended   the   online   article  
and   added   a   footnote   clarification,   and   published   the   correction   on   Page   2.  
The   Committee   found   that   this   was   sufficient   to   avoid   a   breach   of   Clause  
1(ii),   and   no   further   remedial   action   was   required.   
 
Date   decision   issued:   18/06/2019  
 
Further  comment:  This  was  a  mistake  by  the  journalist.  No  further  action  was              
taken.   

 
18  

 
 
 
 



00952-19    Richardson   v   www.express.co.uk  
 
An   article   headlined   “’RIOTS   ON   STREETS!’   –   Theresa   May   warns   of  
DANGEROUS   results   of   second   Brexit   referendum”   and   reported   that   the  
Prime   Minister   had   “warned   of   a   threat   to   democracy”   in   the   event   of   a  
second   Brexit   referendum.   The   complainant   said   it   was   misleading   to   report  
that   the   Prime   Minister   had   warned   of   “riots   on   [the]   streets”,   when   she   had  
not.   The   publication   removed   the   words   “Riots   on   streets”   from   the   headline,  
and   added   a   footnote   correction   to   the   article,   however   the   complainant   did  
not   accept   that   it   was   sufficient.   During   IPSO’s   investigation,   the   publication  
also   published   a   standalone   correction.   The   Committee   found   that   this  
further   action   was   sufficient,   and   no   further   action   was   required.   
 
Date   decision   issued:   20/03/2019  
 
Further   comment:   The   article   was   written   by   a   member   of   the   overnight  
team.   The   overnight   journalist,   overnight   Editor   and   the   morning   Editor   were  
spoken   to.  
 
 
 
07026-18   Tindal   v   Sevenoaks   Chronicle  
 
An   article   headlined   “Company   must   pay   £2,500   for   selling   underweight  
food”   reported   on   how   the   complainant’s   company   had   been   fined   for   selling  
underweight   tins   of   apricots,   and   that   the   spokesperson   for   the   company  
was   contacted   for   comment,   but   did   not   wish   to   add   any   comment.   The  
complainant   complained   that   in   fact,   the   publication   had   not   contacted   him  
for   comment,   therefore   it   was   misleading   to   report   that   the   company   had  
been   contacted   and   declined   to   comment   on   the   story.   The   complainant   also  
noted   that   the   company   had   given   an   extensive   comment   to   a   different   sister  
publication   on   the   same   topic.   The   publication   offered   to   publish   the  
company’s   position,   as   published   by   the   sister   company,   on   Page   2.   The  
Committee   found   that   the   correction   was   offered   with   sufficient   promptness  
and   prominence   to   meet   the   terms   of   Clause   1(ii).  
 
Date   decision   issued:   07/03/2019  
 
Further   comment:   There   was   internal   miscommunication   between   the   sister  
publications   and   was   addressed   by   both   parties.   
 
 
 
 

 
19  

 
 
 
 



06939-18   Thorne   v   www.express.co.uk  
 
The   article   headlined   “What   border   problems?   MP   tweets   photo   of   Swiss  
border   with   just   ONE   sign”   and   reported   that   the   MP   had   tweeted   an   image  
of   a   town   on   the   Switzerland-France   border   “with   just   a   single   camera  
separating   the   two   European   nations”,   saying   that   “there   is   no   such   border   in  
sight”.   The   complainant   disputed   the   accuracy   of   the   article,   as   the   road  
shown   in   the   tweet   which   the   article   referred   to   was   not   a   road   leading   to  
any   border   crossing,   but   rather   to   an   airport.   The   publication   accepted   that  
the   article   was   inaccurate,   removed   the   online   article,   and   published   a  
standalone   correction.   The   Committee   found   that   this   was   sufficient   to   meet  
the   terms   of   Clause   1(ii).  
 
Date   decision   issued:   23/01/2019  
 
Further   comment:   The   relevant   teams   were   spoken   to,   and   issues   regarding  
the   distinction   between   fact   and   claims   were   addressed   in   the   legal   bulletin.   

 
 
 
06720-18   Johnson   v   www.express.co.uk  
 
The  article  headlined  “Corbyn  accused  of  wanting  to  ‘brainwash  school  kids            
into  hating  UK’  with  colonial  history”  and  reported  that  “In  2008,  Mr  Corbyn              
backed  Saddam  Hussain  [sic]  against  British  troops  saying:  ‘Socialists          
should  unconditionally  stand  with  the  oppressed  against  the  oppressor,  even           
if  the  people  who  run  the  oppressed  country  are  undemocratic  and  persecute             
minorities,  like  Saddam  Hussein.’”  The  complainant  advised  that  the  quote           
was  inaccurately  attributed  to  Mr  Corbyn.  The  publication  promptly  offered  to            
amend  the  article  to  remove  the  reference  to  the  quotation,  and  offered  to              
add  a  footnote  clarification.  Although  the  complainant  did  not  accept  that  this             
would  resolve  the  complaint,  the  Committee  found  that  this  action  was            
sufficient.   

 
Date   decision   issued:   23/01/2019   
 
Further  comment:  The  relevant  journalist  was  spoken  to  regarding  the  details            
of   the   complaint.   
 
 
 
 
 

 
20  

 
 
 
 



5. Schedule  
 

5.1 Annex   A:   List   Of   Reach   plc   Titles/Websites  
 

5.1.1 Print  
 
National  
 

Daily   Mirror   

Sunday   Mirror   

Sunday   People   

Daily   Record   

Sunday   Mail  
 
OK!   
 
new!   Magazine   
 
Daily   Express   
 
Sunday   Express   
 
Daily   Star   
 
Daily   Star   Sunday  
 

 

 
Regional   
 

Accrington   Observer  

Airdrie   &   Coatbridge   Advertiser  

Ashbourne   News   Telegraph  

Ashford   Herald  

Atherstone   &   Colehill   Herald   (Tamworth   Herald   Series)  

Ayrshire   Post  

Bangor   Mail  

Bath   Chronicle  

 
21  

 
 
 
 



Birmingham   Mail  

Birmingham   Post  

Black   Country   Bugle   Annual  

Black   Country   Bugle   Sports   Annual  

Blackmore   Vale   Magazine  

Blairgowrie   Advertiser  

Boston   Target  

Brentwood   Gazette  

Bristol   Post  

Burry   Port   &   Pembrey   Star   (Llanelli   Star   Series)  

Burton   Mail  

Bygones   (Scunthorpe   &   Grimsby)  

Caernarfon   &   Denbigh   Herald   (Arfon)  

Caernarfon   &   Denbigh   Herald   (South)  

Cambridge   News  

Carmarthen   Journal  

Central   Somerset   Gazette    (Mid   Somerset   Series)  

Cheddar   Valley   Gazette    (Mid   Somerset   Series)  

Chester   Chronicle   (Frodsham   &   Helsby)  

Chester   Chronicle   (Country)  

Chester   Chronicle   (Flintshire)  

Chester   Chronicle   (Sandbach   &   Middlewich)  

Chronicle   &   Informer  

City   Guide   (Staffordshire)  

Cornish   Guardian  

Cornishman  

Coventry   Telegraph  

Crewe   Chronicle  

Croydon   Advertiser   (Croydon   Advertiser   Series)  

Cynon   Valley   Leader  

Daily   Mirror   Northern   Ireland  

Daily   Post  

Derby   Telegraph  

 
22  

 
 
 
 



Dorking   Advertiser  

Dover   Express   

Dumfries   &   Galloway   Standard  

Ealing   Gazette  

East   Coast   &   Wolds   Target  

East   Grinstead   Courier   

East   Kilbride   News  

East   Riding   Mail  

Essex   Chronicle  

Exeter   Express   &   Echo  

Flashback   (Hull)  

Folkestone   Herald   

Frome   Standard   (Mid   Somerset   Series)  

Fulham   Gazette  

Gainsborough   Echo  

Galloway   News  

Glamorgan   Gazette  

Gloucester   Citizen  

Gloucestershire   Echo  

Greater   Manchester   Business   Week   Magazine  

Grimsby   Telegraph  

Gwendraeth   Valley   Star    (Llanelli   Star   Series)  

Gwent   Gazette  

Hamilton   Advertiser  

Herald   Express  

Hertfordshire   Mercury   

Heywood   Advertiser  

Hinckley   Times  

Holyhead   &   Bangor   Mail  

Hounslow   Chronicle   &   Informer  

Huddersfield   Daily   Examiner  

Hull   Daily   Mail  

Irvine   Herald  

Isle   of   Thanet   Gazette  

 
23  

 
 
 
 



Journal   (Grimsby   &   Scunthorpe)  

Journal   (Hull)  

Kent   &   Sussex   Courier  

Kilmarnock   Standard  

Leatherhead   Advertiser  

Leek   Post   &   Times  

Leicester   Mercury  

Lennox   Herald  

Lichfield   Mercury   

Lincolnshire   Echo  

Liverpool   Echo  

Liverpool   Sunday   Echo  

Llanelli   Star   (Llanelli   Star   Series)  

Loughborough   Echo  

Macclesfield   Express  

Manchester   Evening   News  

Manchester   Weekly   News   (Salford   Edition)  

Manchester   Weekly   News   (Sale   &   Altrincham)  

Manchester   Weekly   News   (Stretford   Urmston  

Manchester   Weekly   News   (Stockpost   East)  

Manchester   Weekly   News   (Stockport   West)  

Manchester   Weekly   News   (South   Manchester)  

Manchester   Weekly   News   (Wilmslow)  

Manchester   Weekly   News   (Tameside)  

Merthyr   Express  

Middleton   Guardian  

Midweek   Visiter   

Mid   Devon   Gazette  

Nantwich   Chronicle  

Newcastle   Chronicle  

Newcastle   Journal  

News   &   Mail   Series   (Aldershot)  

News   &   Mail   Series   (Camberley   &   Sandhurst)  

News   &   Mail   Series   (Farnborough)  

 
24  

 
 
 
 



News   &   Mail   Series   (Fleet   &   Yateley)  

North   Devon   Journal  

North   Wales   Weekly   News   

North   Wales   Weekly   News   (Conwy   Valley   &   Dyffryn  
Conwy)  

North   Wales   Weekly   News   (Colwyn   Bay   &   Abergele)  

Nottingham   Post  

Nuneaton   News  

Ormskirk   Advertiser  

Paisley   Daily   Express  

Perthshire   Advertiser  

Plymouth   Herald  

Pontypridd   &   Llantrisant   Observer  

Remember   When  

Retford   Gainsborough   &   Worksop   Times  

Rhondda   Leader  

Rhymney   Valley   Express  

Rochdale   Observer  

Rossendale   Free   Press  

Runcorn   &   Widnes   Weekly   News  

Rutherglen   Reformer  

Scunthorpe   Telegraph  

Seven   Oakes   Chronicle  

Shepton   Mallet   Journal   (Mid   Somerset   Series)  

Skelmersdale   Advertiser  

Sleaford   Target  

Somerset   Standard   &   Guardian  

South   Cheshire   Chronicle  

South   Wales   Echo  

South   Wales   Evening   Post  

Southport   Visiter  

Staffordshire   Newsletter  

Staines   Chronicle   &   Informer  

Stirling   Observer  

 
25  

 
 
 
 



Stockport   Express  

Strathearn   Herald  

Sunday   Echo  

Sunday   Mercury  

Sunday   Sun  

Surrey   Advertiser  

Surrey   Mirror  

Sutton   Coldfield   Observer  

Swansea   Lie  

Tamworth   Herald   (Tamworth   Herald   Series)  

The   Gazette   (North   East,   Middlesbrough   &   Teesside)  

The   Stoke   Sentinel  

The   Way   We   Were  

The   West   Briton  

The   Wharf  

Uxbridge   Gazette  

Wales   On   Sunday  

Wells   Journal   (Mid   Somerset   Series)  

West   Lothian   Courier  

Western   Daily   Press  

Western   Gazette   (Yeovil)  

Western   Gazette   (Sherborne)  

Western   Gazette   (Crewkerne,   Chard   and   Ilminster)  

Western   Gazette   (Somerton   and   Langport)  

Western   Gazette   (Wincanton,   Castle   Cary,   Bruton   and  
Gillingham)  

Western   Mail  

Western   Morning   News  

Widnes   Weekly   News  

Wishaw   Press  

 

 
 
 

 
26  

 
 
 
 



5.1.2 Websites  
 

www.accringtonobserver.co.uk  7

www.belfastlive.co.uk  

www.birminghammail.co.uk  

www.birminghampost.co.uk  

www.bristolpost.co.uk  

www.business-live.co.uk  8

www.cambridge-news.co.uk  

www.cheshire-live.co.uk  

www.cheshire-live.co.uk  

www.chroniclelive.co.uk  

www.cornwalllive.com  

www.coventrytelegraph.net  

www.dailyexpress.co.uk  

www.dailypost.co.uk  

www.dailyrecord.co.uk  

www.dailystar.co.uk  

www.derbytelegraph.co.uk  

www.devonlive.com  

www.edinburghlive.co.uk  

www.essexlive.news  

www.examinerlive.co.uk  

www.football.london  

www.footballscotland.co.uk  9

www.gazettelive.co.uk  

www.getreading.co.uk  10

www.getsurrey.co.uk  

www.glasgowlive.co.uk  

www.gloucestershirelive.co.uk  

www.grimsbytelegraph.co.uk  

7  Merged   to   www.lancs.live   Feb   2019  
8  New   publication   launched   June   2019  
9  New   publication   launched   Jan   2019  
10  Rebranded   to   Berkshire   Live   Feb   2019  

 
27  

 
 
 
 

http://www.accringtonobserver.co.uk/
http://www.birminghammail.co.uk/
http://www.birminghampost.co.uk/
http://bristolpost.co.uk/
http://cambridge-news.co.uk/
http://www.chroniclelive.co.uk/
http://www.coventrytelegraph.net/
http://www.dailypost.co.uk/
http://www.dailyrecord.co.uk/
http://derbytelegraph.co.uk/
http://www.gazettelive.co.uk/
http://www.getreading.co.uk/
http://www.getsurrey.co.uk/
http://grimsbytelegraph.co.uk/


www.hertfordshiremercury.co.uk  

www.hulldailymail.co.uk  

www.humberbusiness.com  

www.insider.co.uk  

www.inyourarea.co.uk/news  

www.kentlive.news  

www.lancs.live  11

www.leeds-live.co.uk  

www.leicestermercury.co.uk  

www.lincolnshirelive.co.uk  

www.liverpool.com  12

www.liverpoolecho.co.uk  

www.manchestereveningnews.co.uk  

www.mirror.co.uk  

www.mylondon.news  

www.nearlythereyet.co.uk  

www.new-magazine.co.uk  
www.nottinghampost.com  

www.ok.co.uk  
www.plymouthherald.co.uk  

www.rossendalefreepress.co.uk  13

www.scunthorpetelegraph.co.uk  

www.somersetlive.co.uk  

www.southwestbusiness.co.uk  

www.staffordshire-live.co.uk  

www.stokesentinel.co.uk  

www.walesonline.co.uk  

 

 

 
 

11  New   publication   launched   Feb   2019  
12  New   publication   launched   July   2019  
13  Merged   to   www.lancs.live   Feb   2019  

 
28  

 
 
 
 

http://hertfordshiremercury.co.uk/
http://hulldailymail.co.uk/
http://leicestermercury.co.uk/
http://www.liverpoolecho.co.uk/
http://www.manchestereveningnews.co.uk/
http://www.mirror.co.uk/
http://www.nottinghampost.com/
http://plymouthherald.co.uk/
http://www.rossendalefreepress.co.uk/
http://scunthorpetelegraph.co.uk/
http://southwestbusiness.co.uk/
http://stokesentinel.co.uk/
http://www.walesonline.co.uk/

