
 
 

 
Reach PLC 

 
 
 

Annual Statement to the Independent Press           
Standards Organisation (IPSO)  1

  
  
 
 
For the period 

  

1 January to 31 December 2018 

  
  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1Pursuant to Regulation 43 and Annex A of the IPSO  Regulations (The 
Regulations: https://www.ipso.co.uk/media/1240/regulations.pdf) and 
Clause 3.3.7 of the Scheme Membership Agreement (SMA: 
https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreem
ent-2016-for-website.pdf)  

 



 
 
 
 
 

Contents  
 
 
 

1.  Foreword ………………………………………………………………………...…………………………...  2 

2.  Overview ……………………………………………………..…………………...…………………………..  2 

3.  Responsible Person ……………………………………………………...……………………………...  2 

4.  Reach PLC…………….………………………………………………...………………………………..  3 

4.1  Editorial Standards………………………………………………………………………………………..  3 

4.2  Complaints Handling Process …………………………………....………………………………..  6 

4.3  Training Process…………………………………………....……………...……………………………..  9 

4.4  Reach PLC’’s Record On Compliance……………………...………………………….……..  10 

5.  Schedule ………………………………………………………………………...…...……………………….  19 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
1 

 
 
 
 



1. Foreword 
  
  The reporting period covers 1 January to 31 December 2018 (“the Relevant Period”). 
  

2. Overview 
 
Reach PLC  is the largest news publisher in the UK.  
 
Formerly known as Trinity Mirror PLC, the company changed its name following the                         
acquisition of publishing assets of Northern & Shell Media Group Limited in May 2018.   
 
Trinity Mirror was formed in 1999 by the merger of Trinity PLC and Mirror Group PLC. In                                 
November 2015, Trinity Mirror acquired Local World Ltd.  Local World had been incorporated                         
on 7 January 2013 following the merger between Northcliffe Media and Iliffe News and                           
Media. 
 
The company integrated its editorial complaints handling protocols for its newly acquired                       
Northern and Shell titles from January 1 2019. This year’s statement will therefore consist of                             
separate Trinity Mirror and Northern and Shell reports of their 2018 compliance with a                           
general overarching introduction. As many procedures and policies inherited from Trinity                     
Mirror PLC are unchanged, much of the 2018 report repeats the content of previous reports. 
 

2.1 Publications & Editorial Content 
 
During the Relevant Period, Reach plc published 5 National Newspapers,  170                     
Regional Newspapers (with associated magazines, apps and supplements as                 
applicable). Some websites were consolidated into the “Live” brand during this period.                       
A f ull list of Reach plc’s publications for the Relevant Period is attached to this                             
document .  2

  
 

3. Responsible Person  3

 
Reach plc’s Responsible Person is Paul Mottram. 
 
  
 

2  See 5.1 Annex A 
3 Pursuant to Clause 3.3.9 of the SMA 
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website.pdf) 

 
2 

 
 
 
 



4. Reach plc  
 

4.1 Editorial Standards  4

  
The maintenance of high editorial standards is at the core of Reach plc’s business. All                             
editorial staff are contractually bound to adhere to the Editors’ Code of Practice (“the                           
Code”) by the terms of their employment. Furthermore, a ll agencies and freelancers,                       
who supply us with editorial material are required to comply with the Code.  
  
As a mark of its commitment to the maintenance of such standards and to                           
acknowledge and address the difficulties that are presented in the everyday course of                         
fast­paced current events journalism, Reach plc’s (then Trinity Mirror’s) Board issued                     
the following Risk Appetite Statement to senior management  in April 2015: 
 
  

[Reach plc] has no appetite for behaviours, past or present, that constitute a                         
breach of IPSO’s Editors’ Code of Practice. 
  
Reach plc has no appetite for behaviours or decisions that knowingly lead to                         
the publication of inaccurate, misleading or distorted information. 
  
We are committed to doing business in accordance with IPSO's Editors' Code                       
of Practice. The Group recognises that protecting the rights of the individual                       
consistently comes into conflict with the public's right to know and                     
acknowledge that, as a consequence, we will have to make difficult                     
judgements which are impossible to get right all of the time. 
  
Reach plc has little appetite for errors or misjudgements in the normal course                         
of business, but as stated above, the Group recognises that the business of                         
publishing information – particularly when it is done quickly in the digital                       
environment ­ brings with it a level of risk that mistakes will occur. However,                           
the Group will continually seek improvements to its behaviours, processes and                     
systems in order to ensure that the risk of errors is mitigated and that the                             
correct judgements are made in balancing the rights of the individual and the                         
rights of the public to know.  

 
 
 
 
 

4 Pursuant to Clause 3.3.1 to 3.3.3 of the SMA 
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website.pdf) 

 
3 

 
 
 
 



Pre­publication Guidance from IPSO 
  
We have had occasion to consult with IPSO and, historically, the PCC over                         
pre­publication guidance, primarily with “borderline” judgments involving the privacy of                   
photographs etc. We have also consulted over issues such as the updating of stories                           
with new information when there is an outstanding IPSO complaint. 
 
IPSO Notices 
 
Notices and warnings received from IPSO are distributed to the relevant editorial staff 
as soon as possible together with legally privileged guidance, if appropriate.  
  
Verification of Stories 
  
Reach plc expects its staff to use their best endeavours to verify the stories that are                               
put forward for publication. Stories involving potentially contentious issues are                   
reviewed by the newsdesk and then legal/Code compliance advice is generally                     
sought from the legal department before publication. Code compliance issues are                     
also considered on our regional titles by Managing Editors if serious allegations are                         
being made. Furthermore, journalists are encouraged to seek comment from the                     
subjects of stories where appropriate. 
 
Reach plc’s policy on provenance is as follows: 
  

Provenance  
 
Editorial executives on all our titles are reminded that it is their responsibility                         
to understand the provenance of material, both words and pictures, and to                       
satisfy themselves that it has been appropriately obtained.  
 
Journalists have an obligation under IPSO’s Editors' Code of Practice to                     
protect their sources, but we also have a duty to establish that the sources we                             
use are reliable. Protecting our journalists' sources and insisting on knowing                     
who our sources are, are not mutually exclusive.  
 
Although they can delegate the authority where necessary, story                 
provenance is ultimately the responsibility of the Editor.   
 
In this area the Company relies on its integrity, experience and                     
professionalism.  
If there is an anonymous source, whether received internally or via an agency,                         
the Editor must take this into account when making their judgement on                       
whether to publish and in doing so must ask pertinent questions and seek                         
legal advice if necessary.  

 
4 

 
 
 
 



 
Although there may, in certain circumstances, be good reasons why the actual                       
identity of a source is not known to the Editor, uncertainty as to provenance                           
should in itself be a reason to question whether a story should be published.   
 
It is usual journalistic practice to approach the subject matter of a story for                           
comment before publication if serious allegations are being made by a third                       
party. Further guidance is provided as stories are filtered through Content                     
Editors, and if appropriate, legal advice is sought and taken. 
 
 

The Trust Project 
 
25 of Reach plc’s news websites were founder members of the Trust Project                         
[https://thetrustproject.org], which was launched in November 2017 as an                 
international initiative, having been set up by Santa Clara University. As the                       
integration with Northern and Shell titles continues, it is anticipated that the Daily                         
Express, Daily Star and OK! Websites will also join this project. The project is                           
supported by Google, Facebook and Twitter, and has brought media organisations                     
across Europe and the Americas together to help readers make informed decisions                       
about whether a news story is credible, quality journalism they can trust. Its three                           
main commitments are “social responsibility, transparency and integrity”. Fellow                 
launch partners include the Washington Post, the Economist, the Globe and Mail, and                         
La Stampa.  
 
Each participating website now contains the Trust Project Logo next to IPSO’s logo                         
and includes: 
 
● a letter from the editor explaining each site’s coverage priorities, campaigning                     
record and editorial ethos. 

 
● an extended “About Us” page setting out journalistic values, key editors,                     
ownership, funding, feedback and corrections and complaints  mechanisms 

 
● more information about Reach plc’s writers, both on articles and on writer                       
profile pages, reached by clicking on names shown in red at the top of stories. 

 
 
 
 

 
5 

 
 
 
 



4.2 Complaints Handling Process   5

  
Reach plc seeks to resolve complaints as quickly and amicably as possible when a                           
mistake has been recognised, but will also defend its journalism when it believes that                           
there has been no breach of the Code. In any event, Reach plc strives to reply to all                                   
complainants in a timely and courteous manner, regardless of the merits of the                         
complaint.  
 
Reach plc receives complaints from the public through several avenues: indirectly via                       
IPSO referrals, directly via its Complaints Form (in accordance with its Formal Internal                         
Complaints Process), and informally by telephone and/or email and from solicitors                     
writing “letters before claim” in advance of legal proceedings. 
 
 

4.2.1 Formal Internal Complaints Process 
  

4.2.1.1 Print 
  
Every Reach plc printed news publication sets out details about its                     
Complaints Process on page 2 of each edition in a column entitled                       6

“Corrections & Complaints”. The column includes a link to Reach plc’s                     
“How To Make A Complaint” process, which is hosted on Reach plc’s                       
website, www.reachplc.com. The website also hosts our Complaints               
Policy, the Code and our online Complaints Form. 
  
The column also informs readers of Reach plc’s IPSO membership,                   
together with IPSO’s contact details for advice, if required. Those                   
complainants who do not have internet access are provided with an                     
address to send off for a “Complaints Pack”, which includes a copy of                         
our Complaints Policy, the Code and our Complaints Form. 
  
Readers who wish to bring a factual error to our attention are directed                         
to either the Editor or Readers’ Editor, who will arrange prompt                     
corrections of admitted inaccuracies. In the overwhelming majority of                 
cases, corrections, clarifications and/or apologies will appear either in                 
the Corrections & Complaints column or elsewhere on Page 2. 6 

 
 
 

5 Pursuant to Clause 3.3.4 of the SMA 
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website.pdf) 
6  (or as close to page 2 as possible if this is not possible for layout-related reasons, e.g. if there is  a full page 
advertisement on  page 2) 

 
6 

 
 
 
 



4.2.1.2 Online 
  
Every Reach plc website carries a link on its home page, which sets                         
out not only a link to Reach plc’s Complaints Process, but also directs                         
readers to email addresses where they can address issues about both                     
simple, online factual errors and non­editorial matters. Each homepage                 
also links to a “Corrections and Clarifications” section. Some                 
corrections or amendments may however, in certain circumstances, be                 
published underneath the original online article as a footnote                 
clarification.  
 

4.2.2 Process  
  
Once a Complaints Form is received, the matter is handled by the Legal                         
Department. The complaint is assessed to determine whether the Code has                     
been engaged, whether there has been a misinterpretation of the Code                     
and/or whether the complaint is vexatious.  
 
Examples of complaints that would not engage the Code could be the                       
non­delivery of a newspaper or an issue arising from a reader offer or                         
competition. In any event, this kind of complaint would be directed to the                         
appropriate department and a response issued.  
 
An example of misinterpretation of the Code could be a complaint made                       
under Clause 4 (intrusion into grief or shock) from a reader concerned about                         
a general report (with which the complainant has no personal connection)                     
about, for instance, a natural disaster. Another example could be a complaint                       
made under Clause 12 from a reader objecting to the portrayal of a football                           
team, i.e. these would be complaints about editorial matters that purport to                       
engage the Code but upon analysis, do not.  
 
Vexatious complainants include those who use insulting language or who do                     
not set out the nature of their complaint under the Code.  
 
In any event, if a correct contact address is provided, Reach plc endeavours                         
to reply to all complainants within seven days. 
  
If a complaint engages the Code, the matter is investigated internally and a                         
response is sent. The response will either reject the complaint, if Reach plc is                           
satisfied that there has been no breach of the Code, or, if there is a matter                               
that does need addressing, discussions will then be held with the                     
complainant in an attempt to resolve the matter. 
  

 
7 

 
 
 
 



If the matter cannot be resolved between the parties, the complainant is                       
offered the option to refer the matter to IPSO to investigate. 
  

4.2.3 Referrals From IPSO 
  
The receipt of new complaints referred to Reach plc publications by  IPSO                       
engages Clause 13 of The Regulations .  As part of its internal Complaints                       7

Procedure, Reach plc corresponds directly with the complainant to address                   
the issues at hand as set out above. If no resolution can be reached, the                             
matter is referred back to IPSO for its consideration. 
  

4.2.4 Informal Complaints 
  
Many complaints are dealt with directly by the Editor or a senior journalist                         
following telephone calls or emails. In the vast majority of cases, this is the                           
most appropriate, expedient and amicable way of resolving complaints. 
  

4.2.5 Legal Complaints 
  
All legal complaints (classified as complaints which are accompanied by a                     
demand for a financial remedy and refer to a cause of action) are handled by                             
the Legal Department separately. 
  

4.2.6 Recording Of Complaints 
  
Complaints that are received by Reach plc either through its Complaints                     
Form or from IPSO are recorded and assessed with regard to whether the                         
Code has been engaged and which clauses have been addressed. Although                     
complaints received on an informal basis throughout the regions are                   
generally logged, given the minor nature of many issues and the disparate                       
way these complaints are received and dealt with (orally, by telephone, letter,                       
email etc.), it would be disproportionate for these types of complaints to be                         
formally assessed in terms of the Code. The most important factor is that                         
complaints are addressed, and if possible, resolved as quickly as possible. 
 
 
 
 

7  https://www.ipso.co.uk/media/1240/regulations.pdf 

 
8 

 
 
 
 



4.3 Training Process 
 
From autumn 2014, Reach plc consulted with the Press Association (PA) and training                         
company Eliesha over the creation of an online learning course with the purpose of                           
making sure that all Reach plc journalists have a full understanding of the Code and                             
the changes introduced by IPSO. The course contains ten animated and narrated                       
modules. After viewing each module, editorial staff must complete a multiple choice                       
assessment. Participants must score 100% in the assessment before they can move                       
on to the next module and the course is only completed after the 100% pass mark                               
has been achieved in all ten modules.  
 
This compulsory course was rolled out and completed by all Reach plc editorial staff                           
(from Editors and Executives to trainees) across the company in February and March                         
2015. All new editorial employees must also complete this training programme as part                         
of their induction. The course is being reviewed following the acquisition of the                         
Northern and Shell titles. 
 
To supplement the online course, since 2015, Paul Mottram has been delivering                       
seminars to executives and journalists throughout Reach plc at both regional centres                       
and at Canary Wharf for the National Titles. These seminars examine each clause of                           
the Code in turn, focussing upon the everyday practical application of the Code and                           
examples of where Code breaches have occurred with a discussion on how similar                         
issues could be avoided in the future. Upheld adjudications are  also addressed.  
 
We aim to alternate seminars each year between ex Local World titles/ National print                           
and digital titles and pre merger Regional Titles. Last year, Paul Mottram returned to                           
former Local World Regional Titles in 2018 to deliver seminars and to our Scottish                           
National titles, which were live streamed to Scottish  regional tiles.  
 
Reach PLC also welcomed IPSO executives to Canary Wharf during the summer for                         
a series of seminars delivered to journalists from the Daily and Sunday Mirror,                         
mirror.co.uk and Sunday People. These seminars covered Code Of Practice issues                     
that journalists regularly encounter.  
 
Further, as part of continuing legal and regulatory education for journalists and to                         
provide legal advice, since March 2017 the Legal Department has issued a series of                           
regular Legal Bulletins to all staff, including Northern and Shell titles from January                         
2019 . These legally privileged Bulletins detail any substantial compliance, legal or                       
Code issues that have arisen during the previous weeks both within the company and                           
from the industry generally, so that journalists can be made aware of, look out for and                               
deal with similar issues that may arise in the future. 
 

 
9 

 
 
 
 



4.4 Our Record On Compliance  8

 
During the Relevant Period, Reach plc published approximately 900,000 articles                   
online , and over 10 million articles in National and Regional print titles. 
 
In 2018, Reach plc received a total of 95 direct complaints through its online                           
Complaints form. 30 of those complaints were resolved directly, and 44 were rejected                         
outright as a non breach of the Code. However, settlement of a complaint does not                             
necessarily indicate an admitted breach of the Code. Many of these resolved direct                         
complaints did not represent a breach of the Code, however were resolved by                         
offering a gesture of goodwill, for example the removal of information or the article.                           
Additionally we received 21 complaints that did not engage the Code (e.g. newspaper                         
delivery, general criticism of content, “right to be forgotten” and unformulated                     
complaints). We aim to pass on complaints that are not Code related to the right                             
department for a timely response. 
 
Furthermore, Reach plc received a total of 118 complaints that were either referred to                           
IPSO (i.e. following a direct complaint through our complaints form that was not                         
resolved), or were received directly from IPSO. This report covers all upheld IPSO                         
adjudications published in the Relevant Period.  
 
There were 3 upheld adjudications within the Relevant Period, where there was a                         
requirement to publish the adjudication or correction, and 8 upheld adjudications                     
where the Complaints Committee ruled that sufficient remedial action had been                     
offered by the publication. 26 complaints were not upheld by the Committee, 53 were                           
settled, 15 were abandoned by the complainant and 8 were still pending at the end of                               
the Relevant Period.  
 

 
4.4.1   Remedial Action  
 

When adjudication is upheld with a requirement to publish the adjudication , if                         
appropriate, the matter is mentioned in the privileged and confidential monthly                     
legal bulletin with advice on what went wrong (if any wrongdoing is identified) .                           
Furthermore, such as those set out below, the Editor, Content Editor, and the                         
journalist are informed of the outcome and the journalist is spoken to about the                           
issue that had been identified.  Details of upheld adjudications, published and                     
adjudicated upon in the Relevant Period, are set out below: 
 
 

8  Pursuant to paras. 3.3-3.4, Annex A of the IPSO Regulations (The Regulations: 
https://www.ipso.co.uk/media/1240/regulations.pdf) 

 
10 

 
 
 
 



4.4.1 Upheld Complaints With A Requirement To Publish The               
Adjudication  

 
03124-18; 03125-18; 03128-18 Anthony Fletcher v  www.mirror.co.uk ;             
www.glasgowlive.co.uk; Daily Record/www.dailyrecord.co.uk 
 
The article said that the complainant had “fathered 22 children after illegally 
advertising his sperm on Facebook”. It also stated that “it is against the law 
in the UK to distribute or procure sperm and eggs without a licence from the 
Human Fertilisation and Embryology Authority”. The complainant said that 
the article was inaccurate to state that private sperm donations were illegal: 
the publication had misinterpreted the law, and he was not “procuring” or 
“distributing” sperm as a third party without a licence. The publication said 
that the original copy provided to it by an external agency had referred to the 
Human Fertilisation and Embryology Act 1990 as the basis for the claim that 
the complainant had acted “illegally”, and was published in good faith. The 
publication removed the online article, and offered to publish an online 
correction.  The Committee was concerned by the seriousness of the breach 
of Clause 1 (i) in this instance: the publication had published a damaging 
allegation without checking its accuracy. In addition, the wording offered had 
not addressed the misleading impression created by the use of the term 
“black market”. For these reasons, the newspaper’s offer of a correction was 
insufficient. The complaint was upheld. The publication complied to IPSO’s 
ruling and published the adjudication in print and online.  
 
Date decision issued:  09/08/2018  
 
Further comment:  
This was an error based on a failure to double check legislation. The Editor                           
spoke to those involved about ensuring that these matters are researched                     
more thoroughly. 
 
 
 
01444­18 The Department of Health and Social Care v Daily Mirror/ 
www.mirror.co.uk 
 
The article reported that Mr Hunt [the then Secretary of State] “refuses to 
apologise”over the winter health crisis  in the sub­headline. It also reported 
that he had “arrogantly” told staff “they knew what they were signing up for”, 
in the body of the article, and in a picture caption.  
The complainant said that it was inaccurate to report, in quotation marks, 
that staff “knew what they were signing up for” as it was misleading to 
paraphrase remarks in this way, and that he did apologise to patients, 
although he did not apologise to staff. The newspaper said that if it would 

 
11 

 
 
 
 



resolve the complaint, it would be happy to publish a clarification on page 2 
and an online apology as a footnote clarification. The Committee considered 
that the correction offered by the newspaper as part of IPSO’s attempt to 
mediate the complaint was insufficient. Publication of this ruling was required 
as a remedy to the breach. The publication complied with IPSO’s ruling and 
published the adjudication in print and online.  
 
Date decision issued: 29/06/2018 
 
Further comment:  
This was a subbing error on the front page that did not deal properly with the 
nuance of Mr Hunt’s carefully worded apology over the Winter Crisis, which 
was to made to patients, but not to NHS staff. The matter had been made 
clear on the inside pages of the original story. The Editor and other senior 
staff explained to the team involved where the error had come from and the 
importance of correctly summarising the position and to properly attribute 
quotations.  
 
 
 

4.4.2 Upheld Complaints With A Requirement To Publish             
Correction  

 
20364­17 David Taylor v Huddersfield Daily Examiner 
 
The article was a court report which described the details of a case in which 
the complainant pleaded guilty to two counts of making explosive 
substances. The online headline reported ‘ Boffin made bombs of the type 
used in 7/7 attacks – for a hobby ’. The complainant said that the article was 
inaccurate, because he had not been accused or convicted of making 
“bombs”. The publication conceded that the term “bomb” was never used in 
court, but said that the explosives the complainant made were described in 
court as major components of a bomb, and were stored in plastic bottles and 
jars, where the definition of a bomb is “a container filled with explosive or 
incendiary material, designed to explode on impact”.  
The article explained that the complainant had intended to use these 
explosives for fireworks, and offered, as a gesture of goodwill, to amend the 
online headline. The Complaints Committee decided that the use of the word 
“Bombs” was a significant inaccuracy.  
The complaint was upheld under Clause 1 (i) and 1(ii) and a correction was 
ordered. The publication complied with IPSO’s ruling and published the 
correction.  
 

 
12 

 
 
 
 



Date decision issued: 20/04/2018 
 
 
Further comment:  
This decision was based on the interpretation of the meaning of the  word 
“bombs”. IPSO accepted that the article made clear that there was no 
criminal intention behind the conviction because of the use of the word 
“hobby” in the headline. Reach plc also asked for a review of this matter 
because the Committee had sanctioned Reach plc under Clause 1(ii) for not 
publishing a correction sooner, despite the fact that Reach plc had defended 
itself on the basis that it did not believe that there was a significant 
inaccuracy. Reach plc believes that this policy has the tendency to put 
pressure on an editor to correct an article that she/he does not believe 
should be corrected  in order to  avoid an extra sanction if the Committee 
disagrees with that belief. The Review was not upheld. The Editor was made 
aware of the ruling and the matter was discussed with him.  
 
 
 
4.4.3 Upheld Adjudications Where Sufficient Remedial Action Had 
Been Offered  
 
04135­18  Iqbal v www.biminghammail.co.uk 
 
The article reported the content of a series of tweets issued by the council in 
relation to the complainant’s company, who had been prosecuted as part of 
a council ‘crackdown’ on dumped waste, “after dumping huge piles of waste 
around Aston”. The article concluded by stating that the complainant’s 
business had been “fined £10,500 for the fly­tipped waste”, plus costs. The 
complainant said that the article was inaccurate, as the court proceedings 
and fine had related to the production of documents relating to the disposal 
of waste, not to fly­tipping. As the article was based on the council’s tweets, 
the publication denied failure to take care. Subsequently the headline was 
amended accordingly and a footnote clarification was added to the online 
article. The Committee found that the clarification had been offered with 
sufficient prominence and promptness. 
 
Date decision issued: 26/10/2018 
 
Further comment:  
Although there had been a fine, the nature of the offence had been                         
misinterpreted. This was explained to the Editor and Journalist. 
 
 
 
 

 
13 

 
 
 
 



04343­18  Chapman v Daily Mirror 
 
The article reported a suicide of a former mayor and named this individual as 
‘Gillian Chapman, 55’. The article also included a photograph of ‘Gillian 
Chapman’. This information was provided to the publication by an external 
agency and was published in good faith. The article inaccurately reported 
that the former mayor of the Borough of Dacorum was dead, when in fact the 
inquest had related to another woman of the same name. Upon receipt of 
Ms Chapman’s complaint, the publication immediately offered to write a 
personal letter of apology to the complainant, and to publish a correction on 
page 2 of the print newspaper. The Committee found that the publication had 
sufficiently and promptly offered a correction which addressed the 
inaccuracy within the article and included an apology for the error.  
 
Date decision issued: 10/08/2018 
 
Further comment: 
This mistake was not made by any staff member at Reach PLC. It would be                             
disproportionate for Reach to double­check every inquest/court story               
submitted by an agency as to whether or not they had correctly identified                         
those involved with a hearing. There was nothing inconsistent in the article to                         
arouse suspicion. The agency were aware of their mistake and were spoken                       
to.   
 
 
 
03364­18  Bhardwaj v www.mirror.co.uk 
 
The article was headlined "I made £1 million at 16 and thought poor were 
scroungers ­ until I lived like one" ­ directly quoting the complainant to have 
used the term ‘scroungers’ to describe people of benefits. The complainant 
denied he had ever used this term. The publication had no record of the 
complainant ever using the word ‘scroungers’ in his interview, therefore the 
publication removed reference to this term in the online article and added a 
footnote clarification. The Committee found that the correction offered by the 
publication was sufficient to meet the terms of Clause 1(ii), and had already 
been published. 
 
Date decision issued: 06/08/2018 
 
Further comment: 
This matter has been dealt with, by speaking to the Editors and journalists                         
concerned and the general principle has been referred to in privileged legal                       
bulletins to all staff. The lesson to be learned was not to try to summarise                             

 
14 

 
 
 
 



what the complainant was trying to say by attributing words in quotation                       
marks. In this case the gist of what the complainant was saying was also                           
incorrectly summarised.  
 
 
 
01104­18  Hopkins v www.mirror.co.uk  
 
This complaint was in relation to a social headline that was promoted online 
with the headline “Katie Hopkins banned from leaving South Africa after 
taking ketamine”. When clicked it linked through to the online article that was 
headlined ‘Katie Hopkins detained in South Africa for ‘spreading racial 
hatred’ after taking ketamine while collapsed in the street’. The publication 
argued that social headlines have to be short, and that the temporary ban 
had been imposed after the complainant had taken ketamine, and the main 
article headline and content had clearly reported this. However, the 
publication amended the social headline and added a subheading to the 
online article clarifying that the complainant was detained for ‘spreading 
racial hatred’. The Committee found that the newspaper had corrected the 
inaccuracy and had published a corrective note at the top of the article, 
which made clear the true position regarding the complainant’s detention in 
South Africa but still found that there had been a breach of Clause 1(i)  
 
Date decision issued: 02/05/2018 
 
Further comment:  
This is a matter which should have been dealt with by Clause 40 of the                             
Regulations. This was simple human error on a social media headline, on a                         
story that all other Reach titles had reported correctly . An appropriate offer                         
was made. It was rejected by the complainant. IPSO found that the offer was                           
satisfactory so should have closed the case subject to the offer being fulfilled.                         
Upon review, the Independent Reviewer decided that there were assumed                   
conditions in Regulation 40, that were not part of the wording of the                         
resolution and rejected Reach’s submissions on this point. The published                   
correction attracted much comment and ridicule on social media because the                     
factual position contained a far more serious allegation that the original                     
incorrect social media headline.  No remedial action was required.  
  
 
 
 
 
 

 
15 

 
 
 
 



02843­18  Malcolm v Sunday Mail; Daily Record /               
www.dailyrecord.co.uk 
 
A number of complaints were raised in relation to 8 articles. The article 
“Cops Swoop on £50m Taxi Tycoon” reported that the police had “swooped” 
on the complainant’s offices and quoted a source suggesting that the police 
turned up ‘out of nowhere’ and ‘took the place apart’. The council and police 
confirmed that it was a prearranged, routine meeting. In light of the 
complainant's concerns over the term ‘swoop’ the publication removed the 
article as a gesture of goodwill and published a stand alone correction and 
apology online and in print. The Committee found that the breach of Clause 
1 had been appropriately remedied by the offer to publish a correction and 
an apology. 
 
Date decision issued: 06/09/2018 
 
Further comment:  
The error was pointed out to the journalist.  
 
 
 
20437­17;19084­17 Stephenson­Wright v Manchester Evening News 
and Rochdale Observer 
 
The article reported that the complainant had been found guilty of three 
counts of rape, stating that the complainant had raped an underage boy, 
who later became a police officer, and had abused two others. The 
complainant disputed that he has been charged with rape of the child who 
became a police officer and advised that he had been found guilty of sexual 
abuse, not rape. In light of this, the publication offered to publish a correction 
clarifying this point. The Committee considered that the newspaper had 
promptly offered to publish a correction which addressed the significant 
inaccuracy and made the correct position clear. 
 
Date decision issued: 26/03/2018 
 
Further comment: 
This was a matter of human error which was explained to those involved and 
the subject in general  was dealt with in the Legal Bulletin. 
 
 
 
 
 

 
16 

 
 
 
 



02804­18 A woman v Sunday People 
 
The article ‘For bedder or worse…’ about a wedding reception at a swinger’s 
club reported that the complainant’s husband drove off from a hotel after an 
argument with the bride. The journalist, who had been present at the hotel, 
had believed that the complainant’s husband had been driving a car that left 
the hotel shortly after the altercation and had video footage of this. However, 
upon receipt of the complaint and reviewing the footage, the publication 
accepted that it was not clear who was driving the vehicle. The Committee 
considered that this inaccuracy was significant as it was presented in the 
context of photographs of the complainant’s husband consuming alcohol, 
which suggested that he had been drink­driving. The newspaper offered to 
publish a correction in print and online, which made clear the complainant’s 
position that her husband had not driven away following an argument. The 
Committee had found that this offer was sufficient to meet the terms of 
Clause 1 (ii). However, the Committee required that the correction state that 
it was being published following an upheld accuracy complaint to IPSO as 
an adequate remedy to the breach of Clause 1 (i). 
 
Date decision issued: 03/07/2018 
 
Further comment: 
This matter is subject to legal proceedings. 
 
 
 
20389­17 Collier v kentlive.news 
 
The original verison of the online article was headlined ‘Police have named a                         
man charged with RAPING a woman near the University of Kent’. The article                         
continued by reporting that the complainant’s son had been charged with                     
sexual assault, and committing an offence with the intention of committing a                       
sexual offence, following an incident which took place in June 2017. The                       
article was based on a Police press release which stated ‘officers from Kent                         
Police who are investigating a report that a woman was raped, are appealing                         
for witnesses’, however the second press release confirmed that the                   
complainant’s son had been charged on suspicion of committing a “serious                     
sexual assault”. The publication amended the online headline and offered to                     
publish a correction to appear on its homepage for 24 hours. The Committee                         
found that the publication promptly offered a sufficiently prominent                 
clarification, which corrected the inaccurate impression given by the headline                   
by making clear that the complainant’s son had not been charged with rape. 
 
Date decision issued: 22/02/2018   

 
17 

 
 
 
 



 
Further comment: 
As above, the issue of the difference between sexual assault and rape has                         
been dealt with in Legal Bulletins and Seminars and the journalists involved                       
in the article were spoken to. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
18 

 
 
 
 



5. Schedule 
 

5.1 Annex A: List Of Reach plc Titles/Websites 
 

5.1.1 Print 
 
National 
 

Daily Mirror   

Sunday Mirror   

Sunday People   

Daily Record   

Sunday Mail   

 
Regional  
 

Accrington Observer 

Airdrie & Coatbridge Advertiser 

Ashbourne News Telegraph 

Ashford Herald 

Atherstone & Colehill Herald (Tamworth Herald Series) 

Ayrshire Post 

Bangor Mail 

Bath Chronicle 

Birmingham Mail 

Birmingham Post 

Black Country Bugle Annual 

Black Country Bugle Sports Annual 

Blackmore Vale Magazine 

Blairgowrie Advertiser 

Boston Target 

Brentwood Gazette 

 
19 

 
 
 
 



Bristol Post 

Burry Port & Pembrey Star (Llanelli Star Series) 

Burton Mail 

Bygones (Scunthorpe & Grimsby) 

Caernarfon & Denbigh Herald (Arfon) 

Caernarfon & Denbigh Herald (South) 

Cambridge News 

Carmarthen Journal 

Central Somerset Gazette  (Mid Somerset Series) 

Cheddar Valley Gazette  (Mid Somerset Series) 

Chester Chronicle (Frodsham & Helsby) 

Chester Chronicle (Country) 

Chester Chronicle (Flintshire) 

Chester Chronicle (Sandbach & Middlewich) 

Chronicle & Informer 

City Guide (Staffordshire) 

Cornish Guardian 

Cornishman 

Coventry Telegraph 

Crewe Chronicle 

Croydon Advertiser (Croydon Advertiser Series) 

Cynon Valley Leader 

Daily Mirror Northern Ireland 

Daily Post 

Derby Telegraph 

Dorking Advertiser 

Dover Express  

Dumfries & Galloway Standard 

Ealing Gazette 

East Coast & Wolds Target 

East Grinstead Courier  

East Kilbride News 

East Riding Mail 

Essex Chronicle 

 
20 

 
 
 
 



Exeter Express & Echo 

Flashback (Hull) 

Folkestone Herald  

Frome Standard (Mid Somerset Series) 

Fulham Gazette 

Gainsborough Echo 

Galloway News 

Glamorgan Gazette 

Gloucester Citizen 

Gloucestershire Echo 

Greater Manchester Business Week Magazine 

Grimsby Telegraph 

Gwendraeth Valley Star  (Llanelli Star Series) 

Gwent Gazette 

Hamilton Advertiser 

Herald Express 

Hertfordshire Mercury  

Heywood Advertiser 

Hinckley Times 

Holyhead & Bangor Mail 

Hounslow Chronicle & Informer 

Huddersfield Daily Examiner 

Hull Daily Mail 

Irvine Herald 

Isle of Thanet Gazette 

Journal (Grimsby & Scunthorpe) 

Journal (Hull) 

Kent & Sussex Courier 

Kilmarnock Standard 

Leatherhead Advertiser 

Leek Post & Times 

Leicester Mercury 

Lennox Herald 

Lichfield Mercury  

 
21 

 
 
 
 



Lincolnshire Echo 

Liverpool Echo 

Liverpool Sunday Echo 

Llanelli Star (Llanelli Star Series) 

Loughborough Echo 

Macclesfield Express 

Manchester Evening News 

Manchester Weekly News (Salford Edition) 

Manchester Weekly News (Sale & Altrincham) 

Manchester Weekly News (Stretford Urmston 

Manchester Weekly News (Stockpost East) 

Manchester Weekly News (Stockport West) 

Manchester Weekly News (South Manchester) 

Manchester Weekly News (Wilmslow) 

Manchester Weekly News (Tameside) 

Merthyr Express 

Middleton Guardian 

Midweek Visiter  

Mid Devon Gazette 

Nantwich Chronicle 

Newcastle Chronicle 

Newcastle Journal 

News & Mail Series (Aldershot) 

News & Mail Series (Camberley & Sandhurst) 

News & Mail Series (Farnborough) 

News & Mail Series (Fleet & Yateley) 

North Devon Journal 

North Wales Weekly News  

North Wales Weekly News (Conwy Valley & Dyffryn 
Conwy) 

North Wales Weekly News (Colwyn Bay & Abergele) 

Nottingham Post 

Nuneaton News 

Ormskirk Advertiser 

 
22 

 
 
 
 



Paisley Daily Express 

Perthshire Advertiser 

Plymouth Herald 

Pontypridd & Llantrisant Observer 

Remember When 

Retford Gainsborough & Worksop Times 

Rhondda Leader 

Rhymney Valley Express 

Rochdale Observer 

Rossendale Free Press 

Runcorn & Widnes Weekly News 

Rutherglen Reformer 

Scunthorpe Telegraph 

Seven Oakes Chronicle 

Shepton Mallet Journal (Mid Somerset Series) 

Skelmersdale Advertiser 

Sleaford Target 

Somerset Standard & Guardian 

South Cheshire Chronicle 

South Wales Echo 

South Wales Evening Post 

Southport Visiter 

Staffordshire Newsletter 

Staines Chronicle & Informer 

Stirling Observer 

Stockport Express 

Strathearn Herald 

Sunday Echo 

Sunday Mercury 

Sunday Sun 

Surrey Advertiser 

Surrey Mirror 

Sutton Coldfield Observer 

Swansea Lie 

 
23 

 
 
 
 



Tamworth Herald (Tamworth Herald Series) 

The Gazette (North East, Middlesbrough & Teesside) 

The Stoke Sentinel 

The Way We Were 

The West Briton 

The Wharf 

Uxbridge Gazette 

Wales On Sunday 

Wells Journal (Mid Somerset Series) 

West Lothian Courier 

Western Daily Press 

Western Gazette (Yeovil) 

Western Gazette (Sherborne) 

Western Gazette (Crewkerne, Chard and Ilminster) 

Western Gazette (Somerton and Langport) 

Western Gazette (Wincanton, Castle Cary, Bruton and 
Gillingham) 

Western Mail 

Western Morning News 

Widnes Weekly News 

Wishaw Press 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
24 

 
 
 
 



5.1.2 Websites 
 

www.accringtonobserver.co.uk 

www.bathchronicle.co.uk  9

www.belfastlive.co.uk 

www.birminghammail.co.uk  10

www.birminghampost.co.uk 

www.bristolpost.co.uk  11

www.burtonmail.co.uk  12

www.cambridge-news.co.uk  13

www.cheshire-live.co.uk  14

www.chesterchronicle.co.uk  15

www.chroniclelive.co.uk 

www.cornwalllive.com 

www.coventrytelegraph.net  16

www.crewechronicle.co.uk  17

www.croydonadvertiser.co.uk  18

www.dailypost.co.uk  19

www.dailyrecord.co.uk 

www.derbytelegraph.co.uk  20

www.devonlive.com 

www.edinburghlive.co.uk  21

www.essexlive.news 

www.examiner.co.uk  22

9 Merged to www.somersetlive.co.uk March 2018 
10 Rebranded to Birmingham Live February 2018 
11 Rebranded to Bristol Live April 2018 
12 Merged with www.staffordshire­live.co.uk August 2018 
13 Rebranded to Cambridgeshire Live June 2018 
14 New publication launched September 2018 
15 Rebranded to  www.cheshire­live.co.uk  September 2018 
16 Rebranded to Coventry Live April 2018 
17 Merged with www.cheshire­live.co.uk September 2018 
18 Merged with www.mylondon.news September 2018 
19 Rebranded to North Wales Live December 2018 
20 Rebranded to Derbyshire Live May 2018 
21 New publication launched September 2018 
22 Merged with www.examinerlive.co.uk September 2018 

 
25 

 
 
 
 

http://www.accringtonobserver.co.uk/
http://bathchronicle.co.uk/
http://www.birminghammail.co.uk/
http://www.birminghampost.co.uk/
http://bristolpost.co.uk/
http://burtonmail.co.uk/
http://cambridge-news.co.uk/
http://www.chesterchronicle.co.uk/
http://www.chroniclelive.co.uk/
http://www.coventrytelegraph.net/
http://www.crewechronicle.co.uk/
http://croydonadvertiser.co.uk/
http://www.dailypost.co.uk/
http://www.dailyrecord.co.uk/
http://derbytelegraph.co.uk/
http://www.examiner.co.uk/


www.examinerlive.co.uk  23

www.football.london 

www.gazettelive.co.uk  24

www.getreading.co.uk 

www.getsurrey.co.uk  25

www.getwestlondon.co.uk  26

www.glasgowlive.co.uk 

www.gloucestershirelive.co.uk 

www.grimsbytelegraph.co.uk  27

www.hertfordshiremercury.co.uk 

www.hinckleytimes.net  28

www.hulldailymail.co.uk  29

www.humberbusiness.com 

www.insider.co.uk 

www.inyourarea.co.uk/news 

www.kentlive.news 

www.leeds-live.co.uk 

www.leicestermercury.co.uk  30

www.lincolnshirelive.co.uk 

www.liverpoolecho.co.uk 

www.loughboroughecho.net  31

www.macclesfield-express.co.uk  32

www.manchestereveningnews.co.uk 

www.mirror.co.uk 

www.mylondon.news  33

www.nearlythereyet.co.uk 

23 New publication launched September 2018 
24 Rebranded to Teesside Live June 2018 
25 Rebranded to Surrey Live June 2018 
26 Merged with www.mylondon.news December 2018 
27 Rebranded to Grimsby Live May 2018 
28 Merged with www.leicestermercury.co.uk August 2018 
29 Rebranded to Hull Live May 2018 
30 Rebran ded to  Leicestershire Live May 2018 
31 Merged with www.leicestermercury.co.uk August 2018 
32 Merged with www.cheshire­live.co.uk September 2018 
33 New publication launched December 2018 

 
26 

 
 
 
 

http://www.gazettelive.co.uk/
http://www.getreading.co.uk/
http://www.getsurrey.co.uk/
http://www.getwestlondon.co.uk/
http://grimsbytelegraph.co.uk/
http://hertfordshiremercury.co.uk/
http://www.hinckleytimes.net/
http://hulldailymail.co.uk/
http://leicestermercury.co.uk/
http://www.liverpoolecho.co.uk/
http://www.loughboroughecho.net/
http://www.macclesfield-express.co.uk/
http://www.manchestereveningnews.co.uk/
http://www.mirror.co.uk/


www.nottinghampost.com  34

www.plymouthherald.co.uk  35

www.rossendalefreepress.co.uk 

www.scunthorpetelegraph.co.uk 

www.somersetlive.co.uk 

www.southportvisiter.co.uk  36

www.southwestbusiness.co.uk 

www.staffordshire-live.co.uk  37

www.stokesentinel.co.uk  38

www.walesonline.co.uk 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

34 Rebranded to Nottinghamshire Live May 2018 
35 Rebranded to Plymouth Live May 2018 
36 Merged to www.liverpoolecho.co.uk February 2018 
37 New publication launched August 2018 
38 Rebranded to Stoke­on­Trent Live April 2018 

 
27 

 
 
 
 

http://www.nottinghampost.com/
http://plymouthherald.co.uk/
http://www.rossendalefreepress.co.uk/
http://scunthorpetelegraph.co.uk/
http://www.southportvisiter.co.uk/
http://southwestbusiness.co.uk/
http://stokesentinel.co.uk/
http://www.walesonline.co.uk/


 
 
 

Northern & Shell  
 
 
 
Annual Statement to the Independent Press 
Standards Organisation (IPSO) 
 
 
For the period  
 
 
1 January to 31 December 2018  
 
 
 
 
 
 
   

 
28 

 
 
 
 



 
 
Contents 
 
 
 
1. Foreword…………………………………………………………………………..……………..  30 
 
2. Overview………………………………….……….……………………………….……………   30 
 
3. Responsible Person …………………………………………………………….…….……....   31 
 
4. Northern and Shell ………………………………………………………………...…………..   31 
 
4.1 Editorial Standards……………………………………….…………………….……….…….   31 
 
4.2 Complaints Handling Process………………………………………………....………….…   32 
 
4.3 Training Process…………………………….………………….…………..…………….…..   33 
 
4.4 Northern and Shell’s record on Compliance……………..….…………….……..…….…..   33 
 
5. Schedule ………………………………....……………….………...…………..……….……..   40 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
29 

 
 
 
 



 
 
 

1. Foreword 
  
The reporting period covers 1 January to 31 December 2018 (“the Relevant Period”). 
  

2. Overview 
 

REACH PLC 
 
Reach PLC, formerly Trinity Mirror PLC, acquired the publishing assets of Northern and Shell                           
in May 2018. The Relevant Period covers the transitional phase, as the two companies’                           
complaints handling protocols were not fully integrated until January 2019. Therefore, for the                         
Relevant Period the position was as follows:  
 
 

NORTHERN & SHELL  
 
The Northern & Shell network of companies was founded in 1974. It experienced almost four                             
decades of expansion and became a significant force in British and worldwide media, with a                             
portfolio that included newspapers and magazines. 
  
Northern & Shell launched OK! Magazine in 1993 and acquired Express Newspapers in                         
November 2000. Express Newspapers has a 50% joint venture partner in the Irish Daily Star. 
 
Northern & Shell Plc was the publisher of OK! and Star. Northern & Shell Magazines Limited                               
was the publisher of new!.  
 
OK!, new! and Star were weekly magazines that featured celebrity interviews and shoots,                         
news stories, health features, celebrity columns and fashion pages. 
 
Express Newspapers was wholly owned by Northern & Shell Network Ltd and published the                           
Daily Star, Daily Star Sunday, Daily Express and Sunday Express and all their Scottish                           
editions.  
 
Northern & Shell Digital Limited was the publisher of the websites associated with each title. 
 
 

2.1 Publications & Editorial Content 
 
During the Relevant Period, Northern and Shell published four national newspapers,                     
three weekly magazines and four websites. A f ull list of Northern and Shell                         
publications is attached to this document.  

  

 
30 

 
 
 
 



 

3. Responsible Person 
 

Northern and Shell’s Responsible Person during the Relevant Period was Nicole                     
Patterson. 

 
  
 
4.  Northern and Shell  
 

4.1 Editorial Standards 
 

All editors shared similar editorial standards. Whilst each publication had separate                     
editorial teams, those teams applied the same standards across the range of titles. 

 
Editorial standards were enforced by a combination of the Editorial Director, each                       
Editor and Deputy Editor and by the Managing Editor’s office. Editors were assisted                         
by the Editorial Legal Department and by the Group Legal Department. 

 
Every issue of every newspaper and magazine was read either by the Editorial Legal                           
Department or Group Legal Department. The Editorial Legal Department was                   
responsible for the publications in Express Newspapers and Northern & Shell Digital.                       
The Group Legal Department was responsible for the publications in OK!, new! and                         
Star. 

 
By way of education, training and continuing workplace discussion, all editorial staff                       
were directed to operate in line with the current legal framework governing our                         
industry and the Editors’ Code of Practice. Both our Bribery Policy and our Social                           
Media Policy were updated.   

 
There were daily and weekly editorial meetings, depending on the publication, in                       
which any issues could be fully aired.  

 
There was regular consultation with the legal department throughout the day, and                       
week, providing immediate pre­publication advice and advice on current and future                     
investigations and proposed items for future publication. 

 
If there were any questions or doubts about the suitability of a story or picture,                             
editorial staff would have referred to their line manager.  If doubt continued, then the                           
line managers would have sought legal advice.   

 
Editorial staff were made aware of the legal implications of their work and were                           
encouraged to voice any concerns about stories and pictures they may have had to                           
senior colleagues and/or the Editorial Legal Department.  

 
News and picture departments were expected to communicate regularly with senior                     
editors and production departments to make sure that the respective departments                     

 
31 

 
 
 
 



were aware of the progress of a story and any checks done on the veracity of a                                 
source.  

 
Interviews were recorded and preserved wherever possible. Journalists were                 
expected to behave in accordance with the Editors’ Code of Practice when                       
conducting interviews.  

 
Agents, representatives, legal representatives and individuals were approached for                 
comment wherever practicable. Our employees were always mindful of the governing                     
legal framework surrounding such conduct. We made every effort to ensure that we                         
did not cause any distress when making such approaches. Our journalists made                       
every effort to verify their stories. 

 
When using photographs from outside sources (either individuals or agencies) we                     
made every effort to contact the agency or photographer to ensure that the                         
photographs had been taken in accordance with the Editors’ Code of Practice. 

 
During the Relevant Period, Northern & Shell did not have any occasion to seek                           
pre­publication guidance from IPSO. 
 
 

 
4.2 Complaints Handling Process 

 
Editorial complaints alleging breaches of the Editors’ Code of Practice for all print and                           
digital titles across the Northern & Shell network of companies were dealt with by the                             
Editorial Legal Department and the Group Legal Department, with the exception of                       
one or two addressed to the Editors personally and received by mail. 

 
The vast majority of editorial complaints came through either our online complaints                       
form, by letter or through IPSO itself. Our form was accessible through our website                           
and complainants were directed to two separate forms, one for grammatical and other                         
errors and one for articles which the complainant believed had been a breach of the                             
Editors’ Code of Practice.  

 
All of our publications contained our IPSO statement, a short guide to making digital                           
or paper complaints and instructions on where to find our website address and copy                           
of the Editors’ Code of Practice. 

 
Once a complaint was received it was acknowledged as soon as practicably possible                         
and the article removed, if necessary. If the article was to be removed, a legal                             
warning would have been sent to all staff and a copy of the warning placed on our                                 
digital library, visible to all staff. 

 
The Editorial Legal Department corresponded with the complainant and, with the help                       
of the editorial team, an attempt was made to reach a mutual settlement. The teams                             
offered a wide range of settlement proposals ranging from the amendment or                       
permanent removal of an online article, to the publication of corrections or apologies.  

 

 
32 

 
 
 
 



Corrections and apologies were placed on the same page for each title, unless                         
directed differently by IPSO.  

 
For our hard copy newspaper titles, IPSO complaints were always placed on our                         
Letters or Forum page with the exception of the Daily Star Sunday, which was on                             
page 2.  

 
For our hard copy magazine titles, corrections and apologies were placed on the                         
letters page. 

 
For our digital titles, a short nib of the correction or apology was placed on the                               
homepage with a direction or link to the full page. If a digital article were amended,                               
the reader of the page would usually have been notified of the amendment at the                             
beginning or conclusion of the article.  

 
Our adverse findings were communicated to the relevant journalists and editors.                     
Their attention was drawn to the publication of adjudication, an amendment to the                         
original article or the removal of the article, where appropriate. 

 
The relevant editor communicated directly with his or her staff regarding any article                         
that had been subject of an upheld complaint. 
 

 
 

4.3 Training Process 
 

During 2018 the editorial teams continued to be enrolled in an e­learning programme                         
with Eliesha Training Limited, targeted at our IPSO responsibilities, and we followed                       
the online modular course provided by the Press Association. 

 
We continued to roll out our in­house management training programme which began                       
in 2015. 

 
Individual members of the Legal Departments regularly attended outside training for                     
the Continuing Professional Development requirements of their individual governing                 
bodies, together with other seminars and workshops as and when they were                       
available. 

 
A copy of the Editors’ Code of Practice sat on all News, Features and Picture Desks                               
and was available on our internal HR page. A list of training materials was available                             
on our internal HR server. 

 
 
4.4 Record on Compliance 
 
During the Relevant Period Northern and Shell published approximately 276,127                   
articles both online and in print.  
 

 
33 

 
 
 
 



 
DIRECT COMPLAINTS 
 
In the Relevant Period our print and digital titles, including the Scottish Daily Express,                           
received 70 complaints through our websites’ Complaints Form. 
 
In the Relevant Period our print and digital titles received 1   complaint by direct mail. 

 
Four of these complaints were also made to, and accepted by IPSO. Of the                           
remainder, 47 were found not to be breaches of the Editors’ Code of Practice by the                               
publication, 20 were resolved by the removal of the article and/or an amendment.  
 
 
IPSO COMPLAINTS 
 
In the Relevant Period our magazines received 1 complaint, which was not upheld.  
 
Our print and digital titles, including the Scottish Daily Express, received 69                       
complaints. Of these 20 were withdrawn or abandoned, 6 were not upheld by the                           
Committee, and 8 were upheld but sufficient remedial action had been offered. The                         
remainder were resolved without recourse to the Committee. 

 
Details of upheld adjudications, published and adjudicated upon in 2018, are set out                         
below: 

 

4.4.1 Upheld Adjudications Where Sufficient Remedial Action           
Had Been Offered  

 
20385­17 Hill v express.co.uk 
 
Ciaran Hill complained that an article published by www.express.co.uk                 
headlined “Oxford Circus: Police ‘responding like terror attack’ as Oxford                   
Street gunman runs amok,” published on 24 November 2017 breached                   
Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. The complainant said                       
the headline was inaccurate because it presented as fact that a gunman was                         
involved in the rolling news event. It was the position of www.express.co.uk                       
the article reported on a breaking news story and so the article was subject                           
to frequent updates as additional information became available. At the time                     
of publication there were numerous reports circulating on social media that                     
claimed shots had been fired. As these claims were shown to be inaccurate                         
the headline was changed 15 minutes after it was published and the                       
reference to a gunman was removed. The Committee upheld the complaint                     
but accepted that www.express.co.uk had promptly updated the headline, to                   
remove reference to the gunman as new details of the incident emerged. The                         
Committee concluded that the publication of a clarification, which made clear                     
that the headline reflected unconfirmed reports and had been changed                   
shortly after publication was sufficient remedial action. 
  

 
34 

 
 
 
 



Further comment: 
The decision of the Committee was provided to both the news editor who                         
edited the story and the journalist who wrote the article as part of                         
www.express.co.uk internal program to ensure that such errors are identified                   
and correctly resolved. 
 
 

 
02580­18 Kirkpatrick v express.co.uk 

 
Tom Kirkpatrick complained to the Independent Press Standards               
Organisation that www.express.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the                 
Editors' Code of Practice in an article headlined "Yellowstone eruption                   
IMMINENT: Supervolcano ‘anomaly’ triggers fears of volcano to blow",                 
published on 22 March 2018. The article’s introduction reported that                   
Yellowstone volcano “could be on the brink of cataclysmic eruption after a                       
pair of researchers uncovered a magma ‘anomaly’ stretching across the                   
country under the deadly super volcano”. The complainant said the article’s                     
headline was inaccurate, an eruption was not imminent and this was not                       
what the study had found. In fact the study had simply confirmed a                         
hypothesis that a mantle plume was driving volcanic activity at Yellowstone.                     
www.express.co.uk accepted that the article had included authoritative               
information stating that an eruption was not “imminent”, but also accepted the                       
headline and introduction were significantly misleading because they had                 
been based on social media reaction to the study, rather than on the study                           
itself. This distinction had not been made sufficiently clear.                 
www.express.co.uk offered to amend the headline and introduction to reflect                   
this, and to publish a correction. The Committee upheld the complaint and                       
accepted the remedial action offered by www.express.co.uk. 
  
Further comment: 
The decision of the committee was provided to the journalist who had written                         
and published the story. This included examination of the original article,                     
amended article and published correction as part of www.express.co.uk                 
internal program to use such errors as a training exercise to help identify and                           
correct such mistakes. 
 
 
 
02623­18 Templeman v dailystar.co.uk 

 
George Templeman complained that an article headlined, “Russia nuclear                 
strike on Britain would kill 8 MILLION and cripple UK” published on 24 March                           
2018 and published by the www.dailystar.co.uk breached Clause 1                 
(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. The complainant said the article                       
had inaccurately reported the potential radius that could be affected by a                       
nuclear attack on London. He said that if a 239 mile radius felt the effects of                               
one missile, this would encompass the entire country which was not                     
supported by the simulations shown in the article. www.express.co.uk said                   

 
35 

 
 
 
 



the article had made clear that the potential effects of a nuclear strike were                           
based on Cold War simulations, which it was entitled to report. It provided                         
copies of the  declassified documents and screenshots from the simulation                   
website. However the website accepted that the radius that would be                     
affected by a potential nuclear strike had been inaccurately reported in the                       
article. It said that the simulation had shown that the total area affected in the                             
thermal radiation radius would be 384km² and the journalist had interpreted                     
this as a radius of 239 miles in error. In fact, the radius was 6.9 miles. The                                 
Committee upheld the complaint and found the correction published by                   
www.express.co.uk meet the requirements to record the error. 
  
Further comment: 
The decision of the committee was provided to the journalist who had written                         
and published the story. This included examination of the original article, the                       
simulator used to calculate the blast radius and published correction as part                       
of www.express.co.uk internal program to use such errors as a training                     
exercise to avoid such mistakes. 
 

 
 

02240­18 Agrawal v express.co.uk 
 
Roma Agrawal complained to the Independent Press Standards               
Organisation that www.express.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the                 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “BBC Question Time Live:                       
David Dimbleby hosts Liam Fox and Laura Pidcock in FIREY debate”. The                       
article reported that the second question on the show was “With Donald                       
Trump’s love of trade wars, will the UK come off badly outside the UK?”. It                             
said that, as part of the discussion arising from this question, the complainant                         
had “called for the country to get behind Brexit”. The article went on to say                             
that she said she was “bored of politicians arguing between themselves over                       
Brexit”, and that she “called for consensus so that Brexit can be made a                           
success”. The caption to one photograph of the complainant read: “Roma                     
Agrawal says ‘get behind Brexit’” The complainant claimed the article was                     
inaccurate and a breach of Clause 1 (Accuracy); as she had not called for                           
the country to get behind Brexit as the article and photo caption stated. In                           
fact, she was strongly pro­Remain, and had not made any comment in                       
support of Brexit; she had said “I personally am not convinced [about Brexit]” 
  
www.express.co.uk acknowledged that the article gave a significantly               
inaccurate account of the complainant’s views, and offered to amend the                     
article, photo caption and add a correction.The complainant said that this                     
offer was not sufficient: given the nature of the inaccuracy, and the possible                         
impact on the complainant’s political aspirations, a standalone correction and                   
private apology were required. 
  
The committee upheld the complaint but found that www.express.co.uk had                   
offered to amend the article and append a footnote which included a                       
verbatim account of the complainant’s expressed views. This allowed                 

 
36 

 
 
 
 



readers to know the complainant’s position in full, and addressed the                     
inaccuracy in the original article. It was sufficient to address the  inaccuracy  in                         
the article, and as it had already been published, no further action was                         
required. 
  
Further comment: 
The decision of the committee was provided to the journalist who had written                         
and published the story. This included examination of the original article, the                       
video upon which the original article was based and the published correction                       
as part of www.express.co.uk internal program to use such errors as a                       
training exercise. 
 

 
 

20562­17 Versi v dailystar.co.uk 
 
Miqdaad Versi complained to the Independent Press Standards Organisation                 
that www.dailystar.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code                   
of Practice in an article headlined, “McDonald’s may be forced to close ALL                         
restaurants in London Borough after hijab row,” published on 11 December                     
2017. The article reported on the wider reaction to the event and possible                         
sanctions the restaurant chain could face as a result. It included a statement                         
from Islington Council as follows: “it is not true that McDonalds may be forced                           
to close all its restaurants in Islington. The council does not seek to do this,                             
and in any case has no powers to do so.” The complainant said that the                             
headline of the article was not supported by the text, which included the                         
council’s position that the headline claim was untrue. He noted that the                       
headline of the article had been changed shortly after publication to                     
“McDonald’s may be forced to close in London borough after hijab row”. The                         
Committee considered that the appropriate remedy was publication of a                   
correction which made clear that no McDonald’s restaurants in the Borough                     
were going to be forced to close as a footnote to the original article and as a                                 
standalone correction on the publication’s homepage.  
  
Further comment: 
The decision of the Committee was provided to both the news editor who                         
edited the story and the journalist who wrote the article as part of                         
www.express.co.uk internal program to ensure that such errors are identified                   
and correctly resolved. In addition all members of the www.dailystar.co.uk                   
website were reminded to keep a PDF copy of an article when significant                         
alterations were made to the published article. 
 
 
 
02820­18  Sivier v express.co.uk 
  
The article reported that individuals had been readmitted to the Labour Party                       
following suspensions and said that the complainant had “said it ‘may be                       
entirely justified’ to say Tony Blair had been ‘unduly influenced by a cabal of                           

 
37 

 
 
 
 



Jewish advisers’”. It said that “he said he was ‘not pretending it was a big                             
problem’ if Jews were omitted from a list of Holocaust survivors, claiming ‘I’m                         
not going to comment’ on whether thousands or millions died in the                       
Holocaust as ‘I don’t know’”.  
  
The complainant said that a commenter on his website had been listing                       
incidents of anti­Semitism on the Left, and had referred to a leaflet which he                           
said omitted Jews from a list of Holocaust survivors, and put the number of                           
deaths from the Holocaust at thousands, rather than millions. The                   
complainant denied having said that he didn’t know whether thousands or                     
millions of Jews died in the Holocaust. The publication denied that the article                         
was inaccurate. It said that it had relied on the complainant’s own words in                           
describing his comments on his website. Nevertheless, as a gesture of                     
goodwill, the publication offered to publish an extensive explanation from the                     
complainant. The complainant did not dispute that he had written a book                       
defending Ken Livingstone’s comments about Hitler and Zionism. 
  
The Committee decided the complainant had not directly said that he was                       
“’not going to comment’ on whether thousands or millions died in the                       
Holocaust as ‘I don’t know’”, however found that the offered correction had                       
made clear the complainant’s position and was therefore sufficient. 
  
Further comment: 
The decision of the Committee was provided to both the news editor who                         
edited the story and the journalist who wrote the article as part of                         
www.express.co.uk internal program to notify them of IPSO’s determination. 
 
 
 
  
05679­18   Gos v Daily Express 
  
The article reported that a woman with the same name as the complainant                         
had been subject to a hammer attack in which she was badly injured. The                           
article went on to give more details of the crime, including quotations from                         
witnesses and the woman’s employer. The photograph accompanying the                 
article was of the complainant. 
  
The publication accepted that the photograph had been included in error, and                       
apologised for the distress caused. Two agencies had provided the image,                     
and was subsequently published in good faith. The publication removed the                     
photograph from the article, and offered to publish an apology and correction                       
in print and online.  
  
The Committee considered that a correction was required to make clear that                       
the photograph used had been of the wrong person. Consequently, there                     
was a breach of Clause 1(i) on the part of the publication. 
  

 
38 

 
 
 
 



Further comment: The decision of the Committee was provided to the news                       
editor and picture team as part of internal program to notify members of staff                           
of IPSO’s determinations and to remind them of the preamble to the Editors’                         
Code which makes clear that publications are ultimately responsible for any                     
breaches of the Code that might result from the use of external contributors. 
  
  
  
03349­18  University Hospital Southampton NHS Foundation Trust v               
Daily Express Newspapers 
  
The article was a comment piece written by Anne Widdecombe.  The                     
columnist discussed and compared three high profile cases, including one                   
involving the Trust’s care and reported that the Trust was “comprehensively                     
wrong” in one instance. 
 
The newspaper did not accept that it had breached the Code. It emphasised                         
that the article was a comment piece, which reported on the columnist’s                       
opinions that had been formed on the basis of publicly available information.                       
The newspaper said that as such, the columnist was not obliged to contact                         
the Trust for its comment prior to publication. 
  
During direct correspondence with the complainant, the newspaper offered to                   
publish a clarification. The complainant did not accept this, as the newspaper                       
had not acknowledged that it had breached the Code, and asked IPSO to                         
begin its investigation into the complaint. 
  
While the columnist was entitled to criticise the Trust’s actions in this case,                         
the Committee decided that the article created the significantly misleading                   
impression that the child had been denied this right by the Trust and by the                             
judicial system. This misrepresented the Trust’s actions and the outcome of                     
the case; there was a failure to take care over the accuracy of the article, in                               
breach of Clause 1 (i).  
 
The newspaper had offered to clarify the complainant’s position during direct                     
correspondence. The Committee noted that the wording was not offered until                     
later in IPSO’s investigation. However, in circumstances where the                 
complainant declined the publication’s offer to clarify, and decided that they                     
instead wanted IPSO to begin its investigation, the Committee was satisfied                     
that the actions of the newspaper met the requirement for promptness under                       
the terms of Clause 1 (ii).  
  
Further comment: 
The decision of the Committee was provided to both the news editor who                         
edited the story and the journalist who wrote the article as part of Express                           
Newspapers internal program to notify them of an IPSO determination. 
 

 
 

 
39 

 
 
 
 



 
5. Northern and Shell Publications 
 

5.1 Print 
 
OK!  
 
Star Magazine  
 
new! Magazine  
 
Daily Express  
 
Sunday Express  
 
Daily Star  
 
Daily Star Sunday  
 
 

5.2 Online 
 
www.dailyexpress.co.uk   
 
www.dailystar.co.uk 
 
www.ok.co.uk 
 
www.new­magazine.co.uk 
 
www.star­magazine.co.uk 
 
 
 

 
40 

 
 
 
 


