
Paper No. 1311 

CONFIDENTIAL 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 31 January 2018 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 

Present Alan Moses (Chairman) 
Richard Best 
Nazir Afzal 
Janette Harkess   
David Jessel 
Andrew Pettie 
Neil Watts 
Peter Wright  
Nina Wrightson 

In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 

Also present:  Members of the Executive: 

John Buckingham 
Vikki Julian 
Madeline Palacz 
Holly Pick 
Lauren Sloan 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis  

Observers: Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
Sir Hayden Philips, IPSO Appointments Panel 



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Were received from Miranda Winram and Gill Hudson. 
Sir Hayden Philips and Jonathan Grun were welcomed to the meeting. 

 
2.  Declarations of Interest 
 

Andrew Pettie declared an interest in items 6 and 7. He left the meeting for these 
items. 
Janette Harkess declared an interest in item 9. She left the meeting for this item. 

 
3.       Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 20 December. 

 
4.  Update by the Chairman – oral 
 

The Chairman congratulated Madeline Palacz on her promotion to Complaints 
and Arbitration Officer. 
 
He mentioned the House of Lords vote in favour of amendments to the Data 
Protection Bill incorporating Section 40. 
 

5.      Matters arising 
 

     There were no matters arising.  
 

6. Complaint 17325-17 The Royal Albert Hall  v The Times  
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld in part. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 17326-17 The Royal Albert Hall v The Sunday Times  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 

8. Complaint 20298-17  A woman v Thurrock Independent 
 

The Committee discussed the complaint. Its ruling has not been finalised as the 
complaint will be discussed at a future meeting. A copy of the ruling will appear in 
the minutes of a future meeting.  
 
 

9.      Complaint 19719-17 Thomson v Sunday Post  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 

 
10.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

2



    Item                                  3 

   The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix D. 
 

11.      Any other business 
   
    There was no other business.  

 
 

12.       Date of Next Meeting 
 
    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 21st March 2018. 

 
    The meeting ended at 12.20pm 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

3



    Item                                  3 

Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee  
17325-17 The Royal Albert Hall v The Times 

 
Summary of Complaint 
 

1. The governing Council of the Royal Albert Hall complained to the Independent Press 
Standards Organisation that The Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ 
Code of Practice in the following articles: 
• “Anger over the resale of Royal Albert Hall tickets”, published in print and online 

on 9 January 2017; 
• “Disgrace” of Albert Hall members who resell tickets”, published in print and 

online on 19 January 2017; 
• “Albert Hall defiant in ticket resale row”, published in print and online on 21 

January 2017; 
• “The Proms should stop this ticket scandal- or leave the Albert Hall”, published in 

print and online on 1 September 2017; 
• “Unmask seat owners, Albert Hall told”, published in print and online on 14 

September. 
 
The articles under complaint 
 

2. The series of articles reported on a long running debate about the practice of Members 
of the Hall, which is a charity, selling tickets for seats they own at the Hall for “inflated 
prices”.  
 

3. The first article reported that a “fresh row” had erupted over the issue, claiming that 
the complainant had “allowed debenture holders to circumvent a ban on the resale 
of tickets” for a series of concerts in 2015. It said that the complainant had “failed to 
enforce rules” which had been drawn up by the promoter of these concerts, which had 
the intention of “limiting the number of tickets being made available for sale on the 
secondary market”. The first article also contained a statement from the complainant’s 
spokesperson: “Members seats are their own private property with their rights 
enshrined in the hall’s royal charter and acts of parliament; neither the hall nor the 
promoter has the ability to impose restrictions on how [they] choose to use or dispose 
of their tickets”. 
 

4. The second article reported on criticism of the complainant from the Hall’s former 
President. It said that that [the Hall’s] leaders had been described as “presiding over 
a ‘national disgrace’” by one of its former Presidents, who had also accused Members 
of “ignoring the hall’s official system for passing on unwanted tickets and choosing to 
maximise their profits by using ticket resale websites”.  
 

5. The online version of the second article was amended to remove the words “presiding 
over” from the first paragraph, so that the article claimed that “the leaders of the Royal 
Albert Hall have been described as a 'national disgrace" by a former president in a 
row over members reselling tickets”.  
 

6. The former President also criticised the members of the Council who own seats at the 
Hall and were therefore in a position to sell their tickets. The article included his 

4



    Item                                  3 

“demand” that “trustees of the hall…declare any revenue that they make from selling 
tickets”. He had claimed: “members of the hall’s council own 145 seats worth 
conservatively £145 million. This interest is largely undeclared and as trustees of the 
charity, their position of privilege and the advantages afforded by the hall’s charitable 
status puts them in a position to profit personally. For this to have been unregulated, 
despite being in the public domain for so long, is a national disgrace”.  
 

7. The third article reported that the complainant “will defy demands” by the Charity 
Commission to “overhaul its ruling council which is dominated by owners of debenture 
seats and boxes”. It said that the Commission had “threatened to open a statutory 
inquiry into the trust that runs the hall after concerns of an ‘inherent unresolvable 
conflict of interest’ caused by the majority of its ruling council owning seats”.  
 

8. The third article continued by reporting that the head of an internal review into the 
trust’s constitution had told the newspaper that it would “recommend reducing the 
number of seat owners on the council while ensuring that they remain a majority”. 
This decision, the article claimed, had “infuriated the regulator”. The article also 
reported a statement from the Charity Commission’s spokesperson: “The commission 
has made clear that the issue of conflicts of interest and the independence of the 
council from the seat owners should be dealt with as part of [the internal] review.”  
 

9. The third article also reported a statement made by the Chairman of the Charity 
Commission: “the “scale of commercialisation in private sales of seats raises questions 
about whether the charity is in fact operating in the public interest”. The newspaper 
had obtained this quote from an interview which he had given to another publication, 
in which the Chairman had continued by saying: “The trustees should consider 
whether such arrangements risk damaging public confidence in their charity. This is a 
matter of great concern to the Commission and we expect the trustees to resolve the 
issue swiftly and openly”.  
 

10. The third article also reported a further statement from the former President of the 
Hall, whose criticism had formed the basis of the second article. It reported that he 
had “accused the hall of breaching charity law by failing to reveal the value of the 
seats owned by the council members and the income received from the sale of tickets”.  
 

11. The fourth article was an opinion piece, which detailed the columnist’s concern at the 
difficulty in obtaining tickets for the Last Night of the Proms, an event held annually at 
the Hall. The columnist said that it was “extremely hard” to obtain tickets for the event 
by going through “official channels” but it was “very easy if you have a few thousand 
quid to spare and go to a ticket resale website”. The reason “why it’s so easy”, the 
columnist had claimed, was because “1,275 of the Royal Albert Hall’s seats are owned 
by members of the grandly named Corporation of the Hall of Arts and Sciences”. The 
columnist suggested that the BBC, the organisation which runs the Last Night of the 
Proms, were in a position to “stop this ticket scandal” by threatening to transfer the 
Last Night to another venue.  
 

12. The fifth article claimed that a former director of the BBC Proms had “called for people 
who own seats at the Royal Albert Hall to be named to curb the practice of them selling 
allocations of tickets at inflated prices”. It said that the Charity Commission had 
“previously expressed concern about the issue” and had “recently requested that the 
attorney-general refer the matter to the Charity Tribunal for clarification”.  

5



    Item                                  3 

 
The complainant’s position 
 

13. The complainant said that the newspaper had, over many months, given its readers 
an inaccurate and misleading impression of the Hall, its governance and the status of 
Members’ seats. It said that the newspaper had denied them a proper right of reply 
or any opportunity to comment on the articles’ serious claims.  
 

14. The complainant said that it had no control over how Members use or dispose of their 
tickets: this was their proprietary right.  
 

15. The complainant explained that individuals who had contributed financially to the 
construction of the Royal Albert Hall had been granted property rights over seats, for 
a period of 999 years, by virtue of the terms of the 1867 Royal Charter. The terms of 
the Charter allowed the seat owner unfettered access to their seats, and their tickets, 
and did not contain a provision which would prevent them from licensing the use of 
their seats to others.  
 

16. The complaint said that as the Charter was an Act of Parliament, only Parliament had 
the power to change its terms. It explained that amendments to the Charter could only 
be made by passing a resolution by a 75% majority of Members. It said that even if 
Members volunteered by that majority, to relinquish their property rights and empower 
the Hall to make such an application, Parliament would be required to agree that this 
would be proportionate. It said that this was unlikely given that the outcome of this 
process may result in the confiscation of Members’ private property rights.  
 

17. The complainant said that it was therefore inaccurate for the articles to suggest that it 
“allows” its Members to sell on their tickets for profit, or that it was “presiding over” 
the practice. It said that the restrictions put in place by the promoter of the 2015 
concerts had not applied to members’ tickets, and so it was inaccurate to state that 
Members had “circumvented” a ban on resales. 
 

18. The complainant denied that Members’ tickets were being “re-sold”: members were 
selling their tickets so as to provide access to their private property and not, as 
suggested, in a manner akin to the industry-wide issue of secondary ticket sales. The 
characterisation of Members as “debenture holders” was also misleading as it 
suggested that the terms of the Charter had conferred a temporary agreement 
between a lender and a borrower, rather than granting permanent seat ownership. 
 

19. While the complainant maintained that it had no control over Members’ private 
property and the way they use or dispose of their tickets, it noted that it had 
encouraged members to sell unwanted tickets through a voluntary Ticket Return 
Scheme, where 60% of all Members’ tickets are returned. 
 

20. The complainant said that the articles had misrepresented its interactions with the 
Charity Commission; the Commission was not concerned about Members selling their 
tickets in general and it had not threatened to open a statutory inquiry into the trust 
that runs the Hall. The complainant said that the inclusion of the allegations made by 
its former President, rendered the third article significantly misleading, as it suggested 
that it had breached charity law by failing to reveal the value of the seats owned by 
Council members and the income received from the sale of tickets. The complainant 

6



    Item                                  3 

acknowledged that the Charity Commission was seeking consent from the Attorney 
General to refer questions to the Charity Tribunal under s.325 of the Charities Act 
2011; however it said that the Commission’s concern was not about tickets per se, or 
their “resales”.  
 

21. The complainant acknowledged that the Commission had previously “expressed a 
preference” that the Hall’s council move to a minority of seat holding Members. The 
complainant said that it had commenced a constitutional review which the 
Commission were being regularly updated on- this did not amount to “defying” the 
Charity Commission’s “demands”. The complainant said that inclusion of the 
statement from the Charity Commission’s spokesperson in the third article was 
therefore misleading, as it suggested that the issue of conflicts of interest and 
independence of the Council from seat owners was not being dealt with as part of its 
internal review. 
 

22. The complainant said that the second article had distorted a quotation from its former 
President. It said that his concern related to the lack of regulation regarding the “issue” 
of members selling their tickets; he had not claimed that the Hall’s governing body 
were a “national disgrace”. The complainant was concerned at the amendment which 
had then been made to the online article, so as to accuse its trustees of being a 
“national disgrace”. It said that this was not a claim made by its former President, and 
was far more damaging.  
 

23. The complainant said that the fourth article had suggested that the issue of high prices 
for the Last Night of the Proms, and the alleged difficulties for members of the public 
in obtaining tickets, was primarily due to Members selling their tickets. It said that this 
practice did not contradict its commitment to prevent the secondary marketing of 
tickets. The complainant also said that the article had given the inaccurate impression 
that the Hall’s conduct was in breach of charity law by suggesting that the organisers 
of the Proms should withdraw from the Hall in order to force it to reform.  
 
The newspaper’s position: 
 

24. The newspaper did not accept a breach of the Code. It said that it was accurate to 
report that the complainant was allowing members to sell the tickets they receive by 
virtue of their seat ownership, and that it was “presiding over” this practice; the 
complainant provided Members with tickets, and did not prevent them from selling 
them. It said that the meaning of “allow” was dependent on context: the articles had 
been clear that the complainant was not stopping the practice, despite the Charity 
Commission putting it under pressure to deal with the conflict which this practice 
creates. It was this inaction, the newspaper said, which amounted to the complainant 
“allowing” the practice to continue.  
 

25. The newspaper did not accept the complainant’s position that it did not have a 
mandate to intervene in Members selling their tickets and noted the Ticket Return 
Scheme which had been set up by the complainant. The newspaper suggested that 
the complainant could refuse entry to the Hall in certain circumstances, including if 
tickets have been bought from secondary resale sites. It suggested that while it may 
be a cumbersome process, the complainant could seek to prevent the sales via an Act 
of Parliament. It noted that the complainant had previously sought to take such steps, 
when it wished to make a different amendment to its constitution. 

7



    Item                                  3 

 
26. The newspaper said that it was accurate to report that the complainant had “allowed” 

members to circumvent the 2015 ban. It said that the article did not suggest that the 
complainant had failed to enforce certain rules set out by the promoter or that the ban 
had applied to Members’ tickets. The article had made clear that the source of the 
promoter’s concern was the complainant’s policy of allowing Members to sell tickets, 
when he had sought to limit the number of resales.  
 

27. The newspaper did not accept that referring to the arrangements of sale as “resales”, 
or referring to Members as “debenture holders” was significantly inaccurate, and 
noted that Members had been described as “debentures” previously, without 
complaint. The newspaper noted that the first article had reported the statement from 
the complainant’s spokesperson, which had set out the private, proprietary nature of 
members’ interests in their seats.  
 

28. The newspaper said that it had reported the Commission’s concerns accurately. It was 
erroneous to suggest that the Commission was not concerned with Members selling 
their tickets as it was such selling that created the conflict in the complainant’s council. 
It was not possible to separate the issue of ticket sales from the issue of control of the 
charity, as the complainant was seeking to do. In support of this, the newspaper 
provided a statement which it had received from the Charity Commission, issued in 
September 2017: 
 

“Under the Royal Charter that was created when the Hall was built in 1860s, 
individuals who helped finance its construction were rewarded with seats which 
could be handed down generations or sold permanently, like property. They can 
also be sold, very profitably, for individual nights of entertainment. The problem is 
that the seat holders are a majority of the council that runs the charity- 19 out of 
25- which raises an inherent unresolvable conflict of interest in its governance.  

 
The question is whether these arrangements enable the Council to be perceived as 
furthering the purposes of the charity for the public benefit. We have been engaged 
with the Hall for some time and, while progress has been made in some areas, the 
central issue of how to deal with the conflicts of interest, and suggested private 
benefit, remain unresolved and the Hall has shown minimal appetite to address 
these.  

 
The charity had sought to address these issues by spending charitable funds to 
bring parliamentary proceedings to alter its constitution, by changing the Act of 
Parliament on which it was founded. However, the Commission has declined to 
authorise the charity to spend charitable funds on preparing or promoting a 
parliamentary Bill to implement its governance review. The Commission has 
concluded that it is not in the best interests of the charity to do so.  

 
The Commission has statutory powers to establish schemes where it is necessary to 
alter an Act of Parliament which establishes or regulates a charity, and we believe 
this is the appropriate route for the outcome of a governance review requiring such 
constitutional changes to be made. 

8



    Item                                  3 

 
Due to the complex nature of these matters, we have taken the unprecedented step 
of seeking the consent of the Attorney General to refer a number of questions to 
the Charity Tribunal, under s.325 of the Charities Act 2011, concerning issues 
relating to the charity and the exercise of the Commission’s regulatory powers by 
way of a scheme, to finally address this issue”. 

 
29. The newspaper said that the third article did not, as the complainant had suggested, 

refer to an ultimatum made by the Charity Commission. It simply reflected the long-
running dispute between the complainant and the Commission. Nor had the third 
article stated that the complainant had breached charity law; it had contained an 
accusation made by the complainant’s former President.   
 

30. The newspaper said that another publication had reported an interview with the chair 
of the Charity Commission, who had said that “The Royal Albert Hall has now been 
given until May to put its house in order or face a formal inquiry by the Commission”. 
Following this, a journalist had contacted the Commission for comment, who had said 
“The Royal Albert Hall is currently undertaking a governance review. The Commission 
has made clear that the issue of conflicts of interest and the independence of the 
Council from the seat owners should be dealt with as part of this review. The 
Commission will not pre-judge the outcome of this review and will assess its regulatory 
options once this has been presented”.  
 

31. The newspaper said that it was entitled to report the opinion of the complainant’s 
former President, and said that there was no meaningful inaccuracy in the second 
article, caused by the original misquoting of his words. The suggestion that the trustees 
“preside over” over the “national disgrace” of Members selling their tickets, or that the 
trustees are a disgrace themselves for presiding over this practice, were substantively 
similar and would not lead to any misunderstanding of his views. 
 

32. The newspaper said that the moment the complainant had raised concern regarding 
the original version of the online second article, it had apologised. It had explained 
that the omission of the words “presiding over” had occurred inadvertently and offered 
to reinsert the words. While it did not accept that the amendment to the online article 
had resulted in a breach of the Code, it reinserted the words “presiding over” into the 
first paragraph and added the following footnote on to the online article: 
 
 “This article was amended on [date] to correct an error introduced in the editing 
 process, for which we apologise, which resulted in the article stating that a former 
 president of the Royal Albert Hall had said that its leaders were a “national 
disgrace”,  when in fact what he said was that they were presiding over a 
“national disgrace”.  This is strongly denied by the Corporation that runs the 
Albert Hall” 
 

33. The newspaper said that it had attempted to contact the complainant for comment, 
prior to the publication of the first article. The journalist had called the urgent out of 
hours number for press enquiries and left a message but no one returned his call. It 
said that the journalist had also used the complainant’s online contact form, but 
received no response.  

9



    Item                                  3 

 
34. The newspaper said it had attempted to mediate a resolution to the complaint and 

had suggested a number of formulations for a clarification, all of which had been 
rejected by the complainant.  While it did not accept a breach of the Code, it offered 
to publish the following wording in its Corrections & Clarifications column, in addition 
to the footnote on the second online article: 
 

“In a number of recent articles, we said that the Royal Albert Hall allowed members 
who own Hall seats to resell their tickets for events and, on one occasion, to 
circumvent a ban on them doing so. The seats are privately owned, non-charitable 
property and the sales are not “resales”. The trustees point out that the ban did not 
apply to members’ seats, members are free to sell their tickets, and the Hall cannot 
control these sales. They deny they are presiding over a “national disgrace” and 
also say they are committed to working with the BBC to help them fight secondary 
sales of Proms tickets by non members. We are happy to clarify that the Charity 
Commission has not issued them with an ultimatum or threatened a statutory inquiry 
and that there has been no breach of charity law for not revealing the value of the 
seats owned by the council members and the income received from ticket sales. We 
apologise for any inaccuracies”.   

 
35. The newspaper changed all references to “reselling” in all the online articles to 

“selling”. It also offered to consider a letter for publication from the complainant, 
subject to the right to edit it- as with all letters submitted for publication. It also offered 
to circulate a note to all of its news executives alerting them to the complainant’s 
concerns and, assuming a resolution was reached, drawing their attention to the 
wording to be published and asking them to bear these points in mind when 
publishing material about the Royal Albert Hall in the future.  
 
Further comments from the complainant: 
 

36. In response to a request by IPSO to explain why it was not possible for it to refuse entry 
to members of the public who had bought Members’ tickets on the open market, the 
complainant said that it was not able to dictate to Members how to dispose of their 
tickets. It also noted that such entrance restrictions would pose practical problems as 
staff checking such tickets upon persons entering an event would have no way of 
knowing whether the ticket in question had been donated, had been transferred as 
part of a charity auction, or indeed, sold at a discount.  
 

37. The complainant said it had no record of the newspaper seeking comment from them 
prior to the first article, or at all. It did not accept the newspaper’s offer of resolution, 
nor its previous formulations; the newspaper had continued to offer wording which 
was unsatisfactory and which it had made clear that it would not accept. The 
complainant said that it sought a fair right of reply, having been denied that in the 
articles.  
 
Relevant Code provisions  
 

38. Clause 1 (Accuracy)   
 

10



    Item                                  3 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and – where appropriate – an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact.  
 
Findings of the Committee  
 

39. The articles under complaint contained criticism of the complainant from a number of 
sources, including in one instance, a columnist from the newspaper. At the core of this 
criticism was the allegation that the complainant “allows” its Members to sell their 
tickets. The complainant and the publication attributed different meanings to this 
claim. The complainant said that it had no standing to allow or disallow how Members 
use or dispose of their tickets. The newspaper did not dispute that Members had a 
proprietary right over their seats, but argued that it was not misleading to report that 
it “allows” these individuals to sell their tickets for inflated prices, where the 
complainant had failed to take any action to address the issue.  
 

40. The question of whether the use of “allow” was misleading in breach of Clause 1 
depended on the context in which it was placed. The first article had made the distinct 
claim that the complainant had “allowed” its members to “circumvent a ban” on the 
resale of tickets.  It was not in dispute that the terms of sale imposed by the promoter 
did not apply to Members tickets; reporting that Members had “circumvented” a ban, 
and the complainant had allowed them to do so, misrepresented the terms of sale. 
This represented failure to take care over the accuracy of the article. The use of the 
term “allow”, in that context, was significantly inaccurate, as it suggested that the 
complainant had failed to comply with an obligation to which is was subject, and 
required correction under the terms of 1(ii). 
 

41. The newspaper was entitled to take the view that the complainant had not taken 
sufficient steps to publicly condemn or discourage the practice of Members selling their 
tickets for high prices, despite public statements made by the Chairman of the Charity 
Commission who had expressed concern about whether the charity was acting in the 
public interest given the scale of commercialism in private seat sales by council 
members. This was the basis for the newspaper’s position that the complainant 
“allowed” Members to sell their tickets for high prices. In circumstances where all of 
the articles under complaint made clear the current legal status of Members’ property, 
so that readers were able to evaluate the meaning of the term, this characterisation 
was not misleading. The use of the term “allow”, or the allegation that the leaders of 
the Hall were “presiding over” over Members selling their tickets, did not represent a 
breach of Clause 1.  
 

42. The articles also reported on the complainant’s long running engagement with the 
Charity Commission; the complainant said that the articles had misrepresented the 
nature of the Commission’s concerns.  

11



    Item                                  3 

 
43. In considering the care taken over the reporting of the complainant’s interactions with 

its regulator, the Committee had regard to the statement from the Commission’s 
Chairman which had been published in the third article that the “scale of 
commercialism in the private sales of seats raises questions about whether the charity 
is in fact operating in the public interest ” and the statement which had been issued 
by the Charity Commission in September 2017. 

 
44. The complainants’ interactions with the Charity Commission were referred to in the 

third and fifth article. The third article had referred explicitly to the Commission’s 
concern about a conflict of interest caused by “the majority of [the complainant’s] 
ruling council owning seats”. The statement of the Charity Commission had set out 
that seats held by Members could be sold profitably; it had identified a “problem” with 
this arrangement which was that seat holders were a majority of the council and had 
said that this “raised an inherent unresolvable conflict of interest in its governance”. It 
was not in dispute that trustees on the complainant’s council were in a position to sell 
tickets by virtue of their seat ownership. In the context of the vociferous concerns 
expressed publicly by the Commission’s Chairman, it was not misleading to present 
the public statements from the Commission as expressions of concern that council 
Members were selling their tickets. There was no failure to take care over the 
presentation of the complainant’s interactions with the Commission on these points, 
or the basis for the reference which was being made to the Charity Tribunal. The third 
article had not misrepresented the Charity Commission’s publicly expressed concerns. 
Further, it did not state as fact that the Hall had breached charity law, it had 
distinguished this as a claim made by a former President of the Hall. There was no 
breach of Clause 1 in relation to the third article.  

 
45. The fifth article had referred to the practice of members selling “allocations of tickets 

at inflated prices”, and had gone on to report that the Charity Commission had 
“previously expressed concern about the issue”. The Commission’s publicly expressed 
concern did not relate to the practice of selling of seats more generally, but to 
members of the council doing so. The fifth article had not made this distinction clear. 
This represented a failure to take care over the accuracy of the article, in breach of 
Clause 1 (i). The misrepresentation of the Commission’s concerns and further, the 
basis for the reference which was being made to the Charity Tribunal, was a significant 
inaccuracy, requiring correction to avoid a breach of 1 (ii).  
 

46. The complainant had argued that the third article had given the misleading impression 
that it was not addressing the concerns raised by the Charity Commission. However, 
the head of the complainant’s internal review was not advocating for a move to a 
minority of seat-holding Members on its Council. This proposed recommendation was 
in spite of the “great concern” expressed publicly by the Chairman of the Commission 
regarding the current arrangements on the complainant’s Council. It was also in spite 
of the statement from the Commission which had been reported in the third article, 
which had made clear that this issue “should” be addressed. The complainant did not 
appear to be acting in accordance with the Commission’s recommendations; it was 
not misleading to report that the complainant was “defying” its “demands”.  
 

47. The newspaper had sought comment from the Commission who had said that it would 
“assess its regulatory options” following the outcome of the complainant’s internal 
review. It was accepted that a statutory inquiry into the trust that runs the Hall was an 

12



Item    3 

option open to the Commission, should they choose to take it. Given the significant 
concern set out by the Commission, and its clear preference that Members should be 
a minority on the Council, it was not significantly misleading to characterise the 
possible imposition of one regulatory option as a “threat”. This aspect of the complaint 
did not breach Clause 1. 

48. The second article had included the full statement from the Hall’s former President,
setting out his concern that the fact that the lack of regulation governing Members’
selling their tickets was a “national disgrace”. The claim that “leaders” of the Hall had
been described as a “national disgrace” was not a misleading characterisation of his
concerns, in circumstances where his full quote, setting out his concern about trustees’
conduct, was included in the article.

49. The Committee did not establish any significant inaccuracies in the fourth article’s
discussion of ticket sales for the Last Night of the Proms. The columnist was entitled to
focus on the specific issue of Members selling their tickets at high prices in order to
illustrate the difficulty in accessing tickets for the night. In the context of an opinion
piece, the columnist’s decision to focus on one reason why access was difficult for the
event did not suggest that the public were being prevented from accessing the Last
Night of the Proms primarily due to Members’ actions.

50. The complainant argued that reference to tickets “resales” suggested that Members
were selling their tickets in a manner akin to the industry-wide issue of secondary ticket
sales. The Committee disagreed. The articles had made clear that Members were
obtaining a financial benefit from selling their tickets which they receive by virtue of
their seat ownership. The term “resell” did not mischaracterise this arrangement and
both “resell” and “sell” made clear the complainant’s position that Members were
able to control the sale of their tickets. In these circumstances, while it was accurate to
report that Members were “selling” their tickets, the Committee did not establish that
reporting that tickets were being “re-sold” in the first instance was significant. While
the Committee did not establish a breach of the Code on this point, it welcomed the
newspaper’s decision to remove references to “re-selling” in the online articles.

51. The Committee noted the complainant’s position that the term “debenture holders”
suggested that Members owned a lease over their seats. The use of the term
“debenture holders” drew a distinction between individuals who owned seats privately,
and seats owned by the charity. Where the articles had been clear that Members own
their seats, the Committee did not consider that referring to them “debenture holders”
was significantly misleading such as to require correction.

52. In response to the complainant’s request that it be given a fair opportunity to reply,
the newspaper had offered an opportunity for the complainant to submit a letter for
publication. The Committee considered that such an opportunity was fair, given the
significant inaccuracy which it has established above. There was no breach of Clause
1(iii).

Conclusion 

53. The complaint was upheld.

Remedial Action Required 

13



    Item                                  3 

 
54. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what remedial action 

should be required.  
 

55. The newspaper had promptly offered a correction, prior to the complainant contacting 
IPSO, which had made reference to the 2015 ban and had set out that members are 
free to sell their tickets. It had also subsequently offered a correction which had made 
clear that the Charity Commission was concerned with the number of seat holders on 
the Board, not the issue of ticket resales. The correction which the newspaper had 
offered in final settlement of the complaint, and set out above, had made clear that 
the “ban” did not apply to members’ seats.  
 

56. The correction which the newspaper had offered in final settlement of the complaint, 
referred to material which the Committee did not consider to be in breach of the Code. 
However, the Committee welcomed the fact that this wording provided clarification on 
the complainant’s position. 
 

57. It was unfortunate that the complainant had not accepted the previous wording which 
had been offered by the newspaper earlier, so that the misleading impression 
contained in the first and fifth articles could have been corrected. The newspaper had 
offered a number of corrections during the course of the complaint. These corrections 
had addressed all the points which the Committee had found to be in breach of the 
Code. The Committee suggested that the following wording should be published, 
which drew on the wording of the corrections which had previously been offered by 
the newspaper: 
 
“In a number of recent articles, we said that the Royal Albert Hall allowed members 
who own Hall seats to resell their tickets for events and, on one occasion, to circumvent 
a ban on them doing so. The seats are privately owned, non-charitable property and 
the sales are not “resales”. The trustees point out that the ban did not apply to 
members’ seats, members are free to sell their tickets, and the Hall cannot control these 
sales. We also said that the Charity Commission is concerned about people who own 
seats at the Royal Albert Hall selling their tickets at inflated prices, and had referred 
this matter to the Charity Tribunal. In fact, the Commission is not concerned about the 
issue of ticket resales by Members generally; it is concerned with the number of seat 
holders on the Board. 
 

We are happy to clarify that the Charity Commission has not issued the Hall with an 
ultimatum or threatened a statutory inquiry and that there has been no breach of charity 
law for not revealing the value of the seats owned by the council members and the 
income received from ticket sales. The trustees deny they are presiding over a “national 
disgrace” and also say they are committed to working with the BBC to help them fight 
secondary sales of Proms tickets by non members. We apologise for any inaccuracies”.   
 

58. In order to avoid a breach of Clause 1(ii) this wording should now be published. The 
print correction should be published in the newspaper’s corrections and clarifications 
column. The online correction should be published as a footnote to the articles. 
 
 

14



    Item                                  3 

Appendix B 
 
 

 
Decision of the Complaints Committee 

17326-17 Royal Albert Hall v The Sunday Times 
 

Summary of Complaint 

 
1. The governing Council of the Royal Albert Hall complained to the Independent Press Standards 

Organisation that The Sunday Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Going for a song: tycoon’s £2.7m Albert Hall box”, published 
on 28 May 2017. 

 
2. The article reported that ten seats in a box at the Royal Albert Hall had been sold for £2.7 

million. It reported that the “record breaking price will increase the market value of the other 
1,265 seats owned by individuals and companies- about a quarter of the concert hall, which 
has charitable status”. 

 
3. The article explained that the other 1,265 seats, included 145 seats owned by the Royal Albert 

Hall’s trustees and related parties. The article contained a brief reference to the complainant’s 
engagement with the Charity Commission; it reported that: “the Charity Commission said it 
had ‘serious concerns’ about the management of the charity and would act because 
perceptions ‘that trustees are in a position to benefit financially from their role can be very 
damaging’”. The article also reported a statement from the complainant: “seat holders [take] 
no benefit from the charity and voluntarily benefited it by £5m a year”. 

 
4. The article appeared in substantively the same form online, under the headline: “Billionaire 

Jim Ratcliffe buys box at Royal Albert Hall for £2.7m”.  

 
5. The complainant said that the article had inaccurately implied that the Charity Commission 

had made an allegation of wrongdoing and had issued it with an ultimatum. It further said 
that the article had failed to make clear that the 1,265 seats owned by its Members were 
entirely separate from the seats owned by the Hall, which have “charitable status”. The 
complainant said that it had provided a statement for publication, but key aspects of it had 
been omitted from the article.  

 
6. The newspaper said that the article did not contain the implications suggested by the 

complainant. The article did not suggest that an “ultimatum” had been issued by the Charity 
Commission and it was accurate to report that the Commission had serious concerns about 
the management of the charity.  

 
7. The newspaper said that the Commission had been concerned about the issue of the perceived 

conflict of interest in charity trustees, who were in a position to benefit from the sale of tickets 
which had been issued to them by virtue of their permanent seat ownership. The newspaper 
said that the Commission had made clear that it expected the complainant to deal with the 
issue during an internal review into the trust’s constitution, by ensuring that a minority of 
trustees are seat holders.  

 
8. The newspaper said that the article had made clear that the 1275 seats were privately owned. 

The article concerned the private sale of a box from a named individual, and the only reference 

15



    Item                                  3 

to a charity was in relation to the Hall itself: no reader would think that the seats that were 
being traded were anything other than privately owned, as set out in the article. 

Relevant Code provisions  

 
9. Clause 1 (Accuracy)   

 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 

images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 

and with due prominence, and – where appropriate – an apology published. In cases 

involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 

called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 

comment, conjecture and fact.  

Findings of the Committee  

 
10. It was not in dispute that the Charity Commission had expressed concern regarding the 

perceived conflict of interest in the complainant’s trustees, who were in a position to benefit 
from the sale of tickets which had been issued to them by virtue of their permanent seat 
ownership. It was accurate for the article to report that the Commission had raised “serious 
concerns” about the management of the charity, and the article did not contain a suggestion 
that it had issued the complainant with an ultimatum. The article reported accurately that the 
1,265 seats which were privately owned, were separate from the seats which formed part of 
the Hall’s charitable assets. There was no breach of Clause 1.  

 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

16



    Item                                  3 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee 

19719-17 Thomson v Sunday Post 

Summary of Complaint 
1. Joanne Thomson complained to the Independent Press Standards Organisation that the 

Sunday Post breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined, “I was very uncomfortable about doing it but scared not to. Then the directors, 
both well- known in the industry, told me not to tell anyone. I was so terrified I said yes” 
published on 15 October 2017. The article was also trailed on the front page with the 
headline, “I never met any men like Harvey Weinstein when I was in Hollywood. I met 
plenty in Scotland though.” 

 
2. The article was an interview with the complainant, which reported on her experience of the 

so-called “casting couch culture” while working as an actor in both Scotland and the United 
States of America. The article was trailed on the front page with a picture of the 
complainant and the quotation “I never met any men like Harvey Weinstein when I was in 
Hollywood. I met plenty in Scotland though.” The strapline that appeared at the top of the 
article said, “Actress speaks out in wake of casting couch scandal and says sexism and 
harassment in Scotland is as bad as Hollywood”. The opening paragraph stated that the 
complainant had claimed “women are routinely harassed and hounded by powerful men 
in the Scottish screen industry,” and went on to report that the complainant had said “a 
casting couch culture still exists in Scotland” and that many actors, including her, had 
endured sexual harassment at the hands of “powerful men” within the industry. The article 
ended with comments from other industry figures, about allegedly “predatory” behaviour.  

 
3. The article quoted the complainant as having said “there’s this idea that if you don’t sleep 

with men in the business then you won’t get on,” and went on to report that the 
complainant and other female actors had an “unofficial self-help group” where they 
shared details of “male directors, producers and actors” who they believed were 
responsible for sexual harassment. The article also reported that while the complainant 
had said that it was unlikely that the scale of allegations that had emerged in the United 
States would ever be seen in Scotland, as she believed there was “no one figure” who was 
that powerful in the Scottish screen industry, women working in the entertainment industry 
in Scotland still “had to be careful”. It quoted her as saying, in relation to her experiences 
in the US, that, “all I know is that I did not experience the problems there that I have done 
here.” 

 
4. The article included an account of an experience the complainant had had as a drama 

student. She said that two “well-known” directors had asked her to dress in lingerie and 
be filmed in sexual positions with two male actors. She had felt uncomfortable but had 
been afraid to say no. The directors had told her not to tell anyone about the request, and 
she had said yes. She had later changed her mind, and said no.  

 
5. The article also appeared online, headlined, “‘I was very uncomfortable about doing it but 

was scared not to’: Actress Joanne Thomson describes an audition in Glasgow,” and was 
substantially the same as the print article.  

 
6. The complainant said that the article had misreported the interview she had given. She 

said that the newspaper had attributed comments to her that she had not made, and 
omitted a number of points that she had made, in order to misrepresent the views she had 
expressed. She said that the views expressed in the article were those of the male reporter, 

17



    Item                                  3 

not her own. She said that it was ironic that in an article about her own experiences of 
sexism, she believed her voice had been silenced by a man.  The complainant had 
recorded the interview, and provided a transcript of the recording to IPSO.  

 
7. The complainant said that the article gave the impression that she believed that the so- 

called “casting couch culture” was worse in Scotland than in the United States. This was 
not the case. She had explained that she had had positive experiences while working in 
Hollywood, but that her experience of the industry in the United States was limited. She 
denied that she had said that “all I know is that I did not experience the problems there 
that I have done here,” as reported in the article. The complainant said that the front page 
strapline did not accurately reflect her views. She said that the journalist had called her 
prior to publication to check this line, and she had approved it only because she knew that 
he was facing time pressures. 

 
8.  The complainant said that she had told the journalist that there was “no one figure” in the 

Scottish industry with the power of Hollywood producers, and had made clear that the so-
called “casting couch culture” was not rife in the Scottish entertainment industry. In 
response to the reporter’s statement that the “casting couch culture” seemed to be “alive 
and well” in Scotland, she had responded, “of course that’s a really interesting story if 
that’s true, but it’s just, it’s not, it’s not as alive and well as Hollywood… The culture is alive 
in our society here- absolutely.” She said that she had discussed problems of sexual assault 
and harassment, but in the context of society more generally, rather than the film industry 
in Scotland. She accepted that female actors did message each other to warn of the 
potentially predatory behaviour of men in the industry, but this was in relation to young 
actors the women may be working alongside, not “male directors, producers and actors” 
as reported in the article.  

 
9. The complainant denied that she had said that “there’s this idea that if you don’t sleep 

with men in the business then you won’t get on.” She said that this implied that she believed 
that women needed to use sex to achieve success, which was not the case.  The 
complainant accepted that she had once told a fellow actor to “be careful” when working 
with a particular man, but denied that she had said that women need to be careful more 
generally. She said that this suggested that she believed that women should take 
responsibility for sexual harassment or assault.  

 
10. The newspaper apologised for any frustration or upset the publication of the article had 

caused the complainant, but did not accept that it had breached the Code. It said that the 
article formed part of its wider coverage of sexual harassment in Scotland, which was a 
matter of public interest and said that the complainant’s interview had been endorsed by 
others in the screen industry. The newspaper considered that it had substantially reported 
the complainant’s comments accurately and did not believe the article mispresented her 
views.  

 
11. The newspaper said that the use of the term “casting couch culture” referred not only to 

the idea that in order to get a certain role in the entertainment industry, the actor had to 
perform sexual favours for the person in control of casting, such as the director or 
producer, but also covered more general instances in the industry of men of power abusing 
their influence in relation to women. It provided screenshots of the conversation between 
the journalist and the complainant before the interview, where the journalist had made 
clear that he wished to speak to her specifically about the “casting couch culture” in 
Scotland. It said that in these circumstances, it was reasonable for the journalist to assume 

18



    Item                                  3 

that the experiences the complainant had described in the interview had taken place in the 
Scottish screen industry.  

 
12. The newspaper accepted that the recording and transcript provided by the complainant 

were an accurate representation of the 50 minute interview between the complainant and 
the journalist. However, it said that the journalist had spent almost two hours with the 
complainant, and had continued to ask questions and take notes throughout. The 
newspaper considered that the comments made by the complainant after the recorded 
interview were more personal and relevant for the purposes of the article.  It provided a 
copy of the journalist’s notebook and a transcript of his notes. It said these notes 
represented the interview in its entirety, and had been written by the journalist either at the 
time of the interview, or within 15 minutes of leaving the complainant.  

 
13. In relation to the direct quotations the complainant believed to be inaccurate, the 

newspaper highlighted a section of the reporter’s notes which stated “there’s this idea that 
women sleep with men to get ahead. It’s crazy” which it said supported the quotation that 
“there’s the idea that if you don’t sleep with men in the business then you won’t get on.” It 
said that this quotation had come from the part of the interview that was not recorded, and 
had been written down by the reporter within 15 minutes of leaving the complainant. The 
newspaper maintained that this quotation accurately reflected what the complainant had 
said, and denied that this quotation suggested that women regularly sleep with men to 
progress their career in the screen industry. 

 
14.  The newspaper did not have a note of the complainant stating “All I know is that I did not 

experience the problems there that I have done here”; however, it maintained that the 
article had been written by the journalist immediately after the interview, and was an  
accurate reflection of what the complainant had said, as it had an identical meaning to 
the front page quotation the complainant had approved. It also said that the reporter had 
recorded the complainant as referring to a need for women to “be careful” three times 
during the interview, which it said was accurately reported in the article. 

 
15. It said that the article did not suggest that the scale of sexual harassment within the film 

industry in Scotland was comparable to that that had been exposed in the Hollywood. It 
pointed out that Scotland does not have a single film studio and that the article had stated 
several times in the article that the problem was not on the same scale in the Scottish screen 
industry.  Rather, it wished to make the point, as the complainant did in her interview, that 
the problem is not limited to Hollywood, and that men abuse their power in Scotland as 
well. It said that the front page strapline was a distillation of this broader point. Due to the 
personal nature of the article, it had taken the unusual step of contacting the complainant 
prior to publication, to ask her to approve this quote, which she had done.   

 
16. Nevertheless, as soon as the complainant contacted the editor to express her concern, the 

newspaper apologised that the article had caused her frustration, offered to remove or 
edit the online article and offered to publish an opinion piece penned by the complainant 
on the subject. The newspaper also offered to publish a number of clarifications in print, 
and suggested the following wording:  

 

“After an interview published on 15 October, actor Joanne Thomson complained that she 

made none of the statements attributed to her. She would like to make clear that she does 

not believe sexual harassment is as widespread in the Scottish screen industry as it is in 

Hollywood; does not believe it is a woman’s responsibility to be careful in casting couch 

19



    Item                                  3 

situations; and does not believe women in the Scottish screen industry need to sleep with 

men to get ahead. We are happy to make her position clear.” 

 
17. The complainant did not accept these offers of resolution, as she believed a printed 

apology was appropriate.  

 

Relevant Code Provisions 
18. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or 

images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly and 

with due prominence, and –where appropriate – an apology published. In cases involving 

IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  

Findings of the Committee 
19.  In considering the accuracy of the article, the Committee had regard for the reporter’s 

notes and the recording and transcript of the interview provided by the complainant. The 
Committee acknowledged that it was important for women’s experiences of sexual 
harassment to be accurately reported and gave serious consideration to the complainant’s 
concern that her voice had been silenced by the reporter. In these circumstances it was 
particularly helpful for the Committee to be able to consider the recording and transcript 
she had supplied. However, the Committee was required to consider, independently, 
whether the article had inaccurately reported the complainant’s comments. 

 
20.  The reporter had taken a large number of notes, which were a useful contemporaneous 

account of what had been said during the interview. Notes are often sufficient to show the 
care taken by a newspaper over the accuracy of an article. The Committee also welcomed 
the efforts made by the reporter, prior to publication, to ensure that the complainant’s 
views were accurately reported, by calling her to obtain her confirmation that the front 
page strapline accurately represented her experiences. While there was some variation 
between the transcript which the complainant had provided, and the reporter’s notes, the 
newspaper’s obligation to take care over the presentation of direct quotations does not 
require it to reproduce an interviewee’s comments word for word. In such circumstances, 
the question is whether the quotations had been reported in such a way as to change the 
meaning of what the complainant had said.  

 
21. The newspaper had contacted the complainant to specifically discuss the “casting couch 

culture” and her experiences both in the UK and the United States. The term “casting couch 
culture” is a broad term and relates not only to female actors being expected to perform 
sexual favours in return for professional roles, but also encompasses the general culture 
of powerful men implicitly abusing their influence in the industry to make women feel 
objectified and harassed. Reporting on this issue is a matter of considerable public interest.  

 
22. The complainant had recounted her experience, while at drama school, of being placed 

in an uncomfortable situation by experienced members of the industry. The Committee 
noted her position that, by telling this story, she intended to show the sexism in the types 
of roles available for young female actors. However, the newspaper had accurately 
reported her account, and was entitled to present it as support for the suggestion that some 
powerful individuals in the industry were taking advantage of young women. Given the 
complainant’s comments, it was not inaccurate for the article to report that the complainant 

20



    Item                                  3 

was concerned about the actions of some powerful men in the industry. There was no 
breach of the Code in relation to the presentation of this wider point.  

 
23. The newspaper had taken the unusual step of asking the complainant to approve the front 

page strapline. While the Committee noted the complainant’s position that she had 
approved the quotation because she believed the reporter was facing time pressures, she 
had not raised any concerns about its accuracy, and so the newspaper was entitled to 
publish it as an accurate summary of the interview. However, the situation in relation to 
the strapline published inside the article was different. The complainant had made clear, 
throughout the conversation, that she did not believe that the situation in Scotland was 
comparable to that in Hollywood, noting that figures in the Scottish industry did not have 
the same level of power, and that her experiences in the United States were limited; indeed, 
the article had included her comment that “the problem in Scotland…may not be as bad 
as it is in Hollywood”. The  inside strapline claimed that the complainant had said that 
sexism and harassment was as bad in Scotland as in Hollywood which represented a 
failure to take care to present the complainant’s position on this point accurately. This was 
a breach of Clause 1 (i).  

 
24. The complainant had not made the claim which was attributed to her in the inside strapline, 

which was an inaccurate representation of her views, and was not supported by the text. 
Reporting this, in the context of widely reported allegations about various figures in 
Hollywood, misrepresented the comparison the complainant had made between the two 
industries, and suggested that the allegations she had made were more serious than those 
included in the article. This represented a significant inaccuracy, requiring correction under 
the terms of Clause 1(ii). 

 
25. Neither the reporter’s notes, nor the transcript, included the complainant saying “all I know 

is that I did not experience the problems there that I have done here,” as reported in the 
article. The reporter said he had noted this down when writing the article, shortly after the 
interview had finished. However, the Committee observed that there was no note of the 
comment, and it seemed to contradict the complainant’s position in the recorded section 
of the interview, and in the reporter’s notes. In these circumstances, the Committee 
considered that the newspaper had failed to demonstrate that it had taken care over the 
accuracy of the report of this comment, in breach of 1(i). The inclusion of this quotation 
added to the significantly misleading impression created by the inside strapline, in breach 
of Clause 1 (ii). 

 
26. The reporter’s notes recorded that the complainant had said “there’s this idea that women 

sleep with men to get ahead. It’s crazy” and it was the newspaper’s position that this 
comment had been made after the formal section of the interview had concluded, and 
when the complainant was no longer recording the conversation. By producing the 
reporter’s contemporaneous notes, the newspaper had demonstrated that it had taken 
care so as to report this comment accurately. Paraphrasing this comment as “there’s this 
idea that if you don’t sleep with men in the business then you won’t get on,” did not 
suggest, as the complainant contended, that she believed that women could not be 
successful if they did not sleep with men. Nor did reporting that she had said “you have to 
be careful”, where the recording and transcript showed that she had given this advice to 
one woman facing these issues, suggest that she believed women were responsible for 
sexual harassment. There was no breach of the Code on these points.   

 
27. While it was accepted by the Committee that the complainant had not said that all women 

need to be careful, she had made clear that she believed sexual harassment was 

21



    Item                                  3 

widespread in society, and could potentially affect any woman. The Committee found that 
the reported claim that women still needed to be careful was a reference to the 
complainant’s view that sexual harassment was prevalent in all sections of society, and did 
not suggest that she believed it was women’s responsibility to ensure sexual harassment 
did not occur. There was no breach of 1 (i) on this point.  

 

Conclusion 
28. The complaint was upheld. 

Remedial Action Required 
29. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what remedial action 

should be required.  

 
30. The newspaper had published a significantly misleading inside strapline, not supported by 

the text of the article, which was compounded by an inaccurate quotation reported in the 
article. The newspaper had offered to publish a correction, setting out the complainant’s 
position. However, the misattribution of quotes given as part of an interview, was a serious 
failure to take care, and so the appropriate remedy was the publication of an upheld 
adjudication.  

 
31.  The print article had been trailed on the front page and appeared in full on pages 4 and 

5. Where the Committee upheld the complaint in relation to information that appeared on 
pages 4 and 5 only, the Committee decided that adjudication should be published on 
page 4 or further forward. The Committee noted that the misleading strapline had not 
appeared on the online article; however, it had still carried the inaccurate quotation in the 
body of the article. In these circumstances, the adjudication should also be published 
online, with a link appearing on the homepage for 24 hours; it should then be archived in 
the usual way. The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the 
complaint against the Sunday Post, and refer to its subject matter. It must be agreed with 
IPSO in advance.   

 
32. The terms of the adjudication for publication are as follows:  

 

Joanne Thomson complained to the Independent Press Standards Organisation that the 

Sunday Post breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 

headlined, “I was very uncomfortable about doing it but scared not to. Then the directors, both 

well- known in the industry, told me not to tell anyone. I was so terrified I said yes” published 

on 15 October 2017. The article was also trailed on the front page with the headline, “I never 

met any men like Harvey Weinstein when I was in Hollywood. I met plenty in Scotland though.” 

The article was an interview with the complainant, which reported on her experience of the so-

called “casting couch culture” while working as an actor in both Scotland and the United States 

of America. The strapline of the article said, “Actress speaks out in wake of casting couch 

scandal and says sexism and harassment in Scotland is as bad as Hollywood,” and the article 

went on to report Ms Thomson as stating, “All I know is that I did not experience the problems 

there that I have done here.” 

The complainant said that the article had misreported the interview, and had given the 

impression that she believed that the so- called “casting couch culture” was worse in Scotland 

than in the United States. This was not the case. She also denied that she had said that “all I 

know is that I did not experience the problems there that I have done here,” as reported in the 

article. The complainant provided a recording, and transcript of the interview. 

22



    Item                                  3 

The newspaper apologised for any upset the article caused but did not accept it had breached 

the code. It denied the article suggested the scale of sexual harassment within the film industry 

in Scotland was as bad as in America only that when it happened it was as bad as in America. 

It pointed out that Scotland does not have a single film studio. In addition, Ms Thomson was 

repeatedly quoted in the article saying the scale of the problem in Scotland was not the same.  

 

The newspaper did not have a note of the quote “All I know is that I did not experience the 

problems there that I have done here” but claimed it was accurate. It also claimed the quote 

had an identical meaning to the front-page headline “I never met any men like Harvey 

Weinstein when I was in Hollywood. I met plenty in Scotland though.” This was approved by 

the complainant before publication. The newspaper provided the reporter’s notes of the 

interview and claimed that, when taken in context with the front-page headline, the size of 

Scotland’s film industry, and the complainant’s quotes, the meaning of the strapline was  

clear.  

The complainant had made clear throughout the conversation that she did not believe that the 

situation in Scotland was comparable to that in Hollywood, noting that figures in the Scottish 

industry did not have the same level of power, and that her experiences in the United States 

were limited. The newspaper had failed to take care over the accuracy of the inside strapline 

claim that she had said that sexism and harassment was as bad in Scotland as in Hollywood. 

This was a breach of Clause 1 (i). 

Reporting this, in the context of widely reported allegations about various figures in Hollywood, 

misrepresented the comparison the complainant had made between the two industries, and 

suggested that the allegations she had made were more serious than those included in the 

article. This represented a significant inaccuracy, requiring correction under the terms of 1(ii). 

Neither the reporter’s notes, nor the transcript, recorded the complainant saying “all I know is 

that I did not experience the problems there that I have done here”. While the reporter said he 

had written the article shortly after the interview, the Committee observed that there was no 

note of this, and it seemed to contradict the complainant’s position in the recorded section of 

the interview, and the reporter’s notes. In these circumstances, the Committee considered that 

the newspaper had failed to demonstrate that it had taken care over the accuracy of the report 

of this comment, in breach of 1(i). This quotation also added to the significantly misleading 

impression created by the inside strapline, in breach of Clause 1 (ii). The complaint under 

Clause 1 was upheld.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23



    Item                                  3 

Appendix D 
 

 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1227 18520-17 Rowlands v The Daily Telegraph 
1229 18812-17 Butt v mirror.co.uk 
1232 19525-17 Sarwar v The National 
1236 16907-

17/16908-
17 

Delay Dossier - Ford v Halesowen 
News/Stourbridge News 

1240 18680-
17/18894-
17 

Johnston v Grimsby 
Telegraph/mirror.co.uk 

1242  Request for review 
1244 18875-17 Dickinson v Mail Online 
1245 19858-17 Walker v mirror.co.uk 
1247 19508-17 Savvov v The Times 
1249  Request for review 
1250 19319-

17/19320-
17 

Warren v The Chronicle 
(Newcastle)/mirror.co.uk 

1256 20808-17 Note to Committee – Alsersawy v Mail 
Online 

1257 19501-17 Ireland v Evening Telegraph 
1258 20529-17 Strachan v Mail Online 

 
 

24


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present  Alan Moses (Chairman)
	Richard Best
	Nazir Afzal
	Janette Harkess
	David Jessel
	Andrew Pettie
	Neil Watts
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	John Buckingham
	Vikki Julian
	Madeline Palacz
	Holly Pick
	Lauren Sloan
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Sir Hayden Philips, IPSO Appointments Panel



