
 
Paper No. 1899 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 28 January 2020 at 10.30am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present          Lord Edward Faulks (Chairman) 

Richard Best  
   Nazir Afzal 
   Andrew Brennan 
   Lara Fielden 

Janette Harkess  
David Hutton 
Mark Payton 
Andrew Pettie 
Miranda Winram 
Peter Wright     

 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Director of Operations 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Holly Pick, Joint Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive 

   Lauren Sloan, Joint Head of Complaints 
 

 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Katrina Bell 
Rosemary Douce 
Hanno Fenech 
Alice Gould 
Thomas Moseley 
Sean Sutherland 
Charlotte Urwin 

 
 

 
Observers:          Jonathan Grun, Editors’ Code Committee 
           Charles McGhee, Board Member  
            

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Helyn Mensah. 
 
2.  Declarations of Interest 
 

Peter Wright declared an interest in item 6 and left the meeting for this item. 
Richard Best declared an interest in item 10 (ii) and left the meeting for this item. 

 
3.       Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 11 December. 

 
4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 
 

5.      Update by the Chairman – oral  
 

The Chairman began by thanking everyone for welcoming him to IPSO. 
 
The Chairman informed the Committee that an article recently published in the 
Observer misrepresented his work for the Astana International Financial Centre 
(AIFC), which is separate and independent from Kazakhstan’s judicial system 
and that he had made the Appointments panel aware of his work for the AIFC at 
the time of his initial interview for the role. 

 
He updated the Committee on recent events, including his speeches at the House 
of Lords and at the Society of Editors 100th anniversary event, and his newspaper 
visits to The Telegraph, Daily Mail, Sunday Mail and JPI Media. 
 
The Chairman informed the Committee that IPSO were currently recruiting a new 
Complaints Officer. 
 
He finished by registering the Committee’s thanks to Charlotte Urwin, Head of 
Standards, and to Sophie Malleson, Policy and Public Affairs Officer, who were 
leaving IPSO later in the month.  

 
 

6. Complaint 06223-19 Sutcliffe v The Mail on Sunday  
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 
 

7. Complaint 08645-19 A Man v The Sunday Times 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 

8. Complaint 05294-19 Stainer v kentline.news 
 



    Item                                  3 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
 
9.      Complaint not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

     The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix D. 
 
 
10.     Any other business 

 
 

(i) Committee Members agreed to hold a Pre-Committee meeting at 9.30am 
on Tuesday 10th March to discuss IPSO’s approach to 3rd Party Rejections. 
 

(ii) 07416-19 Englefield Estate v readingchronicle.co.uk.  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint 
should be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix E. 

 
 
11.      Date of next meeting  

 
     The date of the next meeting was confirmed as Tuesday 10th March 2020. 
 
    The meeting ended at 12:47pm 

 
  



    Item                                  3 

Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee 06223-19 Sutcliffe v The Mail on Sunday 
 
Summary of Complaint 
 

1. David Sutcliffe complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Mail on Sunday breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice 
in an article headlined “Key aide to Harold Wilson in No 10 ‘spied for Czechs 
too’”, published on 2 June 2019. 
 

2. The article reported that according to declassified Czechoslovakian intelligence 
files, Prime Minister Harold Wilson’s Parliamentary Private Secretary from 1964 to 
1967, Ernest Fernyhough, “spied for Czechoslovakia’s secret police”. The article 
explained what was in the files: that Mr Fernyhough had met with a number of 
Czechoslovakian ‘handlers’  based in London, who assigned him a code name 
and that he had been described by one of them as his “most valuable source of 
information”; that Mr Fernyhough was given a formal rating which meant that he 
was a “confidential contact”; that it was recorded that he had “access to a lot of 
important information”; that he had provided intelligence which included details 
of Harold Wilson’s telephone calls with the US President and discussions about 
devaluing the pound; and that Mr Fernyhough had received gifts from the Czechs, 
including alcohol, chocolates and a free holiday to Czechoslovakia. It explained 
that Mr Fernyhough died in 1993. 
 

3. The article also appeared online in substantially the same terms with the headline 
“Revealed: Key aide to Prime Minister Harold Wilson spied for Czechoslovakia and 
passed on secret on secret details of phone calls with President Lyndon Johnson”. 
The online version included a number of bullet points below the headline, one of 
which said “Downing Street aide Ernest Fernyhough spied for Czechoslovakia’s 
secret police”. 
 

4. The complainant, the grandson of Mr Fernyhough, said that it was inaccurate to 
describe his grandfather as having “spied for Czechoslovakia”. He said that 
following the article’s publication, he wrote to the head of the Czech Security 
Services archive, who said that she “refused” the allegation that Mr Fernyhough 
spied for the Czech Foreign Intelligence Service; she said that in her opinion, Mr 
Fernyhough was unaware that he was dealing with intelligence officers, and did 
not really ever say anything important or confidential. He also provided an article 
which appeared on an English language Czech website following the publication 
of the article under complaint reiterating these comments from the Czech Security 
Services archive. He queried the accuracy of the files relied on by the publication, 
as he said that the files showed that his grandfather was considered by the 
Czechoslovakians to be on the right of the Labour party which he said was not the 
case, and did not enjoy chocolate, which the files reported he accepted as a gift. 
He said that the claims made against his grandfather in the article had caused 
him and his family much distress. 
  



    Item                                  3 

5. The publication did not accept that there was a breach of the Code. It said that 
the article explained that the description was based on Czechoslovakian 
intelligence files, which it had established were genuine. It said that the reporter 
specialised in researching Eastern European archives, and had contacted the 
Czech Security Services archive to request files relating to several British politicians; 
Mr Fernyhough was included because he was known to be on the left of the Labour 
party, and had been associated with political movements linked to Eastern bloc 
spy recruitment. The reporter gathered these files in person and interviewed the 
head of the archive – the same person contacted by the complainant – who 
confirmed in writing that the files were genuine. He also corroborated details in 
the files, such as the dates of Mr Fernyhough’s employment and those of the 
handlers’ time in the UK, with official records.  
 

6. The publication said that having established that the files were a genuine and 
reliable record of Mr Fernyhough’s relationship with Czechoslovakian intelligence 
agents, the contents provided a basis to claim that he “spied” for Czechoslovakia. 
It said that the files showed that Mr Fernyhough was assigned a handler who he 
met with multiple times at the handler’s request, was given a code name and 
accepted gifts. As such, he was considered by the Czechoslovakian secret services 
to be a reputable source of confidential information. Furthermore, the files 
recorded that Mr Fernyhough carried out “minor operational tasks” on behalf of 
his handlers, including being “willing to carry out active measure in parliament”. 
It said that it appeared that at least some of the information provided by Mr 
Fernyhough was confidential and not in the public domain at the time he shared 
it with the agents; for example, details of telephone conversations between Mr 
Wilson and the US President, and the files said that the accuracy of these reports 
from Mr Fernyhough “was fully confirmed by later developments”. The publication 
accepted that it was possible that Mr Fernyhough was unaware who he was talking 
to, or the Czechoslovakians’ motives, but this was not significant; he clearly 
volunteered information which was of benefit to the Czechoslovakian agents. 
However, it said that it was unlikely that Mr Fernyhough, a senior civil servant at 
the height of the Cold War, would have been unaware of the sensitivities around 
disclosing information to Eastern bloc diplomats.  
 

7. The publication also noted that “spy” was clearly the publication’s own 
characterisation of Mr Fernyhough because it was presented in inverted commas, 
and it amended the online version of the article to incorporate this. Although it 
noted that the complainant did not have any first-hand knowledge of the issues 
reported in the article, and the email from the Czech Security Service archive did 
not deny that Mr Fernyhough could have been acting knowingly on behalf of 
Czechoslovakia, nor that he had been given some reward for his assistance, it said 
that it was happy put the complainant’s position on the matter on record. During 
the course of IPSO’s investigation, it offered to publish the following wording as a 
footnote to the online article:  
 

“The family of Ernest Fernyhough would like to state that the director of the 
Security Services Archive in Prague, [name], has said she does not accept 
the allegation that Mr Fernyhough spied for the Czech Foreign Intelligence 



    Item                                  3 

Service. [Name] said she thinks Mr Fernyhough met with Czech diplomats 
but did not know they were intelligence officers.” 
 

Relevant Code Provisions 
  

8. Clause 1 (Accuracy)  
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information or images, including headlines not supported by the text.  
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 

corrected, promptly and with due prominence, and — where appropriate 
— an apology published. In cases involving IPSO, due prominence should 
be as required by the regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for.  

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 
 

9. The newspaper’s claim that Mr Fernyhough had “spied” for Czechoslovakia had 
been based on declassified Czechoslovakian intelligence files. The article reported 
that according to these files, Mr Fernyhough was considered to be a valuable 
source of confidential information by Czechoslovakian secret agents with whom 
he met; he was considered to be a “confidential contact”; he had provided details 
of phone discussions between the Prime Minister with the US President and 
discussions concerning the devaluation of the pound; and that he had received 
gifts from the agents, including a free holiday to Czechoslovakia. Where the article 
made clear that this information from the declassified documents was the basis for 
the description of Mr Fernyhough as a “spy” for Czechoslovakia, there was no 
failure to take care over the accuracy of the claim, and no breach of Clause 1(i). 
 

10. In addition to the points above which were included in the article, the publication 
provided further declassified intelligence files during IPSO’s investigation which 
demonstrated that Mr Fernyhough carried out “minor operational tasks” on behalf 
of the Czech intelligence agents including being “willing to carry out active 
measure in parliament” and that the accuracy of the information provided by Mr 
Fernyhough was “…fully confirmed by later developments”. The Committee 
acknowledged that whilst it was possible that Mr Fernyhough was not knowingly 
acting on behalf of Czechoslovakia, it was clear that he had passed information 
of value to Czechoslovakian secret service agents, when he held a position close 
to the Prime Minister which gave him access to confidential information and at a 
time of heightened security concerns between the UK and Eastern bloc countries. 
As such, and where this engagement with Czechoslovakian agents was made clear 
as the basis for the description, it was not significantly inaccurate to describe Mr 
Fernyhough as having spied for Czechoslovakia. In relation to the online version 
of the article, which did not use quotation marks to describe Mr Fernyhough as a 
spy, the Committee considered that this did not give rise to any significant 



    Item                                  3 

inaccuracy – the main body of the article, like its print counterpart, clearly set out 
the contents of the intelligence files on which the description was based. As such, 
there was no significant inaccuracy in describing Mr Fernyhough as a spy for 
Czechoslovakia, and no correction was required under the terms of Clause 1(ii). 

Conclusions 
 

11. The complaint was not upheld 

Remedial Action 
12. N/A 

Date complaint received: 20/08/2019 
Date complaint issued: 18/02/2020 
 

 
  



    Item                                  3 

Appendix B 
 
Decision of the Complaints Committee 08645-19 A Man v The Sunday Times 
Summary of Complaint 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation that The Sunday 
Times breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 6 (Children) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “I left my husband and children”, 
published on 3 November 2019. 

2. The article, a magazine feature, was an anonymous first-person account from a woman 
who had left her husband and the family home to be with a new partner. She explained 
the basis for her decision and recounted incidents in the breakdown of her marriage and 
the subsequent period of separation and the effect on the couple’s four children. For 
example, she said that the children were “not allowed” to see her new partner, and quoted 
a text exchange between the author and her ex-husband where she tried to arrange to 
see her children. She also said that various photographs of her and the children were not 
on the walls of the family home any more, which she said meant that she was “being 
wiped from their memory banks because I am not around to remind them I exist”. 
Furthermore, she said that there was a “dreadful” episode during the summer, where 
“everyone was posting idyllic photos of happy family holidays on every single social media 
platform possible.” Following on from this description, the article also included a quote 
attributed to her ex-husband: “You spent all your time working and when you weren’t 
working, you were shagging someone else, neglecting the children”. The article did not 
name the children or her ex-husband. 

3. The complainant was the ex-husband of the woman who had written the article and 
had the consent of his two older children, who are adults, to complain on their behalf. He 
said that the article represented an intrusion into his and all four children’s privacy in 
breach of Clause 2, and in relation to his two younger children, also breached Clause 6. 
He said that despite the article purportedly being an anonymous account, his family had 
been identified as the subject of the article by those known to them. He said that the 
unusual circumstances of his family and their living arrangements meant that the 
publication of this information identified the family. He said that the fact that details 
relating to him and his children had been changed was not sufficient to prevent the 
family’s identification. He said that the article contained private information about the 
breakdown of his marriage and the subsequent separation, and its publication without his 
consent caused him and his children distress. However, he said that the youngest child, 
who was under 16, was unaware of the existence of the article. He said that the fact he 
had previously taken part in articles and books with his wife relating to their family life did 
not mean that he and his children had no reasonable expectation of privacy over the 
details of the breakdown of the marriage. 

4. The complainant also said that the article contained a number of inaccuracies. He said 
that the author’s claim that the children were not allowed to see her new partner implied 
that he had stopped them from meeting him; in fact, the children did not wish to see the 



    Item                                  3 

new partner. He also said that the text exchange quoted did not occur. He said that 
although wedding photographs had been removed, numerous images of his ex-wife 
remained around the house and so it was inaccurate to claim that she was being “erased” 
from their children’s life; furthermore, his ex-wife still saw their children frequently. He 
said that over the summer, when his ex-wife claimed she felt “dreadful”, she took the 
children on several holidays. The complainant also said that the article contained various 
inaccuracies about the family circumstances, and that the quote attributed to him where 
he accused his ex-wife of neglect was fabricated. He also said that he was not contacted 
prior to publication. 

5. The publication said that the author was entitled to tell her story and had a right to 
freedom of expression on a personal and emotive subject; doing so in this instance did 
not represent an intrusion into the complainant or his family’s privacy. It did not accept 
that the family were identifiable because it had changed various details relating to the 
children and the complainant. It said that only relatives and family with prior knowledge 
of the marital breakdown might possibly identify the family, and it was always open to the 
complainant to deny the account. In relation to Clause 6 specifically, it said that the 
complainant had accepted that his youngest child, the only child who was under 16, was 
unaware of the existence of the article. Furthermore, it said that the complainant had 
already consented to a large amount of material about his marriage and family being 
published. It provided a selection of columns written by the complainant and his ex-wife 
in 2007, which frequently identified the whole family and reported on the state of their 
relationship. It also referred to other material put into the public domain by the family 
which focussed on their family life and travels. 

6. The publication said that the article was not a straightforward news article; it was clearly 
a first-person narrative of a contentious and acrimonious divorce. It was not presented as 
fact, but as a personal recollection of events, and noted that the article was anonymous 
and did not make any claims attributable to an identifiable person. It said that some 
inaccuracies were intentional and put in place to avoid the identification of the family: for 
example, the parts of the complaint which related to descriptions of the complainant and 
the children. Others were differences of recollection and interpretation of events 
surrounding the relationship. It said that the author was entitled to express herself and to 
tell her story from her own unique perspective. For example, it said that it was the writer’s 
understanding that the children are not allowed to see her new partner. In relation to the 
quoted texts and conversations, these were the writer’s personal recollections from stressful 
and turbulent times; it was natural that there would be a dispute over what was said. 
Nevertheless, the publication offered to publish a clarification putting the complainant’s 
position on the claims on record. 

Relevant Code Provisions 

7. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 



    Item                                  3 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

8. Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 
taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which 
the material complained about is already in the public domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 
places where there is a reasonable expectation of privacy. 

9. Clause 6 (Children)* 

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary intrusion. 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission of the 
school authorities. 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues involving their 
own or another child’s welfare unless a custodial parent or similarly responsible adult 
consents. 

iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor parents 
or guardians for material about their children or wards, unless it is clearly in the child's 
interest. 

*The Public Interest 

2. There is a public interest in freedom of expression itself 

Findings of the Committee 

10. There is a public interest in freedom of expression itself. In this case, the journalist had 
a right to discuss and publish her experience of the breakdown of her relationship and 



    Item                                  3 

subsequent separation. However, exercising this right to freedom of expression may 
conflict with the rights of other individuals. Editors must carefully balance these rights in 
order to comply with the Code. 

11. The article gave details of the breakdown of the complainant’s marriage, the 
subsequent divorce, and the visiting arrangements between the complainant’s ex-wife and 
their children. These were sensitive details concerning their private and family lives about 
which a person generally has a reasonable expectation of privacy; as such, Clause 2 was 
engaged. In addition, two of the children referred to in the article were under 18 and still 
at school. The terms of Clause 6 were therefore also engaged. 

12. The Committee considered first whether the article had intruded into the private lives 
of the complainant and his adult children under the terms of Clause 2, and whether any 
such intrusion was justified in the public interest. 

13. As previously noted, the article had discussed information about which the 
complainant and his adult children had a reasonable expectation of privacy. However, 
the newspaper had taken steps before publication to limit the extent of the intrusion. The 
article was an anonymous account and omitted some information which had the potential 
to identify the family, such as their general location.  Indeed, inaccuracies had been 
introduced in order to further reduce the prospect that the family might be identified by 
those people who were already aware of some of the details of the separation and divorce. 
14. The Committee then considered whether the limited intrusion which would result from 
the family being identified by those who were already aware of their circumstances was 
justified in the public interest, taking into account the public interest in freedom of 
expression and the full circumstances. In this instance, the information was published in 
the context of the author reporting on her own experiences of the turbulent breakdown of 
her relationship, and as part of a wider discussion on the position of mothers, like herself, 
who had left the family home following a separation.  In these circumstances, the 
Committee concluded that the limited intrusion into the privacy of the complainant and 
his two older children was proportionate to the public interest served by the author 
exercising her right to freedom of expression about these issues. There was no breach of 
Clause 2 in relation to the complainant and his two adult children. 

15. The Committee noted that the author of the article shared parental responsibility for 
the two younger children. As the information which related to them had been published 
with the consent of their mother on their behalf, there was no breach of Clause 2 or Clause 
6 in relation to them. 

16. In relation to the complaint under Clause 1, the Committee reiterated that the author 
had the right to publish her version of events, and the article was clearly framed as her 
own personal account of a contentious and upsetting divorce. The claims about the 
complainant’s behaviour, such as the contents of texts or remembered conversations, 
represented her own subjective recollections which were unlikely to be readily verifiable. 
Furthermore, although the complainant disputed his ex-partner’s claims that she was 
being “erased” from the family; that she had found the summer holidays “dreadful”; and 



    Item                                  3 

that the children were not allowed to see her new partner, the claims were clearly identified 
as his ex-partner’s position, and were presented as such. 

17. The complainant had expressed concern that he was not contacted before publication. 
The Editors’ Code does not contain a requirement that subjects of articles must be 
contacted prior to publication, although a failure to do so may result in a failure to take 
care over the accuracy of an article. In this case, the article was clearly presented as a 
personal account, and no serious allegations were made about the complainant’s 
conduct.  Furthermore, the complainant had not been named in the article and steps 
had been taken to reduce the prospect that he might be identified by those people who 
knew the family. In these circumstances, the Committee concluded that the newspaper’s 
decision not to seek comment from the complainant did not constitute a failure to take 
care over the reporting of the claims. There was no breach of Clause 1(i). 
18. The Committee then considered the complaint that the article was inaccurate.  The 
Committee noted that the article was presented as the account of the author in 
circumstances where the complainant had not been named. The author had expressed a 
view on a number of matters relating to the separation with which the complainant did 
not agree, but these matters were distinguished as the comment of the author in 
compliance with the Code. To the extent that there was a dispute over the accuracy of the 
quotes attributed to the complainant in the article, the Committee did not consider that 
any inaccuracies were significant in the context of an article which would be understood 
by readers to be a one-sided account.  In addition, the complainant did not dispute that 
the quotes attributed to him reflected his position that he did not prevent the author from 
seeing their children and the reasons for the breakdown of the relationship. There were 
no significant inaccuracies requiring correction under the terms of Clause 1(ii) 
Conclusions 

19. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

20. N/A 

  



    Item                                  3 

Appendix C 
 
 
Decision of the Complaints Committee 05294-19 Stainer v Folkestone Herald 
Summary of Complaint 

1. Michael Stainer complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Folkestone Herald breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Ex Grand director in dock over emails”, published on 18 July 2019. 

2. The article reported on the complainant’s court appearance after he had been “accused 
of knowingly sending ‘false information’ about one of the building’s residents“. It said that 
he had confirmed his name, address and age, denied his charge, and that his next court 
date had been set. 

3. The article also appeared online on kentlive.news headlined “Former director of The 
Grand in Folkestone accused of sending 'false information' about resident” on 11 July 
2019. This version of the article was substantially the same as the print article. 

4. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 because the 
headline had suggested that a third party, such as the police or Crown Prosecution Service, 
had “accused” him, when actually it was the alleged victim who had privately brought the 
case. He said that at the court appearance reported on, the magistrates had asked the 
CPS to review the case. He also said that it was inaccurate to say that he had been 
“charged” when it was a summons. He contacted the publication directly about his 
complaint. While this correspondence was ongoing, the CPS had discontinued the case 
against him due to lack of evidence, and the person who had brought the case had been 
ordered to pay the costs. 

5. As a gesture of goodwill, during direct correspondence, the online version of the article 
was amended as follows: 

“The prosecution was brought by [named third party].” 

“Defending, Tom Flavin said: ‘There's an obligation on [named third party] and CPS to 
review any prosecution to see if they should take over prosecution if they can and whether 
they should or not. ‘I believe in this case, there has been limited communication with the 
police and none with the CPS as yet.’ The court heard the CPS must indicate if they intend 
to take over the matter by August 5. If they do, he will next appear at Canterbury Crown 
Court on August 7 and has been released on unconditional bail until then.” 

6. During direct correspondence, the following clarification was published in the 
Folkestone Herald as a gesture of goodwill: 

“Clarification: Michael Stainer 



    Item                                  3 

IN the July 18 edition of the Herald we reported Michael Stainer, the former director of 
The Grand in Folkestone, appeared in court on July 10 accused of knowingly sending 
“false information” about one of its residents, [named third party].We have been asked to 
point out this was in fact a private prosecution brought by [named third party]. The case 
was passed to the CPS and, following a review of the case, it was discontinued because 
there was insufficient evidence for a prosecution. We are happy to clarify this matter and 
apologise for any confusion.” 

7. The complainant said that the online changes and the clarification had not resolved his 
complaint as they had not stated that the person who had brought the prosecution had 
been ordered to pay all the costs, nor had the clarification included a photograph of that 
person, when the original article had included a photograph of him. He also said that the 
online article was still inaccurate as it referred to him as being “charged” when a person 
can only be “charged” by the CPS. 

8. The publication did not accept that there had been a breach of Clause 1. It said that 
there was no substantial difference between a public and a private prosecution, and even 
if a charge was dropped it would result in a “not guilty” verdict. It also said that a person 
could still be described as “charged” when a prosecution was brought privately; it 
provided the complainant’s charge sheet as evidence of this. It also said that Clause 1(ii) 
did not apply; the online article had been amended in goodwill and the complainant had 
agreed that the amendments had resolved his complaint. However, as a gesture of 
goodwill, the publication offered to publish the following wording at the top of the online 
article: 

We are happy to clarify that this case was passed to the CPS and, following a review of 
the case, it was discontinued because there was insufficient evidence for a prosecution. 

Relevant Code Provisions 

9. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 



    Item                                  3 

10. The Committee considered the differences between a private and a public 
prosecution. In this instance, the article had been misleading by failing to make clear that 
this was a private prosecution as opposed to a prosecution which had been brought in 
the name of the state following an evaluation of the evidence by the Crown Prosecution 
Service. The use of the term “charged” in the report, without making it clear that it was a 
private prosecution was also misleading in circumstances where the prosecution had not 
been brought by the state. The newspaper had failed to take care not to publish 
misleading information in breach of Clause 1(i) and, given its significance, a correction 
was required in order to avoid a breach of Clause 1(ii). 

11. The print correction which had been published, had made clear that the case was a 
private prosecution. The newspaper had also amended the online article to make it clear 
that this was a private prosecution, and it had offered to publish a corrective footnote 
which stated that the case had been passed to the CPS, and had been discontinued due 
to lack of evidence. The print and online corrections had not specifically addressed the 
complainant’s concern that the article had inaccurately stated that he had been “charged”. 
Nevertheless, the Committee considered that the correction and the amendments were 
sufficient to make it clear that that the prosecution had not been brought by the state. 

12. The print correction had been published with due prominence as it had appeared on 
page 2 in the regular corrections column (the original article had appeared on page 14). 
The Committee considered that the offer to publish the corrective update at the top of the 
online article represented a suitably prominent position and the publication of an 
accompanying photograph was not required.  There was no breach of Clause 1(ii). 
13. After the CPS discontinued the case against the complainant, he contacted the 
publication notifying it of the position. As such, the publication had an obligation to report 
on the development so as to avoid a breach under Clause 1(ii). The Committee was 
satisfied that the correction published in the print article put the latest position on record 
and no further update was required. However, the online article needed to be updated in 
order to reflect that the complainant’s case had been discontinued. The wording offered 
by the publication was sufficient and information relating to the costs position did not need 
to be included.  This should now be published to avoid a breach of Clause 1(ii). There 
was no breach of Clause 1 on this point. 
Conclusions 

14. The complaint was upheld under Clause 1(i). 

Remedial Action Required 

15. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should 
be required. 

16. The correction published in print by the publication had identified the misleading 
information which had been published and had set out the correct position. It was offered 
promptly and with due prominence and no further action was required. The correction, 



    Item                                  3 

which the newspaper had offered to publish online, also put the correct position on record 
and was offered promptly and with due prominence, and should now be published. 

  



    Item                                  3 

Appendix D 
 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1828 08369-
19 

Miller v The Sunday Times 

1845  Request for review 
1847 06492-

19 
Kruft v express.co.uk 

1850  Request for review 
 
  



    Item                                  3 

Appendix E 
 
Decision of the Complaints Committee 07416-19 Englefield Estate v 
readingchronicle.co.uk 
 
Summary of Complaint 

1. Englefield Estate complained to the Independent Press Standards Organisation that 
readingchronicle.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “ANCIENT woodland will be chopped down for 100 new homes”, 
published on 11 September 2019, and in an article headlined “Housing developer 
defends decision to chop down ancient woodland”, published on 13 September 2019. 

2. The first article reported on a planning application for a new housing development to 
be built  by the complainant. The article reported that as part of this development “ancient 
woodland will be chopped down for 100 new homes”; “some of those ancient trees will 
be chopped down”; that “[t]he trees will be chopped down to make way for a footpath 
and cycle path”; and that the houses would be built “on Burghfield Common”. It also 
reported that the principal planning officer, in a report to the planning committee, had 
that said “It is clear that this application, if approved, [will cause] some degree of harm to 
the local area. This visual harm is outweighed, however, by the need for additional 
housing”. 

3. The second article reported that the complainant had “defended plans to remove 
ancient woodland for a new housing development”, and included a statement made by a 
spokesperson for the complainant who said: “Although there may be a requirement for a 
small number of shrubs and low lying bushes to be removed to accommodate the path, 
no trees are proposed for removal and no overall impact on the ancient woodland is 
anticipated”. This article said, variously, that ancient woodland would “chopp[ed] down”, 
“remove[d] and “felled”. It referred to the houses being built “at Burghfield Common”. 

4. The complainant said that the first article was inaccurate in breach of Clause 1;  the 
article said that “trees” would be cut down, whereas the planning application made clear 
that no trees would be cut down, and that some small shrubs and bushes may be removed 
to clear a pathway. The complainant also said that the headline “ancient woodland will 
be chopped down for 100 new homes” gave the impression that ancient woodland would 
be removed so that 100 homes could be built, rather than some woodland being removed 
to make way for a small footpath. 

5. The complainant also said that the first article was inaccurate as it reported that the 
houses were going to be built “on Burghfield Common” which is protected common land, 
as opposed to in Burghfield Common, being the name of the village where the building 
would in fact take place. 

6. The complainant also said that the selection of the statement made by the principal 
planning officer had been taken out of context. The quote was from a section of the report 



    Item                                  3 

which detailed visual impacts, whereas the article made it seem that the “harm” to which 
the planning officer referred was ecological harm. 

7. The complainant said the second article was also inaccurate, as it still referenced 
woodland being “felled” which the complainant said could only refer to trees, when no 
trees would be affected. The complainant did not consider that the impression given by 
this misleading term was remedied by the inclusion of the statement from their spokesman 
who had confirmed that there were no proposals to remove any trees and that only a 
small number of shrubs and low lying bushes were to be removed to accommodate the 
footpath. 

8. The publication did not accept that the Code had been breached. The publication 
acknowledged that the first article had used the word “trees” instead of woodland, but 
said that this was not significantly misleading. The reference was amended the day after 
the complainant made direct contact with the publication and the position was also made 
clear in the second article by the inclusion of the statement made by the complainant’s 
spokesperson, and in a third article which was not under complaint. The first article had 
also been amended to include the following footnote: 

Article edited on September 13 at 12:17 to include statement from Englefield Estate and 
change 'trees' to 'woodland'. 

9. The publication did not accept that reporting in the first article that “ancient woodland 
would be chopped down for 100 new homes” was inaccurate as the official planning 
documents referred to “woodland” being removed. In addition, it was not contested that 
the woodland was going to be removed because of the building of the new homes, even 
if the actual removal was due to a pathway rather than the homes themselves. The article 
made clear that the woodland would be cleared to allow easy access, not for the houses 
themselves and reported that the removal was to “make way for a footpath and cycle 
path”. 

10. The publication also did not accept it had breached Clause 1 by referring to the houses 
being built “on” as opposed to “in” or “at” Burghfield Common in the first article. The first 
article gave the exact location of the proposed building as “north of Dauntless Road and 
south of Pondhouse Farm.” The publication did, however, offer to clarify that the original 
article was referring to the village. 

11. The publication did not accept that the way it had represented the quotes from the 
planning documents was misleading in the first article. It noted that the report was on a 
wide variety of impacts, not just ecological, and that the full quote had referred to  “visual 
harm”. 

12. The publication also did not accept that the second article breached of Clause 1. It 
said that the word “felled” was appropriate when referring to the removal of woodland. 
Furthermore, the article included the complainant’s position that no trees were to be 



    Item                                  3 

removed. Nevertheless, it offered to replace the word “felled” with “removed” as a gesture 
of goodwill. 

13. Prior to IPSO starting its investigation, the publication published a third article 
headlined: “Developer: We won’t cut down ancient trees for new housing development”. 
The newspaper said that this again put the complainant’s position on record that no trees 
would be cut down. 

14. During IPSO’s investigation the publication published the following correction as a 
footnote to the first article: 

The original version of this article said that “ancient trees” would be chopped down in 
order for the housing development to be built. However, in fact no trees are planned to 
be felled during the development process, instead several low lying shrubs and bushes 
are planned for removal. We have also included a statement from Englefield Estate. 

The complainant said this would not resolve their complaint. 

Relevant Code Provisions 

15. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 
 
Findings of the Committee 

16. The official planning documents had said that “woodland” would be removed to make 
way for the new development, and the term related to the removal of shrubs and low lying 
bushes, not to trees. The first article was, therefore,  inaccurate in reporting  that “ancient 
trees will be chopped down”. As a consequence of this inaccuracy, the headline reference 
to “ancient woodland” to be “chopped down” could also be understood to include ancient 
trees. 

17. The newspaper had also reported that the proposed housing would be built “on 
Burghfield Common”, a protected area, rather than “at” or “in” Burghfield Common, the 



    Item                                  3 

village. In addition, it had quoted comments which had been made by the principal 
planning officer that the housing would cause “some degree of harm to the local area”. 
The Committee noted that the location of the proposed housing was provided in the article 
by reference to a named road and a farm and that the quotation, in the next paragraph 
of the article, referred to “visual harm”.  However, taken as a whole, the information in 
the article regarding the location of the proposed housing and the potential harm which 
would be caused to the local area was misleading as it compounded the inaccuracy that 
ancient trees were to be chopped down, as reported earlier in the article. 

18. The Committee considered that the newspaper had failed to take care over the 
accuracy of the first article in breach of Clause 1(i). It had reported that ancient trees were 
to be removed which was significantly inaccurate. This required correction under the terms 
of Clause 1(ii). 

19. On receipt of the complaint, in order to correct the inaccuracy, the publication had 
promptly changed the term “trees” to “woodland” in the first online article; had added a 
statement from the complainant; and had added a footnote which explained the revisions 
which had been made. In addition, it had published a second article, which put the 
complainant’s position on record that “no trees are proposed for removal”, and which 
stated that the proposed development would be “at Burghfield Common”. Two days after 
the complainant contacted IPSO, a third article was published, which said that no trees 
would be cut down for the development. 

20. The Committee did not consider that the wording of the initial footnote had clearly 
identified the inaccuracy being corrected, and the follow-up articles did not constitute 
corrections under the terms of the Code. However, the Committee recognised that the 
newspaper had taken steps to promptly address the complaint, and the footnote, as 
amended, had identified the inaccuracy. Taken together, the steps taken by the newspaper 
to correct the inaccuracy were sufficient to meet the terms of Clause 1(ii). 

21. The Committee next considered the complaint about the claim in the second article 
that “[ancient woodland] will be felled”. While the Committee acknowledged that the 
adjective “felled” is often used when referring to trees, it noted that the article,  elsewhere, 
reported that the woodland would be chopped down or removed and that the article also 
confirmed that “no trees are proposed for removal”. Considering the article as a whole, 
the Committee concluded the single reference to “felled” was not significantly misleading. 
There was no further breach of Clause 1. 

Conclusions 

22. The complaint was upheld under Clause 1(i). 

Remedial Action Required 

23. The newspaper had published a correction, which identified the inaccuracy and set 
the record straight. No further action was required. 



    Item                                  3 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present          Lord Edward Faulks (Chairman)
	Richard Best
	Nazir Afzal
	Andrew Brennan
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	David Hutton
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Miranda Winram
	Peter Wright
	In attendance:  Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Holly Pick, Joint Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive
	Lauren Sloan, Joint Head of Complaints
	Also present:  Members of the Executive:
	Katrina Bell
	Rosemary Douce
	Hanno Fenech
	Alice Gould
	Thomas Moseley
	Sean Sutherland
	Charlotte Urwin
	Observers:          Jonathan Grun, Editors’ Code Committee
	Charles McGhee, Board Member

