
 
Paper No. 1183 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 26 July 2017 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 

Richard Best 
Janette Harkess 
Gill Hudson    
David Jessel 
Matthew Lohn  
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans 
Peter Wright 

   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 

Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Niall Duffy 
Vikki Julian 
Madeline Palacz 
Holly Pick 
Lauren Sloan 
Liam Tedds 
Catherine Thomas 
Abigail Tuitt 
Charlotte Urwin 
Hugo Wallis 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Jill May. 
 
2.  Declarations of Interest 

 
 Peter Wright declared an interest in items 6, 11 and 15. He left the meeting for 

these items. David Jessel declared an interest in item 11. He left the meeting for 
this item. Lara Fielden declared an interest in item 11. She left the room for this 
item. Matthew Lohn declared an interest in item 12. He left the room for this item. 

 
3.  Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 28 June. 

 
4.  Update by the Chairman - oral 
  

The Chairman informed the Committee that he had been re-appointed as Chair, 
for a further term up to the end of 2019. He also informed the Committee that the 
public consultation on how IPSO’s regulations should apply to global digital 
content was now on the IPSO website.  
 
He informed the Committee of the new changes to the structure: Bianca 
Strohmann is now sole Head of Complaints. Holly Pick and Hugo Wallis are now 
Senior Complaints Officers.  
 
Finally the Chairman expressed his gratitude to Elisabeth Ribbans, Matthew Lohn, 
Nina Wrightson and Jilly May who would be leaving IPSO at the beginning of 
October. 

 
5.      Matters arising 
  

There were no matters arising.  
 

6. Complaint 12626-17 Gorman v Daily Star  
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 12774-17 / 12776-17 A Man v Daily Record/Paisley Daily Express 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix B.  
 

8.   Complaint 12775-17 A Man v The Gazette 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 
 
 



    Item                                  3 

 
9.      Complaint 16365-17 A Man v Evening Times 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix D. 

 
10.      Complaint 01712-17 Mears Group PLC v The Times 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld.  Subsequently the Committee received further submissions from the 
parties, which were incorporated into its findings. A copy of its final ruling appears 
in Appendix E.      
 

11.      Complaint 01701-17 Hill v The Mail on Sunday 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix F.  
 
 

12.      Complaint 01557-17 HIA Historical Institutional Abuse Inquiry v The Belfast            
Telegraph 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix G. 

 
13.      Draft Guidance - Reporting of deaths and inquest  
 

The initial draft guidance was discussed and it was agreed that Committee 
Members’ comments would be incorporated into a new draft for further 
consideration.  
 

14.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

   The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix H. 
 
 

15.       Any other business 
   

a. Complaint 16342-17 Malone  v Mail Online 
The Committee discussed the matter, and agreed that, as the complaint relates 
to an article about an event in an overseas jurisdiction, and which was not 
primarily targeted at a UK audience, it should exercise its discretion not to 
consider the complaint further. 
 
 

b. Complaint 07875-17 Finlay v Strathearn Herald 
The Committee discussed the complaint, and ruled that the complaint should 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix I. 

 
 
 



    Item                                  3 

 
      

16.       Date of Next Meeting 
 
 
    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 4th October 2017. 

 
    The meeting ended at 1.25pm 

 
    Michelle Kuhler 
    PA to Chairman & CEO 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee 
12629-17 Gorman v Daily Star 

Summary of Complaint 
1. Pauline Gorman complained to the Independent Press Standards Organisation that 

the Daily Star breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 4 (Intrusion 
into grief or shock) and Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “SLAUGHTER OF THE INNOCENTS”, published on 24 May 2017. 
 

2. On its front page, the newspaper had published a number of photographs of 
individuals who had died, or were missing, following the terror attack which took place 
at a pop concert in the Manchester Arena on 22 May 2017. One of the photographs 
was of the complainant’s daughter, accompanied with the caption: “MISSING: Lucy 
Cross”. The photograph and the caption were also published on page 4, in an article 
which reported on the attack. 
 

3. The complainant said that her 13 year old daughter was not missing: her daughter, 
who is not called Lucy Cross, had been at home at the time of the attack. The 
publication of her daughter’s photograph alongside individuals who were missing or 
dead had been traumatic and had intruded into her daughter’s private and family life, 
as well as her time at school. 
 

4. The newspaper said that when notified of the inaccuracy by the complainant, it had 
immediately offered a prominent apology: the following day, 25 May, it had published 
a front-page reference, in a box, to an apology on page 2, as follows: 

In yesterday’s edition we published a picture of Lucy Cross on the front page and page 
4 and we referred to her as missing in the Manchester attack. Unfortunately we got the 
picture and information wrong. The picture was of [the complainant’s daughter] whose 
details were appropriated and used to make a fake social media account. [She] was 
not at Manchester Arena at the time of the attack and was not missing. We apologise 
to [her] and her family for the upset and distress we have caused.  

5. The newspaper said that the article had been published in exceptional circumstances, 
in the aftermath of a terror attack involving numerous children. At the time of 
publication, there was no consideration of the Code issues at editorial level because 
the story had been filed by a freelance agency, with whom it had a longstanding and 
trusted relationship. The agency had obtained the story after a Twitter account named 
“@_maddisonallen” had posted a photograph of the complainant’s daughter and 
had falsely claimed that her name was “Lucy Hannah Cross” and that she was missing 
following the attack. The newspaper said that at the time of publication, it had no 
reason to believe that the information was false.  
 

6. The newspaper said that it was a matter of significant regret that the article’s 
publication had caused distress to the complainant’s daughter and her family. It said 
that had the information been accurate and not part of a hoax, then publication would 
have been justified in the public interest. The newspaper accepted, however, that it 



    Item                                  3 

had been misled by the contents of the Twitter account and that publication had been 
in breach of Clause 2 and Clause 6.  

Relevant Code Provisions 
7. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Clause 2 (Privacy)* 
 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of 
information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 
 
In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made 
with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions 
should not restrict the right to report legal proceedings. 
 
Clause 6 (Children)* 
 
i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 
ii) They must not be approached or photographed at school without permission of 
the school authorities. 
iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues involving 
their own or another child’s welfare unless a custodial parent or similarly responsible 
adult consents. 
iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is clearly in 
the child's interest. 
v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as 
sole justification for publishing details of a child's private life. 



    Item                                  3 

 
Findings of the Committee 
 

8. In the exceptional circumstances of reporting on the aftermath of a terror attack, the 
newspaper had relied upon information which it had obtained from a trusted agency.  
While there was no reason to doubt that the newspaper had acted in good faith, it 
was ultimately responsible for the inaccuracy. The Committee also considered the vital 
importance of taking sufficient care to ensure the accuracy of a claim that an individual 
had been caught up in an incident of this kind, which could have significant 
consequences for them and their family. 
 

9. On receipt of this information, the newspaper had taken no further steps to establish 
the accuracy of the claims that had been circulated on the Twitter account. The 
newspaper did not, for example, attempt to contact the Twitter account holder or the 
family of the individual pictured. Given the fact that the story claimed that “Lucy Cross” 
was missing following a terror attack, and particularly where the photograph clearly 
showed a child, greater care should have been taken. This represented a failure to 
take over the accuracy of the article, in breach of Clause 1(i).  
 

10. The article had contained a significant inaccuracy that required correction and, given 
its nature, apology. The Committee noted favourably that in the following day’s 
edition, the newspaper had published a front-page reference to an apology on page 
2. This had identified the inaccuracy and had been illustrated with the photograph of 
the complainant’s daughter, to make readers aware of the correct position. The 
Committee was satisfied that the publication had met the requirements of Clause 1 (ii) 
by publishing a prompt and prominent apology. There was no further breach of 
Clause 1 in relation to the remedial action taken.  
 

11. The Committee turned to consider the complaint under Clause 6 and Clause 2. Critical 
to the Committee’s considerations was the fact that the breach of Clause 1(i), had 
resulted in the publication of material which had related to the welfare of a child. In 
publishing this material on its front page, without consent, alongside photographs of 
those who were missing or dead in the attack, the newspaper had published 
information which had intruded into the complainant’s daughter’s private life and into 
her time at school.  
 

12. Newspapers play an important role in reporting on the aftermath of a terror attack 
and raising awareness of the real impact of such incidents on members of the public. 
However, the false information relating to the complainant’s daughter clearly related 
to her welfare and intruded into her time at school and her privacy, and there could 
be no public interest in publishing this inaccurate information. The complaints under 
Clause 2 and Clause 6 were upheld. 
 

13. The Committee acknowledged that the publication of her daughter’s photograph had 
caused the complainant and her family significant upset. However, in circumstances 
where the complainant’s daughter was not missing, this was not a case which involved 
the personal grief or shock of the complainant, or her daughter. The terms of Clause 
4 were not engaged. 



    Item                                  3 

Conclusion 
14. The complaint was upheld. 

Remedial action required 
15. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should 

be required. 
 

16. The newspaper had promptly published a correction in print which identified the 
inaccuracy and made the correct position clear; it also had included an apology, which 
the Committee considered was appropriate in the circumstances. This action was 
sufficient to remedy the breach of Clause 1(i). 
 

17. However, having upheld the complaint under Clause 2 and Clause 6, the Committee 
considered what further remedial action should be required. Given that the breach of 
Clause 1(i), had resulted in the publication of material which had related to the welfare 
of a child, in an article that identified individuals who were missing or dead following 
the attack, the Committee considered that the publication of an adjudication was an 
appropriate remedy. 
 

18.  The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint, 
and refer to its subject matter; it must be agreed in advance. The photograph of the 
complainant’s daughter had been published on its front page, as well as on page 4. 
However in considering the placement of the adjudication, the Committee had regard 
to the fact that the newspaper had already published a front page reference to an 
apology, identifying to its readers the correct position. As such, the adjudication should 
appear on page 4 or further forward.  
 

19. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Following an article published in the Daily Star on 24 May 2017, headlined 
“SLAUGHTER OF THE INNOCENTS”, Pauline Gorman complained to the Independent 
Press Standards Organisation that the Daily Star breached Clause 2 (Privacy) and 
Clause 6 (Children) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and 
has required the Daily Star to publish this decision as a remedy to the breach. 
On its front page, the newspaper had published a number of photographs of 
individuals who had died, or were missing, following the terror attack which took place 
at a pop concert in the Manchester Arena on 22 May 2017. One of the photographs 
was of the complainant’s daughter, accompanied with the caption: “MISSING: Lucy 
Cross”.  
The complainant said that her 13 year old daughter was not missing: her daughter, 
who is not called Lucy Cross, had been at home at the time of the attack. The 
publication of her daughter’s photograph in this context had intruded into her 
daughter’s private and family life, as well as her time at school. 
The day after publication, the newspaper had published a front-page reference to a 
page 2 apology for the inaccuracy. It said that it had obtained the story from an 
agency, which had been misled by a Twitter account that had posted a photograph 
of the complainant’s daughter with the false name and claim that she was missing. 



    Item                                  3 

The newspaper said that at the time of publication, it had no reason to believe that 
the information was false.  
The newspaper had relied upon information obtained from a trusted agency; in doing 
so, the newspaper had published material which had inaccurately claimed that the 
complainant’s daughter was missing. This had resulted in the publication of inaccurate 
material relating to the complainant’s daughter, without consent, which had intruded 
into her private life and her time at school.  
Newspapers play an important role in reporting on the aftermath of a terror attack 
and raising awareness of the real impact of such incidents on members of the public. 
In this instance, however, there was no public interest in publishing the inaccurate 
claim that the complainant’s daughter was missing. The complaints under Clause 2 
and Clause 6 were upheld. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee  
12774-17 A Man v DailyRecord.co.uk 

 
Summary of complaint 
 
1. A man complained on behalf of a person that the DailyRecord.co.uk breached Clause 

1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 7 (Children in sex cases), and Clause 11 
(Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of practice in two articles published 
online in 2017. 

 
2. This decision is written in general terms, to avoid the inclusion of information which 

could identify a victim of sexual assault.   

 
3. The first article reported that an individual had pleaded guilty to sexual offences 

against a young child. The second article reported that he had been given a jail 
sentence for the offences.  Both articles reported the period over which the offences 
occurred, by reference to the month and year, and provided detail on the 
circumstances of the offences. They reported the age of the victim when the offences 
began. . . The articles contained a number of details as to the nature of the offences. 
The second article contained a statement from a charity commenting on the case.   

 
4. The complainant said that by including certain details from the court hearings, the 

publication had failed to protect the identity of the victim. These included details about 
the victim and the victim’s family’s response to the abuse, including the age at which 
the victim contacted the police and what had caused the victim to do so. The 
complainant was concerned that the article contained graphic detail about the nature 
of the offences, which he said should not have been repeated outside of the court 
hearing. He was concerned that the defendant’s explanations for his actions were 
incorrect, and that publication of these explanations had caused considerable distress 
to the victim. He was concerned that the inclusion of comments from the charity in the 
second article suggested they were directly involved in the case, which was inaccurate.  

 
5. The publication said that in accordance with the principle of open justice, it is essential 

that the press are able to report on cases such as the case subject to this complaint. It 
said that to do so, it is necessary to include certain details to inform the public as to 
how the offences occurred. The publication provided explanations as to why it did not 
believe that the specific pieces of information identified by the complainant were likely 
to contribute to the identification of the victim.  

Relevant Code provisions 
 
6. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 



    Item                                  3 

published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 

Clause 2 (Privacy)  
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 

Clause 7 (Children in sex cases)  
The press must not, even if legally free to do so, identify children under 16 who are victims 
or witnesses in cases involving sex offences. 
In any press report of a case involving a sexual offence against a child - 

i) The child must not be identified. 
ii) The adult may be identified. 
iii) The word "incest" must not be used where a child victim might be identified. 
iv)  Care must be taken that nothing in the report implies the relationship between 
the accused and the child. 
 

Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely to contribute 
to such identification unless there is adequate justification and they are legally free to do 
so. 

 
Findings of the Committee 
 
7. In accordance with the principle of open justice, the newspaper was entitled to report 

on this case, to identify the defendant, including by publication of his image. However, 
Clause 11 of the Code requires that, in doing so, it did not publish material likely to 
contribute to the identification of the victim. The Committee considered that the detail 
the articles contained about the circumstances in which the defendant committed some 
of the offences could only reasonably be applied to a relatively narrow class of 
individuals. When reported alongside the age of the victim, and the timeframes for 
the offences, these details, taken together, represented material which was likely to 
contribute to the identification of the victim. The complaint was therefore upheld as a 
breach of Clause 11.  

 
8. Clause 7 relates to the identification of children who are victims or witnesses in cases 

involving sex offences. In this case, while the offences were committed when the victim 
was a child, the victim was an adult at the time of publication. For this reason, Clause 



    Item                                  3 

7 was not engaged. The victim’s right to anonymity was protected by Clause 11, in 
this case.  
 

9. The Committee recognised that the details about the nature of the offences were 
extremely sensitive. However, these details had been heard in court, and the 
newspaper was entitled to report these in accordance with the principle of open justice. 
Reporting these details did not breach Clause 2.  
 

10. The defendant’s comments on the offences had been referred to in court, and the 
newspaper was entitled to report these, in accordance with the principle of open 
justice. While the Committee acknowledged that the complainant strongly objected to 
his remarks, it was not inaccurate for the articles to report that these remarks had been 
made, and there was no breach of Clause 1.  The reference to the charity in the second 
article were general comments on the case, and did not suggest that it had any direct 
involvement. This aspect of the article was not misleading, and there was no breach 
of Clause 1 on this point.  
 

Conclusion 
 

11. The complaint was upheld.  
 
Remedial Action Required 
 
12. Having upheld the complaint under Clause 11, the Committee considered that the 

appropriate remedy was publication of an adjudication.  
 

13. The Committee required the newspaper to publish the adjudication on its website, with 
a link to the full adjudication (including the headline) appearing on the homepage for 
24 hours; it should then be archived in the usual way. The headline of the adjudication 
must make clear that IPSO has upheld the complaint against DailyRecord.co.uk, and 
refer to its subject matter; it must be agreed in advance. The publication should contact 
IPSO to confirm the amendments it now intends to make to the online article to avoid 
the continued publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice. 
 

14. The terms of the adjudication for publication are as follows:  
 
Following two articles published online by DailyRecord.co.uk in 2017, a man 
complained to the Independent Press Standards Organisation that DailyRecord.co.uk 
breached Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice. Clause 
11 of the Code requires that the press must not identify victims of sexual assault or 
publish material likely to contribute to such identification unless there is adequate 
justification and they are legally free to do so. The complaint was upheld as a breach 
of Clause 11, and DailyRecord.co.uk was required to publish this adjudication as a 
remedy.  

The articles reported that a man had pleaded guilty to sex offences against a child, 
and that he had been given a jail sentence.   
 



    Item                                  3 

The complainant said that by including certain details from the court hearings, the 
publication had failed to protect the identity of the victim, on whose behalf he was 
complaining.  

The newspaper said that in accordance with the principle of open justice, it is essential 
that the press are able to report on cases such as the case subject to the complaint. It 
said that to do so, it is necessary to include certain details to inform the public as to 
how the offences occurred. It provided explanations as to why it did not believe that 
the details in the article were likely to contribute to the identification of the victim.  

IPSO’s Complaints Committee made clear that the newspaper was entitled to report on 
this case, and to identify the defendant, in accordance with the principle of open 
justice. However, Clause 11 of the Editors’ Code requires that, in doing so, it did not 
publish material likely to contribute to the identification of the victim.  

The Committee considered that the detail the articles contained about the 
circumstances in which the defendant committed some of the offences could only 
reasonably be applied to a relatively narrow class of individuals. When reported 
alongside the age of the victim, and the timeframes for the offences, these details, 
represented material which was likely to contribute to the identification of the victim. 
The complaint was therefore upheld as a breach of Clause 11. 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  



    Item                                  3 

Decision of the Complaints Committee  
12776-17 A Man v Paisley Daily Express 

 
 
1. A man complained on behalf of a person that the Paisley Daily Express breached 

Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 7 (Children in sex cases), and Clause 
11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice in two articles published 
in 2017. 

 
2. This decision is written in general terms, to avoid the inclusion of information which 

could identify a victim of sexual assault.   

 
3. The first article reported that an individual had pleaded guilty to sexual offences 

against a young child. The second article reported that he had been given a jail 
sentence for the offences.  Both articles reported the period over which the offences 
occurred, by reference to month and year, and provided detail on the circumstances 
of the offences. They reported the age of the victim when the offences began. The 
articles contained a number of details as to the nature of the offences. The second 
article contained a statement from a charity commenting on the case.   

 
4. The complainant said that by including certain details from the court hearings, the 

publication had failed to protect the identity of the victim. These included details about 
the victim and the victim’s family’s response to the abuse, including the age at which 
she contacted the police and what had caused the victim to do so. The complainant 
was concerned that the article contained graphic detail about the nature of the 
offences, which he said should not have been repeated outside of the court hearing. 
He was concerned that the defendant’s explanations for his actions were incorrect, 
and that publication of these explanations had caused considerable distress to the 
victim. He was concerned that the inclusion of comments from the charity in the second 
article suggested they were directly involved in the case, which was inaccurate.  

 
5. The publication said that in accordance with the principle of open justice, it is essential 

that the press are able to report on cases such as the case subject to this complaint. It 
said that to do so, it is necessary to include certain details to inform the public as to 
how the offences occurred. The publication provided explanations as to why it did not 
believe that the specific pieces of information identified by the complainant were likely 
to contribute to the identification of the victim.  
 

Relevant Code provisions 
 
6. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 



    Item                                  3 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

 
Clause 2 (Privacy)  
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 
places where there is a reasonable expectation of privacy. 

 
Clause 7 (Children in sex cases)  
The press must not, even if legally free to do so, identify children under 16 who are victims 
or witnesses in cases involving sex offences. 
In any press report of a case involving a sexual offence against a child - 
i) The child must not be identified. 
ii) The adult may be identified. 
iii) The word "incest" must not be used where a child victim might be identified. 
iv)  Care must be taken that nothing in the report implies the relationship between the 
accused and the child. 

 
Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely to contribute 
to such identification unless there is adequate justification and they are legally free to do 
so. 

 
Findings of the Committee 
 
7. In accordance with the principle of open justice, the newspaper was entitled to report 

on this case, to identify the defendant, including by publication of his image. However, 
Clause 11 of the Code requires that, in doing so, it did not publish material likely to 
contribute to the identification of the victim. The Committee considered that the detail 
the articles contained about the circumstances in which the defendant committed some 
of the offences could only reasonably be applied to a relatively narrow class of 
individuals. When reported alongside the age of the victim, and the timeframes for 
the offences, these details, represented material which was likely to contribute to the 
identification of the victim. The complaint was therefore upheld as a breach of Clause 
11.  

 
8. Clause 7 relates to the identification of children who are victims or witnesses in cases 

involving sex offences. In this case, while the offences were committed when the victim 
was a child, the victim was an adult at the time of publication. For this reason, Clause 
7 was not engaged. The victim’s right to anonymity was protected by Clause 11, in 
this case.  
 

9. The Committee recognised that the details about the nature of the offences were 
extremely sensitive. However, these details had been heard in court, and the 
newspaper was entitled to report these in accordance with the principle of open justice. 
Reporting these details did not breach Clause 2.  



    Item                                  3 

 
10. The defendant’s comments on the offences had been referred to in court, and the 

newspaper was entitled to report these, in accordance with the principle of open 
justice. While the Committee acknowledged that the complainant strongly objected to 
his remarks, it was not inaccurate for the articles to report that these remarks had been 
made, and there was no breach of Clause 1.  The reference to the charity in the second 
article were general comments on the case, and did not suggest that they had any 
direct involvements. This aspect of the article was not misleading, and there was no 
breach of Clause 1 on this point.  

 
Remedial Action Required 
 
11. Having upheld the complaint under Clause 11, the Committee considered that the 

appropriate remedy was publication of an adjudication.  
 

12. Both articles began on the front page of the newspaper, before continuing on page 5 
in the case of the first article, and page 9 in the case of the second article. The 
adjudication should be published in full on page 5, with a front page reference 
directing readers to this page, which should include the headline of the adjudication. 
The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint 
against The Paisley Daily Express, and refer to its subject matter; it must be agreed in 
advance. The placement of the front page reference, and the prominence, including 
font size, of both the adjudication and the front page reference must be agreed with 
IPSO in advance. 
 

13. The terms of the adjudication for publication are as follows:  
 

Following two articles published by The Paisley Daily Express in 2017, a man 
complained to the Independent Press Standards Organisation that The Paisley Daily 
Express breached Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice. 
Clause 11 of the Code requires that the press must not identify victims of sexual assault 
or publish material likely to contribute to such identification unless there is adequate 
justification and they are legally free to do so. The complaint was upheld as a breach 
of Clause 11, and The Paisley Daily Express was required to publish this adjudication 
as a remedy.  

The articles reported that a man had pleaded guilty to sex offences against a child, 
and that he had been given a jail sentence.   
 
The complainant said that by including certain details from the court hearings, the 
publication had failed to protect the identity of the victim, on whose behalf he was 
complaining.  

The newspaper said that in accordance with the principle of open justice, it is essential 
that the press are able to report on cases such as the case subject to the complaint. It 
said that to do so, it is necessary to include certain details to inform the public as to 
how the offences occurred. It provided explanations as to why it did not believe that 
the details in the article were likely to contribute to the identification of the victim.  



    Item                                  3 

IPSO’s Complaints Committee made clear that the newspaper was entitled to report on 
this case, and to identify the defendant, in accordance with the principle of open 
justice. However, Clause 11 of the Editors’ Code requires that, in doing so, it did not 
publish material likely to contribute to the identification of the victim.  

The Committee considered that the detail the articles contained about the 
circumstances in which the defendant committed some of the offences could only 
reasonably be applied to a relatively narrow class of individuals. When reported 
alongside the age of the victim, and the timeframes for the offences, these details, 
represented material which was likely to contribute to the identification of the victim. 
The complaint was therefore upheld as a breach of Clause 11. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

  



    Item                                  3 

APPENDIX C 

Decision of the Complaints Committee  
12775-17 A Man v The Gazette (Paisley)  

 
Summary of complaint 
 
1. A man complained on behalf of a person that The Gazette (Paisley) breached Clause 

1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 7 (Children in sex cases), and Clause 11 
(Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of practice in two articles published in 
2017. 
 

2. This decision is written in general terms, to avoid the inclusion of information which 
could identify a victim of sexual assault.   

 
3. The first article reported that an individual had pleaded guilty to sex offences against 

a child. It reported the age of the victim when the offences began, and the time period 
over which the offences took place, by reference to the month and year. It reported 
the circumstances in which the defendant had come into contact with the victim, with 
reference to a specific day of the week. The second article reported that the individual 
had been given a jail sentence for the offences; it reported the period over which the 
offences occurred, by reference to the month and year, and also made reference to 
the circumstances in which the offences took place, although in less detail than the 
first article. The second article contained an image of the defendant and his spouse, 
outside of court. Both articles reported the current age of the victim and elements of 
what the court was told had been the defendant’s comments on the offences.   
 

4. The complainant said that by including certain details from the court hearings, the 
publication had failed to protect the identity of the victim, on whose behalf he was 
complaining. He was concerned that the publication of the photograph of the 
defendant would contribute to the victim’s identification. The complainant was 
concerned that the articles contained graphic detail about the nature of the offences, 
which he said should not have been repeated outside of the court hearing. He was 
concerned that the defendant’s explanations for his actions were incorrect, and that 
publication of these explanations had caused considerable distress to the victim.  
 

5. The newspaper said that while the detail in the articles may be distressing, they were 
fair and accurate reports of the court proceedings: these details were necessary in 
order to enable the public to understand the facts of the offence and the nature of any 
defence or mitigation. The publication provided explanations as to why it did not 
believe that the specific pieces of information identified by the complainant were likely 
to contribute to the identification of the victim.  
 

Relevant Code Provisions 
 
6. Clause 1 (Accuracy) 
 



    Item                                  3 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. 
In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 
 
Clause 2 (Privacy)  
 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of 
information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 7 (Children in sex cases)  
 
The press must not, even if legally free to do so, identify children under 16 who are 
victims or witnesses in cases involving sex offences. 
 
In any press report of a case involving a sexual offence against a child - 
i) The child must not be identified. 
ii) The adult may be identified. 
iii) The word "incest" must not be used where a child victim might be identified. 
iv) Care must be taken that nothing in the report implies the relationship between the 
accused and the child. 
 
Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely to 
contribute to such identification unless there is adequate justification and they are legally 
free to do so. 
 
Findings of the Committee 
 
7. In accordance with the principle of open justice, the newspaper was entitled to report 

on this case, to identify the defendant, including by publication of his image. However, 
Clause 11 of the Code requires that, in doing so, it did not publish material likely to 
contribute to the identification of the victim. The Committee considered that the details 
the articles contained about the circumstances in which the defendant committed the 
offences against the victim were of the kind that would be known within the victim’s 
community. When reported alongside the time frame of the offences, and the age of 
the victim, these details represented material which was likely to contribute to the 



    Item                                  3 

identification of the victim. The complaint was therefore upheld as a breach of Clause 
11.  

 
8. Clause 7 relates to the identification of children who are victims or witnesses in cases 

involving sex offences. In this case, while the offences were committed when the victim 
was a child, the victim was an adult at the time of publication. For this reason, Clause 
7 was not engaged. The victim’s right to anonymity was protected by Clause 11, in 
this case.  
 

9. The Committee recognised that the details about the nature of the offences were 
extremely sensitive. However, these details had been heard in court, and the 
newspaper was entitled to report these in accordance with the principle of open justice. 
Reporting these details did not breach Clause 2.  
 

10. The defendant’s comments on the offences had been referred to in court, and the 
newspaper was entitled to report these, in accordance with the principle of open 
justice. While the Committee acknowledged that the complainant strongly objected to 
his remarks, it was not inaccurate for the articles to report that these remarks had been 
made, and there was no breach of Clause 1.  
 

Conclusions 
 
11.  The complaint was upheld 
 
Remedial Action Required 
 
12. Having upheld the complaint under Clause 11, the Committee considered that the 

appropriate remedy was publication of an adjudication.  
 
13. The 24 May article was published on page 5, and the 28 June article was published 

on page 9. The Committee required the newspaper to publish the adjudication on 
page 5, or further forward in the newspaper. The headline of the adjudication must 
make clear that IPSO has upheld the complaint against The Gazette, and refer to its 
subject matter; it must be agreed in advance. 
 

14. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with a link to 
the full adjudication (including the headline) appearing on the homepage for 24 
hours; it should then be archived in the usual way. The publication should contact 
IPSO to confirm the amendments it now intends to make to the online article to avoid 
the continued publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice. 
 

15. The terms of the adjudication for publication are as follows:  
 

Following two articles published by The Gazette in 2017, a man complained to the 
Independent Press Standards Organisation that The Gazette had breached Clause 11 
(Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice. Clause 11 of the Code 
requires that the press must not identify victims of sexual assault or publish material 



    Item                                  3 

likely to contribute to such identification unless there is adequate justification and they 
are legally free to do so. 
 
The articles reported that a man had pleaded guilty to sex offences against a child, 
and that he had been given a jail sentence. The complainant was complaining on 
behalf of the victim. 
 
The complainant said that by including certain details from the court hearings, the 
publication had failed to protect the identity of the victim, on whose behalf he was 
complaining.  

 
The newspaper said that the details reported in the article were necessary in order to 
enable the public to understand the facts of the offence. It provided explanations as to 
why it did not believe that the details in the article were likely to contribute to the 
identification of the victim.  
IPSO’s Complaints Committee made clear that, in accordance with the principle of 
open justice, the newspaper was entitled to report on this case, to identify the 
defendant, including by publication of his image. However, Clause 11 of the Code 
requires that, in doing so, it did not publish material likely to contribute to the 
identification of the victim.  
 
The Committee considered that the details the articles contained about the 
circumstances in which the defendant committed the offences against the victim were 
of the kind that would be known within the victim’s community. When reported 
alongside the time frame of the offences, and the age of the victim, these details 
represented material which was likely to contribute to the identification of the victim. 
The complaint was therefore upheld as a breach of Clause 11.  
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

APPENDIX D 

Decision of the Complaints Committee  
16365-17 A Man v The Evening Times  

 
Summary of complaint 
 
14. A man complained on behalf of a person that The Evening Times breached Clause 1 

(Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 7 (Children in sex cases), and Clause 11 
(Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice in an article published online 
in 2017. 

 
15. This decision is written in general terms, to avoid the inclusion of information which 

could identify a victim of sexual assault.   

 
16. The article reported that an individual had pleaded guilty to sexual offences against a 

young child. It reported the period over which the offences occurred, by reference to 
the month and year. It reported the age of the victim when the offences began, when 
they ended, and the victim’s current age. It reported the circumstances in which the 
defendant came into contact with the victim. The article contained a number of details 
as to the nature of the offences. It reported comments the defendant had made on his 
offences.   

 
17. The complainant said that by including certain specific details from the court hearing, 

including the circumstances in which the defendant came into contact with the victim 
and the date range for the offences, the publication had failed to protect the identity 
of the victim. The complainant was concerned that the article contained graphic detail 
about the nature of the offences, which he said should not have been repeated outside 
of the court hearing.   

 
18. The publication said that while the detail in the article may be distressing, it was a 

report of court proceedings which contained sufficient detail to allow readers to 
understand the offence. The publication provided explanations as to why it did not 
believe that the specific pieces of information identified by the complainant were likely 
to contribute to the identification of the victim.  
 

Relevant Code provisions 
 
19. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 



    Item                                  3 

 
Clause 2 (Privacy)  
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 
places where there is a reasonable expectation of privacy. 

 
Clause 7 (Children in sex cases)  
The press must not, even if legally free to do so, identify children under 16 who are victims 
or witnesses in cases involving sex offences. 
In any press report of a case involving a sexual offence against a child - 
i) The child must not be identified. 
ii) The adult may be identified. 
iii) The word "incest" must not be used where a child victim might be identified. 
iv)  Care must be taken that nothing in the report implies the relationship between the 
accused and the child. 

 
Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely to contribute 
to such identification unless there is adequate justification and they are legally free to do 
so. 

 
Findings of the Committee 
 
20. In accordance with the principle of open justice, the newspaper was entitled to report 

on this case, to identify the defendant, including by publication of his image. However, 
Clause 11 of the Code requires that, in doing so, it did not publish material likely to 
contribute to the identification of the victim. The Committee considered that the detail 
the article contained about the circumstances in which the defendant came into contact 
with the victim were of the kind that were likely to be known within the victim’s 
community. When reported alongside the age of the victim, and the timeframes for 
the offences, these details represented material which was likely to contribute to the 
identification of the victim. The complaint was therefore upheld as a breach of Clause 
11.  
 

21. Clause 7 relates to the identification of children who are victims or witnesses in cases 
involving sex offences. In this case, while the offences were committed when the victim 
was a child, the victim was an adult at the time of publication. For this reason, Clause 
7 was not engaged. The victim’s right to anonymity was protected by Clause 11, in 
this case.  
 

22. The Committee recognised that the details about the nature of the offences were 
extremely sensitive. However, these details had been heard in court, and the 
newspaper was entitled to report these in accordance with the principle of open justice. 
Reporting these details did not breach Clause 2.  
 



    Item                                  3 

23. The complainant did not identify an alleged inaccuracy in the article, and there was 
no breach of Clause 1. 

 
Conclusion 
 
11. The complaint was upheld.  
 
Remedial Action Required  
 
12. Having upheld the complaint under Clause 11, the Committee considered that the 

appropriate remedy was publication of an adjudication.  
 

13. The Committee required the newspaper to publish the adjudication on its website, with 
a link to the full adjudication (including the headline) appearing on the homepage for 
24 hours; it should then be archived in the usual way. The headline of the adjudication 
must make clear that IPSO has upheld the complaint against The Evening Times, and 
refer to its subject matter; it must be agreed in advance. The publication should contact 
IPSO to confirm the amendments it now intends to make to the online article to avoid 
the continued publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice. 
 

14. The terms of the adjudication for publication are as follows:  
 

Following an article published online by The Evening Times in 2017, a man complained 
to the Independent Press Standards Organisation that The Evening Times breached 
Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice. Clause 11 of the 
Code requires that the press must not identify victims of sexual assault or publish 
material likely to contribute to such identification unless there is adequate justification 
and they are legally free to do so. The complaint was upheld as a breach of Clause 
11, and The Evening Times was required to publish this adjudication as a remedy.  

The article reported that a man had pleaded guilty to sex offences against a young 
child.  
  
The complainant said that by including certain details from the court hearings, the 
publication had failed to protect the identity of the victim, on whose behalf he was 
complaining.  

The newspaper said that while the detail in the article may be distressing, it was a 
report of court proceedings which contained sufficient detail to allow readers to 
understand the offences. The publication provided explanations as to why it did not 
believe that the specific pieces of information identified by the complainant were likely 
to contribute to the identification of the victim.  
IPSO’s Complaints Committee made clear that the newspaper was entitled to report on 
this case, and to identify the defendant, in accordance with the principle of open 
justice. However, Clause 11 of the Editors’ Code requires that, in doing so, it did not 
publish material likely to contribute to the identification of the victim.  

The Committee considered that the detail the article contained about the circumstances 
in which the defendant come into contact with the victim were of the kind that were  
likely to be known within the victim’s community. When reported alongside the age of 



    Item                                  3 

the victim, and the timeframes for the offences, these details represented material 
which was likely to contribute to the identification of the victim. The complaint was 
therefore upheld as a breach of Clause 11.  
 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



    Item                                  3 

APPENDIX E 

Decision of the Complaints Committee 
01712-17, Mears Group v The Times 

 
Summary of complaint  
 

1. Mears Group complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in relation 
to articles headlined “Police to investigate Glasgow corruption”, published on 21 
February 2017 in the Scottish edition of the newspaper, and “SNP inquiry into 
Glasgow council dismissed by Labour as gimmick”, published on 22 February 
2017 in the Scottish edition of the newspaper. The articles were also published 
online. 
 

2. The first article reported that “police are being called in to investigate allegations 
of corruption and cronyism at Scotland’s largest local authority”, Glasgow City 
Council (GCC). It reported that this followed the resignation of the executive 
director of land and environmental services, in relation to an internal investigation 
into alleged “procurement irregularities”. It reported that this individual’s assistant 
was the partner of an executive with Mears Scotland, that she had been questioned 
as part of the investigation, that she had been “counselled” about her conduct, 
and “moved to a different role”. It reported that another employee of the same 
department was the son of the complainant’s managing director. It reported that 
sources had confirmed that this employee had also resigned, after being 
questioned.  
 

3. The article reported that a “council insider” had said that “internal audit are 
currently looking into a number of the same people and contractors who were 
involved in the corruption scandal in North Lanarkshire”, and that there were 
parallels between the two authorities. 
 

4. The article reported that Mears’ ties to the council “are being examined – along 
with a number of other firms – by the authority’s chief internal auditor”. The article 
went on to report that “a council source confirmed that ties with Mears and a 
number of other firms were being looked at by the council’s internal auditor”. It 
reported that a spokesperson for the complainant had said that it did not have any 
current contracts with the council department concerned, and that “people are 
entitled to have whatever friendships they want outside of work, provided they do 
not impact on any professional business”.  
 

5. The second article reported on political debates between Labour and the Scottish 
National Party about the running of GCC, amid claims of “a culture of cronyism, 
backroom deals and malpractice”. In that context, it repeated claims made in the 
first article about the council department. It reported that a council insider had said 
that “Mears was a name that ‘undoubtedly’ would be raised and discussed by the 
council’s internal auditors”. It reported that a spokesperson for the complainant 
had said that “Mears has had it confirmed by both Police Scotland and Glasgow 
city council that there is no investigation under way that involved our company”.  
 



    Item                                  3 

6. The complainant said that the first article insinuated that it had received favourable 
or inappropriate treatment from GCC, and specifically the department of land and 
environmental services. This was inaccurate and misleading, not least because 
Mears does not do any work for the department named in the article, and implied 
that it had been involved in corrupt practices. That implication was given significant 
weight by the inaccurate allegation that it was the subject of an internal 
investigation by GCC auditors. The complainant said that it had had it confirmed 
by both Police Scotland and GCC that there was no investigation taking place 
involving Mears.   
 

7. The complainant said that the headline of the first article was misleading, as it 
referred to police investigating “corruption”, rather than an “allegation of 
corruption”. The complainant said that the articles were inaccurate and misleading 
in that they implied that it was the beneficiary of serious misconduct, arising from 
cronyism and nepotism at GCC.  
 

8. The newspaper said that the articles did not claim that the complainant received 
inappropriate treatment from GCC, or that it behaved corruptly.  It said that the 
article reported on allegations which had prompted an investigation into 
procurement practices at GCC and explained that the complainant’s dealings with 
the GCC were being examined as part of those allegations. The fact that the 
complainant did not work for the department at the centre of the allegations did 
not demonstrate that the article’s claims were inaccurate, as the investigation into 
wrongdoing went beyond that department.  
 

9. The newspaper said that it had taken care over the accuracy of the claim that the 
complainant’s ties to the council were being examined by the internal auditor. It 
said that it understood from a senior source within GCC that Mears featured, or 
had featured, in its investigation.  It said that while the council’s official position 
was that it could not share any information with the newspaper, GCC provided its 
journalist with sufficient reassurance to be confident in the accuracy of the claim 
that the complainant’s dealings with the council were being examined by the 
internal auditor.  It said that the journalist was told that the provision of this 
information was authorised by the then leadership of the council.  
 

10. The newspaper said that it contacted the complainant prior to publication of the 
first article, first by telephone, and then by email, outlining the allegations, and to 
ensure it had the opportunity to reply. In its email, the newspaper stated that “we 
are running an article in tomorrow's paper about Glasgow City Council launching 
an internal investigation into procurement and its Land and Environmental 
Services (LES) department”. The email noted that one LES employee had resigned, 
and that another had moved to a different role within the council, and that both 
of these individuals had close familial connections with the complainant. The email 
then said “my editor is very keen to offer you the opportunity to respond to the 
suggestion that Mears may have received favourable treatment from the LES 
department of Glasgow City Council”, and asked for a statement. The statement 
it received in response was published in the article. Following publication of the 
first article, it said that the complainant provided an updated statement containing 
its position that it had had it confirmed by both the council and the police that 
there was no investigation underway that it was involved in. This updated statement 
was published in the second article.   
 



    Item                                  3 

11. The Committee originally considered the complaint at its meeting on 26 July 2017, 
and subsequently issued its decision to the parties. In response to the issued 
decision, the newspaper provided an email from the GCC, commenting on the 
references to the GCC in the Committee’s preliminary decision.  
 

12. The Committee does not as a matter of general practice consider further 
information, after issuing its decisions. However, in this case, the Committee had 
been given further information from a third party, commenting on the accuracy of 
references made to it in the Committee’s preliminary decision. In these 
circumstances, the Committee considered that it was appropriate to consider the 
further information, to ensure fairness to the third party.  This ruling is the outcome. 
 

13. The email from the GCC said that it had no evidence that it had given the 
complainant an assurance that it was not subject to an investigation, and that it 
would not be its policy to do so. In this email, the GCC’s representative said that 
he had been told that the complainant had been told that, as it was not a 
contractor of the council, the council would not be able to launch an investigation 
directly into them. However, the GCC said that there was no discussion with the 
complainant of any investigation which was considering “ties” between the 
complainant and the council. The email from the GCC made clear that it should 
not be taken as a confirmation of anything in the articles under complaint.  
 

14. In response to this further material, the complainant maintained it had been told 
by the council that it was not the subject of any investigation. It said that it was 
clear that the GCC representative who had written the further email provided by 
the newspaper would not have provided this assurance. However, the complainant 
said that this was not relevant.  
 
 

Relevant Code provisions 
 

15. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

 
Findings of the Committee 
 

16. The newspaper had referred to the complainant as part of broader coverage of 
an investigation into allegations of corruption at GCC. The central claim about the 
complainant was that its ties to the council were being examined by the council’s 
internal auditors. This was a serious claim, as it gave credibility to the allegation 
that the complainant was involved in corrupt or improper practices, by implying 
that the auditor believed that there were grounds to investigate.    



    Item                                  3 

 
17. In reporting the claim about the complainant, the newspaper had relied on 

information from confidential sources. The newspaper had contacted the council 
prior to publication, which it said declined to comment on the record. It also 
contacted the complainant. However, although the newspaper had referred to 
there being an internal investigation into procurement, and had asked for the 
complainant’s response to the allegation it had received favourable treatment, it 
did not ask for the complainant’s response to the specific claim that its ties to the 
council were the subject of an investigation.  

 
18. As a result, the complainant was unaware that this would form part of the 

published allegations against it. It was therefore not in a position to include its 
denial of this point in its response. It only did so following publication of the first 
article, at which point it provided a statement setting out its position that both Police 
Scotland and GCC denied that it was involved in an ongoing investigation.  
 

19. In these circumstances, the failure to put to the complainant the allegation that it 
was under investigation was a failure to take care over the accuracy of the article 
and a breach of Clause 1 (i). 
 

20. Reporting this as fact – and in combination with the statement from Mears which 
consequently did not deny this – was significantly misleading. The newspaper had 
not offered to publish any clarification in response to the complaint; this was a 
breach of Clause 1 (ii).  

 
21. The article made clear it reported on allegations which were under investigation. 

The sub-headline to the first article referred to “allegations” and the headline 
referred to the ongoing investigation. That headline was supported by the text, and 
did not breach Clause 1 (i). 

 
22. The complainant’s updated position was reflected in the second article, which did 

not report as fact that the internal auditors were examining the complainant’s 
connection to the council, but reported that a “council insider” had said that its 
name would “undoubtedly” be “raised and discussed”. The newspaper had taken 
to care to present the claim of the source appropriately, and alongside the 
complainant’s denial. There was no breach of Clause 1 (i) on this point, and the 
article was not significantly misleading.  
 

23. The Committee noted the complainant’s broader concern that both articles 
suggested that it had been involved in corruption and “alleged procurement 
irregularities”. The basis on which the complainant was referred to was made clear 
in both articles, which was that council employees with which it was connected had 
been questioned, and in one instance, resigned after being questioned. In the first 
article, the claim that the council’s chief internal auditor was examining the 
complainant’s ties to the council was a further reason for the reference to the 
complainant. In the second article, the claim that a council source had referred to 
the complainant being a name that would “undoubtedly” be raised and discussed 
by the council’s internal auditors was a further reason for the reference to the 
complainant in that article. The Committee was satisfied that neither article 
claimed that Mears had been the beneficiary of misconduct. In addition, both 
articles made clear the complainant’s position that it did not have contracts with 
the council department that appeared to be subject of the investigation. The 



    Item                                  3 

articles were not misleading in the manner alleged, and there was no breach of 
Clause 1 on this point.  
 

Conclusions  
 

24. The complaint was upheld. 
 

Remedial Action Required 
 

25. The newspaper had breached Clause 1 (i) and not complied with its obligation to 
clarify under Clause 1 (ii). The appropriate remedial action was therefore the 
publication of an adjudication.  
 

26. In deciding where the adjudication should be published, the Committee had 
regard for the fact that the first article had appeared as the lead story on the 
newspaper’s front page. However, although the newspaper had failed to put the 
key allegation (that relating to the investigation) to the complainant, it had 
appropriately sought comment before publication.  The seriousness of the breach 
was limited. In light of this, the Committee did not consider that a requirement to 
publish all or part of the adjudication on the front page was proportionate. The 
adjudication should therefore be published on page 2, and on the newspaper’s 
homepage online, where it should remain for 24 hours before being archived in 
the normal way.    
 

27. The adjudication should appear beneath a headline, which makes clear that IPSO 
has upheld the complaint, identifies the publication by name, and refers to the 
subject matter of the complaint. It should be agreed with IPSO in advance. In 
relation to the online version of the first article, if the newspaper intends to continue 
to publish the article without amendment of the misleading statement identified by 
the Committee in paragraph 16 of the decision, the full text of the adjudication 
should also be published on that page, beneath the headline. If amended, a link 
to the adjudication should be published with the article, explaining that it was the 
subject of an IPSO adjudication, and noting the amendments made.  
 

28. The text of the adjudication to be published is as follows:  
 
Following an article published by The Times on 21 February 2017, headlined 
“Police to investigate Glasgow corruption” in the Scottish edition of the newspaper 
and online, Mears Group PLC complained to the Independent Press Standards 
Organisation that The Times breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice. IPSO upheld the complaint and has required The Times to publish this 
decision as a remedy to the breach. 
 
The article reported that “police are being called in to investigate allegations of 
corruption and cronyism at Scotland’s largest local authority”, Glasgow City 
Council (GCC). The article reported that Mears’ ties to the council “are being 
examined – along with a number of other firms – by the authority’s chief internal 
auditor”. The article went on to report that “a council source confirmed that ties 
with Mears and a number of other firms were being looked at by the council’s 
internal auditor”. It reported that a spokesperson for the complainant had said that 
it did not have any current contracts with the council department concerned, and 



    Item                                  3 

that “people are entitled to have whatever friendships they want outside of work, 
provided they do not impact on any professional business”.  
 
The complainant said that it had been confirmed by both Police Scotland and GCC 
that there was no investigation taking place involving Mears. The complainant had 
also not been given the opportunity to deny the allegation that it was the subject 
of an internal investigation by GCC auditors. 
 
The Times said that it understood from a senior source within the GCC that Mears 
featured, or had featured, in its investigation.  It said that while the council’s official 
position was that it could not share any information with the newspaper, the GCC 
provided its journalist with sufficient reassurance to be confident in the accuracy of 
the claim that the complainant’s dealings with the council were being examined by 
the internal auditor.  It said that the journalist was told that the provision of this 
information was authorised by the then leadership of the council.  
 
The newspaper said that it contacted the complainant prior to publication. It had 
not specifically asked whether Mears was the subject of an investigation. The 
statement it received in response was published in the article. 
 
The newspaper had failed to put the specific claim to the complainant that its ties 
to the council were the subject of an investigation. As a result, the complainant was 
unaware that this would form part of the published allegations against it. It was 
therefore not in a position to include its denial of this point in its response.  
 
 In these circumstances, the failure to put to the complainant the allegation that it 
was under investigation was a failure to take care over the accuracy of the article 
and a breach of Clause 1 (i). 
 
Reporting this as fact – and in combination with the statement from Mears which 
consequently did not deny this – was significantly misleading. The newspaper had 
not offered to publish any clarification in response to the complaint; this was a 
breach of Clause 1 (ii). 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



    Item                                  3 

APPENDIX F 

Decision of the Complaints Committee  
01701-17 Hill v Mail on Sunday  

 
Summary of complaint  
 

1. Max Hill complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Mail on Sunday breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “The terror law chief and the 'cover-up' that could explode 
UK's biggest bomb trial”, published on 5th March. The article was also published 
online with the headline “Terror law chief's 'cover up' that could explode UK's 
biggest bomb trial: Barrister appointed as top legal watchdog used 'faulty 
evidence' to convict 21/7 bombers despite knowing the expert was discredited”.  
 

2. The article reported that the complainant had been “accused of an alleged cover-
up of vital evidence that could cause one of Britain’s biggest terrorist cases to 
collapse – the convictions of four men for the ‘21/7’ attempted London 
bombings”. The article referred to the complainant as having led this prosecution.  
It explained that in order to convict four of the failed ‘21/7’ terrorists of conspiracy 
to murder, the prosecution had had to demonstrate that the devices they had used 
were viable as bombs. It explained that to do this, the prosecution had relied on 
the evidence of an expert, who had conducted forensic tests on the devices.  
 

3. The article reported that the prosecution had been warned by Government 
scientists from the Forensic Explosives Laboratory (FEL) that the expert’s evidence 
“might be deeply flawed”. It said that the scientists’ concerns about the evidence 
had been set out in a report before the trial, and that this should have been 
disclosed to the defence under rules to guarantee fair trials. While the article 
reported that the complainant had said that he was not aware of this report before 
the trial, it claimed that “other documents seen by this newspaper show he did 
know serious issues about forensic evidence had been raised by [FEL scientists]”. 
It claimed that the newspaper was publishing these documents for the first time, 
and that they had also not been disclosed before the trial.  
 

4. The article reported that these documents included minutes of a “secret ‘case 
conference’ held…eight weeks before the trial began”. It explained that in the 
minutes, the complainant had “personally quizzed [the expert]”, that he “pointed 
out to the expert that he had made a crucial ‘mistake’ about the chemical 
composition of the home-made bombs and that ‘a correction’ had to be made 
over their concentration”. Later in the article, it was explained that following this 
case conference, the expert “made an ‘amendment’ to his statement, which 
admitted ‘a number of errors in the original report’. It was the information in this 
amended statement that formed the basis of his trial evidence.”  
 

5. In addition to this case conference note, the article claimed that another document 
showed that one of the complainant’s colleagues on the prosecution team, who 
had attended the case conference, had visited the FEL. It reported that notes of this 
visit showed that she had been told by the chief scientist that he could “pick lots of 
holes” in the expert’s work, “especially re quality systems”, that the expert had 
“used the wrong method to test the explosives”, that he had a lack of experience 



    Item                                  3 

in forensic work. The article claimed that “when it came to trial [the complainant] 
did not disclose anything about the problems raised by the [FEL scientists], nor did 
he mention the case conference notes to the defendant’s lawyers”. 
 

6. The article reported that when the non-disclosure of the FEL report came to light, 
a fifth member of the 21/7 group, Manfo Asiedu, had appealed against his 
conviction, alleging that “bad faith” had infected the entire prosecution, and that 
the non-disclosure of the FEL report amounted to a “cover-up”. The article reported 
that in considering this appeal, the Court of Appeal said that the non-disclosure 
of the report had no impact on this individual’s voluntary guilty plea. The article 
reported that while the Court of Appeal decided that the FEL report should have 
been disclosed, it said that there was no evidence of a cover-up and no bad faith, 
or abuse of process. The article said that the newspaper was able to report these 
claims now, as the case had previously been subject to a “gagging order”, which 
had now been lifted.  
 

7. The article reported that four of the convicted bombers had submitted dossiers to 
the Criminal Cases Review Commission (CCRC), asking for a fresh hearing at the 
Court of Appeal. It reported that the complainant “denied he was party to any 
cover-up”.  The article had the sub headline “Revealed: New legal watchdog used 
‘faulty evidence’ to convict 21/7 bombers…and knew expert was discredited”.  

 
8. The complainant said that the newspaper had reported damaging allegations 

against him, which had been fully ventilated and decided during earlier 
proceedings. He said that the newspaper had sought to rely on what it inaccurately 
claimed was fresh material, submitted to the CCRC, as justification for rekindling 
the story, in an attempt to damage his reputation.  
 

9. The complainant said that there was no evidence to support the inaccurate claim 
that he knew the expert was “discredited” at the time of the trial. He said that the 
Court of Appeal had given its judgment in light of the case conference notes. It 
expressly found no evidence of cover-up or bad faith, and it clearly decided that 
there was no evidence to support the claim that the prosecution had conducted 
the trial notwithstanding ongoing criticism of the expert. The complainant said that 
there was no suggestion that the application to the CCRC by the other four 
convicted-bombers contained anything other than assertion, and claims which had 
already been fully considered by the Court of Appeal.  
 

10. The complainant said that he had been aware of some issues relating to the 
content of the expert’s first report, which were dealt with at the case conference. 
These concerns had been brought to the attention of counsel, including at a visit 
to the FEL by a colleague on the day of the case conference. The complainant 
explained that it fell to him to discuss them with the expert at the case conference. 
The result of this was that the expert wrote an addendum report, clarifying and 
correcting where necessary, which was disclosed at the trial for all to see. So far 
as he was concerned, the expert had answered the questions and concerns raised.  
 

11. The complainant said that it was inaccurate for the article to refer to “the 
prosecution team he led”. He said the prosecution had been led by another 
barrister, who had called the scientific evidence, but who fell ill after the close of 
the prosecution’s case. The complainant said that he had therefore made the 



    Item                                  3 

closing speech to the jury, but that the other barrister had led the team in relation 
to the subject matter of the article under complaint. The complainant denied that 
the Court of Appeal judgment had been subject to any “gagging order”, and said 
that it was wrong to suggest that that an embargo had prevented publication.  
 

12. The newspaper said that it was incorrect for the complainant to assert that 
everything in the article had been fully considered by the Court of Appeal in 2015. 
It said the weaknesses in the expert’s evidence, which had been investigated and 
reported by its journalist, could lead to the convictions of the four convicted 
bombers being declared unsafe. This matter had become highly relevant following 
the complainant’s appointment as Independent Reviewer of Terrorism legislation.  
 

13.  The newspaper said that the complainant was aware of serious concerns about 
the expert’s evidence, which he had been told about following a visit to the FEL by 
one of his prosecution colleagues.  The complainant then raised these concerns 
with the expert at a case conference. It said that the article did not suggest that the 
complainant knew about the FEL reports on the expert’s work. The purpose of the 
article was to reveal two further documents, the notes of the case conference with 
the expert, and the notes of the prosecutions visit to the FEL, which were belatedly 
disclosed in Mr Asiedu’s appeal, and which the defence were arguing should have 
been disclosed at the trial.  
 

14. The newspaper said that while the Court of Appeal considered the case of Mr 
Asiedu, the article under complaint concerned an application to the CCRC by four 
of the other convicted-bombers. It said that Mr Asiedu had pleaded guilty, such 
that the evidence of the expert was less important in his case. While the Court of 
Appeal had said that the concerns about the expert’s evidence do not appear to 
cast doubt on his evidence, the court made clear that it had not embarked on any 
re-hearing of the scientific evidence.   It said that the CCRC might take a different 
view on the application by the other four individuals. In any event, the newspaper 
said that the article made clear that in Mr Asiedu’s case, the Court of Appeal found 
that while the FEL report should have been disclosed before the trial, there was no 
evidence of a cover up, and no bad faith or abuse of process. The newspaper said 
that the Court of Appeal had issued an order on 10 February 2015 banning the 
reporting of Asiedu’s appeal while it was ongoing. This “gagging order” was not 
lifted until the judgment was issued on 30 April 2015. It said that this had been 8 
days before a General Election, which is why nothing had been reported on the 
case conference notes until the article under complaint, when the complainant’s 
appointment as the Independent Reviewer of Terrorism Legislation gave the issue 
a new topicality.  
 

15. The newspaper said that the complainant led the prosecution team before the trial 
ended, that he had taken the lead at the case conference at which concerns about 
the expert’s work had been raised with him, and that he was in sole charge of Mr 
Asiedu’s appeal. It denied it was significantly inaccurate to refer to the prosecution 
team that the complainant led, but removed this claim from the online version of 
the article. 
 

16. The newspaper said that it had contacted the complainant on the Wednesday 
before publication, to ask for his comments, but that he declined to do so.   
 



    Item                                  3 

Relevant Code provisions 
 

17. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact.  
 

 
Findings of the Committee 
 

18. The complainant did not dispute that he was aware of issues relating to the expert’s 
first report, which had been brought to the attention of junior counsel at a visit to 
FEL and had subsequently been relayed to him. They included errors in 
calculations used by the expert in the report which were accepted by him and which 
he amended in a subsequent report, and some more general concerns about the 
expert’s work. It was therefore not misleading for the newspaper to report in the 
article that the complainant knew that “serious issues about the forensic evidence 
had been raised by FEL experts”. However, in the subheadline of the print article, 
and the headline of the online version of the article, the newspaper claimed that 
the complainant “knew” that the expert had been “discredited”.  This was a serious 
allegation in light of the other claims in the article that the complainant had failed 
to make the disclosures to the defendants’ legal team which would have been 
required in such circumstances.  To claim that he “knew” the expert had been 
“discredited”, went significantly further than reporting that he had been aware of 
concerns about the first report.  The complainant’s knowledge of these concerns 
was not sufficient to justify the claim regarding the complainant’s understanding 
of the expert’s suitability to act and whether it was appropriate for the prosecution 
to rely on his evidence at the trial.  These headlines were not supported by the text 
of the article, and represented a failure to take care not to publish misleading 
information, in breach of Clause 1 (i). The newspaper had not offered to correct 
these significantly misleading claims, in breach of Clause 1 (ii).  
 

19. The Committee noted the complainant’s concern that the article had been written 
because of his recent appointment as the Independent Reviewer of Terrorism 
Legislation. The selection of material is a matter for editorial discretion, and the 
newspaper was entitled to report on the complainant’s role in the 21/7 
prosecutions. However, the article claimed that the issues raised at Asiedu’s appeal 
“went unreported because the court imposed a gagging order. We can report 
them now as it had been lifted”. The Committee considered that this statement 
misleadingly implied that the gagging order had only recently been lifted, allowing 
coverage of the allegations against the prosecution. The “gagging order” had in 
fact been lifted 22 months previously.  The Committee took the view that this was 
a significantly misleading statement in the context of an article reporting that the 



    Item                                  3 

complainant had been accused of a “cover-up”. This represented a further failure 
to take care over the accuracy of the article, in breach of Clause 1 (i), and a further 
misleading statement, which the newspaper had not offered to correct, in breach 
of Clause 1 (ii).   
 

20. In response to the concerns raised about the expert’s report, the complainant 
spoke to him at a case conference, at which some queries were discussed. The 
result of this discussion was that an amended report from the expert was served 
on all parties, which stated that “a number of errors occurred in the original 
report”, alongside an additional statement setting out further work undertaken by 
the expert. However, the nature of the concerns raised with the prosecution on 22 
November, which had led to the amended report and were recorded in counsel’s 
notes, were not disclosed to the defence.  The article stated that “when it came to 
the trial, Mr Hill did not disclose anything about the problems raised by [the FEL], 
nor did he mention the case conference to the defendant’s lawyers”, setting out 
the substance to the allegation of a “cover-up”. 
 

21. The Committee acknowledged the complainant’s position that these matters had 
been considered by the Court of Appeal, in considering the application from Mr 
Asiedu, and that the court had found “no evidence of a [deliberate cover up]”. The 
Committee noted that this was recorded twice in the article. In addition, while the 
Court of Appeal had given consideration to the matter via Mr Asiedu’s appeal, 
they remained ‘live’ by virtue of the CCRC application. The Committee considered 
that the reference to a “cover-up” in the headline, and the article’s reference to 
the complainant being “accused of an alleged cover-up”, were not significantly 
misleading, where the article went on to explain the factual basis for this 
allegation. In referring to this allegation, the newspaper had taken care not to 
publish misleading information, and no correction was required under the terms 
of Clause 1 (ii).  
 

22. The Committee acknowledged that the complainant had not led the prosecution 
until a late stage. However, the claim that he “led” the prosecution team did not 
substantially affect the allegations which the article contained about his conduct of 
the case, and the Committee considered that this inaccuracy was not significant, 
where he had led the prosecution at a later date, such as to breach Clause 1.  
 
 

Conclusion 
 

23. The complaint was upheld.  
 
 
Remedial Action Required  
 

24. The newspaper had breached Clause 1 (i) and not complied with its obligation to 
correct under Clause 1 (ii). The appropriate remedial action was therefore the 
publication of an adjudication. The article had been published on pages 36-37 of 
the newspaper. The Committee therefore required publication of an adjudication 
on page 36 of the newspaper, or further forward.  The headline of the adjudication 



    Item                                  3 

must make clear that IPSO has upheld the complaint against the Mail on Sunday, 
and refer to its subject matter; it must be agreed in advance. 
 

25. It should also be published on the newspaper’s website, with a link to the full 
adjudication (including the headline) appearing on the homepage for 24 hours; it 
should then be archived in the usual way. If the newspaper intends to continue to 
publish the online article without amendment to remove misleading statements 
identified by the Committee, the full text of the adjudication should also be 
published on the article, beneath the headline. If amended to remove the 
misleading statements, a link to the adjudication should be published with the 
article, explaining that it was the subject of an IPSO adjudication, and explaining 
the amendments that have been made. 

 
26. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

 
Following publication of an article of headlined “The terror law chief and the 'cover-
up' that could explode UK's biggest bomb trial”, published on 5th March, Max Hill 
complained to the Independent Press Standards Organisation that the Mail on 
Sunday breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. The 
complaint was upheld, and IPSO required The Mail on Sunday to publish this 
adjudication.  

 
The complainant had been a barrister for the prosecution in the trial of the ’21/7’ 
attempted London bombers. The article under complaint explained that the 
evidence of an expert witness, who had conducted forensic tests on the defendants’ 
devices, had been “critical to the prosecution’s case”.  A sub headline of the article 
claimed that the complainant “knew” that this expert had been “discredited”. It 
went onto explain that “serious issues” had been raised about the evidence, which 
documents showed the complainant had known about at the time of the trial.  
 
The article also claimed that these issues, which had been raised before the Court 
of Appeal by one of the defendants, had previously been unreported because the 
court had imposed a “gagging order”. It claimed that “we can report them now as 
the gagging order has been lifted”.  
 
The complainant said that there was no evidence to support the inaccurate claim 
that he knew the witness was “discredited” at the time of the trial.  He said that the 
Court of Appeal, in considering this issue, had clearly decided that there was no 
evidence to support the claim that the prosecution had conducted the trial 
notwithstanding ongoing criticism of the expert. The complainant also denied that 
the Court of Appeal judgment had been subject to any “gagging order”, preventing 
publication, and said it was wrong to suggest that an embargo had prevented 
publication.  
 
The newspaper said that the complainant was aware of serious concerns about the 
expert’s evidence, and denied that it was misleading to claim that the complainant 
knew that the expert had been discredited.  The newspaper said that the Court of 



    Item                                  3 

Appeal had issued an order on 10 February 2015 banning the reporting of Asiedu’s 
appeal while it was ongoing. This “gagging order” was not lifted until the judgment 
was issued on 30 April 2015. It said that this had been 8 days before a General 
Election, which is why nothing had been reported on the matter until the article 
under complaint, when the complainant’s appointment as the Independent 
Reviewer of Terrorism Legislation gave the issue a new topicality.  
 
IPSO’s Complaints Committee considered that it was not misleading for the 
newspaper to report that the complainant knew that “serious issues” had been 
raised about the expert’s evidence. However, in the subheadline of the print article, 
and the headline of the online version of the article, the newspaper claimed that 
the complainant “knew” that the expert had been “discredited”.  This was a serious 
allegation in light of the other claims in the article that the complainant had failed 
to make the disclosures to the defendants’ legal team which would have been 
required in such circumstances.  To claim that he “knew” the expert had been 
“discredited”, went significantly further than reporting that he had been aware of 
concerns about the first report.  The complainant’s knowledge of these concerns 
was not sufficient to justify the claim regarding the complainant’s understanding of 
the expert’s suitability to act and whether it was appropriate for the prosecution to 
rely on his evidence at the trial.  These headlines were not supported by the text of 
the article, and represented a failure to take care not to publish misleading 
information, in breach of Clause 1 (i). The newspaper had not offered to correct 
these significantly misleading claims, in breach of Clause 1 (ii).  
 
The Committee also decided that the article misleadingly implied that the “gagging 
order” on the Court of Appeal hearing had only recently been lifted, allowing 
coverage of the allegations against the prosecution. The “gagging order” had in 
fact been lifted around a year and 10 months previously.  The Committee took the 
view that this a significantly misleading statement in the context of an article which 
also reported that the complainant had been accused of a “cover-up”. This 
represented a further failure to take care over the accuracy of the article, in breach 
of Clause 1 (i), and a further misleading statement, which the newspaper had not 
offered to correct, in breach of Clause 1 (ii).   

 
 
 

  



    Item                                  3 

APPENDIX G 

Decision of the Complaints Committee 
Historical Institutional Abuse Inquiry v The Belfast Telegraph 

 
Summary of complaint 
 

1. The Historical Institutional Abuse Inquiry complained to the Independent Press 
Standards Organisation that the Belfast Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Inquiry ignored abuse 
report on paedophile doctor: claim”, published on 11 February 2017, and an 
article headlined “Hospital’s paedophile doctor and unanswered questions that 
won’t go away”, published on 13 February 2017. 

 
2. The first article reported that Dr Niall Meehan had claimed that the Historical 

Institutional Abuse Inquiry (HIA Inquiry) had ignored his report which had found 
that child-psychiatrist, Dr Roderick Morrison Fraser, had abused a 13-year-old 
boy. It said that his report had exposed “major failings by health boards, medical 
professionals and the RUC after they failed to stop [Dr Fraser] working within the 
health service”. The article said that Dr Meehan had contacted the HIA Inquiry with 
a copy of his evidence, and he was told that the inquiry would consider matters 
“relevant to its terms and conditions”. It said that the HIA Inquiry had failed to 
reply to a request for comment. The article was also published in the same form 
online.  
 

3. The second article was an opinion piece written by Dr Niall Meehan. In it, he said 
that the HIA Inquiry should have investigated why Dr Fraser, who had been known 
to have abused children in 1971, had continued to work as a doctor until 1995. 
It said that the inquiry had undermined the evidence given by victims, who had not 
appeared before it, and had accepted testimony from police and intelligence 
sources without questioning it. Dr Meehan said that he had sent the inquiry a 
submission and his report on Dr Fraser, but it had ignored them. This piece was 
also published in the same form online.  
 

4. The complainant said that the newspaper had inaccurately asserted that it had 
“ignored” Dr Meehan’s submission on the allegations concerning Dr Fraser. The 
piece failed to state that his submissions were referred to in Volume 8 of the inquiry 
report, and that there was a section dealing specifically with one victim’s 
allegations about Dr Fraser’s conduct while he was in residential care. 
Furthermore, both articles made no mention of the fact that there were numerous 
references to allegations about Dr Fraser at the inquiry’s public hearings. It said 
that the second article had also failed to state that Dr Meehan had been informed 
that the inquiry was limited to its Terms of Reference, which did not extend to 
examining these matters as they did not relate to allegations of abuse in residential 
homes.  
 

5. The complainant said that, contrary to the assertion made in the first article, it had 
not “failed to reply to a request for comment”. It said that the newspaper had 
emailed the inquiry and it had been sent an out-of-office response. It questioned 
why the newspaper had made no attempt to contact the inquiry on the telephone 
number provided in that response. The complainant was also concerned that the 
newspaper had failed to give it an opportunity to reply to significant inaccuracies.  



    Item                                  3 

 
6. The newspaper said that it had accurately reported that the complainant had 

“refused to include [Dr Meehan’s] damning report”. It had not been aware that 
there were references to Dr Meehan’s submissions in the report; the reporter had 
searched the document for Dr Meehan’s name and nothing had come up. 
However, it did not consider this to be significantly misleading, as it was correct 
that the inquiry did not consider or investigate Dr Meehan’s report. Furthermore, 
the first article had made clear that references were made to Dr Fraser during the 
inquiry; it stated that “Dr Meehan…said he contacted the HIA with a copy of his 
evidence after references to Fraser were made in its hearings in April last year”. 
 

7. The newspaper did not consider that it should have stated in the second article 
that Dr Meehan had been informed that the inquiry was limited to matters falling 
within its Terms of Reference. When asked by Dr Meehan for clarification on what 
fell within its remit, the inquiry had failed to articulate its reasoning.  
 

8. The newspaper said that the reporter had emailed the complainant for its comment 
on Dr Meehan’s criticism of the inquiry and its report before publication, but it had 
failed to respond. It denied that it had received an out-of-office response, as 
claimed by the complainant.   
 

9. The complainant contacted the newspaper directly on 13 and 14 February 2017, 
and the newspaper replied on 16 February 2017, explaining that it did not accept 
that the articles were inaccurate. IPSO began its investigation on 21 March 2017. 
The newspaper sent its initial response to IPSO on 25 April, and on 27 April, it 
offered to publish the following clarification on page five, where the first article 
appeared, and online: 
 
In articles published on 11th and 13th February 2017 in relation to the Historical 
Institutional Abuse Inquiry, we should have made it clear that while a report from 
Dr Niall Meehan was not referred to in the Inquiry Report, references were made 
to his submissions and to allegations against Dr Fraser. 
 

10. The complainant said that the newspaper’s admission that it had merely searched 
the report for Dr Meehan’s name demonstrated that it had failed to take sufficient 
care over the accuracy of the articles, which had contained serious allegations 
about the way in which it had carried out its work. It requested the publication of 
the correction, and an article written by the inquiry based on its press release which 
was issued in response to the newspaper’s coverage. 

 
11. The newspaper said that it would be happy to publish the correction and an article 

from the complainant, but it would not publish the press release provided.   
 
Relevant Code provisions 
 

12. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  



    Item                                  3 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 

Findings of the Committee 
 

13. The newspaper had been entitled to report Dr Meehan’s criticism of the 
complainant, and his position that it had failed to give proper consideration to his 
report on Dr Morris Fraser. However, both of the articles under complaint had 
given the inaccurate impression that Dr Meehan’s submission to the inquiry was 
“ignored”. While the complainant had not published Dr Meehan’s report, the 
complainant’s report did refer to his allegations made against Dr Fraser.  
 

14. The complainant’s report, which was the subject of the criticism, was publicly 
available at the time the newspaper published the articles. The Committee was 
therefore concerned that the newspaper had failed to properly check the document 
before proceeding to publish the articles. In addition, when it did not receive a 
response to its request for comment, it had failed to take any further steps to 
contact the complainant. The newspaper had failed to take care over the accuracy 
of the articles in breach of Clause 1(i). The omission of the fact that references 
were made to Dr Meehan’s submissions and to allegations against Dr Fraser had 
given a significantly misleading impression of the contents of the inquiry report; a 
correction was required in order to avoid a breach of Clause 1(ii).  
 

15. The newspaper had offered to publish a correction, which made clear that the 
complainant’s report did, in fact, contain references to Dr Meehan’s allegations 
against Dr Fraser. The newspaper had offered to publish this on page five, the 
page on which the first article had appeared, and 16 pages further forward than 
the later piece. It had also offered to append this wording to both the online 
articles. While the Committee considered that the correction addressed the 
significant points, the offer had been made more than two months after the 
complainant’s concerns had first been raised. The Committee was also concerned 
that the newspaper had failed to respond promptly during IPSO’s investigation. 
The newspaper had failed to correct significantly misleading information promptly 
in breach of Clause 1(ii).  
 

16. There was disagreement between the parties as to whether the newspaper had 
received an out-of-office response to its request for comment, and the Committee 
could not reconcile the differing positions. Nevertheless, given that an attempt to 
obtain comment had been made, it was not significantly misleading for the 
newspaper to have stated in the first article that the complainant had failed to 
respond to a request for comment. There was no breach of the Code on this point.   

 
17. The Committee was concerned that the second article had not made clear that Dr 

Meehan had been informed that his concerns did not fall within its Terms of 
Reference. Nevertheless, Dr Meehan was still entitled to the view that the reason 
for this had not been fully explained and it was a “mystery” that the matter had 
not been investigated further. In the context of this comment piece, the omission 
of this specific information was not significantly misleading. Furthermore, the 
earlier news item had made clear the complainant’s position that it had informed 



    Item                                  3 

Dr Meehan that his concerns fell outside its remit. There was no breach of Clause 
1 on this point.  
 

18. The Committee noted the complainant’s position that the newspaper had failed to 
give it an opportunity to reply to significant inaccuracies. However, the newspaper 
had offered to publish a correction to address the misleading information 
identified by the complaint. It was not obliged to additionally publish the 
complainant’s reply. There was no breach of Clause 1 (iii).  
 

Conclusion 
 

19. The complaint was upheld. 
 
Remedial action required 
 

26. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required. 
 

27. The newspaper had published significantly misleading information and it had 
failed to comply with the obligations of Clause 1(ii) by promptly offering to publish 
a correction. As such, the Committee required the publication of an adjudication.  
 

28. As the inaccurate information had first appeared on page five of the print edition, 
the Committee required the newspaper to publish the adjudication on page five 
or further forward.  
 

29. The wording of the headline to the adjudication should be agreed with IPSO in 
advance, or in the absence of agreement, as determined by the Complaints 
Committee. It should refer to IPSO, include the title of the newspaper, make clear 
that the complaint was upheld, and refer to the subject matter. The placement on 
the page, and the prominence, including font size, of the adjudication must also 
be agreed with IPSO in advance. 
 

30. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with a link 
to the full adjudication appearing on the top half of the homepage for 24 hours; 
it should then be archived in the usual way.  
 

31. If the newspaper intends to continue to publish the articles online without 
amendment to remove the misleading information identified by the Committee, 
the full text of the adjudication should also be published on the page, beneath the 
headline. If amended to remove the misleading statements, a link to the 
adjudication should be published with the articles, explaining that it was the subject 
of an IPSO adjudication.  
 

32. The terms of the adjudication to be published are as follows:  
 

Following an article published on 11 February 2017, headlined “Inquiry ignored 
abuse report on paedophile doctor: claim”, and an article published on 13 February 
2017, headlined “Hospital’s paedophile doctor and unanswered questions that won’t 
go away”, the Historical Institutional Abuse Inquiry complained to the Independent 
Press Standards Organisation that the Belfast Telegraph breached Clause 1 



    Item                                  3 

(Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and has 
required the Belfast Telegraph to publish this adjudication as a remedy to the breach.  
 
The first article reported that Dr Niall Meehan had claimed that the Historical 
Institutional Abuse Inquiry had “ignored” his report which had found that child-
psychiatrist, Dr Roderick Morrison Fraser, had abused a 13-year-old boy. The second 
article was an opinion piece written by Dr Meehan in which he said that the HIA 
Inquiry should have investigated why Dr Fraser had continued to work as a doctor 
until 1995. He said that he had sent the inquiry a submission and his report on Dr 
Fraser, but it had ignored them.  
 
The complainant said that the newspaper had inaccurately asserted that it had 
“ignored” Dr Meehan’s submission on the allegations concerning Dr Fraser. In fact, 
references had been made to his submissions and allegations in the inquiry report and 
at the inquiry’s public hearings.  
 
The newspaper said that it had accurately reported that the complainant had “refused 
to include [Dr Meehan’s] damning report”. It had not been aware that there were 
references to his submissions in the report; the reporter had not found his name in the 
document.  
 
The Committee was concerned that the newspaper had failed to properly check the 
complainant’s report, which was publicly available at the time of publication, and as 
a result it had given a significantly misleading impression of its contents. This 
represented a failure to take care over the accuracy of the articles in breach of Clause 
1 (Accuracy). A correction was required.  
 
During IPSO’s investigation of the complaint, the newspaper offered to publish a 
correction. The Committee considered that the wording offered addressed the 
misleading information; however, it had been offered more than two months after it 
had been made aware of the complainant’s concerns. This represented a failure to 
correct an inaccuracy promptly in breach of Clause 1. The complaint was upheld. 

  



    Item                                  3 

Appendix H 
Complaints not adjudicated at a Complaints Committee Meeting 

 
Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1036 00389-17 Mower v express.co.uk 
1038 05965-17 Note to Committee – Latif v The 

Sunday Times 
1044 01767-17 Sword v The Times 
1045 01555-17 RT UK v The Sunday Times 
1062 01073-

17/01074-
17 

Hyland v The Belfast 
Telegraph/Sunday Life 

1063 01560-17 Winter v The News (Portsmouth) 
1064 07192-17 Note to Committee - Versi v Mail 

Online 
1069 00696-17 Hawker v Daily Express 
1070 01693-17 Banner v Get Surrey (Getsurrey.co.uk) 
1071 01825-17 McHugh v Sunday Herald 
1072  Request for review 
1073 01824-17 Kwik Fit v The Mail on Sunday 
1075 06296-17 Moran v Bootle Champion 
1078 06756-17 Clift v Berwickshire News 
1079 06557-

17/06558-
17/06559-
17/06561-
17 

Young v Mirror.co.uk/Birmingham 
Mail/The Gazette/Litchfield Mercury 
Series 

1082 01772-17 Banner v Aldershot News 
1088 01721-17 Zeelie v Mirror.co.uk 
1089 06497-17 Zeelie v Daily Star Sunday 
1090 06560-17 Young v thesun.co.uk 
1105 02196-17  Rooney v Evening Telegraph 

(Dundee) 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



    Item                                  3 

APPENDIX I 
Decision of the Complaints Committee 
07875-17 Finlay v Strathearn Herald 

 
Summary of complaint  
 

27. Craig Finlay complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Strathearn Herald breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an apology printed on 3 March 2017. 
 

28. The apology related to an article that had been published in the newspaper two 
weeks previously. This article had reported that the complainant, chair of Crieff 
Community Council, had said that a “question of trust arose following a previous 
meeting where [a named councillor] had without consulting myself or the secretary, 
printed our draft minutes without permission and distributed them to the public, 
even though it clearly stated that these were not for public distribution until 
approved”. The newspaper’s subsequent published apology to this councillor 
referred to the complainant having made this statement, and said that “we have 
now established that this was an inaccurate statement and that permission was 
granted by the chair of the Crieff Community Council for the minutes to be 
distributed at the meeting in question”.  
 

29. The complainant said that his statement had been correct, and that the effect of 
the newspaper’s apology had been to call him a liar. The complainant’s account 
was that the councillor concerned had proposed that the draft minutes be 
approved by ward councillors. The complainant said that in his role as Chair, he 
had commented that the minutes could not be approved as all other Community 
Councillors who had attended the previous meeting had since resigned. He said 
that at this point, the councillor concerned stated that the minutes could be 
approved, and began distributing copies of the draft minutes, which she had 
printed herself, to members of the public present. He said that the councillor did 
not ask his permission to do this, but that he did not want to create a “scene” by 
reprimanding her in front of other people.  
 

30. The newspaper said that following publication of the article, it had been contacted 
by an individual acting on behalf of the councillor concerned, who had also been 
at the meeting. It said that this individual said that  the complainant clearly gave 
the councillor permission to hand out the minutes, that he told the meeting they 
had ten minutes to read them, and that the complainant was the first to accept a 
copy of the minutes from the councillor, before she handed them round all the 
people at the meeting. The newspaper said that the draft minutes had been 
distributed by the councillor, in the complainant’s presence, and without any 
dissent from either the complainant, or any member of the community council. It 
said that the lack of dissent in such a situation implies consent. It provided the 
minutes of this meeting, which stated that “It was proposed by [the councillor] that 
the September minutes could be approved by local councillors. [The councillor] 
then distributed draft minutes to each Community Councillor and the public in 
attendance”.  The newspaper said that it decided to print the apology to resolve 
the councillor’s complaint on the basis of this information.  
 

Relevant Code provisions 



    Item                                  3 

 
31. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact.  
 
 

Findings of the Committee 
 

32. The apology published by the newspaper alleged that the complainant had made 
an inaccurate claim about the councillor’s conduct; a claim which he had cited as 
the reason why an “issue of trust” had arisen. The Committee recognised that this 
allegation was published as part of an apology, which had been made in order to 
resolve another complaint. Nevertheless, the apology was itself making a serious 
allegation about the complainant, and the Committee made clear that the 
newspaper was under an obligation to take care over the accuracy of this claim.  
 

33. The Committee considered that the complainant’s lack of dissent at the councillor’s  
distribution of the minutes did not provide an adequate basis for the apology’s 
unqualified claim that, contrary to his earlier accusation about the councillor’s 
conduct, he had in fact granted her permission to distribute the minutes. The 
Committee recognised that the newspaper had published the apology after the 
councillor’s representative, who had also attended the meeting, told it that the 
complainant had granted permission for distribution of the minutes. The 
councillor’s response showed that the complainant’s account was contested, and 
the Committee noted that it may well have been appropriate to make that clear in 
a published clarification and apology to the councillor concerned. However, the 
newspaper adopted the councillor’s denial as fact in the apology, and claimed, 
explicitly, that the complainant had made an inaccurate statement about her. The 
newspaper did so without taking additional steps to ascertain the correct position, 
beyond referring to the minutes of the meeting, which did not determine the issue 
either way. This represented a failure to take care not to publish inaccurate 
information, in breach of Clause 1 (i). 
 

34. In response to the complaint, the newspaper was unable to demonstrate that the 
significant factual claim it had made about the complainant in the apology was 
accurate.  The newspaper had not offered to publish a correction making clear it 
was not in a position to establish that the complainant had made an inaccurate 
statement. The complaint was therefore upheld as a breach of Clause 1 (ii).  

 
 
 



    Item                                  3 

Conclusion 
 

35. The complaint was upheld.  
Remedial Action Required 
 

36. The newspaper had failed to take care not to publish inaccurate information, and 
had not offered to correct the significant inaccuracy that was published as a 
consequence, in breach of Clause 1. The Committee concluded that the 
appropriate remedy was the publication of an adjudication. The apology subject 
to this complaint had been published on page 3 of the newspaper, and had not 
been published online. The Committee therefore required publication of an 
adjudication on page 3 of the newspaper, or further forward.  The headline of the 
adjudication must make clear that IPSO has upheld the complaint against the 
Strathearn Herald, and refer to its subject matter; it must be agreed in advance. 
 

37. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following an apology published by the Strathearn Herald on 3 March 2017, Craig 
Finlay complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
newspaper breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. IPSO 
upheld the complaint and has required the Strathearn Herald to publish this 
adjudication as a remedy to the breach. 
 
In a previous edition of the newspaper, the complainant, Chair of Crieff Community 
Council, was reported as saying that a councillor had “printed our draft minutes 
without permission and distributed them to the public, even though it clearly stated 
that these were not for public distribution until approved”. Two weeks later, the 
newspaper printed an apology to this councillor, which said that the complainant’s 
claim was inaccurate, and that he had in fact granted permission for the minutes 
to be distributed.  
 
The complainant said that his statement had been correct, and that the effect of 
the newspaper’s apology had been to call him a liar. 
 
The newspaper said that it had published the apology after receiving a denial 
from an individual acting on behalf of councillor concerned, and having seen the 
minutes of the meeting in question. It said that these minutes recorded that the 
councillor had proposed distribution of the minutes before doing so, and did not 
record that any objection had been raised.  
 
IPSO’s Complaints Committee decided that the complainant’s lack of dissent at the 
councillor’s distribution of the minutes did not provide an adequate basis for the 
claim that he had granted her permission to distribute the minutes, and that his 
previous statement had therefore been inaccurate. On receipt of the councillor’s 
denial, the newspaper adopted her position as fact in the apology, without taking 
additional steps to ascertain the correct position, beyond referring to the minutes 
of the meeting, which did not determine the issue either way. The Complaints 



    Item                                  3 

Committee decided that this represented a failure to take care not to publish 
inaccurate information. In response to the complaint, the newspaper had not 
offered to publish a correction, making clear that it had not been able to establish, 
as fact, that the complainant had made an inaccurate statement. The complaint 
was upheld as a breach of Clause 1, and the Committee required publication of 
this adjudication.   
 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Also present:  Members of the Executive:
	Niall Duffy
	Vikki Julian
	Madeline Palacz
	Holly Pick
	Lauren Sloan
	Liam Tedds
	Catherine Thomas
	Abigail Tuitt
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallis
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee

