
IPSO annual report from Wyvex Media Limited, Oban. 
1 January-31 December 2017 
 

TITLES PUBLISHED 
The Oban Times   print/digital edition weekly (Thur)  10,527 
The Campbeltown Courier print/digital edition weekly (Fri)  2,853 
The Argyllshire Advertiser print/digital edition weekly (Fri)  2,175 
The Arran Banner  print/digital edition weekly (Fri)  2,919 
Scottish Field/ SF Leopard print/digital edition monthly  17,426 
Fish Farmer   print/digital edition monthly  1,281 
 
SF Edinburgh    Print edition (free) quarterly  22,770 
Cask & Still   Print edition (free) biannual  6,907 
Holiday Arran   Print edition (free) annual   17,500 
Holiday West Highland Print edition (free) 5 issues a year  33,250 
West Coast Review  Print edition (free) 11 issues a year 10,305 
Mull and Iona Life  Print edition (free) 4 issues a year  1,488 
Lochaber Life   Print edition (free) 11 issues a year 11,799 
Summer on Islay (new) Print edition (free)  1 issue 2017  13,000 
 

RESPONSIBLE PERSONS 
Susan Windram, group editor, The Oban Times, Argyllshire Advertiser, 
Campbeltown Courier and Arran Banner, plus free magazines Holiday Arran, Holiday 
West Highland, West Coast Review, Mull and Iona Life, Lochaber Life and a new 
product, Summer on Islay. 
 
Richard Bath, Editor, Scottish Field incorporating SF Leopard, Fish Farmer, plus free 
magazines SF Edinburgh and Cask & Still. 
 

OVERVIEW 
Wyvex Media is a privately-owned company. It produces The Oban Times, which is 
the regional title for the West Highlands and covers one of the largest geographical 
spread of any local weekly newspaper in Scotland, serving an area which stretches 
from the Kintyre peninsula in the south to Fort William and Mallaig in the north. 
Sister titles, The Campbeltown Courier and The Argyllshire Advertiser circulate in 
the historically important but small Argyllshire towns of Campbeltown and 
Lochgilphead, and surrounding areas, while The Arran Banner serves the island off 
the west coast of Scotland that bears its name. 
All titles have a dedicated website, Facebook pages and Twitter feeds. 
 

Wyvex Media Ltd also publishes Scottish Field magazine which has a proud heritage 
spanning 110 years, delivering editorial on a variety of key subjects including country 
news, interiors, gardens, food and drink, property, antiques, travel, fashion, whisky 
and heritage. Wyvex Media Ltd acquired Leopard magazine in the summer and the 
October issue of SF contained the first edition of Leopard bound in at the back of the 
magazine for all existing Leopard subscribers as well as SF subscribers who live in 



Aberdeen postcodes. Scottish Field has its own website (with a new website about to 
be  launched in March), Facebook page and Twitter feed. 
The Scottish Field team also produces two free magazines - SF Edinburgh, a what's 
on-style magazine which is distributed free to homes within designated areas of 
Edinburgh, and Cask & Still, a free drinks magazine which is distributed to relevant 
businesses. 
Added to this the company also produces Fish Farmer magazine, which has been 
serving the aquaculture industry for over 30 years and has a worldwide distribution 
and its own website.  
In 2017 the company took the difficult decision to close Scots Heritage magazine. 

EDITORIAL STANDARDS 
Maintaining high editorial standards is at the core of Wyvex Media's business. All our 
journalists are issued with the Editors' Code of Practice when they join and their 
contracts make it clear that they are expected to act within its guidelines. 
Following the publication of the new version of the Editor's Code on 1 January 2018, 
a link to the IPSO website plus a PDF copy of the code was distributed to all editorial 
staff with details of the changes. The codebook was also uploaded to the company's 
intranet site, and any new staff are made aware of the Code at their induction, given a 
hard copy and directed to the IPSO website. 
 
VERIFICATION OF STORIES 
Editorial staff will always endeavour to follow best practice and do their utmost to 
verify the stories that are put forward for publication. Our aim is to ensure fair, 
balanced and accurate reporting. Newspaper articles involving possible contentious 
issues are reviewed by the group editor Susan Windram who would seek pre-
publication/ code compliance advice from IPSO and/or the company's lawyer where 
necessary. 
Articles for all magazines are the responsibility of editor Richard Bath, who follows 
the same guidelines and would seek pre-publication/ code compliance advice from 
IPSO and/or the company's lawyer where necessary. 
 
COMPLIANCE WITH THE EDITOR’S CODE 
We will comply with the findings of IPSO and take the suggested remedial action. 
 
COMPLAINTS HANDLING PROCEDURE 
Wyvex Media seeks to resolve editorial complaints as quickly and as amicably as 
possible where a mistake has been discovered. However, we will strongly defend our 
journalism when we believe that there has been no breach of the Code.  
 
Readers who wish to bring a factual error to our attention are directed to the relevant 
editors/senior reporters, who will arrange a prompt correction of any accepted 
inaccuracies. In the majority of cases corrections, clarifications and/or apologies will 
appear on the same page as the original article. If the story appeared online, so will 
the corrections, clarifications and/or apology. 
 
 
 
 
 



All complaints will be handled in the first instance by the title's editor/deputy editor or 
senior reporter. Initial contact with the complainant must be made within 24 hours. 
Any investigation will be completed within seven days where possible. Where the 
disputed article also appears online, it will be removed immediately until the 
investigation has been completed.  
 
All formal complaints to the group editor/magazine editor are recorded on an IPSO 
complaint sheet which is available to all relevant staff on our intranet. Entries should 
include the nature of the dispute, how the dispute was handled and any agreed 
remedy. This helps ensure all complaints are dealt with in a professional and timely 
manner and makes compiling the annual compliance report easier. 
Every effort will be made to resolve complaints amicably, but if the dispute looks like 
it cannot be resolved, the group/magazine editor must be informed as soon as possible 
so the matter can be discussed. 
 
After initial contact with the relevant deputy editor/senior reporter, further official 
correspondence with the aggrieved party will come from the group/magazine editor so 
the complainer is aware the matter has been escalated. 
 
If the group/magazine editor is satisfied the complaint has been handled properly but 
there is no resolution, complainants will be given details of how to contact IPSO. 
 
All Wyvex Media Ltd titles have a standard complaints procedure which is published 
on the letters pages of our titles and websites along with the IPSO logo. It explains 
how we will attempt to resolve legitimate complaints and carries details of Wyvex 
Media's IPSO membership together with IPSO contact information.   
 
All legal complaints (complaints that come via a lawyer's letter or a demand for 
financial remedy and refer to a cause of action) are handled by the company's lawyers. 
 
As specified above, all formal complaints received by The Oban Times, her sister 
titles and our magazines are recorded in a rolling report by the group/magazine 
editors. Although complaints received on an informal basis are generally noted, given 
the trivial nature of many issues and the disparate way these complaints are received 
and dealt with (orally, by telephone, letter or email), it would be disproportionate for 
these types of complaints to be formally assessed in terms of the Code.  
 
The most important factor is that all complaints are addressed and, where possible, 
resolved quickly. The complaints report is available to all editorial staff and is 
submitted for quarterly board meetings.  
 
We state unequivocally that we will abide by the findings of IPSO and the remedial 
action it deems necessary.  
 
In line with IPSO's request, we ensure a complete copy of the original articles are 
archived and kept for four months before any substantive changes are made to an 
online article or other material in response to a complaint. PDFs of the published 
pages are retained and as the newspapers have recently switched to a Wordpress 
content management system, this now means that original copy by the reporter and 
any changes made by sub-editors are all archived. 



All staff responsible for such changes are aware of these responsibilities. Staff are 
notified of any changes to procedures or IPSO obligations and updates via our 
intranet, and if appropriate in our employee handbook. 
 

INTERNAL GUIDES 
All journalists are provided with access to the Editors' Code of Practice, which they 
receive when they join the department, including subsequent updates, and are given 
details of accessing the IPSO website. We would also circulate IPSO rulings among 
staff, discussing and determining the implications. Staff have access to the house style 
guide and a copy of Scots Law for Journalists (8th edition). Every employee also has 
a copy of the Employee Handbook, which is updated at least annually. 
 
STAFF TRAINING 
Newspaper journalists receive any relevant updates and guidance about the 
implications of regulatory changes, particularly in relation to the Editors' Code of 
Practice and industry best practice. All editorial staff at The Oban Times and its sister 
titles attend legal training refreshers, usually organised every two years. The sessions 
include discussions as well as presentations and are updated regularly to reflect any 
changes in the law, together with relevant cases. The course covers IPSO, including 
how it works, the Code itself, highlighting any recent adjudications of note. The most 
recent law refresher took place in February 2016, all editorial staff on our newspapers 
attended the course which was organised through the NUJ.   
 
In 2017 the newspaper journalists attended subbing training, digital training to make 
the most of our new websites and improve our online reporting, and social media 
training, which includes the social media guidance from IPSO. 
 
ADVERSE ADJUDICATIONS 
There have been no adverse adjudications against any Wyvex Media titles. 
 



IPSO COMPLAINT SHEET

Date of 

complaint

Newspaper in 

which article

appeared

Complainers 

details

Summary of complaint; code provision - eg 

privacy; date article published, what it was

about and why person is unhappy. Was story 

published on web?

Reporter/ sub 

editor

Is this first contact with complainer?

Have they contacted IPSO? What remedy offered?

06/03/2017 Lochaber Times   got in touch to share her 
disappointment with lack of coverage about the 
Scottish Schoolboy & Junior Boxing Championships. 
Letter came to Oban office and SW contacted the 
team in Fort William to find out the situation. The 
report sent in was 900 words long and we had eight 
other sports stories to fit into the same page, so 
because we had splashed on the boxing club the 
week before, this follow-up report was subbed for the 
paper, but a full report and picture had gone online.

Ellie/Martin SW emailed  and explained the 
situation and offered to work with the club to try to do 
more to do more to support and encourage the club 
given our restrictions of space etc.
Have yet to hear back from her.

21/03/2017 Oban Times  was upset about a short court report in 
which , a convicted sex offender was 
admonished for failing to make a regular meeting 
with police.  complained about the 
headline and the need for reporting the case at all. 
The story was not online.

Louise/ Martin This was the first time the story appeared in the 
paper and the first contact with the complainer. The 
nib was a straightforward report from the court and 
was factual and correct. The editor wrote directly to 

. There has been no reply to this.

28/03/2017 Oban Times IPSO/  IPSO emailed to say they had received a complaint 
from  about an article published on 16.3.17 
headlined 'pensioner says his toenails are more 
important than Christmas'. The complaint was about 
the headline being inaccurate.

Louise/ Martin This is the first contact with the complainer and the 
first contact with IPSO. We contacted  
directly and agreed to print an apology on the same 
page as the story originally ran.



14/04/2017 Oban Times   emailed to complain about our front page 
stories about a father who had gained information 
from an FOI that 2 councillors, who had access to 
sensitive information about children, did not have 
PVG disclosure. The councillors claim that paperwork 
was missing and the council said one did not return 
the information. we did not name the councillors.  

 complaint was that we should have named 
them and carried a comment from one specific 
councillor. He wanted me to carry an apology to the 
councillor for not doing so. My view was that it was 
that the council was mainly at fault and not individual 
councillors, and for that reason I felt it was not right to 
name them, particularly as the council elections are 
coming up and regardless of what a statement said, 
the story could have had a negative effect on 
someone's campaign. However, the article did make 
it clear that we had spoken to the councillors and we 
stated their position and the situation the found 
themselves in.  did not agree with my reply 
and threatened to go to IPSO which I said he was 
within his rights to do. The councillors concerned did 
not contact me about the article.  

 
 

Louise This was the first contact with . He 
threatened to contact IPSO. Editor contacted IPSO 
for advice after receiving second email to check 
whether complainer had valid complaint, as she felt 
he had not. Editor wrote back to  explaining 
why the paper felt it had no case to answer. We 
never heard back from him.

14/04/2017 Campbeltown 
Couier

 phoned Mark Davey and Susan Windram 
to complain that the charge in a court nib was not the 
correct charge as it had been amended by the 
procurator fiscal.  also left derogatory 
comments on the Courier's Facebook and threatened 
legal action

Mark Following a number of discussions with  we 
agreed the wording for an apology and correction in 
the  paper.



24/04/2017 Oban Times Letter came from  on behalf of 
  complained that an 

article about a  meeting with  had 
been sensationalised, unbalanced and that people 
had been misquoted. He was not the person whom 
he infered had been misquoted. There was no 
complaint from . The  made no 
comment  other that sending in the letter.

Louise This was the first contact with the complainant, albeit 
second hand. After investigation the editor found no 
errors in our reporting of the meeting. The editor 
emailed  addressing the complaints and 
said that she would be happy to talk to  
directly should he wish to do so but saw no reason to 
publish an apology given the article was fair and 
balanced. No reply was forthcoming.

04/05/2017 Oban Times  complained about our publication of 
a court case of a man found guilty of online sex 
offences. She did not believe we should have named 
him or used a photograph.

Sandy/Louise This was the first contact with the complainant, I 
wrote back to the lady explaining the situation. She 
was happy with this.

26/06/2017 Oban Times  The company's PR called me saying there was one 
or two inaccuracies in a story we ran covering a 
public meeting into community concerns about the 
company's use of  

 

Louise The points raised were direct quotes from people at 
the meeting, and after investigation I found that while 
there were no errors in our story. I offered  the 
right of reply on our letters page which they took up. 
We also sent a reporter to do a  
feature  

.

07/07/2017 Oban Times We ran a letter from  
 about concerns she had over upgrades to her 

home and that when she tried to call a designated 
person at t  her call was not 
addressed. Her concerns were mainly over  

 The letter was not long after the Grenfell 
tragedy.

 The editor spoke to the letter writer at length, who 
was very clear and articulate, and judged she had 
legitimate concerns. She firmly stood by what she 
wrote. She had kept details of dates and times she 
had tried to contact , with no response, even 
two weeks after the London tragedy. The editor wrote 
back to  with a detailed letter on all points, 
offering them a letter of reply and an article to allow 
them to state their policy on such matters.  
refused the offer and continued to threaten legal 
action to pull advertising and to contact IPSO. As I 
and our lawyer believed we had no case to answer, 
we stood our ground. In the end, we compromised 
and I agreed to run a short statement on the letters 
page which satisfied .



27/07/2017 Oban Times  complained about an article where a 
local business had questioned the organisation's use 
of public funding spent on a video campaign.

Louise The original article had a fairly lengthy response from 
, but board members were unhappy, in part due 

to an ongoing dispute with the main person quoted, 
which we were unaware of. After lengthy discussions 
a right of reply was published in the following week's 
paper with an apology which resolved the matter.

07/07/2017 Oban Times  was upset about a straightforward 
planning story we ran about him applying to create  

 There were no inaccuracies in 
the story.

Sandy  was upset because no-one had called 
him and because he felt the application was sensitive 
given personal politics on the island. The editor 
phoned him to discuss the matter and we agreed he 
would submit a letter for our letters page. He did this 
and was happy with the remedy

19/09/2017 Oban Times  complained that our reporter had been 
harrassing him on the phone for a quote on a story 
we had been following up on.

Sandy The editor spoke to the gentleman in question. Our 
report followed an article in a daily paper and the 
man had been receiving negative feedback from his 
neighbours about this, and was feeling ultra 
sensitive. I was happy with the conduct of our senior 
reporter who dealt with this and after the editor 
contacted him, the gentleman decided there was no 
further case to answer.

23/11/2017 Oban Times  The company complained about a story we ran about 
a probationary order served on the company claiming 
the information we used had been wrong.

Sandy The original article had stated that  

 
 The problem was in part due to wrong 

informtion from the Health  and Safety Executive, and 
despite the reporter phoning the company and 
emailing asking if this was the case, they had not 
addressed the question but given a general 
statement. However, the onus is on us getting it right, 
so we ran an apology and statement from the 
company on the same page as the original article the 
following week, resolving the issue to the firm's 
satisfaction.



04/12/2017 Campbeltown
courier

complained about a headline in the
courier that arose from a community council meeting
story in which councillors complained about the
councillor not turning up to a meeting

Mark Davey

ollowing the
lengthy discussion the headline was modified on the
online story.

21/12/2017 Oban Times Complained about an advertising feature on church
services over Christmas and new year not being
signposted as advertising.

Advertising dept The feature was signposted as such at the top of the 
page as is our usual practice, however
felt it should have been more prominent. He was 
mainly
upset that  wasn't included, but they had 
been approached for advertising but had declined. I 
wrote back to him and the matter was resolved.


	Wyvex Media annual statement 2017
	Wyvex Media annual statement 2017 - Annexe A (Complaintsv2)



