CH

BARNSLEY

RONICLE

Registered Office: 47 Church Street, Barnsley, South Yorkshire S70 2AS

www.barnsley-chronicle.co.uk

Barnsley Chronicle Ltd Annual IPSO report February 2017

M Introduction:

The Barnsley Chronicle is a weekly news-
paper that has covered the geographical
and municipal borough of Barnsley since
1858.

It is owned and operated by the Hewitt
family and is part of the wider Acredula
Group which has business interests in
book publishing, B2B magazine produc-
tion, public relations, graphic design,
social media management and leisure.
The Chronicle is the largest-circulating
weekly newspaper in Yorkshire and
remains one of the biggest-selling week-
lies in the UK.

The paper covers local news for the
Barnsley audience — there is no content
for South Yorkshire or the wider region.
As well as the Chronicle, the company
also publishes We Are Barnsley and the
Holme Valley Review which are free titles.

M Our editorial standards:

The Barnsley Chronicle sets out to be an
authoritative, trustworthy journal and
takes an independent position on the
material it carries.

Stories are verified as much as possible
by the editorial team before publication.
Over the last few years, the newspaper
has built up substantial audiences on
social media (the Facebook page has
35,000 likes while it has 14,500 follow-
ers on Twitter).

As with most media outlets, we use these
extensive online connections to search
out story ideas, follow up leads and make
contact with people.

However, we have a strict policy that we
do not publish a story obtained from
social media sources without first check-
ing its accuracy and authenticity.

We do no share / re-tweet posts where
we are unable to confirm authenticity.
When we follow up a story garnered from
social media, our general procedure is to
contact the original source and ask for
their co-operation.

If that is not possible, we will then take
alternative steps to check accuracy.
These steps might include directly con-
tacting other people mentioned in the
original post, for example.

As in my last report in 2016, | can con-
firm that we still refuse to carry stories
emanating from social media where we
have not been able to confirm their accu-
racy.

| believe this is the responsible stance to
take and do not envisage this changing
while | remain as editor.

Indeed, we have challenged some stories
appearing on social media and managed
to confirm they were nothing more than
scare stories or fiction.

In simple terms. our policy is to treat
social media leads as tip-offs that may or
not turn out to be true. They are the mod-
ern-day equipvalent of over-hearing a con-
versation in a pub.

The Chronicle continues to cover things
such as council meetings and public
meetings in the traditional way — ie a

reporter in attendance.

If the issues being discussed are con-
tentious, it would be expected that our
reporters would contact make with both
sides to ensure a story is balanced.

If people choose not to speak to us, we
always make it clear in the story that they
have been offered the opportunity but
chose not to take it rather than leave
readers in any doubt.

M Our responsible person(s):

As editor, the paper's nominated respon-
sible person for IPSO obligations is
Andrew Harrod. In the event of his
absence, this responsibility would pass to
the deputy editor, Steph Daley.

Between them, Andrew and Steph have
60 years' experience working on local
newspapers. Andrew was the editor of
several national magazines before return-
ing to the Chronicle as editor five years
ago.

B Our complaints-handling process:

Any minor complaints will generally be
dealt with initially by the reporter involved
in preparing the original story.

Our editorial staff are instructed not to
shy away from making a correction where
it is warranted.

Occasionally, a complainant may make
contact via phone or in person and ask to
speak to someone 'in charge'.

These calls would initially be dealt with by
the newsdesk and the deputy editor who
works on the newsdesk will often assess
the seriousness of the complaint.

If it can be resolved promptly and amica-
bly then she is empowered to draft and
publish a suitable correction.

It is our aim to keep the complaints
process as simple as possible.
Occasionally, a complainant may insist on
speaking to the editor — bypassing the
reporter and newsdesk — and our staff
are not instructed to put anyone off con-
tacting me directly.

My phone number and direct email
address is on our website and if readers
contact the switchboard, they are readily
put through to me.

A copy of our complaints procedure is on
the website and also appears regularly in
the newspaper on the letters page.

The typical wording is:

At the Barnsley Chronicle, we try to get
things right but occasionally, we make
mistakes.

If you have a complaint about a story
featured in our newspaper or on our web-
site, please contact the newsdesk on
Barnsley 734262 or email
editorial@barnsley-chronicle.co.uk.

If we are unable to resolve your com-
plaint to your satisfaction, the matter
can be referred to the Independent Press
Standards Organisation of which we are
a member.

We abide by the Editors' Code of
Practice as demanded by IPSO.

For details on the code and what you
should do should you be unsatisfied with

the way we handle your complaint,
please visit their website -
www.ipso.co.uk.

We accept complaints in most formats —
phone, letter, email or in person.

By virtue of its public nature, if a com-
plaint is posted on one of our social
media channels, we would normally
request direct contact details so we can
investigate the matter further.

M Our training process:

All staff have been briefed on our policy
regarding complaints handling. A copy of
the Code of Editors has been included in
the handbook given to all members of the
editorial team on their first day.

A copy is posted on the office notice
board and a fresh copy is distributed to
every member of the team as and when it
is updated. The most recent version was
circulated to staff in January 2016.
During the period relevant to this report,
we have not organised any formal training
on the IPSO code but our compliance with
it is often discussed in relation to stories
the news team are working on.

| frequently ask reporters dealing with
stories that have the potential to gener-
ate a complaint to consider the code's
impact on their conduct while both prepar-
ing and then subsequently their writing of
a story.

B How we deal with pre-publication guid-
ance:

In the period relevant to this report, we
have not had cause to seek prepublica-
tion guidance from IPSO advisors.
However, all staff are aware that such
guidance is available.

I would normally expect that approach to
IPSO to be made by either myself or the
deputy editor although reporting staff
would not be discouraged from making
such an approach themselves if it was
felt necessary.

M Our record on compliance:

In the period relevant to this reporting
period, we were the subject of one refer-
ral to IPSO.

The complaint related to a story originally
published in August 2016 although the
complaint was not submitted to IPSO until
late October 2016 and adjudication was
not made until January 2017.

For the sake of transparency, | have
attached as a PDF the summary of the
Complaints Committee.

| am pleased to say that the complaint
was not upheld.

M Additional information

Further to correspondence between our
chairman, Sir Nicholoas Hewitt and
Charlotte Unwin in February 2016, | can
confirm our website has the facility to
archive all stories whilst at the same time
retaining the original version of any
amended stories. This ensures compli-
ance with Articles 3.3.4 and 3.3.8 of the
Scheme Membership Agreement.



Decision of the Complaints Committee
09535-16 Cooksey v Barnsley Chronicle

Summary of complaint

1. Christine Cooksey complained to the Independent Press Standards Organisation that
the Barnsley Chronicle breached Clause 1 {Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in
an article headlined “Nursery turf out tot following Mum'’s feedback”, published in print
on 19 August 2016, “Mum hits out at town centre nursery”, published online on 19
August 2016.

2. The arficle reported that a mother was left without childcare when a nursey terminated
the contract for the care of her two-year-old son. It said that the child had attended the
nursery for 15 months before his mother, worried about a number of issues at the
nursery, gave four-weeks notice of her intention to remove him from the nursery. It said
that when she provided feedback on request from the nursery about her decision to
remove her son, she received an email saying that it was a “conflict of interest” for her
son fo attend the nursery because of her “negative and hostile comments”. It said that
the mother then asked the nursery whether her son’s learning documents could be
posted out, or collected by her husband. However, when she did not receive a reply to
this request, she contacted Ofsted.

3. The article went on to outline the mother’s other concerns with the nursery, including
her son being handed over to her by a new member of staff without checking who she
was, having to change his nappy in reception because it was wet, and not being updated
on his progress. The article also included a summary of the nursery’s most recent Ofsted
inspection, as well as the nursery’s response to the article’s central claim.

4. The online article was an edited version of the article that appeared in print.

5. The complainant, the co-owner of the nursery with her husband, said that the headline
was misleading as the mother had already resigned her son’s place at the nursery. She
said that it was inaccurate to report that the mother had been left without childcare as
she said the mother had already secured a place for her son at a different nursery. She
said that while the reporter from the newspaper had contacted the nursery the day
before the article went to print, the reporter had only revealed that she was in possession
of the email the nursery had sent to the mother, and did not mention details of any of
the other claims the mother was making. She said that the reporter was antagonistic
towards her, and because she had no experience of reporters and believed the reporter
was trying to “catch her out”, she stopped the conversation and said that she would seek
legal advice. She said that because she had not been made aware of the full content of
the arficle, the nursery did not have the opportunity to deny a number of the claims
made by the mother in the article, which she said were inaccurate.

6. The newspaper said that it had been contacted by the mother about the decision to stop
her son attending the nursery. It said that after contacting the nursery before publishing
the article, it received a call back from the complainant which it described as “short”
and “abrupt”. It said that the journalist explained that she had spoken to the mother,
and seen emails exchanged between her and the nursery. She said that the complainant
interrupted to say “you can’t do that”, and said she would be unable to comment
because of data protection issues around pupils. It said that the complainant said that
she would have to consult her lawyers, and did not at any point ask exactly what the
mother had said. It said that, overall, its reporter had made reasonable efforts to put
the claims to the complainant, but had been greeted by a “brick wall”. It said that it was



not the newspaper’s normal policy to seek responses from parties by email, and that
they always tried to make personal contact in such circumstances.

7. The newspaper said that it received a statement later that day from the complainant’s
husband which outlined the nursery’s position, and was included in the article. It also
disputed that the complainant had no experience of dealing with the press, and provided
details of previous articles where she had been interviewed.

Relevant Code Provisions

8. Clause 1 (Accuracy)
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information
or images, including headlines not supported by the text.
i) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected,
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology published.
In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.

Findings of the Committee

9. While the mother had made the decision remove her son from the nursery, she had
provided four-weeks notice of her intention to do so. However, on receiving the mother’s
feedback, the nursery decided to terminate the arrangement with immediate effect, all
of which was explained in the article. In the circumstances, it was not inaccurate of the
newspaper to characterise this as the nursery ‘turfing out’ the boy. Nor was it inaccurate
for the article to report that the mother had been left without childcare when she had
expected her childcare to continue at the complainant’s nursery until the end of the four-
week-notice period. There was no breach of Clause 1.

10. The complainant had not been asked directly about a number of the mother’s claims
reported in the article, including concerns about the high turnover of staff, her son being
handed over to her without checks by a new member of staff and having to change her
son’s nappy on collecting him from the nursery. The Committee noted the newspaper’s
position that it felt unable to put these points to the complainant over the telephone;
nonetheless, it expressed some concern that it did not follow up on these points by
another means. However, where the complainant was made aware of the article’s
central claim that the nursery had ‘turfed out’ the boy, and the nursery’s response to this
claim had been published in full in the artficle, the Committee did not consider, on

balance, that the failure to put these claims to the complainant by another means
breached Clause 1{(i).

Conclusions

11.The complaint was not upheld.

Remedial Action Required

N/A



