Trinity Mirror plc

Annual Statement to the Independent Press
Standards Organisation (IPSO)'

For the period

1 january to 31 December 2016

pursuant to Regulation 43 and Annex A of the IPSO Regulations (The

Regulations: https://www.ipso.co.uk/media/1240/regulations.pdf) and

Clause 3.3.7 of the Scheme Membership Agreement (SMA:

https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership- Trinity Mirror plc

agreement-2016-for-website. pdf) One Canada Square, Canary Wharf, London E14 5AP
T: 020 7293 3000
F: 020 7293 3405

www.trinitymirror.com
Fegistered Office: One Canada Square, Canary Wharf, London E14 5AF Registered MNo. 82548 England & Wales



Contents

1.

4.

4.2

4.3

4.4

O BUNOTT . 1 iverei et teeeeeesete s sre st aesssneseensssss e e abeseess e e s bressseesesaesesseseesssensssssressessssees

IV B VIEW oviammasmivus o s oy Sy e v s 0 B L s S R T T A e

Responsible Person.....iinnn,

T EITLER RPN s sunmsmnsissis s g 0o A A R e AT B SO S Bais
ECHTOFIA] SEBIUBITS: iossrmmiirsiiommrrnsiissasssssssmmmsmmmsms s s st s I SIS TR S IR 9B 509
Complaints Handling Protess  auwarmmimimsssisismassssinmiss

TEHIEHAE PTOUEES v s i s s o ey o e s e (s ens
Trinity Mirror's Record On ComplianCe.....ccin e sssseessons

a5 0 [ e

10

18



1. Foreword

The reporting period covers 1 January to 31 December 2016 (“the Relevant Period”).

2. Overview

Trinity Mirror PLC is one of the largest multimedia publishers in the UK. It was formed in
1999 by the merger of Trinity PLC and Mirror Group PLC. In November 2015, Trinity
Mirror acquired Local World Ltd, thus becoming the largest regional newspaper
publisher in the country. Local World was incorporated on 7 January 2013 following the
merger between Northcliffe Media and lliffe News and Media.

From 1 January 2016, Local World was brought in to Trinity Mirror's centralised system
of handling complaints. Furthermore, Editorial and Training Policies are now shared.
Many of the processes, policies and protocols did not change in the Relevant Period,
therefore much of this report is a repeat of those matters set out in the 2014 and 2015
reports.

2.1 Publications & Editorial Content

During the Relevant Period, Trinity Mirror published 6 National Newspapers, 253
Regional Newspapers (with associated magazines, apps and supplements as
applicable) and 120 Websites. A full list of Trinity Mirror’s publications is attached
to this document?,

During the Relevant Period, Trinity Mirror published approximately 2 million
articles across all of its print titles and about 1.3 million articles online. Many of
the online articles are digital versions of their print equivalents.

3. Responsible Person?

Trinity Mirror's Responsible Person is Paul Mottram.

2 See 5.1 Annex A
3 pursuant to Clause 3.3.9 of the SMA
(https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-agreement-2016-for-website. pdf)



4.  Trinity Mirror

4.1 Editorial Standards*

The maintenance of high editorial standards is at the core of Trinity Mirror's
business. All editorial staff are contractually bound to adhere to the Editors’ Code
of Practice (“the Code") by the terms of their employment. Furthermore, it is a
term of our agreements with agencies and freelancers that they comply with the
Code.

As a mark of its commitment to the maintenance of such standards and to
acknowledge and address the difficulties that are presented in the everyday
course of fast-paced current events journalism, Trinity Mirror's Board issued the
following Risk Appetite Statement to senior management in April 2015:

Trinity Mirror has no appetite for behaviours, past or present, that constitute a
breach of IPSO’s Editors’ Code of Practice.

Trinity Mirror has no appetite for behaviours or decisions that knowingly lead
to the publication of inaccurate, misfeading or distorted information.

We are committed to doing business in accordance with IPSO's Editors' Code of
Practice. The Group recognises that protecting the rights of the individual
consistently comes into conflict with the public's right to know and
acknowledge that, as a consequence, we will have to make difficult judgements
which are impossible to get right all of the time.

Trinity Mirror has little appetite for errors or misjudgements in the normal
course of business, but as stated above, the Group recognises thot the business
of publishing information - particularly when it is done quickly in the digital
environment - brings with it a level of risk that mistakes will occur. However,
the Group will continually seek improvements to its behaviours, processes and
systems in order to ensure that the risk of errors is mitigated and that the
correct judgements are made in balancing the rights of the individual and the
rights of the public to know.

* Pursuant to Clause 3.3.1 to 3.3.3 of the SMA (https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-
membership-agreement-2016-for-website.pdf)



Pre-publication Guidance from IPSO

We have had occasion to consult with IPSO and, historically, the PCC over pre-
publication guidance, primarily with “borderline” judgments involving the privacy
of photographs etc. We have also consulted over issues such as the updating of
stories with new information when there is an outstanding IPSO complaint.

IPSO Notices

Notices and warnings received from IPSO are distributed to the relevant editorial
staff as soon as possible together with legally privileged guidance, if appropriate.

Verification of Stpries

Trinity Mirror expects its staff to use their best endeavours to verify the stories
that are put forward for publication. Stories involving potentially contentious
issues are reviewed by the newsdesk and then legal/Code compliance advice is
generally sought from the legal department before publication. Code compliance
issues are also considered on our regional titles by Managing Editors if serious
allegations are being made. Furthermore, journalists are encouraged to seek
comment from the subjects of stories where appropriate.

Trinity Mirror's policy on provenance is as follows:
Provenance

Editorial executives on all our titles are reminded that it is their responsibility
to understand the provenance of material, both words and pictures, and to
satisfy themselves that it has been appropriately obtained.

Journalists have an obligation under IPSQO’s Editors' Code of Practice to
protect their sources, but we also have a duty to establish that the sources we
use are reliable. Protecting our journalists' sources and insisting on knowing
who our sources are, are not mutually exclusive,

Although they can delegate the authority where necessary, story
provenance is ultimately the responsibility of the Editor.

In this area the Company relies on its integrity, experience and
professionalism.



If there is an anonymous source, whether received internally or via an agency,
the Editor must take this into account when making their judgement on
whether to publish and in doing so must ask pertinent questions and seek legal
advice if necessary.

Although there may, in certain circumstances, be good reasons why the actual
identity of o source is not known to the Editor, uncertainty as to provenance
should in itself be a reason to question whether a story should be published.

ft is usual journalistic practice to approach the subject matter of a story for
comment before publication if serious allegations are being made by a third
party. Further guidance is provided as stories are fiitered through Content
Editors, and if appropriate, legal advice is sought and taken

4.2 Complaints Handling Process®

Trinity Mirror seeks to resolve complaints as quickly and amicably as possible
when a mistake has been recognised, but will also defend its journalism when it
believes that there has been no breach of the Code. In any event, Trinity Mirror
strives to reply to all complainants in a timely and courteous manner, regardless
of the merits of the complaint.

Trinity Mirror receives complaints from the public through several avenues:
indirectly via IPSO referrals, directly via its Complaints Form (in accordance with
its Formal Internal Complaints Process), informally by telephone and/or email
and from solicitors writing “letters before claim” in advance of legal proceedings.

4.2.1 Formal Internal Complaints Process

4.2.1.1 Print

Every Trinity Mirror printed news publication sets out details about
its Complaints Process on page 2° of each edition in a column
entitled “Corrections & Complaints”’. The column includes a link to

® pursuant to Clause 3.3.4 of the SMA (https://www.ipso.co.uk/media/1292/ipso-scheme-membership-
agreement-2016-for-website.pdf)

® (or as close to page 2 as possible if this is nat possible for layout-related reasons, e.g. if there is a full page
advertisement on page 2)

7 See 8.2 Annex B in Trinity Mirrar's 2014 Annual Statement



Trinity Mirror's “How To Make A Complaint” process®, which is
hosted on Trinity Mirror's website, www.trinitymirror.com®. The
website also hosts our Complaints Policy'®, the Code and our online
Complaints Form'".

The column also informs readers of Trinity Mirror's IPSO
membership, together with IPSO’s contact details for advice, if
required. Those complainants who do not have internet access are
provided with an address to send off for a “Complaints Pack"'?,
which includes a copy of our Complaints Policy, the Editors’ Code Of
Practice and our Complaints Form,

Readers who wish to bring a factual error to our attention are
directed to either the Editor or Readers' Editor, who will arrange
prompt corrections of admitted inaccuracies. In the overwhelming
majority of cases corrections, clarifications and/or apologies will
appear either in the Corrections & Complaints column or elsewhere
on Page 2.

4.2.1.2 Online

Every Trinity Mirror website carries a "How to Complain” link on its
home page'®, which sets out not only a link to Trinity Mirror's
Complaints Process but also directs readers to email addresses
where they can address issues about both simple, online factual
errors and non-editorial matters'®, Each homepage also links to a
“Corrections and Clarifications” section'®, Some corrections or
amendments may however, in certain circumstances, be published
underneath the original online article.

® See 8.3 Annex C in Trinity Mirror's 2014 Annual Statement
¥ See 8.4 Annex Din Trinity Mirror's 2014 Annual Statement
1% 5ee 8.5 Annex E in Trinity Mirror's 2014 Annual Statement
" See 8.6 Annex F in Trinity Mirror's 2014 Annual Statement
"2 5ee 8.7 Annex G in Trinity Mirror's 2074 Annual Statement
"® See 8.8 Annex H in Trinity Mirror's 2014 Annual Statement
" 5ee 8.9 Annex 1 in Trinity Mirror's 2014 Annual Statement
'3 See 8,10 Annex | in Trinity Mirror's 2014 Annual Statement



4.2.2 Process

Once a Complaints Form is received, the matter is handled by the Legal
and Compliance Department. The complaint is assessed to determine
whether the Code has been engaged, whether there has been a
misinterpretation of the Code and/or whether the complaint is vexatious.

Examples of complaints that would not engage the Code could be the
non-delivery of a newspaper or an issue arising from a reader offer or
competition, In any event, this kind of complaint would be directed to the
appropriate department and a response issued.

An example of a misinterpretation of the Code could be a complaint
made under Clause 5 (intrusion into grief or shock) from a reader
concerned about a general report (with which the complainant has no
personal connection) about, for instance, a natural disaster. Another
example could be a complaint made under Clause 12 from a reader
objecting to the portrayal of a football team, i.e. these would be
complaints about editorial matters that purport to engage the Code but
upon analysis, do not. Again, these complaints are always answered.

Vexatious complainants include those who use insulting language or who
do not set out the nature of their complaint under the Code.

In any event, if a proper contact address is provided, Trinity Mirror
endeavours to reply to all complainants within seven days.

If a complaint engages the Code, the matter is investigated internally and
a response is sent. The response will either reject the complaint, if Trinity
Mirror is satisfied that there has been no breach of the Code, or, if there
is a matter that does need addressing, then discussions will be held with
the complainant in an attempt to resolve the matter.

If the matter cannot be resolved between the parties, the complainant is
offered the option to refer the matter to IPSO to investigate.



4.2.3 Referrals From IPSO

The receipt of new complaints referred to Trinity Mirror publications by
IPSO engages Clause 13 of The Regulations'®. As part of its internal
Complaints Procedure, Trinity Mirror corresponds directly with the
complainant to address the issues at hand as set out above. If no
resolution can be reached, the matter is referred back to IPSO for its
consideration,

4.2.4 Informal Complaints

Many complaints are dealt with directly by the Editor or a senior
journalist following telephone calls or emails. In the vast majority of
cases, this is the most appropriate, expedient and amicable way of
resolving complaints.

4.2.5 Legal Complaints

All legal complaints (classified as complaints which are accompanied by a
demand for a financial remedy and refer to a cause of action) are
handled by the Legal Department separately.

4.2.6 Recording Of Complaints

Complaints that are received by Trinity Mirror either through its
Complaints Form or from IPSO are recorded and assessed with regard to
whether the Code has been engaged and which clauses have been
addressed. Although complaints received on an informal basis
throughout the regions are generally logged, given the minor nature of
many issues and the disparate way these complaints are received and
dealt with (orally, by telephone, letter, email etc.), it would be
disproportionate for these types of complaints to be formally assessed in
terms of the Code. The most important factor is that all complaints are
addressed, and if possible, resolved as quickly as possible.

16 https://www.ipso.co.uk/media/1240/regulations.pdf



4.3 Training Process

From autumn 2014, Trinity Mirror consuited with the Press Association (PA) and
training company Eliesha over the creation of an online learning course with the
purpose of making sure that all Trinity Mirror journalists have a full
understanding of the Code and the changes introduced by IPSO. The course
contains ten animated and narrated modules. After viewing each module,
editorial staff must complete a multiple choice assessment. Participants must
score 100% in the assessment before they can move on to the next module and
the course is only completed after the 100% pass mark has been achieved in all
ten modules.

This compulsory course was rolled out and completed by all Trinity Mirror
editorial staff (from Editors and Executives to trainees) across the company in
February and March 2015. All new editorial employees must also complete this
training programme as part of their induction. Since the acquisition of Local
World, all former Local World editorial staff were also obliged to undertake the
course and this was completed in 2016.

To supplement the online course, Paul Mottram delivered seminars to editorial
executives of former Local World titles throughout Trinity Mirror during 2016 at
our regional centres. Furthermore, at Canary Wharf, the seminars were delivered
to all national digital (mirror.co.uk) and print (Daily Mirror, Sunday Mirror and
Sunday People) reporters. These seminars examined each clause of the Code in
turn, focussing upon the everyday practical application of the Code and examples
of where Code breaches have occurred with a discussion on how similar issues
could be avoided in the future. Adverse adjudications during 2015 and 2016 were
also addressed.

A new series of seminar visits by Paul Mottram is planned for 2017 to take in
those non-Local World regional centres that were last visited in 2015.

Further, as part of continuing legal and regulatory education for journalists and
to provide legal advice, from March 2017 the Legal Department has begun
issuing a series of regular Legal Bulletins to all staff. These legally privileged
Bulletins detail any substantial compliance, legal or Code issues that have arisen
during the previous weeks both within the company and from the industry
generally, so that journalists can be made aware of, look out for and deal with
similar issues that may arise in the future.



4.4 Our Record On Compliance'’

In 2016, Trinity Mirror received a total of 108 complaints that were either referred
to IPSO (following a direct complaint through its complaints form that was not
resolved), or that were received directly from IPSO. This report covers all upheld
IPSO adjudications published in the Relevant Period. There were three upheld
adjudications where there was a requirement to publish the adjudication and six
upheld adjudications where the Complaints Committee ruled that sufficient
remedial action had been offered by the publication. Details of upheld
adjudications, published and adjudicated upon in 2016, are set out below.

4.4.1 Upheld Complaints With A Requirement To Publish The
Adjudication (3)

05764-15 A man v Daily Record™

A man complained that the Daily Record breached Clauses 1, 2, 3, 4 and
11 in an article published in 2015.

The article reported that a defendant had been found not guilty of an
allegation of sexual assault; she had been accused of rubbing her breasts
against the complainant at a party. The alleged offence and subsequent
trial took place in Scotland. The alleged victim was named in the report.

Trinity Mirror's response explained that there is no specific provision in
Scottish law that grants automatic anonymity to victims, or alleged
victims, of sexual assault (although the anonymity given to victims is a
well-established convention), but due to the unusual circumstances of
the case the newspaper believed it was entitled under Clause 11 to
identify the complainant if there was “adequate justification” for doing
so. Trinity Mirror reported the Sheriff's conclusion that the alleged
offence should not have been classed as a sexual assault; the newspaper
had therefore been justified in naming the complainant. The newspaper
also contended that Clause 3 was not relevant as the information had
been heard in open court.

Y pursuant to paras. 3.3-3.4, Annex A of the IPSO Regulations (The Regulations:
https://www.ipso.co.uk/media/1240/regulations.pdf)
. https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=05764-15

10



The Committee upheld the complaint under Clauses 3 and 11, explaining
that the fact that the complainant considered himself to be a victim of
sexual assault was clearly private information. The inclusion of the
complainant's name in the article represented an unjustified intrusion
into his private life and a breach of Clause 3 of the Code. The newspaper
was required to publish the adjudication in print (26 February 2016).

Date decision issued: 27/01/2016

Action Taken

This was a very unusual case in that the Sheriff found that this was not
even a common assault, let alone a sexual assault. However, IPSO's
decision that the complainant should remain anonymous once a sexual
assault allegation is made, has been noted for the future,

03188-16 A man v Daily Record™

A man complained that an article published in print on 26 May 2016 and
online on 25 May 2016 under the headline "Cops claim mob rule outside
Hampden stopped them getting in to deal with battling Rangers and Hibs
fans” breached Clause 1.

The story was based on an email from a man who claimed to be a police
officer who had been at the game. The reporter corroborated this claim
with three other police sources who were not present, but who claimed
they had heard similar accounts.

Trinity Mirror defended the complaint on the basis that the story was set
out as claims from police officers and, in any event, when those claims
were disputed, the alternate views were published extensively.

The Committee decided that there had been a failure to take care over
the accuracy of the article_on the basis that there were concerns the
source had exaggerated his account and that the newspaper had not
verified this with an independent first-hand witness. To remedy the
breach, the Committee required the adjudication to be published (26

August 2016).

i https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=03188-16

11



Date decision issued: 04/08/2016
Action Taken

Following the upheld adjudication the editorial staff were reminded
about the importance of corroboration of source-led information.

05438-15 Burnett v Kent & Sussex Courier®

Steve Burnett complained that the newspaper had breached Clause 1
(Accuracy) and Clause 3 (Privacy) in an article published on 28 August
2015 under the headline: “Revealed...the man behind the mask of the
caped crusader”.

Mr Burnett said that the article’s central claim - that he was “Ring Pull
Man” (a charity fund raiser) - was inaccurate and that the newspaper had
failed to contact him to verify the story. The newspaper said that the
article was published after it had been contacted directly by Ring Pull
Man and that it was satisfied that the complainant was Ring Pull Man.

In response to IPSO's investigation of the complaint, the newspaper
accepted that it should have taken additional steps to verify whether the
complainant was Ring Pull Man. It offered to publish a correction and
apology plus a follow-up story about the charity of which the
complainant is a trustee.

The Committee considered the complaint and upheld it under Clause 1.
The Committee welcomed the newspaper's offer of a correction and
apology. However, it was concerned by the serious failure to take care
over the accuracy of the article, and noted that the article had been the
newspaper’s lead front-page story. For these reasons the Committee
required the newspaper to publish the adjudication, in print and online
(15 January 2016).

Date decision issued: 05/01/2016

D https:/www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=05438-15

12



Action Taken

Following the Committee’s findings, the Editor held a meeting with staff
to review the adjudication and the issues it raised. To accompany the
adjudication, the newspaper published a picture of Ring Pull Man next to
a picture of Mr Burnett.

4.4.2 Upheld Adjudications Where Sufficient Remedial Action
Had Been Offered (6)

12281-15 Nartey v mirror.co.uk*'

Michael Nartey complained that mirror.co.uk had breached Clause 1
(Accuracy) in an article ("Married City worker nicknamed ‘sh***er’ by
colleagues terrorised lovers with anonymous threatening texts”, 21
March 2015) based on Mr Nartey's sentencing for offences described as
“harassing five women, putting them in fear of violence, and intimidating
three of them”, for which he was given a three-year prison sentence. The
article reported that Mr Nartey had broken into his ex-partner's home
and stolen her underwear, which he complained was untrue.

The copy had been provided by a news agency. It transpired that there
had been a misunderstanding on the “break-in" point in the agency's
report of the sentencing and the newspaper accepted that this was
inaccurate.

The newspaper amended the online version and offered to publish a
correction. This was rejected by the complainant and the matter was
considered by the Committee, who upheld the complaint. However, the
Committee deemed the newspaper's offer of a correction satisfactory to
fulfil its obligations under Clause 1(ii).

Date complaint concluded: 04/04/2016

< https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=12281-15

13



Action Taken

The Code was breached on this occasion as a result of human error by
the agency, who were spoken to.

00328-16 Herry v The Sunday Mercury®

Damieon Herry complained that an article headlined: “Teacher fired for
knife threat on pupil loses dismissal case” (4 October 2015) was
inaccurate as he had in fact lost his job for failing to hand in sick notes
during a period of absence from work.

The newspaper said that the allegation that the complainant had
threatened a pupil with a craft-knife had been documented in witness
evidence, which the freelance reporter had been shown at the start of
the hearing. The newspaper accepted, however, that the evidence had
not stated that the complainant had been sacked as a result of the
allegation. It noted that the article had included the complainant's denial
of the allegation, as well as the council's position that the complainant
had failed to provide sick notes while he was absent from work.
Nevertheless, the newspaper offered to amend the online article and to
add a clarifying footnote.

The Committee acknowledged the newspaper’'s prompt amendment of
the online article correcting the inaccuracy, but, in addition, required the
newspaper to publish the correction in print (8 May 2016).

Date complaint concluded: 04/04/2016

Action Taken

The breach occurred because of human error in the rewriting of the
copy, leading to a misunderstanding of the timeline of the allegations
and the cause of the dismissal. Those concerned were spoken to about

this issue.

- https://www ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=00328-16

14



01829-16 Connor v Daily Record?®

Lee Connor complained about an article headlined: “Gangland feud: Note
found at home of Leigh Griffiths' ex-girlfriend led police to thug's buried
gun”, which reported that the complainant, a violent criminal serving life
imprisonment, was also drug dealer; an allegation that Mr Connor
complained was false.

The claims were made to the newspaper by an authoritative source. The
article stated as a fact, instead of a claim, that Mr Connor was a drug
dealer but the Daily Record was unable to prove this.

The IPSO Committee found that the complainant’s previous conviction
for attempted murder did not justify the assertion that he was also
involved in drug dealing, which represented a failure to take care over
the accuracy of the article. The Committee held that the newspaper
should publish the correction it had offered previously.

Date complaint concluded: 18/07/2016

Action Taken

The Code was breached by the omission of one instance of the word
“alleged”. Nevertheless, the reporter and Editor were reminded that
uncorroborated information derived from sources, no matter how
authoritative, should be presented as claims rather than facts if

publication is justified.

02055-16 Martin v Bristol Post*

Mrs Martin complained about an article (“It will be a challenge” - new
executive head takes over at South Gloucestershire's biggest school”),
stating that several points about her time as Chief Executive Principal of
an education Federation and the performance of the Federation schools

were inaccurate,

Trinity Mirror defended the majority of the complaint, but accepted that
the newspaper had mistakenly reported an Ofsted rating and offered to

g https://www.ipso.co.uk/rulings-and-reselution-statements/ruling/?id=01829-16
* https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=02055-16

16



amend the online article and publish a correction on this point. The
complainant did not accept Trinity Mirror's offer and the IPSO Committee
subsequently considered the complaint. The Committee also found that
the Ofsted rating was the only significant inaccuracy and held that the
offered correction should be published.

Date complaint concluded: 25/07/2016

Action Taken

The inaccuracy was a genuine mistake and the reporter was reminded to
take care to report sources accurately.

06194-15 Mace v Gloucester Citizen®

In an article headlined: “Couple jailed for attacking three sisters”, the
newspaper reported that the complainant and her partner had been
convicted of attacking three Asian sisters, but had been cleared of having
a racist motive. The complainant said that it was inaccurate to report that
she and her partner had been jailed, as sentencing had been adjourned
at the conclusion of the trial. She said that the front-page headline had
caused damage and stress to her and her partner.

The newspaper accepted that the front-page headline was inaccurate: a
sub-editor composing the front-page caption close to deadline had
misread the article on page 2 and wrote that the couple had been jailed,
rather than convicted. It published a correction in the next edition of the
newspaper on 5 October 2016.

The Committee upheld the complaint, finding a breach of Clause 1(i), but
welcomed the newspaper's offer of a correction.

Date complaint concluded: 25/01/2015

Action Taken

To address the upheld breach, the newspaper implemented a series of
additional checks to avoid future errors, including ensuring that all pages

2% https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=06194-15

16



are now seen by both the head of production and an additional team
member.

06306-16 Robertson v mirror.co.uk?

Pat Robertson complained that the content of an article headlined: “US
televangelist Pat Robertson says Orlando shootings are ‘God's
punishment for same sex marriage™ was completely fabricated.

The story was based on an article published on a parody news webpsite.
In the context of the fast-developing Orlando shooting story, this parody
report was mistakenly believed to have been a valid account.

Shortly after publication the reporter was alerted to the error and the
article was taken offline two hours after it was published. Trinity Mirror
was subsequently contacted by the complainant’s representative. Trinity
Mirror accepted that the article was inaccurate and published a
correction online on 14 July 2016. However, the complainant did not
consider his complaint resolved and referred it to the IPSO Committee.

The Committee held that the article was significantly inaccurate, but that
the offer to publish a correction was sufficient to address the Code
breach.

Date complaint concluded: 04/10/2016

Action Taken
Following the adjudication, a memo was circulated to the editors, asking

them to remind reporters to beware of spoof articles by making sure to
read potential source articles in full and to corroborate any quotes used.

4.4.3 Non Upheld Adjudications

During the Relevant Period 25 complaints against Trinity Mirror titles
were not upheld by the Committee.

2 https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=07306-16

17



5. Schedule

5.1 Annex A: List Of Trinity Mirror Titles/Websites

B.1.1 Print

National

Daily Mirror

Sunday Mirror

Sunday People
The New Day”’
Daily Record

Sunday Mail

Regional

Accrington Observer

Agenda Magazine (Derbyshire)

Airdrie & Coatbridge Advertiser

Amersham Examiner®®

Ashbourne News Telegraph

Ashford Herald

Atherstone & Colehill Herald (Tamworth Herald Series)
Ayrshire Post

Bampton & Dulverton Gazette (Mid Devon Gazette Series)
Bangor Mail

Bath Chronicle

Beaconsfield Advertiser®

27 Ceased publication 6 May 2016
2 Ceased publication May 2016

18



Bedfordshire on Sunday

Beverley Advertiser

Birmingham Mail

Birmingham Post

Black Country Bugle Annual

Black Country Bugle Sports Annual
Blackmore Vale Magazine

Blairgowrie Advertiser

Blast Magazine (Hull)

Bon Appetit Magazine (Hull)

Bon Appetit Magazine (Scunthorpe & Grimsby)
Brentwood Gazette

Bristol Observer

Bristol Post

Buckinghamshire Advertiser
Buckinghamshire Examiner

Burry Port & Pembrey Star (Llanelli Star Series)
Burton Mail

Bygones (Nottingham)

Bygones (Scunthorpe & Grimsby)

Business Insider Magazine

Caernarfon & Denbigh Herald (Arfon)
Caernarfon & Denbigh Herald (South)
Cambourne News

Cambridge Business

Cambridge Magazine

Cambridge Midweek

Cambridge News & Crier

Canterbury Times (Canterbury Times Series)
Carmarthen Journal

Central Somerset Gazette (Mid Somerset Series)

*® Ceased publication May 2016

19



Cheddar Valley Gazette (Mid Somerset Series)
Chester Chronicle (Frodsham & Helsby)
Chester Chronicle (Country)

Chester Chronicle (Flintshire)

Chester Chronicle (Sandbach & Middlewich)
Chronicle Xtra Chester / South Cheshire

City Guide (Staffordshire)

Cornish Guardian

Cornishman

Carnwall Today

Coventry Telegraph

Crawley News*®

Crediton Gazette (Mid Devon Gazette Series)
Culm Valley Gazette (Mid Devon Gazette Series)
Crewe Chronicle

Crewe Chronicle Xtra

Crosby Herald

Croydon Advertiser (Croydon Advertiser Series)
Cynon Valley Leader

Daily Mirror Northern Ireland

Daily Post

Derby Telegraph

Dorking Advertiser

Dover Express

Dumfries & Galloway Standard

Ealing Gazette

East Grinstead Courier

East Kilbride News

East Riding Mail

Ellesmere Port Pioneer

Ely Weekly News

* ceased publication 26 October 2016

20



Essex Chronicle

Exclusive Magazine

Exeter Express & Echo

Faversham Times (Canterbury Times Series)
Flashback (Hull)

Folkestone Herald

Frome Standard (Mid Somerset Series)
Fulham Gazette

Galloway News

Gillingham Matters

Glamorgan Gazette

Glasgow Now

Gloucester Citizen

Gloucestershire Echo

Grantham Target®'

Great Barr Observer

Greater Manchester Business Week Magazine
Grimsby Target™

Grimsby Telegraph

Gwendraeth Valley Star (Llanelli Star Series)
Gwent Gazette

Hamilton Advertiser

Harlow Star

Haverhill Weekly News

Heritage Open Days (Hull)

Herne Bay Times (Canterbury Times Series)
Herts & Essex Observer

Hertfordshire Mercury

Heywood Advertiser

Hinckley Times

Holyhead & Anglesey Mail

1 Ceased publication May 2016
3 Ceased publication December 2016



Hounslow Chronicle & Informer
Huddersfield Daily Examiner
Hull & East Riding Advertiser®
Hull City Season Preview

Hull Daily Malil

Humber Street Sesh

Irvine Herald

Inspire (Teesside)

Isle of Thanet Gazette

Journal (Grimsby & Scunthorpe)
Journal (Hull)

Journal Magazine (CIN)

Journal Magazine (Lincolnshire)
Journal Weddings Magazine
Kent & Sussex Courier
Kilmarnock Standard
Leatherhead Advertiser

Leek Post & Times

Leicester Mail Group

Leicester Mercury
Leicestershire & Rutland Life
Lennox Herald

Lichfield Mercury

Lincolnshire Echo

Liverpool Echo

Llanelli Star (Llanelli Star Series)
Loughborough Echo

Luton & Dunstable on Sunday™
Macclesfield Express
Manchester Evening News

Manchester Weekly News (Salford Edition)

% Ceased publication 2016
% Ceased publication 31 November 2016



Manchester Weekly News (Sale & Altrincham)
Manchester Weekly News (Stretford Urmston
Manchester Weekly News (Stockpost East)
Manchester Weekly News (Stockport West)
Manchester Weekly News (South Manchester)
Manchester Weekly News (Wilmslow)
Manchester Weekly News (Tameside)
Merthyr Express

Middleton Guardian

Midweek Mercufy

Midweek Visiter

MK News (oneMK)*

Nantwich Chronicle

New Addington Advertiser (Croydon Advertiser Series)
Newcastle Chronicle

Newcastle Journal

Newmarket Weekly News

News & Mail Series (Aldershot)

News & Mail Series (Camberley & Sandhurst)
News & Mail Series (Farnborough)

News & Mail Series (Fleet & Yateley)

North Devon Journal

North Wales Weekly News

North Wales Weekly News (Conwy Valley & Dyffryn
Conwy)

North Wales Weekly News (Colwyn Bay & Abergele)
Northampton Herald & Post™

Nostalgia (Scunthorpe & Grimsby)

Nottingham Post

Nottingham Post Lite

Nottinghamshire Today

% Ceased publication 31 Octaber 2016
% Ceased publication 28 November 2016



Nuneaton News

Nuneaton Telegraph

Ormskirk Advertiser

Paisley Daily Express

Perthshire Advertiser

Plymouth Herald

Pontypridd & Llantrisant Observer
Remember When (Teesside)

Retford Gainsborough & Worksop Times
Rhondda Leader

Rhymney Valley Express

Rochdale Observer

Rossendale Free Press

Runcorn Weekly News

Rutherglen Reformer

Scunthorpe Target®’

Scunthorpe Telegraph

Sentinel Advertiser

Sentinel Wedding Guide

Sevenoaks Chronicle

Shaftesbury Matters

Shepshed Echo

Shepton Mallet Journal (Mid Somerset Series)
Sherborne Matters

Skelmersdale Advertiser

Solihull News

Somerset Guardian (Mid Somerset Series)
Somerset Standard

South Croydon Advertiser (Croydon Advertiser Series)
South Lincs Target Group

South Wales Echo

% Ceased publication December 2016



South Wales Evening Post
Southport Visiter

Stafford Guide

Staffordshire Life Magazine
Staffordshire Newsletter

Staines Chronicle & Informer
Star Courier

Stirling Observer

Stockport Express

Stokesley Town Crier

Stour and Avon Magazine
Strathearn Herald

Stroud Life

Student Guide (Staffordshire)
Sunday Echo

Sunday Mercury

Sunday Sun

Surrey Advertiser

Surrey & Hants Star Courier
Surrey Mirror

Sutton Coldfield Observer
Swansea Life

Tamworth Herald (Tamworth Herald Series)
Teesside Herald & Post

Teesside Powerhouse Magazine
The Advertiser (Stoke)®®

The Gazette (North East, Middlesbrough & Teesside)
The Stoke Sentinel

The Wedding Journal (Hull)

The Wedding Journal (Scunthorpe & Grimsby)
The Way We Were (Staffordshire)

%8 Ceased publication 2016

25



The Wharf

Tiverton Gazette (Mid Devon Gazette Series)
Torquay Herald Express

Uttoxeter Advertiser

Uxbridge Gazette

Wales On Sunday

Walsall Advertiser

Warwickshire Telegraph

Wedding (Teesside)

Wells Journal (Mid Somerset Series)

West Briton

West Lothian Courier

Western Daily Press

Western Gazette (Yeovil)

Western Gazette (Sherborne)

Western Gazette (Crewkerne, Chard and liminster)
Western Gazette (Somerton and Langport)

Western Gazette (Wincanton, Castle Cary, Bruton and
Gillingham)

Western Mail

Western Morning News

Western Morning News on Sunday
Whitstable Times (Times Series)
Widnes Weekly News

Wirral News

Wishaw Press

5.1.2 Online

www.accringtonobserver.co.uk



www.ashbournenewstelegraph.co.uk®
www.ashfordherald.co.uk®
www.bathchronicle,co.uk
www.bedfordshire-news.co.uk
www.belfastlive.co.uk
www.birminghammail.co.uk
www.birminghampost.co.uk
www.blackcountrybugle.co.uk
www.blackmorevale.co.uk
www.bostontarget.co.uk®'
WWw.brentwoodgazette.co.uk®
www. bristolpost.co.uk
www.burtonmail.co.uk
www.cambridge-news.co.uk
www.cannockmercury.co.uk
www.canterburytimes.co.uk®
www.carmarthenjournal.co.uk®
www.centralsomersetgazette.co.uk®
www.cheddarvalleygazette,co.uk*
www.chesterchronicle.co.uk
www.chroniclelive.co.uk
www.cleethorpespeople.co.uk®
www.cornishguardian.co.uk*®
www.cornwalllive.com

www.cornishman.co.uk*

*® Merged into www.derbytelegraph.co.uk September 2016
5 Merged into www.kentlive.news August 2016

i Merged into www.lincolnshirelive.co.uk October 2016
% Merged into www.essexlive.news August 2016

v Merged into www.kentlive.news August 2016

ke Merged into www,southwales-eveningpost.co.uk

4% Merged into www.somersetlive.co.uk June 2016

“® Merged into www.somersetlive.co.uk june 2016

o Merged into www.grimsbytelegraph.co.uk

i Merged into www.cornwalllive.com November 2016
95 Merged into www.cornwalllive.com November 2016



www,coventrytelegraph.net
www.crawleynews.co.uk>
www.crewechronicle.co.uk
www.croydonadvertiser.co.uk
www.dailypost.co.uk
www.dailyrecord.co.uk
www.derbytelegraph.co.uk
www.dorkingandleatherheadadvertiser.co.uk
www.dover-express.co.uk’’
www.eastgrinsteadcourier.co.uk™
www.eastlindseytarget.co.uk™
www.ely-news.co.uk>
www.essexchronicle.co.uk™
www.essexlive.news
wWww.examiner.co.uk
www.exeterexpressandecho.co.uk
www.folkestoneherald.co.uk®®
www.gazettelive.co.uk
www.getbucks.co.uk
www.gethampshire.co.uk
www.getreading.co.uk
www.getsurrey.co.uk
www.getwestlondon.co.uk
www.glasgowlive.co.uk
www.gloucestercitizen.co.uk®’

www.gloucestershireecho.co.uk

o Merged into www.kentlive.news August 2016

*" Merged into www.kentlive.news August 2016

%2 Ceased publication October 2016

- Merged into www.lincolnshirelive.co.uk October 2016
2 Merged into www.cambridge-news.co.uk October 2016
o Merged into www.essexlive.news August 2016

= Merged into www.kentlive.news August 2016

& Merged into www.gloucestershirelive.co.uk June 2016
= Merged into www.gloucestershirelive.co.uk June 2016



www.granthamtarget.co.uk®®
www.greatbarrobserver.co.uk
www.grimsbytelegraph.co.uk
www.harlowstar.co.uk
www.hertfordshiremercury.co.uk
www.hertsandessexobserver.co.uk®
www.hinckleytimes.net
www.hulldailymail.co.uk
www.humberbusiness.com
www.kentandsussexcourier.co.uk®’
www.kentlive.news
www.leek-news.co.uk®
www.|eicestermercury.co.uk
www.lichfieldmercury.co.uk
www.lincolnshireecho.co.uk®?
www.lincolnshirelive.co.uk
www.liverpoolecho.co.uk
www.llanellistar.co.uk®
www.loughboroughecho.net
www.lutononsunday.co.uk®
www.macclesfield-express.co.uk
www.maidstoneandmedwaynews.co,uk®
www.manchestereveningnews.co.uk
www.middevongazette.co.uk
www.mirror.co.uk

www.northampton-news-hp.co.uk®’

&0 Merged into www.lincolnshirelive.co.uk November 2016
o Merged into www.hertfordshiremercury.co.uk

“ Merged into www. kentlive.news August 2016

%2 Formerly www.leekpostandtimes.co.uk

e Merged into www.lincolnshirelive.co.uk November 2016
= Merged into www.southwales-eveningpost co.uk

% Ceased publication October 2016

& Merged into www.kentlive.news August 2016

%7 Ceased publication October 2016



www.northdevonjournal.co.uk
www.nottinghampost.com
www.northsomersetmercury.co.uk®
www.nuneaton-news.co.uk
www.onemk.co.uk®
www.plymouthherald.co.uk
www.quirker.co.uk’®
www.retfordtimes.co.uk’’
www.rossendalefreepress.co.uk
www.runcornandwidnesweekly.co.uk’
www.scunthorpetelegraph.co.uk
www.sevenoakschronicle.co.uk”
www.sheptonmalletjournal.co.uk™
www.sleafordtarget.co.uk”
www.solihullnews.net™
www.somersetguardian.co.uk”
www.somersetlive.co.uk
www.somersetstandard.co.uk™
www.southportvisiter.co.uk
www.southwales-eveningpost.co.uk
www.southwestbusiness.co.uk
www.staffordshirelife.co.uk

www staffordshirenewsletter.co.uk

www.stokesentinel.co.uk

www.stroudlife.co.uk’

- Merged into www,somersetlive.co.uk June 2016

% Ceased publication October 2016

" ceased publication January 2016

i Merged into www.lincolnshirelive.co.uk October 2016
2 Merged into www, liverpoolecho.co.uk

% Merged into www.kentlive.news August 2016

= Merged into www.somersetlive.co.uk June 2016

" Merged into www. lincolnshirelive.co.uk October 2016
7 Merged into www. birminghammail.co.uk

i Merged into www.somersetlive.co.uk June 2016

"® Merged into www.somersetlive.co.uk June 2016



www.surreymirror.co.uk
www.suttoncoldfieldobserver.co.uk
www.tamworthherald.co.uk
www.thanetgazette.co.uk®™
www.theadvertiserstevenage.co.uk®'
www.torquayheraldexpress.co.uk
www. usvsth3m.co.uk®
www.uttoxeteradvertiser.co.uk®
www.walesonline.co.uk
www.walsalladvertiser.co.uk
www.wellsjournal.co.uk®
www.westbriton.co.uk®
www.westerndailypress.co.uk®
www.westerngazette.co.uk®’
www.westernmorningnews.co.uk
www.wharf.co.uk

www.wirralnews.co.uk®

e Merged into www.gloucestershirelive.co.uk June 2016
= Merged into www.kentlive.news August 2016

% Ceased publication 2016

= Merged into www.mirror.co.uk September 2016

s Merged into www.burtonmail.co.uk September 2016
w Merged into www.somersetlive, co.uk June 2016

b Merged into www.cornwalllive.com November 2016
= Merged into www.somersetlive.co.uk June 2016

L Merged into www.somersetlive.co.uk June 2016

%8 Merged into www.liverpoolecho.co.uk



