
 

Paper No. 608 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 27 January 2016 at 10.30 a.m.  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman 
   Richard Best  
   Lara Fielden 
   Janet Harkess 

Gill Hudson 
David Jessel 
Matthew Lohn 
Jill May 

   Elisabeth Ribbans   
   Neil Watts 
   Peter Wright             
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Elizabeth Bardin, Governance Manager and Minute-taker 

Charlotte Dewar, Director of Operations 
Ben Gallop, Senior Complaints Officer 
Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer 
Matt Tee, Chief Executive 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Xavier Bastin 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Vikki Julian 
Robyn Kelly 
Holly Pick 
Liam Tedds  
Charlotte Urwin 
Hugo Wallace 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
      
 
 
 
 



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

No apologies were recorded.  Peter Wright and Matthew Lohn sent advance 
warning of a late arrival. 

 
2.  Declarations of Interest 

Peter Wright declared an interest in items 9 to 15 inclusive, due to his 
connection with Associated Newspapers.  He would leave the meeting 
before these items were discussed. 

   
3.  Minutes of the Previous Meeting  

The Committee approved the minutes of the meeting held on 16 December 
2015 as a true and accurate record.  

 
4.  Update by the Chairman 

 
Rules Changes 
 
The Chairman informed the Committee that a meeting of the RFC was due 
to take place the next day where it was expected that the proposed Rules 
changes would be formally agreed, and that an announcement was 
planned for the following week.  He acknowledged with thanks the 
strenuous efforts of the Chief Executive, the Director of Operations and the 
Senior Complaints Officer Ben Gallop in bringing about this successful 
result, and said that it would demonstrate publicly the true independence 
of IPSO and the sound judgement demonstrated in making its decisions. 
 
Arbitration 
 
He went on to advise the Committee that following the work done by Alistair 
Henwood a full set of Rules for the pilot scheme would be presented to the 
Board at the February meeting.  
 
IMPRESS 
 
The Chairman updated the Committee with the news that IMPRESS had 
applied for recognition as a regulator, with 12 members, mostly hyper-local 
blogs. 
 
Peter Wright joined the meeting at 10.37 a.m.             
 
 
Standards 
 
The Chairman introduced Liam Tedds as the newly-appointed Standards 
Officer, whose arrival he welcomed, and which meant that IPSO now had 
a full Standards division with which to carry out all necessary work in that 
important area of the organisation.  



    Item                                  3 

 
The Chairman concluded his update by expressing his thanks to the Director 
of Operations for all her hard work, before her imminent extended leave, 
and informed the Committee that the two Senior Complaints Officers would 
manage the complaints area in her absence, as Heads of Complaints. The 
Standards, Systems and Arbitration functions would report in to the Chief 
Executive. 
   

5.  Update by the Director of Operations 
 
There was a brief update by the Director of Operations as she noted that 
the formal Committee meeting would be followed by an informal discussion 
of a sampling of complaints to IPSO that did not proceed because they were 
assessed at an early stage by the Executive staff as not raising a potential 
breach of the Editors’ Code. Committee members would have an 
opportunity to discuss the workings of the assessment system, and the merits 
of the cases sampled.  
 
It was envisaged that this would be a regular exercise to allow the 
Committee to understand and offer feedback on the assessment system.       

 

6.  Matters Arising 

There were no matters arising. 

 
Matthew Lohn joined the meeting at 10.43 a.m. 
  

7.  Complaint 06017-15 Burnham v The Sun  

The Committee discussed the four clauses addressed in this complaint: 
Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Opportunity to Reply), Clause 3 (Privacy) 
and Clause 10 (Clandestine Devices and Subterfuge) and ruled that the 
complaint should not be upheld, and that the written adjudication should 
reflect the reasoning behind the decision.  A copy of its ruling appears in 
Appendix A. 
 
 

8.  Complaint 05608-15 Hyland-Ward v The Argus (Brighton) 
 
 The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint 
should be upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 
Peter Wright left the meeting. 

 
  



    Item                                  3 

9. Complaint 09324-15 MEND v The Sun 
The Committee discussed the complaint and reached a decision.  A copy of 
its ruling appears in Appendix C. 

 

10.  Complaint 09296-15 MEND v The Times 

The Committee discussed the complaint and reached a decision.  A copy of 
its ruling appears in Appendix D. 
 

11.  Complaint 05764-15 A Man v Daily Record 
 The Committee discussed the complaint and ruled that it should not be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix E. 
 

12.  Complaint 05190-15 A Man v The Times 
 The Committee discussed the complaint and ruled that it should not be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix F. 

 
13.  Complaint 05577-15 A Man v The Herald (Glasgow) 

The Committee discussed the complaint and ruled that it should not be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix G. 
 

14.  Complaints 05189-15/05330-15 A Man v Edinburgh Evening News/The 
 Scotsman 
 

The Committee discussed the complaints and ruled that they should not be 
upheld.  A copy of its ruling appears in Appendix H. 
 

15.  Complaint 07252-15 Farrow v Lancashire Evening Post 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that it should be upheld, 
with a recommendation for remedial action.  A copy of its ruling appears 
in Appendix I. 
 

16.  Draft Complaints Committee Handbook 
 
The Director of Operations introduced a Complaints Committee Handbook 
in draft form.  This document has been produced for consideration by the 
Committee members, whose suggestions would be noted and incorporated 
into a further draft for presentation to the Board for its consideration and 
approval.  The final version would assist the Committee in understanding 
its role in reaching decisions and maintaining standards to allow IPSO to 
correctly identify breaches of the Editors’ Code, and apply the appropriate 
sanctions where such breaches had been found.     
 

  



    Item                                  3 

17.  Complaints not adjudicated at a Complaints Committee Meeting  
 
The Committee confirmed its formal approval of IPSO Papers listed in 
Appendix J.  The approval of the relevant complaints was duly noted. 
 

18. Any Other Business 
  

No other business was recorded. 
 

19.  Date of next meeting 
 
 The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 2 March 2016 
 at 10.30 a.m.   
 
 

 
The meeting ended at 1.00 p.m. 
 
 
Elizabeth Bardin 
Governance Manager 
28 January 2016 
  



    Item                                  3 

APPENDIX A  
 

Decision of the Complaints Committee 
06017-15 Burnham v The Sun 

 
Summary of Complaint 
 

1. Andy Burnham MP complained, via a representative, to the Independent Press 
Standards Organisation that The Sun breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 
(Opportunity to reply), Clause 3 (Privacy) and Clause 10 (Clandestine devices 
and subterfuge) of the Editors’ Code of Practice in articles headlined “Bung me 
£5k to meet Burnham” and “Publicly: ‘Corbyn’s a nice man’ privately: ‘he will 
be a disaster’, published on 11 September 2015, and a further article, 
headlined “Exposed Burnham fixer dismissed as ‘fantasist’ cheers on Jeremy 
Corbyn at conference”, published 2 October 2015. 
 

2. The 11 September articles reported the findings of an undercover investigation 
by the newspaper in relation to the chairman of Muslim Friends of Labour, Faiz 
Ul Rasool. The articles reported that an undercover reporter had met with Mr 
Rasool at a casino in the run-up to the Labour Party leadership election, to 
investigate whether he would arrange a meeting with a senior Labour politician 
in exchange for cash. The articles explained that Mr Rasool was a significant 
donor to the Labour Party who had previously made a legitimate donation of 
£5000 to the complainant’s leadership campaign.  

 
3. The undercover reporter had posed as a wealthy businessman from Dubai, 

with an interest in Labour Party politics. The articles explained that Mr Rasool 
had offered to arrange a meeting with the complainant, in exchange for a 
donation and that, after the reporter had given Mr Rasool £5000, Mr Rasool 
then introduced the reporter to the complainant at a campaign event. The 
articles explained that the reporter had been accompanied to the event by his 
wife and child, and that the reporter’s wife, identified as a UK citizen, had 
handed over a cheque for £3000 to a member of the complainant’s campaign 
team. They included comments made by the complainant to the reporter at the 
event, in particular certain critical comments about Jeremy Corbyn. The articles 
contrasted these with remarks he had made about Mr Corbyn during the 
campaign. 

 
4. The articles said that the £3000 cheque had been rejected by the complainant’s 

campaign, after failing routine due diligence, but that it was unclear what had 
happened to the £5000 given to Mr Rasool.  



    Item                                  3 

5. The 2 October article reported that Mr Rasool had been seen at the Labour 
Party Conference, despite having been “dismissed as a fantasist” by Mr 
Burnham’s campaign. It repeated the claim that Mr Burnham had been 
“caught up in a cash for access row” following the newspaper’s investigation 
into Mr Rasool.  
 

6. The 2 October article was published online only. The 11 September articles 
were published in print and online. The online versions included video footage 
taken by the newspaper’s undercover reporter at the meetings with Mr Rasool 
and the complainant.  
 

7. The complainant said that the articles gave the misleading impression that he 
had acted illegally or improperly, and inaccurately stated that he had been 
caught up in a “cash for access” scandal. At no stage had he offered access in 
exchange for donations, nor had he accepted donations on that basis. The 
complainant noted that a complaint to the Parliamentary Commissioner for 
Standards, made on the basis of the articles, had been dismissed by the 
Commissioner without investigation.  

8. The reporter attended the campaign event uninvited, and the cheque which 
was given to a member of the complainant’s team at the event was not cashed. 
The articles failed to accurately report this, or explain that a previous donation 
from Mr Rasool had been accepted and properly registered. The statement in 
the article that it was “not known whether Rasool later passed the full £5000 
on to Mr Burnham’s campaign team or if the donation was properly registered” 
was therefore misleading.   

9. The complainant said that the newspaper had used its investigation of Mr 
Rasool to conduct a fishing expedition against the complainant, using complex 
subterfuge, without any public interest justification: it had no grounds to 
suggest that the complainant was involved in wrongdoing. This was a clear 
breach of Clause 10. The complainant was particularly concerned that the 
reporter had attended the event with a woman and a baby; he said that the 
baby had been used as a “prop” by the newspaper in photographs which were 
used to illustrate the articles.  
 

10.  The newspaper’s suggestion that his private comments about Jeremy Corbyn 
contradicted the position he had taken publicly was unfounded, and simply 
represented an attempt by the newspaper to introduce a public interest 
justification after the event. These comments were similar to comments he had 
made at public engagements.  
 



    Item                                  3 

11. Furthermore, the journalist had attended a private and informal gathering on 
private premises; this was intrusive and breached Clause 3. 
 

12. Separately, the complainant was concerned that an “early” version of the 
September articles, which omitted some of the comments from his 
spokesperson, had been circulated to broadcasters and the Press Association, 
prior to publication. This denied him the opportunity to reply; he considered 
that this constituted a breach of Clause 2.  
 

13. The complainant said that the 2 October article repeated the inaccurate 
allegation that he had been involved in wrongdoing, as well as his comments 
from the event which had been obtained in breach of Clause 3 and Clause 10.  
 

14. The newspaper did not accept a breach of the Code. This was a significant 
public-interest investigation into Mr Rasool and claims about the abuse of party 
funding, which had been described by the agent for the Deputy Leader of the 
Labour Party as “responsible journalism”. The articles did not allege that the 
complainant had offered access in return for payments, or accepted the 
donations from its reporter; nonetheless, the complainant was accurately 
reported as being “caught up” in the “cash for access row”. Mr Rasool, who 
the complainant had publicly described as a “campaign star”, had claimed to 
be raising funds for the complainant’s campaign, had claimed that he was 
able to arrange a face-to-face meeting with the complainant in exchange for 
donations and, having received a donation, had successfully arranged such a 
meeting, between the reporter and the complainant, at a campaign event.  
 

15. The articles had made clear that the newspaper did not know whether Mr 
Rasool had passed on the £5000 given to him by the newspaper, and that the 
cheque presented to the complainant’s campaign team by the reporter’s wife 
had not been cashed. The coverage stated that “there is no suggestion that Mr 
Burnham…acted illegally” and reported that the complainant had described 
Mr Rasool as a “fantasist” who had “no role, formal or informal, within the 
Burnham campaign”.  
 

16. The newspaper said that it contacted the complainant before publication to 
enquire whether the £5000 it had given to Mr Rasool, during its investigation, 
had been passed on to the campaign. It had explained that this was a separate 
donation to the £5000 Mr Rasool had donated in July. The complainant had 
responded explaining that the July donation was legitimate, and that the £3000 
cheque was never cashed; however, he did not respond in relation to the 
£5000 given to Mr Rasool. These responses were reflected in the article, as was 



    Item                                  3 

the fact that the newspaper did not know what had happened to the £5000 
given to Mr Rasool: the complainant had not responded, and Mr Rasool would 
have had 30 days in which to declare the donation, so the status of the money 
was unclear.   
 

17. The newspaper provided IPSO with a detailed timeline of the investigation, 
including an account of meetings between senior editorial figures and the 
newspaper’s legal department, at various stages, to assess whether the use of 
subterfuge was justified and whether the subsequent publication of material 
was warranted. It did not accept that the investigation was a fishing expedition. 
It had solid grounds for suspecting that a well-connected figure was prepared 
to circumvent rules of party funding and arrange a meeting with the 
complainant in exchange for cash. The newspaper emphasised that it had not 
brought up the complainant in discussions with Mr Rasool - it was Mr Rasool 
who had suggested the meeting.  
 

18. It was necessary to use subterfuge and clandestine recording devices to test 
whether Mr Rasool was indeed able to secure access to the complainant and 
to obtain a full and proper record of those meetings, because Mr Rasool was 
unlikely to speak openly to a journalist.  
 

19. The newspaper said that a freelance reporter had met Mr Rasool at a lunch 
event organised by two Labour MP’s in 2014, at which Mr Rasool had discussed 
his links to high-profile politicians, as well as his record of donations to the 
Labour Party. As a consequence of this conversation, the reporter believed that 
Mr Rasool was suggesting that he would be willing to arrange meetings with 
frontbench Labour MPs in exchange for donations. The reporter also suspected 
that Mr Rasool might be willing to break the rules around political fundraising.  
 

20. The reporter contacted a journalist at the newspaper discuss how he should 
proceed with an investigation. On the basis of the reporter’s conversation, the 
newspaper concluded that using subterfuge would be justified.  
 

21. The investigation began with a dinner meeting, at which the reporter was 
introduced to Mr Rasool as a wealthy individual from Dubai, who was 
interested in Labour politics. Mr Rasool explained that he was raising money 
for the complainant’s campaign, and urged the reported to make a donation 
to the party. He made clear that he was prepared to arrange a meeting 
between the reporter and the complainant. 
 



    Item                                  3 

22. The newspaper considered that there was a public interest in testing whether 
Mr Rasool’s claims of influence, and his specific claim to be able to arrange a 
meeting with the complainant, were correct. A second meeting was therefore 
arranged, on 5 September 2015, at which Mr Rasool told the reporter that, in 
exchange for an on-the-spot donation, he would arrange a meeting between 
the reporter and the complainant. The reporter therefore gave Mr Rasool 
£5000 in cash. The reporter told Mr Rasool he was a Dutch national and was 
advised that, because of Party funding rules, he would need to make donations 
through his wife, who is British.  
 

23. Two days later, on 7 September, Mr Rasool contacted the reporter to say that 
the meeting with the complainant would take place in two hours’ time. The 
reporter informed his contact at the newspaper, who told the managing editor, 
senior editorial staff and an in house lawyer. This was, in the newspaper’s view, 
the most significant aspect of the investigation; as it was the first opportunity to 
establish whether Mr Rasool would make good his promise to arrange a 
meeting with the complainant in exchange for money. The newspaper decided 
that it therefore was justified to attend the meeting with the complainant and 
record it, in order to obtain a proper record of the meeting, as the newspaper 
was unaware of how the complainant would respond to Mr Rasool. The 
reporter had been told to bring a cheque, and it was also therefore necessary 
to ensure that there was an accurate record of what happened when the cheque 
was handed over to the complainant’s staff.  
 

24. The reporter’s wife agreed to attend the meeting, as she would present the 
cheque. The couple did not have time to arrange a babysitter so chose to take 
their baby to the meeting. The newspaper explained that it had been unaware 
of this decision at the time; it had subsequent offered to pixelate the child’s face 
in any photographs used, although this offer had not been taken up by the 
reporter.  
 

25. At the meeting, Mr Rasool explained that the reporter had donated to the 
campaign, and the complainant had expressed his gratitude. The complainant 
also discussed the leadership campaign, and described the possibility of Mr 
Corbyn winning the election as a “disaster for the Labour Party”.  
 

26. The newspaper noted that, at the time of publication, there was a genuine 
question about whether the complainant would serve in a shadow cabinet 
under Mr Corbyn. The complainant had been criticised by a member of his 
own parliamentary party for being inconsistent in his position in relation to Mr 
Corbyn. The newspaper cited a number of publication statements in which the 



    Item                                  3 

complainant had praised Mr Corbyn and his campaign; as such, the position 
he took in private, in discussions with the reporter, was evidence of hypocrisy. 
There was therefore a clear public interest in publishing the comments.  
 
Relevant Code Provisions 
 

27.  Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and 
- where appropriate - an apology published. In cases involving the 
Regulator, prominence should be agreed with the Regulator in advance. 
 

Clause 2 (Opportunity to reply)  
A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably 
called for. 

 
Clause 3 (Privacy)  
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, 

home, health and correspondence, including digital communications. 
ii)  Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private 

life without consent. Account will be taken of the complainant's own 
public disclosures of information. 

iii)  It is unacceptable to photograph individuals in private places without 
their consent. Note - Private places are public or private property 
where there is a reasonable expectation of privacy. 

 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) 
i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by 

using hidden cameras or clandestine listening devices; or by 
intercepting private or mobile telephone calls, messages or emails; or 
by the unauthorised removal of documents or photographs; or by 
accessing digitally-held private information without consent. 

ii)  Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and 
then only when the material cannot be obtained by other means. 

Note 
IPSO has not received any complaint from Mr Rasool about this coverage, and 
did not have the benefit of his comments on his conversations with the 
reporter. The Committee relied in its findings on translations of the 
conversations, from Urdu, as reported by the newspaper. The accuracy of the 



    Item                                  3 

reporting, insofar as it related to Mr Rasool, was not disputed by the 
complainant. The Committee therefore made no findings concerning Mr 
Rasool’s position; its findings should be understood in that context.   
 
 
Findings of the Committee 
 

28. The coverage did not allege impropriety by the complainant. Instead, it 
reported that he had become “caught up” in a cash for access row as a 
consequence of the actions of Mr Rasool. While the Committee sympathised 
with the complainant’s position that he had been innocently drawn into the 
scandal, this was accurate: Mr Rasool had accepted £5000 from an individual, 
purportedly a non-UK national, in exchange for organising a meeting with the 
complainant. The newspaper was careful to state only that he had become 
“caught up” in the “row”.  
 

29. The coverage explained that the second £3000 “donation” was ultimately 
rejected as a consequence of the proper checks carried out by the 
complainant’s team. It also recorded that Mr Rasool had made a separate 
donation of £5000 in July, which had been properly recorded, in line with 
procedure. The article further explained that it was unclear whether Mr Rasool 
had passed on the £5000 given to him by the reporter in September. The 
complainant did not dispute that he had not responded to the newspaper’s 
request for information about this donation: the article was not therefore 
inaccurate on this point. Indeed, it was important for the newspaper to record 
that the whereabouts of that £5000 was unknown, given that Mr Rasool would 
have had 30 days in which to declare it, to avoid the misleading suggestion 
that an illegitimate donation had been accepted by the complainant’s 
campaign. 
 

30. The newspaper was able to demonstrate that it carried out a structured 
investigation, assessing at each stage whether the information it had obtained 
justified the further use of subterfuge. It had initially been given information by 
the freelance journalist which might have suggested that Mr Rasool was 
offering to arrange meetings with senior party figures. Its belief that an 
investigation of that claim was in the public interest was correct: the public are 
entitled to know whether wealthy individuals are able to pay for access to 
politicians. The newspaper was entitled to conclude that the information it 
sought could not have been obtained by other means.  

31. The second stage of the investigation followed the initial meeting in the Colony 
Club. Once Mr Rasool had said he was willing to arrange a meeting with a 



    Item                                  3 

senior public figure - the complainant - in exchange for a donation, the 
newspaper was entitled to test whether he would in fact do so. The Committee 
accepted that there was a public interest in establishing whether Mr Rasool was 
able to make the promised introduction, which justified further investigation.  

32. It was reasonable for the newspaper to take the view that the only way in which 
this could be conclusively established was for the reporter to attend the 
meeting, undercover, and use a clandestine recording device to record what 
took place there. Doing so was therefore justified under the Code, 
notwithstanding the absence of any reasonable belief that the complainant was 
himself involved in wrongdoing. 

33. Although the reporter was justified in attending the meeting, his use of 
subterfuge continued to be governed by the Code. Any activity which 
significantly altered the remit of the investigation or nature of the subterfuge 
used would itself require justification to avoid a breach. Nonetheless, a 
journalist in such a situation is entitled to react to his circumstances and reach 
a decision on whether continuation of subterfuge is justified:  they are not 
required to demonstrate that each additional step taken in such a case was 
agreed with their editor, where to do so would be impractical given the need 
to react to circumstances as they unfold while remaining undercover. It will then 
be for IPSO to consider whether that decision was correctly made.  

34. However, in this case, the newspaper had already, correctly, determined that 
there was justification for recording the complainant’s interaction with Mr 
Rasool and the reporter, in order to test the veracity of Mr Rasool’s claims to 
influence. As this fell within the agreed remit of the investigation it did not 
require a separate decision by the journalist as to whether it was appropriate 
to proceed. 

35. Nonetheless, there is a public interest in transparency in relation to the views 
of those holding, and further seeking, public office. The public were entitled – 
not least in the context of that leadership contest - to be informed of what the 
complainant had said; particularly given that, at that stage of the contest, there 
had been some debate about his position in relation to the then frontrunner, 
Mr Corbyn, as a consequence of the range of comments he had made in 
relation to Mr Corbyn’s leadership bid. This would not – in itself – have justified 
an investigation using subterfuge; however, given that the newspaper had 
separately justified the use of subterfuge to attend and record the meeting, this 
was sufficient to justify publication of the comments as a matter of public 
interest.  



    Item                                  3 

36. The Committee noted the complainant’s particular concern that the reporter 
had attended the event with his child. While it accepted that there was some 
basis for believing that this would have made the subterfuge more convincing, 
the Committee was not satisfied that this changed the character of the 
subterfuge used to such an extent that this required independent justification 
under the Code. Furthermore, the child had not been put at any risk by 
attending a meeting with the complainant and it was for the child’s parents - 
not the complainant or IPSO - to take a view on the child’s best interests.  

37. The complainant’s concern that the reporter’s undercover attendance at a 
campaign event had been intrusive was closely linked to his complaint under 
Clause 10. Given the nature of the event, any reasonable expectation of 
privacy which the complainant had, in the circumstances, was limited. His 
comments to the freelance reporter did not disclose any personal information. 
Further, they demonstrated the extent to which the reporter was able to obtain 
“access” to the complainant following the donation. The extent to which this 
could be said to have been intrusive – on the grounds that the event was private 
– directly supported the newspaper’s position that the nature of the reporter’s 
conversation with the complainant, following the introduction by Mr Rasool, 
illustrated a matter of public interest.  For the same reasons as above, the 
complaint under Clause 3 was dismissed.  

38. Clause 2 relates to requests to respond to inaccuracies after publication. No 
inaccuracies had been established by the Committee, neither had any request 
been made by the complainant for the opportunity to respond. Clause 2 was 
not engaged.  

Conclusions 
 

39. The complaint was not upheld. 

 
  



    Item                                  3 

 
APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 
05608-15 Hyland-Ward v The Argus (Brighton) 

 
Summary of complaint 
 

1. Ben Hyland-Ward complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the Argus breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 3 
(Privacy) in an article headlined “Update: teenager arrested on suspicion of 
fraud following Bestival ticket upset”, published online on 12 September 
2015. 
  

2. The article reported that the complainant had been “arrested after taking 
thousands of pounds from his friends in payment for festival tickets which 
he failed to provide”. It reported that it was understood that the complainant 
had been questioned by police “on suspicion of fraud by false 
representation”. The article included a photograph of the complainant, with 
a caption which appeared to have been published in error; the wording 
was that of an internal note which included the complainant’s phone 
number, and a brief sentence stating that he had “scammed hundreds of 
people out of money for fake tickets to Bestival”.  
 

3. The complainant was concerned that the publication of his phone number 
intruded into his privacy, in breach of Clause 3. He was particularly 
concerned given the nature of the article’s subject matter, and because he 
normally took great care over who he gave his phone number to.  
 

4. Complaining under Clause 1, the complainant said that the publication of 
his phone number was irrelevant to the story, and that the wording of the 
caption explaining the allegations against him inaccurately suggested that 
he was guilty of having “scammed” customers, when in fact the matter was 
still under police investigation. 
 

5. Before making his complaint, the complainant informally contacted IPSO 
to explain his concerns. IPSO contacted the newspaper on the 
complainant’s behalf, to make it aware of his position; the caption was 
subsequently removed. 
 

6. On receipt of the complaint, the newspaper did not accept that the 
publication of the complainant’s phone number intruded into his privacy. It 
confirmed that the caption had been published by mistake, and that it had 
removed it as soon as it became aware of the error. It said that, overall, the 
caption remained online for no more than a few hours. The newspaper said 



    Item                                  3 

it understood that the complainant normally carried out his business over 
the phone, and that a source had informed it that “hundreds” of his 
customers would have had his phone number. 
 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 
recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. In cases involving the 
Regulator, prominence should be agreed with the Regulator in advance. 
iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact.  
 
Clause 3 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 
health and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private 
life without consent. Account will be taken of the complainant's own public 
disclosures of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals in private places without 
their consent. Note - Private places are public or private property where 
there is a reasonable expectation of privacy. 

  
Findings of the Committee 
 

8. The Committee accepted that the caption had been published in error. This 
did not, however, excuse the newspaper from its obligations under the 
Code. The Committee started from the point of view that an individual’s 
personal mobile telephone number generally constitutes private 
information. 
 

9. Under the terms of the Code, account will be taken of a complainant’s own 
public disclosures of information, and the extent to which information is 
established in the public domain. In this instance, however, there was no 
evidence (beyond an assertion that the telephone number was known by 
“hundreds” of people) that the complainant had publicly disclosed the 
information, and nor was it known to be established in the public domain, 
for example through its appearance in an advertisement or other 
commercial activity. The newspaper had accepted that the number had 
been published in error, and had not sought to justify its publication on 
public interest or other grounds.  
 



    Item                                  3 

10. In the full circumstances, the Committee took the view that the publication 
of this information, although inadvertent, represented a failure to respect 
the complainant’s private life, in breach of Clause 3.  

 
11. At the time of publication, the complainant had only been facing allegations 

of fraud in relation to the sale of festival tickets; the newspaper had an 
obligation to make this clear in its coverage. The Committee noted with 
concern the statement in the caption (again, apparently published in error) 
that the complainant had “scammed” customers, and the article’s claims 
that he had been arrested “after taking thousands of pounds […] for festival 
tickets which he failed to provide”. However, in circumstances where the 
caption had clearly been published in error and had appeared online for 
only a short period of time, and given that the article and headline had 
made clear that the complainant had only been arrested “on suspicion” of 
fraud, the Committee took the view that the article overall did not 
misleadingly suggest that he was guilty of fraud. Further, while the 
Committee noted the complainant’s position that his phone number was 
“irrelevant” to the coverage, its publication did not render the article 
inaccurate, misleading or distorted. There was no breach of Clause 1.  
 

Conclusion 
 

12. The complaint was upheld under Clause 3 (Privacy).  
 
Remedial action required 
 

13. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication. 
Given the nature of the breach of Clause 3 established, the appropriate 
remedial action was publication of an adjudication. The original article was 
published online only. The adjudication should be published on the 
newspaper’s website, and a link to the adjudication should be published on 
the homepage of the newspaper’s website for at least 24 hours, and 
thereafter archived on the website in the usual way. The headline to the 
adjudication should include the words “IPSO complaint upheld” and should 
make reference to the subject matter of the original article; it should be 
agreed with IPSO in advance. The terms of the adjudication to be published 
are as follows: 

 
Following an article published online in The Argus on 12 September 2015, 
headlined “Update: teenager arrested on suspicion of fraud following 
Bestival ticket upset”, Ben Hyland-Ward complained to the Independent 
Press Standards Organisation (IPSO) that The Argus intruded into his privacy 
in breach of Clause 3 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld 
the complaint and established a breach of the Editors’ Code. IPSO required 



    Item                                  3 

The Argus to publish this decision by its Complaints Committee as a remedy 
to the breach. 
 
The article reported that the complainant had been “arrested after taking 
thousands of pounds from his friends in payment for festival tickets which 
he failed to provide”, and that the complainant had been questioned by 
police “on suspicion of fraud by false representation”. The article included 
a photograph of the complainant, with a caption which contained the 
complainant’s phone number. 
 
The complainant was concerned that the publication of his phone number 
intruded into his privacy, in breach of Clause 3.  
 
The newspaper did not accept that the publication of the complainant’s 
phone number intruded into his privacy. It said that the caption had been 
published by mistake, and that it had removed it as soon as it became aware 
of the error. Further a source had informed it that “hundreds” of his 
customers would have had his phone number.  
 
The Committee accepted that the caption had been published in error. This 
did not, however, excuse the newspaper from its obligations under the Code. 
The Committee started from the point of view that an individual’s personal 
mobile telephone number generally constitutes private information. 
 
Under the terms of the Code, account will be taken of a complainant’s own 
public disclosures of information, and the extent to which information is 
established in the public domain. In this instance, however, there was no 
evidence (beyond an assertion that the telephone number was known by 
“hundreds” of people) that the complainant had publicly disclosed the 
information, and nor was it known to be established in the public domain.  
The newspaper had accepted that the number had been published in error, 
and had not sought to justify its publication on public interest or other 
grounds.  
 
In the full circumstances, the Committee took the view that the publication 
of this information, although inadvertent, represented a failure to respect the 
complainant’s private life, in breach of Clause 3. 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX C 
 

Decision of the Complaints Committee  
09324-15 Mend v The Sun 

 
 
Summary of complaint 

1. Muslim Engagement and Development (MEND) complained to the Independent 
Press Standards Organisation that The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “1 in 5 Brit Muslims’ sympathy for 
jihadis”, published in print and online on 23 November 2015. 
 

2. IPSO had received a large number of complaints about the coverage. The 
Committee formally investigated the complaint from MEND, which had been 
made under Clause 1 (Accuracy) 
 

3. The article, which appeared on the front page, reported the results of a poll 
commissioned by the newspaper. It reported that “nearly one in five British Muslims 
has some sympathy with those who had fled the UK to fight for IS in Syria”.  It 
noted that the survey showed that “a clear majority of the 2.7 million Brits who 
follow Islam are moderate”. The article was illustrated on the front page with a 
photograph of Mohammed Emwazi, captioned “Support…Brit Jihadi John who 
went to Syria”. 
 

4. The coverage continued on pages 4 and 5 of the newspaper and included an 
article by a columnist for the newspaper, describing her reaction to what she 
presented as the fact of respondents’ support for IS. She expressed her “shock, 
horror, bewilderment, anger and disbelief…Surely this can’t be true? There cannot 
possibly be so many Muslims harbouring sympathy for such a murderous twisted 
ideology? ... a whopping one in five saying they’ve some, or a lot of sympathy for 
IS doesn’t make any sense to me”. 
 

5. The coverage inside the newspaper also included a report by newspaper’s political 
editor summarising reactions to the poll, with the sub-headline “Shocked Muslim 
leaders slam backing for jihadis”, reporting that Islamic leaders had criticised any 
British Muslims who “have sympathy with those who join IS”. The article noted that 
these leaders had spoken out after being informed that the newspaper’s poll 
showed that 19% of UK Muslims have “some sympathy with those like Jihadi John”. 
It then noted that the new poll showed that levels of sympathy had fallen in 
comparison to a previous poll carried out by another organisation. It reported that 
“if the poll reflected views across the country it would mean 500,000 have some 
support for jihadis”. 
 

6. These inside pages also quoted the question about “sympathy”, with a bar chart 
showing the response: when asked “which of the following statements is closest to 
your view”, 5% of those surveyed had a lot of sympathy, 14% some sympathy and 
71% no sympathy with “young Muslims who leave the UK to join fighters in Syria”. 



    Item                                  3 

Other questions related to the importance of respondents’ “Muslim or British 
identity”, the extent to which Islamic leaders in the UK had condemned IS, whether 
it is the responsibility of Muslims to condemn terrorist attacks carried out in the 
name of Islam, the possibility of the UK bombing of IS in Iraq. Asked about the 
“single biggest root cause of IS terrorist attacks”, 25% of those surveyed considered 
that “IS leaders who exploit vulnerable young people” were the biggest root cause 
of attacks. 
 

7. The online article was substantially the same as the print version. It appeared on 
a page with the piece by the newspaper’s political editor, and was illustrated with 
a photograph of Mohammed Emwazi, known as “Jihadi John”, and a graphic 
including some of the questions asked in the survey, among them the question 
relating to sympathy. 
 

8. IPSO received a large number of complaints about the article, largely under 
Clause 1 (Accuracy). A number of complainants raised concerns that the article 
breached Clause 12 (Discrimination). In accordance with its procedures when it 
receives a large number of similar complaints requiring investigation, IPSO 
selected a lead complainant. 
 

9. The complainant said that the newspaper’s presentation of the poll was 
misleading. The question about sympathy had referenced those “who leave the 
UK to join fighters in Syria”; the possible answers did not mention IS. Those who 
responded to the question might not have intended for their answers to be 
understood as relating to those joining IS; a number of British Muslims had left the 
UK to fight against IS, or alongside anti-Assad forces or various Sunni groups. The 
newspaper had therefore distorted the poll results by presenting them as 
demonstrating “sympathy for jihadis”. 
 

10. The complainant also said that the relevant respondents to the poll had agreed 
that they had sympathy “with” those leaving the UK, not sympathy “for” them. He 
said that to express sympathy with those leaving the UK to fight in Syria could 
indicate that those surveyed empathised with the weakness of mind of the 
individuals fighting, and regretted their misguidance; it was misleading to present 
this as suggesting sympathy with the ideals of IS. 
 

11. The complainant noted that earlier polls, commissioned by other organisations, 
had also polled non-Muslims and had found that the level of sympathy for those 
leaving the UK to fight in Syria were similar among the two groups. He considered 
it misleading for the article to compare the recent survey with earlier ones without 
publishing results from non-Muslim groups. The complainant said that the 
selection and presentation of the material was designed to inflame anti-Muslim 
sentiment.  
 

12. The newspaper denied breaching the Code. It acknowledged that the matter under 
complaint was an emotive issue, but emphasised that it had not tried to 
sensationalise the information which it had obtained, or to cause distress to 
complainants. It had chosen to publish a story relating to what it considered to be 



    Item                                  3 

a pressing contemporary issue. The coverage included the questions in full, along 
with comment from two positive Muslim voices. 
 

13. The newspaper did not accept that the meaning of “those who leave the UK to join 
fighters in Syria” was ambiguous. It said that this question had been asked as part 
of a longer telephone survey, which had taken the form of a discussion, and that 
a number of previous questions, including the directly preceding one “thinking 
about the root cause of ISIS terrorist attacks, what do you think is the root cause”, 
had made explicit reference to IS. It did not consider that those surveyed would 
have been in doubt about the question’s meaning.  
 

14. In addition, the newspaper argued that the question would be understood by 
respondents as referring to IS because, as a factual matter, the overwhelming 
majority of those who leave the UK to join fighters are joining IS. It provided an 
article from the New York Times, which reported the Director of the International 
Centre of the Study of Radicalisation as saying that 80 percent of British fighters in 
Syria had joined IS, 20 per cent had joined the Nusra Front, “al Qaeda’s Syrian 
branch”, and that “very, very few are joining other groups”. It also said that the 
media narrative around “young Muslims who leave the UK to join fighters in Syria” 
had focused on those joining IS; in the past year it could find only one news story 
relating to a British Muslim joining Kurdish separatist group the PKK, which 
operates in some parts of Syria, and none joining the Free Syrian Army. The 
headline had referred to “jihadis”, which the newspaper noted was commonly 
accepted to mean those pursuing their religious beliefs via a violent struggle. It did 
not consider this to be an inaccurate description of young Muslims fighting in Syria 
in a conflict inspired by religion. 
 

15.  The questions had been written by the polling company, and had been designed 
to mirror questions asked in similar polls, to provide a comparison with the earlier 
polls. The question about sympathy had used the same wording as earlier polls, 
and the newspaper said that the CEO of the polling company had confirmed to it 
on the day of publication that the question was intended to refer to IS. The two 
previous questions, making direct reference to IS, had been suggested by the 
newspaper but worded by the polling company. The newspaper did not consider 
that the omission of polling data from non-Muslims rendered the article 
misleading. The poll had been conducted by a company registered with the British 
Polling Council. It was intended to stand alone and could be interpreted 
independently of previous polls or other data sets. 
 

16. The newspaper said that the sentiment of “sympathy” in the sense of regret or 
sorrow was still sympathy. It considered that sympathy with those who had elected 
to join an organisation such as IS was improper, regardless of the motivation. 

Relevant Code provisions 
17. Clause 1 (Accuracy) 

(i)The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 



    Item                                  3 

(ii)A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. 
(iii)The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact. 
 
Clause 12 (Discrimination) 
(i)The Press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual’s race, 
colour, religion, gender, sexual orientation or to any physical or mental illness or 
disability. 
 

Findings of the Committee 
18. The essential question was whether the newspaper had taken sufficient care in 

reporting the findings of the poll. This required the newspaper to form a judgement 
on what those polled would have understood from the question, and to present a 
justifiable interpretation of the poll results. 
 

19. There will be those who firmly believe that conducting and reporting a poll of this 
nature was in itself distasteful or socially harmful; such concerns do not constitute 
a possible breach of the Code. The newspaper was entitled to commission the 
poll, and it had used a reputable polling company to do so. The coverage had 
included the full text of the poll question, along with extensive commentary putting 
the findings into context, including comment from Muslim leaders, distancing 
themselves from extremism, and emphasising that the ideology of IS was 
condemned by the vast majority of British Muslims. 
 

20. In assessing the accuracy of the newspaper’s interpretation of the poll results, the 
Committee considered the entirety of the coverage. The newspaper had provided 
various interpretations of the poll result. These conflated important distinctions 
between those travelling to Syria and those already fighting in Syria; between 
“sympathy” for these individuals and “support” for their actions; and between 
individuals attracted by the ideology of IS, and the ideology of IS itself. The poll 
results had been reported by the newspaper as demonstrating that those surveyed 
showed “some sympathy with those like Jihadi John”; the newspaper’s columnist 
states as fact that there was “support” for IS, and sympathy with a “murderous, 
twisted ideology”; the political editor had made reference to “support” for jihadis; 
and the picture caption of the front page referred to “support” for “Jihadi John”, 
emphasising the factual implication that sympathy for known terrorists and support 
for the ideology of IS are synonymous with sympathy for those who have left the 
UK to join fighters in Syria. 
 

21. While the newspaper was entitled to interpret the poll’s findings, taken in its 
entirety, the coverage presented as a fact that the poll showed that 1 in 5 British 
Muslims had sympathy for those who left to join ISIS and for ISIS itself. In fact, 
neither the question nor the answers which referred to “sympathy” made reference 
to IS. The newspaper had failed to take appropriate care in its presentation of the 



    Item                                  3 

poll results, and as a result the coverage was significantly misleading, in breach 
of Clause 1. 
 

22. The Committee did not consider any complaints raised under the terms of Clause 
12 (Discrimination), as these complaints did not raise a potential breach of the 
Code against any particular individual. In light of the large number of complaints 
raising concerns under this Clause, however, the Committee took this opportunity 
to note publicly that Clause 12 prevents pejorative or prejudicial reference to an 
individual’s race or religion. The article under complaint did not include pejorative 
or prejudicial reference to any individual. The terms of Clause 12 were therefore 
not engaged.  

Conclusions 
23. The complaint was upheld. 

 
Remedial action required 

24. Having upheld the complaint, the Committee considered the remedial action that 
should be required. In circumstances where the cumulative effect of the coverage 
had been a misleading factual presentation of the survey results, the appropriate 
remedy was the publication of an upheld adjudication. The Committee gave 
careful consideration to requiring a reference to this to be published on the front 
page, but decided that the adjudication should appear on page 4 or 5, or further 
forward. The newspaper had taken steps to inform readers about the nature of the 
poll and the questions asked. Furthermore, the breach of the Code had been 
established by the Committee based on the cumulative effect of the coverage, the 
majority of which appeared on paged 4 and 5.  
 

25. The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld the 
complaint, and refer to its subject matter; it must be agreed in advance. It should 
also be published on the newspaper’s website, with a link to the full adjudication 
appearing on the homepage for 24 hours; it should then be archived online in the 
usual way. Should the newspaper intend to continue to publish the article online, 
without amendment, in light of this decision it should publish the adjudication in 
full, beneath the headline. 
 

26. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following an article published in The Sun on 23 November 2015 headlined “1 in 
5 Brit Muslims’ sympathy for jihadis”, Muslim Engagement and Development 
(Mend) complained to the Independent Press Standards Organisation that The Sun 
had published inaccurate information in breach of Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and has required The Sun to 
publish this decision as a remedy to the breach. 
 
The article reported the results of a poll commissioned by the newspaper. It 
reported that “nearly one in five British Muslims [had] some sympathy with those 
who had fled the UK to fight for IS in Syria” and was illustrated on the front page 



    Item                                  3 

with a photograph of Mohammed Emwazi, captioned “Support…Brit Jihadi John 
who went to Syria”. 
 
The coverage continued on pages 4 and 5 of the newspaper and included an 
article by a columnist for the newspaper, describing her reaction to what she 
presented as the fact of support for IS, and an article by the newspaper’s political 
editor, which noted that 19% of UK Muslims have “some sympathy with those like 
Jihadi John”. 
 
The complainant said that the presentation of the poll was misleading; those 
surveyed had not been asked about the ideals of IS, and to express sympathy with 
those leaving the UK to fight in Syria could indicate that those surveyed empathised 
with the weakness of mind of the individuals fighting, and regretted their 
misguidance 
 
The newspaper did not accept that the meaning of “those who leave the UK to join 
fighters in Syria” was ambiguous. It said that previous questions in the telephone 
survey had made explicit reference to IS, and the overwhelming majority of those 
who leave the UK to join fighters in Syria are joining IS. It said that the sentiment 
of “sympathy” in the sense of regret or sorrow was still sympathy. The newspaper 
emphasised that its coverage of the poll went beyond the front page story. It had 
included the questions in full, along with comment from two positive Muslim voices. 
 
In assessing the accuracy of the newspaper’s interpretation of the poll results, the 
Committee considered the entirety of the coverage. The newspaper had provided 
various interpretations of the poll result. These didn’t make sufficiently clear that 
there were important distinctions between those travelling to Syria and those 
already fighting in Syria; between “sympathy” for these individuals and “support” 
for their actions; and between individuals attracted by the ideology of IS, and the 
ideology of IS itself. 
 
Taken in its entirety, the coverage presented as a fact that the poll showed that 1 
in 5 British Muslims had sympathy for those who left to join ISIS and for ISIS itself. 
In fact, neither the question nor the answers which referred to “sympathy” made 
reference to IS. The newspaper had failed to take appropriate care in its 
presentation of the poll results, and as a result the coverage was significantly 
misleading, in breach of Clause 1. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX D 
 

Decision of the Complaints Committee 
09296-15 Mend v The Times 

Summary of complaint 
 

1. Muslim Engagement and Development (MEND) complained to the Independent 
Press Standards Organisation that The Times breached Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “One in five British Muslims has 
sympathy for Isis”, published in print and online on 24 November 2015. 
 

2. The article reported that, according to an opinion poll conducted by The Sun 
newspaper, one in five Muslims “has sympathy for fighters who choose to leave 
Britain to wage war in Syria”. It included comments from a number of prominent 
Muslim individuals, criticising the so-called Islamic State (IS). It also noted that 
some had questioned the reliability of the poll, with critics saying that it did not 
distinguish between “those who have gone out to fight for Islamic State and the 
multitude of other factions, including the Shia militants and Kurds fighting in Syria”. 
The article included an image of the poll question, taken from The Sun. 
 

3. The article was also published in the same form online, without the image of the 
poll question. 
 

4. The complainant said that the headline was inaccurate: the survey question 
reported had not made explicit reference to IS, and those surveyed could have 
believed it to refer to individuals fighting in Syria for other groups. The article had 
later referred to this point. It was inaccurate to report that 1 in 5 British Muslims 
had sympathy for the ideals of IS. 
 

5. The newspaper did not accept a breach of the Code. It noted that the presence of 
British Muslims among IS fighters had been widely reported, with the estimated 
number ranging from 700 to 2000. In contrast, only a handful of cases in which 
British Muslims had joined other groups had been reported. The newspaper did 
not consider, therefore, that survey respondents would have been in any doubt as 
to which fighters the question referred to. Furthermore, the questions preceding 
that reported had made explicit reference to IS. The context of the question was 
therefore clear. 
 

6. The newspaper noted that the question of whether there was a meaningful 
distinction between sympathy for those who fight for IS and sympathy for the ideals 
of IS was a matter of opinion. To clarify its headline, and following earlier 
complaints, it published the following clarification on 26 November, in its 
corrections and clarifications column on its letters page, on page 36: 

We reported the findings of a Survation poll of 1000 British Muslims (News 24 
Nov). Asked “How do you feel about young Muslims who leave the UK to join 
fighters in Syria?”, 14% of respondents expressed “some sympathy” and 5 per cent 
“a lot of sympathy”. The survey did not distinguish between those who go to fight 



    Item                                  3 

for Islamic State and those who join other factions in Syria, and it did not ask about 
attitudes towards Isis itself. Our headline, “One in five British Muslims has 
sympathy for Isis,” was misleading in failing to reflect this. 
This was also added to the online article, and the online headline was amended 
to “One in five British Muslims has sympathy for young Muslims who join fighters 
in Syria”. 

7. The complainant did not consider that the correction had been published 
promptly, or with sufficient prominence. 

 
Relevant Code provisions 

8. Clause 1 (Accuracy) 
(i)The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
(ii)A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence. 
 

Findings of the Committee 
9. Respondents had been asked about their levels of sympathy for individuals “who 

leave Britain to join fighters in Syria”. They had not been asked about sympathy 
for IS itself, or its ideology. It was therefore misleading for the headline to present 
the survey findings as showing sympathy for IS. This distinction between sympathy 
for individuals and for the ideology of IS was significant: sympathy for the ideology 
would not allow for the sort of reasonable alternative explanation which might be 
given by someone who had expressed sympathy with the individuals involved. The 
headline misrepresentation of the survey findings represented a failure to take care 
over the accuracy of the article in breach of Clause 1 (i), and a correction was 
required to avoid a breach of 1(ii). 
 

10. Following complaints, the newspaper had promptly published a clarification, in 
print and online, and had amended the online headline. The print clarification 
had appeared in the newspaper’s regular Corrections and Clarifications column, 
two days after the original article had been published. The Committee recognised 
the importance of such columns, which provide a consistent position for 
corrections. The article under complaint had appeared on page 11, and the 
publication of a clarification in the regular column was sufficiently prominent. The 
Committee considered that the action taken by the newspaper was sufficient to 
meet the terms of 1 (ii). There was no further breach of the Code on this point. 
 

11. The text of the article had made clear that the question had referred to “fighters 
who choose to leave Britain to wage war in Syria”. It had not failed to distinguish 
between individuals and ideals, and the text of the article did not raise a further 
breach of the Code. 
 
 

Conclusions 
 

12. The complaint was upheld. 



    Item                                  3 

 
Remedial action required 

13. The newspaper had promptly published a sufficiently prominent clarification, 
which corrected the inaccurate impression given by the headline, and had 
amended the online article and appended a clarification to it. No further action 
was required. 
 
 
  



    Item                                  3 

APPENDIX E 
 

Decision of the Complaints Committee 
05764-15 A man v Daily Record 

 
Summary of complaint 
 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation, 
through a representative, that the Daily Record breached Clause 1 
(Accuracy), Clause 2 (Opportunity to reply), Clause 3 (Privacy), Clause 4 
(Harassment) and Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code 
of Practice in an article published in 2015. 
 

2. The article reported that a defendant had been found not guilty of an 
allegation of sexual assault; she had been accused of rubbing her breasts 
against the complainant at a party. The alleged offence took place in 
Scotland, and the trial had also taken place there. The alleged victim was 
named in the report. 
 

3. The complainant said that his identification in this context breached Clause 
11. He said that he had been assured by the police in advance that he 
would not be identified by the media. The article had caused him significant 
upset: it was humiliating to be identified in this way, and his family and 
friends had found out about the incident through reading about it in the 
newspaper. The complainant also said that the publication of his name 
revealed private information about him – that he considered himself to be 
a victim of sexual assault – and the article therefore breached Clause 3 
also. 
 

4. The complainant also said that the article had inaccurately reported his 
initial response to the incident; this breached Clause 1. He said that he had 
not been offered a right to reply to the allegations, and that this breached 
Clause 2. Lastly, he said that publication of the article constituted 
harassment, in breach of Clause 4. 
 

5. The newspaper acknowledged that it is usual practice in Scotland not to 
name alleged victims of sexual offences. However, unlike in the rest of the 
UK, there is no specific provision in Scottish law which grants automatic 
anonymity to victims, or alleged victims, of sexual assault; a judge has the 
power to make such an order. No order had been made in this case.  
 

6. In these circumstances, the newspaper was legally free to publish the 
complainant’s name. It was therefore entitled under Clause 11 to identify 
the complainant if there was “adequate justification” for doing so. At the 
conclusion of the case the sheriff had said that “against the whole 



    Item                                  3 

background it’s hard to understand the decision making process by which 
it was found by the Crown to be in the public interest to pursue this case. 
Although I wasn’t convinced by the evidence provided by the accused I’m 
not going to find beyond reasonable doubt that the accused was guilty of 
criminal assault, far less a sexual one.” The newspaper said that it was clear 
in this case that the alleged offence should never have been classed as a 
sexual assault; it had therefore been justified in naming the complainant.  
 

7. The newspaper said that Clause 3 was not relevant to this complaint. The 
case had been heard in open court and therefore there could be no privacy 
concern. 
 

8. Nonetheless, as a gesture of goodwill the newspaper arranged for the 
article to be removed from third-party aggregator websites which had 
republished it. It had not been published on the newspaper’s own website. 
 

9. The complainant wanted the newspaper to apologise to him, both privately 
and in print, and provide a reassurance that it would not publish the names 
of alleged victims of sexual assault in future. 

Relevant Code provisions 
 

10. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, 
and – where appropriate – an apology published. 

(iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Opportunity to reply) 
A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably 
called for. 
 
Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, 

home, health and correspondence, including digital 
communications. 

(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s 
private life without consent. Account will be taken of the 
complainant’s own public disclosures of information. 

Clause 4 (Harassment) 
(i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 



    Item                                  3 

(ii) They must not pursuit in questioning, telephoning, pursuing or 
photographing individuals once asked to desist, nor remain on their 
property when asked to leave and must not follow them. If requested, 
they must identify themselves and whom they represent. 

Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely 
to contribute to such identification unless there is adequate justification and 
they are legally free to do so. 
 

Findings of the Committee 
 

11. The Editors’ Code prohibits the identification of victims of sexual assault in 
almost all circumstances. The protection of the identities of people who 
make allegations of sexual assault is of great importance to society 
generally, and not just to those individuals at the centre of ongoing cases, 
as it is essential in ensuring that other victims are not dissuaded from 
reporting sexual offences to the police, for fear of unwanted publicity. The 
provisions of the Code apply as soon as a person complains that they are 
a victim of a sexual assault, regardless of whether the defendant is acquitted 
or the allegation is later withdrawn. The protections of Clause 11 exist 
independently of legal proceedings, and a later finding by the court that a 
defendant is not guilty is not relevant to whether the accuser is covered by 
Clause 11, although this could be relevant to the Committee’s 
consideration of whether identification was adequately justified.  
 

12. The terms of the Sexual Offences (Amendment) Act 1992 did not apply in 
this case, and no order preventing identification of the complainant had 
been imposed. The newspaper had been legally free to name the 
complainant. However, the Code sets out a more stringent test than the law 
in that, regardless of the legal position, publications may not name victims 
of sexual assault unless there is “adequate justification” to do so. This 
justification must be a compelling one in order to outweigh the general 
public interest in preserving victims’ anonymity. 
 

13. The newspaper argued that the naming of the alleged victim in this case 
was justified, as the sheriff had said that the offence should never have been 
classed as a sexual assault in the first place. However, the fact remained 
that the case had been taken forward to trial by the prosecuting authorities, 
and there was no finding that the complainant had acted improperly in 
making the accusation. Neither the acquittal nor the sheriff’s comments 
affected the complainant’s status as a self-identified victim of sexual assault. 
The sheriff’s criticism of the decision to prosecute was insufficient to justify 
identification of the complainant, and it was not necessary to name the 



    Item                                  3 

complainant in order to report this criticism. The newspaper breached 
Clause 11.  
 

14. The fact that the complainant considered himself to be a victim of sexual 
assault was clearly private information. While the Committee 
acknowledged that the information had been heard in open court, the 
Editors’ Code specifically provides protection to people making allegations 
of sexual assault, and standard practice is that victims are not identified. 
The inclusion of the complainant’s name in the article represented an 
unjustified intrusion into the complainant’s private life, and a breach of 
Clause 3 of the Code. 
 

15. The Committee then considered the complainant’s additional concerns. The 
newspaper’s role was to accurately report the proceedings as heard in 
court; it was not required to independently investigate the accuracy of the 
statements heard there. While the complainant evidently disagreed with the 
claim about his initial reaction to the incident, this disagreement did not 
raise a breach of Clause 1. Further, in the absence of any established 
inaccuracies an opportunity to reply was not required; there was no breach 
of Clause 2. 
 

16. The terms of Clause 4 generally relate to the conduct of journalists and 
photographers during the newsgathering process. The concern that the 
article represented harassment did not engage the terms of Clause 4. 

Conclusions 
 

17. The complaint was upheld under Clause 3 and Clause 11. 

Remedial action required 
 

18. Having upheld the complaint under Clause 3 and Clause 11, the 
Committee considered what remedial action should be required, taking into 
account that the newspaper had already arranged for the article to be 
removed from third-party aggregator sites. The Committee has the power 
to require the publication of a correction and/or adjudication; the nature, 
extent and placement of which is to be determined by IPSO. It may also 
inform the publication that further remedial action is required to ensure that 
the requirements of the Editors’ Code are met. 
 

19. The Committee required the newspaper to publish the Committee’s ruling 
upholding the complaint. The article had been published on page 15 of the 
newspaper; the adjudication should be published in full on page 15, or 
further forward. The headline of the adjudication should make clear that 
IPSO has upheld the complaint, and refer to its subject matter; it must be 



    Item                                  3 

agreed with IPSO in advance. As the article had not appeared on the 
newspaper’s website, no online remedial action was required. 
 

20. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following an article published in the Daily Record in 2015 a man 
complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Record breached Clause 3 (Privacy) and Clause 11 (Victims of sexual 
assault) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and 
has required the Record to publish this decision as a remedy to the breach. 
 
The article reported that a defendant had been found not guilty of an 
allegation of sexual assault; she had been accused of rubbing her breasts 
against the complainant at a party. The alleged offence took place in 
Scotland, and the trial had also taken place there. The alleged victim was 
named in the report. 
 
The complainant said that his identification in this context breached Clause 
11. He said that he had been assured by the police in advance that he 
would not be identified by the media. The complainant also said that the 
publication of his name revealed private information about him – that he 
considered himself to be a victim of sexual assault – and the article therefore 
breached Clause 3 also. 
 
The newspaper said that there is no specific provision in Scottish law which 
grants automatic anonymity to victims, or alleged victims, of sexual assault; 
the newspaper was legally free to publish the complainant’s name. It was 
therefore entitled under Clause 11 to identify the complainant if there was 
“adequate justification” for doing so. The newspaper said that it was clear 
in this case that the alleged offence should never have been classed as a 
sexual assault; it had therefore been justified in naming the complainant.  
 
The newspaper said that Clause 3 was not relevant to this complaint. The 
case had been heard in open court and therefore there could be no privacy 
concern. 
 
IPSO’s Complaints Committee said that the Editors’ Code prohibits the 
identification of victims of sexual assault in almost all circumstances. The 
newspaper had been legally free to name the complainant. However, the 
Code sets out a more stringent test than the law in that, regardless of the 
legal position, publications may not name victims of sexual assault unless 
there is “adequate justification” to do so.  
 
The case had been taken forward to trial by the prosecuting authorities, and 
there was no finding that the complainant had acted improperly in making 
the accusation. Criticism of the decision to prosecute was insufficient to 



    Item                                  3 

justify identification of the complainant. The newspaper breached Clause 
11.  
 
The fact that the complainant considered himself to be a victim of sexual 
assault was clearly private information. The inclusion of the complainant’s 
name in the article represented an unjustified intrusion into his private life, 
and a breach of Clause 3 of the Code. 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX F 
 

Decision of the Complaints Committee 
05190-15 A man v The Times 

 
Summary of complaint 
 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation, 
through a representative, that The Times breached Clause 1 (Accuracy), 
Clause 2 (Opportunity to reply), Clause 3 (Privacy), Clause 4 (Harassment) 
and Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice in 
an article published in 2015. 
 

2. The article reported that a defendant had been found not guilty of an 
allegation of sexual assault; she had been accused of rubbing her breasts 
against the complainant at a party. The alleged offence took place in 
Scotland, and the trial had also taken place there. The alleged victim was 
named in the report. 
 

3. The article had appeared in the newspaper’s Scottish edition only, and on 
the newspaper’s website. 
 

4. The complainant said that his identification in the article breached Clause 
11. He said that he had been assured by the police in advance that he 
would not be identified by the media, and the article had caused him 
significant upset: it was humiliating to be identified in this way, and his 
family and friends had found out about the incident through reading it in 
the newspaper. The complainant also said that the publication of his name 
revealed private information about him – that he considered himself to be 
a victim of sexual assault – and the article therefore breached Clause 3 
also. 
 

5. The complainant also said that the article had been biased towards the 
defendant, and included claims the defendant had made in evidence which 
the complainant said were inaccurate; this breached Clause 1. He said that 
he had not been offered a right to reply to the allegations, and that this 
breached Clause 2. Lastly, he said that publication of the article constituted 
harassment, in breach of Clause 4. 
 

6. When the complainant’s representative contacted the newspaper directly it 
removed the article from its website, deleted it from its databases, and 
circulated a note to all staff reminding them of their obligations under both 
the law and the Editors’ Code, in relation to alleged victims of sexual 
assault. 
 



    Item                                  3 

7. The newspaper noted that it had been legally free to name the complainant, 
as Scots law does not provide for automatic anonymity for victims and no 
order had been in place preventing his identification.  
 

8. While the newspaper said that its article was in breach of the Editors’ Code, 
it also noted that an argument might be advanced that identification was 
justified: there is a public interest in reporting proceedings heard in open 
court, and the sheriff’s remarks in dismissing the case strongly suggested 
an abuse of process and a waste of public funds. He had said that “it’s hard 
to understand the decision-making process by which it was found by the 
Crown to be in the public interest to pursue this case.” However, the 
newspaper said that it was not seeking to argue that identification was 
justified in this case. 
 

9. The newspaper said that as the proceedings had been heard in open court, 
there was no breach of Clause 3. 
 

10. The terms of the Sexual Offences (Amendment) Act 1992, which provides 
for automatic anonymity for victims of specified sexual offences against the 
law of England, Wales and Northern Ireland, do not apply in this case - 
despite the material being available to readers in England and Wales on 
the newspaper’s website - as it was a report of offences against Scottish 
law. 

Relevant Code provisions 
 

11. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, 
and – where appropriate – an apology published. 

(iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Opportunity to reply) 
A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably 
called for. 
 
Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, 

home, health and correspondence, including digital 
communications. 



    Item                                  3 

(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s 
private life without consent. Account will be taken of the 
complainant’s own public disclosures of information. 

Clause 4 (Harassment) 
(i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
(ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 

photographing individuals once asked to desist, nor remain on their 
property when asked to leave and must not follow them. If requested, 
they must identify themselves and whom they represent. 

Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely 
to contribute to such identification unless there is adequate justification and 
they are legally free to do so. 
 

Findings of the Committee 
 

12. The Editors’ Code prohibits the identification of victims of sexual assault in 
almost all circumstances. The protection of the identities of people who 
make allegations of sexual assault is of great importance to society 
generally, and not just to those individuals at the centre of ongoing cases, 
as it is essential in ensuring that other victims are not dissuaded from 
reporting sexual offences to the police, for fear of unwanted publicity. The 
provisions of the Code apply as soon as a person complains that they are 
a victim of a sexual assault, regardless of whether the defendant is acquitted 
or the allegation is later withdrawn. The protections of Clause 11 exist 
independently of legal proceedings, and a later finding by the court that a 
defendant is not guilty is not relevant to whether the accuser is covered by 
Clause 11, although this could be relevant to the Committee’s 
consideration of whether identification was adequately justified.  
 

13. The terms of the Sexual Offences (Amendment) Act 1992 did not apply in 
this case, and no order preventing identification of the complainant had 
been imposed. The newspaper had been legally free to name the 
complainant. However, the Code sets out a more stringent test than the law 
in that, regardless of the legal position, publications may not name victims 
of sexual assault unless there is “adequate justification” to do so. This 
justification must be a compelling one in order to outweigh the general 
public interest in preserving victims’ anonymity. 
 

14. The Committee did not accept the newspaper’s argument that the remarks 
made by the sheriff could justify identification of the complainant. The fact 
remained that the case had been taken forward to trial by the prosecuting 



    Item                                  3 

authorities, and there was no finding that the complainant had acted 
improperly in making the accusation. Neither the acquittal nor the sheriff’s 
comments affected the complainant’s status as a self-identified victim of 
sexual assault. The sheriff’s criticism of the decision to prosecute would have 
been insufficient to justify identification of the complainant, and it was not 
necessary to name the complainant in order to report this criticism. The 
newspaper breached Clause 11. 
 

15. The fact that the complainant considered himself to be a victim of sexual 
assault was clearly private information. While the Committee 
acknowledged that the information had been heard in open court, the 
Editors’ Code specifically provides protection to people making allegations 
of sexual assault, and standard practice is that victims are not identified. 
The inclusion of the complainant’s name in the article represented an 
unjustified intrusion into the complainant’s private life, and a breach of 
Clause 3 of the Code. 
 

16. The Committee then considered the complainant’s additional concerns. The 
newspaper’s role was to accurately report the proceedings as heard in 
court; it was not required to independently investigate the accuracy of the 
statements heard there. While the complainant evidently disagreed with 
some of the claims made by the defendant in court, this disagreement did 
not raise a breach of Clause 1. Further, in the absence of any established 
inaccuracies an opportunity to reply was not required; there was no breach 
of Clause 2. 
 

17. The terms of Clause 4 generally relate to the conduct of journalists and 
photographers during the newsgathering process. The concern that the 
article represented harassment did not engage the terms of Clause 4. 

Conclusions 
 

18. The complaint was upheld under Clause 3 and Clause 11. 

Remedial action required 
 

19. Having upheld the complaint under Clause 3 and Clause 11, the 
Committee considered what remedial action should be required, taking into 
account the newspaper’s prompt acknowledgement that it had breached 
the Code, and the steps already taken by the newspaper in response to the 
complaint. The Committee has the power to require the publication of a 
correction and/or adjudication; the nature, extent and placement of which 
is to be determined by IPSO. It may also inform the publication that further 
remedial action is required to ensure that the requirements of the Editors’ 
Code are met. 



    Item                                  3 

20. The Committee required the newspaper to publish the Committee’s ruling 
upholding the complaint. The article had been published on page 21 of the 
newspaper; the adjudication should be published in full on page 21, or 
further forward. As the article had only been published in the Scottish 
edition of the newspaper, the adjudication need only appear in that edition. 
The headline of the adjudication should make clear that IPSO has upheld 
the complaint, and refer to its subject matter; it must be agreed with IPSO 
in advance. The adjudication should also be published on the newspaper’s 
website, with a link to the full adjudication appearing with the headline on 
the homepage (as it is presented to readers in Scotland) for 24 hours; it 
should then be archived online in the usual way.  
 

21. The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following an article published in The Times in 2015 a man complained to 
the Independent Press Standards Organisation that The Times breached 
Clause 3 (Privacy) and Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ 
Code of Practice. IPSO upheld the complaint and has required The Times 
to publish this decision as a remedy to the breach. 
 
The article reported that a defendant had been found not guilty of an 
allegation of sexual assault; she had been accused of rubbing her breasts 
against the complainant at a party. The alleged offence took place in 
Scotland, and the trial had also taken place there. The alleged victim was 
named in the report. 
 
The complainant said that his identification in the article breached Clause 
11. He also said that the publication of his name revealed private 
information about him – that he considered himself to be a victim of sexual 
assault – and the article therefore breached Clause 3 also. 
 
When the complainant’s representative contacted the newspaper directly it 
removed the article from its website, deleted it from its databases, and 
circulated a note to all staff reminding them of their obligations under both 
the law and the Editors’ Code, in relation to alleged victims of sexual 
assault. 
 
The newspaper said that it had been legally free to name the complainant. 
While it said that its article was in breach of the Editors’ Code, it also noted 
that an argument might be advanced that identification was justified: there 
is a public interest in reporting proceedings heard in open court, and the 
sheriff’s remarks in dismissing the case strongly suggested an abuse of 
process and a waste of public funds. However, the newspaper said that it 
was not seeking to argue that identification was justified in this case. 
 



    Item                                  3 

The newspaper said that as the proceedings had been heard in open court, 
there was no breach of Clause 3. 
 
IPSO’s Complaints Committee said that the Editors’ Code prohibits the 
identification of victims of sexual assault in almost all circumstances. The 
newspaper had been legally free to name the complainant. However, the 
Committee did not accept the argument that the remarks made by the 
sheriff could justify identification of the complainant. The newspaper 
breached Clause 11. 
 
Further, the inclusion of the complainant’s name in the article represented 
an unjustified intrusion into his private life, and a breach of Clause 3 of the 
Code. 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX G 
 

Decision of the Complaints Committee 
05577-15 A man v The Herald (Glasgow) 

 
Summary of complaint 
 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation, 
through a representative, that the Herald (Glasgow) breached Clause 1 
(Accuracy), Clause 2 (Opportunity to reply), Clause 3 (Privacy), Clause 4 
(Harassment) and Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code 
of Practice in an article published in 2015. 
 

2. The article reported that a defendant had been found not guilty of an 
allegation of sexual assault; she had been accused of rubbing her breasts 
against the complainant at a party.  
 

3. The complainant said that, although the article had not named him, it had 
included sufficient detail for him to be identified as an alleged victim of 
sexual assault: it had described him as a “mutual friend” of the defendant 
and another named friend, and noted the estate in which the alleged 
assault had taken place. He lives in a small community and has a close 
circle of friends. The complainant said that the article breached Clause 11 
of the Editors’ Code. He had also complained about a number of other 
articles which reported the outcome of the case, some of which had named 
him. The complainant said that the fact that he had been named by other 
newspapers meant that he could be identified from the article in the Herald. 
 

4. The complainant also said that the article had been biased towards the 
defendant, and included claims made in evidence which the complainant 
said were inaccurate; this breached Clause 1. He said that he had not been 
offered a right to reply to the allegations, and that this breached Clause 2. 
He said that the article revealed that he had been sexually assaulted, which 
was private information, in breach of Clause 3. Lastly, he said that 
publication of the article constituted harassment, in breach of Clause 4. 
 

5. The newspaper did not believe that a general reader would have been able 
to identify the complainant, although it said that, because of the nature of 
the case, some people in the local community would already have known 
of the complainant’s involvement: it had been heard in court that discussion 
of the incident locally had prompted the complainant to contact police. The 
newspaper also noted that the sheriff, in his judgment, had said that he 
could not find beyond reasonable doubt that the alleged offender was guilty 
of a criminal assault, “far less a sexual one”.  
 



    Item                                  3 

6. The newspaper said that the freelance reporter who had provided the copy 
had been in court to hear the outcome of the case, and it provided 
shorthand notes and a transcript of the sheriff’s summing up of the case. It 
did not believe that its coverage was inaccurate. 
 

7. The complainant asked the newspaper to apologise to him for the distress 
caused by the article. 

Relevant Code provisions 
 

8. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, 
and – where appropriate – an apology published. 

(iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

 Clause 2 (Opportunity to reply) 
A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably 
called for. 
 

 Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, 

home, health and correspondence, including digital 
communications. 

(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s 
private life without consent. Account will be taken of the 
complainant’s own public disclosures of information. 

 Clause 4 (Harassment) 
(i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
(ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 

photographing individuals once asked to desist, nor remain on their 
property when asked to leave and must not follow them. If requested, 
they must identify themselves and whom they represent. 

Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely 
to contribute to such identification unless there is adequate justification and 
they are legally free to do so. 
 

  



    Item                                  3 

Findings of the Committee 
 

9. The Committee found that the details included in the article were not likely 
to contribute to the identification of the alleged victim. The fact that other 
newspapers had named the complainant did not mean that the details 
published by this newspaper contributed to his identification. There was no 
breach of Clause 11. 
 

10. The Committee then considered the complainant’s additional concerns. The 
newspaper’s role was to accurately report the proceedings as heard in 
court; it was not required to independently investigate the accuracy of the 
statements heard there. While the complainant evidently disagreed with 
some of the claims made in court, this disagreement did not raise a breach 
of Clause 1. Further, in the absence of any established inaccuracies an 
opportunity to reply was not required; there was no breach of Clause 2. 
 

11. The information included in the article had been heard in open court, and 
so the newspaper had been entitled to report it, so long as it did not include 
material likely to contribute to the identification of the complainant. As the 
Committee had found that the article had not included such material, there 
was no intrusion into the complainant’s private life; there was no breach of 
Clause 3. 
 

12. The terms of Clause 4 generally relate to the conduct of journalists and 
photographers during the newsgathering process. The concern that the 
article represented harassment did not engage the terms of Clause 4. 

Conclusions 
 

13. The complaint was not upheld. 

 
 
  



    Item                                  3 

APPENDIX H 
 

Decision of the Complaints Committee 
05189-15 A man v Edinburgh Evening News 

 
Summary of complaint 
 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation, 
through a representative, that the Edinburgh Evening News breached 
Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Opportunity to reply), Clause 3 (Privacy), 
Clause 4 (Harassment) and Clause 11 (Victims of sexual assault) of the 
Editors’ Code of Practice in an article published in 2015. 
 

2. The article reported that a defendant had been found not guilty of an 
allegation of sexual assault; she had been accused of rubbing her breasts 
against the complainant at a party.  
 

3. The complainant said that, although the article had not named him, it had 
included sufficient detail for him to be identified as an alleged victim of 
sexual assault: it had suggested that the complainant, the defendant, and 
a third individual had all been known to each other at the time of the 
incident; noted the estate in which the alleged assault had taken place; and 
included his age. The complainant said that the article breached Clause 11 
of the Editors’ Code. He had also complained about a number of other 
articles which reported the outcome of the case, some of which had named 
him. The complainant said that the fact that he had been named in other 
newspapers meant that he could be identified from the article in the 
Edinburgh Evening News. 
 

4. The complainant also said that the article had been biased towards the 
defendant, and included claims made in evidence which the complainant 
said were inaccurate; this breached Clause 1. He said that he had not been 
offered a right to reply to the allegations, and that this breached Clause 2. 
He said that the article revealed that he had been sexually assaulted, which 
was private information, in breach of Clause 3. Lastly, he said that 
publication of the article constituted harassment, in breach of Clause 4. 
 

5. The newspaper said that there was so little detail in its report that it would 
be impossible for anyone without prior knowledge of the case to identify 
the complainant. It was a reasonable and responsible report of court 
proceedings, and the newspaper had taken the correct steps to protect the 
complainant.  
 



    Item                                  3 

6. The complainant asked the newspaper to apologise to him and outline the 
steps it would take in future to prevent the identification of victims of sexual 
assault. 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, 
and – where appropriate – an apology published. 

(iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Opportunity to reply) 
A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably 
called for. 
 
Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, 

home, health and correspondence, including digital 
communications. 

(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s 
private life without consent. Account will be taken of the 
complainant’s own public disclosures of information. 

Clause 4 (Harassment) 
(i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
(ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 

photographing individuals once asked to desist; nor remain on their 
property when asked to leave and must not follow them. If requested, 
they must identify themselves and whom they represent. 

Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely 
to contribute to such identification unless there is adequate justification and 
they are legally free to do so. 
 

Findings of the Committee 
 

8. The Committee found that the details included in the article were not likely 
to contribute to the identification of the alleged victim. The fact that other 
newspapers had named the complainant did not mean that the details 
published by this newspaper contributed to his identification.  There was no 
breach of Clause 11. 



    Item                                  3 

9. The Committee then considered the complainant’s additional concerns. The 
newspaper’s role was to accurately report the proceedings as heard in 
court; it was not required to independently investigate the accuracy of the 
statements heard there. While the complainant evidently disagreed with 
some of the claims made in court, this disagreement did not raise a breach 
of Clause 1. Further, in the absence of any established inaccuracies an 
opportunity to reply was not required; there was no breach of Clause 2. 
 

10. The information included in the article had been heard in open court, and 
so the newspaper had been entitled to report it, so long as it did not include 
material likely to contribute to the identification of the complainant. As the 
Committee had found that the article had not included such material, there 
was no intrusion into the complainant’s private life; there was no breach of 
Clause 3. 
 

11. The terms of Clause 4 generally relate to the conduct of journalists and 
photographers during the newsgathering process. The concern that the 
article represented harassment did not engage the terms of Clause 4. 

Conclusions 
 

12. The complaint was not upheld. 

  



    Item                                  3 

Decision of the Complaints Committee 
05330-15 A man v The Scotsman 

 
Summary of complaint 
 

1. A man complained to the Independent Press Standards Organisation, 
through a representative, that the Scotsman breached Clause 1 (Accuracy), 
Clause 2 (Opportunity to reply), Clause 3 (Privacy), Clause 4 (Harassment) 
and Clause 11 (Victims of sexual assault) of the Editors’ Code of Practice in 
an article published in 2015. 
 

2. The article reported that a defendant had been found not guilty of an 
allegation of sexual assault; she had been accused of rubbing her breasts 
against the complainant at a party.  
 

3. The complainant said that the article had included sufficient detail for him 
to be identified as an alleged victim of sexual assault: it had suggested that 
the complainant, the defendant, and a third individual had all been known 
to each other at the time of the incident; noted the estate in which the 
alleged assault had taken place; and included his age. The complainant 
said that the article breached Clause 11 of the Editors’ Code. He had also 
complained about a number of other articles which reported the outcome 
of the case, some of which had named him. The complainant said that the 
fact that he had been named in other newspapers meant that he could be 
identified from the article in the Scotsman. 
 

4. The complainant also said that the article had been biased towards the 
defendant, and included claims made in evidence which the complainant 
said were inaccurate; this breached Clause 1. He said that he had not been 
offered a right to reply to the allegations, and that this breached Clause 2. 
He said that the article revealed that he had been sexually assaulted, which 
was private information, in breach of Clause 3. Lastly, he said that 
publication of the article constituted harassment, in breach of Clause 4. 
 

5. The newspaper said that there was so little detail in its report that it would 
be impossible for anyone without prior knowledge of the case to identify 
the complainant. It was a reasonable and responsible report of court 
proceedings, and the newspaper had taken the correct steps to protect the 
complainant.  
 

6. The complainant asked the newspaper to apologise to him and outline the 
steps it would take in future to prevent the identification of victims of sexual 
assault. 

  



    Item                                  3 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 1 (Accuracy) 
(iv) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information, including pictures. 
(v) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, 
and – where appropriate – an apology published. 

(vi) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Opportunity to reply) 
A fair opportunity for reply to inaccuracies must be given when reasonably 
called for. 
 
Clause 3 (Privacy) 
(iii) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, 

home, health and correspondence, including digital 
communications. 

(iv) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s 
private life without consent. Account will be taken of the 
complainant’s own public disclosures of information. 

Clause 4 (Harassment) 
(iii) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
(iv) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or 

photographing individuals once asked to desist; nor remain on their 
property when asked to leave and must not follow them. If requested, 
they must identify themselves and whom they represent. 

Clause 11 (Victims of sexual assault) 
The press must not identify victims of sexual assault or publish material likely 
to contribute to such identification unless there is adequate justification and 
they are legally free to do so. 
 

Findings of the Committee 
 

8. The Committee found that the details included in the article were not likely 
to contribute to the identification of the alleged victim. The fact that other 
newspapers had named the complainant did not mean that the details 
published by this newspaper contributed to his identification.  There was no 
breach of Clause 11. 
 

9. The Committee then considered the complainant’s additional concerns. The 
newspaper’s role was to accurately report the proceedings as heard in 



    Item                                  3 

court; it was not required to independently investigate the accuracy of the 
statements heard there. While the complainant evidently disagreed with 
some of the claims made in court, this disagreement did not raise a breach 
of Clause 1. Further, in the absence of any established inaccuracies an 
opportunity to reply was not required; there was no breach of Clause 2. 
 

10. The information included in the article had been heard in open court, and 
so the newspaper had been entitled to report it, so long as it did not include 
material likely to contribute to the identification of the complainant. As the 
Committee had found that the article had not included such material, there 
was no intrusion into the complainant’s private life; there was no breach of 
Clause 3. 
 

11. The terms of Clause 4 generally relate to the conduct of journalists and 
photographers during the newsgathering process. The concern that the 
article represented harassment did not engage the terms of Clause 4. 

Conclusions 
 

12. The complaint was not upheld. 
 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX I 
 

Decision of the Complaints Committee  
07252-15 - Farrow v Lancashire Evening Post 

 
Summary of complaint 
 

1. Kate Farrow, acting on behalf of Carly Potts’ father Ian Farrow, complained 
to the Independent Press Standards Organisation that the Lancashire 
Evening Post breached Clause 3 (Privacy) and Clause 5 (Intrusion into grief 
or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Student 
committed suicide in hotel room”, published on 14 October 2015.   

 
2. The article reported on the inquest of Carly Potts, the complainant’s 

stepdaughter. It said that the inquest had heard that Ms Potts had hanged 
herself in a hotel room “mirroring the death of her mother seven years 
earlier”. It said that in the hours preceding her death, Ms Potts had been 
three times over the drink-drive limit, and had taken three drugs, which it 
named. The article quoted from the coroner’s summing up, in which he had 
said that Ms Potts had “made the decision to bring about her death quickly”. 
The newspaper also reported that Ms Potts had worked as a dancer in order 
to fund her university studies and to pay off debts.  
 

3. The online version of the article included additional information on the 
method of suicide. It identified the item from which Ms Potts had been found 
hanged, and two of the captions identified the item used as a ligature. The 
online piece was illustrated by a number of photographs of Ms Potts, and 
included a quotation attributed to her grandmother, who had described her 
granddaughter as a ”very caring, hard-working and big-hearted girl”.  

 
4. The complainant said that the content of the online article and the 

accompanying images had caused considerable distress to Ms Potts’ family 
at a time of grief. She said that the article had included explicit details of 
her stepdaughter’s death, about which some members of the family had 
been unaware, and had focused inappropriately on her work in a 
gentleman’s club. She said her stepdaughter had not “fallen into debt”, as 
reported; rather, she had “struggled to make ends meet”. She had also not 
lived with her grandparents.  
 

5. The complainant said that despite the coroner making clear that Ms Potts’ 
father and grandmother did not wish to comment on the matter, her 
grandmother had been pressured to comment by reporters outside court. 
She considered that comments made in those circumstances should not 
have been published.   
 

6. She said the newspaper had also published personal photographs of Ms 
Potts taken from her Facebook page without permission. She said the 



    Item                                  3 

images were “disproportionate” and inappropriate in number and nature. 
She said the images, combined with the article’s focus on Ms Pott’s work as 
a lap dancer, had created an insensitive “lads’ mag tone”. She expressed 
particular concern that an image of Ms Potts wearing a bikini on a 
motorbike had been published.  
 

7. The newspaper said that the story and photographs, which had been taken 
from an open Facebook page, had been supplied by a press agency and 
were published in good faith. It said that it had a duty to report on the 
inquest to ensure that the public understood the circumstances surrounding 
an untimely death. 
 

8. The newspaper said it had raised the complainant’s concerns regarding the 
conduct of reporters outside court with the agency that supplied the copy. It 
said it was sorry that the actions of others had added to the family’s distress. 
Had it been aware of these circumstances, it would not have published the 
comments made by Ms Potts’ grandmother, and it removed them from the 
online article.  
 

9. Although the newspaper did not consider that the article’s tone had been 
insensitive, it said that the publication of the image of Ms Potts on a 
motorbike had been “inappropriate”. It removed it, and offered to remove 
any others if requested.  
 

10. While it had great sympathy for members of the family who had been 
unaware of the method of Ms Potts’ suicide, this information had been 
central to the inquest; it would not have been possible to provide a fair and 
accurate report of the proceedings without it. It did not consider that the 
print or online version of the piece had included “excessive detail” 
regarding the method of suicide. It explained that it had not identified the 
item used as a ligature in the print article, or in the main copy of the online 
version, because this would have fallen “outside guidelines” for reporting 
suicide. This detail had appeared in two captions online as it had been 
automatically copied from information attached to the images by the 
agency; it had since been removed. 
 

11. The newspaper did not consider that identifying the item from which Ms 
Potts had been found hanged constituted excessive detail in the online 
article. It said that it had not included information, such as how the ligature 
had been applied or secured, that would enable anyone to imitate the 
method. Nevertheless, it offered to remove this detail. The newspaper also 
considered that it was necessary for it to report Ms Potts’ use of alcohol and 
drugs in the hours preceding her death as it was material evidence of her 
state of mind at that time; this was also a point considered by the coroner 
when he recorded his verdict. In addition, the statement that she had been 
found in a “locked room” and had known how “swift death would be” had 
formed part of a direct quotation from the coroner’s summing up, and were 



    Item                                  3 

important factors in how he had reached his verdict. Nonetheless, it offered 
to remove these details.  
 

12. The newspaper did not accept the complainant’s contention that the article 
had focused on Ms Potts’ employment. Out of respect for the family, it had 
chosen to only refer to her as “a dancer”; it had not, in fact, referred to her 
as a “lap dancer” or referred to the nature of her place of work being a 
gentleman’s club. However, it considered that her work had been central 
to the court’s understanding of her final hours and had therefore been 
relevant to the story. The court had heard that Ms Potts had been working 
at a club on the night of her death, and had texted colleagues in the hours 
preceding her death. The court had also been asked to consider the impact 
that Ms Potts’ financial situation might have had on her decision to take her 
own life.  
 

13. The newspaper noted that the complainant had also contacted other 
newspapers to raise concerns about their coverage of the inquest, and had 
resolved those complaints on the basis of apologies and charitable 
donations. It said it was not willing to make a charitable donation, but it 
offered to write a private letter of apology to Ms Potts’ family, and said it 
would consider any other steps the complainant might suggest to resolve 
the matter.  
 
Relevant Code provisions 
 

14. Clause 3 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family 

life, home, health and correspondence, including digital 
communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's 
private life without consent. Account will be taken of the 
complainant's own public disclosures of information. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals in private places 
without their consent. Note - Private places are public or private 
property where there is a reasonable expectation of privacy. 

 
Clause 5 (Intrusion into grief or shock) 

i) In cases involving personal grief or shock, enquiries and 
approaches must be made with sympathy and discretion and 
publication handled sensitively. This should not restrict the right 
to report legal proceedings, such as inquests. 

ii) When reporting suicide, care should be taken to avoid excessive 
detail about the method used. 

 
  



    Item                                  3 

Findings of the Committee 
 

15. The purpose of Clause 5 (ii) is to prevent the publication of material that 
might lead others to imitate a method of suicide. The online article had 
included a number of details relating to the method of suicide, which were 
not included in the print article. In particular, the publication of details 
concerning the items Ms Potts had used illustrated that they were easily 
accessible and could have led to simulative acts. These details were clearly 
excessive, and their publication was irresponsible. This represented a 
breach of Clause 5 (ii) in the online article.  
 

16. The Committee acknowledged that some of the information about the 
method of suicide had been accidentally published because the 
photographer’s caption had been automatically included with the image 
file. The Committee noted that this issue had arisen previously in relation to 
other publications, and it took the opportunity to draw to editors’ attention 
the potential dangers of these errors, and the importance of checking all 
elements of online material before – and after – it is published. 
 

17. Both the print and online versions of the article had stated that Ms Potts had 
consumed alcohol and had taken three specific drugs in the hours 
preceding her death. However, there was no suggestion in the article that 
the substances had been consumed as part of the method of suicide. As 
such, the inclusion of these details did not represent a breach of Clause 5. 
Similarly, the references to the speed of death did not amount to excessive 
detail in breach of Clause 5. The complaint under Clause 5 (ii) was not 
upheld in relation to the print article.  
 

18. Newspapers are entitled to report on inquests, which are public hearings. 
They play an important role in informing readers about the evidence 
presented during the proceedings, and the coroner’s conclusions regarding 
the facts surrounding a person’s death. However, inquests can be very 
upsetting for the families of the deceased. The proceedings necessarily 
involve revisiting the events leading up to a person’s death in detail, and 
may reveal information of which family members had previously been 
unaware, or which family members would otherwise consider to be 
extremely private. In this setting, it is particularly important that journalists 
make their enquiries with sensitivity and discretion, as required by Clause 5 
(i) of the Code.  
 

19. Reporters in attendance at the inquest into Ms Potts’ death had been 
informed by the coroner that members of the Potts family did not wish to 
comment on the case to newspapers. The newspaper’s agents were made 
aware through these means that the family would not welcome an 
approach for comment about Ms Potts, and were obliged to take this into 
account in deciding how to proceed with the sensitivity required by the 
Code. In the absence of any specific justification for persisting with inquiries 



    Item                                  3 

despite the family’s desire not to be approached, the reporters’ approach 
to Ms Potts’ grandmother in these circumstances   represented a failure to 
make enquiries with sensitivity and discretion, and an intrusion into the 
family’s grief in breach of Clause 5 (i).  
 

20. The newspaper had been entitled to report details of Ms Potts’ employment, 
which had been heard at the inquest and were directly relevant to the events 
leading up to her death. The newspaper had not presented her work in a 
gratuitous or disrespectful manner. In addition, the images that were 
included in the online article had been taken from Ms Potts’ open Facebook 
profile; they were not explicit or embarrassing, but simply showed her 
posing for photographs at home and on holiday. The presentation of the 
images had not sought to mock or ridicule Ms Potts; and their publication, 
along with the factual information concerning her employment, did not 
constitute insensitive handling of the story in breach of Clause 5. 
Furthermore, in the context of a report on the inquest into Ms Potts’ death, 
the publication of images of Ms Potts did not engage the terms of Clause 
3.  
 
Conclusions 
 

21. The complaint was upheld. 
 

Remedial Action Required 
 

22. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial 
action should be required. 
 

23. The newspaper’s agents had failed to make enquiries with sensitivity at a 
time of grief in breach of Clause 5 (i); and, in the online article, the 
newspaper had published excessive detail regarding the method of suicide 
in breach of Clause 5 (ii).   
 

24. In order to remedy the breaches of the Code, the newspaper should publish 
the following adjudication on its website, with a link to the full adjudication 
appearing on the homepage for 24 hours; it should then be archived online 
in the usual way. The headline must be agreed with IPSO in advance. It 
should make clear that the complaint has been upheld by IPSO and make 
reference to the subject matter.  
 

25. The same adjudication should also be published in print, omitting 
paragraphs 3, 6 and 8, which relate to the breach of Code in the online 
article. It should appear on page 5, where the original article appeared, or 
further forward. 
 

1) Kate Farrow, acting on behalf of Carly Potts’ father Ian Farrow, 
complained to the Independent Press Standards Organisation that 



    Item                                  3 

the Lancashire Evening Post breached Clause 5 (Intrusion into grief 
or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 
“Student committed suicide in hotel room”, published on 14 October 
2015.   

 
2) The article reported on the inquest of Carly Potts, the complainant’s 

stepdaughter. It said that the inquest had heard that Ms Potts had 
hanged herself.  

 
3) The complainant said that the online version of the article had caused 

considerable distress to Ms Potts’ family at a time of grief. It had 
included explicit details of her stepdaughter’s death, about which 
some family members had been unaware.  

 
4) The complainant said that despite the coroner making clear that Ms 

Potts’ father and grandmother did not wish to comment on the 
matter, her grandmother had been pressured to comment by 
reporters outside the coroner’s court.   

 
5) The newspaper said that the story had been supplied by a press 

agency and was published in good faith. It had raised the 
complainant’s concerns regarding the conduct of reporters outside 
court with the agency. Had it been aware of the circumstances, it 
would not have published the comments.  

 
6) It said it would not have been possible to provide an accurate report 

of the inquest without referring to the method of suicide. It did not 
consider that the article had included “excessive detail” that would 
enable the method to be imitated. It explained that details of one of 
the items used by Ms Potts had been included in the captions as it 
had been copied through from information attached to the pictures 
by the agency. 

 
7) The Committee was very concerned that despite the family’s clear 

position, Ms Potts’ grandmother had felt pressured to comment by 
reporters outside the coroner’s court. The newspaper’s agents had 
not made enquiries with sensitivity and discretion at a time of grief. 
This represented an intrusion into the family’s grief in breach of 
Clause 5 (i).  

 
8) The purpose of Clause 5 (ii) is to prevent the publication of material 

that might lead others to imitate a method of suicide. In this instance, 
the identification of the items Ms Potts had used to take her life had 
been excessive, and could have led to simulative acts. The publication 
of these details was irresponsible, and represented a breach of 
Clause 5 (ii).  

 



    Item                                  3 

9) The complaint was upheld, and the Committee required the 
publication of this adjudication. 

 
APPENDIX J 
 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

467 Various Third Party 
468 Various Request for Review 
470 05748-15 Talavera v Liverpool Echo 
474 05905-15 Dani-Pal v The Times 
475 05903-15 Shadforth v The Daily Telegraph 
476 04697-15 

/ 04737-
15 

Issrof v Ham & High / London24.com 

478 Various Third Party 
479 Various Request for Review 
488 05386-15 The Royal Marsden NHS Foundation Trust v 

The Spectator 
489 Various Request for Review 
500 05546-15 Flower v Bournemouth Echo 
501 06088-15 Slade v The Argus (Brighton) 
502 Various Request for Review 
503 Various Third Party 
507 06076-15 O'Connell v Daily Express 
508 06116-15 Steele v The Times 
509 05019-15 Beer v Daily Mirror 
510 05893-15 Kudmany v Southern Daily Echo 
511 05946-15 Kudmany v The Daily Telegraph 
512 04727-15 Hanks v Ayrshire Post 
513 04622-15 A woman v Irish News 
514 05056-15 A man v Daily Record 
515 05240-15 A man v Daily Express 
516 05241-15 A man v The Herald 
517 Various Third Party 
518 Various Request for Review 
520 07347-15 Davies v Daily Mirror 
521 06205-15 Allen v Birmingham Mail 
522 05168-15 Wanstall v Dover Express 
524 Various Third Party 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	Lara Fielden
	Janet Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Jill May
	Elisabeth Ribbans
	Neil Watts
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Elizabeth Bardin, Governance Manager and Minute-taker
	Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Senior Complaints Officer
	Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer
	Matt Tee, Chief Executive
	Also present:  Members of the Executive:
	Xavier Bastin
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Vikki Julian
	Robyn Kelly
	Holly Pick
	Liam Tedds
	Charlotte Urwin
	Hugo Wallace
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee

