
IPSO Paper No. 219 
 

MINUTES 
 

 
Complaints Committee, Independent Press Standards Organisation 
 
Halton House, 20-23 Holborn, London EC1N 2JD 
 
18 February 2015 at 10:30 
 
Present: Sir Alan Moses (Chairman) 
  Richard Best (Deputy Chairman)  
  Lara Fielden 
  Janette Harkess 
  David Jessel 
  Matthew Lohn 
  Jill May 
  Elisabeth Ribbans 
  Neil Watts 
  Peter Wright 
  Nina Wrightson 
 
Attending: Matt Tee, Chief Executive 
  Charlotte Dewar, Director of Operations 
  Martyn Lewis, IPSO Board Member 

Charles Wilson, IPSO Board Member 
    
The following members of the Executive were also in attendance: Xavier Bastin, Ben 
Gallop, Robyn Kelly, Tonia Milton, Holly Pick, Bianca Strohmann, Hugo Wallis.  
 

1. Apologies 

Apologies were received from Gill Hudson. 

2. Update by the Chairman  

The Chairman updated the Committee on his recent meetings, including with 
the Regulatory Funding Company and the Youth Justice Network. He informed 
the Complaints Committee that its decision on complaint 0071-14 had been 
challenged on the grounds that a conflict of interest by a Committee member 
had not been fully declared. The Chairman noted that he had asked the 
Complaints Reviewer, Rick Hill MBE, to review the matter. 
 

3. Update by the Chief Executive  

The Chief Executive informed the Committee that a reorganisation of IPSO’s 
structure was well under way, which included the appointment of Ben Gallop 
and Bianca Strohmann as Senior Complaints Officers. In addition, he 



confirmed that IPSO would shortly be moving to new offices and would next 
meet at the new premises. 
 

4. Minutes – January 2015 meeting 

The Committee approved the minutes for its meeting of 21 January 2015. 

5. Matters arising 

There were none. 

6. Complaint 01710-14 Burrows v Mail Online  

Peter Wright left the room and was not involved in the consideration of this 
complaint. 
 
The remainder of the Committee discussed the complaint and ruled that it was 
not upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A.  
 

7. 01350-14 Brooks Newmark and Sunday Mirror  

Peter Wright returned to the room. 
 
The Committee discussed this matter and reached initial conclusions on the 
relevant issues under Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) of the 
Editors’ Code. It agreed to release a statement setting out its findings, in terms 
to be confirmed via correspondence. 
 

8. Complaint 01983-14 Hartley v Lancaster Guardian 

The Committee discussed this complaint and ruled that it was not upheld. A copy 
of its ruling appears in Appendix B. 
 

9. Complaint 02183-14 IPCC v The Times  

The Committee discussed this complaint and ruled that it was not upheld. A copy 
of its ruling appears in Appendix C. 
 

10. Complaint 02184-14 Rooney v Wetherby News 

The Committee discussed this complaint and ruled that it was partially upheld. A 
copy of its ruling appears in Appendix D. 
 

11. Complaint 03097-14 Ambridge v Essex Chronicle  

The Committee discussed this complaint and ruled that it was not upheld. A copy 
of its ruling appears in Appendix E. 
 

12. Complaints 01999-14 et al. Various v Daily Record  

The Committee discussed the lead complaint and ruled that it was upheld. A 
copy of its ruling appears in Appendix F. 
 



13. Complaint 01456-14 Manson v Daily Express  
 
The Committee discussed this complaint and ruled that it was not upheld. A copy 
of its ruling appears in Appendix G. 
 

14. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 
The Committee confirmed its formal approval of IPSO complaints listed in 
Appendix H, all of which had been previously circulated to the Complaints 
Committee. 
 

15. Any other business  

There was none. 

 

Next meeting: 18 March 2015 at 15:30 at Gate House, 1 Farringdon Street, London. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Appendix A 

Decision of the Complaints Committee 
01710-14 Burrows v Mail Online 

 
Summary of Complaint 
 

1. Nick Burrows complained to the Independent Press Standards Organisation that 
Mail Online had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice 
in an article headlined “How does losing your virginity at just 13 REALLY affect 
you? As children in schools are taught that this is normal, one woman explains 
her deep regret over doing so”, published on 7 November 2014. 
 

2. The article was an interview with an adult woman who had lost her virginity at 
the age of 13, and was presented against the background of new training 
packs which had been issued to teachers, detailing a “traffic light tool” to 
assess sexual activity among children.  
 

3. The complainant said that the headline was inaccurate, as children in schools 
were not taught that losing their virginity at 13 was “normal”. Rather, the training 
packs referred to in the article were part of guidance which had been issued to 
teachers to look out for potentially worrying behaviour. 
 

4. The newspaper did not accept that the headline was significantly inaccurate. It 
said that the guidance issued to teachers included a “traffic light tool” which 
referred to “consenting oral and/or penetrative sex with others of the same or 
opposite gender who are of a similar age and developmental ability” as “green” 
behaviour for those aged 13-17. Green behaviours are said to reflect “safe and 
healthy sexual development” and it was not unreasonable to refer to them as 
“normal” in the context of such an article. Nonetheless, it accepted that the 
headline could have made the full facts clearer and, on receipt of the complaint, 
it had amended the headline to “How does losing your virginity at just 13 REALLY 
affect you? One woman expresses her deep regrets, as teachers are issued with 
guidance suggesting this is ‘normal’”.  
 

Relevant Code provisions 
 

5. Clause 1 (Accuracy) 
(i)The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 
(ii)A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where appropriate 
– an apology published. 

 
  



Findings of the Committee 
 

6. The complainant had not disputed that guidance had been issued to schools 
which stated that “consenting oral and/or penetrative sex with others of the same 
or opposite gender who are of a similar age and developmental ability” was 
behaviour which was said to represent safe and healthy sexual development for 
those aged 13-17. The Committee acknowledged that the guidance did not form 
part of the curriculum and was not actively taught. However, the guidance was 
issued to inform teachers as to the approach they should adopt with pupils when 
such issues arose. The Committee further noted that the article was not an in-
depth analysis of the guidance which had been issued to teachers; rather it was 
a piece in which one woman discussed her sexual experiences. In the context of 
such a piece, the newspaper was not obliged to provide full details of the precise 
status of the guidance and, given the nature of the guidelines, the article was not 
significantly inaccurate such that a correction would be required. Nonetheless, 
the Committee welcomed the publication’s decision to amend the headline 
following contact from the complainant. 

Conclusions 
 
7. The complaint was not upheld. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee 
01983-14 Hartley v Lancaster Guardian 

Summary of Complaint 
 

1. Anne Hartley complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Lancaster Guardian had breached Clause 5 (Intrusion into grief or shock) of 
the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Man dies from gunshot 
injury”, published on 20 November 2014. 
 

2. The article was a report of the inquest into the death of Paul Tidswell, in which 
the coroner had concluded that he had taken his own life with a shotgun. 
 

3. The complainant was Mr Tidswell’s aunt, and she was complaining on behalf of 
his parents. The complainant said that the family had been extremely upset by 
the publication of the article, which she considered had contained excessive 
detail about the nature of Mr Tidswell’s death. She particularly objected to the 
description of Mr Tidswell’s being “covered in blood” and to the inclusion of 
details regarding the position of the shotgun. Family members had left the court 
while the post-mortem results were discussed, and some family members had 
chosen not to attend the proceedings at all; the publication of this information 
meant that they were subjected to further distress.  
 

4. The complainant said that the article was unbalanced because it omitted 
evidence heard in court about Mr Tidswell’s “more positive” state of mind in the 
weeks before his death and his interest in fixing things. The family had discussed 
selling the gun, a family heirloom, and the family believed that Mr Tidswell 
intended to “check” the gun and did not intend to take his own life. This should 
have been given more emphasis. Further, it was disrespectful that Mr Tidwell’s 
mother had been referred to by her first name, and that the article had been 
placed beneath a separate item about an award to some of the newspaper’s 
journalists. 
 

5. The complainant also said the article contained inaccuracies concerning Mr 
Tidswell’s age, details of his health, the circumstances in which he had been 
found, and the state of the shotgun. While she did not frame her complaint under 
Clause 1 (Accuracy), and emphasised that she was not seeking a correction, she 
considered that this represented a failure to handle publication of the report 
sensitively. Some of the disputed claims originated with a statement by a family 
member, which had been read out in court; the family member had been 
extremely traumatised at the time he had given the statement, and the 
newspaper should have taken greater care to report it in a sensitive manner.  



6. The newspaper said that it was very sorry to learn of the complainant’s concerns 
about the article, which it considered to be a non-sensational report of the court 
proceedings. It said that it had made an effort to ensure that the report was fair 
and accurate, and that no unnecessary distressing information was included to 
upset Mr Tidswell’s family members or friends further. The details regarding the 
manner of the death were from statements by a family member and police who 
had attended the scene, and the pathologist’s cause of death; graphic detail 
given by the pathologist while the family was out of the room was omitted. The 
report had included the information about the positioning of the shotgun as it 
was central to the coroner’s conclusion that it was a case of suicide, rather than 
accidental death. However, the article had also made clear that the family did 
not agree.   
 

7. The claims disputed by the complainant on factual grounds originated with 
information heard in court, and reported in good faith. Mr Tidswell’s family had 
been visibly distressed during proceedings, and it would not have been 
appropriate to approach them at such a time to verify the information. 
Nonetheless, the newspaper was happy to clarify Mr Tidswell’s age if the 
complainant wished. The use of Mr Tidswell’s mother’s first name was standard 
reporting procedure, but the newspaper apologised for any distress caused by 
the placement of the article. On receipt of the complaint it had withheld the 
article from its website and sister publication. 
 

Relevant Code provisions 
 

8. Clause 5 (Intrusion into grief or shock) 
(i) In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must 

be made with sympathy and discretion and publication handled 
sensitively. 

(ii) When reporting suicide, care should be taken to avoid excessive detail 
about the method used. 

 
Findings of the Committee 
 

9. The Committee considered first the complainant’s concern that the information 
about the position of the shotgun constituted “excessive detail” in breach of 
Clause 5 (ii). This detail had been expressly cited by the coroner as key to her 
conclusion that it had been an intentional act, despite the family’s disagreement. 
The inclusion of this information served an important purpose in explaining why 
the coroner had come to this decision; indeed, the coroner had stated that 
because of the placement of the gun, she “[could] not see an alternative 



explanation”. It was not, therefore, excessive; the report did not breach Clause 
5 (ii). 
 

10. The complainant also believed that the report had been handled insensitively, in 
breach of Clause 5 (i). The Committee expressed some concern about the 
reference to Mr Tidswell’s being “covered in blood”, and acknowledged that this 
detail had caused further distress to the family. It had regard, however, for the 
fact that this information – which had originated with a statement by Mr Tidswell’s 
father, which had been read in court -- had formed part of a generally factual 
and non-sensational description of the circumstances in which the body had 
been found. In this context, the Committee concluded that, on balance, there 
was no breach of Clause 5 (i) in relation to the use of this phrase. 
 

11. The complainant had raised a further concern under Clause 5 (i) in relation to 
the inclusion of inaccuracies in the article, which she said showed a lack of 
sensitivity. The article had been based on information heard in open court, which 
the newspaper was entitled to report. While some of the details given in court 
were inaccurate, and this was a matter of regret, in this context their inclusion 
did not constitute a failure to deal sensitively with publication, in breach of Clause 
5. The Committee also wished to make clear that the Code does not include a 
requirement for balance. While it acknowledged that the complainant would 
have preferred for the article to include positive statements about Mr Tidswell’s 
state of mind which had been given in court, the omission of such information 
did not raise a breach of the Code, particularly as the article had made clear the 
essential point, that the family did not believe that it was an intentional act, and 
included their suggestion that he might have been testing the gun. 
 

12. The newspaper was entitled to refer to Mr Tidswell’s mother by her first name, 
which had been given in court, in line with its house style. While the complainant 
considered this to be disrespectful, it did not raise a breach of Clause 5; nor did 
the placement of the article beneath a story that was positive in tone. 
Nonetheless, the Committee welcomed the newspaper’s apology to the 
complainant for having caused the family distress on the latter point. The 
decision to withhold the article from the newspaper’s website and sister 
publication to avoid causing further distress to the complainant was also 
welcomed.  
 

Conclusion 
 

13. The complaint was not upheld. 

 



APPENDIX C 

Decision of the Complaints Committee 
02183-14 Independent Police Complaints Commission v The Times 

 
Summary of complaint 
 
1. The Independent Police Complaints Commission complained to the Independent 

Press Standards Organisation that The Times had breached Clause 1 (Accuracy) of 
the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Police watchdog hid truth about 
Duggan shooting”, published on 28 October 2014 in print and online. 
 

2. The article claimed that the newspaper had obtained new information, through a 
Freedom of Information Act request, which showed that the IPCC “hid the truth” 
about the fatal shooting of Mark Duggan “to protect Scotland Yard from ‘anti-
police feelings’”. This referred to a decision by the IPCC to delay for four days the 
release of a ballistics report showing that a bullet which had lodged in a police 
officer’s radio during the incident, narrowly avoiding injury to him, was police-
issue. (It was subsequently established that, in fact, Mr Duggan had not fired a gun 
during the encounter.) The IPCC had received the ballistics report on 5 August and 
released it on 9 August. The article noted that on the same day, another 
newspaper had published a report questioning the likelihood that Mr Duggan had 
fired at police. 

 
3. It further claimed that the IPCC had “suppressed” the report, which it said “indicated 

that Mark Duggan had not shot at officers when he was stopped by police”. It quoted 
an “internal briefing note” by then-IPCC Commissioner Rachel Cerfontyne, giving 
as a reason for delaying publication “our knowledge that a number of community 
events are taking place this weekend, where it is considered that tensions and anti-
police feeling will be high”. The article acknowledged that Ms Cerfontyne had also 
cited as a reason the fact that the police officers involved were shortly to be 
interviewed, and were as yet unaware of the results. 
 

4. The complainant said the claims that it had “hid the truth” in order to protect the 
police, and that the ballistics report “indicated that Mark Duggan had not shot at 
officers when he was stopped by police” were inaccurate, damaging, and not 
substantiated by the material the newspaper had obtained via the FOI request. The 
ballistics report did not establish that Mr Duggan had not fired at police; it only ruled 
out the bullet lodged in the radio as possible evidence that he had done so. It was 
not, at that stage, clear whether a non-police-issue weapon found at the scene had 
been fired. The article suggested wrongly that Ms Cerfontyne had failed to act 
impartially.  

 



5. Further, the article had misled readers as to the reason for the delay. Ms Cerfontyne 
had cited three reasons in her internal note setting out the reasons why the 
information would not be published “at this stage”: “Our preference for the officers 
to provide their statements… without being aware of this[;] The unpredictability of 
the community impact of this information, and our knowledge that a number of 
community events are taking place this weekend, where it is already considered that 
tensions and anti police feeling will be high[;] Our inability to context the 
information, so it would only be partial and we could not control the interpretation 
or speculation, the [post mortem]  result, total number of shots discharged and 
further forensic analysis will enable us to provide a fuller and more comprehensive 
account”. Ms Cerfontyne concluded by stating that it was her “strong wish that we 
issue this information in a controlled and managed way”. Ms Cerfontyne had given 
an interview to the newspaper, prior to publication, in which she had explained 
further the reasons she had decided to delay publication of the report; this 
information was not properly reflected in the published article. 
 

6. The complainant argued that in light of the concerns it had raised, the newspaper 
should withdraw the article from its website. 

 
7. The newspaper defended its report as fair and accurate. The IPCC had made a 

deliberate decision not to release information which it knew contradicted widely-
circulated accounts of the shooting. This was significant in the context of widespread 
reporting during this period that there had been an “exchange of fire” at the scene. 
This followed a briefing by a member of the IPCC press office, for which the IPCC 
had subsequently apologised (although the newspaper did not dispute the 
complainant’s position that Ms Cerfontyne had not been aware of that briefing at 
the time). The ballistics report was the first piece of information to undermine this 
narrative.   
 

8. It was perfectly accurate to describe that decision as suppression, and given that the 
report challenged the false narrative that Mr Duggan had fired at officers, it was not 
inaccurate to use the phrase “hid the truth”. Ms Cerfontyne’s reasons for not 
releasing the report had been quoted at length in the article; three substantial 
paragraphs had explained the IPCC’s position on this point. 

 
9. The article had not claimed that the ballistics report had “established” that Mr 

Duggan had not fired at police; it said that the report “indicated” this. This was 
accurate: the only evidence to support the idea of an “exchange of fire” – which had 
been promulgated by the IPCC itself – had been the bullet lodged in the police 
radio. Police officers present at the scene may have feared that Mr Duggan would 
shoot them, but they had never stated that he actually did so.  
 



10. The newspaper saw no reason to remove the article from its website. While it did 
not believe it was required to do so under the terms of the Code, after receiving a 
complaint direct from the IPCC the newspaper had published a clarification in its 
regular corrections and clarifications column – and as a footnote to the online article 
– as follows:   
 
We stated (News, Oct 28) that a ballistics report the day after the shooting of Mark 
Duggan “indicated that [he] had not shot at officers when he was stopped by 
police.”  The Independent Police Complaints Commission has asked us to clarify that 
the report revealed only that the bullet which hit a policeman and lodged in his radio 
was police-issue; it was not known at that stage whether Duggan’s gun had been 
fired.” 
 
Relevant Code provisions 
 

11. Clause 1 (Accuracy) 
i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information, including pictures. 
 

ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and - where 
appropriate - an apology published. In cases involving the Regulator, 
prominence should be agreed with the Regulator in advance. 

 
iii. The Press, while free to be partisan, must distinguish clearly between 

comment, conjecture and fact. 
 

 
Findings of the Committee 
 

12. The complainant strongly denied that the documents obtained by the newspaper 
justified its claim that the complainant had “hid the truth” or “suppressed” the report.  
 

13. These claims represented an interpretation of the documents obtained under a FOI 
request, which had been extensively quoted from. The IPCC had accepted that, in 
the immediate aftermath of the shooting, a member of its staff had added credibility 
to false claims in circulation that Mr Duggan had fired at officers, and had later 
apologised. The decision to withhold the ballistics report prevented the public 
circulation of information that tended to undermine these false claims. The 
Committee acknowledged Ms Cerfontyne’s position that she had not been aware of 
this at the time. The Committee concluded that the references were not significantly 
misleading in this context. 
 



14. As both parties accepted, the ballistics report did not prove that Mr Duggan had not 
fired at police; however, it did rule out one potential piece of evidence that some 
had taken to suggest that he had. In this context, it was not significantly misleading 
to say that the ballistics report “indicated” this. Similarly, “anti-police feeling” was 
among the three reasons cited by the IPCC Commissioner who had made the 
decision not to release the report.  
 

15. Finally, the Committee did not agree that characterising the Commissioner’s 
comments about “anti-police feeling” as a desire to “protect Scotland Yard” 
suggested that the Commissioner had failed to act impartially. It had clearly been 
part of her consideration that releasing this information could further inflame 
tensions with the police. This aspect of the Commissioner’s email was quoted in full, 
and the article had set out the other reasons she had given for not releasing 
information about the report.  
 
Conclusion 
 

16. The complaint was not upheld. 

 

 

  



APPENDIX D 

Decision of the Complaints Committee 
02184-14 Rooney v Wetherby News 

 
Summary of complaint 
 

1. Anna Rooney complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Wetherby News had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “New leaders set to stay at high school”, 
published on 3 October 2014. The complainant further complained that the 
newspaper had breached Clause 3 (Privacy) in handling her complaint about 
the article. 
 

2. The article reported a partnership between two local schools, Wetherby High and 
Carr Manor Community School, and included comments from the acting head 
teacher of Wetherby High. The complainant is the deputy head teacher at a 
nearby school. 
 

3. The complainant said that Carr Manor Community School had never been rated 
“outstanding” overall by Ofsted. Further, the quoted claim by the acting head 
teacher of Wetherby High that “we are not in partnership [with Carr Manor] 
because there is anything wrong with the school” was also inaccurate, as the 
school had been judged to “require improvement”. The complainant had initially 
contacted the reporter to raise her concerns about the accuracy of the article, 
suggesting that parents considering where to place their children would be 
misled by these claims. She decided not to pursue the matter further, but 
subsequently learned that information about her complaint had been passed to 
a local councillor and her employer, at which point she complained to IPSO. She 
said that the disclosure of information about her complaint had represented an 
intrusion into her privacy and had caused her significant embarrassment and 
distress. 
 

4. When first contacted by the complainant, the reporter had denied that the 
newspaper had inaccurately reported the Ofsted grading for Carr Manor; she 
said that under the new grading scheme, “outstanding” had been replaced by 
“good”. After receiving the complaint via IPSO, however, the newspaper had 
acknowledged the inaccuracy and offered to print the following correction on 
page 1 of a forthcoming edition: 
 
“An article in the Wetherby News on October 3, 2014, referred to Carr Manor 
school as having an Ofsted grade of Outstanding. We have been asked to point 
out that the correct Ofsted grade for Carr Manor school is ‘Good’ and we 
apologise for the error”. 



 
5. The newspaper said that it had accurately reported the comments of the acting 

head teacher, and had distinguished them as her opinion. It did not believe that 
this aspect of the article raised a breach of the Code. 
 

6. The newspaper said that the reporter had received two similar complaints about 
the accuracy of the article, one of which was the complainant’s, in which she had 
described herself as a “senior leader in secondary education”.  The reporter had 
been concerned that there was a campaign being mounted against Carr Manor 
Community School, and had therefore asked a local contact if he knew who the 
complainant was. The newspaper said that the reporter had disclosed only the 
complainant’s name, and the fact that she had complained about the article, not 
the details of her correspondence. It said that the journalist had emphasised the 
confidential nature of her query to the third party, and the contact confirmed that 
the information would not be passed on. It accepted that the third party – who it 
declined to identify, regarding them as a confidential source – had subsequently 
disclosed the information to others. This was a matter of regret, but it was not 
the responsibility of the newspaper. 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. 

(iii) The press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications. 

Findings of the Committee 
 

8. The newspaper had not explained persuasively why it had disclosed information 
about the complaint to a third party. Furthermore, on receipt of the first contact 
from the complainant raising concerns about the accuracy of the article, the 
newspaper should have recognised that an inaccuracy had been published, and 
promptly offered to remedy it. The inaccuracy regarding Carr Manor’s Ofsted 
rating was significant in the context of the report, and its publication constituted 
a failure to take care not to publish inaccurate or misleading information. A 
correction was necessary; this aspect of the complaint was upheld. 



 
9. On both of these points, the newspaper’s handling of the complainant’s 

concerns represented extremely poor practice. This was a matter of concern. 
 

10. The Committee did not find a further breach of Clause 1 in relation to the 
inclusion of the claim by the acting head teacher of Wetherby High regarding 
the reasons for the school’s partnership with another institution. This was clearly 
distinguished as her opinion and was not significantly misleading. 
 

11. The newspaper accepted that it had disclosed the complainant’s name, and the 
fact that she had complained about its coverage of Wetherby High, to a third 
party. As the complainant had pointed out – in the course of questioning why the 
newspaper had decided to make enquiries as to her identity – the complaint 
related to a general point of fact. It did not contain information about the 
complainant which could reasonably be considered private. For these reasons, 
while this disclosure constituted poor practice, it did not breach Clause 3.  

Conclusions 
 

12. The complaint was upheld in part under Clause 1. 

Remedial action required 
 

13. Having partially upheld the complaint under Clause 1 (i), the Committee 
considered what remedial action should be required. The Committee has the 
power to require the publication of a correction and/or adjudication, the nature, 
extent and placement of which is to be determined by IPSO. In cases where a 
publication’s arrangements for enforcing standards and compliance have been 
found to be at fault, IPSO may also inform the publication that further remedial 
action is required to ensure that the requirements of the Editors’ Code are met.  
 

14. The Committee noted that the newspaper had offered to publish a front-page 
correction acknowledging the error and making clear the correct position. The 
Committee welcomed the offer of a particularly prominent correction, following 
the complaint to IPSO. In all the circumstances, this was sufficient to remedy the 
established breach of the Code, and the newspaper should publish it promptly, 
in print and online, in order to avoid a breach of Clause 1 (ii).  
 

15. However, the newspaper’s failures in the handling of the complaint 
demonstrated that its arrangements for enforcing standards and compliance 
were at fault. IPSO will therefore be notifying the publication that further remedial 
action is required to answer the criticism made of its processes above. The 
publication will be required to take further steps to ensure that its staff are aware 
of the proper operation of its complaints procedure, and to provide assurances 



to IPSO that it has taken steps to implement an appropriate confidentiality 
procedure for complainants’ correspondence, including clear guidance as to 
when and how such correspondence may be disclosed to third parties. 



APPENDIX E 

Decision of the Complaints Committee 
03097-14 Ambridge v Essex Chronicle 

 
Summary of complaint 
 

1. Robert Ambridge complained to the Independent Press Standards Organisation 
that the Essex Chronicle had breached Clause 3 (Privacy) and Clause 4 
(Harassment) of the Editors’ Code of Practice in an article published on 19 
December 2014, headlined “Twitter troll Old Holborn leaves town…and moves 
to Chelmsford”. 
 

2. The article reported that the complainant had recently moved from his home in 
Braintree to Chelmsford, after his name, picture, home address and workplace 
were revealed online. It detailed the complainant’s reputation as an internet 
“troll”, under the identity “Old Holborn”. It noted that he had posted “distasteful 
tweets about the Hillsborough stadium disaster and murdered children”, leading 
to death threats after his identity was revealed online a few months previously. It 
included the partial address of his new home. 
 

3. The complainant said that the inclusion of his partial address, when the 
newspaper knew that he had received death threats, posed potential safety 
concerns for him and his family, and therefore breached Clause 3. He provided 
examples of some of the threatening messages he had received since the article 
under complaint was published, and said that his wife’s employer had 
introduced protective measures in her workplace to prevent her from receiving 
further abuse. He also said that it was the eighth article concerning him which 
had been published by the newspaper, despite the fact that he had committed 
no crime. He said that this constituted harassment and was a breach of Clause 
4.   
 

4. The newspaper said that the complainant was a notorious Twitter troll, who had 
had 36 different Twitter accounts over an 18-month period, as his accounts are 
regularly suspended. He refers to himself as “Britain’s vilest troll”, and has 
previously appeared in television documentaries defending his actions. The 
newspaper said that because of his notoriety, the complainant’s full address had 
previously been published on social media sites, and he had been “doxxed”, 
which meant that his identifying personal details – including his address, mobile 
telephone number, and a link to a photograph of the exterior of his home – had 
been published online. The newspaper did not accept that its publication of his 
partial address posed any intrusion, or that the incidents cited by the complainant 
since the article’s publication could be linked to its article. It noted that the 



complainant was regularly tweeting for up to 18 hours per day, and that this 
included dozens of comments which could be deemed offensive, and could 
provoke a hostile response. 
 

5. The newspaper said that it was central to the article that the complainant lived 
in Chelmsford, as that was what gave the story news value for its readers. It said 
that it was standard practice in regional newspapers to publish the addresses of 
subjects of articles, and that the complainant’s house number was omitted; there 
were around 20 houses on the road. Several “R. Ambridges” were listed locally, 
and so it had been important to publish his address in order to correctly identify 
him. In April 2014 the complainant had received abusive messages and death 
threats via his employer, but the newspaper was not aware of any more recent 
threats, and it noted that the complainant had not supplied any evidence of 
death threats, nor had a report been made to the police. Nonetheless, when the 
newspaper had been contacted by the complainant directly, it had removed his 
address from the online article, as a gesture of goodwill.  

Relevant Code provisions 
 

6. Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications.  
(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private 

life without consent. Account will be taken of the complainant’s own public 
disclosures of information. 

Clause 4 (Harassment) 
(i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent 

pursuit. 
 

The Public Interest 
(iii) The Regulator will consider the extent to which material is already in the 

public domain, or will become so. 
 

Findings of the Committee 
 

7. The Committee generally takes the view that newspapers are entitled to publish 
the partial addresses of subjects of articles. Nonetheless, it considers each case 
on its merits, and in this instance, serious consideration had to be given to the 
fact that the newspaper had been aware that the complainant had previously 
received death threats. This had clear potential relevance to the question of 
whether the publication of his address would intrude into his private life by posing 
a safety risk to him and his family.  
 



8. The Editors’ Code requires that the Committee considers the extent to which 
material is already in the public domain, as this has the potential to mitigate the 
intrusion posed by publication of material which could otherwise breach Clause 
3. The complainant’s full address had already been placed in the public domain, 
prior to publication of the article under complaint, by virtue of postings by other 
internet users. Extensive personal information had been published about the 
complainant online, including his full new address. In this context, it was not 
clear that the publication, in the newspaper, of the partial address posed a 
specific threat to his safety. It was notable in any case that none of the hostile 
activity cited by the complainant in the period since the article was published 
appeared to have been directed to his home address; rather, he had referred to 
concerns about a threat to his wife’s workplace, information which had not been 
published by the newspaper, and threats directed to his Twitter account. The 
Committee concluded that there was no breach of Clause 3. 
 

9. The terms of Clause 4 generally relate to the conduct of journalists during the 
newsgathering process. The publication of a number of articles about the same 
person would not usually amount to harassment under the terms of the Editors’ 
Code. The newspaper had been entitled to report on the on-going controversy 
regarding the complainant’s online activities. This did not amount to a breach of 
Clause 4. 

Conclusions 
 

10. The complaint was not upheld. 

 

  



APPENDIX F 

Decision of the Complaints Committee  
Various Complainants v The Daily Record 

 

Summary of Complaint  

 

1. Six complainants complained to the Independent Press Standards Organisation that an 
article headlined “The Vow delivered”, published in the Daily Record on 27 November 
2014, and an article headlined “The Vow delivered: Scotland to be responsible for more 
tax and welfare worth billions of pounds in radical devolution package”, published on 
the Daily Record’s website on 26 November 2014, were inaccurate, in breach of Clause 
1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 
 

2. The article was about the Report of The Smith Commission, which considered the further 
devolution of powers to the Scottish Parliament. A front page sub-headline claimed, 
“Scottish Government budget to nearly double”. The article went on to report that “the 
Scottish Government’s current budget of about £30 billion a year will rise by two thirds 
to about £50 billion”. The online article reported that “the historic power shift from 
Westminster should see the Scottish government’s current budget of about £30 billion 
boosted by over 50 per cent”. The newspaper said that the online article appeared on 
the home page of the Daily Record’s website  
 

3. The complainants said that the recommendations of the Smith Commission would not 
“nearly double” the Scottish Government’s Budget. Some complainants referred to 
paragraph 95 (3) of the Smith Commission report, which stated that there should be no 
change in the size of the Scottish Government budget simply as a result of the initial 
transfer of tax and/or spending powers, before considering how they were used. Some 
complainants said that while certain tax receipts would be devolved to the Scottish 
Government under the recommendations, paragraph 95 (3) (a) made clear that this 
would be accompanied by an equivalent reduction in the block grant.   
 

4. The newspaper explained that it had received information about the contents of the 
report shortly before its publication from a source with first-hand knowledge. It accepted 
that it had misunderstood the information provided to it on this point.  It offered to 
publish a correction in the “Corrections and Complaints” column on page 2 of the Daily 
Record. It proposed the following wording: 
 
In our report of November 27 we stated that the Smith Commission on Devolution would 
recommend that the Scottish Government budget should “nearly double” and that the 
current budget of about £30bn would rise to about £50bn. This was based on a 
misunderstanding of information provided by a source close to the Smith report. The 
estimated “doubling” related to the proportion of the budget raised from taxes devolved 
to the Scottish Government, rather than the overall size of the budget; the £50bn estimate 
for the “increased budget” was therefore incorrect. The impact of the increased devolved 
powers such as tax, welfare, air passenger duty and Crown Estates budget is yet to be 
fully determined. 



 
5. The newspaper amended the online article, and offered to publish a correction, which 

it said would either be published at the bottom of the original online article, or as a 
stand-alone item published on the first news page of the Daily Record’s website. It would 
then be published on the corrections and clarifications page of the website. It proposed 
the following wording:  
 
In our report of November 26 we stated that the Smith Commission on Devolution would 
recommend that the Scottish Government’s budget of about £30 billion could boosted 
by over 50%. This was based on a misunderstanding of information provided by a source 
close to the Smith report. The estimated increase related to the proportion of the budget 
raised from taxes devolved to the Scottish Government, rather than the overall size of the 
budget; the 50% estimate for the “increased budget” was therefore incorrect. The impact 
of the increased devolved powers such as tax, welfare, air passenger duty and Crown 
Estates budget is yet to be fully determined. 

 

Relevant Code Provisions 

 

6. Clause 1 (Accuracy) 

(i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must 
be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate - an 
apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 

 

Findings of the Committee 

 

7. The Committee welcomed the newspaper’s prompt recognition of the fact that it had 
misunderstood the information provided to it by a source. Nevertheless, in stating that 
the Scottish Government budget would “nearly double”, or that it would be “boosted by 
over 50 per cent”, the newspaper was making significant claims. The newspaper’s 
publication of these claims, following a significant misunderstanding of the information 
provided to it, demonstrated a failure to take care not to publish inaccurate information. 
The complaint under Clause 1 (i) was therefore upheld. As a consequence of the 
inaccuracy, the article significantly misrepresented the fiscal consequences of the Smith 
Commission’s recommendations. The article was therefore significantly inaccurate in a 
manner that required correction in accordance with Clause 1 (ii).  
 

Conclusions 

 

8. The complaint was upheld. 

 
  



Remedial action required 
 

9 Having upheld the complaint under Clause 1(i), the Committee considered what 
remedial action should be required. The Committee has the power to require the 
publication of a correction and/or adjudication, the nature, extent and placement of 
which is to be determined by IPSO. It may also inform the publication that further 
remedial action is required to ensure that the requirements of the Editors’ Code are met.  
 

10 The Committee welcomed the newspaper’s prompt acknowledgment of the inaccuracy 
and offer of a correction. The wording and prominence of the print correction offered 
was sufficient to correct and address the initial error in the print article. In order to avoid 
a breach of the Code, this correction should now be published.  
 

11 It noted that in some instances, depending on the nature of the original inaccuracy, it 
may be sufficient for a publication to amend the online article and append a footnote 
to the article. In this instance, however, the inaccuracy was particularly significant and 
prominent. In order to remedy the breach of Clause 1, the newspaper was now required 
to publish this wording both as a footnote to the online article under complaint, making 
clear to readers that the article had been amended, and as a stand-alone item linked 
for no less than 24 hours from the home page of the Daily Record’s website, with a 
headline indicating the subject of the correction. The stand-alone item should then be 
archived on the corrections and clarifications page of the Daily Record’s website. 
 
 
 

  



APPENDIX G 

Decision of the Complaints Committee 
01456-14 Manson v Daily Express 

 
Summary of complaint 
 

1. Neil Manson complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Daily Express had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Climate change PROVED to be ‘nothing but a 
lie’, claims top meteorologist”, published online on 23 October 2014. 
 

2. The article reported that the co-founder of the Weather Channel had claimed 
that “man-made climate change was no longer scientifically credible”, and 
discussed a variety of current opinions on global warming and greenhouse 
gases. 
 

3. The complainant said that it was inaccurate to describe John Coleman, who co-
founded the Weather Channel, as a “top meteorologist”, as he is actually a 
journalist and not scientifically trained. 
 

4. The newspaper said that the terms “weatherman” and “meteorologist” were 
interchangeable, as both involve the examination of weather patterns. It said that 
Mr Coleman had dedicated more than 61 years to weather forecasting, and that 
a weatherman’s job is to forecast the weather based on meteorological 
observations. However, it amended the headline to read “‘Global warming the 
greatest scam in history’ claims founder of Weather Channel”; replaced a 
reference to “one of the world’s leading meteorologists” in the sub-headline with 
“one of the world’s best known climate change sceptic [sic]”; and appended the 
following footnote under the heading “Correction”: 
 
“This article originally referred to John Coleman as a top meteorologist; that 
reference has now been removed. It also claimed that in 2010 a high-level inquiry 
by the InterAcademy Council found there was ‘little evidence’ to support the 
IPCC’s claims about global warming. In fact, the InterAcademy Council had not 
found that. The article has now been amended.” 
 

5. The complainant said that the newspaper’s offers were unsatisfactory, as the 
footnote should include an apology to readers for misleading them.  

Relevant Code provisions 
 

6. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information, including pictures. 



(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 
recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. 

Findings of the Committee 
 

7. The article had made clear that Mr Coleman had co-founded the Weather 
Channel. While it had quoted Mr Coleman’s claim to have “studied climate 
change seriously for years”, it had not suggested that he had engaged in formal 
academic research into climate change. Mr Coleman has evidently spent several 
decades working as a television weatherman, and continues to contribute his 
views to the fields of weather and climate change. In this context, the 
newspaper’s characterisation of Mr Coleman as a “top” and “leading” 
meteorologist had not been significantly misleading. There was no breach of 
Clause 1.   
 

8. Nonetheless, the Committee welcomed the newspaper’s decision to amend the 
article as a positive response to the complaint.  

Conclusions 
 

9. The complaint was not upheld. 

 
  



APPENDIX H 

 

Paper No. File Number Name v Publication 
95 01755-14 Full Fact v The Times 
96 143658 iERA v The Times 
97 01248-14 Elton-Campbell v Daily Mail 
98 01683-14 McCaffrey v Impartial Reporter 
99 0661-14 Holling v Barnsley Chronicle 
101 01226-14 Holling v The Sun 
102 01227-14 Holling v Daily Mirror 
103  IPSO Complaints –Request for review  
104  IPSO Complaints – Third party 
105 0334-14 HRH Sara bint Talal bin Abdulaziz  v The Sunday 

Telegraph 
106  A woman v Various 
107 680.14 Millar v Perthshire Advertiser 
109 01390-14 Dalton v TLS 
110 01837-14 Adams v Belfast Telegraph 
112  PCC Complaints – No Breach 
113  PCC Complaints – Re-circ 
114  IPSO Complaints – Request for review  
116 01754-14 Thomason v The Daily Telegraph 
117 01595-14 James v The Rutherglen Reformer 
119 01597-14 Lane-Smith v The Times 
120 01457-14 Perkins v Kentish Gazette 
125 01659-14 de Pulford v The Daily Telegraph 
134 02207-14 Bareham v The Times 
135 01827-14 Farrell v Metro.co.uk 
136  Various complainants v Daily Record 
137  IPSO Complaints – Third party 
138  IPSO Complaints – Request for review 

 
 


	Halton House, 20-23 Holborn, London EC1N 2JD
	18 February 2015 at 10:30
	Present: Sir Alan Moses (Chairman)
	Richard Best (Deputy Chairman)
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Jill May
	Elisabeth Ribbans
	Neil Watts
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	Attending: Matt Tee, Chief Executive
	Charlotte Dewar, Director of Operations
	Martyn Lewis, IPSO Board Member
	Charles Wilson, IPSO Board Member
	The following members of the Executive were also in attendance: Xavier Bastin, Ben Gallop, Robyn Kelly, Tonia Milton, Holly Pick, Bianca Strohmann, Hugo Wallis.

