
 

 
 

 

 

 

IPSO Annual Statement 
Covering the period 1 January 2016 to 31 December 2016 

  



 

IPSO Report 
 
Introduction: The MNA 
 
The MNA is Britain’s largest regional news company, reaching one million people every week in print 
and online. 
 
It has delivered the news since the 1880s, first through the Express & Star, Britain’s biggest selling 
regional newspaper, then the Shropshire Star, the seventh biggest title. 
 
It has an unrivalled portfolio in the West Midlands and Shropshire, including a range of weekly 
newspapers, magazines and apps. 
 
The MNA is part of the Claverley group, which owns the daily newspapers in the Channel Islands, the 
Jersey Evening Post and Guernsey Press. 
 
The Claverley group also owns Precision Colour Printing, based in Telford, software supplier Press 
Computer Systems and IT company Itex. 
 
The Claverley businesses, including the MNA, are all owned by the Graham family, the proprietors of 
the Express & Star for more than a century. 
 
Daily titles: 

Express & Star 

Shropshire Star  

Weekly titles: 

Cannock & Rugeley Chronicle 

Dudley Chronicle 

Halesowen Chronicle 

Sandwell Chronicle 

Stourbridge Chronicle 

Walsall & Willenhall Chronicle 

Wolverhampton Chronicle 

Shrewsbury Chronicle  

Telford Journal  

Newport Advertiser 

Market Drayton Advertiser 

Oswestry Chronicle 

Bridgnorth Journal 

South Shropshire Journals – incorporating Mid Wales Journal & South Shropshire Journal 
 
Keith Harrison is the editor of the Express & Star and its associated weekly newspapers (the Chronicle 
series). Keith is also editorial director of the MNA. 
 
Martin Wright is the editor of the Shropshire Star and its associated weekly newspapers (as listed 
above). 
 

http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.expressandstar.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzdTgMhaCRqeChQksiJJQpFCbkurEA
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.shropshirestar.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzeA_Ly61WxMdE3bVhgZxmYnz234Yw
http://edition.pagesuite-professional.co.uk/Launch.aspx?PBID=413a726f-c0c3-4359-85e3-0083eb93a96c
http://edition.pagesuite-professional.co.uk/Launch.aspx?PBID=e1f29486-eec0-4319-a5c3-c71e8407a3b2
http://edition.pagesuite-professional.co.uk/Launch.aspx?PBID=49d0e71b-296f-4a9e-bb4e-6d1134f89bdb
http://edition.pagesuite-professional.co.uk/Launch.aspx?PBID=92f8fd30-c62c-4aeb-bd30-1ae98fbfe566
http://edition.pagesuite-professional.co.uk/Launch.aspx?PBID=c6baa2fe-60c8-4b1a-a928-7c8081f108e8
http://edition.pagesuite-professional.co.uk/Launch.aspx?PBID=d7e50082-6fc0-4d23-96a0-940595aaa3bb
http://edition.pagesuite-professional.co.uk/Launch.aspx?PBID=b0d59052-e757-46ed-89a8-4f0f2881f28d
http://edition.pagesuite-professional.co.uk/Launch.aspx?PBID=b0d59052-e757-46ed-89a8-4f0f2881f28d
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.shrewsburychronicle.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzexcXyWzmsWHBQhWCf_jqG9oTEksw
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.telfordjournal.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzfpm6vOcExP15FhI1hXT-inQcb-iw
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.newportadvertiser.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzebyrX6c3gada0paEdbPzGcpQEh7g
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.marketdraytonadvertiser.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzfCssTJXcc-Rt24LeMJnNDZy4LMqA
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.marketdraytonadvertiser.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzfCssTJXcc-Rt24LeMJnNDZy4LMqA
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.oswestrychronicle.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzdXrsgmMEo2OlzK5AOmdj7RPUbuTg
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.bridgnorthjournal.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzelVwayCLu98RYL-RcoFEhaKPljpg
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.southshropshirejournals.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzdaNz3oZBkrCFhuTmyI1ALgI86VYg
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fmidwalesjournal.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzfyuV32YMnIC5VLPwkBxL6NHA-j2g
http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fsouthshropshirejournal.com%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzdQM9FDyLDdCA3Fz7Fwa4Cvv6jmMA


 

The ‘responsible person’ for the Express & Star and Shropshire Star who deals with IPSO matters is  
Martin Wright. 
 
 
Our editorial standards 
 
The MNA is committed to upholding the Editors’ Code of Practice. Journalists are issued with copies 
of the code and details are set out on the company’s intranet. Regular training sessions – internally 
and externally – reinforce and refresh the importance of adhering to the code. All staff are reminded 
of the obligation to uphold the code at all times and the importance of representing the MNA – and 
the profession of journalism – in a positive and professional manner.  
 
In addition, the Express & Star and Shropshire Star send a copy of the Editor’s Code of Practice to all 
regular freelance and agency copy suppliers. They are asked to give written confirmation that they 
have received the code and that they will adhere to it when dealing with any story or submitting copy 
for the MNA. The letter makes clear that if they do not reply accordingly, their services will no longer 
be required.  
(Appendix 2). 
 
 
With regard to the verification of stories, all staff are made aware of Clause 1 (accuracy) of the Editors' 
Code and the need to always keep this in mind when researching, writing, news editing and sub editing 
stories.  
 
Editors demand that reporters and writers can stand up any claims made in their copy and that reports 
are balanced.  Balanced reporting is an important part of our editorial standards and journalists are 
reminded of the need to give all parties an opportunity to reply. 
 
Every story that goes in our papers is checked before publishing. All news stories are checked initially 
by a news editor and then by a sub editor. Any stories of particular concern will also be brought to the 
attention of the editor. 
 
Those with permission to to publish content online have also received extra legal training ontop of 
their ethical training.  
 
In respect of potential ethical or Code of Practice matters, guidance would be sought from IPSO prior 
to publication if deemed necessary by the editors. Any guidance would be considered alongside any 
legal advice (if any) that had been sought.  
 
Guidance would also be sought from IPSO in resolving complaints made to IPSO. This may take the 
form of agreeing a suitable resolution to a complaint with IPSO acting as the conduit between the 
complainant and the newspaper.  
 
 
Our complaints handling process 
 
The following guidance setting out our complaints handling process is issued to all editorial staff. It is 
available on the company’s intranet and has been highlighted by both editors in their monthly 
departmental blogs. 
 
Dealing with editorial complaints 
When dealing with any complaints, every effort must be made to settle the issue at the earliest stage. 
If there are grounds for complaint and/or a mistake has been made, immediate efforts must be made 
to redress this.  



 

 
If we are wrong, we have to put it right. If we have done nothing wrong, we have to be able to fight 
our corner which means accurate notes from the reporters and those who have dealt with the story.  
 
Always make a note of any complaints, including the caller’s name, the details of the complaint and, 
most importantly, any offer made to correct the mistake or make amends. 
 
When complaints have been dealt with it is VITAL that you send a note to Editor’s Secretary ______ 
____ or ____________ for Shropshire. An annual report has to be compiled for IPSO and it is not yet 
clear which complaints must be included. Therefore, for the time being, include all complaints 
detailing how they were dealt with. 
 
Here are some guidelines for dealing with complaints:  
 
1)      If there are no grounds for complaint, for example the caller is unhappy that their court case has 
been reported, this should be explained to them calmly and clearly.  If they are abusive and hostile 
you can end the conversation but ensure you make a note of the conversation. 
 
2)      If there may be a genuine complaint, take all of the details and promise to get back to the 
complainant as quickly as possible. The complaint must then be investigated with some urgency. If a 
mistake has been made, the deputy editor or editor should be informed.  
 
3)      In many cases, it may be possible to appease the complainant with a follow-up story containing 
the correct information, putting forward their stance on an issue to give a more balanced view or 
giving the organisation some positive press such as a feature. This is unlikely to be included in the 
annual report and the preferable conclusion. 
 
4)      The complainant may be satisfied with this. If not, it may be necessary to carry a correction as a 
blob par on the end of the story.  
 
5)      If neither of these options are appropriate or accepted, we could run a correction in the paper 
either clarifying or, if necessary, apologising for an error. We intend to carry any corrections on a pre-
identified page upfront in the paper. 
 
6)      Make a note of all conversations, the offers made and the agreement hopefully reached. Send a 
note to __________ or __________. 
 
7)      If a complaint is made directly to IPSO, in all likelihood the matter will be referred back to us with 
their primary goal being for agreement to be reached without their involvement.  If we have already 
been contacted, we have to show that efforts have been made to satisfy the complainant. We must 
have notes ready. 
 
 
8)      If a mistake has been made and there is a threat of legal action, our solicitors must be consulted. 
The editor and/or deputy editor must be made aware of the complaint.  
 
9)      If there are any concerns about a complaint, take advice. Whether it be from the newsdesk, 
deputy editor or editor or our solicitors. And always have a note of every conversation with the 
complainants. 
 
10)  In short, deal with complaints as quickly as possible, offer to make amends where necessary, take 
advice if required and keep notes. Send a final note to ______ or _____ as appropriate. 
 



 

Complaints can be made in person, via the telephone or in written form (posted or electronic). The 
complaints are handled by the newsdesk, in conjunction with the deputy editor and or editor. Records 
of complaints and outcomes are retained by the editor’s secretary. 
 
Details of our complaints handling procedures are published on page 9 of both the Express & Star 
and the Shropshire Star each day. A copy of a page 9 featuring the information panel is attached  
(Appendix 1). 
 
We also carry full details of how to make a complaint on the Shropshire Star website here: 
http://www.shropshirestar.com/making-a-complaint/ 
 

Similar details are also included on the Express & Star website here: 
http://www.expressandstar.com/making-a-complaint/ 

 
Our training process 
 
Making staff aware of IPSO 
Information about IPSO outlining our responsibilities and commitment is posted on our intranet for 
all staff to read, supported by regular updated blogs from the editors of both daily titles. 
 

This information is accompanied by a document setting out our complaints handling procedure, as 
set out above, which is available to download by all staff. All staff also receive copies of the procedure 
by email.  

 
In addition, the staff are updated on any changes to the regulations as they are with any changes to 
the law.  
 
IPSO training  
 
IPSO training sessions, conducted by our head of editorial training are held for all members of the 
editorial team. (Examples of exercises in Appendix 3). 
 
IPSO training for any new starters is carried out by the head of editorial training or a senior editorial 
executive for the Express & Star and Shropshire Star using a powerpoint demonstration and similar 
exercises. 
 
All editorial staff are required to complete an IPSO refresher exam containing 14 questions and 
exercises (an example paper is attached in Appendix 4). Staff must acheive a pass rate of 80 per cent. 
The small number who do not pass undergo refresher training. 
 
 
Editorial staff are required to join regular refresher sessions, including formal and informal training 
through a combination of internal and external trainers. This covers topics such as improving reporting 
skills, management and online and social media training. 
 
Manuals, codes and guidance used by journalists 
 
Editor’s Code – As previously outlined, all journalists including freelance staff are issued with copies 
of the code and details are set out on the company’s intranet. We issue wallet size copies of the code 
to all staff. Updated copies were purchased in January and are now being issued. 
 

http://www.shropshirestar.com/making-a-complaint/
http://www.expressandstar.com/making-a-complaint/


 

Regular training sessions – internally and externally – reinforce and refresh the importance of 
adhering to the code. 
 
Inhouse training – The editorial training manager continues to head up the training of all editorial staff 
and also directs training for any new recruits. Copies of some of the training notes and exercises are 
attached. (Appendix 3). 
 
Essential Law for Journalists – Copies of the current edition are available in offices.  
 
NCTJ diploma - All trainee reporters we take on are expected to have the NCTJ diploma, which has 
ethical elements to its exams, or if they do not have this qualification we train them to a level that 
enables them to take the exam. On top of that, all trainees work towards the NCTJ's senior 
qualification, the NQJ, which tests ethics. 
 
 
Complaints received during 2016 
 
The following complaints were received by the Express and Star and referred to IPSO during 2016: 
  
00490-16  
February 2016 
  
A woman complained about an article dated January 29 headlined 'Slaughter fears for Sanctuary 
animals' . 
She argued that the information given regarding the animals from an employee was incorrect and 
although the sanctuary was being forced to close down she was confident she could find homes for 
the animals. 
The E&S published a new article regarding the sanctuary, as agreed by the woman, and including an 
apology regarding the errors in the original story. 
The matter was then resolved. 
  
 
08076-15  
Ruling April 2016 
  
A man complained that the Express & Star breached Clause 1 (Accuracy) in an article headlined 'Roll 
up, roll up! Circus comes to town amid protest' online, and headlined 'Circus roars in, but no lions and 
tigers' in print, published on 9 October 2015, and in an article headlined 'Handful of protesters turn 
out against circus', published online on 10 October 2015. 
The article reported that a circus had come to Rugeley, and in response to previous animal welfare 
protests, it would not feature lions or tigers in its shows. It said that despite this, animal welfare 
protesters had planned a further demonstration to express concern over the circus’ use of other 
animals at its shows. It included the comments of a member of the circus who said that the circus had 
a “group follow [it] around”. It also included the comments from an animal welfare campaigner – 
named as _____________, “aged 22” – setting out his position that animals should not perform in 
circuses, that the group hoped that “around 30” people would turn up to protest, and that a group of 
protesters had “followed [the circus] in recent weeks”. 
The second article, headlined 'Handful of protesters turn out against circus', reported that ahead of 
the circus’ afternoon shows, “around seven demonstrators” had appeared to protest. 
The print version of the online article appeared in substantively the same form. 
The complainant said that while he writes using the name _____________, he is known in person by 
another name. He said that he had not made the comments attributed to him in the article, and that 
he was not 22 years old. It was also inaccurate to report that a group of protesters had “followed” the 
circus around – instead a number of local groups had organised separate demonstrations as the circus 



 

moved. He said that he had not made these comments to any journalist, and that the only contact he 
had with the newspaper prior to publication was when he had provided it with a press release about 
the protest. This included his telephone number and email address. 
The complainant said that it was inaccurate for the second article to report that the animal welfare 
group had expected 30 protesters to turn up in circumstances where he had not provided the 
comments attributed to him and had not known how many protesters would show up. 
The newspaper did not accept that the comments were inaccurately attributed to _____________; 
prior to the first article’s publication, it had received a phone call from someone who had identified 
themselves by that name who provided these comments. During the course of the conversation, the 
person calling provided a telephone number and email address which matched the complainant’s 
contact details as set out in the press release which he had provided prior to publication; the phone 
number the person had dialled from also matched this. 
The newspaper offered to either publish a correction making clear the complainant’s correct age, or 
to publish a piece on the topic of animal welfare with the complainant’s input. 
The committee found there was no failure to take care not to publish inaccurate information in breach 
of Clause 1 and the complaint was not upheld. 
 
 
02163-16  
April 26 2016 
  
A woman complained under Clause 1 accuracy and Clause 2 privacy about an article __________ 
____________________________________ published _________. She complained about comments 
made by the fire service and said a photograph used should have redacted number plates. She argued 
that her house was not a commercial premises and therefore not a factory although accepted there 
were seeds and equipment in the house. 
The executive decided the complaint did not raise a possible breach of the Editors' Code. 
  
 
08165-16  
October 2016 
  
A man complained about a story headlined ___________________________ published on ________ 
2016 under Clause 1 accuracy. 
He argued that it was misleading as the majority of the images he was in possession of were category 
C images. He complained the article said his sentencing had been deferred for a psychiatric report to 
be undertaken but did not refer to the probation pre-sentencing report. He also complained that the 
details reported regarding restrictions on access to internet use were inaccurate. 
The executive found there were no possible breaches of the Editor's code. 
  
  
09549-16  
October 2016 
  
A woman’s complaint related to several reports ___________________________________________ 
__________________________________________________________________________________
___________. She complained about possible breaches of Clause 1 accuracy, Clause 2 privacy, Clause 
3 harassment and Clause 4 Intrusion into grief. She complained that a reporter had broken the news 
to one of their neighbours who had been on holiday. She said the date of the death was incorrect and 
complained that the address of the deceased was used. 
The executive decided there were no possible breaches of the Editor's Code. 
  
 
09819-16  



 

November 22 2016 
  
A man complained about a report published on ___________headlined _____________________ 
_______________________ arguing it breached Clause 1 accuracy. The story related to __________ 
______________________________. 
He argued it was unbalanced and did not carry _________ views. He maintained the article did not 
make reference to positive aspects of the report and that it was the _________________________ 
______________ 
The executive decided the article did not raise possible breaches of the Editor's Code. 
 
 
The following complaints were received by the Shropshire Star and referred to IPSO during 2016: 
 
Ruling no: 01493-16  
Ruling date: May 2016 
 
A woman complained that a story in the Shropshire Star _______________________ 
________________ published in __________ 2016 breached Clause 11 (Victims of sexual assault). The 
complaint was not upheld. 
 
 
Ref no: 02496-16 
Date: May 2016 
 
A woman complained that an article in the South Shropshire Journal _______________________ 
_____________________ published in April 2016 breached Clauses 2 (Privacy) and 3 (Harassment). 
The Executive decided the complaint did not raise a possible breach of the Code. 
 
 
Ref no: 04221-16 
Date: July 2016 
 
A woman complained that an article in the Shropshire Star ‘________________________________ 
published in June 2016 breached Clause 1 (Accuracy). The Executive decided the complaint did not 
raise a possible breach of the Code. 
 
 
Ref no: 04056-16 
Date: July 2016 
 
A woman complained that an article published on ShropshireStar.com ________________________ 
____________________________________ in June 2016 breached Clauses 1 (Accuracy) and 2 
(Privacy). The complaint was closed on 24 August 2016 following the end of the referral period, so was 
not considered by the Complaints Committee. 
 
 
Ref no: 09406-16 
Date: November 2016 
 
A woman complained that an article in the Shropshire Star ‘_______________________________ 
________________ published in October 2016 breached Clause 1 (Accuracy). The Executive decided 
the complaint did not raise a possible breach of the Code. 
 



 

Ref no: 09412-16 
Date: November 2016 
 
A woman complained that an article in the Shropshire Star _______________________________ 
________________ published in October 2016 breached Clause 1 (Accuracy). The Executive decided 
the complaint did not raise a possible breach of the Code. 
 
 
Ref no: 09871-16,09872-16 
Date: November 2016 
 
A woman complained that articles in the Shropshire Star _______________________________ 
published in October 2016 and in the Shrewsbury Chronicle _______________________________ 
_____________ also published in October 2016, breached Clause 2 (Privacy) and Clause 4 (Intrusion 
into grief or shock). The Executive decided the complaint did not raise a possible breach of the Code. 
 
 
Ref no: 09549-16,09550-16 
Date: November 2016 

A woman complained about the following articles:  

________________________________________________  published by the Express & Star in 
October 2016; 
_____________________________________________________ published by the Shropshire Star in 
October 2016; 
________________________ published by the Shropshire Star in October 2016; 
_________________________________ published by the Express & Star in October 2016 

The complainant said the articles breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 3 
(Harassment) and Clause 4 (Intrusion into grief or shock). The Executive decided the complaint did 
not raise a possible breach of the Code. 

  



 

Appendix 1 - Copy of page 9 of the Shropshire Star giving details of our complaints procedure to 
readers 
 

 
  



 

Appendix 2 - Copy of letter sent by Express & Star to freelance and agency contributors 
 

 
  



 

Appendix 3 – Examples of exercises set by the training manager and used in staff training sessions 
 
 

Photographic adjudications 
Did the press win or lose? 

1) Paul Kirkland complained that an article headlined “Road closed after accident”, published on the website of the Wiltshire 
Gazette & Herald on 13 February 2008, and an article in the Wiltshire Gazette & Herald on 14 February 2008 headlined 
“Driver trapped”, intruded into his mother-in-law’s privacy and into the shock of the family in breach of Clauses 3 and 5. He 
also raised concerns under Clauses 1 and. 

The complainant’s elderly mother-in-law had been injured in a road accident. The newspaper’s online report of the crash the 
same day included a photograph of the victim being treated by the emergency services, which the complainant considered 
to be extremely graphic.  

The complainant said that the article had been published when not all members of the family had been informed of the 
accident or had known the extent of the injuries. Given that the article had (incorrectly) stated that the police officers “fear 
for her life”, the newspaper’s reporting of what it understood to have been a potentially fatal accident was intrusive and 
insensitive. While the photograph which appeared in the newspaper the following day had obscured the victim’s face, the 
complainant maintained that it was still intrusive. 

The newspaper said that the accident had occurred in the daytime on a public road and had caused long tailbacks. The images 
had been removed from its website as soon as a complaint from the family was received via Wiltshire Police, even though 
this was out-of-hours. The paper also carried a critical letter from the complainant in its next edition – which included an 
editorial footnote of apology – and had sent a private letter of apology to the family. 

In considering the complaint under Clauses 1 and 2, the Commission noted that the newspaper said that the police at the 
scene had indicated that they were concerned that the injuries were life-threatening. It was not possible for the Commission 
to determine precisely what police, in the moments following the accident, had said. No representative of the police force 
had complained about the accuracy of the claim about their initial fears. 

2) A married couple complained that an article headlined "Sweet result for Mica's charity stall", published in the Camberley 
News and, had intruded into their teenage daughter's privacy in breach of Clauses 3 (Privacy) and 6 (Children. 

The article reported that a 13-year old girl was selling cakes at a farmers' market to raise funds for ME Research UK because 
her friend - the complainants' daughter - had the condition. The article named the complainants' daughter, included a 
photograph of her, and made clear that she had ME (myalgic encephalomyelitis). The complainants said that they had been 
happy for their daughter to be photographed but had not consented to the publication of her name and photograph in 
connection with details of her medical condition. Publication of the article had caused their daughter great distress as the 
family had tried to avoid labelling her as having ME, and had therefore informed people of her condition only when 
necessary. 

The newspaper said it had intended to support the fundraising initiative, and it sincerely apologised to the complainants for 
the distress caused and offered to make a financial contribution to an ME charity of the complainants' choice. It had been 
contacted by the organisers of the market seeking publicity for the event. The photographer had taken a picture of the 
complainants' daughter and her friend at the stall; the friend had provided information about the complainants' daughter's 
medical condition. The newspaper said the complainants' daughter had been present when this information was disclosed. 
The photographer had then spoken briefly to a woman he took to be the girl's mother, who had commented that she would 
soon be taken home as she tired easily. A number of other people had been present, and the photographer had received no 
impression that the child's condition was considered to be confidential. 

The complainants denied that the photographer had spoken to them or that their daughter had been present when the 
information regarding her medical condition was disclosed to the photographer. The newspaper's apology and offer of a 
charitable contribution were not sufficient in the complainants' opinion in light of the distress caused by the article. 

  



 

3) Rod McLean, of the Arbroath Lifeboat Station crew, complained that a photograph published by the Daily Record on 26 
February 2014 had been altered in breach of Clause 1 (Accuracy). 

The newspaper had failed to take care not to publish inaccurate or misleading information in breach of Clause 1(i) and had 
published the photograph in a significantly misleading manner, but had offered sufficient action to remedy the breach. 

The article reported that the crew of the Arbroath Lifeboat Station had been nominated for the newspaper's Emergency 
Hero Award after saving the lives of two men who had found themselves in difficulty while jet skiing. The complainant said 
the newspaper had breached Clause 1 by altering the accompanying photograph of the crew by removing one of its 
members, who had had played a vital role in the rescue. 

The newspaper said the crew member had been removed following legal advice. This related to the fact that, at the time of 
publication, he was the defendant in criminal proceedings concerning fish poaching, to which he had later pleaded guilty. It 
argued the alteration was justified on this basis. However, the newspaper offered to publish a clarification, to explain to 
readers that the image had been altered, the reasons for this alteration, and the fact that the crew member concerned had 
played an important role in the rescue. 

4) A man complained that the article headlined "Vice girls move into High Town", published in Luton on Sunday on 12 October 
2003, included a photograph that had been altered in a misleading fashion in breach of Clause 1 (Accuracy) of the code. The 
complaint was upheld. 
 
The complainant said a photograph accompanying the article, which was about the increasing problem of prostitution on 
the streets of Luton, was misleading since it did not depict a real scene. The image showed a street corner and a supposed 
vice girl on the pavement; but the complainant said that the picture had been either posed or put together as an amalgam 
of two separate images.  
 
The newspaper acknowledged the photograph had been created from two separate images and explained the woman who 
had posed as a prostitute had been happy to be pictured. It emphasised that the problem of prostitution in the city was 
growing and highlighting the rise of the vice trade was in the public interest. The use of an illustrative photograph was quite 
legitimate in these circumstances even if it did not show a real-life scene. The newspaper assured the complainant that if it 
used the image (or similar photos) again to illustrate articles, it would make clear that they were posed by a model. 
 
5) Harman and Harman, Solicitors, of Canterbury, Kent, complained that an article published in the Folkestone Herald on 
May 20 1999 headlined "The frontline in Folkestone" was misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code of Practice. 
The complaint was upheld 
The article, accompanied on the front page by a large picture of police in riot gear, reported that police had raided a house 
and arrested six refugees. It said that local residents had questioned whether asylum seekers in Folkestone were genuine 
and that local people were being burdened by the presence of refugees.  

The complainant said that the use of the photograph was misleading as, by the confession of the newspaper on an inside 
page, it had been taken at a separate incident and not when police were called to the house. The entire tone of the article 
was a deliberate attempt to foster prejudice. The complainant further questioned how those quoted in the article could have 
known whether or not the asylum seekers were 'genuine' or not.  

The editor said a genuine picture would probably have been even more dramatic. He said that he had interviewed residents 
whose strength of feelings had been reflected in the article. However, he also pointed to previous coverage in the newspaper 
which was sympathetic to refugees. 

6) Mrs Sian Williams complained that an article about the death of her husband had been accompanied by photographs 
taken from her private Facebook profile and had included details that were intrusive and insensitive, in breach of Clause 3 
(Privacy) and Clause 5 (Intrusion into grief or shock).  

7) Stephen McClay, brother of zookeeper Sarah McClay who died when she was killed by a tiger, complained that the Daily 
Mail had published photographs of his family taken at his sister's funeral which he considered intrusive and insensitive in 
breach of Clause.  

8) Hilary Buchanan complained that the Daily Record had published an article reporting the funeral of her 13 year-old child 
which was accompanied by images that had been obtained at the service in a manner considered unsympathetic and 
insensitive and in breach of Clause 5.  

9) Mrs Rebecca Louise Elder, acting on behalf of the parents of a pupil at Fernhurst Pre-School, complained that an article 
headlined "Pre-school child porn web shock", published in the Midhurst and Petworth Observer, had included a photograph 
of the pupil in breach of Clause 6 (Children). 



 

The front-page article reported pornographic messages and links to websites showing indecent images of children had been 
posted in the comments section of the pre-school's website. The piece had been accompanied by an image of the website's 
homepage, which contained a photograph showing part of the face of a current pupil. 

The child's parents considered that the use of the image had endangered the child in breach of Clause 6. The complainant 
noted that child protection agencies warn that using photos of children in stories of a sexual nature can make them 
vulnerable to "grooming"; in addition there is a risk that such photos may be used inappropriately by others. Local people 
had recognised the child from the image, but her parents did all they could to shield her from the consequences of its 
publication. The child's face should have been obscured and permission to use the image obtained.  

The newspaper said that it was impossible for people to identify the child from the image, unless they had previously been 
made aware of it; only her nose and mouth were partially visible, and her gender was not obvious. The child was in no more 
danger as a result of the article than other pupils pictured on the pre-school's website. Although the newspaper was 
confident that the child was not identifiable, it had decided to blur her visible features when the story was published online. 

Ethics update 
How ethics differs from law 
Law is what you can and cannot do without risking prosecution or being sued or being fired. 
Ethics are a code of practice to ensure good journalistic standards. 
Quite often they go hand-in-hand but you can report things without breaking the law but you may 
breach the ethical code. 
Following telephone hacking and Leveson, ethics has become the big issue for the Press and there is 
still some way to go before the dust settles. 

Background 
In the past the behaviour of the Press has been monitored and censured by the Press Complaints 
Commission. In the eyes of some this had become a toothless organisation without the necessary 
rigour or punishments to have any meaningful effect on papers or journalists. Something not every 
editor who has had to go through the complaints procedure would agree with. 
Leveson recommended much tougher regulation but in his conclusion said: 

“By far the best solution to press standards would a body, established and organised by the 
industry, which would provide genuinely independent regulation of its members . . .” 

There followed a stand-off between the majority of the Press, who feared Government censorship, 
and organisations such as Hacked Off, who wanted legislation to bring the Press to heel. 
The outcome for us has been the creation of the Independent Press Standards Organisation (IPSO), 
which has been criticised as being a PCC Mark 2 in which the Press investigates the Press. 
However, that is where we are and the Express & Star and the Shropshire Star, along with all their 
weeklies, have signed up the IPSO and will be abiding by its adjudications. 
Like the PCC, it will base its ruling on the Editors’ Code of Practice – a set of guidelines issued by the 
Society of Editors. At the moment IPSO will not be seeking to change the code but as it only become 
official in September and has yet to make any judgments that could well change. However, a new 
Editors’ Code of Practice Committee will be established. It can recommend changes but they have to 
go through a long process before they are adopted. 
The starting point for the code is this statement: “All members of the Press have a duty to maintain 
the highest professional standard.” 
 
IPSO is made up of 12 independent and industry members, with an independent majority. Its 
chairman is retired Appeal Court judge Sir Alan Moses.  
He said: “Ipso aims to help rebuild public trust in the press through independent, fair and 
transparent regulation.  Its role as an independent regulator is to provide support and redress for 
victims of press abuse. To raise standards is to protect the public from abuse. 

“The Board and I believe that the freedom of the press can best be maintained by supporting and 
enhancing standards through an independent regulator. To achieve that aim we are committed to 
establishing and demonstrating our independence.” 



 

“Where standards have been breached we will apply sanctions and seek redress. Where we see 
patterns of poor behaviour we will pursue change. Democracy depends on a free but fair press. 
Through independent regulation Ipso will make an important contribution to that vital objective.” 

 

IPSO - What it means 
 
What came out of Leveson and the Phone Hacking trial is that some of our colleagues have failed to 
do that and as a result we have become tarred with the same brush. 
Despite a number of complaints in the past year neither  the Express & Star nor the Shropshire Star 
have not fallen foul of the PCC, which indicates that we abide by another central pillar of the code: 
“It is essential that an agreed code be honoured not only to the letter but in the full spirit.” 
On signing up to IPSO all newspapers must be able to demonstrate they have robust systems in place 
to ensure journalistic standards are high to make sure all their journalists or contributors understand 
the code and the impact it has on their job. It says this may require one-off refresher training, a 
rolling programme of training, and possibly changes to contracts of employment 
These sessions are part of the process. 
 
A key change to the procedure is that IPSO expects that at the first instance papers will try to resolve 
complaints themselves. 
Papers have 28 days to resolve any complaint and only if they have failed to do so in time will IPSO 
consider it for possible adjudication and remedial action. 
IPSO can consider complaints from: 

Any person who has been personally and directly affected by the alleged breach; 
a representative group affected by the alleged breach (provided the alleged breach is 
significant and there is substantial public interest in IPSO considering the complaint; or 
a third party seeking to correct inaccuracy of published information 
 

If mediation fails and ISPO decides there has been a breach it starts a standards investigation and 
appoints an investigation panel independent of the either the press or any third party. 
It may request from the paper: 
 

Documents (anything in which information of any description is recorded) 
Answers to any questions raised, either about practices generally or the facts relating to a 
particular incident or incidents 
Access to key personnel, for example the editor, deputy or assistant editor or any journalists 
involved for meetings and taped interview.  
 

If the complaint is upheld IPSO issues an adjudication and it may impose one or more of these 
sanctions:  

Publish the adjudication outlining its findings which may include the paper taking remedial 
action 
Require the paper to pay a fine up to a maximum of £1 million 
Require the paper to pay reasonable costs of a standards investigation, and terminate the 
paper’s membership of IPSO 
 

To reach its conclusions, The Editors’ Code of Practice – a copy of which it is attached – has 16 
clauses. They range from such things as accuracy to harassment, opportunity to reply to intrusion 
into grief, privacy to children.  
 



 

Figures for last year showed the PCC received 12,763 complaints, of which it dealt with 2,050. In the 
vast majority it ruled that there had been no breach. On 103 cases, the PCC ruled the code had been 
breached and the publication had offered or taken sufficient action to remedy the breach.  
But in 15 cases it issued a critical public ruling (known as upheld rulings) against titles that had 
breached the code and had failed to either remedy the breach, or had breached it in such a serious 
manner that it could not be remedied. In each case, the publication was obliged to publish the 
adjudication in a prominent place. These can be found at htp://www.pcc.org.uk/case/resolved.html 
The majority of the complaints were against national newspapers but there were also a number 
aimed at regional papers. 
The highest number of complaints was about inaccuracies with privacy issues, whether to do with 
health, children, hospitals, reporting crime etc. 
Let’s have a look at some of the recent ones. 
 
Editorial Training Manager 

 
Slide 1.  
 
Photography and the impact of ethics and law 
 
Slide 2.  
Ethics: The main clauses of the Editors’ Code of Practice that have a 
major impact on the work of photographers are 3 (Privacy), 4 
(Harassment), 5 (Intrusion into grief and shock), 6 (Children) and 10 
(Clandestine devices and subterfuge) In brief these clauses say: 
 
Slide 3.  
 
Privacy: It is unacceptable to photograph individuals in private places 
without their consent. Private places are private or public property 
where there is a reasonable expectation of privacy, for example a 
restaurant or church. 
 
Harassment: Journalists must not persist from questioning, 
telephone, pursuing or photographing individuals once they have 
been asked to desist; nor remain on their property once they have 
been asked to leave and must not follow them. 
 
Intrusion into grief and shock: In cases involving personal grief or 
shock, enquires and approaches must be made with sympathy and 
discretion and publication should be handled sensitively. 



 

 
Slide 4.  
 
Children:They should be free to complete their time at school without 
unnecessary intrusion. A child under 16 must not be interviewed or 
photographed on issues involving their own or another child’s 
welfare unless a custodial parent or similarly responsible adult 
consents. Pupils must not be approached or photographed 
at school without permission of the school authorities. 
 
Slide 5.  
 
Clandestine devices and subterfuge:The press must not obtain or 
publish material by using hidden cameras. 
 
i ) The press must not seek to obtain or publish material acquired by 
using hidden cameras or clandestine listening devices; or by 
intercepting private or mobile telephone calls, messages or emails; 
or by the unauthorised removal of documents, or photographs; or by 
accessing digitally held private information without consent. 
 
ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents 
or intermediaries, can generally be justified only in the public 
interest, and then only when the material cannot be obtained by 
other means. 
 
iii) It is unacceptable to photograph individuals in private places 
without their consent. 
 
Slide 6.  
 
Taking photographs and the law: There is no criminal law restricting 
photography or filming in public places despite what the police or 
interfering members of the public might say. 
 



 

• Apparent public places, such as shopping malls, are private 
property, and security staff may intervene unless permission has 
been gained. 

 
Slide 7.  
 
The Association of Chief Police Officers (Acpo) has issued these 
guidelines to police forces: 
 
• The media have a duty to report from accident and crime scenes 
 
• If police cordon off a scene it is best practice to give the media a 
good vantage point 
 
• If a distresses or bereaved person asks the police to stop the media 
taking picture, officers can pass on the request but have no power to 
prevent or restrict such activity 
 
• Police can only seize film or a camera at the scene if it is suspected 
they contain evidence of a crime 
 
• Once a photographer has left the scene, can only seize images with 
a court order Police at the scene of an incident have no powers to 
insist a journalist deletes images. 
 
Slide 8.  
 
Arresting you: Police have powers under common law for breach of 
the peace or section 5 of the Public Order Act 1996 to arrest you. 
However, this is only justified if harm has been done or is likely to be 
done to a person or their property, of when a person is in fear of 
being harmed. Section 5 allows arrest if anyone’s behaviour is 
disorderly and likely to cause ‘harassment, alarm or distress’ to 
another person. 



 

Section 137 of the Highways Act 1980 gives powers to arrest 
journalist in a public place who fail to move on when asked to do if 
they are obstructing free passage along a highway is any way. 
 
Slide 9.  
 
Section 89 of the Police Act 1996 says it’s an offence to ‘resist or 
wilfully obstruct a constable in the execution of his duty, or a person 
assisting a constable in the execution of his duty. This does not have 
to be physical but could mean a journalist who persists in taking 
photographs and then engages in an argument with an officer. 
Section 68 of the Criminal Justice and Public Order Act 1994 created 
the offence of aggravated trespass, which covers protests. A 
journalist covering such an event could be arrested. Section 69 gives 
police the powers to order anyone believed to be involve to leave. A 
journalist who fails to leave may have a defence under the Act that 
he/she had ‘a reasonable excuse’ to stay. 
 
Slide 10.  
 
Trespass: Property and land owners can use the civil law of trespass, 
which forbids unlawful entry, to back their objections to photograph. 
Occupiers or property of land may use reasonable fore to eject a 
trespasser. Police may assist but have duty to do so. 
 
There is nothing to stop photography adjoining private land if the 
right to be there is established, or the public highway. However, if 
could breach privacy. 
 
Slide 11.  
 
Privacy: It is not just the Editors’ Code of Practice that covers privacy 
and photography; it can also be a breach of civil law that could result 
in the paper being sued if the pictures were taken without consent. 
When deciding if privacy has been breached, courts take the 
following into consideration: 
• Did the person have a ‘reasonable expectation of privacy’ 



 

• Has the person been persistently harassed by the media 
• Was the person in a condition, situation or event giving rise to a 
reasonable expectation of privacy, even thought he/she was in or 
could be seen from a public place. (A mentally ill person, someone 
receiving medical treatment) 
• Does public interest override the right to privacy 
 
Slide 12.  
 
Copyright: The Copyright, Designs and Patents Act 1988 gives the 
copyright of a picture to the photographer, or employer, for any 
picture taken after July 1989. It gives the commissioner of a domestic 
or private 
photographer a moral right over its use. Wedding photos etc. 
 
With pictures taken before that date, the copyright is owned by the 
commissioner. Lifting pictures from social media networking sites – 
such as Facebook, Twitter, Instagram – may infringe copyright 
of site and/or person who created the picture. 
  



 

Exercises set by the training manager and used in staff training sessions 

 

PCC adjudications, who won and who lost? 
1) A news editor responsible for editing the letters page decides against publishing several letters a councillor has written 
about a controversy over speed humps.  However, she posts comments on her personal Facebook page in which she refers 
to a “failed wannabe MP”. Other comments include: “I plan to make his life a misery as much as possible.” 
The councillor describes the comments as “sheer venom” and “shocking”. While unnamed, he is the only councillor who 
had been an unsuccessful parliamentary candidate. 
The councillor complained the newspaper has breach Clauses 1 (accuracy), 2 (opportunity to reply) and 4 (harassment). 
2) S & R Motors complains that an article headlined “Trading Standards investigate garage” breached Clause 1. The firm 
said that while a woman had referred her complaint about the roadworthiness of a car it had sold her to Trading 
Standards, they were not investigating. 

3) Mrs Rebecca Louise Elder, acting on behalf of the parents of a pupil at Fernhurst Pre-School, complained that an article 
headlined "Pre-school child porn web shock", published in the Midhurst and Petworth Observer, had included a photograph 
of the pupil in breach of Clause 6 (Children). 

The front-page article reported pornographic messages and links to websites showing indecent images of children had been 
posted in the comments section of the pre-school's website. The piece had been accompanied by an image of the website's 
homepage, which contained a photograph showing part of the face of a current pupil. 

The child's parents considered that the use of the image had endangered the child in breach of Clause 6. The complainant 
noted that child protection agencies warn that using photos of children in stories of a sexual nature can make them 
vulnerable to "grooming"; in addition there is a risk that such photos may be used inappropriately by others. Local people 
had recognised the child from the image, but her parents did all they could to shield her from the consequences of its 
publication. The child's face should have been obscured and permission to use the image obtained.  

The newspaper said that it was impossible for people to identify the child from the image, unless they had previously been 
made aware of it; only her nose and mouth were partially visible, and her gender was not obvious. The child was in no more 
danger as a result of the article than other pupils pictured on the pre-school's website. Although the newspaper was 
confident that the child was not identifiable, it had decided to blur her visible features when the story was published online. 

The complainant, acting on behalf of Fernhurst Pre-School, said the article had contained inaccurate and misleading 
information in breach of Clause 1. 

The complainant raised a number of. Most significantly, while she acknowledged that the newspaper had been told on the 
day before publication by police that they were "investigating", she denied that this amounted to a "police investigation" (in 
the article's phrase). She considered this implied, wrongly, that the pre-school was being investigated, and maintained that 
the newspaper should have made further inquiries with police. There had been no police investigation into how the messages 
had been posted, and there was no question of "hacking". Police had merely recommended that the pre-school contact the 
Internet Watch Foundation. In addition, the school was not "privately run"; it was run by a charitable trust. 

The newspaper believed its article, which had reported that the comments had been removed within hours of being noticed, 
was fair and accurate. It emphasised that after noticing the comments - which had been published on the pre-school's 
website for ten days - its reporters had contacted the police and the pre-school to alert them. The police had told the 
newspaper that the matter was being investigated; at that point, they had not established how the comments had been 
placed on the website. The newspaper said it did not understand what the police could be investigating, if not who had 
posted the comments and how. It had made repeated attempts to contact the pre-school before publication for comment, 
without success. The pre-school was not run by the council; it was, therefore, privately run. The newspaper did not accept 
any breach of the Code, but offered to publish a follow-up story. 

The complainant said that the police had closed their file on the issue by the time the newspaper had gone to print; in her 
view, this was a "non-story" that had damaged the pre-school and should never have been published. She rejected the 
newspaper's offer to interview her for a follow-up. 

4) Edward Clark complained that an article headlined "Storm over ‘drug addict' accusation", published in the Whitstable 
Times, was inaccurate and misleading in breach of Clause 1.  

The articles reported an allegation, sent in an anonymous email to the newspaper, that the complainant - who had been 
awarded the lead role in his local operatic society's latest production - was an "ex-heroin user". The complainant said that 
this was incorrect: he had never used heroin in his life. He had made clear his absolute denial of the claim to the newspaper 



 

before publication and this had been included in the article. He said that the newspaper should not have published the story 
based on the unsubstantiated claims of a single anonymous source.  

The newspaper said that deciding to run the article was "a difficult call". However, the anonymous email contained a serious 
allegation about the complainant and it had decided to investigate by contacting the complainant and the chairman of the 
operatic society for their comments. The article gave the complainant the opportunity to deny the allegation. Following the 
complaint, the newspaper: removed the online version of the article; published letters of rebuttal from the complainant's 
mother and the chairman of the operatic society; and published an apology to the complainant for any distress caused. 

5) Rebecca Morris complained that an article headlined "Model pix cop has quit force", published in the Halesowen News 
breach of Clauses 1 and 3 (Privacy). 

Accuracy: The article reported that the complainant had left her employment as a Police Community Support Officer 
following press reports about photographs of her modelling that had been published online. 

The complainant denied the newspaper's claim she was "carving out a second career as a motor show promotions model"; 
she had not been paid for the photographs posted online, which had been taken as part of a hobby. She also considered that 
the article suggested, inaccurately, that she had left her job because of the publicity surrounding the photographs. 

The newspaper took 45 days to provide an initial response to the complaint. While it noted that the article had been based 
on an agency report and stated that it therefore could not provide any details about the journalist's newsgathering methods, 
it denied having published any inaccuracies. It did not accept that its article had suggested that the complainant had left her 
job because of the previous press coverage of the photographs. It maintained that the complainant had promoted herself as 
a model seeking paid employment in that field. 

Privacy: The complainant said that the newspaper's publication of her name, age and area of residence was intrusive. She 
argued that this was a security issue, as she had previously received death threats when people had learnt that she worked 
for the police. The complainant also objected to approaches made to her neighbours by a journalist in an effort to obtain 
comment on the story. 

The newspaper denied that its coverage had intruded into the complainant's privacy; it said that the photographs of the 
complainant had been freely available online at the time of publication, and that its article was based on information in the 
public domain. 

6) Nicki McLellan complained that an article headlined "Saleswoman who targeted doctor's patients and poor is exposed", 
published by the Kent and Sussex Courier on 3 August 2012, contained information which had been obtained using 
subterfuge and clandestine devices in breach of Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) and also breached Clause 1 
and 4 (Harassment). 

After reading an article about a woman experiencing financial hardship, a representative of the complainant had contacted 
the newspaper in order to offer her an opportunity to make extra money. The woman had agreed to meet the complainant 
but had been accompanied by a reporter from the newspaper posing as her partner. 

The complainant suggested that the woman might wish to join her in working in the "multi-level marketing sector" selling 
"wellness products" and gave a presentation about the company. She suggested that the woman and her "partner" should 
attend a further presentation on the scheme, and described how she used her role as a receptionist in a doctor's surgery to 
meet potential customers. 

The newspaper's coverage focused on the complainant's admission that she had recommended the products to patients at 
the surgery. It referred to the complainant's comments at the meeting, which had been recorded without her knowledge, 
and was illustrated with still images of her. 

The complainant said the newspaper's use of subterfuge had been wholly unjustified: she had acted with good intentions to 
help the woman find a new source of income. The reporter had not taken steps to investigate the matter before resorting to 
subterfuge. 

The newspaper said it had been concerned that the complainant intended to involve the "vulnerable" woman in a direct-
selling scheme that required a significant initial financial outlay. Its research had shown that reputable sources had raised 
concerns about the practice of direct selling, and it had been keen to learn whether the complainant was "targeting" 
vulnerable individuals. It had decided the only way of investigating further was to employ subterfuge. 



 

Following the meeting, it had decided that publication of the material was justified by a sufficient public interest, particularly 
in light of the revelation that the complainant had used her position as a receptionist at a doctor's surgery to make sales for 
her business. 

Harassment: The complainant said that after the meeting the reporter - who had informed her of the subterfuge - had been 
"pushy" and had emailed her a list of questions about the incident, despite her having made clear in a telephone conversation 
that she did not wish to comment. Later the same week she had been told not to come to work at the surgery because the 
reporter was present in the car park. The complainant said that, contrary to a suggestion in the article, the surgery had been 
fully aware of her involvement in the "multi-level marketing sector". 

The newspaper said its reporter had been happy to end the call when the complainant made clear that she did not wish to 
comment. The purpose of the email, which acknowledged her desire not to comment, was to make the complainant aware 
of the questions he had intended to ask; it had not requested a response. The reporter had attended the surgery in order to 
photograph the site and speak to patients; he had no intention of talking to the complainant or photographing her. The 
Primary Care Trust had provided the newspaper with a statement that, while the surgery knew the complainant was involved 
in direct selling, it was unaware of her approaching patients about the products. 

Accuracy: The article had reported that the complainant's comments about selling products to patients had prompted the 
practice to investigate the matter. While the complainant maintained that the practice had been aware of her activities, the 
relevant PCT had told the newspaper that the surgery had been unaware the complainant was selling products to patients. 
It had issued a statement, included in the article, that it was investigating the matter. The complainant chose not to comment 
before. 

7) A man complained that an article published in The Bolton News had breached Clauses 1, 3, 12 (Discrimination) and Clause 
14 (Confidential sources). 

The complainant had contacted the newspaper to alert it to his concerns about the misuse of the blue badge system in 
Bolton's car parks. The article reported his account of an incident of alleged misuse, along with his name, age and partial 
address. It noted that both he and his wife (who was not named) were disabled and identified their medical conditions. While 
the complainant acknowledged that he had initiated the contact with the newspaper, he said no consent had been sought 
for the publication of the couple's personal information. He considered that it could lead to reprisals and suggested that his 
wish for anonymity should have been evident to the newspaper when he cancelled an appointment to be photographed for 
the story; he had made clear at this point that the publication of a picture of him was not a good idea "as [he] didn't want to 
be identified", due to his wife's profession. The complainant said he had recordings of his calls with the reporter but declined 
to provide them to the Commission. 

The complainant also said that the headline's suggestion that he had expressed "anger" about the blue badge abuse was 
inaccurate; he only felt "disappointment". He expressed concern about the description of the local council's abrogation of 
duties regarding blue badges as a "legal loophole", and what he considered as an inaccurate suggestion in the article that his 
wife had been present when he witnessed the alleged infraction. He considered that his and his wife's disabilities were 
irrelevant to the story and said that he had only provided details of their conditions following a question from the reporter. 

The newspaper said that the information had been freely provided by the complainant, who had approached the newspaper 
about his concerns; it noted that this was not the first occasion on which he had brought local issues to its attention in this 
way and that in addition he maintained a blog on which he commented about local issues. During the telephone conversation 
in which the complainant had identified his and his wife's medical conditions, he had referred to his wife being present in 
the room, and the newspaper had understood from this that she consented to the publication of the information. While it 
accepted that the complainant had changed his mind about being photographed, it denied that he had asked to be treated 
as a confidential source or requested that any detail be withheld from its report. 

Confidential sources: states that "journalists have a moral obligation to protect confidential sources of information". Where 
an individual initiates contact with a newspaper with the aim of providing information for publication, there is a basic 
expectation that this information will be attributable. Clause 14 is generally engaged only in instances where an agreement, 
of some form, has been reached that the individual will be treated as a confidential source. On this occasion, while the 
complainant suggested that the newspaper should have inferred his position, he had not sought to argue that he had initiated 
a conversation about the issue or reached such an agreement with the newspaper. There was no breach of Clause 14. 

Privacy: The complainant had contacted the newspaper and provided it with information about the incident. He had also 
disclosed information about his medical condition without stating that this was to be treated confidentially. 

The situation with regard to the complainant's wife was less clear cut. The Commission has made clear, on a number of 
occasions, that medical information poses a significant potential for intrusion and should be treated with caution, particularly 
where it has been provided by a third party. Does the fact that the woman was in the room when the complainant was talking 
to the newspaper have any bearing? 



 

Accuracy: Clause 1 states that newspapers must take care not to publish inaccurate or misleading information and requires 
that significant inaccuracies, once recognised, must be corrected. The complainant said the headline and the reference to 
the "loophole".  

Discrimination: Clause 12 (ii) states that details of an individual's physical or mental illness or disability must be avoided 
unless genuinely relevant to the story. What do you think? 
 

8) The mother of Hannah Sharp, on behalf of her family, complained that coverage in the Chester Chronicle of an accident 
involving her daughter breaches Clauses 1, 3, 4, 5 (Intrusion into grief or shock) and 8 (Hospitals). 

In October 2008 the complainant's daughter had been seriously injured following a road traffic accident in which the driver 
was killed. The incident and the aftermath were covered by the newspaper. 

Privacy and hospitals: Hannah spent five months in hospital, and the complainant was concerned that the newspaper had 
made a number of ‘condition checks' with the hospital following the accident. She said that the hospital had breached her 
daughter's confidentiality by releasing information about her medical condition without the family's consent. 

The complainant was also concerned about the newspaper publishing private information about her daughter's health. One 
article had given the complainant's daughter's first name, in addition to quoting a spokesman for the hospital who said that 
‘the patient sustained serious head injuries and as a result will require long-term care'. By not checking explicitly that the 
family was happy for this information to be released by the hospital, the newspaper had failed to show respect for her 
daughter's privacy at a time when she was seriously ill. This also represented a breach of Clause 8 (ii). 

In February 2009, the family asked Cheshire Police to make clear to the newspaper that the family did not wish for it to make 
further enquiries with the hospital. The hospital's Chief Executive wrote formally to the newspaper in June 2009 to ask it not 
to ‘use our briefing on the current/future medical situation of [the complainant's daughter] in any future articles'. 

In response, the newspaper said it understood that it would have been a traumatic time for the families of both young 
women, and it was not its intention to add to their distress. The reporter's calls to the Intensive Care Unit at the hospital 
were routine journalistic practice to ensure that any published information was up-to-date, and it assumed that the hospital 
had followed the correct procedures in releasing information, including consulting the family. The newspaper had only used 
the victim's first name until her surname had been revealed at the inquest, together with the name of the road where she 
lived. 

Harassment and Intrusion into grief or shock: The inquest into the death of the driver was held on 9 July 2009 and - given 
the fact that there would be press interest - the family had reluctantly released a statement, although this did not contain 
any undisclosed medical information. Aside from this, a representative of the family made clear orally that they did not 
wish to speak to the press. 

Notwithstanding this request for privacy, the newspaper's reporter visited the family home on 13 July to ask for further 
information about the daughter's condition, and spoke to her aunt for 10 minutes on the doorstep. The complainant felt that 
the enquiries had not been conducted with sympathy and discretion, as the reporter persisted in asking intrusive questions 
such as whether her daughter was conscious. He also asked whether a photograph could be provided. The newspaper had 
also pursued the story with the family's solicitors, repeatedly contacting them after the inquest. The solicitors confirmed that 
the family had nothing to add to the press statement. 

The complainant added that - at the time of the accident - the reporter had approached a family friend for information and 
was informed that the family did not wish to be contacted. 

The newspaper said that its reporter had decided against approaching the family at the time of the accident. After the 
inquest, he had been given the statement by the family's representative, but was certain that she did not say that an 
approach should not be made to the family. Given the family's comments in the statement he wondered whether the family 
may wish to speak further - nine months after the accident - and therefore visited the complainant's home. The aunt declined 
to comment on the case, and was insistent that nothing relating to the conversation should be published, which the 
newspaper respected. It did not agree that the reporter had acted insensitively. 

The reporter only called the complainant's legal representative twice, leaving an answerphone message once. 

Accuracy: The complainant said that a report of the inquest in Chronicle Xtra (13 July) was inaccurate when it claimed that 
her daughter had been left ‘permanently brain-damaged'. Not only was this supposition - as the nature of brain injuries 
was unpredictable - but the complainant was concerned about the source of this information, given the efforts she had 
made to stop the newspaper from making further enquiries with the hospital. Her daughter's medical condition had not 



 

been mentioned at the inquest. This article also inaccurately described one witness as a ‘neighbour and school friend' of 
her daughter, and said that her daughter and partner had been ‘dating for about three months', rather than one. 

The complainant said that a further article of 16 July was inaccurate when it stated that ‘Hannah's family regard it as 
something of a miracle that she is still alive'. This inaccurately paraphrased the family's statement. 

The newspaper was willing to publish a correction and apology in regard to the inaccuracies in the piece. The description of 
the injuries as ‘permanent' and ‘long-term' were not based on any form of family or official statement, and the newspaper 
accepted that the earlier hospital statement may have confirmed the position in the reporter's mind. It agreed that this was 
insensitive and inappropriate, and apologised to the family, offering to do so in public too. 

9) Paul Kirkland complained that an article headlined “Road closed after accident”, published on the website of the Wiltshire 
Gazette & Herald on 13 February 2008, and an article in the Wiltshire Gazette & Herald on 14 February 2008 headlined 
“Driver trapped”, intruded into his mother-in-law’s privacy and into the shock of the family in breach of Clauses 3 and 5. He 
also raised concerns under Clauses 1 and. 

The complainant’s elderly mother-in-law had been injured in a road accident. The newspaper’s online report of the crash the 
same day included a photograph of the victim being treated by the emergency services, which the complainant considered 
to be extremely graphic.  

The complainant said that the article had been published when not all members of the family had been informed of the 
accident or had known the extent of the injuries. Given that the article had (incorrectly) stated that the police officers “fear 
for her life”, the newspaper’s reporting of what it understood to have been a potentially fatal accident was intrusive and 
insensitive. While the photograph which appeared in the newspaper the following day had obscured the victim’s face, the 
complainant maintained that it was still intrusive. 

The newspaper said that the accident had occurred in the daytime on a public road and had caused long tailbacks. The images 
had been removed from its website as soon as a complaint from the family was received via Wiltshire Police, even though 
this was out-of-hours. The paper also carried a critical letter from the complainant in its next edition – which included an 
editorial footnote of apology – and had sent a private letter of apology to the family. 

In considering the complaint under Clauses 1 and 2, the Commission noted that the newspaper said that the police at the 
scene had indicated that they were concerned that the injuries were life-threatening. It was not possible for the Commission 
to determine precisely what police, in the moments following the accident, had said. No representative of the police force 
had complained about the accuracy of the claim about their initial fears. 

10) A married couple complained that an article headlined "Sweet result for Mica's charity stall", published in the Camberley 
News and, had intruded into their teenage daughter's privacy in breach of Clauses 3 (Privacy) and 6 (Children. 

The article reported that a 13-year old girl was selling cakes at a farmers' market to raise funds for ME Research UK because 
her friend - the complainants' daughter - had the condition. The article named the complainants' daughter, included a 
photograph of her, and made clear that she had ME (myalgic encephalomyelitis). The complainants said that they had been 
happy for their daughter to be photographed but had not consented to the publication of her name and photograph in 
connection with details of her medical condition. Publication of the article had caused their daughter great distress as the 
family had tried to avoid labelling her as having ME, and had therefore informed people of her condition only when 
necessary. 

The newspaper said it had intended to support the fundraising initiative, and it sincerely apologised to the complainants for 
the distress caused and offered to make a financial contribution to an ME charity of the complainants' choice. It had been 
contacted by the organisers of the market seeking publicity for the event. The photographer had taken a picture of the 
complainants' daughter and her friend at the stall; the friend had provided information about the complainants' daughter's 
medical condition. The newspaper said the complainants' daughter had been present when this information was disclosed. 
The photographer had then spoken briefly to a woman he took to be the girl's mother, who had commented that she would 
soon be taken home as she tired easily. A number of other people had been present, and the photographer had received no 
impression that the child's condition was considered to be confidential. 

The complainants denied that the photographer had spoken to them or that their daughter had been present when the 
information regarding her medical condition was disclosed to the photographer. The newspaper's apology and offer of a 
charitable contribution were not sufficient in the complainants' opinion in light of the distress caused by the article. 

11) A woman complained that the Croydon Advertiser had harassed her in breach of Clauses 4 (Harassment) and 9 (Reporting 
of Crime). 



 

The complainant was the sister of a man who had been convicted of a high-profile murder. Her father had contacted the PCC 
in October 2012 and again in January 2013 raising concerns about approaches by journalists to his family. On each occasion 
a private advisory notice had been circulated by the PCC explaining that the family - including the complainant - would not 
be speaking to the press and did not wish to be contacted by journalists. Nonetheless, in June 2013 the newspaper had sent 
a reporter to the complainant's home in order to obtain her comment; the reporter had been informed by the complainant's 
partner that she was not available and did not wish to comment. 

In June 2013 the newspaper published a feature about the complainant's brother, who had been convicted of murder. It 
included the complainant's first name and the town in which she lived. The complainant said that she was irrelevant to the 
crime and should not have been named in the article. 

The newspaper said that it had received but had not registered the advisory notices issued by the PCC. It had certainly not 
disregarded the family's request deliberately; rather, it had been an oversight. When informed that the complainant did not 
wish to comment, the reporter had immediately left and had not returned to the house. 

The newspaper acknowledged that the complainant did not deserve to be associated with her brother's crimes. It noted, 
however, that the article had been a feature about his background, and the fact that the complainant still lived in the area 
in which he grew up made her relevant in that context. It had not revealed the area of the town in which she lived. 

12) A woman complained that an article published in the Wiltshire Gazette and Herald contained excessive detail about a 
method of suicide in breach of Clause 5. 

The article reported an inquest hearing into the death of a man, who had taken his own life. It included details of the type of 
gas involved, the manner in which it had been inhaled and the state in which he had been discovered. The complainant said 
that the detail included was explicit and technical, and had caused distress to his family and friends. 

The newspaper said that it had endeavoured to be sensitive to the family's wishes in reporting the death, and at their request 
had not published a story at the time of the death. The details it published had been placed in the public domain through 
the inquest, and their omission would have prevented it from fully explaining the coroner's verdict. 

 
Editorial training manager 
  



 

Appendix 4 –  Ethics questions 2016 IPSO refresher paper  
 

1) You are covering an inquest into the death of a man who committed suicide by taking a 

cocktail of drink and drugs. Which of the following would be an acceptable sentence to include 

in you report? 

a) The man taken a combination of sleeping tablets and anti-depressants washed down by 

half a bottle of brandy. 

b) The man had drunk half a bottle of brandy after swallowing his wife’s sleeping tablets and 

anti-depressants. 

c) The man had swallowed drugs and drunk brandy.  

d) The man had taken drugs, including his wife’s anti-depressants, swallowed down by a 

large amount of brandy. 

 

2) You are sent to interview of a family whose daughter was killed in a skiing accident while of 

holiday in the Alps. The father tells you they have nothing to say and asks you go away. Do 

you: 

a) Point out that his daughter’s death is national news and there is public interest in hearing 

from the family? 

b) Give the family some time to think things over and return the next to try again? 

c) Go back to your office and tell your editor the family will not speak to you? 

d) Do what the father asks but leave your contact details with him so that he can talk to you 

if he changes his mind?  

 

3) You are trying to interview a rogue landlord whom a number of female tenants have told you 

is a sexual predator who threatens them with violence. Requests for an interviewing have 

been repeatedly turned down. If you pretended to be a would-be tenant without telling the 

landlord you were a journalist, would IPSO consider your actions to be: 

a) A fishing exercise designed to entrap the landlord? 

b) A breach of the Editors’ Code on misrepresentation or subterfuge? 

c) It would be in the public interest and it’s unlikely that the material could not be obtained 

by any other means?  

d) A criminal action that was not within its remit? 

 

4) The 15-year-old daughter of an MP is among five girls expelled from their boarding school 

after being caught smoking cannabis. Would it be justifiable to: 

a) Name her and her MP father as better standards of behaviour should be expected? 

b) Not name her but named her father because he has long campaigned against the use of 

cannabis?  

c) Name all five as the occupations of their parents has no baring? 

d) Try to speak to the girl when her parents are not around? 

 

5) At what age does the code say children who are witnesses in sex case can be named if legally 

allowed to? 

a) Never 

b) 14 

c) 16 

d) 18 

  



 

6) Private emails between a married vicar and a female lay preacher that reveal they are having 

an affair come into your possession. If you exposed the affair and the pair complained to IPSO 

about a breach of privacy, which of the following defences would you put forward? 

a) It’s a great story and who cares about their privacy? 

b) There is public interest in exposing serious impropriety and/or disclosing a person’s failure 

to comply with the obligations to which they are subject.  

c) They are pubic figures so their rights to privacy are considerably lower that other people. 

d) They are such odious people they need to be humiliated. 

 

7) In the clause on accuracy, which statement is correct? 

a) As long as the text is accurate is does not matter if the headline is wrong. 

b) The headline is only there to draw in the readers so there is no necessity for it to be an 

accurate reflection of the story. 

c) Misleading headlines headline not supported by the text should not be published. 

d) Because of the constraints on headline, it’s acceptable to distort the truth. 

 

8) A Premiership footballer complains to IPSO that his privacy has been breach after a newspaper 

publishes a picture of him smoking as he walks to his car parked in the centre of town. Is IPSO 

likely to conclude? 

a) The photographer should have sought the consent before taking the picture. 

b) The player was not participating in a private activity so did not have a reasonable 

expectation of privacy. 

c) Just because a player is seen smoking there is no justification in taking his picture. 

d) The newspaper’s action warrants an apology for breaching his privacy. 

 

9) The wife of a notorious criminal jailed for his latest conviction for armed robbery says she is 

willing to sell her story about their champagne lifestyle paid by his criminal activities. What 

should an editor do? 

a) Demonstrate there is a good reason to believe the public interest would be served in 

making the payment. 

b) Make the payment before she sells her story to a rival paper. 

c) Pay her and publish even when no public interest is established. 

d) Tell to get lost. 

 

10) A controversial columnist makes disparaging comments about a councillor in which he taunts 

him for his speech impediment and use of a wheelchair after the councillor talks openly about 

the problems caused by his disabilities. Would IPSO consider this to be? 

a) A comment piece in which anything goes. 

b) A breach of the Editors’ Code on discrimination for poking fun at people with disabilities. 

c) A breach of the Editors’ Code on discrimination for making pejorative references to an 

individual’s disabilities. 

d) Not a breach of the Editors’ Code on discrimination as it was genuinely relevant to the 

story.  

 

 

  



 

Questions:  

1) IPSO has the authority to investigate a publisher in the absence of an actual complaint. 

a) True    b)  false 

 

2) Following a standards investigation IPSO has the power to impose fines of: 

 

a) £1m       b) 1,000   C) unlimited sum 

 

3) The updated version of the Editors’ Code of Practice introduced on 1 January 

2016 altered Clause 1 (accuracy) to include which of the following:  

 

a) Captions      b) headlines   c) stand-firsts 

 

4) The updated Editors’ Code includes a new clause, Clause 5 (reporting suicide). What 

are the two words omitted from the clause: 

 

“ When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid 

XXXXX XXXX of the method used, while taking into account the media's right to report 

legal proceedings.” 

a) Excessive detail   b) unsympathetic coverage c) poorly worded 

 

5) Which of the following was added to Clause 12 (discrimination) in the updated Editor’s 

code? 

 

A) Religion  b) physical or     c) gender identity 

mental illness or disability   

 

6) You are sent to a secondary school after reports of an outbreak of tuberculosis. Which 

course of action should you take in getting information from pupils as they leave 

school? 

 
a) Stop pupils as they walk out of the school gates 

 

b) Ask a lollipop lady if she has any objections to you interview the pupils 

 

c) Ask any parents who may be waiting for their children if they would allow you to 

talk to the children 

 

7) A source who works in the financial department of company which has been accused 

of malpractice gives you confidential papers on condition he is not named in your 



 

report. When you question the boss of the company he demands to see the papers on 

which you have based your questions. Why would you not let them see them? 

a) It would undermine your independence as unbiased journalist 

 

b) Potentially it would reveal your source to whom you owe a moral obligation to 

protect 

 

c) I would because I already have the information I need. 

 

8) You receive an early tip-off that a senior politician may have been involved in a fatal 

crash. Police have not confirmed who has been killed but you only live a few minutes 

from where the politician lives. What should you consider before deciding if you should 

go to her house to seek confirmation that she was the person who was killed? 

 

a) This is likely to intrude of the family’s grief and shock, especially as it is not clear if 

they know of the politician involvement 

 

b) Breaking bad news is just one of the things that journalists have to do 

 

c) As long as I’m sensitive there is nothing to worry about 

 

9)  IPSO upheld a complaint by the Duke of York against the Daily Mail after the 

newspaper chartered a helicopter to fly over the Royal’s home when his daughter 

threw a birthday party. Was the complaint made, and upheld, under: 

a) Clause 6 (children)   b) Clause 2 (privacy)  c) Clause 1 (accuracy) 

10) The Bristol Post ran a story about drunken passengers being escorted off an Ibiza plane. 

It contained a picture, taken by someone on the plane, of the incident and showing the 

captain and cabin crew watching the police deal with the situation. Captain Phillip 

Howell complained under Privacy Clause. He argued he could be targeted by the 

accused men. Was the complaint upheld? 

 

A)  Yes    b) no 

 

11)  A couple asks you to interview their innocent son who has been beaten up by thugs 

whom police are trying to trace. What course of action should you take? 

 
a) Ask the sister on the ward if she has any objection to you interviewing him 

 

b) Go in with the parents and starting interviewing the boy 

 

c) Tell a senior manager that you have been invited by the parents and is there any 

objection to you being there 

 



 

 

12)  Which of the following statements are correct? 

 

a) There is no reason to stop you reporting about a person’s sexual orientation 

 

b) Just because someone is not openly gay is no reason not to report the fact 

 

c) Details of an individual’s sexual orientation must be avoided unless genuinely 

relevant to the story 

 
13)  You telephone the sister of a man who has been killed in a road accident while working 

overseas. His company has supplied details of the accident and personal information 

about the man. If his sister tells you she has not seen her brother for many years and 

has nothing to say and puts down the phone, do you: 

 

a) Call her back immediately, telling her there is public interest in knowing more 

about the man 

 

b) What 24 hours and call her back to see if she has changed her mind 

 

c) Tell your news editor that the woman has made it clear that she does not want to 

be contacted 

 

14)  Some of the clauses of the editors’ code have a public interest exception. Do any of 

these apply? 

 

a) A free press demands freedom for it to write what it likes providing it does not 

break the law 

 

b) Disclosing a miscarriage of justice 

 

c) Protecting public health or safety 


