
Paper No. 1570 

CONFIDENTIAL 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 14 November 2018 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

Present Richard Best (Deputy Chairman) 
Lara Fielden 
Janette Harkess 
Gill Hudson 
David Jessel 
Helyn Mensah 
Elisabeth Ribbans 
Andrew Pettie 
Neil Watts 
Miranda Winram 
Peter Wright 

In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive  

Also present:  Members of the Executive: 

Katrina Bell 
John Buckingham 
Rosemary Douce  
Jonathan Harris 
Vikki Julian 
Sophie Malleson 
Thomas Moseley 
Madeline Palacz 
Lauren Sloan 
Abigail Tuitt 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
 Anne Lapping, Board member 



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

There were apologies received from Sir Alan Moses and Nazir Afzal. 
 
2.  Declarations of Interest 
 

Peter Wright and Andrew Pettie declared an interest in item 9, and left the meeting 
for this item. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 3 October. 
 

4.  Update by the Chairman  – oral 
 

The Chairman welcomed Jonathan Grun and Anne Lapping to the meeting.  
 
He then handed over to Matt Tee, Chief Executive, who updated the Committee 
on recent events, including Regulatory Funding Company funding and 
recruitment. 
 
Charlotte Dewar, Head of Operations, finished off by updating the Committee on 
data protection matters. 

 
5.      Matters arising 

 
     There were no matters arising.  

 

6. Complaint 04784-18 Gregory v Plymouth Herald 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 04393-18 Dayman v Gloucestershire Echo 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 

8.      Complaint 04394-18 Dayman v Northampton Chronicle 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
partially upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
9.      Complaint 04846-18 Macleod v Mail Online  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 

 
10.      Guidance on the reporting of suicide 

 
The Committee noted the guidance and agreed that it was an excellent piece of 
work. 

2



Item    3 

11. Reporting of the Liaison Committee 25 July 2018

The Committee noted the minutes of the 25 July 2018 Liaison Committee Meeting.

12. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting

The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix E.

13. Any other business

Bianca Strohmann, Head of Complaints, updated the Committee on a complaint
they had recently considered via correspondence.

14. Date of next meeting

The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 19 December.

The meeting ended at 12.27pm

3



Item    3 

APPENDIX A 

Decision of the Complaints Committee – 04784-18 Gregory v Plymouth Herald 

Summary of Complaint 

1. Samantha Gregory complained to the Independent Press Standards Organisation that the
Plymouth Herald breached Clause 2 (Privacy), Clause 4 (Intrusion into grief or shock), and
Clause 1 (Accuracy) in an article headlined “The murder of a teenage girl in Plymouth's
clubland”, published on 22 July 2018.

2. The article reported on a historic murder case involving a teenage girl killed in July 1996.
It described the circumstances in which the woman went missing and included details of
the cause of her death. The article went on to describe the investigation that was
subsequently launched, and to give an account of the evidence heard at the resultant trial.
Under the sub-headline “shocking details revealed in court”, it described the testimony of
the woman’s manager, which included claims about the woman’s personal life and
medical history. It included comments by the woman’s mother and father following the
sentencing in December 1997, as well four photographs of the woman.

3. The complainant, who was the sister of the woman who had been murdered, said that the
publication of the article had breached Clause 4 (Intrusion into grief or shock) and Clause
2 (Privacy). She said that the publication of a detailed and graphic account of the murder
and trial, twenty-two years after the crime had occurred, and without any apparent
justification, was insensitive and had been deeply disturbing and upsetting for her family.
She was also concerned that the article had published some aspects of the case online for
the first time, making it accessible to younger family members, and that it had been
published without any warning being made to the family. She also considered that the
inclusion of the woman’s manager’s claims breached Clause 1 (Accuracy), because they
had not been established as factual in court, and because they suggested that there might
be justification for the woman’s murder.

4. The publication denied any breach of the Code. It said that the article had been produced
to mark twenty-two years since the murder investigation, and to commemorate the woman
who had been murdered. The publication said that all the information in the article had
been heard in open court at the time, and that the article had been a sensitive account of
this information, which was taken from cuttings from the publication’s print articles from
the time of the trial. The publication provided these cuttings, which included the information
reported in the article. It said that there were a number of contemporaneous online reports
available which included some of the information referred to.

5. The publication also said that its reporter had attempted to contact the complainant’s
family prior to publication, using historic contact information, but was unable to reach
them or otherwise locate them via social media. In all these circumstances, the publication
denied any breach of Clause 2 or Clause 4. The publication also said that the quotations
from the woman’s manager had been accurately attributed to her, and this was an
accurate report of what she had said in court; it therefore denied any breach of Clause 1
on this point. The publication nevertheless offered the complainant’s family a private letter
of apology for the distress caused, and to discuss other possible ways of commemorating
the woman.

4



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions 

 
Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 
images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly and 
with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases involving 
IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  
 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 

correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 

consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 

taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which the 

material complained about is already in the public domain or will become so. 
 
Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 

sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 

restrict the right to report legal proceedings. 
 
Findings of the Committee 

 
6. The Committee understood that the re-publication of the information in the article, many 

years after the woman’s death, and without warning, had caused great distress to the 
complainant and her family and expressed its condolences to them for their loss.  

 
7. Despite the years that had passed since the complainant’s sister’s murder, the Committee 

considered that given the traumatic nature of the events and the effect on the complainant 
and her family, this was a “case involving grief or shock”. Clause 4 was therefore engaged 
by the complaint.   

 
8. The Committee acknowledged the complainant’s concern that there appeared to be no 

specific justification for revisiting the murder or the legal proceedings after such a long 
period and understood that this had caused the family distress, particularly as they had 
not been aware in advance that it would be published. There is no requirement under the 
Code to provide a justification for the simple re-publication of the fact of a crime; this is 
because to impose such a restriction would unduly restrict the right of publications to report 
on public legal proceedings. Simply publishing the facts of the crime did not raise a breach 
of Clause 4. Nonetheless, the Committee gave serious consideration to how the material 
was presented, and whether this was done in a way that was insensitive in breach of Clause 
4.  

 
9. The terms of Clause 4 make clear that a balance has to be struck between the right to 

report on legal proceedings and the obligation to handle publication sensitively so as to 
avoid intrusion into grief or shock. It was not in dispute that the information contained in 
the article had been heard in open court in 1997, and all this information, and more, had 
been published at the time of the trial. The question for the Committee was whether the 
republication of this material after such a long period in itself constituted handling 

5



    Item                                  3 

publication insensitively. Although the article had included details of material heard in 
court, including in relation to the manner in which the complainant’s sister had died and 
personal details relating to her circumstances, it was a factual report of what had been 
heard in court at the trial.  Given the nature of the crime and the court proceedings, these 
details were, by their very nature, deeply distressing, but the publication had not added 
any additional commentary or observations which made the presentation of this 
information insensitive. While the Committee understood the complainant and her family’s 
concern and upset, it concluded that their republication, in this factual manner, was not 
insensitive such as to raise a breach of Clause 4. There was no breach of the Code.  

 
10. It was not in dispute that the information contained in the article had been heard in open 

court in 1997. While the publication of this information was plainly deeply distressing to 
the complainant, it had been made public previously, and as a matter of public record, 
and re-publishing it did not therefore represent an intrusion into the complainant and her 
family’s private lives. There was no breach of Clause 2 (Privacy) on this point. It was also 
not in dispute that the woman’s manager had made the claims referred to in the article, 
and these were attributed clearly to her. The Committee understood that the repetition of 
these claims was clearly upsetting for the family, but they had been reported accurately, 
and there was no breach of Clause 1 (Accuracy) on this point.  

 

Conclusions 

 
11. The complaint was not upheld.  

 

Remedial action required 

 
12. N/A 

 

Date complaint received: 21 August 2018 

Date decision issued: 29 November 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6



    Item                                  3 

APPENDIX B 

Decision of the Complaints Committee – 04393-18 Dayman v Gloucestershire Echo 

 

Summary of Complaint 

 
1. Kate Dayman complained to the Independent Press Standards Organisation that the 

Gloucestershire Echo breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 4 (Intrusion 
into grief or shock) and Clause 5 (Reporting of suicide), in an article headlined “Birthday visit 
ended with tragic death of Deborah, 39”, published on 15 March 2018.  

 
2. The article was a report of an inquest into the death of a woman who had died as a result of 

an overdose. It described the substance ingested by the woman, and stated that ingesting a 
high level of this substance “can be fatal”; it also described the concentration of this substance 
in her blood. It described the woman’s 999 call, in which she expressed “second thoughts” 
about her attempt, and the location in which paramedics found her on arrival. The symptoms 
she experienced after the overdose and details of the treatment she received were described in 
detail, including the details of the time and ultimate cause of her death. The article included 
extensive comments made by the coroner at the inquest, including details of the woman’s visit 
to her parents, and the family’s whereabouts at the time of the incident. It also reported that 
the coroner had said that “’they had a party for [the woman] on August 6’”. It also said that 
the woman “who was single and unemployed, had been formally identified by photographs 
supplied by her mother [name]”.  

 
3. The article appeared in substantially the same format online, under the headline “Caffeine 

overdose kills woman with history of mental health problems who ‘changed her mind’ over 
suicide”. This article was published on 13 March 2018. This article included contact 
information aimed at individuals considering suicide.  

 
4. The complainant, who was the woman’s sister-in-law, said that the article breached Clause 5 

(Reporting of suicide). She said that the woman had used a relatively unknown method of 
suicide, and that the article had increased the likelihood of simulative acts occurring by 
describing the substance used, and the levels of this substance in her blood. She said that it 
was common knowledge that some substances, ingested in excess, could be fatal – but this 
was not the case for the substance in question, the effects of which were not widely known. The 
complainant also said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy): no 
birthday “party” had taken place, and this gave a misleading impression of the woman; in 
addition, she had been identified by her brother, rather than her mother.  

 
5. The complainant also said that the article included a level of detail of the circumstances of the 

woman’s death that was intrusive and insensitive, in breach of Clause 2 (Privacy) and Clause 
4 (Intrusion into grief or shock). She said that the article had been published before the family 
was aware of the outcome of inquest, which was insensitive. The complainant also said that 
the level of detail the article gave about the woman’s symptoms, her 999 calls, and where she 
was found by paramedics, was deeply distressing. In addition, the complainant said that the 
article’s characterisation of the woman as “single and unemployed” diminished her life and 
accomplishments in an insensitive manner. In addition, she said that the inclusion of the details 
of the woman’s symptoms and treatment, and details of the family’s movements, including a 
visit to a relative in hospital, was intrusive into their private lives.  

 

7



    Item                                  3 

6. The publication denied any breach of Clause 5 (Reporting of suicide). It said that the terms of 
Clause 5 related to the excessive detail of the “method” used; reporting only the substance 
used did not therefore constitute excessive detail. The publication said that including the level 
of this substance in her blood did not indicate how much of the substance had been ingested, 
such as would support any simulative acts.   

 
7. The publication denied any breach of Clause 2 (Privacy) or Clause 4 (Intrusion into grief or 

shock). It said that, while it understood the distressing nature of the material published, the 
article was a report of a public inquest; all the details contained in the article had been made 
public at the inquest, and it was entitled to report on them.  

 
8. The publication denied any breach of Clause 1 (Accuracy) with respect of the claim that a 

“party” had been held to celebrate the woman’s birthday: a ‘celebration’ had been referred to 
at the inquest, and witnesses had described ‘a really enjoyable birthday’. In these 
circumstances, it said, the use of the term “party” was not significantly misleading. However, 
the publication had immediately accepted that it was inaccurate to state that the woman had 
been identified by photos provided by her mother. It therefore offered to publish the following 
clarification on page 2:  

 

The article ‘Birthday visit ended with tragic death of Deborah, 39’, 15 March 2018, which 

reported the inquest into the death of Deborah Frayling, suggested that Deborah’s body was 

identified by photographs provided by her mother. We are happy to clarify that Deborah’s body 

was identified by photographs provided by her brother. 

 

Relevant Code Provisions 

 

Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 

images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 

and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 

involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

 
Clause 2 (Privacy)* 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 

correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 

consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 

taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which the 

material complained about is already in the public domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 

places where there is a reasonable expectation of privacy. 

 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 
In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 

sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 

restrict the right to report legal proceedings. 

 

8



    Item                                  3 

Clause 5 (Reporting of suicide)* 
When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid excessive 

detail of the method used, while taking into account the media's right to report legal 

proceedings. 
 
Findings of the Committee 
 

9. The Committee expressed its sincere condolences to the complainant and her family for their 
loss.  
 

10. There is a public interest in reporting cases of suicide. The purpose of Clause 5 is to prevent 
the publication of material which might lead to simulative acts. The article had named the 
substance the woman had used in her suicide attempt, and indicated that this had been the 
cause of her death; it had also included the concentration of this substance in her blood. 
However, the article did not include any details which might support an individual in carrying 
out a simulative act, such as the amount of substance required, the preparation of the 
substance, and how the substance could be obtained or administered. Furthermore, the details 
included in the article helped to explain the coroner’s finding that the woman appeared to 
have changed her mind about taking her own life. While the Committee understood the 
complainant’s concern that the substance used was relatively unknown as a method of suicide, 
it did not consider that the article contained “excessive detail” about this method. There was 
no breach of Clause 5. The Committee commended the steps taken by the publication to 
remove details which could lead to simulative acts, and the inclusion of information about 
where people with suicidal thoughts could seek help. 

 
11. The Committee acknowledged that the details included in the article were deeply distressing 

for the complainant and her family. However, Clause 4 (Intrusion into grief or shock) explicitly 
states that its provisions “should not restrict the right to report legal proceedings”, and inquests 
are held in public; the information revealed during proceedings is therefore already in the 
public domain, and is not private to the family of the deceased. In choosing to publish this 
information, the publication had not sought to mock or belittle the circumstances of the 
woman’s death, and the article was a factual account of the information heard at the inquest. 
Reporting the details of the woman’s death in a factual manner was not insensitive in such a 
way as to breach Clause 4. In addition, reporting on the details heard in the public proceedings 
did not intrude on the family’s privacy, and there was no breach of Clause 2 on this point. In 
relation to the complainant’s concern about the timing of the article’s publication, it was not in 
dispute that the article had been published after the conclusion of the inquest. While it was 
unfortunate that the family had not been made aware of the outcome at this time, the 
publication was not obliged to seek confirmation of whether any relevant authority had 
informed them, when the proceedings had been conducted and concluded publicly. Publishing 
the details heard at the inquest, after its conclusion, did not represent a breach of Clause 2 or 
Clause 4.  

 
12. In relation to the concerns raised under Clause 1 (Accuracy), the Committee did not consider 

that it was significantly misleading to refer to a “party” having occurred; this claim was 
attributed to the coroner in the article, and the complainant was not in a position to dispute 
that this word had been used. In any event, it was not in dispute that a “celebration” had 
occurred, and the Committee did not consider that characterising this as a “party” gave rise to 
any misleading impression. There was no breach of Clause 1 on this point. The reference to 

9



    Item                                  3 

the woman’s mother identifying her was accepted to be inaccurate, and the Committee 
acknowledged the importance of accurately reporting inquest proceedings. However, in the 
context of an article which focused on the events surrounding the woman’s death, the 
Committee did not consider that this represented a significant inaccuracy such as would require 
correction; this was not a claim to which any significance was attached in the piece. 
Nevertheless, it welcomed the publication’s immediate offer to clarify this point, should the 
complainant wish this to be printed.  

 

Conclusions 

 
13. The complaint was not upheld.  

 

Remedial action required 

 
14. N/A 

 

Date complaint received: 12 July 2018 

Date decision issued: 22 November 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10



    Item                                  3 

APPENDIX C 

 

Decision of the Complaints Committee – 04394-18 Dayman v Northampton Chronicle & 

Echo   

 

Summary of Complaint 

 
15. Kate Dayman complained to the Independent Press Standards Organisation that the 

Northampton Chronicle & Echo breached Clause 2 (Privacy), Clause 4 (Intrusion into grief or 
shock) and Clause 5 (Reporting of suicide) in an article headlined “Northampton woman dies 
of caffeine overdose, inquest hears” published on 14 March 2018.  

 
16. The article was a report of an inquest into the death of a woman who had died as a result of 

an overdose. It described the substance ingested by the woman; the amount of this substance 
used; what this was mixed with; the approximate cost of the substance; the amount of the 
substance which constituted a “lethal dose”; and where it had been purchased. It also 
described the woman’s 999 call, in which she expressed regret at her attempt, and the location 
in which paramedics found her on arrival. The symptoms she experienced after the overdose 
and details of the treatment she received were described, including the details of the time and 
ultimate cause of her death. The article included extensive comments made by the coroner at 
the inquest, including details of the woman’s visit to her parents, and the family’s whereabouts 
at the time of his death. It described the woman as being “single and unemployed”.  

 
17. The complainant, who was the woman’s sister-in-law, said that the article breached Clause 5 

(Reporting of suicide). She said that the level of detail included in the article made it easy for 
individuals to understand how they could take their own lives using the method described. She 
was particularly concerned, because such information was difficult to find online in other 
sources, due to the relatively unknown method the woman used.  

 
18. The complainant also said that the article included a level of detail of the circumstances of the 

woman’s death that was intrusive and insensitive, in breach of Clause 2 (Privacy) and Clause 
4 (Intrusion into grief or shock). She said that the level of detail the article gave about the 
woman’s symptoms, and where she was found by paramedics, was deeply distressing. In 
addition, the complainant said that the article’s characterisation of the woman as “single and 
unemployed” diminished her life and accomplishments in an insensitive manner. She also said 
that the inclusion of the details of the woman’s symptoms and treatment, and details of the 
family’s movements, including a visit to a relative in hospital, was intrusive into their private 
lives.  

 
19. The publication accepted that it had fallen short of the expectations of Clause 5 (Reporting of 

suicide), in terms of the level of detail included in the article about the method used. It said that 
its local news team had initially thought that this detail would serve as a warning to others, but 
fully understood that this was mistaken. The publication said that it had been contacted by 
Samaritans shortly after the article was published, in relation to these concerns, and had 
therefore removed it from its website within 24 hours of publication. It said that, subsequent to 
the article’s publication, the publisher had taken steps to improve its staff’s understanding of 
Clause 5, to avoid a repeat of the incident. Specifically, it had briefed the local news team in 
relation to the issues arising from the complaint; it had raised the issue formally with all content 
editors in the region; and it had taken steps to arrange a conference call with a representative 
of Samaritans for these editors. The publication offered to issue a personal and a public 
apology to the family, and to publish a tribute to the woman, with full copy approval. 

11



    Item                                  3 

 
20. The publication denied any breach of Clause 2 (Privacy) or Clause 4 (Intrusion into grief or 

shock). It said that, while it understood the sensitive nature of the material published, the article 
was a report of a public inquest; all the details contained in the article had been made public 
at the inquest, and were reported in a factual manner, without sensationalising the issue.  

 

Relevant Code Provisions 

 

Clause 2 (Privacy)* 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 

correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 

consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 

taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which the 

material complained about is already in the public domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 

places where there is a reasonable expectation of privacy. 

 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 
In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 

sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 

restrict the right to report legal proceedings. 

 

Clause 5 (Reporting of suicide)* 
When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid excessive 

detail of the method used, while taking into account the media's right to report legal 

proceedings. 
 
Findings of the Committee 
 

21. The Committee expressed its sincere condolences to the complainant and her family for their 
loss.  
 

22. The purpose of Clause 5 is to prevent the publication of material which might lead to imitative 
acts. The article had provided extensive details regarding the method of suicide the woman 
had used, as outlined above. The Committee was concerned that this level of detail had been 
included, and the details included were sufficient to support an individual, in a number of ways, 
in engaging in a simulative act. This was concerning when the article related to a relatively 
unusual method of suicide, as there was a risk of increasing the awareness of this method 
among the population. The level of detail included in the article was excessive in a number of 
respects, and this represented a breach of Clause 5 (Reporting of suicide). The Committee 
noted that it was reassured by the publication’s response to the complaint; the steps it had 
taken indicated that it appreciated the severity of the breach to the Code in this instance.  

 
23. The Committee acknowledged that the details included in the article were deeply distressing 

for the complainant and her family. However, Clause 4 (Intrusion into grief or shock) explicitly 
states that its provisions “should not restrict the right to report legal proceedings”, and inquests 
are held in public; the information revealed during proceedings is therefore already in the 

12



    Item                                  3 

public domain, and is not private to the family of the deceased. In choosing to publish this 
information, the publication had not sought to mock or belittle the circumstances of the 
woman’s death, and the article was a factual account of the information heard at the inquest. 
Reporting the details of the woman’s death in a factual manner was not insensitive in such a 
way as to breach Clause 4. In addition, reporting on the details heard in the public proceedings 
did not intrude on the family’s privacy, and there was no breach of Clause 2 on this point. 

 

Conclusions 

 
24. The complaint was upheld under Clause 5 (Reporting of suicide).  

 

Remedial action required 

 
25. Having upheld the complaint under Clause 5, the Committee considered what remedial action 

should be required.  

 
26. The publication had published excessive detail regarding the method of suicide, in breach of 

Clause 5. In these circumstances, the appropriate remedy was the publication of an adverse 
adjudication.  

 
27. The article had not appeared in print, and had been online for less than 24 hours, and the 

Committee noted the considerable steps taken by the publication since the article was 
published. However, given the severity of the breach, and having considered the layout of the 
publication’s website, the Committee considered that a link to the adjudication should appear 
in the top five articles on the publication’s homepage for a period of 24 hours, in the font size 
standard for items in this location, before being archived in the usual way. The wording of this 
link should be the same as the headline of the adjudication, which should be agreed with IPSO 
in advance.  

 
28. The terms of the adjudication for publication are as follows:  

 
Kate Dayman complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Northampton Chronicle & Echo breached Clause 5 (Reporting of suicide) in an article headlined 
“Northampton woman dies of caffeine overdose, inquest hears” published online on 14 March 
2018. The complaint was upheld, and the Northampton Chronicle & Echo has been required to 
publish this ruling as a remedy to the breach of the Code.  
 
The article reported on an inquest into the death of the complainant’s sister-in-law, who had 
died as a result of an overdose. It described the substance ingested by the woman; the amount 
of this substance used; what this was mixed with; the approximate cost of this substance; the 
amount of the substance which constituted a “lethal dose”; and where it had been purchased. 
 
The complainant said that the article included an excessive level of detail about the method the 
woman had used, and that this increased the risk of other individuals using the same method. 
She said this was especially concerning when the method used was relatively unusual, with little 
information available about it online.  
 
The publication accepted that it had not acted within the spirit of Clause 5 (Reporting of suicide) 
and had published an excessive level of detail of the method used. It said that it had been 
contacted by Samaritans shortly after the article was published, in relation to these concerns, 
and had therefore removed it from its website within 24 hours of publication. The publication 
said that, since the article was published, it had taken steps to train its staff in relation to the 
reporting of suicide.  

13



    Item                                  3 

 
The Committee noted that the purpose of Clause 5 (Reporting of suicide) is to prevent the 
publication of material which might lead to imitative acts. The article had provided extensive 
details regarding the method the woman had used, as outlined above. The Committee was 
concerned that this level of detail had been included, and the details included were sufficient 
to support an individual, in a number of ways, in engaging in a simulative act. This was 
concerning when the article related to a relatively novel method of suicide, as there was a risk 
of increasing the awareness of this method among the population. The level of detail included 
in the article was excessive in a number of respects, and this represented a breach of Clause 5 
(Reporting of suicide). The Committee noted that it was reassured by the publication’s response 
to the complaint; the steps it had taken indicated that it appreciated the severity of the breach 
to the Code in this instance. 

 

Date complaint received: 12 July 2018 

Date decision issued: 22 November 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

14



Item    3 

APPENDIX D 

Decision of the Complaints Committee 

04846-18 MacLeod v Mail Online 

Summary of Complaint 

1. Andrew MacLeod complained to the Independent Press Standards Organisation that
Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article
headlined “Landmark ruling sees British court recognise sharia law for the first time
as judge rules wife married in Islamic ceremony can make claim on husband's assets
under UK law”, published on 2 August 2018.

2. The article reported on a High Court judgment, following a divorce petition filed by a
wife against her husband. The husband defended the petition for divorce on the basis
that the parties had not entered into a marriage which was valid according to English
law but had instead undergone the Islamic law marriage ceremony, the Nikah. The
judge concluded that the marriage between the wife and husband was “void” for the
purposes of s.11 of the Matrimonial Causes Act 1973 and decided that as a
consequence, the wife was entitled to a decree of nullity, thereby enabling her to seek
relief which could potentially include a division of assets or maintenance.

3. The article described the judgment as a “landmark decision” which “recognised sharia
law for the first time”. The article reported that in the ruling, the judge had said that
the couple’s union “should be valid and recognised because their vows have similar
expectations of a British marriage contract”. The article continued: “This means
women married in an Islamic faith ceremony will have an easier time securing a
divorce in the UK, paving the way for them to claim half their husband’s assets”. The
article noted that a review had been undertaken with the purpose of exploring whether
Sharia law was being applied in a way that was incompatible with domestic legislation.
The article said: “A panel of experts, said Muslim couples should be required to
undergo civil marriages in addition to Muslim ceremonies to bring Islamic marriage
legally into line with Christian and Jewish marriage”.

4. The complainant said that the British court had not “recognised” sharia law; no
reasonable reading of the judgment could find that the judge had incorporated or
accepted Sharia Law into English Law.

5. The complainant provided a copy of the judgment. The complainant noted that the
judge had said at paragraph 5: “what this case is not about though is whether an
Islamic marriage ceremony (a Nikah) should be treated as creating a valid marriage
in English law”; the complainant said that this made clear that the case was not about
the application of Sharia Law in English Law.

6. Under English Matrimonial law, a marriage ceremony can either be valid, void or
voidable, or deemed a ‘non-marriage’. The court can make financial orders to
redistribute assets if a marriage is found to valid, void or voidable; the court cannot

15



    Item                                  3 

grant a decree of nullity nor can it make such financial orders following a non-
marriage. The judge concluded that although the marriage was “entered into in 
disregard of certain requirements”, it could not legally be declared a non marriage. 
The complainant argued that in coming to the decision that the marriage was “void”, 
the judge had taken a flexible approach to s.11 of the Matrimonial Causes Act 1973. 
He said that the judge took into account non-religious factors particularly actions of 
being held in public, promises exchanged, officiated and witnessed; the complainant 
said that these factors existed in all religious ceremonies and none were exclusive to 
Islam generally, or sharia law specifically. 
 

7. The publication argued that IPSO should not consider the complaint, as the 
complainant was a third party, with no direct involvement in the case. It also said that 
the complainant was seeking to argue a matter of opinion as to the interpretation of 
the judge’s decision. 
 

8. Without prejudice to its position that the complainant was a third party, the publication 
did not accept a breach of the Code and said that care had been taken to accurately 
report a complex and nuanced High Court judgment. It said that it was not in dispute 
that the case was the first time a British judge has recognised a ‘Nikah’ marriage 
ceremony conducted in Britain as coming under the auspices of the Matrimonial 
Causes Act 1973, by virtue of it being found to be void.  
 

9. The publication said that the consequence of the judgment, was that the wife was able 
to make a claim on her former husband’s assets under English law. The publication 
said that this recognition had wider implications for Muslim women who had 
undertaken an Islamic marriage ceremony (without corresponding civil ceremonies 
under UK law) to make a claim on their husband’s assets should the marriage break 
down. 
 

10. The publication said that in coming to his decision that the marriage was “void” for 
the purposes of s.11 of the Matrimonial Causes Act 1972, the judge made clear 
reference to “the nature of the ceremony” and the fact that it bore “all the hallmarks 
of a marriage in that it was held in public, witnessed, officiated by an Iman”. It said 
that the reference to the Iman meant that the judge considered a factor which was 
exclusive to Islam. Furthermore, the publication said that the judge had referred to the 
marriage as being treated as valid in the UAE – a country whose official state religion 
is Islam. The publication said that in those circumstances, the judge took into 
consideration, factors which were exclusive to Islam, and the validity of the marriage 
in the eyes of Islam were relevant to his finding. 
 

11. The publication did not accept that the article had given the misleading impression 
that the couple’s marriage was considered to have a legal status akin to that of a 
marriage conducted under English law. It said that the characterisation of the union 
as “valid” was in the general sense, and not the specific legalistic one which was set 
out in the lengthy judgment. The publication said that it removed the following 
passage, in order to clarify the complex and nuanced judgment: “before the landmark 
decision, the courts did not legally recognise [the Nikah] as a valid marriage”. It also 
amended the article, as a gesture of goodwill, and added the following passage: 
 

16



    Item                                  3 

[The judge] said the marriage was considered to be void under section 11 of the 
Matrimonial Causes Act 1973 due to it having been “entered into in disregard of 
certain requirement as to the formation of marriage”. This meant that [the wife] was 
“entitled to a decree of nullity”. Previously, Nikah marriages had been deemed legally 
non-existent, meaning that any party wishing to terminate the marriage had no legal 
recourse for any division of assets. The implications of the judgment are that women 
married in an Islamic faith ceremony will have an easier time securing a divorce in the 
UK, paving the way for them to claim half their husband’s assets”.  
 
Relevant Code Provisions  

12. Clause 1 (Accuracy)  
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Findings of the Committee  
 

13. The Committee recognised that the term “valid” has a legal meaning, as well as a 
general one. The media plays an important role in reporting on complex and nuanced 
legal cases in an accessible way. The Committee’s role was to consider the meaning 
of the article, and how it would be understood by the general public. The publication 
was entitled to report on the case in a way which would be understood to its 
readership, provided that in doing so, it had taken care not to publish the judge’s 
findings in an inaccurate, misleading or distorted way.  
 

14. The article had claimed that a UK court had said that the couple’s marriage was “valid 
and recognised”; it said that “before the landmark decision, the courts did not 
recognise [Nikah ceremonies] as a valid marriage”. The article had reported that the 
wife was able to make a claim on her husband’s financial assets, following her 
successful petition for divorce. However, the judge found that the marriage had been 
“entered into in disregard of certain requirement as to the formation of marriage”, 
and was therefore “void”, not “valid” under UK law.  The article had failed to explain 
that the judge’s finding that the marriage was “void”, had created limitations as to the 
nature of its validity. The claim that marriage had been found to be “valid and 
recognised”, in combination with the omission of any qualification as to the nature of 
that validity, as set out in the publicly available judgment,  represented a failure to 
take care over the accuracy, in breach of Clause 1(i). The Committee considered that 
there was a significant difference between a marriage conducted under UK law, and 
a marriage which conferred limited rights on the parties; the failure to make clear that 

17



    Item                                  3 

distinction was significantly misleading, and required correction under the terms of 
Clause 1(ii). 
 

15. The publication had removed references to “valid” from the article, and had amended 
the piece to make clear that that the marriage was “void” under section 11 of the 
Matrimonial Causes Act 1973. However, no footnote clarification had been published 
to record the amendments which had been made. This represented a breach of Clause 
1(ii).  
 

16. The Committee then turned to consider the broader complaint regarding the use of 
the term “recognised”. The article did not claim that sharia law had been incorporated 
or accepted into UK law, or that sharia law had been applied by a UK court, as the 
complainant had suggested. It was not in dispute that the case was the first time that 
a woman married under Islamic law—and who had not subsequently undertaken a 
civil marriage ceremony—had petitioned for a divorce through a UK court and was 
able to make a claim on her husband’s assets. The Committee noted that the wider 
implications which the judgment may have on women married in a Nikah ceremony 
had been acknowledged in the article. In coming to his decision that the marriage was 
“void”, rather than a “non marriage”, the judge had considered a number of elements 
in the couple’s marriage, one of which was the officiation by the Imam. Care had 
been taken to present the UK court’s “recognition” of sharia law in the specific context 
of the facts of the case; the article reported that a British court had ruled a wife 
“married in an Islamic ceremony can claim husband’s assets.” Following a petition for 
divorce, recognition had been afforded to the couple’s marriage as a consequence of 
it being found to be “void” under UK law. There was a real and meaningful distinction 
between a marriage found to be “void” and a “non marriage” which conferred no 
legal rights. The Committee did not consider that the reference to sharia law being 
“recognised” by a UK court was misleading in those circumstances. The article did not 
claim that all aspects of sharia law had been recognised in British law. There was no 
further breach of Clause 1 on this point. 
 

17. The Committee rejected the publication’s argument that it lacked jurisdiction to 
consider the complaint on the basis that the complainant was seeking to argue a point 
of opinion. The complainant had explained why he believed the article had contained 
inaccurate, misleading and distorted information; this was the complainant’s 
explanation as to why a publicly available judgment was reported inaccurately, and 
his complaint under Clause 1. Further, the absence of any input from the parties most 
closely involved, did not prohibit the Committee from making an objective 
determination on the care taken over the reporting of a publicly available judgment, 
and adequate information had been presented before it, in order to do so. There is 
also a public interest in ensuring that court cases are reported accurately.  
 
Conclusion 
 

18. The complaint was upheld.  
 
Remedial Action Required  
 

18



    Item                                  3 

19. Having upheld the complaint under Clause 1, the Committee considered what 
remedial action should be required.  
 

20. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ Code, it 
can require the publication of a correction and/or adjudication, the nature, extent and 
placement of which is determined by IPSO. 
 

21. In this case, the publication had taken steps to address the concerns raised, and had 
made amendments to the article, as set out above. However, this did not represent 
corrective action under the terms of Clause 1(ii) and no wording had been offered or 
published which identified the inaccuracy in the piece. The Committee therefore 
considered that the appropriate remedy was the publication of a correction, which 
would make clear the legal status of the marriage. The Committee considered that the 
publication of this correction as a footnote to the article, as well as a standalone 
correction on the publications homepage for 24 hours, which would be then archived 
in the usual way, was sufficient to meet the terms of Clause 1 (ii). This wording should 
be agreed with IPSO in advance and should make clear that it has been published 
following an upheld ruling by IPSO. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

19



    Item                                  3 

APPENDIX E 
 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1479 03999-
18 

Bromley v Metro 

1480 04135-
18 

Iqbal v birminghammail.co.uk 

1486 03565-
18 

McGurk v scottishdailystar.co.uk 

1489 04419-
18 

Muslim Council of Britain v The Times 

1490 01061-
18 

Ewing v The Sunday Times 

1494 04743-
18 

Sykes v Huddersfield Examiner 

1495 04524-
18 

McAlpine v The Scottish Sun 

1497 04605-
18 

Milton v The Courier 

1498 04216-
18 

Chapman v Daily Mail 

1499  Request for review 
1502 03863-

18 
Acharya v northamptonchron.co.uk 

1503  Request for review 
1504 04402-

18 
Department of Health Northern 
Ireland v The Times 

1507  Request for review 
1508 04853-

18 
Lennon v Daily Express 

1509  Request for review 
1511 04767-

18 
Hudspeth v essexlive.news 

1516 05653-
18 

Crichton v Mail Online 

1518  Request for review 
 

 

20


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present  Richard Best (Deputy Chairman)
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Helyn Mensah
	Elisabeth Ribbans
	Andrew Pettie
	Neil Watts
	Miranda Winram
	Peter Wright
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present:  Members of the Executive:
	Katrina Bell
	John Buckingham
	Rosemary Douce
	Jonathan Harris
	Vikki Julian
	Sophie Malleson
	Thomas Moseley
	Madeline Palacz
	Lauren Sloan
	Abigail Tuitt
	Observers:    Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Anne Lapping, Board member
	Clause 1 (Accuracy)




