Jersey Evening Post

IPSO Annual Statement

1 January to 31 December 2017



Introduction — Jersey Evening Post

Guiton Publishing is the division of the Guiton Group that is responsible for the media
interests in the autonomous jurisdictions of the Bailiwicks of Jersey and Guernsey that
comprise the Channel Islands.

Although a single organisation, the businesses in both Jersey and Guernsey operate under
laws unique to each jurisdiction and different from the UK. This means editorial
decisions, although based on a common set of journalistic principles and ethics, must be
made in accordance with local legislation and the requirements of Jersey common and
customary law. The adherence to best-practice standards has been at the heart of the strong
relationship that the Jersey Evening Post, the flagship title of the group in Jersey, has
enjoyed with the community it has served for 127 years.

In common with publishers in the UK, Guiton Publishing has voluntarily signed up to
IPSO and will always strive to meet its contractual obligations with the regulator.
However, Jersey is not subject to the jurisdiction of the courts of England and Wales; and
the States of Jersey, the Island’s parliament, is the sovereign authority in the Island.
While Guiton Publishing will strive to meet best-practice standards, local laws and
obligations will, in all cases, need to take precedence.

The Jersey Evening Post is the Island’s only daily printed newspaper and its online
counterpart is the leading provider of digital news and commercial content. The
newspaper has a local board of directors, both operationally and in non-executive capacity,
and also a non-exec chairman, who are prominent in the local community.

Because of the compact nature of the markets we serve, the directors are easily accessed
by members of the government, officers of the law and by the wider readership in general.
The weekly reach of Jersey Evening Post is in excess of 7 out of 10 adults, higher than the
combined readership of the English national newspapers, the combined reach of the radio
stations and higher than commercial TV coverage.

JEP Publications

Jersey Evening Post (and associated supplements)
Business Brief

Confidential

Everybody Loves Jersey/Jersey Loves Food
Jersey Weddings

Prime Time

Home 360°

Move

Jersey Almanac

JEP Digital Publications

www.jerseveveningpost.com (and associated commercial platforms)

The publisher’s responsible person is Mrs Corinne Wiseman, Editor’s PA, tel: 01534
611624, editorial@jerseveveningpost.com




QOur editorial standards

The Jersey Evening Post is committed to upholding the Editors’ Code of Practice.
Journalists are issued with copies of the code and details are set out on the company’s
intranet and placed on company notice boards. Training sessions — internally and
externally — reinforce and refresh the importance of adhering to the code. All staff are
reminded of the need to uphold the code at all times and the importance of representing
the news organisation and its owners — and the profession of journalism — in a positive and
professional manner.

In respect of IPSO, guidance would be sought prior to publication if deemed necessary by
the editors. Any guidance would be considered alongside any legal advice (if any) that had
been sought. Guidance would also be sought from IPSO in resolving complaints made to
IPSO. This may take the form of agreeing a suitable resolution to a complaint with IPSO
acting as the conduit between the complainant and the newspaper.

The Jersey Evening Post is committed to resolving all complaints as quickly and
reasonably as possible.

Jersey Evening Post journalists and contributors are made aware of the importance of
Clause 1 (accuracy) of the Editors' Code when researching, writing, news editing and sub
editing articles and comment pieces.

Editors demand that reporters and writers can stand up any claims made in their copy. In
practice, this can mean a number of things, from the corroboration of information by a
number of sources, to the use of supporting documentary evidence or a requirement to
obtain information from a source who enjoys a level of privilege because they are deemed
to make statements in the public interest (police, government ministers etc).

Editors are responsible for making sure that reports are fair and balanced. The Jersey
Evening Post understands very clearly its duty to provide the right of reply.

Every story published in the newspaper is checked before publication. All news stories
are checked initially by a news editor and then by a sub editor. All pages are signed off
before publication by a senior member of the editorial department.

Any stories of concern will also be checked by the editor or deputy editor.

In the vast majority of cases, articles published online are only available for uploading
after they have been checked by the news editor and a sub editor. The articles are

uploaded by the sub editors or a senior duty editor.

Our complaints-handling process

In what form are editorial complaints accepted?

Complaints are accepted in all forms, by email, letter, telephone, via social media and in
person.



Who handles editorial complaints internally?

All staff are advised that telephone, social media, in-person and email complaints that
come to them directly are to be logged and passed on to their line manager, for example,
the news editor. These, in turn, are collated and logged by a central staff member, the
editor’s PA, upon completion of an internal notice-of-complaint form.

The level at which the complaint is handled depends on its seriousness but could
ultimately be passed on to be resolved by the editor or his deputy. In practice, the editor,
deputy editor, or news editor ultimately handle complaints.

Postal complaints are generally logged and directed to the editor or his deputy for
handling. Complaints received via (non-personal) company social media platforms are
logged/resolved by the internet editor or passed on to the editor or deputy editor if
necessary.

Records kept of editorial complaints and their outcomes

The editor’s PA logs all complaints and records and files the outcome. All staff have
access to an internal complaints form on which details of the complaint are logged.
Outcomes are similarly logged. All forms are collated centrally by the editor’s PA.

How Jersey Evening Post seeks to resolve complainis

Complaints which have some foundation are resolved by offering the complainant some
form of redress, usually a correction/clarification in the newspaper and/or online or by
removing the offending content from the online story. Corrections are either publishing
page 2 or the letters pages (pp 12 and 13). Requests from complainants for the publication
of a correction on a specific page or for a correction to be published next to a follow-up
story on the same subject are considered on their merits with a view to ensuring due
prominence. Online corrections are generally added to the original article.

A significant percentage of complaints stem from a misunderstanding that can be
addressed and resolved through the writing of a letter or email, usually by the editor, to the
complainant. These letters aim to clarify the reasons underlying/explaining publication
(prominence, news angle, page design, headline etc).

Complaints raised by our ‘report abuse’ button on the jerseyeveningpost.com online forum
are directed to senior staff who either edit or delete the offending comment if warranted.

What information it provides to readers and where about its internal process for editorial
complaints and IPSO’s complaints process

Online

The home page of the newspaper’s website, jerseyeveningpost.com, features a ‘Making a
complaint’ link , which leads to a simple explanation of the newspaper’s complaints
policy and a further, clearly-marked hyper-linked email address invites those with a
complaint to email the editor. A postal address is also provided for those who wish to
complain in writing.



The section of the website makes clear that the company abides by IPSO guidelines and
contains a hyperlink direct to the IPSO website and the Editors’ Code.

In paper

There is a daily panel underneath the editorial leader column which names the editor and
gives an email address for the editorial department.

There is also a panel on the letters pages under the heading ‘Complaints procedure’. It
provides a brief explanation of the complaints policy and gives telephone, mail and email
contact details for making a complaint. Since December 2017 this panel has been headed
by the new IPSO-Regulated mark.

Our training process

Our journalists receive legal training as part their journalism training and they regularly
refer both to the Editors’ Code of Practice and McNae’s Essential Law for Journalists.

Reporters have all been advised about the complaints handling methods outlined above
and issued with the Editors’ Code of Practice. Their attention is drawn to relevant aspects
of the code by senior managers as and when stories about juveniles etc are instigated.

The code is also posted prominently on noticeboards for reference.

The Jersey Evening Post has undertaken a series of training:sessions with all members of
editorial staff to ensure they are familiarised with the IPSO editors’ code.

Training involves a detailed analysis of the code followed by group discussion of case
studies and then a Q&A to make certain that the training has been well understood.

Staff who do not show reasonable understanding will get extra training and new staff will
receive full training.

The process will be re-evaluated each year with emphasis on new staff and those who
show weakness in their understanding of the code.

A copy of the training materials currently used is attached, although we are in the process
of updating some of the questions.

A new version of the Editors’ Code of Practice was issued on 1 January 2018. This was
circulated to all editorial staff and copies were placed on notice boards.

Other than the Editors’ Code of Practice and McNae’s Essential Law for Journalists
referred to above, we do not currently have any additional internal manuals or codes for
use by journalists.



Our record on compliance

The Jersey Evening Post was reported to IPSO once in 2017.

The complainant,_, did not contact the newspaper but went straight to
IPSO.

IPSO rejected his complaints.

Therefore they did not find the article to be inaccurate and confirmed that the complaint
did not represent a possible breach of Clause 1.



lpi—r e
MNA Media

ETHICS VS LAW

= Independanl
IpSO. =&
@ Law is what you can and cannot do without risking

TRAINING proseculion or being sued or being fired.

@ Ethics are a code of praclice to ensure good
Journalistic standards.

@ You can report things without breaking the law —
but you may breach the ethical code.

ExpressaStar STAR
L e Wl e e === ) L
s i o e e e ey [ e N R R
PCC VS IPSO ABOUT IPSO

@ Press Complaints Commission — monitored and censured media @ IPSO is made up of 12 independent and indusiry members.
uniil 2014, Guidelines based on Editors’ Gode of Practice. In light Its chairman is retired Appeal Court judge Sir Alan Moses.
of Leveson, seen as a toolhless organtsation withoul necessary @ On signing up to IPSO all newspapers must be able to

punishments lo have meaninglul effect on journalists, demonstrate fioy liave rohust systems in place fo ensure

@ [ndependent Press Standards Organisation — guidefines based on journalistic standards are high, to make sure all their
slightly amended Editors’ Code. Tougher punishments can order Journalists or contributors understand the code and the
fines of up to £1m. Complaints can now come from a third party. impact it has on their job.
® A key change to the procedure is that IPSO expects that at the ® |t says this may require one-off refresher training, a rolling
firstinstance papers will try to reselve complainls themselves. proglr:mmelof training, and possibly changes lo contracts of
employmen



WHAT WE NEED TO DO

@ Ensure that all involved in generaling the content of the paper, including
freelancers, are aware of and comply with the Editors’ Code.

@ Put in place plans at management level to keep our IPSO obligations
under review and to check that the paper is complying with them.

@ Handle complaints promptly and fairly with our own complaints
procedure.

® Prepare an annual stalement
@ Appoinl a ‘responsible person’ to report annually lo IPSO.

IF THE COMPLAINT IS UPHELD

MAY TM

LIPS0 DNE OR MORE OF

THESE SANCTIONS:

@ Publish the adjudication outlining its findings
W]‘Iiil:ll may inchile the paper taking remadial
action

@ Require the paper to pay a fine up lo a
maximum of £1 million

@ Require the paper to pay reasonable costs of
a standards investigalion, and lerminate the
paper's membership of IPSO

DEALING WITH COMPLAINTS

@ In the first instance — follow company
procedure as set out on the intranet!

® [ we are wreng, we have (o pul it right. If we
are nol, we musl ke able to fight our corner
and need accurate notes from all who have
deall with the story.

@ |f the matter goes lo IPSO, papers have 28
days to resolve any complaint and only if they
have failed to do so in time will IPSO consider it
tor possitle adjudication and remedial netion,

@ It mediation fails and ISPO decides there
hias been a bhroach it stads a slandards
investigation. It may request from the paper:

@ Documents (anything in which information of
any descriplion is recorded)

@ Answers lo any queslions raised, either about
praclices generally or the tacts relaling lo a
particular incidenl or incidents

® Access to key personnel, for example lhe
edilor, depuly or assistant editor or any
Journalists involved for meelings and taped
interview,



TRAINING EXERCISES

A married couple complained that an article headlined "Sweet result for Mica's charity stall",
published in the Camberley News and, had intruded into their teenage daughter's privacy in breach of
Clauses 3 (Privacy) and 6 (Children.

The article reported that a 13-year old girl was selling cakes at a farmers' market to raise funds for
ME Research UK because her friend - the complainants' daughter - had the condition. The article
named the complainants' daughter, included a photograph of her, and made clear that she had ME
(myalgic encephalomyelitis). The complainants said that they had been happy for their daughter to be
photographed but had not consented to the publication of her name and photograph in connection
with details of her medical condition. Publication of the article had caused their daughter great
distress as the family had tried to avoid labelling her as having ME, and had therefore informed
people of her condition only when necessary.

The newspaper said it had intended to support the fundraising initiative, and it sincerely apologised to
the complainants for the distress caused and offered to make a financial contribution to an ME charity
of the complainants’ choice. It had been contacted by the organisers of the market seeking publicity
for the event. The photographer had taken a picture of the complainants' daughter and her friend at
the stall; the friend had provided information about the complainants' daughter's medical condition.
The newspaper said the complainants' daughter had been present when this information was
disclosed. The photographer had then spoken briefly to a woman he took to be the girl's mother, who
had commented that she would soon be taken home as she tired easily. A number of other people
had been present, and the photographer had received no impression that the child's condition was
considered to be confidential.

The complainants denied that the photographer had spoken to them or that their daughter had been
present when the information regarding her medical condition was disclosed to the photographer.
The newspaper's apology and offer of a charitable contribution were not sufficient in the
complainants' opinion in light of the distress caused by the article.

Mrs Rebecca Louise Elder, acting on behalf of the parents of a pupil at Fernhurst Pre-School,
complained that an article headlined "Pre-school child porn web shock", published in the Midhurst
and Petworth Observer, had included a photograph of the pupil in breach of Clause 6 (Children).

The front-page article reported pornographic messages and links to websites showing indecent
images of children had been posted in the comments section of the pre-school's website. The piece
had been accompanied by an image of the website's homepage, which contained a photograph
showing part of the face of a current pupil.

The child's parents considered that the use of the image had endangered the child in breach of
Clause 6. The complainant noted that child protection agencies warn that using photos of children in
stories of a sexual nature can make them vulnerable to "grooming"; in addition there is a risk that
such photos may be used inappropriately by others. Local people had recognised the child from the
image, but her parents did all they could to shield her from the consequences of its publication. The
child's face should have been obscured and permission to use the image obtained.

The newspaper said that it was impossible for people to identify the child from the image, unless they
had previously been made aware of it; only her nose and mouth were partially visible, and her gender
was not obvious. The child was in no more danger as a result of the article than other pupils pictured
on the pre-school's website. Although the newspaper was confident that the child was not identifiable,
it had decided to blur her visible features when the story was published online.

Rebecca Morris complained that an article headlined "Model pix cop has quit force", published in the
Halesowen News breach of Clauses 1 and 3 (Privacy).



Accuracy: The article reported that the complainant had left her employment as a Police Community
Support Officer following press reports about photographs of her modelling that had been published
online.

The complainant denied the newspaper's claim she was "carving out a second career as a motor
show promotions model"; she had not been paid for the photographs posted online, which had been
taken as part of a hobby. She also considered that the article suggested, inaccurately, that she had
left her job because of the publicity surrounding the photographs.

The newspaper took 45 days to provide an initial response to the complaint. While it noted that the
article had been based on an agency report and stated that it therefore could not provide any details
about the journalist's newsgathering methods, it denied having published any inaccuracies. It did not
accept that its article had suggested that the complainant had left her job because of the previous
press coverage of the photographs. It maintained that the complainant had promoted herself as a
model seeking paid employment in that field.

Privacy: The complainant said that the newspaper's publication of her name, age and area of
residence was intrusive. She argued that this was a security issue, as she had previously received
death threats when people had learnt that she worked for the police. The complainant also objected
to approaches made to her neighbours by a journalist in an effort to obtain comment on the story.

The newspaper denied that its coverage had intruded into the complainant's privacy: it said that the
photographs of the complainant had been freely available online at the time of publication, and that
its article was based on information in the public domain.

Nicki McLellan complained that an article headlined "Saleswoman who targeted doctor's patients and
poor is exposed”, published by the Kent and Sussex Courier on 3 August 2012, contained
information which had been obtained using subterfuge and clandestine devices in breach of Clause
10 (Clandestine devices and subterfuge) and also breached Clause 1 and 4 (Harassment).

After reading an article about a woman experiencing financial hardship, a representative of the
complainant had contacted the newspaper in order to offer her an opportunity to make extra money.
The woman had agreed to meet the complainant but had been accompanied by a reporter from the
newspaper posing as her partner.

The complainant suggested that the woman might wish to join her in working in the "multi-level
marketing sector" selling "weliness products" and gave a presentation about the company. She
suggested that the woman and her "partner" should attend a further presentation on the scheme, and
described how she used her role as a receptionist in a doctor's surgery to meet potential customers.

The newspaper's coverage focused on the complainant's admission that she had recommended the
products to patients at the surgery. It referred to the complainant's comments at the meeting, which
had been recorded without her knowledge, and was illustrated with still images of her.

The complainant said the newspaper's use of subterfuge had been wholly unjustified: she had acted
with good intentions to help the woman find a new source of income. The reporter had not taken
steps to investigate the matter before resorting to subterfuge.

The newspaper said it had been concerned that the complainant intended to involve the "vulnerable”
woman in a direct-selling scheme that required a significant initial financial outlay. Its research had
shown that reputable sources had raised concerns about the practice of direct selling, and it had
been keen to learn whether the complainant was "targeting" vulnerable individuals. It had decided the
only way of investigating further was to employ subterfuge.



Following the meeting, it had decided that publication of the material was justified by a sufficient
public interest, particularly in light of the revelation that the complainant had used her position as a
receptionist at a doctor's surgery to make sales for her business.

Harassment: The complainant said that after the meeting the reporter - who had informed her of the
subterfuge - had been "pushy" and had emailed her a list of questions about the incident, despite her
having made clear in a telephone conversation that she did not wish to comment. Later the same
week she had been told not to come to work at the surgery because the reporter was present in the
car park. The complainant said that, contrary to a suggestion in the article, the surgery had been fully
aware of her involvement in the "multi-level marketing sector".

The newspaper said its reporter had been happy to end the call when the complainant made clear
that she did not wish to comment. The purpose of the email, which acknowledged her desire not to
comment, was to make the complainant aware of the questions he had intended to ask; it had not
requested a response. The reporter had attended the surgery in order to photograph the site and
speak to patients; he had no intention of talking to the complainant or photographing her. The
Primary Care Trust had provided the newspaper with a statement that, while the surgery knew the
complainant was involved in direct selling, it was unaware of her approaching patients about the
products.

Accuracy: The article had reported that the complainant's comments about selling products to
patients had prompted the practice to investigate the matter. While the complainant maintained that
the practice had been aware of her activities, the relevant PCT had told the newspaper that the
surgery had been unaware the complainant was selling products to patients. It had issued a
statement, included in the article, that it was investigating the matter. The complainant chose not to
comment before.

A man complained that an article published in The Bolton News had breached Clauses 1, 3, 12
(Discrimination) and Clause 14 (Confidential sources).

The complainant had contacted the newspaper to alert it to his concerns about the misuse of the blue
badge system in Bolton's car parks. The article reported his account of an incident of alleged misuse,
along with his name, age and partial address. It noted that both he and his wife (who was not named)
were disabled and identified their medical conditions. While the complainant acknowledged that he
had initiated the contact with the newspaper, he said no consent had been sought for the publication
of the couple's personal information. He considered that it could lead to reprisals and suggested that
his wish for anonymity should have been evident to the newspaper when he cancelled an
appointment to be photographed for the story; he had made clear at this point that the publication of
a picture of him was not a good idea "as [he] didn't want to be identified", due to his wife's profession.
The complainant said he had recordings of his calls with the reporter but declined to provide them to
the Commission.

The complainant also said that the headline's suggestion that he had expressed "anger" about the
blue badge abuse was inaccurate; he only felt "disappointment". He expressed concern about the
description of the local council's abrogation of duties regarding blue badges as a "legal loophole",
and what he considered as an inaccurate suggestion in the article that his wife had been present
when he witnessed the alleged infraction. He considered that his and his wife's disabilities were
irrelevant to the story and said that he had only provided details of their conditions following a
question from the reporter.

The newspaper said that the information had been freely provided by the complainant, who had
approached the newspaper about his concerns; it noted that this was not the first occasion on which
he had brought local issues to its attention in this way and that in addition he maintained a blog on
which he commented about local issues. During the telephone conversation in which the complainant
had identified his and his wife's medical conditions, he had referred to his wife being present in the



room, and the newspaper had understood from this that she consented to the publication of the
information. While it accepted that the complainant had changed his mind about being photographed,
it denied that he had asked to be treated as a confidential source or requested that any detail be
withheld from its report.

Confidential sources: states that "journalists have a moral obligation to protect confidential sources of
information”. Where an individual initiates contact with a newspaper with the aim of providing
information for publication, there is a basic expectation that this information will be attributable.
Clause 14 is generally engaged only in instances where an agreement, of some form, has been
reached that the individual will be treated as a confidential source. On this occasion, while the
complainant suggested that the newspaper should have inferred his position, he had not sought to
argue that he had initiated a conversation about the issue or reached such an agreement with the
newspaper. There was no breach of Clause 14.

Privacy: The complainant had contacted the newspaper and provided it with information about the
incident. He had also disclosed information about his medical condition without stating that this was
to be treated confidentially.

The situation with regard to the complainant's wife was less clear cut. The Commission has made
clear, on a number of occasions, that medical information poses a significant potential for intrusion
and should be treated with caution, particularly where it has been provided by a third party. Does the
fact that the woman was in the room when the complainant was talking to the newspaper have any
bearing?

Accuracy: Clause 1 states that newspapers must take care not to publish inaccurate or misleading
information and requires that significant inaccuracies, once recognised, must be corrected. The
complainant said the headline and the reference to the "loophole".

Discrimination: Clause 12 (ii) states that details of an individual's physical or mental illness or
disability must be avoided unless genuinely relevant to the story. What do you think?

The mother of Hannah Sharp, on behalf of her family, complained that coverage in the Chester
Chronicle of an accident involving her daughter breaches Clauses 1, 3, 4, 5 (Intrusion into grief or
shock) and 8 (Hospitals).

In October 2008 the complainant's daughter had been seriously injured following a road traffic
accident in which the driver was killed. The incident and the aftermath were covered by the
newspaper.

Privacy and hospitals: Hannah spent five months in hospital, and the complainant was concerned
that the newspaper had made a number of ‘condition checks' with the hospital following the accident.
She said that the hospital had breached her daughter's confidentiality by releasing information about
her medical condition without the family's consent.

The complainant was also concerned about the newspaper publishing private information about her
daughter's health. One article had given the complainant's daughter's first name, in addition to
quoting a spokesman for the hospital who said that ‘the patient sustained serious head injuries and
as a result will require long-term care'. By not checking explicitly that the family was happy for this
information to be released by the hospital, the newspaper had failed to show respect for her
daughter's privacy at a time when she was seriously ill. This also represented a breach of Clause 8

(ii).

In February 2009, the family asked Cheshire Police to make clear to the newspaper that the family
did not wish for it to make further enquiries with the hospital. The hospital's Chief Executive wrote



formally to the newspaper in June 2009 to ask it not to ‘use our briefing on the current/future medical
situation of [the complainant's daughter] in any future articles'.

In response, the newspaper said it understood that it would have been a traumatic time for the
families of both young women, and it was not its intention to add to their distress. The reporter's calls
to the Intensive Care Unit at the hospital were routine journalistic practice to ensure that any
published information was up-to-date, and it assumed that the hospital had followed the correct
procedures in releasing information, including consulting the family. The newspaper had only used
the victim's first name until her surname had been revealed at the inquest, together with the name of
the road where she lived.

Harassment and Intrusion into grief or shock: The inquest into the death of the driver was held on 9
July 2009 and - given the fact that there would be press interest - the family had reluctantly released
a statement, although this did not contain any undisclosed medical information. Aside from this, a
representative of the family made clear orally that they did not wish to speak to the press.

Notwithstanding this request for privacy, the newspaper's reporter visited the family home on 13 July
to ask for further information about the daughter's condition, and spoke to her aunt for 10 minutes on
the doorstep. The complainant felt that the enquiries had not been conducted with sympathy and
discretion, as the reporter persisted in asking intrusive questions such as whether her daughter was
conscious. He also asked whether a photograph could be provided. The newspaper had also
pursued the story with the family's solicitors, repeatedly contacting them after the inquest. The
solicitors confirmed that the family had nothing to add to the press statement.

The complainant added that - at the time of the accident - the reporter had approached a family friend
for information and was informed that the family did not wish to be contacted.

The newspaper said that its reporter had decided against approaching the family at the time of the
accident. After the inquest, he had been given the statement by the family's representative, but was
certain that she did not say that an approach should not be made to the family. Given the family's
comments in the statement he wondered whether the family may wish to speak further - nine months
after the accident - and therefore visited the complainant's home. The aunt declined to comment on
the case, and was insistent that nothing relating to the conversation should be published, which the
newspaper respected. It did not agree that the reporter had acted insensitively.

The reporter only called the complainant's legal representative twice, leaving an answerphone
message once.

Accuracy: The complainant said that a report of the inquest in Chronicle Xtra (13 July) was
inaccurate when it claimed that her daughter had been left ‘permanently brain-damaged'. Not only
was this supposition - as the nature of brain injuries was unpredictable - but the complainant was
concerned about the source of this information, given the efforts she had made to stop the
newspaper from making further enquiries with the hospital. Her daughter's medical condition had not
been mentioned at the inquest. This article also inaccurately described one witness as a ‘neighbour
and school friend' of her daughter, and said that her daughter and partner had been ‘dating for about
three months', rather than one.

The complainant said that a further .article of 16 July was inaccurate when it stated that ‘Hannah's
family regard it as something of a miracle that she is still alive'. This inaccurately paraphrased the
family's statement.

The newspaper was willing to publish a correction and apology in regard to the inaccuracies in the
piece. The description of the injuries as ‘permanent' and ‘long-term' were not based on any form of
family or official statement, and the newspaper accepted that the earlier hospital statement may have
confirmed the position in the reporter's mind. It agreed that this was insensitive and inappropriate,
and apologised to the family, offering to do so in public too.



Paul Kirkland complained that an article headlined “Road closed after accident”, published on the
website of the Wiltshire Gazette & Herald on 13 February 2008, and an article in the Wiltshire
Gazette & Herald on 14 February 2008 headlined “Driver trapped”, intruded into his mother-in-law’s
privacy and into the shock of the family in breach of Clauses 3 and 5. He also raised concerns under
Clauses 1 and.

The complainant’s elderly mother-in-law had been injured in a road accident. The newspaper’s online
report of the crash the same day included a photograph of the victim being treated by the emergency
services, which the complainant considered to be extremely graphic.

The complainant said that the article had been published when not all members of the family had
been informed of the accident or had known the extent of the injuries. Given that the article had
(incorrectly) stated that the police officers “fear for her life”, the newspaper's reporting of what it
understood to have been a potentially fatal accident was intrusive and insensitive. While the
photograph which appeared in the newspaper the following day had obscured the victim’'s face, the
complainant maintained that it was still intrusive.

The newspaper said that the accident had occurred in the daytime on a public road and had caused
long tailbacks. The images had been removed from its website as soon as a complaint from the
family was received via Wiltshire Police, even though this was out-of-hours. The paper also carried a
critical letter from the complainant in its next edition — which included an editorial footnote of apology
— and had sent a private letter of apology to the family.

In considering the complaint under Clauses 1 and 2, the Commission noted that the newspaper said
that the police at the scene had indicated that they were concerned that the injuries were life-
threatening. It was not possible for the Commission to determine precisely what police, in the
moments following the accident, had said. No representative of the police force had complained
about the accuracy of the claim about their initial fears.

Edward Clark complained that an article headlined "Storm over ‘drug addict' accusation"”, published in
the Whitstable Times, was inaccurate and misleading in breach of Clause 1.

The articles reported an allegation, sent in an anonymous email to the newspaper, that the
complainant - who had been awarded the lead role in his local operatic society's latest production -
was an "ex-heroin user". The complainant said that this was incorrect: he had never used heroin in
his life. He had made clear his absolute denial of the claim to the newspaper before publication and
this had been included in the article. He said that the newspaper should not have published the story
based on the unsubstantiated claims of a single anonymous source.

The newspaper said that deciding to run the article was "a difficult call". However, the anonymous
email contained a serious allegation about the complainant and it had decided to investigate by
contacting the complainant and the chairman of the operatic society for their comments. The article
gave the complainant the opportunity to deny the allegation. Following the complaint, the newspaper:
removed the online version of the article; published letters of rebuttal from the complainant's mother
and the chairman of the operatic society; and published an apology to the complainant for any
distress caused.



Training Questions:

1) IPSO has the authority to investigate a publisher in the absence of an actual complaint.

a) True b) False

2) Following a standards investigation IPSO has the power to impose fines of:
a) £1m b) £1,000 c¢) unlimited sum

3) The version of the Editors’ Code of Practice introduced on 1 January 2016 altered Clause 1
(accuracy) to include which of the following:
a) Captions b) headlines ¢) stand-firsts

4) The Editors’ Code includes a clause (Clause 5 - reporting suicide). What are the two words
omitted from the clause?
“When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid XXXXX
XXXX of the method used, while taking into account the media's right to report legal

proceedings.”

a) Excessive detail b) unsympathetic coverage c) poor wording

5) Which of the following was added to Clause 12 (discrimination) in the updated Editor’'s Code?
a) Religion b) physical or ¢) gender identity
mental illness or disability
6) You are sent to a secondary school after reports of an outbreak of tuberculosis. Which course
of action should you take in getting information from pupils as they leave school?
a) Stop pupils as they walk out of the school gates
b) Ask a lollipop lady if she has any objections to you interviewing the pupils
c) Ask any parents who may be waiting for their children if they would allow you to talk to the

children

7) A source who works in the financial department of company which has been accused of
malpractice gives you confidential papers on condition he is not named in your report. When
you question the boss of the company he demands to see the papers on which you have
based your questions. Why would you not let them see them?

a) It would undermine your independence as an unbiased journalist
b) Potentially it would reveal your source to whom you owe a moral obligation to protect

c) | would because | already have the information | need.



8) You receive an early tip-off that a senior politician may have been involved in a fatal crash.
Police have not confirmed who has been killed but you only live a few minutes from where the
politician lives. What should you consider before deciding if you should go to her house to seek
confirmation that she was the person who was killed?

a) This is likely to intrude of the family’s grief and shock, especially as it is not clear if they
know of the politician’s involvement

b) Breaking bad news is just one of the things that journalists have to do
c) As long as I'm sensitive there is nothing to worry about

9) IPSO upheld a complaint by the Duke of York against the Daily Mail after the newspaper
chartered a helicopter to fly over the Royal’s home when his daughter threw a birthday party.
Was the complaint made, and upheld, under:

a) Clause 6 (children) b) Clause 2 (privacy) c¢) Clause 1 (accuracy)

10) The Bristol Post ran a story about drunken passengers being escorted off an Ibiza plane. It
contained a picture, taken by someone on the plane, of the incident and showing the captain
and cabin crew watching the police deal with the situation. Captain Phillip Howell complained
under Privacy Clause. He argued he could be targeted by the accused men. Was the
complaint upheld?

a) yes b) no

11) A couple ask you to interview their innocent son who is in hospital having been beaten up by

thugs who police want to trace. What course of action should you take?

a) Ask the sister on the ward if she has any objection to you interviewing him

b) Go in with the parents and starting interviewing the boy

c) Tell a senior manager that you have been invited by the parents and is there any objection
to you being there

12) Which of the following statements are correct?

a) There is no reason to stop you reporting about a person’s sexual orientation
b) Just because someone is not openly gay is no reason not to report the fact
c) Details of an individual’s sexual orientation must be avoided unless genuinely relevant to

the story

13) You telephone the sister of a man who has been killed in a road accident while working
overseas. His company has supplied details of the accident and personal information about the
man. If his sister tells you she has not seen her brother for many years and has nothing to say
and puts down the phone, do you:

a) Call her back immediately, telling her there is public interest in knowing more about the
man



b) Wait 24 hours and call her back to see if she has changed her mind

c¢) Tell your news editor that the woman has made it clear that she does not want to be
contacted

14) Some of the clauses of the Editors’ Code have a public interest exception. Do any of these
apply? (Choose as many as you think correct.)

a) A free press demands freedom for it to write what it likes providing it does not break the law
b) Disclosing a miscarriage of justice

¢) Protecting public health or safety

Answers

1) a-True

2) a-£1m

3) b-headlines

4) a - excessive detail

5) ¢ - gender identity

6) c - Clause 6 (children)

7) b - Clause 14 (confidential sources)
8) a-Clause 4 (intrusion into grief and shock)
9) b - Clause 2 (privacy)

10) b -No

11) ¢ - Clause 8 (hospitals)

12) c - Clause12 (discrimination)

13) c - Clause 3 (harassment)

14 b and c (public interest over-ride)





