
Paper No. 1602 

CONFIDENTIAL 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 19 December 2018 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

Present Alan Moses (Chairman) 
Nazir Afzal 
Richard Best 
Lara Fielden 
Janette Harkess 
David Jessel 
Helyn Mensah 
Elisabeth Ribbans 
Neil Watts 
Miranda Winram (Items 6 to 11) 
Peter Wright 

In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive  

Also present:  Members of the Executive: 

Katrina Bell 
John Buckingham 
Rosemary Douce  
Jonathan Harris 
Vikki Julian 
Sophie Malleson 
Thomas Moseley 
Lauren Sloan 
Charlotte Urwin 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

There were apologies received from Andrew Pettie. 
 
2.  Declarations of Interest 
 

Peter Wright declared an interest in item 8 and 10 (iii) and (iv), and left the meeting 
for these items. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 14 November. 
 

4.  Update by the Chairman  – oral 
 

The Chairman updated the Committee on recent events including his meetings 
held at the House of Commons and House of Lords and a meeting held with the 
Regulatory Funding Company in relation to future funding for IPSO. 
 

 
5.      Matters arising 

 
     There were no matters arising.  

 

6. Complaint 06604-18/06605-18 Ant McPartlin and Anne-Marie Corbett v 
Now/Woman 
 
The Committee discussed the complaints and ruled that the complaints should not 
be upheld. Copies of its rulings appear in Appendix A. 

 
7.      Complaint 06005-18 Newlands v Evening Telegraph 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 

8.      Complaint 05768-18 Solomon v Mail Online 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
9.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

   The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix D. 
 
10.    Any other business 

 
(i) 06731-18 Wedge v The Sun 

 
 The Committee discussed the complaint and it was decided that it fell within IPSO’s 
remit. 
 

2



    Item                                  3 

 
 

(ii) 06642-18 Hill v The Spectator 
 
  The Committee discussed the complaint and ruled that it should be upheld. A copy 
of its ruling appears in Appendix E 
 

(iii) 05228-18 Versi v Daily Mail 
 
  The Committee discussed the complaint and ruled that it should be upheld in part. 
A copy of its ruling appears in Appendix F 
 

(iv) 05991-18 Versi v thesun.co.uk 
 
   The Committee discussed the complaint and ruled that it should be upheld. A copy 
of its ruling appears in Appendix G 
 
 
 

11.     Date of next meeting  
 

    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 30 January. 
 
   The meeting ended at 1pm 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

3



    Item                                  3 

 
APPENDIX A 

 
Decision of the Complaints Committee 

 
McPartlin and Corbett v Woman 

Summary of complaint 
1. Ant McPartlin and Anne-Marie Corbett complained to the Independent Press Standards 

Organisation that Woman breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined, “Ant set to be a dad?” published on 8 October 2018.  

 
2. The article was trailed on the front page and was accompanied by 2 photographs of the 

complainants. The article continued inside, and reported on social media speculation that 
Ms Corbett may be pregnant. It included photographs of the complainants, and reported 
comments made by members of the public on social media, including “she looks 
pregnant”.  

 
3. The article also appeared online with the headline, “Is Ant McPartlin expecting a baby with 

new girlfriend Anne-Marie Corbett?” published on 6 October 2018. The online article did 
not include the photographs that were published in print. It was otherwise substantially the 
same as the print article.  

 
4. The complainants said that the article breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code. 

They were particularly concerned that the article had been published in the context of 
recent, extensive media coverage relating to various aspects of Mr McPartlin’s private life. 
They said that Ms Corbett was not a public figure, and that the nature of the speculation 
in the article was particularly upsetting for the complainants. They said that whether or not 
someone was pregnant was a deeply personal and private matter.  They said that reporting 
on a possible early pregnancy was particularly intrusive, due to the medically accepted 
heightened risk of miscarriage.  

 
5. The complainants accepted that there had been some speculation about the possible 

pregnancy on social media. However, they said that this was limited, and did not affect 
their expectation of privacy in relation to this information. They said that the publication 
had not just reported this speculation, but adopted and added to it itself, as shown through 
the headlines on both the front page and inside article. They emphasised that the 
speculation included in the article would lead to further questions from members of the 
public and other media outlets, which they said constituted a further intrusion for them and 
their families.  

 
6. While they accepted that Mr McPartlin was well-known as an entertainer, they said that Ms 

Corbett was a private individual, with no independent public profile. Therefore, they said 
that the fact the media had speculated on the possible pregnancies of certain well-known 
individuals in the past did not diminish the intrusive effect of the article. Further, they said 
that the publication of this private information could not reasonably be justified in the 
public interest.  

 
7. The publication did not accept that it had breached the Code. It said that the article did 

not contain any information about which the complainants had a reasonable expectation 
of privacy, and therefore Clause 2 was not engaged. It said that the publication had not 
revealed the fact of a pregnancy, but had simply reported comments made by members 
of the public on social media, which it did not accept could be considered private 

4



    Item                                  3 

information. It provided screenshots of more than 100 comments that had been posted 
online by members of the public, speculating that the woman looked pregnant. In some 
cases the comments had been subject to “voting” by other members of the public; they 
had been “upvoted” up to 200 times.  It argued that it had no knowledge as to whether or 
not the complainant was pregnant, but simply reported on speculation that was in the 
public domain.  

 
8. While the publication accepted that the reporting of speculation could, in certain 

circumstances, constitute a breach of Clause 2, it did not accept that this was the case in 
this instance. It said that the article had not reported the pregnancy as fact, but clearly as 
the conjecture of others. It said that it had explained that the   claims had been made by 
members of the public who plainly had no direct knowledge of the matter, and had 
published  the photograph which  had led to this speculation. It said that the article had 
not reported or suggested that any source with direct knowledge of the matter had 
commented on the matter. In these circumstances, readers were able to come to their own 
conclusion about the credibility of the claims. It also said that its readers would read the 
article in the context of the publication in which it appeared, and would not consider it  to 
be an authorative source of news. It denied that the article would “force the hand” of the 
complainants by putting them in a position where they felt obliged to confirm or deny the 
claims.  

 
9. The publication stressed that it was entitled to discuss and report on the lives of people 

who may be of interest to its readers. It said that light-hearted and affectionate articles 
such as the one under complaint were of great importance to its readership, and said that 
reporting on such matters were a matter of public interest. It provided a number of 
examples of similar stories in other publications, which speculated on the possible 
pregnancies of various women in the public eye. While the publication did not wish to 
advance a specific public interest justification, as it did not accept Clause 2 was engaged, 
it said that the article itself was an example of freedom of expression, which is recognised 
and protected under the Editors’ Code.   

 
10. Regardless, during direct correspondence between the parties the publication did offer a 

meeting with senior editorial executives at the magazine, and a published apology to 
attempt to resolve the complaint.  

 

Relevant Code Provisions 
11. Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 

correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without consent. 

In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be taken of the 

complainant's own public disclosures of information and the extent to which the material 

complained about is already in the public domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 

places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Findings of the Committee 
12. The Committee acknowledged that the complainants had found the publication of the 

article distressing. 

 

 

5



    Item                                  3 

13. The complainants’ position was that the publication of speculation about a possible 
pregnancy, regardless of whether or not it was accurate, was intrusive. The Committee 
emphasised that an individual may have a reasonable expectation of privacy in relation to 
information about a pregnancy, specifically in relation to information regarding a 
pregnancy in the early months, given the risks of complications. Further, it acknowledged 
that the publication of speculation may, in and of itself, be intrusive depending on the full 
circumstances. 

 
14. In this instance, the publication had been able to demonstrate that around the time the 

article was published, published photographs had given rise to widespread speculation by 
members of the public as to whether the couple were expecting a child together. These 
included comments on various articles published online, some of which had been 
“upvoted” dozens of times by other users, apparently endorsing the speculation. The article 
directly quoted a number of these comments, and made clear to readers that these were 
the views of “fans” who had made comments online in response to the publication of the 
photograph of the woman, which was also included in the article under complaint. The 
publication itself had not expressed a view on the credibility of these claims; nor had it 
added details to the speculation, or endorsed the views which had been expressed by  
members of the public. 

 
15. There was no suggestion, in the article or otherwise, that the publication was in possession 

of any information about the accuracy of this claim. The Committee did not consider that 
the article was an attempt by the publication to report on, or reveal the fact of a pregnancy 
without the complainants’ consent. Given [the fact that the article was reporting on claims 
which were in the public domain, and the way in which the claims were presented  in the 
article, the Committee concluded that the magazine’s publication of an article referring to 
this speculation did not constitute an intrusion into the complainants’ private life. There 
was no breach of Clause 2.  

Conclusions  
16. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 
17. N/A 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

6



    Item                                  3 

 
Decision of the Complaints Committee 

McPartlin and Corbett v Now 

Summary of complaint 
1. Ant McPartlin and Anne-Marie Corbett complained to the Independent Press Standards 

Organisation that Now breached Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined, “Tum-thing to tell us, Anne-Marie?” published on 8 October 2018.  

 
2. The article reported on social media speculation that Ms Corbett may be pregnant. It 

included a photograph of the complainant, which the article said had been published 
online and had led to comments such as “she looks pregnant,” and “pregnant I see” by 
members of the public. The article was also trailed on the front page with the headline, “Is 
Ant’s girlfriend pregnant?” and included a photograph of each complainant.  

 
3. The article also appeared online with the headline, “Tum-thing to tell us? Are Ant McPartlin 

and girlfriend Anne-Marie Corbett expecting a baby?” published on 6 October 2018. The 
online article did not include the photographs that appeared in print. It was otherwise 
substantially the same as the print article.  

 
4. The complainants said that the article breached Clause 2 (Privacy).They were particularly 

concerned that this article had been published in the context of recent, extensive media 
coverage relating to various aspects of Mr McPartlin’s private life. They said that Ms Corbett 
was not a public figure, and that the nature of the speculation in this article was particularly 
upsetting for the complainants. They said that whether or not someone was pregnant was 
a deeply personal and private matter. They said that reporting on a possible early 
pregnancy was particularly intrusive, due to the medically accepted heightened risk of 
miscarriage.  

 
5. The complainants accepted that there had been some speculation about the possible 

pregnancy on social media. However, they said that this was limited, and did not affect 
their expectation of privacy in relation to this information. They said that the publication 
had not merely reported this speculation, but adopted and added to it itself, as shown 
through the headlines on both the front page and inside article. They emphasised that the 
speculation included in the article would lead to further questions from members of the 
public and other media outlets, which they said constituted a further intrusion for them and 
their families.  

 
6. While they accepted that Mr McPartlin was well-known as an entertainer, they said that Ms 

Corbett was a private individual, with no independent public profile. Therefore, they said 
that the fact the media had speculated on the possible pregnancies in relation to certain 
well-known individuals in the past did not diminish the intrusive effect of the article. Further, 
they said that the publication of this private information could not reasonably be justified 
in the public interest.  

 
7. The publication did not accept that it had breached the Code. It said that the article did 

not contain any information about which the complainants had a reasonable expectation 
of privacy, and therefore Clause 2 was not engaged. It said that it had not revealed the 
fact of a pregnancy, but had simply reported comments made by members of the public 
on social media, which it did not accept could be considered private information. It 
provided screenshots of more than 100 comments that had been posted online by 
members of the public, speculating that the woman looked pregnant. In some cases the 
comments had been subject to “voting” by other members of the public; they had been 

7



    Item                                  3 

“upvoted” up to 200 times. It argued that it had no knowledge as to whether or not the 
complainant was pregnant, but simply reported on speculation that was well-established 
in the public domain.  

 
8. While the publication accepted that the reporting of speculation could, in certain 

circumstances, constitute a breach of Clause 2, it did not accept that this was the case in 
this instance. It said that the article had not reported the pregnancy as fact, but clearly as 
conjecture. It said that it had attributed these claims simply to unknown members of the 
public, with no direct knowledge of the matter, and included the photograph that had led 
to this speculation. It said that the article had not reported or suggested that any source 
with direct knowledge of the matter had commented on the matter. In these circumstances, 
readers were able to come to their own conclusion about the credibility of the information. 
It also said that its readers would read the article in the context of the publication in which 
it appeared, and would treat it as interesting and light-hearted, rather than an authorative 
or influential source of news. It denied that the article would “force the hand” of the 
complainants by putting them in a position where they felt obliged to confirm or deny the 
story.  

 
9. The publication stressed that it was entitled to discuss and report on the lives of people 

who may be of interest to its readers. It said that light-hearted and affectionate articles 
such as the one under complaint were of great importance to its readership, and said that 
reporting on such matters were a matter of public interest. It provided a number of 
examples of similar stories in other publications, which speculated on the possible 
pregnancies of various women in the public eye. While the publication did not wish to 
advance a specific public interest justification, as it did not accept Clause 2 was engaged, 
it said that the article itself was an example of freedom of expression, which is recognised 
and protected under the Editors’ Code.   

 
10. Regardless, during direct correspondence between the parties the publication offered a 

meeting with senior editorial executives at the magazine, and a published apology to 
attempt to resolve the complaint.  

 

Relevant Code Provisions 
11. Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 

correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without consent. 

In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be taken of the 

complainant's own public disclosures of information and the extent to which the material 

complained about is already in the public domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 

places where there is a reasonable expectation of privacy. 

 

Findings of the Committee 
12.  The Committee acknowledged that the complainants had found the publication of the 

article distressing. 
 

13. The complainants’ position was that the publication of speculation about a possible 
pregnancy, regardless of whether or not it was accurate, was intrusive. The Committee 
emphasised that an individual may have a reasonable expectation of privacy in relation to 

8



    Item                                  3 

information about a pregnancy, specifically in relation to information regarding a 
pregnancy in the early months, given the risks of complications. Further, it acknowledged 
that the publication of speculation may, in and of itself, be intrusive depending on the full 
circumstances. 

 
14. In this instance, the publication had been able to demonstrate that around the time the 

article was published, photographs had given rise to widespread speculation by members 
of the public as to whether the couple were expecting a child together. These included 
comments on various articles published online, some of which had been “upvoted” dozens 
of times by other users, apparently endorsing the speculation. The article directly quoted a 
number of these comments, and made clear to readers that these were the views of “fans” 
who had made comments online in response to the publication of the photograph of the 
woman, also included in the article under complaint. The publication itself had not 
expressed a view on the credibility of these claims; nor had it added details to the 
speculation, or endorsed the views of these members of the public. 

 
15. There was no suggestion, in the article or otherwise, that the publication was in possession 

of any information about the accuracy of this claim. The Committee did not consider that 
the article was an attempt by the publication to report on, or reveal the fact of a pregnancy 
without the complainants’ consent. Given the subject of the speculation, the material in the 
public domain, and the presentation of the article, the Committee concluded that the 
magazine’s publication of an article referring to this speculation did not constitute an 
intrusion into the complainants’ private life. There was no breach of Clause 2.  

Conclusions  
18. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 
19. N/A 

 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

9



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 

06005-18 Newlands v Evening Telegraph (Dundee) 

 

Summary of Complaint 

 
1. Kathleen Newlands complained to the Independent Press Standards Organisation that the 

Evening Telegraph (Dundee) breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 4 
(Intrusion into grief or shock), and Clause 8 (Hospitals) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Notorious shoplifter found dead”, published on 7 December 2018.  

 
2. The article reported that a “one-legged man who became notorious for carrying out shoplifting 

sprees on his mobility scooter has been found dead in a hospital toilet”. It said that the man, 
who was named, had been found at a named hospital three days previously “alongside 
evidence of illicit drug misuse”. It said that the man “had a leg amputated because of drug-
related issues”, and that he had “a long list of convictions for crimes of dishonesty” which “had 
not been stopped by the loss of a leg about a year ago”.  

 
3. The article appeared in the same format online under the headline “One-legged man who 

went on shoplifting sprees on his scooter found dead in hospital toilet”, published on 8 
September 2018. 

 
4. The complainant – the man’s aunt – said that the article breached Clause 4 (Intrusion into grief 

or shock): the family had not been aware that the man had died in a hospital toilet, or that his 
death had been linked to drugs, prior the publication of the article. She was concerned that 
the article gave the impression that the man had entered the hospital to use drugs, when in 
fact he had been a patient there. She also said that the article breached Clause 1 (Accuracy) 
because the man had lost his leg due to an illness, rather than due to drug use. In addition, 
she said that the article breached Clause 8 (Hospitals) because it intruded on the man’s rights 
to patient confidentiality.  

 
5. The publication denied any breach of Clause 4 (Intrusion into grief or shock). It said that it had 

received the original copy from an agency, and it had published the story as a matter of public 
interest. It said that the agency became aware of the circumstances of the man’s death from 
confidential sources in the days following the death. It said that, as the story was published 
four days after the man’s death, it had no concern that the family would not have been 
informed by the police about the circumstances of his death. It denied that the article had 
revealed any private information about the man, or any health conditions he was being treated 
for; it therefore denied any breach of Clause 2 (Privacy) or Clause 8 (Hospitals). The publication 
said that, in any event, as the man had died while committing a criminal act in a public 
building, and he had a history of engaging in drug-fuelled crime, there was a public interest 
in the reporting. This history, and the information relating to his use of the mobility scooter, 
had been discussed as part of the proceedings against him. The publication also denied that 
the article was inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy): the man’s solicitor, representing 
him in court months before his death, had said that “He accepts most of his health problems 
are self-inflicted. He is now in a wheelchair, having had a recent amputation. He has significant 
health difficulties associated with his drug misuse”.  

 

 

Relevant Code Provisions 

10



    Item                                  3 

 
Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly and 
with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases involving 
IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  
 

Clause 2 (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 

correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 

consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 

taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which the 

material complained about is already in the public domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 

places where there is a reasonable expectation of privacy. 

 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 

sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 

restrict the right to report legal proceedings. 

 

Clause 8 (Hospitals) 

i) Journalists must identify themselves and obtain permission from a responsible executive 

before entering non-public areas of hospitals or similar institutions to pursue enquiries. 

ii) The restrictions on intruding into privacy are particularly relevant to enquiries about 

individuals in hospitals or similar institutions. 

 
The Public Interest 
3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public domain or 
will become so. 
 
Findings of the Committee 
 

6. The Committee first wished to extend its condolences to the complainant and her family. It 
acknowledged that although the family had been aware of their relative’s death before the 
publication of the article, they had learned details of the circumstances from the coverage and 
had found this extremely upsetting.  
 

7. The article was based on information provided to the publication by confidential sources and 
had been published four days after the man had died. It had not informed the family of the 
fact of the man’s death – but rather, its specific circumstances. The question for the Committee 
was whether the publication of this information about the circumstances of the man’s death, 
about which the family was not aware, was insensitive in breach of Clause 4.  

 
8. The man’s involvement with drug addiction and the criminal proceedings against him were 

matters of public record, having been previously heard in court and reported on by the 

11



    Item                                  3 

publication. In particular, the reference to his status as an amputee had been a prominent part 
of the previous reporting because he had used a mobility scooter in committing crime. The 
Committee noted that the death had occurred while the man was in the care of a public body, 
and it was not in dispute that the man had been found with drug paraphernalia. The inclusion 
of these details was not gratuitous: it drew attention to a matter of potential public concern. In 
these circumstances, while the Committee understood the family’s distress that they had 
learned of the details of the man’s death in this manner, it did not consider that the publication 
of these details breached Clause 4.  
 

9. The man’s solicitor had said, in court, that he suffered from significant health difficulties 
associated with drug misuse. The publication interpreted this comment as a reference to the 
reason for the man's amputation, a claim which had been published previously without any 
complaint; there was no failure to take care over the accuracy of this point, and in light of the 
statement made in court by the man’s solicitor, the Committee did not consider that the article 
contained any misleading impression that required correction. There was no breach of Clause 
1 (Accuracy).  

 
10. The details of the complainant’s prior court appearances, including the account of his 

amputation, were in the public domain, and did not represent private information. In addition, 
the complainant believed that, because the man’s death had occurred in hospital, it 
represented private medical information about him. However, deaths are not private matters, 
but matters of public record; revealing the fact of the complainant’s death did not therefore 
intrude on his family’s privacy. There was therefore no breach of Clause 2 (Privacy), and where 
there was no suggestion that any journalist had entered the hospital in pursuit of the story, 
there was no possible breach of Clause 8 (Hospitals).  

 

Conclusions 

 
11. The complaint was not upheld.  

 

Remedial action required 

 
12. N/A 

 

Date complaint received: 11 June 2018 

Date decision issued: 24 January 2019 
 
  

12



    Item                                  3 

 
APPENDIX C 

 
Decision of the Complaints Committee 

 

05768-18 Solomon v Mail Online 

 

Summary of Complaint 

 
1. Fiona Solomon complained to the Independent Press Standards Organisation on behalf of the 

Solomon family, including her daughters, Jemma and Stacey, that Mail Online breached 
Clause 2 (Privacy) and Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined: “Stacey Solomon PICTURE EXLUSIVE: TV star wows in dove grey bridesmaid dress 
at her sister’s wedding… yet can’t resist stealing a cigarette break before the nuptials”, 
published on 25 August 2018. 

 
2. The article reported that Stacey Solomon, a television presenter, had attended the wedding of 

her sister. The article was accompanied by a number of photographs of the wedding party 
taken in the grounds of the venue, including the bride in her wedding dress walking alongside 
her father, and Stacey Solomon smoking, and bending down to adjust her sister’s dress. A 
number of photographs featured the complainant’s grandchildren, with their faces pixelated.  

 
3. The complainants said that the photographs had been taken without their knowledge and 

consent while they had been engaged in private family life. They said that the publication of 
the images was an unjustified intrusion into their privacy. The complainants further said that 
the publication of pixelated images of the children, without parental consent, was a breach of 
Clause 6.  

 
4. The complainants said that the publication had made no attempt to seek consent from the 

family, or to establish the circumstances in which the photographs had been taken before 
publication. They said that the entire venue had been booked out for the wedding, and the 
angle of the photographs demonstrated that the photographer would have been standing 
within the private grounds of the hotel when the images were taken, as the area would not 
have been visible from the public road.  

 
5. The complainants said that, apart from Stacey Solomon, the family was not in the public eye, 

and there was no public interest in reporting on the wedding or publishing photos from it. The 
complainants expressed concern that Jemma Solomon had been denied the excitement of 
seeing the pictures that were taken by her official wedding photographer on the day. While the 
complainants acknowledged that Stacey Solomon was in the public eye, they said that she still 
had the right to have her privacy respected. They said that the photographs of Stacey smoking 
were particularly intrusive, as they were intended to expose her to ridicule.  

 
6. The publication did not accept a breach of the Code. It said that the photographs were taken 

in circumstances where there was no reasonable expectation of privacy, and it did not accept 
that the terms of Clause 6 were engaged. 

 
7. The publication said that it had obtained the photographs from a press agency. Prior to 

publication, it had asked the agency about the circumstances in which the pictures were taken; 
the agency had explained that the hotel wedding venue was situated within grounds that were 
open to the public. The publication provided a marked-up aerial photograph of the hotel, and 

13



    Item                                  3 

clarified that the photographer had been standing on the edge of the grounds, and not on the 
public road which ran alongside, at the time the photographs were taken.  

 
8. The publication noted the complainant’s position that the venue had been “booked out” on 

the day; it acknowledged that this was something which was offered by the venue, but said that 
there was no mention on the venue’s website that this meant that the hotel and grounds were 
solely for the private use of the guests only. The publication said that weddings can never be 
private ceremonies and all civil wedding venues must ensure that the premises are open to the 
public. It said that although the photographer took steps not to intrude on the events on the 
day by keeping a respectful distance from the wedding party during the ceremony, the grounds 
would have been open to the public, as not to do so would have meant the venue being in 
breach of the licence conditions. 

 
9. The publication said that a wedding is the most public aspect of a relationship and no private 

information was revealed from the photographs. The publication said that a number of people 
pictured, namely Jemma Solomon and her father, had been featured in the media already to 
some extent, and aspects of their family life had already been placed into the public domain. 

 
10. The publication said that shortly after publication, it had been contacted by a PR representative 

of Stacey Solomon, who had requested removal of the images. The publication provided copies 
of this correspondence, in which the representative had said: “I appreciate that you will want 
to retain the photos of Stacey and [her partner], but her sister has kept her wedding day off of 
social media etc to keep it private until the professional photos”. It noted that at least initially, 
it had been made plain that Stacey Solomon had no expectation of privacy.  

 
11. The publication said that the terms of Clause 6 were not engaged, because the children had 

not been photographed on an issue which involved their welfare. Notwithstanding this, it said 
that it pixelated the features of the children heavily, prior to publication, and no private 
information had been revealed about them. It noted that Stacey Solomon had published an 
image on Instagram of herself, her partner and her children on the day of the wedding, and 
that Jemma Solomon had similarly published unpixelated pictures of her children on social 
media. 

 
12. While the publication did not accept a breach of the Code, as a gesture of goodwill, and in an 

attempt to resolve the complaint, the publication removed the photographs of the bride. It also 
offered to remove the photographs of the other family members and their children, except for 
the images of Stacey Solomon.  

 

Relevant Code Provisions 

 

Clause 2 (Privacy) * 

 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 

correspondence, including digital communications. 

 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life without consent. 

In considering an individual’s reasonable expectation of privacy, account will be taken of the 

complainant’s own public disclosures of information and the extent to which the material 

complained about is already in the public domain or will become so. 

 

14



    Item                                  3 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 

places where there is a reasonable expectation of privacy. 

 

Clause 6 (Children) 

 

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary intrusion. 

 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues involving their own 

or another child’s welfare unless a custodial parent or similarly responsible adult consents. 

 

v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as sole 

justification for publishing details of a child's private life. 

 

Findings of the Committee 

 
13. A marriage is a public declaration of a relationship; the fact of a marriage is not information 

about which there is a reasonable expectation of privacy. However, information relating to the 
celebrations in connection with a wedding, including photographs, may be part of an 
individual’s private and family life in respect of which the individual has a reasonable 
expectation of privacy, depending upon the circumstances. The Code requires publications to 
show respect for an individual’s private and family life and to justify any intrusions, including 
the taking of photographs in both public and private places, in circumstances where an 
individual has a reasonable expectation of privacy and has not provided consent.  

 
14. The photographer, without permission, had entered the grounds of the hotel, which the 

complainants had booked out for the purpose of the wedding. In such circumstances, the 
complainants had a reasonable expectation that the grounds of the hotel would be respected 
as a place where they could enjoy their private and family lives, without intrusion.  The 
photographer had taken a number of photographs of the complainants in several locations 
which would not have easily been visible from the public road which ran alongside the hotel. 
These photographs had been taken, without the complainants’ knowledge and consent, while 
they had been socialising together and engaging in their private and family lives. Publishing 
photographs of the complainants taken in such circumstances represented an intrusion; the 
publication had not sought to justify the publication of the images in the public interest. The 
complaint under Clause 2 was upheld.  

 
15. The publication of the photographs of the complainant’s grandchildren represented an 

intrusion, in breach of Clause 2, for the reasons explained above. The Committee 
acknowledged that these photographs had been pixelated such that the children’s likeness had 
not been revealed, however, it was foreseeable that they would be identifiable through their 
association with their parents.  

 
16. The question for the Committee under Clause 6 was whether the children had been 

photographed on an issue which involved their welfare. The information disclosed about the 
complainant’s grandchildren in the photographs in their pixelated form was limited. They had 
been photographed in the grounds of the hotel as part of the wedding party: these were not 
issues which involved their welfare. In such circumstances, the terms of Clause 6 (iii) were not 
engaged; no consent for the photographs from a parent was therefore required. The 
complainant had not sought to argue that the published photographs represented an intrusion 
into the children’s time at school. There was no breach of Clause 6.  

15



    Item                                  3 

 

Conclusion 

 
17. The complaint was upheld.  

 

Remedial Action Required 

 

18. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should be 

required.  

 

19. Where the Committee has upheld a complaint as a breach of Clause 2, the appropriate 

remedial action is the publication of an adjudication.  

 

20. The adjudication should be published online, with a link to it (including the headline) being 

published on the top 50% of the publication’s homepage for 24 hours, with a link to the full 

adjudication (including the headline) appearing on the homepage for 24 hours; it should then 

be archived in the usual way. The headline to the adjudication should make clear that IPSO 

has upheld the complaint, give the title of the publication and refer to the complaint’s subject 

matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. The publication should contact 

IPSO to confirm the amendments it now intends to make to the article to avoid the continued 

publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice. If the article remains online 

un-amended, the full adjudication (including the headline) should appear below the headline. 

 

21. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

 

Fiona Solomon complained to the Independent Press Standards Organisation on behalf of the 

Solomon family, including her daughters, Jemma and Stacey, that Mail Online breached 

Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined: “Stacey Solomon 

PICTURE EXLUSIVE: TV star wows in dove grey bridesmaid dress at her sister’s wedding… yet 

can’t resist stealing a cigarette break before the nuptials”, published on 25 August 2018. 

 

The article reported that Stacey Solomon, a television presenter, had attended the wedding of 

her sister. The article was accompanied by a number of photographs of the wedding party 

taken in the grounds of the venue.  

 

The complainants said that the photographs had been taken without their knowledge and 

consent while they had been engaged in private family life. The complainants said that, apart 

from Stacey Solomon, the family was not in the public eye, and there was no public interest in 

reporting on the wedding or publishing photos from it. 

 

The publication said that a wedding is the most public aspect of a relationship and no private 

information was revealed from the photographs. The publication said that weddings can never 

be private ceremonies and all civil wedding venues must ensure that the premises are open to 

the public. It said that although the photographer took steps not to intrude on the events on 

the day by keeping a respectful distance from the wedding party during the ceremony, the 

16



    Item                                  3 

grounds would have been open to the public, as not to do so would have meant the venue 

being in breach of the licence conditions. 

 

The photographer, without permission, had entered the grounds of the hotel, which the 

complainants had booked out for the purpose of the wedding. In such circumstances, the 

complainants had a reasonable expectation that the grounds of the hotel would be respected 

as a place where they could enjoy their private and family lives, without intrusion.  The 

photographer had taken a number of photographs of the complainants in several locations 

which would not have easily been visible from the public road which ran alongside the hotel. 

These photographs had been taken, without the complainants’ knowledge and consent, while 

they had been socialising together and engaging in their private and family lives. Publishing 

photographs of the complainants taken in such circumstances represented an intrusion; the 

publication had not sought to justify the publication of the images in the public interest. The 

complaint under Clause 2 was upheld.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

17



Item    3 

APPENDIX D 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1482 03349-
18 

University Hospital Southampton NHS 
Foundation Trust v Daily Express 

1483 04034-
18 

Ward v Telegraph.co.uk 

1515 04364-
18 

Virgin Trains v Mail Online 

1519 05737-
18 

A woman v Mail Online 

1520 05340-
18 

A woman v The Sun/thesun.co.uk 

1522 04770-
18 

Bee v The Sunday Times 

1523 06148-
18 

Sherief v The Sunday Times 

1524 04626-
18 

Smith v Mail Online 

1525 05555-
18 

Ward v Daily Mail 

1530 06208-
18 

A woman v Worcester News 

1537 06015-
18 

Dickinson v The Northern Echo 

1538 06173-
18 

Keane v The Scotsman 

1539 06243-
18 

Rae v Sunday Mail 

1540 05871-
18 

A woman v Mail Online 

1541 05679-
18 

Gos v Daily Express 

1542 Request for review 
1543 04750-

18 
Wilkinson v Yorkshire Post 

1544 04872-
18 

Muslim Association of Britain v The 
Daily Telegraph 

1545 06129-
18 

A man v The Sunday Times 

1547 Request for review 
1550 05446-

18 
Devine v dailyrecord.co.uk 

18



    Item                                  3 

1551 05677-
18 

Costello v Swindon Advertiser 

1552 06367-
18 

SYD FB v Evening Times 

  

19



    Item                                  3 

APPENDIX E 
 

Decision of the Complaints Committee  
06642-18 Hill v The Spectator 

Summary of complaint 
1. Mike Hill complained to the Independent Press Standards Organisation that The 

Spectator breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “The march of trans rights”, published on 6 October 2018. 

  
2. The article was an opinion piece which discussed the increasing incidence of people who 

identify as transgender, and focused on the publication and implications of the Allsorts 
Trans Inclusion Schools Toolkit- a new set of guidelines which advise schools on how to 
support trans and gender variant children.  

 
3. The article gave two examples of scenarios involving trans children and schools’ 

responses. It said that both the examples and the responses were real, and the responses 
came from the Toolkit. The article explained that the Toolkit would advise schools faced 
with one of the examples, a scenario in which a non-transgender girl became upset after 
a transgender girl had watched her undress after gym and played with her penis, to 
respond in a manner that favoured the transgender child over that of the non-
transgender girl, suggesting the parents of the non-transgender child should change 
their attitude to find the behaviour acceptable. It said that these examples “are real. So 
are the responses, which come from the Allsorts Trans Inclusion Schools Toolkit”. 

 
4. The article also asked why a disproportionate number of girls were “starting a journey 

that can lead to hormone treatment then binding and ultimately removing their breasts” 
and whether this is “…simply part of a wider crisis of mental health amongst girls?”; 
said that organisations often received “highly dubious quasi-legal advice from lobby-
ing groups” on trans issues, and stated that: “According to Stonewall’s ‘trans umbrella’, 
you are transgender if you sometimes cross-dress.” 

 
5. The article was also published online with the headline “Trans rights have gone wrong”. 

It was substantially the same as the print article.  

 
6. The complainant said that the article gave the misleading impression that the Toolkit 

would advise schools to respond to these examples in the manner set out by the article. 
The complainant pointed out that these examples were not included in the Toolkit, and 
that there was no evidence that they had taken place in reality, nor had the publication 
demonstrated that due diligence had been undertaken to establish their veracity. He 
said that therefore it was  inaccurate for the article to apply the Toolkit’s advice to these 
examples in the way described. In addition, the complainant said that the article gave 
the misleading impression that the Toolkit prioritised the welfare of transgender children 
over non-transgender ones. 

 

 
7. The complainant said that it was misleading as stated in the article that a 

“disproportionate” number of girls suffered from gender dysphoria, as it remains rare. 
He also said it was misleading to omit the fact that there are medical guidelines 
surrounding the care of trans children, and that medical intervention is not an inevitable 
outcome of a child identifying as trans. 

 

20



    Item                                  3 

8. The complainant said that it was inaccurate to characterise the advice given to 
organisations as “quasi-legal” or “dubious” as he said that it was given by specialist 
lawyers and was legally binding in line with the Equalities Act. 

 
9. The complainant recognised that the Stonewall trans umbrella says that “trans” people 

may describe themselves as crossdressers. However, he said that it was misleading to 
claim that it said that “transgender people” may describe themselves as crossdressers. 
The complainant said that there is a distinction between trans and transgender, as 
people are not considered transgender unless their gender identity also differs from the 
sex assigned at birth; as such, it was inaccurate to use the two terms interchangeably.  

 
10. The publication did not accept that there was any breach of Clause 1. It said that the 

article was clearly an opinion piece; the columnist was entitled to criticise the guidance. 
It said that it was the journalist’s interpretation of the Toolkit that schools would respond 
to the examples- which had happened in real life- in the manner set out in the article. It 
said that the Toolkit was a set of guidelines, and so by its very nature, it would be 
impossible for it to encompass all of the possible scenarios involving transgender 
children; the fact that the complainant had a different view of how the Toolkit would be 
applied to this scenario did not mean that the article was inaccurate for  putting across 
the journalist’s views.  

 
11.  The publication said that journalist had a sufficient basis for this interpretation. It pointed 

to the fact that the Toolkit responded in the way set out by the article to a scenario very 
similar to the example given. It also said that the “Underlying principles and messages” 
of the Toolkit made clear that teachers using it as guidance would be extremely reluctant 
about challenging trans children or taking the side of children who raise objection to the 
presence or behaviour of trans children, including in changing rooms.   

 
12. The publication said that the example in question had happened in real life, but in in 

line with their obligations under Clause 6 (Children) and Clause 14 (Confidential 
sources) they did not want to provide any further information which may reveal the 
identity of the child. It said that the journalist had been in direct contact with the family 
involved in the situation, and they were satisfied with the accuracy of the article.  

 
13. The publication said that readers would understand that the word “disproportionate” 

was clearly referring to the well- reported fact that over 70% of referrals in 2017/18 to 
the Tavistock Gender Identity Development Service were for young people assigned 
female at birth.  

 
14.  The publication said that it was not misleading to characterise the advice given by some 

lobby groups as “quasi-legal”, because some lobby groups make frequent reference to 
legislation in order to urge organisations to adopt their recommendations, but this was 
not legal advice given to organisations by lawyers. It said that the article made clear that 
the description only applied to lobby groups, and was not referring to legal advice given 
by lawyers.  

 

Relevant Code Provisions 

 
15. 1. Accuracy 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 

or images, including headlines not supported by the text. 

21



    Item                                  3 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 

and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 

involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 

called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 

comment, conjecture and fact. 

v) A publication must report fairly and accurately the outcome of an action for defamation 

to which it has been a party, unless an agreed settlement states otherwise, or an agreed 

statement is published. 

 

Findings of the Committee 

 
16. The publication accepted that the example in question did not appear in the Toolkit; it 

said that the example illustrated its conjecture as to how the Toolkit’s guidance would 
have applied in this case. The author was entitled to speculate on how the guidance 
would be applied, but under the terms of Clause 1 (iv) it was required to distinguish this 
as conjecture. By stating that “These cases are real. So are the responses, which came 
from the Allsorts Trans Inclusion Schools Toolkit” the article failed to make clear that the 
Toolkit response was not a response to the scenario set out, but was instead the 
author’s conjecture as to how the Toolkit would have responded to such a scenario. The 
Committee found that the article breached Clause 1(iv), and thus required clarification 
under 1(ii). The publication had not offered any correction; there was also breach of 
Clause 1(ii). 

 
17.  The complainant speculated that the example may not be real, as claimed in the article; 

he was not in a position to provide any basis to support this claim. In the absence of 
such evidence the Committee did not find that there was any breach of Clause 1 on this 
point.  

 
18.  It was clear from the question posed in the article (as to whether there was a wider crisis 

of mental health amongst girls) that the article was comparing girls to boys. In 
circumstances in which the number of girls diagnosed with gender dysphoria greatly 
outnumber the number of boys, the publication was entitled to characterise this amount 
as “disproportionate”. The article did not claim that there are no medical guidelines 
surrounding the treatment of gender-variant children or that identifying as such would 
inevitably  result in medical intervention. There was no breach of Clause 1 on these 
points.  

 
19.  It was not misleading for the article to characterise advice from lobby-ing groups as 

“quasi-legal” to distinguish the advice from that given by a law firm. The article was 
entitled to describe  this advice as “dubious” given the distinction being drawn.  There 
was no breach of Clause 1 on this point. 

 
20. The Stonewall advice clearly states that “trans” people may describe themselves as 

“crossdressers” and that transgender people may describe themselves as “trans”. For 
this reason, the article was not misleading or inaccurate as to Stonewall’s guidance, and 
there was no breach of Clause 1 on this point. 

 

Conclusion 

22



    Item                                  3 

21. The complaint was upheld in part. 

 

Remedial action required 

 
22. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should 

be required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication. The nature, 
extent and placement of which is determined by IPSO. 

 
23.  In this case, the Committee considered that the newspaper had been entitled to 

speculate on how the Toolkit would be applied to various scenarios, however this should 
be clearly signalled as the publication’s own conjecture. As such the Committee 
considered that the appropriate remedy was the publication of a clarification which 
made clear that the example did not appear in the Toolkit, and the article had speculated 
as to how its guidance would be applied to this scenario.  

 
24.  The original article appeared on page 12-13 and as such, the correction should appear 

in print on page 12-13 or further forward in the publication, and as a footnote correction 
to the online article. It should state that it has been published following an upheld ruling 
by the Independent Press Standards Organisation. The full wording should be agreed 
with IPSO in advance. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

23



    Item                                  3 

APPENDIX F 
 

Decision of the Complaints Committee 
 

05228-18 Versi v Daily Mail  
 
Summary of complaint 
 

1. Miqdaad Versi complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Daily Mail breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “POWDER KEG PARIS”, published on 28 July 2018. 
 

2. The article was a first person account of the journalist’s experiences of staying in Seine-
Saint-Denis, a departement in the northern suburbs of Paris, for five days. The 
journalist had visited the area, prompted by a French Parliamentary report, which 
identified a number of social welfare issues in Seine-Saint-Denis including, serious 
crime and its contribution to the departement’s economy; the level of education and 
the poor quality of housing. The article under complaint referred to the findings of the 
report, and detailed what the journalist had seen, and the impressions which he had 
been left with.  
 

3. The complainant said that the journalist had misinterpreted what he had seen during 
his visit to Seine-Saint-Denis to fit a false and damaging narrative. He further said that 
the claims made by the journalist were not presented as such, but rather, were adopted 
as fact by the publication, in breach of Clause 1(iv).   
 

4. The complainant disputed the journalist’s claims that: “Arabic is more useful than 
French” in the area; that “other faiths and religious are being driven from the area”; 
that many of the “drug dealing by gangs” were Muslim; and that “when helicopters 
flew overhead in training for Bastille Day celebrations earlier this month, one man 
pretended to shoot at them with a machine gun. Another pushed him away and 
pretended to fire a shoulder-mounted missile, tracing the missile with his hand towards 
its targets and shouting: “Boom! Everyone laughed”. The complainant also disputed 
that the journalist had seen a woman “walking in full face veil”, as claimed by the 
journalist, and the women that he saw shopping, were “always accompanied by male 
relatives”. The complainant said that there were no religious courts in France and no 
sharia councils, therefore it was incorrect for the journalist to refer to Seine-Saint-Denis 
as a “a parallel state—a state within a state, with its own rules and religious courts – 
where allegiance to Islam comes ahead of fealty to France”. 
 

5. The complainant disputed that the French law introduced in September 2010, which 
prohibits the concealment of a person’s face in public had been “introduced to 
promote integration”, as the journalist had claimed. He said that the law had been 
introduced for security purposes. 
 

6. As he walked around the streets of Seine-Saint-Denis, the journalist described taking 
his mobile phone out to take a picture, but being confronted by a young man “waving 
his index fingers in my face and shouting: La La La (No! No! No!)”. The piece 
continued: “further down the street, there was a flurry of activity. A woman was 
surrounded as she opened a huge bag full of phones, shoes, sunglasses and 

24



    Item                                  3 

handbags- clearly stolen from tourists or Parisians”. The complainant said that the 
journalist had misunderstood the facts as in France, it is illegal to take use and 
disseminate pictures without explicit consent. Further, he said that the journalist’s 
allegation about the goods being “clearly” stolen, was baseless.  
 

7. In the piece, the journalist had referred to Seine-Saint-Denis as “Saint Denis”; he 
described it as a “sprawling district” and a “teeming suburb” and said that the legal 
population was estimated as £1.5million.  
 

8. The complainant said that the article had contained a fundamental error, as it had 
confused “Saint Denis”- a town in France which had a recorded population of 110 
733 people in 2014- and “Seine-Saint-Denis”, a large departement consisting of 40 
cities over an area of 236 km2. He said that the reported claims which emanated 
from this error- namely the claim that “300,000 illegal migrants” and an “estimated 
600,000 Muslims from North African or sub-Saharan African backgrounds” were 
living in the area- could never relate to the populace of the town, Saint Denis.  
 

9. The complainant said that the figure of “300,000 illegal migrants” was, in any event, 
inaccurate because the French Parliamentary report which the article had attributed 
the figure to, did not make this finding. The complainant noted that the report had 
stated: “the only thing we are sure about is that the State doesn’t know how many 
illegal immigrants there are”. The complainant also disputed the figure reported to be 
the number of Muslims living in the area.  
 

10. In the piece, the journalist had reflected on the terrorist attack which took place in 
Paris 2015, which claimed the lives of 130 people. The journalist claimed that the 
situation had, in many ways, worsened. The article contained a quote from a police 
officer who had worked in Saint-Denis for more than two decades: “The radicalisers 
use these hidden places of worship to influence the young and impressionable. These 
radicalisers are the ones who motivate the young towards terrorism”. The complainant 
disputed the article’s claim that: “there are around 350 known jihadists living in Saint- 
Denis, while 1,700 are believed to have returned to France after fighting for IS in 
Syria, with 15,000 terrorism suspects in France”.  
 

11. The complainant disputed that there were a “record number” of mosques in the area, 
and said that there were approximately 12 mosques; not over 160, as the article had 
claimed.  
 

12. The complainant said that the article had presented the fact that French police “will 
only drive through the areas armed and four to a vehicle”, as unusual. He said that 
this was misleading because this type of police activity was not unusual, as the article 
had suggested, and was actually standard procedure throughout France.  The 
complainant also disagreed that the area was considered a police “no-go” area, as 
the journalist had claimed. 
 

13. During his visit to Seine-Saint-Denis, the journalist interviewed a Rabbi who lived in 
the area and whose home, the article reported, had been “firebombed” in 2009. The 
article reported that the Kosher restaurant next door had also been burned down. The 
Rabbi told the journalist: “The problem is people coming to France and wanting to 
change it. And its worse because they want to force people to change. I respect this 
country because I was born here. I respect the laws of this country. I respect Christmas 

25



    Item                                  3 

even though it has nothing to do with being a Jew. Now they won’t let Christmas 
happen”. The article referenced the murder of an 85 Jewish woman, who it reported 
had vowed “never to leave Paris”; “she was stabbed to death in her apartment in 
March” and one of the perpetrators was a “Muslim neighbour [her family] said they 
had known since he was a boy”. 
 

14. The complainant disputed that the Rabbi’s comments about Christmas; he said that 
dozens of activities went on during the holiday period. The complainant disputed that 
a kosher restaurant had burnt down in the area. The complainant said that it was 
unclear why the article had referenced the murder of the 85 year old woman, given 
that the event had no reference to Saint-Denis.  
 

15. The journalist had claimed: “even Left-wingers belatedly acknowledge the scale of the 
problem” in Seine-Saint-Denis, and claimed that a named former politician had been 
commissioned by the President of France to write a report on “the burgeoning problem 
of Parisian suburbs”. The complainant said that the politician referred to in the article 
was centre-right.  
 

16. The journalist reflected on his time in the area: “having spent several days in Saint- 
Denis, it’s clear to me that the area is already lost to France – to the rule of French 
law, equality, religious freedom, and even access to the streets by the police 
themselves”. The reporter claimed that “the only person to shake my hand during my 
visit was the Rabbi. Everyone else offered me their wrist, not wanting to touch hands 
with an infidel- someone unclean”. He concluded: “as a metaphor for what is 
happening in the French capital, it couldn’t be more sad – or more troubling”. 
 

17. The article was published in substantially the same form online, under the headline: 
“Powder Keg Paris: As a devastating report reveals 300,000 illegal migrants are living 
in one French suburb….[journalist] explores the tensions in a community at odds with 
mainstream society”.  
 

18. The newspaper did not accept a breach of the Code. It said that the article had been 
written by a reputable and careful freelance journalist with over 30 years experience, 
who often worked as a foreign correspondent. The newspaper said that the journalist 
stayed in Seine-Saint-Denis to investigate the findings of the French Parliamentary 
report further, and the style and tone of the article made clear it was written on the 
basis of his own experiences there. The newspaper said that the article’s style was a 
well-established genre of journalism, which allows reporters to investigate claims 
made about parts of the world or segments of society; this is compelling because it 
gives readers a descriptive account of matters of important public interest. The 
newspaper denied that the article had engaged the terms of Clause 12.  
 

19. The newspaper said that without any admission of liability, it had removed the piece 
online following complaints. In an attempt to resolve the complaint, it offered to 
reinstate the article, and make amendments to it, in an attempt to address the 
complainant’s concerns.  
 

20. The newspaper did not accept that the presentation of the journalist’s experiences in 
Seine-Saint-Denis was a breach of Clause 1(iv).   
 

26



    Item                                  3 

21. The newspaper said that the journalist’s assumption that the goods had been stolen 
from tourists and Parisians, was not unreasonable based on what he saw. The 
journalist observed that the seller was not part of the flea market, and had made clear 
that everyone would have to hurry in case the police showed up. The newspaper said 
that the complainant was not in a position to dispute whether the goods were stolen 
or not. The newspaper said that the journalist spent a number of days within the 
community, and was provided with a great deal of “street information”; these sources 
told the reporter that many drug related gang members were Muslim. The newspaper 
said that the journalist’s claim that Seine-Saint-Denis was a “parallel state with its own 
rules and religious courts”, was based on his own experiences. It said that the journalist 
had interviewed many people, some of whom had outlined their deepest religious 
philosophy, and explained to the journalist why their religion can only allow fealty to 
Islam, and not France. The journalist told the newspaper that based on his discussions 
with the residents of Seine-Saint-Denis, it was clear that religious laws were 
administered by religious courts in the community. 
 

22. The newspaper accepted that the article had misreported the name of the 
departement, and that Seine-Saint-Denis and Saint-Denis were two different areas. 
The publication noted that Seine-Saint-Denis derives its name from Saint-Denis, and 
it understood that the names were interchangeable. It said the journalist’s original 
copy had referred to Saint-Saint-Denis, but for simplicity’s sake, it had been shortened 
when the piece was edited. The publication did not accept that the error would have 
misled readers in a significant way. It said that the article reported, accurately, a total 
population of 1.5m people and referred to a “suburb” and “sprawling district”. It said 
that readers without knowledge of the distinction between Saint Denis and Seine-Saint-
Denis would have understood the article to be referring to a large area. 
Notwithstanding this, the newspaper offered to publish a correction on this point, as 
set out at paragraph 31 below.  
 

23. The newspaper said that the claim that there are “around 350 known jihadists living 
in Saint- Denis” had been derived from comments which an anonymous official, who 
had told another publication that there were an estimated 30 possible terrorists living 
in Seine-Saint-Denis, and about 300 extremists who would support them.    
 

24. The newspaper said that the article had accurately reported that there were 15,000 
terrorism suspects in France; this was based on comments made by the French Prime 
Minister, and was the subject of widespread coverage. In relation to 1,700 jihadists 
which the article had claimed had returned to France, the newspaper acknowledged 
that this figure related to the number of French nationals that had left France to join 
IS in Iraq and Syria. The newspaper did not accept this to be a significant inaccuracy, 
and offered to amend the online article as follows: “…while 1,700 are believed to 
have left France to fight for IS in Iraq and Syria…” 
 

25. The newspaper said that as identified by the complainant, the 300,000 figure for 
Seine-Saint-Denis was derived from analysis of the French Parliamentary report, which 
estimated that between 150,000 and 400,000 illegal immigrants were living in the 
area; this report had been the subject of widespread coverage. The newspaper said 
that the figure of 300,000 originally came from estimates reported in French media 
and the article under complaint had been clear that the reported figure was an 
estimate.  
 

27



    Item                                  3 

26. The newspaper said that the statistic that there are an estimated 600,000 Muslims 
living in Seine-Saint-Denis originated from a report by the Institut Montaigne from 
2000. It said that this figure was checked prior to publication by a researcher in 
France, who referred to a French publication which had reported that according to the 
Prefect of the region, about 45% of the department’s population were Muslim. The 
publication said that at the time, this amounted to 700,000, therefore the reported 
figure was sensible and restrained. The newspaper did not accept the complainant’s 
position that relying on this report was a failure to take care over the accuracy of the 
article, given the year the report was made. It said that the figure of 600,000 was 
clearly labelled as an estimate and was not a significant point in the context of the 
whole article. It noted that the complainant had not provided any basis to show that 
the reported estimate was wrong.  
 

27. The newspaper noted that integration had played a large role in public debate 
regarding the veil ban, as noted by the then- French Prime minister: “the burqa is not 
welcome in France. We cannot accept in our country women imprisoned behind bars, 
cut off from social life, deprived of identity”. The newspaper acknowledged that the 
French veil ban was introduced for a number of reasons, including security, as the 
complainant had highlighted in his complaint. As a gesture of goodwill, the newspaper 
said it would be willing to amend the online article to: “…illegal under a French law 
introduced in part to promote integration”.  
 

28. The newspaper said that the reference made to the actions of the police, was in order 
to highlight that the authorities are reluctant to visit Seine-Saint-Denis. It noted that the 
Prefect of Seine- Saint-Denis had said in an interview that the “police are too frightened 
to enter alone most areas under [his] control”.  
 

29. The newspaper said that it was not incorrect, as the complainant had claimed, to 
report that there was a “record number” of mosques in Seine-Saint-Denis. It provided 
an online directory which listed 160 mosques and prayer rooms in the area, and 
another which listed 500. The newspaper did not accept that the omission of reference 
to “prayer rooms” was significantly misleading; the directory claimed that it would “let 
you find a place of worship” – the newspaper said it was not unreasonable to assume 
that these prayer rooms were open to the public, or at least intended to be.  
 

30. The newspaper said that the reference to the 85-year-old woman’s murder in Paris, 
was to illustrate a point which the Rabbi had made to the journalist, and reported in 
the article, that people from within the Jewish community were starting to leave. The 
newspaper said that the journalist was entitled to interview the Rabbi, who detailed his 
own experiences with leaving in the area; it said that care was taken to make clear 
that his comments about Christmas were his own opinion. The newspaper said that 
the claim about the kosher restaurant was based on statements made by French 
police, and reported in another publication, that a petrol bomb attack on community 
centre and synagogue in Seine-Saint-Denis had sparked a fire in the kosher 
restaurant next door. 
 

31. The newspaper said that it was a matter of subjective comment as to whether a 
politician is left wing or not. It referred to an article in another publication which 
suggested that the politician had left the then-President’s party after it had taken a 
“sharp swerve to the right”. It noted that the politician was the head of the Radical 
party in France, and one of his election promises was to build a “republican, ecologist 

28



    Item                                  3 

and social alliance”: these are values some would consider to be left wing. The 
newspaper said that in any event, this was not a significant point in the context of the 
article.  
 

32. The newspaper said it had attempted to mediate a resolution to the complaint and 
had suggested a number of formulations for a clarification, all of which had been 
rejected by the complainant.  While it did not accept a breach of the Code, the 
newspaper offered to publish the following wording on p.2 in its established 
Corrections & Clarifications column, in addition to online: 
 

A July 28 feature about a Paris suburb which was the subject of a French 
parliamentary report said that up to 300,000 illegal immigrants lived there and 
referred to it throughout as Saint Denis. In fact, the suburb is called Seine-Saint-
Denis, in which the smaller commune of Saint Denis is situated, and the report 
referred to estimates of 150-400,000 illegal immigrants. The article also said 
1,700 jihadists are believed to have returned after fighting for IS. This is in fact 
the number of people understood to have left France – not Seine-Saint -Denis – to 
join IS. The claim that the suburb is home to ‘350 known jihadis’ was based on 
comments of an anonymous official who told another publication that there are 
about ’30 possible terrorists living in this area and about 300 extremists who 
would support them’, and there are no official figures for the number of jihadis 
there. We are also happy to clarify that the reference to 160 ‘mosques’ should 
have been to ‘mosques and prayer rooms’; the French veil ban was introduced 
for reasons of security as well as integration; [Name] was murdered in a different 
part of Paris; [Name] no longer works at French anti-Islamophobia group CCIF; 
and [Name] is a teacher, not a professor. We apologise for any confusion. 

 
 
Relevant Code Provisions 
 
Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and - where appropriate - an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment conjecture and fact. 
 
Clause 12 (Discrimination) 
i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or mental 
illness or disability. 

29



    Item                                  3 

ii) Details of an individual's race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless genuinely 
relevant to the story. 
 
Findings of the Committee 
 

33. The article had reported that “around 350 known jihadists lived in Saint- Denis”. This 
was a significant claim which gave credibility to a central thrust of the article, which 
was that Seine-Saint-Denis posed a real risk of “home grown” radicalised terrorism.   
 

34. The newspaper had relied upon comments given by an anonymous official to another 
publication, who had said that that there were an estimated 30 possible terrorists living 
in Seine-Saint-Denis and about 300 extremists who would support them. While the 
reporter was entitled to detail his experiences of staying in the area, in making this 
specific factual claim, which the newspaper had failed to justify, the official’s 
comments had been presented as established fact. In doing so, the article had failed 
to make clear to readers the source of the claim, nor had it made clear that it had not 
been based on any official figures. The newspaper had failed to take care over the 
accuracy of the article, in breach of Clause 1(i), and a correction was required under 
the terms of Clause 1(ii). 
 

35.  The estimate of 1,700 French nationals who had not returned after joining IS in Iraq 
and Syria related to France as a whole, not Seine-Saint-Denis, as the article claimed.  
The newspaper accepted that the article was inaccurate on this point; the Committee 
considered that this was a significant inaccuracy as it concerned a central thrust of the 
piece, as set out above.  
 

36. The headline to the online version of the article had stated that “300,000 illegal 
migrants are living in one French suburb”. The Parliamentary report which this figure 
had been based on, had contained estimates that the area was home to between 
150,000 and 400,000 illegal immigrants. The Parliamentary report had not adopted 
any particular figure within this estimated range, nor did the report adopt the range 
itself as being accurate. Unlike the prominent subheadline to the print article, which 
had presented the figure as an estimate, the online article’s headline had stated, as 
fact, that there were 300,000 illegal migrants in the area. This factual assertion 
represented a failure to take care not to publish inaccurate information, in breach of 
Clause 1(i) and a failure to distinguish between comment and conjecture and fact, in 
breach of Clause 1(iv). The misrepresentation of the findings of the Parliamentary 
report was a significant inaccuracy which required correction under the terms of 
Clause 1 (ii).  
 

37. The newspaper had offered to publish a correction in response to the initial complaint, 
and had suggested a variety of word formulations in direct correspondence with the 
complainant, and during IPSO’s investigation. The offer of a correction had initially 
been made 17 days after the complainant had complained directly; given the number 
of significant and detailed issues raised in the complaint the Committee considered 
that this offer was made promptly. A form of words – which clarified that 1,700 
jihadists had not returned to France after joining ISIS, and that the Parliamentary 
report had referred to estimates of 150-400,000 illegal immigrants– had been 
proposed by the newspaper ten days later. The correction which the newspaper had 
offered in final settlement of the complaint, set out above, had made clear that the 

30



    Item                                  3 

claim that “there are around 350 known jihadists living in Saint-Denis” was based on 
comments made to another publication by an anonymous official, and made clear 
that no official figures for the number of jihadists in the area. The Committee 
considered that the wording on these three points of complaint identified the 
inaccuracies and the offer of correction was made promptly for the reasons explained 
above; the publication of this wording on p.2 in the newspaper’s established 
Corrections and Clarifications column and online, represented due prominence. In 
order to avoid a breach of Clause 1(ii) this wording should now be published. 
 

38. The Committee turned to consider the broader complaint relating to the overall 
presentation of the journalist’s experiences in Seine-Saint-Denis. First person accounts 
bring life to subjects of media interest; the journalist had travelled to Seine-Saint-Denis 
and stayed in the region for five days, prompted by an official Parliamentary report 
which had highlighted the presence of a number of social welfare issues in the area. 
The Committee acknowledged that the complainant disagreed with the journalist’s 
account of his time in the departement, and noted his explanations as to why the 
reporter had misunderstood what he had seen. However, the complainant was not in 
a position to dispute the reporter’s personal experiences of what he had seen on the 
streets of Seine – Saint -Denis; what he had been told by the people he had met there; 
or the impressions which the journalist had been left with. Care had been taken to 
present the piece as a first-hand account of the journalist’s personal experiences, and 
the Committee did not conclude that the reporting of his claims represented a failure 
to take care over the accuracy of the article, or a failure to distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. This aspect of the complaint did not represent a breach 
of Clause 1. 
 

39. The article had misreported the name of the departement. However, it had been clear 
that the region being described was an area of significant geographical size and 
population. It referred to a “sprawling district”, a “teeming suburb” and had accurately 
reported that the total population was estimated to be at 1.5 million. Readers would 
have understood that the article related to a large area, the misreporting of its name, 
in those circumstances, did not render the article significantly misleading. The 
Committee noted that the error had been acknowledged swiftly by the newspaper and 
while it did not represent a significant inaccuracy, the prompt offer of a correction was 
welcomed by the Committee.  
 

40. The article had reported that there were an estimated 600,000 Muslims living in the 
area. Care had been taken to report this figure as an estimate, which had been based 
on report by the Institut Montaigne, and checked by a researcher in France. There was 
no failure to take care over the accuracy of the article on this point. The Committee 
noted that the complainant had not provided an alternative figure and the Committee 
did not conclude that this aspect of the article represented a significant inaccuracy 
which required correction.  
 

41. There appeared to be a number of reasons why the full face veil ban in France in 
2010 had been introduced, including concerns over integration, which had been 
referenced by the then-President of France. The omission of other reasons why the 
ban was introduced, did not render the article significantly inaccurate or misleading. 
This aspect of the complaint did not breach of Clause 1. 
 

31



    Item                                  3 

42. The newspaper had relied on an online directory which had set out the availability of 
over 160 mosques and prayer rooms in the area. There was no suggestion from this 
directory, nor from the complainant, that these prayer rooms were not open to the 
public. The omission of references to prayer rooms did not render the article 
misleading; the article had sought to distinguish between “official” and “unofficial” 
places of worship, in the context of concerns about radicalization. There was no breach 
of Clause 1 on this point.  
 

43. It was not disputed by the complainant that French police drove through Seine-Saint-
Denis armed and four to a vehicle. The Committee did not find that the omission of 
information which made clear this was standard procedure was misleading; the article 
was a focused report on social welfare issues in Seine-Saint-Denis. The journalist had 
relied upon comments made by the Prefect of the area, in claiming that the area was 
considered a “no-go area”. The newspaper had taken care over this point, and no 
correction was required. 
 

44. The newspaper was entitled to report the claims made by the Rabbi, who had spoken 
to the journalist at length about his experiences of living in Seine-Saint-Denis; the 
complainant was not in a position to dispute his claims, and care had been taken to 
clearly present them as such. The complainant was not in a position to confirm the 
extent of the damage which had been inflicted on the kosher restaurant as a result of 
fire; in any event, the complainant did not dispute that the kosher restaurant referred 
to in the article had been damaged as a result of a petrol bomb attack. Any inaccuracy 
over the extent of the fire damage was not significant in the context of the article. It 
was not misleading to reference the murder of the 85 year old woman, in 
circumstances where the article had reported on wider concerns over violence in Paris, 
as well as in France. The newspaper had provided a sufficient basis to support its 
characterisation of the politician as “left-wing”; in any event, this was not a significant 
point in the context of the article. There was no breach of Clause 1 on these points. 
 

45. The article did not identify any individuals and make any irrelevant, prejudicial or 
pejorative reference to their race or religion. The terms of Clause 12 were not 
engaged.  
 
Conclusions 
 

46. The complaint was upheld in part. 
 
Remedial Action Required 
 

47. Having upheld the complaint in part, the Committee considered what remedial action 
should be required. 
 

48. The newspaper had promptly offered a correction which had identified the three 
significant inaccuracies in the article highlighted at paragraphs 33-36 above. The 
correction which the newspaper had offered in final settlement of the complaint, 
referred to material which the Committee did not consider to be in breach of the Code. 
However, the Committee welcomed the fact that this wording provided clarification on 
a number of further points of the complaint. The wording set out at paragraph 32 
should now be published. The print correction should be published in the newspaper’s 

32



    Item                                  3 

established corrections and clarifications column. The online correction should be 
published as a footnote to the article. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

33



    Item                                  3 

Decision of the Complaints Committee  
 

05991-18 Versi v thesun.co.uk  
 
Summary of complaint 
 

49. Miqdaad Versi complained to the Independent Press Standards Organisation that 
thesun.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “CITY ON THE EDGE: 300,000 illegal immigrants crammed into just 
one tiny suburb”, published on 28 July 2018. 
 

50. The article reported on the findings of a French Parliamentary report, which had 
identified a number of social welfare issues in Seine-Saint-Denis, a suburb in the north-
east of Paris. The article’s subheadline reported that according to the report, Seine-
Saint-Denis “is home to as many as 300,000 illegal immigrants”; this information was 
repeated in a caption to a photograph of a street in the area which accompanied the 
article. 
 

51. The Parliamentary report, referring to the number of illegal immigrants in Seine-Saint-
Denis, stated:  
 
According to the estimates of interlocutors met by the rapporteurs, these people in an 
irregular situation would be between 150 000, 250 000 people, even 400 000. Or an 
additional addition equivalent to the population of Ariege (152 321 inhabitants), Jura 
(259 000 inhabitants), or even Landes (411 757 inhabitants). The margin is large. 
 

52. The complainant said that the article’s headline was inaccurate because it stated as 
fact that a French Parliamentary report had concluded that there were 300,000 illegal 
immigrants in Seine-Saint-Denis. The complainant noted that this factual assertion had 
been repeated in the first line of the article; he said that while the figure had been 
presented as an estimate elsewhere, a reader of the entire article would have been 
misled them as so the report’s conclusions.  
 

53. The publication said that the article, when taken as a whole, made clear that it had 
reported an estimate. It said that the figure of 300,000 illegal immigrants was sourced 
from an article in another publication, but was checked with reference to the 
Parliamentary report before publication. The publication said that the report had given 
a number of estimates for the number of illegal immigrants in Seine-Saint-Denis and 
the figure of 300,000 was within the stated range of 150,000-400, 000 people. It 
said that the reporter could have chosen the higher estimate of 400,000 contained in 
the Parliamentary report, but took a more conservative approach instead. The 
publication noted that the complainant did not dispute the thrust of the article, which 
was that a very high number of illegal immigrants – in the hundreds of thousands – 
were living in a small area in France. 
 

54. The publication said that, in any case, the figure of 300,000 was self-evidently an 
estimate as it was notoriously difficult to calculate the number of people who are in a 
country illegally. The publication said that as noted in the article, “between 8 and 20 
per cent of the suburb’s population are not registered with the authorities”; it had 
further reported politicians’ concerns that it is very difficult to monitor illegal 

34



    Item                                  3 

immigrants. The publication said that this indicated the difficulty in determining one 
definitive number of illegal immigrants. 
 
Relevant Code Provisions 
 
Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and - where appropriate - an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment conjecture and fact. 
 
Findings of the Committee 
 

55. The article’s headline had stated that “300,000 illegal migrants are living in one 
French suburb”. The Parliamentary report which this figure had been based on, had 
referred to estimates given by interlocutors that the area was home to between 
150,000 and 400,000 illegal immigrants: it did not adopt any particular figure within 
this estimated range. The article was a report of an estimate, however the headline 
and the first line of the piece did not present the figure as such. The factual assertion 
that there were 300,000 illegal immigrants living in the area represented a failure to 
take care not to publish inaccurate information, in breach of Clause 1(i). The 
newspaper had failed to comply with its obligation to correct this inaccuracy, which 
was significant, as it had presented an estimate as an assertion of fact, in breach of 
Clause 1(ii). 
 
Conclusion 
 

56. The complaint was upheld. 
 
Remedial Action Required 
 

57. Having upheld the complaint as a breach of Clause 1, the Committee considered what 
remedial action should be required. In circumstances where the Committee establishes 
a breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or 
adjudication. The nature, extent and placement of which is determined by IPSO. 
 

58. In this case, the article had noted that Seine-Saint-Denis “is home to as many as 
300,000 illegal immigrants”. In circumstances where there was some qualification in 
the article to the headline and first line’s factual claim, the Committee considered that 
the appropriate remedy was the publication of a correction which made clear that the 
figure of 300,000 was an estimate. 
 

59. The Committee considered that the publication of this correction on the article, as well 
as a standalone correction on the top half of the publications homepage for 24 hours, 

35



    Item                                  3 

which would be then archived in the usual way, was sufficient to meet the terms of 
Clause 1 (ii). This wording should be agreed with IPSO in advance and should make 
clear that it has been published following an upheld ruling by IPSO. If the publication 
intends to continue to publish the online article without amendment the correction on 
the article should be published beneath the headline. If the article is amended, the 
correction should published as a footnote which explains the amendments that have 
been made. 
 
 
 
 
Draft correction to be published on the article 
 
If the article is amended: 
 
A previous version of this article reported that there were 300,000 illegal immigrants 
in Seine-Saint-Denis. In fact, the Parliamentary report which this figure was based on 
had contained estimates that the area was home to between 150,000 and 400,000 
illegal immigrants and did not conclude that there were 300,000 illegal immigrants 
in the area. This correction has been published following an upheld ruling by the 
Independent Press Standards Organisation. 
 
If the article is unamended: 
 
The headline and first line to this article states that there are 300,000 illegal 
immigrants in Seine-Saint-Denis. In fact, the Parliamentary report which this figure 
was based on had contained estimates that the area was home to between 150,000 
and 400,000 illegal immigrants and did not conclude that there were 300,000 illegal 
immigrants in the area. This correction has been published following an upheld ruling 
by the Independent Press Standards Organisation. 
 
 
Standalone correction for the homepage 
 
Correction- Seine Saint Denis illegal immigrant report 
 
In an article headlined “CITY ON THE EDGE: 300,000 illegal immigrants crammed 
into just one tiny suburb”, published on 28 July 2018, we reported on the findings of 
a French Parliamentary report, which had identified a number of social welfare issues 
in Seine-Saint-Denis, a suburb north-east of Paris. The Parliamentary report had 
contained estimates that the area was home to between 150,000 and 400,000 illegal 
immigrants and did not conclude that there were 300,000 illegal immigrants in the 
area. This correction has been published following an upheld ruling by the 
Independent Press Standards Organisation. 
 
 
 

36



    Item                                  3 

 
Decision of the Complaint Committee 06642-18 Hill v The Spectator 
 
Summary of complaint 
25. Mike Hill complained to the Independent Press Standards Organisation that The 

Spectator breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “The march of trans rights”, published on 6 October 2018. 

  
26. The article was an opinion piece which discussed the increasing incidence of 

people who identify as transgender, and focused on the publication and 
implications of the Allsorts Trans Inclusion Schools Toolkit- a new set of 
guidelines which advise schools on how to support trans and gender variant 
children.  

 
27. The article gave two examples of scenarios involving trans children and schools’ 

responses. It said that both the examples and the responses were real, and the 
responses came from the Toolkit. The article explained that the Toolkit would 
advise schools faced with one of the examples, a scenario in which a non-
transgender girl became upset after a transgender girl had watched her undress 
after gym and played with her penis, to respond in a manner that favoured the 
transgender child over that of the non-transgender girl, suggesting the parents 
of the non-transgender child should change their attitude to find the behaviour 
acceptable. It said that these examples “are real. So are the responses, which 
come from the Allsorts Trans Inclusion Schools Toolkit”. 

 
28. The article also asked why a disproportionate number of girls were “starting a 

journey that can lead to hormone treatment then binding and ultimately 
removing their breasts” and whether this is “…simply part of a wider crisis of 
mental health amongst girls?”; said that organisations often received “highly 
dubious quasi-legal advice from lobby-ing groups” on trans issues, and stated 
that: “According to Stonewall’s ‘trans umbrella’, you are transgender if you 
sometimes cross-dress.” 

 
29. The article was also published online with the headline “Trans rights have gone 

wrong”. It was substantially the same as the print article.  
 

30. The complainant said that the article gave the misleading impression that the 
Toolkit would advise schools to respond to these examples in the manner set out 
by the article. The complainant pointed out that these examples were not 
included in the Toolkit, and that there was no evidence that they had taken place 
in reality, nor had the publication demonstrated that due diligence had been 
undertaken to establish their veracity. He said that therefore it was  inaccurate 
for the article to apply the Toolkit’s advice to these examples in the way 
described. In addition, the complainant said that the article gave the misleading 
impression that the Toolkit prioritised the welfare of transgender children over 
non-transgender ones. 

 
 

37



    Item                                  3 

31. The complainant said that it was misleading as stated in the article that a 
“disproportionate” number of girls suffered from gender dysphoria, as it 
remains rare. He also said it was misleading to omit the fact that there are 
medical guidelines surrounding the care of trans children, and that medical 
intervention is not an inevitable outcome of a child identifying as trans. 

 
32. The complainant said that it was inaccurate to characterise the advice given to 

organisations as “quasi-legal” or “dubious” as he said that it was given by 
specialist lawyers and was legally binding in line with the Equalities Act. 

 
33. The complainant recognised that the Stonewall trans umbrella says that “trans” 

people may describe themselves as crossdressers. However, he said that it was 
misleading to claim that it said that “transgender people” may describe 
themselves as crossdressers. The complainant said that there is a distinction 
between trans and transgender, as people are not considered transgender 
unless their gender identity also differs from the sex assigned at birth; as such, 
it was inaccurate to use the two terms interchangeably.  

 
34. The publication did not accept that there was any breach of Clause 1. It said 

that the article was clearly an opinion piece; the columnist was entitled to criticise 
the guidance. It said that it was the journalist’s interpretation of the Toolkit that 
schools would respond to the examples- which had happened in real life- in the 
manner set out in the article. It said that the Toolkit was a set of guidelines, and 
so by its very nature, it would be impossible for it to encompass all of the possible 
scenarios involving transgender children; the fact that the complainant had a 
different view of how the Toolkit would be applied to this scenario did not mean 
that the article was inaccurate for  putting across the journalist’s views.  

 
35.  The publication said that journalist had a sufficient basis for this interpretation. 

It pointed to the fact that the Toolkit responded in the way set out by the article 
to a scenario very similar to the example given. It also said that the “Underlying 
principles and messages” of the Toolkit made clear that teachers using it as 
guidance would be extremely reluctant about challenging trans children or 
taking the side of children who raise objection to the presence or behaviour of 
trans children, including in changing rooms.   

 
36. The publication said that the example in question had happened in real life, but 

in in line with their obligations under Clause 6 (Children) and Clause 14 
(Confidential sources) they did not want to provide any further information which 
may reveal the identity of the child. It said that the journalist had been in direct 
contact with the family involved in the situation, and they were satisfied with the 
accuracy of the article.  

 
37. The publication said that readers would understand that the word 

“disproportionate” was clearly referring to the well- reported fact that over 70% 
of referrals in 2017/18 to the Tavistock Gender Identity Development Service 
were for young people assigned female at birth.  

 

38



    Item                                  3 

38.  The publication said that it was not misleading to characterise the advice given 
by some lobby groups as “quasi-legal”, because some lobby groups make 
frequent reference to legislation in order to urge organisations to adopt their 
recommendations, but this was not legal advice given to organisations by 
lawyers. It said that the article made clear that the description only applied to 
lobby groups, and was not referring to legal advice given by lawyers.  

 
Relevant Code Provisions 

 
39. 1. Accuracy 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
v) A publication must report fairly and accurately the outcome of an action for 
defamation to which it has been a party, unless an agreed settlement states 
otherwise, or an agreed statement is published. 
 

Findings of the Committee 
 

40. The publication accepted that the example in question did not appear in the 
Toolkit; it said that the example illustrated its conjecture as to how the Toolkit’s 
guidance would have applied in this case. The author was entitled to speculate 
on how the guidance would be applied, but under the terms of Clause 1 (iv) it 
was required to distinguish this as conjecture. By stating that “These cases are 
real. So are the responses, which came from the Allsorts Trans Inclusion Schools 
Toolkit” the article failed to make clear that the Toolkit response was not a 
response to the scenario set out, but was instead the author’s conjecture as to 
how the Toolkit would have responded to such a scenario. The Committee found 
that the article breached Clause 1(iv), and thus required clarification under 1(ii). 
The publication had not offered any correction; there was also breach of Clause 
1(ii). 
 

41.  The complainant speculated that the example may not be real, as claimed in 
the article; he was not in a position to provide any basis to support this claim. In 
the absence of such evidence the Committee did not find that there was any 
breach of Clause 1 on this point.  
 

42.  It was clear from the question posed in the article (as to whether there was a 
wider crisis of mental health amongst girls) that the article was comparing girls 
to boys. In circumstances in which the number of girls diagnosed with gender 

39



    Item                                  3 

dysphoria greatly outnumber the number of boys, the publication was entitled 
to characterise this amount as “disproportionate”. The article did not claim that 
there are no medical guidelines surrounding the treatment of gender-variant 
children or that identifying as such would inevitably  result in medical 
intervention. There was no breach of Clause 1 on these points.  
 

43.  It was not misleading for the article to characterise advice from lobby-ing 
groups as “quasi-legal” to distinguish the advice from that given by a law firm. 
The article was entitled to describe  this advice as “dubious” given the distinction 
being drawn.  There was no breach of Clause 1 on this point. 

 
44. The Stonewall advice clearly states that “trans” people may describe themselves 

as “crossdressers” and that transgender people may describe themselves as 
“trans”. For this reason, the article was not misleading or inaccurate as to 
Stonewall’s guidance, and there was no breach of Clause 1 on this point. 

 
Conclusion 
45. The complaint was upheld in part. 

 
Remedial action required 

 
46. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 

should be required. In circumstances where the Committee establishes a breach 
of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or 
adjudication. The nature, extent and placement of which is determined by IPSO. 
 

47.  In this case, the Committee considered that the newspaper had been entitled to 
speculate on how the Toolkit would be applied to various scenarios, however 
this should be clearly signalled as the publication’s own conjecture. As such the 
Committee considered that the appropriate remedy was the publication of a 
clarification which made clear that the example did not appear in the Toolkit, 
and the article had speculated as to how its guidance would be applied to this 
scenario.  
 

48.  The original article appeared on page 12-13 and as such, the correction should 
appear in print on page 12-13 or further forward in the publication, and as a 
footnote correction to the online article. It should state that it has been published 
following an upheld ruling by the Independent Press Standards Organisation. 
The full wording should be agreed with IPSO in advance. 

 
Suggested correction for Committee approval 
49.  "An article headlined “The March of Trans Rights” published on the 6 October 

2018, set out a scenario in which a transgender girl played with her penis and 
made a non-transgender girl feel uncomfortable, and gave a response from the 
Allsorts Trans Inclusion Toolkit. In fact, the Toolkit response related to a different 
scenario and the article did not make clear that this was the author’s conjecture 
as to how its advice would be applied to this situation. This correction is being 

40



    Item                                  3 

published following an upheld ruling by the Independent Press Standards 
Organisation.” 

 

41


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present  Alan Moses (Chairman)
	Nazir Afzal
	Richard Best
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	David Jessel
	Helyn Mensah
	Elisabeth Ribbans
	Neil Watts
	Miranda Winram (Items 6 to 11)
	Peter Wright
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present:  Members of the Executive:
	Katrina Bell
	John Buckingham
	Rosemary Douce
	Jonathan Harris
	Vikki Julian
	Sophie Malleson
	Thomas Moseley
	Lauren Sloan
	Charlotte Urwin
	Observers:    Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Clause 1 (Accuracy)




